En taktisk triumf

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    En taktisk triumf

    I løpet av de første åtte kampene har Fugla

    1. I tur og uorden fått en rekke nøkkelspillere skada (Pål Strand, kaptein Kippe, begge keeperne, Strands erstatning Sasa, Pål Steffen)
    2. Møtt lagene som nå er nr 1, 2, 3, 4, 5, 8, 12 og 14, altså de fem første pluss RBK og to lag vi har slitt mye mot tidligere (Kamma og Odd).
    3. Blitt bortdømt i to kamper og frarøvet 3-5 poeng

    - og likevel er vi nå på poenglikhet med den sportslig og økonomisk avgjørende fjerdeplassen.

    Gårsdagens kamp viste igjen at Rösler har vært flink til å bygge opp en stall som duger selv med tre spillere fra første-11'ern nok en gang ute (denne gang keeper, PSA og Strand). (Selv om benken i går var faretruende smal og ung.) Framfor alt blir jeg mer og mer imponert av Röslers taktiske evner. Mot bydelslaget ble det på forhånd trent på en formasjon og et angrepsspill som dels var tilpassa spillerne som var tilgjengelige, dels motstanderen. Offensivt skulle det særlig slås crosspasninger til Powell i bakrom, og stikkere langs bakken til Korén på den andre sida. Jeg skreiv etter lørdagstreninga at Powells innsats ville være avgjørende, Mifsud regna jeg med at vi nå visste hvor vi hadde, jeg hadde tiltro til at midtbanetrioen ville demme opp for motstanderen på denne banedelen, og jeg håpet at midtstoppere/keeper ville fungere bedre enn mot Brann.

    Alt dette slo til, foruten at Powell og Korén på hver sin side meget effektivt stoppa framspillene fra motstanderens backer Brocken og Hovi. Vif hadde ikke annet å bidra med offensivt enn Brockens frispark og to cornere. (Noen som husker hvor fælt det ble sutra over "dødballaget LSK" for bare et par år siden, ikke minst fra talsmenn for "bohémlaget" ?)

    Fugla skapte ikke veldig mye mot et meget defensivt orientert Rekseth-lag, selv om Mifsud skapte mye forvirring i rekkene. Men målsjansene var vel minst fire mot én eller to: RB og VG har 4-1, NRK har 4-2. Hvordan DB klarer å telle til 4-3 er ikke lett å forstå, men heller ikke særlig overraskende; mens alle andre media har Kippe (AP) eller Kasey Desmond Wehrman (VG, Nettavisen) som BB foretrekker DB naturligvis S. Iversen. Og det etter at Wehrman LØPER OPP Ardian Gashi ! Les det en gang til: Kasey løper opp Gashi ! Jeg tror fortsatt ikke mine egne øyne - og må snarest mulig hjem for å sjekke video-opptaket, at dette virkelig stemmer. (Men det er jo ikke første gang i år Kasey viser fart, som vi alt har bemerka tidligere her, så det stemmer nok.)

    Hadde noen spådd noe slikt for et (eller to !) år siden, hadde vi alle fått kollektiv og hysterisk latterkrampe. "Desmond" har vel nå alt - dessverre inklusive temperament, som gjør at han må stå over mot TIL. Det blir spennende å se hva Rösler gjør med den plassen, og/eller om han (små)justerer formasjon igjen, på en ny kreativ og taktisk måte.

    Hvis PSA er klar igjen (men Strand, Sasa og Kasey ute), er mitt tips til oppstilling mot TIL:

    Reitmaier
    Andersson PSA Kippe Stefanutto
    Søgård
    Korén Rambekk
    Sundgot
    Mifsud Powell

    Men egentlig regner jeg med at Rösler finner på noe mye smartere, spesielt hvem han bruker hvor og hvordan på det jeg tror blir midtbanefireren.

    gilbert
  • Justnes
    Medlem
    Hoffnarr
    • Nov 2003
    • 57

    #2
    Er som alltid enig med deg Gilbert, og synes at denne oppstillingen ser fornuftig ut. Er virkelig imponert over Der Uwe som trener, og ser frem imot de neste kampene. Der er nå vi skal bevise at vi har noe der oppe å gjøre. Vi har Tromsø, Bodø/Glimt og Molde borte samt Aalesund og Fredrikstad hjemme i de fem neste kampene. Dette mener jeg bør gi minst ti poeng, og da en klar medaljekandidat etter halvspilt serie!
    Petter Justnes

    Kommentar

    • Leif A
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 3962

      #3
      Opprinnelig skrevet av Justnes
      Er som alltid enig med deg Gilbert, og synes at denne oppstillingen ser fornuftig ut. Er virkelig imponert over Der Uwe som trener, og ser frem imot de neste kampene. Der er nå vi skal bevise at vi har noe der oppe å gjøre. Vi har Tromsø, Bodø/Glimt og Molde borte samt Aalesund og Fredrikstad hjemme i de fem neste kampene. Dette mener jeg bør gi minst ti poeng, og da en klar medaljekandidat etter halvspilt serie!
      Jeg er enda mer optimistisk enn deg, og tror på 12-15 poeng. Det blir noen utfordrende kamper, men jeg har trua på at det vil være mulig å ta alle fem.
      Knurr...

      Kommentar

      • Justnes
        Medlem
        Hoffnarr
        • Nov 2003
        • 57

        #4
        Hehe, hvordan kan man ikke være optimist på en dag som denne! Poenget mitt er jo at jeg mener vi minst bør få ti poeng her, da vi ofte bl. a. sliter i nord, og jeg vil ikke være misfornøyd med en sådan poengfangst. Håper og tror jo at vi skal klare 12-15 poeng jeg også, da alle lagene vi skal møte ligger bak oss på tabellen.
        Petter Justnes

        Kommentar

        • HSft
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2004
          • 6082

          #5
          Begynner å bli tynt på midtbanen nå som strand, sasa, desmond og vidarsson mangler. Gleder meg til å få riise på laget, strand tilbake fra skade og selvfølgelig desmond tilbake fra karantene.
          Konstruksjonen av midtbanen blir litt vrien i neste kamp. Må få litt kreativitet defensivt på midtbanen nå som wehrman er ute, men mangler vel spillere som kan bidra med det.

          Kommentar

          • HanseFrank
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Mar 2004
            • 221

            #6
            Re: En taktisk triumf

            Opprinnelig skrevet av gilbert
            Søgård
            Korén Rambekk
            Sundgot
            Mifsud Powell

            gilbert
            Tror ikke dette er nøkkelen. Espen har altfor stor feilprosent, uten å være i stand til å styre spillet, til at han får denn rollen. Enten blir det bare et bytte med Koren og Søgård, i forhold til ditt oppsatte, seller så trekkes Arild ned dypt, Søgård som vanlig til høyre, og Koren i topp på diamanten.

            Arild har kvalitetene til å klare seg ypperlig i den rollen. Rolig, sterk, smart og med gode basisferdigheter.

            Ellers er jeg også i stor grad enig i det du skriver.
            HanseFrank
            - på den andre siden...

            Kommentar

            • HSft
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2004
              • 6082

              #7
              Tror egentlig vi får se rambekk som defansiv midtbane. Üwe sa vel etter en treningskamp at han hadde fått svar på at rambekk kunne brukes i wehrman sin rolle, er dog litt bekymra på om han har den kreativiteten som trengs.


              ----------Søgård--Rambekk-----
              --Myklebust--Koren--Mifsud----
              ---------------Sundgot------------

              kanskje med samme angrep som mot vif?

              Kommentar

              • Lars
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 6156

                #8
                Dersom Andresen blir klar, kommer vi nok til å stille rimelig uforandret fra VIF-kampen, noe som vil si at Rambekk flyttes opp i Kasey-rollen:

                -----Powell ------ Mifsud------
                -----------Sundgot------------
                ------Søgård --- Koren-------
                -----------Rambekk-----------
                Shane - Kippe - PSA - Stoffe
                -----------Reitmaier----------

                Kommentar

                • Vegar Hjermundrud
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2003
                  • 423

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Larsi
                  Dersom Andresen blir klar, kommer vi nok til å stille rimelig uforandret fra VIF-kampen, noe som vil si at Rambekk flyttes opp i Kasey-rollen:

                  -----Powell ------ Mifsud------
                  -----------Sundgot------------
                  ------Søgård --- Koren-------
                  -----------Rambekk-----------
                  Shane - Kippe - PSA - Stoffe
                  -----------Reitmaier----------
                  Dette ser slett ikke ille ut med unntak av at ingen på midtbanen spiller i sin "egen" posisjon. Det bor forhåpentligvis så mye fotball i dem at det går bra. Har vi noe alternativ til Søgård på venstrekant forresten?
                  Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                  Kommentar

                  • Ketil Cantona
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 6813

                    #10
                    Bra skrevet Gilbert som vanlig... På en dag som denne hvor jeg bare har gått å glist og ledd av alle apetullinger på jobben m¨å jeg si at Uwe gjør dagene enklere - har aldri hatt større tru på en trener

                    Kommentar

                    • Lars
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 6156

                      #11
                      Vegar: Vi har to venstrekanter i stallen, Pål Strand og Sasa Radulovic, og begge er skada. Det eneste reelle alternativet til å flytte opp Rambekk på midtbanen, er å sette inn Johan Petter Winsnes i en eller annen posisjon.

                      Kommentar

                      • King_Raymond
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 4987

                        #12
                        Hva er statusen på Eirik Soltvedt?
                        Ultras Felt C Lillestrøm

                        Kommentar

                        • HSft
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2004
                          • 6082

                          #13
                          Om ikke PSA er klar til neste kamp begynner vi å få få midtbanespillere.
                          Rambekk må spille i forsvaret om PSA mangler, wehrman har karrantene, strand er skadd, sasa er skadd, vidarsson er kløna bort og riise er enda ikke klar for spill(tok med han for å gjøre fraværslista lenger, da virker det som alt er enda værre).

                          Da har vi Søgård og koren bankers. Andre alternativer er winsnes som høyre ving, myklebust som høyreving, powel trukket ned et hakk? samme med sundgot. Kanskje mato får sjangsen? noen jeg har glemt?

                          Kommentar

                          • gilbert
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3208

                            #14
                            Kabalen for midtbanen, med diamant, er ikke lett å legge. Her er mange muligheter, men ingen opplagte erstattere for Desmond når han er ute med tre gule, sånn som han spiller nå, og med David i Island.

                            Søgård er kanskje for lite flink til å holde på ballen og gir for enkle og ikke presise nok pasninger, selv om han dekker store rom, duellerer bra og er en god ballvinner. Han kan derimot dekke begge sider som indreløper (og nesten samtidig, neida, bare en spøk..). Spiller vi med flat midtbanefirer er Espen selvskreven ved siden av en mer defensiv ballfordeler (men ikke så velegna som kantspiller, selv om han har bra innlegg med begge bein).

                            Rambekk, hvis PSA kan spille, er kanskje ikke duellspilleren, men siden Rösler mente han kunne gjøre jobben etter å ha prøvd ham i denne posisjonen i en treningskamp, er han en mulighet. Han imponerte meg også offensivt mot bydelslaget.

                            Korén vil vel helst spille lengre fram på banen, men har de egenskapene Espen savner (holde på ballen, smarte pasninger) og er en mulighet. Det samme gjelder Sundgot, men jeg vil helst ha ham også lenger fram på banen.

                            Av de yngre med lite spilletid hittil kan både Harald Hauge og Mato Grubisic spille sentral midtbane, Harald kanskje helst bakerst, Mato lengre fram, som han gjorde med stor suksess og mange mål i Skjetten. Men begge trenger mer erfaring og kamptrening, og Harald har ikke fått den på andrelaget heller i det siste, med skade og operasjon.

                            Som indreløpere (diamant) eller kantspillere (flat firer) er vi sant nok dårlig forspent med folk med både Pål og Sasa skada, David i Island og Riise ikke klar før 1. juli (hvis Standard Liege slipper ham for en rimelig penge). Valgene er på venstre: Rambekk (fast venstre indreløper på Odd), Søgård, Korén, Jimmy, Myklebust (kunne vært spennende), på høyre: Søgård, Korén, Myklebust, Winsnes, Mifsud. Winsnes kan, som potet, eller litt slemmere, uten spesielle kvaliteter, spille "overalt", også sentralt, og en av hans kvaliteter er tross alt å holde på ballen.

                            Jeg vil helst ikke misbruke Mifsud som kant/indreløper. Jimmy har vist overraskende svak innsats og gjort mye rart og lite effektivt på andrelagskampene, men en har jo alltid muligheten for at folk hever seg med alvor og ansvar, og han har potensiale (fart, teknikk) som han delvis viste i vinterens treningskamper.

                            Jeg faller ned på enten

                            Korén
                            Søgård Rambekk
                            Sundgot

                            eller

                            Rambekk
                            Korén Søgård
                            Sundgot

                            eller (med PSA fortsatt ute og Rambekk som midtstopper)

                            Korén
                            Søgård Myklebust
                            Sundgot

                            Nei, dette tror jeg jeg er nødt til å overlate til Rösler og Halle. Men som nevnt har jeg en viss tro på at de kan dette bedre enn meg...

                            gilbert

                            Kommentar

                            Working...