Største øyeblikk med LSK

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pal
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2004
    • 422

    Største øyeblikk med LSK

    Veit ikke om dette har interesse for den alminnelige LSK-fan, men en liten mulighet til å mimre er det i alle fall: Her er en liste over mine største øyeblikk som LSK-supporter (jeg begynte for alvor å bli hekta rundt 1991):

    1. Mons Ivar Mjeldes 2-2-scoring mot Rosenborg i cupfinalen 1992. Tom Buer dribla Trond "Rambo" Henriksen på ræva (bokstavlig talt!) ute på venstresiden og la inn i feltet til en umarkert Mjelde. Jeg sto rett bak mål og så med en gang at Mons kom til å putte. Det er vel nesten ingen spiller som noensinne har vært bedre i lufta enn Mjelde var det året...

    2. Samme mann (Mjelde) sine tre scoringer i 4. runde-kampen mot samme lag (RævBK) året etter. For en herlig revansje for tapet i finalen året før! Gøran Sørloth lagde 1-0 til trøndera et stykke ut i andreomgang, før Mjelde hamra inn 3 med beinet (!). Har aldri opplevd maken til stemning på Åråsen.

    3. Seieren over Kongsvinger i semifinalen i cupen 1992. Fy faen så langt inne den satt, men da Bukken pirka inn 1-0 helt inne ved stanga fem minutter før slutt (?) så eksploderte Åråsen. Endelig finale igjen! Husker at spillerne jublende løp over hele banen og endte opp ved motsatt cornerflagg omtrent. Like etterpå fikk Kjell Roar Kaasa ballen alene på 7 meter, men hamra den i tverrliggeren og ned på streken og ut. Frode Grodås sto og lo! :lol:

    4. Cupseieren over RBK i 4. runde i 2004. Gylfi Einarssons kamp. Utrolig stemning. TV-kamp (!)

    5. Michael Mifsuds 2-1 scoring på overtid mot enga i 2005. Øvrige kommentarer er overflødige.

    6. Tom Gulbrandsens kjempetreff mot Rosenborg i seriekampen på Åråsen i 1993. Det ble tap 2-3 til slutt, men alle som var der husker målet som om det var i går. :shock:

    Mye Bukken og Mons, altså. Mulig at jeg har oversett noe viktig her, men dette er lista pr nå.

    Og så til noe mindre hyggelig, nemlig lista over de verste øyeblikkene:
    (her orker jeg ikke å ta med så mange utfyllende kommentarer)

    1. Cuptapet mot Brann i semifinalen i 1995. :cry:

    2. Tapet mot Fyllingen (0-1) i kvartfinalen i cupen 1993 (kampen etter seieren 3-1 over trønderne i 4. runde) :cry:

    3. Stig Inge Bjørnebyes seiersmål på overtid i cupfinalen i 1992. :cry:

    4. Tapet mot Bryne i semifinalen i cupen i 2001. :x

    5. Siste serierunde i Tippeligaen i 2001. Trodde at en fallskjermhopper døde foran øynene mine. :shock:

    Kommentarer?
    hilsen pål
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3196

    #2
    Blant de verste, for å få dem unnagjort først, er Sandstøs selvmål på overtid mot Falk-Horten i cup'en og ikke minst Werni/Barons selvmål i semi'en mot Lyn i fjor. Det var jo vi som skulle møtt Brann i finalen, det FORTJENTE vi etter å ha slått ut serieleder TIL og deretter RBK i foregående runder. Lyn hadde ingen ting i en finale å gjøre, som alle visste og Lyn viste og beviste i finalen.

    Blant de beste, der vil jeg legge til 3-0 over RBK i 1996 (Frigård 2, Solbakken 1). Det var katastrofeoverskrifter i Adresseavisa, og RBKs første kamp uten skåring på mange tiltalls kamper. Og 3-2 mot de samme i 1999 (Sundgot med heading på corner fra Strand, på bursdagen 17. april, Strand med høyrefoten fra høyre side, heading av Bjarmann på frispark fra Strand, etter at André på RBKs venstreback ble helt psyka ut, som han faktisk berømmer (!) Kanarifansen for i RB i går).

    gilbert

    Kommentar

    • gamle-perta
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2418

      #3
      Det beste: Tom Lunds 2-0 scoring mot Bryne på snødekte Åråsen 19 minutter før full tid i den siste seriekampen i 1976. Gullet var i boks!
      PS: Dagens investor, Per Berg, lagde det første målet på straffe.

      Det verste: Cupfinaletapet mot Tromsø i 1986. Desidert !

      mvh
      perta
      Mvh
      Gammer´n (Per T)

      Kommentar

      • heidar
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2004
        • 2122

        #4
        Jeg slenger på 3-2 seieren mot vif i 98, da alle fikk sjokk da Kaasa scora etter 2 sekunder ca. Og da Kjetil Nilsen avgjorde på overtid!!! Stort og viktig, da vi hadde 0 poeng og 0-6 i målforskjell etter to kamper!!!!

        I tillegg er jo kampen da Powell senka vif på Ullevål i 2000 en klassiker... Champions League-hymnen på Åråsen var visst også stort,men da var jeg ikke tilstede, så det får noen andre bekrefte....
        En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

        Endelig er mørketida over.

        Kommentar

        • heidar
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2004
          • 2122

          #5
          De verste har jeg glemt og fortrengt, så de vil jeg ikke rippe opp i!!!
          En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

          Endelig er mørketida over.

          Kommentar

          • fugla_4_ever
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2003
            • 467

            #6
            DET VERSTE:

            2000: Odd utlinget på corner på overtid (2-2). Dermed glapp seriegullet.

            Kommentar

            • gamle-perta
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2418

              #7
              2000: Odd utlinget på corner på overtid (2-2). Dermed glapp seriegullet.
              Ja, det var jævlig bittert.
              Samtidig var det noe magisk over den kvelden. For første gang lå Åråsen badet i flomlys, og det skapte en atmosfære som er mer hyggelig enn trist å tenke tilbake på.
              Og vi visste ikke den kvelden at uavgjort-resultatet til slutt skulle koste oss gullet.

              mvh
              perta
              Mvh
              Gammer´n (Per T)

              Kommentar

              • Bolsen3
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 1061

                #8
                Beste er 3-2 seieren over RBK i fjor, Gylfis 3 mål og den fantastiske stemningen. En utrolig kveld!! Spesielt 3-1 målet var en ubeskrivelig opplevelse!
                Vil også trekke fram 3-2 over RBK i 99, det var mitt beste LSK-minne helt til 14 august 2004.
                Et av de beste minuttene i mitt liv var under kampen mot tromsø 2001. Vi hadde gått opp til 2-0 (ved enten gylfi eller arild, husker ikke helt), og en eller annen gjøk skrek: "brann leder!", og mange begynte å synge for brann. Men bare sekunder senere ble det klart at det var rbk som leda 1-0. En gedigen skuffele, men fy faen så høyt oppe jeg var i de sekundene jeg trodde brann leda!

                Den verste opplevelsen var helt klart flomlyskampen mot Odd i 2001. Vi hadde seieren i lomma men mistet den på overtid (Kim Larsen, din kødd!!). Etter kampen satt jeg med tårer i øynene, nå lå ballen hos rbk (og den ledelsen ga de som kjent ikke fra seg igjen).
                En annen fæl opplevelse var 1-4 tapet mot vif i 99, den glemmer jeg desverre aldri. 0-4 tapet mot Odd i fjor var også svært tungt. Var mørke tider på åråsen den høsten....

                Kommentar

                • Bondern
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Mar 2004
                  • 150

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av fugla_4_ever
                  DET VERSTE:

                  2000: Odd utlinget på corner på overtid (2-2). Dermed glapp seriegullet.
                  Ble det ikke 3-3??

                  Enig i at den kampen troner veldig høyt i rangeringen av verste øyeblikk. Eneste gangen jeg kan huske at det svartna for meg av sinne. Gikk bare ut over et pyntevindu :?
                  My cat's breath smells like catfood.
                  -R.Wiggum

                  Kommentar

                  • andee
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2004
                    • 1191

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Bondern
                    Opprinnelig skrevet av fugla_4_ever
                    DET VERSTE:

                    2000: Odd utlinget på corner på overtid (2-2). Dermed glapp seriegullet.
                    Ble det ikke 3-3??

                    Enig i at den kampen troner veldig høyt i rangeringen av verste øyeblikk. Eneste gangen jeg kan huske at det svartna for meg av sinne. Gikk bare ut over et pyntevindu :?
                    Jeg mener óg at det blei 3-3! Og at det muligens skjedde i 2001....
                    TS05 - Felt C

                    Kommentar

                    • Smukken
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2004
                      • 718

                      #11
                      Jeg mener óg at det blei 3-3! Og at det muligens skjedde i 2001....
                      Das stimmt - jeg var der.

                      Mener det var første gang med tåkelys også - men her er jeg litt mer usikker. Også en utsatt kamp hvor LSK hadde hatt denne hengende en stund. Husker dog ikke hvorfor den ble utsatt - kanskje noe med den nye matta til LSK å gjøre ??
                      Bada bing - bada bong. Bjørn rulez

                      Kommentar

                      • gamle-perta
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2004
                        • 2418

                        #12
                        Mener det var første gang med tåkelys også - men her er jeg litt mer usikker. Også en utsatt kamp hvor LSK hadde hatt denne hengende en stund. Husker dog ikke hvorfor den ble utsatt - kanskje noe med den nye matta til LSK å gjøre ??
                        Første kamp i flomlys, ja.
                        Og kampen var utsatt fordi Odd visstnok hadde spist noe dårlig kylling og fått ca to mann meg magevondt. Derfor bestemte NØFF at kampen skulle utsettes, hvilket passet Odd veldig bra fordi de var det laget i eliteserien som var i dårligst form på det tidspunktet.
                        En måned senere, derimot, var de langt piggere....

                        mvh
                        perta
                        Mvh
                        Gammer´n (Per T)

                        Kommentar

                        • veiron
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6267

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                          Og vi visste ikke den kvelden at uavgjort-resultatet til slutt skulle koste oss gullet.

                          Kanskje ikke? Men jeg tror jeg innerst inne visste det, for når det målet kom var det bokstavlig talt som om noen slo meg i hue med en hammer. Det er den jævligste følelsen jeg noensinne har hatt. Jeg var knust.
                          Hadde jeg vært en sippegutt hadde jeg grini den kvelden :wink:

                          Så denne opplevelsen er mitt værste øyeblikk med LSK, sammen med 3-2 målet til RBK i cupfinalen i 92.

                          Mitt beste minne med LSK er nevnte scoring mot RBK, signert Bukken. Det ble også årets mål på NRK! Andre store opplevelser var når vi banka vif 5-1 på Bislet og selvfølgelig cupkampen mot RBK i fjor.
                          Når vi grusa Stabæk borte var også stort, særlig ettersom jeg bodde på Stabekk den tiden. Nå har jeg glemt mye, det er mange store opplevelser med LSK! En ting er sikkert, det kommer alltid noen utrolige opplevelser hvert eneste år.

                          Kommentar

                          • veiron
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6267

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Smukken
                            Også en utsatt kamp hvor LSK hadde hatt denne hengende en stund. Husker dog ikke hvorfor den ble utsatt - kanskje noe med den nye matta til LSK å gjøre ??
                            Jeg husker denne grunne veldig godt! KFL hadde et banner som sa "Velkommen kyllinger!". Feige Odd skulle egentlig møte oss i en periode der vi grisebanka alle og de var i dårlig form, men plutselig var halve Odd matforgiftet etter å ha spist "bedervet kylling". De fikk utsatt kampen, og dagen etter spilte de fleste Odd spillera andrelagskamp!!
                            Møkkalag.

                            Kommentar

                            • Vegar Hjermundrud
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2003
                              • 423

                              #15
                              [quote="veiron
                              Hadde jeg vært en sippegutt hadde jeg grini den kvelden :wink:
                              [/quote]

                              Det var den første kampen jeg så med flomlys på Åråsen og når Clayton(?) kranglet inn 3-2 var faen meg klumpen i halsen så stor at jeg hadde problemer med å juble ordentlig. Dessverre holdt ikke resultatet kampen ut...
                              Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3196

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Vegar Hjermundrud
                                [Det var den første kampen jeg så med flomlys på Åråsen...
                                Det var den første kampen NOEN så med flomlys på Åråsen (selv om det var flomlys på treninga kvelden før, var det bare trening). Hadde det endt 3-2 hadde alt vært fullkomment perfekt i en trolsk stemning med flomlys på flotte nye Åråsen, tross regnværet, og fullt fortjent serieledelse etter å ha ligget "etter" pga en fordømt hengekamp fra tidlig i sesongen. Men når vi tapte to poeng alle visste kunne bli avgjørende så vi også hvor kort det er fra himmel til helvete. Kampen innleda også, uten at vi visste det da, en lang periode med en forbannelse over TV-sendte kamper (og flomlys), der Fugla ikke vant på flere år.

                                Når jeg ikke nevnte denne kampen ovenfor som en av de verste, var det fordi jeg rett og slett ikka orka; det ble for bittert.

                                gilbert

                                Kommentar

                                • Vegar Hjermundrud
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Dec 2003
                                  • 423

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                                  [Kampen innleda også, uten at vi visste det da, en lang periode med en forbannelse over TV-sendte kamper (og flomlys), der Fugla ikke vant på flere år.

                                  gilbert
                                  Og når ble forbannelsen med tap/uavgjort i TV-sendte seriekamper i flomlys brutt?
                                  Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                                  Kommentar

                                  • Kølla Riisa
                                    Seniormedlem
                                    • Jun 2004
                                    • 1021

                                    #18
                                    Mange store øyeblikk og velge mellom...men har noen favoritter:
                                    (ikke kronologisk rekkefølge)

                                    1 LSK-Glimt i 93 6-3
                                    Mjelde putter 4 mål og lillestrøm banker glimt i min første kamp med fugla. Stor steming på tribunen....

                                    2. Brann - LSK i 02
                                    2-1 seier til fugla over brann...er nesten avgjørende kamp for vår videre eksistens i eliteserien...det snør og regner om hverandre i bergen...
                                    Brann går opp til 1-0, men ut i 2.omgamg scorer Uwe 2 mål på 5 min!!
                                    hele parkeringsplassen med lillestrøm supportere eksploderer...
                                    Varmet noe sinnsykt og se Rosler løpe trumferende bort til fansen og stelle seg på den snøfonnen som var foran oss...
                                    Der og da ble han en Gud i mine øyene...

                                    3 Vif - Lsk i 00
                                    1-0 seier til fugla etter scoring av powell. Ivar Hoff sitter på direkten og kaller powell et feilkjøp av Lillestrøm på tv2 fotball ekstra og 30 sekunder etterpå scorer han. Vanvittig steming i cola svingen og sangen runger virkelig uttover Ullevål...

                                    4 LSK - RBK 3-2 05
                                    utrolig deilig, og ikke minst viktig seier. banket trøndera på Åråsen og det var utrolig gøy.
                                    RB drar frem 10 på sin børs over stadionsteming...

                                    Dårlige minner....:

                                    1. Brann- LSK 95
                                    taper semifinalen i cupen for brann. Bergenserene scorer 4 mål på 20 min i 2.omgang og forsvaret vårt går i oppløsningen....
                                    trist, trist dag...

                                    2. Bryne - LSK 01
                                    4-o rett i trynet...skulle bare opp og slå bryne i semifinalen...Var i kanon form for tiden. Powell skader seg stygt i denne kampen og er ute ett år.
                                    utrolig nedtur og tape denne kampen...var virkelig klar for cupfinale.

                                    Sikkert flere minner , men det er disse jeg husker best.

                                    Kommentar

                                    • gilbert
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 3196

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Vegar Hjermundrud
                                      Og når ble forbannelsen med tap/uavgjort i TV-sendte seriekamper i flomlys brutt?
                                      Etter 10 flomlyskamper og i alt 17 TV-sendte kamper uten Fugla-seier (begge deler regna fra og med Odd-kampen):

                                      Kvartfinale mot Rosenborg høsten 2004:

                                      1-0 Gylfi Einarsson (Strand)
                                      2-1 Gylfi Einarsson (Strand)
                                      3-1 Gylfi Einarsson (Korén)

                                      DENNE kampen endte 3-2, uten noen utlikning på overtid.

                                      ...og dermed var vi heldigvis tibake til gode minner, som tråden la opp til.


                                      gilbert

                                      Kommentar

                                      • Leif A
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 3962

                                        #20
                                        Beste minner:
                                        1. Tom Lund lager 2-0 mot Bryne i siste serieomgang i 1976, og LSK er seriemestre.

                                        2. Tom Lund lager 1-0 på Ullevål i cupfinalen mot B/G i 1977.

                                        3. Serieavslutningen samme år mot samme lag. Sinnsvakt med folk på gamle Åråsen!!!!!

                                        4. Krogsæther stapper inn fire mål i cupfinalen!!!

                                        5. LSK banker AJAX!!!! på Ullevål i Serievinnercupen i 1977, og Lillelien når lyriske topper mot slutten av referatet.


                                        Dårlige minner:
                                        1. Jan Birkelund's altfor tidlige bortgang
                                        2. Pellerud
                                        3. Rudberg... (Rundberg?)
                                        3. Cupfinaletap mot VIF
                                        4. Cupfinaletap mot Tromsø
                                        5. Alle øvrige tap.
                                        Knurr...

                                        Kommentar

                                        Working...