Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]
Collapse
X
-
-
Bodø???? Det er jo enda mer tullete enn oss. Håper inderlig dette ikke blir en realitet. Vil ikke ha noen kembostadion uten sjel, og Norge er ikke stort nok til å ha EM, det være seg med Sverige eller hvem som helst som partner.Ni principe ni rey...
D10S!Kommentar
-
Skal ikke se bort ifra at IL har rett. ALT for liten by! Kunne vært kult, men tviler sterkt på at det kommer gjennom. Ser også for meg politiet i Lillestrøm skal stoppe polakker og engelsk menn fra å drikke i gatene og evt bråk osv osv. Også redd LSK selger seg helt og at vi får en ALT for stor stadio med navn Nordea Arena eller noe sånt :/
Beste hadde vært 35 000 (maks) På Kjeller og navnet Fort ÅråsenUFC ~ Gulsvarte Brødre
Kommentar
-
Siden mesterskapet evt skal deles mellom to land, så er Skedsmo og nærheten til OSL utrolig sentralt. Da tror jeg ikke vanlige, sosialdemokratiske Norge Rundt-prinsipper blir mye verdt. Her vil UEFA helt sikkert være med å bestemme, og for dem er det superviktig at logistikken er i orden både for lagene og publikum.Mvh
Gammer´n (Per T)Kommentar
-
Ikke sikkert det, tror jeg.
Siden mesterskapet evt skal deles mellom to land, så er Skedsmo og nærheten til OSL utrolig sentralt. Da tror jeg ikke vanlige, sosialdemokratiske Norge Rundt-prinsipper blir mye verdt. Her vil UEFA helt sikkert være med å bestemme, og for dem er det superviktig at logistikken er i orden både for lagene og publikum.Kommentar
-
Folk snakker om hotelkapasitet osv. Jeg vil bli overasket om man ikke bruker såkalte "hotelskip" som i praksis er cruiseskip som ligger fortøyd til en havn. Bodø har en grei havnekapsitet med plass til flere tusen hotelrom ombord i skip. Dette har vært brukt under tidligere store mesterskap (OL) med stor suksess og ingår garantert i planene i Bodø.
Så hotelkapasitet blir absolutt ikke noe problem for byene som ligger ved kysten , altså Stavanger, Bergen , Trondheim og Bodø. Jeg tror vi stiller med et lite fortrinn her pga faste byggninger ,men det fortrinnet er nok ikke så stort som mange her vil ha det til.
Transportmuligheter er kritisk. Man skal tross alt frakte store mengder passasjerer til byene. Det er dette som er vårt sterkeste argument. Flytoget kommer nok til å gå ekstra, samt at det blir flere avganger på lokaltogene på det gamle sporet fra Oslo (lokaltoget som bruker 50minutter eller noe slikt. Husker ikke rutetabellene akkurat nå)
Lillestrøm er en liten by. Tror heller problemet med logistikken med å få alle personene inn på pub osv. Det kan settes opp midlertidige puber ,men det er nok bare å innse at endel personer nok må være på pub i Oslo før man kan komme til skjedsmo for å se på kamp. Det kan bli alt for mange puber på et sted og dermed slagsmål. Men det hadde vært meget bra om pubene kunne vært integrert i stadion. Man skal jo bygge næringsarealer og disse kan jo midlertidig bli brukt som puber osv , hvor personene på pubene hører bruset fra publikum. Her snakker vi om pubopplevelse i særklasse.
Det å legge frem en meget god søknad er viktig. Vi får da dekket store deler av kostnadene med ny stadion, samtidig som en ny stadion til 2016 kan være passende mtp på publikumssnittet vårt. Det er fortsatt et stort antall seter som er ledige hvis man ser på sesongen under et, selvom storkampene fylles opp fort.Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg overKommentar
-
Edit: ser at CFD sier at det ikke er problemer langs kysten med hotel. Byen med størst hotell-problem er jo Stavanger. Hvertfall der vi sliter mest med å få hotel til våre kunder.Kommentar
-
"13 kommuner: Nannestad, Hurdal, Eidsvoll, Ullensaker, Gjerdrum, Nes, Rælingen, Nittedal, Skedsmo, Lørenskog, Fet, Sørum og Aurskog-Høland. I tillegg har man tradisjonelt regnet med de nordre delene (Flateby og Kirkebygda) av Enebakk kommune, men denne inngår i dag administrativt i sin helhet i nabodistriktet Follo."
Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
Åjada. Å bo privat har ofte vært eneste alternativ. Folk blir til tider innlosjert i gymsaler etc. der når det skjer store ting.Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadalKommentar
-
TJa.. Det var nå også etterbruk og også en samlet prislapp. En VinterOL er dyrere enn Fotballmesterskap og gjenbruksgrunnlaget er vesentlig høyere. Inntektene til et EM har gode. Det var nok dette som felte OL i Tromsø
Det med hotelskip er ikke optimalt ,men vi kan jo se på Hurtigruteskip som nå ligger som Hotelskip i Persiske gulfen. Den første Queen Mary ligger også som Hotelskip i statene, samt mange andre cruiseskip ligger som hotelskip rundtom i verden. Vi snakker her lugarkapasitet på flere tusen personer pr skip. Det vil selvsagt koste penger ,men det er en god mulighet for å øke kapasiteten midlertidig. Jeg tror uansett ikke at man kan løse hele situasjonen med skip ,men man kan nok ha endel titusener innlosjert i skip. Inntjeningen blir også meget god.
En annen ting som man må ta i betrakning er hvor disse skal få strømmen fra. Skal man ha 7-8skip liggende i havn vil dette spy ut store mengder Eksos og gjøre byen særdeles utrivelig. Det er bare å se på hvor tung luften i bergen kan være midt i sommersesongen. Hele byen er belagt med eksos. Her må det leveres strøm fra land , noe som igjen krever ekstra utstyr.
Reiselivsbransen pleier normalt å falle hver gang det er mesterskap. I Sognefjorden opplevde vi nærmere 20% nedgang iforhold til tidligere år i 2008, mens 2009 blir enda dårligere. Så man skal heller ikke se bortifra at det finnes noen skip man kan charte inn på et tidscerteparti for en rimelig penge.Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg overKommentar
-
Det som kan felle Skedsmo/Lillestrøm som kandidat er nettopp fokuset på Skedsmo/Lillestrøm. For alle andre en vi som er midt oppi det, er dette egentlig snakk om et utvidet Oslo. For utenlandske fotballsupportere så vil denne eventuelle stadionen definitivt oppfattes som Oslo, eller litt utenfor Oslo. Selv har jeg dratt på fotballkamp i London hvor jeg har sittet en time på tog til kamp, men hatt hotellet mitt i bykjernen.
For å skape et skikkelig EM-miljø her, og en slags Norsk hovedkvarter for turneringen, bør UEFA velge Oslo med to stadioner.(deriblant "Skedsmo-alternativet") Det samme vil de nok gjøre i forhold til Stockholm. Jeg tror "Skedsmo-alternativet" er realistisk om det fokuseres på Oslo i presentasjon og lobbyvirksomhet ovenfor dressene i UEFA.Kommentar
-
OL i Tromsø var realistisk i forhold til dette luftslottet.Kommentar
-
Jeg ser at PriceWaterhouseCoopers oprerer med to alternativ. 1: Grorud 50000, Bergen 40000, Trondheim 30000 og Stavanger 30000. 2: Grorud 50000, Lillestrøm 40000, Trondheim 30000 og Bergen 30000. Alternativ 2, med Lillestrøm, ser for meg å komme best ut i både rapporten med overnatting og rapporten med transport.
Hvis dette er de to reelle alternativene må jeg si jeg blir litt mer skeptisk. En stadion med kapasitet på 40000 i Lillestrøm må vel være alt for stort selv om den skal bygges ned.Kommentar
-
Er det konsulentene hos PWC som har skrevet de to rapportene om transport- og overnattingskapasitet? Stod merkelig nok ikke noe hvem som har laget rapporten i selve dokumentet, men når en begynner å lese disse er det forståelig nok.
Skal ikke nevne så mye om transport mellom de ulike byene i Norge, da dette er utenfor diskusjonen, annet enn at en har beregnet et kapasitetsgap på rundt 10.000 passasjerer mellom de største byene, etter at eksisterende og mulig kapasitet på fly/bane/buss og er benyttet. Hvordan en skal håndtere trafikk mellom Oslo og Lillestrøm er ikke veldig godt beskrevet, annet enn at man antar at det kan løses ved at togkapasiteten på strekningen økes betraktelig. Dersom det blir EM-stadion i Lillestrøm vil det med andre ord måtte komme en betydelig opprustning og oppgradering av linjenettet i Oslo/Lillestrøm-regionen, noe som er både spennende og velkomment.
I rapporten står det videre: ”Under et eventuelt EM vil det være gode parkeringsmuligheter i Lillestrøm, samt gangavstand mellom kollektivtransport, stadion og hotellfasiliteter”. Her forutsetter man altså et stadionanlegg midt i Lillestrøm sentrum, noe jeg har mine tvil om er mulig dersom man skal rekke å bli ferdig før 2016. Først må man i det hele tatt greie å finne en tomt, å gjennomføre et lokaliseringsstudie kan ta år. Når man endelig har bestemt seg for et sted skal området reguleres om, som fort kan ta mellom 2 og 10 år. Så er det byggeplan og til slutt bygging. Kjeller rekker man naturlig nok ikke innen 2016, selv om flyplassen ble lagt ned i dag. Da gjenstår det bare ett alternativ, Hellerudsletta…Kommentar
-
I Lillestrøm mener jeg det bare er ett alternativ, og det er Vigernesjordet. Det er egentlig i lengste laget fra stasjonen, men så vidt jeg kan se, det eneste stedet med nok plass inntil Kjeller flyplass blir nedlagt. Jeg er litt bekymret for at man har brukt navnet Skedsmo i en del presentasjoner. Når man snakker om byer, burde det være Lillestrøm man presenterer som et alternativ.Kommentar
-
Jeg deler skepsisen din, Torolf, men samtidig er det verdt å merke seg at Grønlund har poengtert at stadion skal ligge på Lillestrøm. Videre kan det tenkes at bruken av navnet Skedsmo henger sammen med at fotballforbundet forutsetter samarbeid med Regjeringen, klubbene og ikke minst kommunene.Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!Kommentar
-
"Spenningen hjemme i Norge blir nå hvilke tre byer i tillegg til Oslo som blir valgt ut til den endelige søknaden.
Sondre Kåfjord sier det er en enorm entuasiasme i Stavanger, Bodø, Lillestrøm, Bergen og Trondheim."
Kommentar
Kommentar