Skal man tvangsflytte mennesker dit også, slik AP's store forbilder bedrev i Sovjetunionen, slik at man også har noen brukere av denne infrastrukturen ? Ville det ikke vært bedre å investere i infrastrukturen der menneskene har valgt å bosette seg og jobbe, fremfor det motsatte "alternativet"? Giske eier ikke bakkekontakt i denne saken, men skal jo alltid uttale seg om greier han ikke kan noe om og rett og slett ikke skjønner. Det sier mye om våre folkevalgte at en slik PR-kåt liten shit får lov å være på førstelaget.
Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]
Collapse
X
-
-
Sånn blir det i ett land der en stemme fra den uproduktive delen av landet som suger penger ut av resten av nasjonen teller dobbelt av en stemme fra den delen av landet der verdiskapningen skjer.Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
Giskes agenda i EM-saken er ikke EM-fest, det er å tyne ut "skjulte" distriksmidler fra et EM-budsjett og dernest å vinne stemmer, og et valg.
En uansvarlig politiker, som kun er ute etter å mele sin egen pose.
Moralen blir nokså enkel: ikke stem AP.LSK Norges beste lagKommentar
-
I kommunismen og i sosialdemokratiet er noen så inni hampen mye likere enn andre, og
Giske er en slik person dessverre.
Quiz: Lenin hadde 1, Stalin hadde 1, Breshnev hadde 3 - hva er jeg ??? (se under for svar)
En Rolls-Royce limo...LSK Norges beste lagKommentar
-
Hold på meg! Sondre og NFF med et fornuftig utspill.
NFF dropper Giske-innspill
- Trond Giske har en mening, andre har andre meninger. Vi lytter til alle, men dette er en prosess som dreier seg om å velge de byene som gir en best mulig søknad, sier president Sondre Kåfjord til TV 2 Sporten.
- Vi kommer til å sette sammen de fem svenske og fire norske byene. Når vi har gjort det, kommer vi til å ta dialogen med politikerne.Kommentar
-
Kåfjord gjorde faktisk et meget bra inntrykk under det intervjuet på TVbrann2-sporten. Slett ikke verst, jeg er positivt overrasket faktisk over den gamle sjefen, måten han børster av seg den politiske broileren som om han skulle vært håravfall.LSK Norges beste lagKommentar
-
Dessverre er NFF uansett avhengig av at staten åpner pengesekken. Den sekken blir ikke åpnet uten at en eller annen politiker er involvert og kan gjøre noe som fremmer egen karriére med pengene. La oss håpe at sololøp-Giske snarlig går på en hijab-skandale.Kommentar
-
Brukeren "kjello" har skrevet et meget godt innlegg på Bataljonen sitt forum angående realitetene til EM-søknad mtp på hotellplasser og transport. Det kommer klart frem at Oslo og Lillestrøm har en meget god søknad. Flesland skal riktignok bygges ut til rundt 10millioner passasjerer pr år ,men selv dette er ikke nok. Jeg vil si at mye av dette kan gå til utenriksfart (rundt 2millioner går idag til utenriksfart?) ,men det vil fortsatt ikke være nok.
Opprinnelig skrevet av Kjello på bataljonen sitt forumKapasitet på eksisterende rutetilbud (Buss, båt, fly og tog) fra utlandet per dag.
Oslo, 89 700
Bergen, 6 000
Stavanger, 5 000
Trondheim, 2 800
Bodø, 0
Mellom byene (Buss, tog og fly)
Oslo - Bergen, 7 900
Oslo - Trondheim, 6 550
Oslo - Stavanger, 5 950
Bergen - Stavanger, 3 750
Trondheim - Bodø, 2 650
Bergen - Trondheim, 2 550
Oslo - Bodø, 1 650
Trondheim - Stavanger, 1 500
Bergen - Bodø og Stavanger - Bodø har ikke rutetilbud mellom seg.
Hvorfor feks hurtigruta ikke er tatt med i statistikken vet jeg ikke. Har sendt spørsmål om det.
Overnattingskapasitet
NFF har utredet to scenario.
Scenario 1
• Oslo er første vertsby med nasjonalstadion med kapasitet på 50 000 tilskuere
• Bergen er andre vertsby, med stadionkapasitet på 40 000 tilskuere
• Trondheim er tredje vertsby, med stadionkapasitet på 30 000 tilskuere
• Stavanger/Bodø er fjerde vertsby, med stadionkapasitet på 30 000 tilskuere
Scenario 2
• Oslo er første vertsby med nasjonalstadion med kapasitet på 50 000 tilskuere
• Lillestrøm er andre vertsby, med stadionkapasitet på 40 000 tilskuere
• Trondheim er tredje vertsby, med stadionkapasitet på 30 000 tilskuere
• Bergen er fjerde vertsby, med stadionkapasitet på 30 000 tilskuere
Ved scenario 1 regner NFF med at det på ett tidspunkt vil være behov for overnatting til 124 000 tilreisende i Bergen. Dog skal det sies at man da beserer seg på at Bergen skal ha tre kamper på tre dager hvor den i midten er Norge - England.
Ved scenario 2 regner NFF med at det på ett tidspunkt vil være behov for overnatting til 93 000 tilreisende.
Dette løses slik.
Alle hotellrom innenfor 75 km fra stadion. Pr 2007 har Bergen 4 758 hotellrom innenfor 75 km fra stadion.
3220 eller 1680 rom reserveres av UEFA avhengig av størrelse på stadion. Førstnevnte ved scenario 1 og sistnevnte ved scenario 2.
Det gir 1538 eller 3078 hotellrom tilgjenglig til øvrige tilreisende.
Man regner med at det vil bo 1,5 person på hvert av de romene UEFA krever. Altså 4 830 ved scenario 1 og 2 520 scenario 2.
På de resterende hotellromene regner man med at det vil bo 2 personer pr rom. Altså enten 3 076 eller 6 156.
Det betyr at 116 094 må ha alternativ overnatting ved scenario 1, og 84 324 ved scenario 2.
Dette vil man løse slik.
20% økning i sengeplasser på hotell frem til 2016, 1903 personer.
Cruiseskip, 5000 personer.
Medielandsby, 1500 personer ved scenario 1, 750 personer ved scenario 2.
Hoteller utenfor 75 km, 5 561 personer.
10% av alle hytter i fylket gitt 6 sengeplasser i hver hytte, 18 203 personer.
Privat utleie (5% av folketall i kommunen), 12 500 personer.
100% av studentboligene, 3 350 personer.
Skoler (Antall elever i grunnskolen*0,33), 10 150 personer.
Det betyr at Bergen mangler overnatting for 51 926 personer ved scenario 1 og 20 906 ved scenario 2.
Det er forventet at det i Bodø/Trondheim/Stavanger på ett tidspunkt vil være behov for overnatting til 58 000. Trondheim mangler kun 619 sengeplasser med samme utrekning som over, Bodø mangler 18 016 og Stavanger mangler 13 520.
I Oslo vil det ved scenario 1 på ett tidspunkt være behov for overnatting til 104 000, og ved scenario 2 vil det i Oslo/Lillestrøm være behov for overnatting til 178 000. Ved scenario 1 vil Oslo ha 17 816 i ledig sengekapasitet. Mens ved scenario 2 vil Oslo/Lillestrøm mangle overnatting for 19 032 personer.
Dog er hele rapporten full av hull. Spesielt på utleie av hytter, privat utleie og skoler.
Hadde man forholdt seg til avstand eller eventuelt reisetid fra stadion istedet for kommune og fylkesgrenser så hadde man hatt en mere grundig rapport. Feks vil det være kortere å reise til Lerkendal fra hyttene i Årø i Sverige enn feks Hitra. Det tar langt kortere tid å reise fra Melhus sør for Trondheim enn det gjør fra Byneset som ligger innenfor kommunegrensen. Hvorfor skal da innbyggerne som bor der ute taes med i statistikken mens de 10 000 som bor på Melhus ikke blir det? Ifølge rapporten er det jo potensialet for overnatting til 500 stk der. Hvis feks Askøy, Sotra og Os hadde gått under Bergen så hadde Bergen kunnet plusse på 3400 ekstra i bare privat utleie. Man kunne sikkert plusset på noe lignende på skole.Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg overKommentar
-
Diskuterer EM-byen
RB på nett skriver om LSK og Skedsmo kommunes samtaler i dag med NFF rundt Lillestrøm som EM-by.
MortenKommentar
-
Per sier til lsk.no
"- Vi er i dialog om tomt til stadion, og det som er viktig er at den er sentrumsnært. Vi har tanker, og vi har flere alternativer, men vi kan ikke fortelle noe konkret riktig ennå, sier han."Daukjøtt Felt CKommentar
-
Brukeren "kjello" har skrevet et meget godt innlegg på Bataljonen sitt forum angående realitetene til EM-søknad mtp på hotellplasser og transport. Det kommer klart frem at Oslo og Lillestrøm har en meget god søknad. Flesland skal riktignok bygges ut til rundt 10millioner passasjerer pr år ,men selv dette er ikke nok. Jeg vil si at mye av dette kan gå til utenriksfart (rundt 2millioner går idag til utenriksfart?) ,men det vil fortsatt ikke være nok.
Feks transport. På ferge står Oslo/Lillestrøm oppført med 40 000 fra utlandet. Men av dette er 8760 fergen Strømstad - Sandefjord. Hvem tar ferge fra Strømstad til Sandefjord om man skal til Oslo/Lillestrøm? I tillegg er ferga Hirtshals - Kristiansand med på Oslos kapasitet, men ikke inn under feks Stavangers kapasitet.
Også på overatting fremstår rapporten merkelig. Overnatting i hytter er en sentral del i overnattingskonseptet. Og da har man regnet seg til 10% av alle hytter gitt 6 senger i hver hytte.
For Bodø er hele Nordland lagt til grunn, for Trondheim hele Sør-Trøndelag, for Bergen hele Hordaland og for Stavanger hele Rogaland. Men for Oslo/Lillestrøm er både Oslo, Akershus og hele Buskerud lagt til grunn. Hvorfor skal Gol som ligger 20 mil fra Oslo telle når Frosta i Nord-Trøndelag hvor Vidar Riseth har fullt av hytter ikke telles for Trondheim? Det er bare 7,4 mil til Frosta, og tar drøyt en time å kjøre.
Som jeg også skrev i innlegget du siterer, hadde man basert seg på avstand/reistetid istedfor fylke og kommunegrenser så hadde man fått en rapport som gir et langt bedre bilde. I Trondheims OL søknad ble det slått fast at man har et potensial på 24 000 senger i utleiehytter og 138 000 senger i private hytter innenfor en reisetid på 2 timer fra Trondheim. Skal man få en grundig rapport om overnatting så må man gjøre lignende undersøkelser også ved de andre byene.Kommentar
-
Hyggelig å finne deg her inne "kjello". Som jeg har påpekt på bataljonen sitt forum så er jeg en stor fan av sjøtransport. Infrastrukturen ligger klar i havner og fjorder. Det er stor ledig døkapasitet på flere havner. Hvor mange timer pr dag er feks terminalene ved Akershus festning og Vippetangen i bruk? Det hadde vært null problem å oppføre endel ferjer fra Tyskland til Oslo og da transportert relativt store folkemengder.
Transport mellom Norske byer som Bergen og Stavanger er null problem med ekspressbåter hvis man er villig til å leie inn en stor del båter. Man tømmer 200-300passasjerer midt i sentrum på 10-15minutter før man kan laste ombord igjen og dermed ha 30minutter i havn før man kan reise igjen , muligens litt mer for personer som skal over båten ,men si 45minutter i havn.
Det sier seg jo selv at man ikke kan regne med fylker. Man burde regne med reisetid fra stadion. Når vi regner EM i Bergen skal vi da regne med et hotel i Flåm? Grensen mellom Hordaland og Sogn går like før man ankommer gudvangen (Jordalsnuten er feks i Hordaland). Det er 2.5timer å kjøre til Flåm og det er på god vei til Oslo. Man bør regne ut realistiske tall for 1time fra stadion og 2timer fra stadion , selvom jeg synes 2timer fra stadion er lengste laget, men med tanke på London så tar det glatt 2timer å reise fra en side av byen til den andre med tuben.
Her er diskusjonen på Bataljonen forumet: http://forum.bataljonen.no/index.php/topic,9401.0.htmlTankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg overKommentar
-
Fra nyhetstråden
-------
Dette er vel mannen som i fjor ville fjerne LSK-veggen.
Forslaget han kommer med i dagens RB er langt bedre...
? HER BØR STADION LIGGE: Arkitekt Odd Haslestad går rett inn i debatten hvor LSKs nye stadion bør ligge. Hans forslag er å plassere en ny stadion der Nitelva er på det smaleste - rett nedenfor Norges Varemesse.. FOTO: KAY STENSHJEMMET
Et fyrtårn ved elva
LILLESTRØM: Arkitekt Odd Haslestad mener hans stadionforslag vil bli det signalbygget politikerne har etterlyst.
Av Per Kristian Torvik
Publisert 19.03.2009 - 06:30
– Vannveien er selve grunnlaget for Lillestrøms eksistens. Derfor mener jeg det er riktig å plassere stadion ved Nitelva bortenfor Varemessa. Odden der elva er på det smaleste før den renner ut i Øyeren er et ideelt sted å bygge, sier Odd Haslestad.
– Du synes ikke noe om forslaget kommunen la fram om å bygge den i Nitelva som et bindeledd mellom Lillestrøm og Strømmen?
– Det mener jeg er den dårlig idé. Et fotballstadion kan aldri bli et bindeledd mellom to erkefiender på dette området. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at det vil bli godkjent av myndighetene.
– Kan ikke det bli et problem på tomta du peker ut også?
– At det vil bli enkelte protester er godt mulig. Jeg kan ikke se at det rammer våtområdene lenger ute. Den gangen Vikingskipet ble planlagt nær naturområdet Åkersvika på Hamar før OL 1994 var det også store protester. I dag vil ingen si at det har gjort noen skade.
Som en båt
I sin skisse har Odd Haslestad tegnet stadionanlegget som en båt, nettopp for å framheve vannets betydning for Lillestrøm.
– Elva er viktig og LSK er byens fremste varemerke. I det en kommer ut av Rælingstunnelen, eller ankommer med tog, vil et nytt stadion ligge som et fyrtårn når en kommer til byen.
– Du har en grense for høyeste vannstand ved flom å ta hensyn til. Hvordan har du greid det?
– Selve spillflaten er lagt over flomgrensen. Men jeg mener det er mulig å bygge ut under banen med rom til forskjellige aktiviteter. Flomvollen kan med enkle grep flyttes på utsiden av stadion nærmere elva. Med gangbro over Nitelva knyttes Rælingen til området.
– Hva med trafikken i et allerede belastet område?
– Jeg foreslår et planfritt kryss som vil løse problemene.
Samarbeid
Odd Haslestad tror det ligger muligheter i samarbeid mellom LSK og Norges Varemesse i prosjektet.
– Varemessa har store parkeringsområder. Motsatt kan et stadion bygges med fasiliteter de kan utnytte. Å lage ytterligere parkering er også mulig. Et gigantstadion kan benyttes til konserter og andre kulturarrangementer.
– Det er snakk om et stadion med plass til 35.000 tilskuere. For å utnytte det fullt ut, vil du ha det med tak?
– Drømmen er et tak som kan gli fra hverandre. Det vil gi store muligheter til å utnytte den som et helårsanlegg.
Odd Haslestad sier Lillestrøm må være en god kandidat til et eventuelt fotball-EM i Norge og Sverige.
– Et kollektivt knutepunkt med jernbane og bussterminal, motorvei rett inn i byen og hovedflyplass ti minutter unna med flytoget. Nærmere verden er det ikke mulig å komme i Norge, sier han.Mvh
Gammer´n (Per T)Kommentar
-
– Du synes ikke noe om forslaget kommunen la fram om å bygge den i Nitelva som et bindeledd mellom Lillestrøm og Strømmen?
– Det mener jeg er den dårlig idé. Et fotballstadion kan aldri bli et bindeledd mellom to erkefiender på dette området. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at det vil bli godkjent av myndighetene.
This is Lillestrom, welcome.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Velkommen etter.
Hva med området sør og sør/øst for Varemessa? Området mellom Rv22 og Nitelva - elva kan sikkert gjøres smalere ? Mulig synergieffekter for Varemessa ? Kort vei til hovedvei/tog, p-plasser finnes, samt strålende utsikt hjemmefra for undertegnede.
Navn: Lillestrøm Arena ?Forslaget han kommer med i dagens RB er langt bedre...
Et fyrtårn ved elva
......
– Vannveien er selve grunnlaget for Lillestrøms eksistens. Derfor mener jeg det er riktig å plassere stadion ved Nitelva bortenfor Varemessa. Odden der elva er på det smaleste før den renner ut i Øyeren er et ideelt sted å bygge, sier Odd Haslestad.
.......
Samarbeid
Odd Haslestad tror det ligger muligheter i samarbeid mellom LSK og Norges Varemesse i prosjektet.
– Varemessa har store parkeringsområder. Motsatt kan et stadion bygges med fasiliteter de kan utnytte. Å lage ytterligere parkering er også mulig. Et gigantstadion kan benyttes til konserter og andre kulturarrangementer.
Kommentar
-
Virkelig, dette er det verste med hele greia, Åråsen skal rives, det er noe som vender seg i magen min når jeg tenker på alt det som har skjedd der. Tradisjoner, grunnmuren til LSK, stjernene, Tom Lund.
Huff, forbanna møl!Kommentar
Kommentar