Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Henrik
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2006
    • 2110

    #61
    Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
    Et EM er ikke distrikstpolitikk. 2 på østlandet (Oslo, Skedsmo), 1 på vestlandet (Bergen eller Stavanger) og et i Nord-Norge (Trondheim) er helt OK spredning. Man må tenke på at mesterskapet innebærer et massisvt besøkertall, og det skal gjenomføres rent praktisk. Da nytter det ikke å sende tusenvis av utlendinger hit og det på altfor mange 1000-1500 - 2000 km turer i et land uten infrastrukter, til steder som ikke har hoteller og skjenkesteder nok. Nærheten til Sverige blir viktig, det bør ikke arrangeres altfor mange kamper altfor langt vekk fra Sverige. Da er det østlandet som bør arrangere flest kamper, der bor også klart flest lokale billettkjøpere.
    Selv om det du sier er riktig, betyr det ikke at NFF er fornuftige... Jeg er relativt overbevist om at både Bergen og Stavanger ender opp med hver sin stadion skulle dette bli en realitet. Idiotisk nok.

    Kommentar

    • Emil B
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2006
      • 5921

      #62




      Synes noe ala denne så okey ut. Kunne hatt ståplasser der hvor det står CCFC. Tar selvfølgelig ikke med den delen som det står Ricoh på.


      Kommentar

      • superbøffel
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 5611

        #63
        Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
        Et EM er ikke distrikstpolitikk. 2 på østlandet (Oslo, Skedsmo), 1 på vestlandet (Bergen eller Stavanger) og et i Nord-Norge (Trondheim) er helt OK spredning. Man må tenke på at mesterskapet innebærer et massisvt besøkertall, og det skal gjenomføres rent praktisk. Da nytter det ikke å sende tusenvis av utlendinger hit og det på altfor mange 1000-1500 - 2000 km turer i et land uten infrastrukter, til steder som ikke har hoteller og skjenkesteder nok. Nærheten til Sverige blir viktig, det bør ikke arrangeres altfor mange kamper altfor langt vekk fra Sverige. Da er det østlandet som bør arrangere flest kamper, der bor også klart flest lokale billettkjøpere.
        Jeg skulle ønske du hadde rett HK, men faktum er at i Norge klarer (venstresiden i) politkken å gjøre alt til distrikspolitikk. Tromsø-OL anyone?
        Enøyd i de blindes dal.

        Kommentar

        • superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

          #64
          Opprinnelig skrevet av xeR
          Schalke har ihvertfall gressmatte som skyves ut av stadion.
          Jeg mener å huske at Ajax har det samme. Dette i kombinasjon med tak som kan åpnes og alternativ matte i kunstgress vil LSK ha det beste stadionet i Nord-Europa.
          Enøyd i de blindes dal.

          Kommentar

          • Folke
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2008
            • 5955

            #65
            Opprinnelig skrevet av superbøffel
            Jeg skulle ønske du hadde rett HK, men faktum er at i Norge klarer (venstresiden i) politkken å gjøre alt til distrikspolitikk. Tromsø-OL anyone?
            Østlandet får garantert en stadion med, minst. Folk skal til og fra stadion, innkvarteres på hotell o.l. Dette er nok punkter våre politikere vil bruke minst mulig penger på og vil legge de ulike stadione til mest mulige "sentrale" strøk.
            Uansett hva skal man med en EM-Arena med plass til 30-35 tusen i nord? Alle lagene der til sammen har ikke nok tilskuere til å fylle halve stadion.. Nå har ikke LSK brukt for 30-35 tusen tilskuere heller, men er det ett lag og ett sted som kunne fått en skikkelig opptur etter ett mesterskap så er det Lillestrøm og LSK!!

            Kommentar

            • KFL41
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2004
              • 3648

              #66
              Har selv vært på Nordbank arena i Hamburg. Mange tyske stadion tror jeg er bygd opp over den lesten til VM i 06. Der var tribunene ganske bratte. De har også et ståfelt til stående supportere bak mål. Denne stadion tar rundt 55 000

              Kommentar

              • Ola
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 1651

                #67
                Opprinnelig skrevet av rulfi
                Nå står det da en artikkel på lsk.no som sier LSK allerede en stund har sett på planer for å bygge ny stadion, pga at en er i ferd med å vokse ut av Åråsen, i hvertfall på litt sikt. Så nytt stadion kommer uansett.

                Det rare er at så utrolig mange ser problemer i stedet for løsninger. Det faktisk ann å fjerne seter i ettertid. Øker de mellomrommet i seteradene for å få ned kapasiteten til 20 000, vil det uansett kunne stå 2-3 på hver rad uansett. At en bygger ny stadion trenger heller ikke bety at den blir rund som røkkeløkka osv. Det kommer jo ann på hva LSK bestemmer og hva arkitekter tegner. Eneste kravet til UEFA er at stadion tar 35 000, ikke om den er rund eller firkantet eller trekantet.
                For alt vi vet innen denne tid er det en regel som heter at alle stadion skal ha seter, og at klubben ikke kan velge selv heller.
                En kan ikke ta sorgene på forskudd, da har en tapt før en prøver noe da.
                Snakk om å se problemer og ikke finne løsninger.

                Ny stadion blir det nok anyway og LSK vil at den skal være sentrumsnær. Løsninger for ettertid med ståfelt får vi nok om LSK ønsker dette.
                Det går ann å kommer fram til løsninger på alt hvis ting er planlagt skikkelig fra arkitekters side. De kan bare legge inn i planene at det skal være mulig med ståfelt, at den ikke skal være rund osv.
                Støtter denne 100%. Det går ikke an å snu denne saken til noe negativt. Her snakker vi om å gi Sportsklubben mulighet til å få en billig/gratis tomt, støtte til bygging og tilgang på næringseiendom som kan sikre inntektene i all overskuelig fremtid. Se til Danmark og hva FCK fikk til med Parken! Dette er tvert imot akkurat hva som må til om vi skal klare å holde følge med "storlagene" fra de største byene.

                Hvis dette går igjennom, hvis hundre ukjente faktorer kommer på plass og dette kan realiseres, vel da snakker vi om en gavepakke til Lillestrøm Sportsklubb, og det minste problemet vil være at 15000 seter må monteres ned etter EM.

                Store politiske prosesser tar tid og lobbyvirksomhet er en kunst. Jeg liker svært godt å se at LSK er på banen NÅ hva angår fremtidig stadionutvikling.

                Ja, vi må snakke om identitet og tradisjon, historikk og gamledar. Men det uomtvistelige faktum er at vi alle ønsker Sportsklubben på topp, og da er ny stadion, med nye inntektskilder, en absolutt forutsetning, på lang sikt.

                Kommentar

                • Leif A
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 3962

                  #68
                  Det er vel ikke første gang at personer i LSK-miljøet snakker om behovet for nytt stadion. Per Berg sine tanker om bruk av flyplassen på Kjeller er vel noen år gamle allerede.
                  Så det synes klart at sentrale personer har sett behovet for å utvide for lenge siden. I den konteksten blir et eventuelt EM bare et tilleggsargument og en brekkstang for å få fortgang i arbeidet. Og ikke minst et godt argument overfor kommunen for å sikre seg en sentral plassering (me like...)

                  Når det gjelder utforming, så ser jeg egentlig uanede muligheter for KFL til å påvirke dette. Hvorfor skal vi ikke kunne komme med innspill til hvordan anlegget bør se ut? Og hvorfor kan vi ikke komme med forslag/innspill til plassering av et ståfelt? Og når vi først er i gang, hvorfor ikke få LSk til å hyre inn noen som har peiling på akustikk og derved sørge for at lyden fra ståfeltet dyttes maksimalt ut mot banen?
                  Knurr...

                  Kommentar

                  • aguado
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2006
                    • 448

                    #69
                    Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                    Jeg synes ett forhold har fått særdeles liten oppmerksomhet hittil i debatten, og det er det faktum at LSK må ha større uteleieareal for å øke sine inntekter i framtiden. Dagens stadion er allerede for liten i så måte, og dermed kan man ikke øke inntektene fra den delen av driften. Inntekter som er langt mer stabile enn f eks publikumsinntekter.
                    Greit nok, men gode utleieinntekter krever også en sentral tomt, med gode parkeringsmuligheter og fremkommelighet. Finnes en slik tomt i Lillestrøm? Hverken jordene ved LSK-hallen eller Hellerudsletta for den slags skyld er en slik tomt. Kjeller kan en glemme... Kunne vært interessant å høre hvor forumbrukerne kunne tenke seg en slik stadion bygget. Og husk at tomten bør være stor nok til at en kan reise et par næringsbygg ved siden av stadionanlegget, utover parkeringsplasser og grøntareal.

                    Litt av grunnen til at Valle-tomten er så verdifull er jo nettopp pga beliggenheten, selvsagt i tillegg til at søpla får lov til å bygge næringsareal langt utover det som naturlig inngår i et stadionanlegg.

                    Kommentar

                    • detvarvondtdet
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jul 2006
                      • 398

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av reka
                      Det bor 200.000 mennesker i Skedsmo og nabokommunene. Om satsinga vår lykkes kan vi være ledende på østlandet om få år. Det må vi ha mulighet til å utnytte.
                      Ikke misforstå meg nå. Jeg er enig i det du sier. Men Oslo har vel tett under 600 000 innbyggere og en stadion med plass til ca 25000. Hvor mange er å ser feks Lyn spille fotball? Antall innbyggere satt opp mot potensielle tilskuere er en risikosport
                      "Dere kan sitere meg på dette:
                      Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                      Fjøra

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13277

                        #71
                        Opprinnelig skrevet av detvarvondtdet
                        Ikke misforstå meg nå. Jeg er enig i det du sier. Men Oslo har vel tett under 600 000 innbyggere og en stadion med plass til ca 25000. Hvor mange er å ser feks Lyn spille fotball? Antall innbyggere satt opp mot potensielle tilskuere er en risikosport
                        Tja... bortsett fra at ingen har falt død om på banen fordi vedkommende så at det var ledige seter på tribunen klarer jeg ikke helt å se "risikoen" ved denne sporten. Hva er faren? Falle over tomme seterader? Dø av forfrysning fordi man ikke har to pølsefeite varme kropper på hver side?

                        Lyn har forøvrig hatt en solid økning i tilskuertall de siste årene. Om lyn skulle tatt konsekvensen av tilskuertallene for noen år tilbake, bygget en potensiell arena basert på disse tallene samt gjort en "edruelig" vurdering om at klubben ikke ville oppnå noe særlig sportslig kunne de i dag ønsket velkommen til "Nordberg stadium". Kapasitet 3000 mennesker.

                        Kommentar

                        • veiron
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6267

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av Eksil-kanari
                          Når det gjelder utforming, så ser jeg egentlig uanede muligheter for KFL til å påvirke dette. Hvorfor skal vi ikke kunne komme med innspill til hvordan anlegget bør se ut? Og hvorfor kan vi ikke komme med forslag/innspill til plassering av et ståfelt? Og når vi først er i gang, hvorfor ikke få LSk til å hyre inn noen som har peiling på akustikk og derved sørge for at lyden fra ståfeltet dyttes maksimalt ut mot banen?
                          Denne tanken liker jeg! Og det må vi absolutt presse på for å få til. En bratt tribune med god akustikk på hjemmefeltet. Det tror jeg også LSK vil være interessert i ettersom det bare vil føre til at vår hjemmebane gir spillerne våre enda bedre støtte.

                          Og jeg skjønner ikke at folk kan være negative til disse planene!! Hadde det vært opp til enkelte kanarifans så hadde vi fortsatt stått under bua på den gamle tribunen av tre/betong. Utrolig...

                          Kommentar

                          • Fjeller'n
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2003
                            • 905

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av jalapenos
                            Greit nok, men gode utleieinntekter krever også en sentral tomt, med gode parkeringsmuligheter og fremkommelighet. Finnes en slik tomt i Lillestrøm? Hverken jordene ved LSK-hallen eller Hellerudsletta for den slags skyld er en slik tomt. Kjeller kan en glemme... Kunne vært interessant å høre hvor forumbrukerne kunne tenke seg en slik stadion bygget. Og husk at tomten bør være stor nok til at en kan reise et par næringsbygg ved siden av stadionanlegget, utover parkeringsplasser og grøntareal.
                            Hellerudsletta ligger nær E6, på aksen Oslo - Gardermoen. Ettertraktet, stor tomt med store parkeringsmuligheter. Dessverre.
                            Elendig kollektivforbindelse. Gudskjelov. Håper det punktet veier tungt, men frykter det verste.


                            Stian
                            "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                            Kommentar

                            • veiron
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 6267

                              #74
                              Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
                              Hellerudsletta ligger nær E6, på aksen Oslo - Gardermoen. Ettertraktet, stor tomt med store parkeringsmuligheter. Dessverre.
                              Elendig kollektivforbindelse. Gudskjelov. Håper det punktet veier tungt, men frykter det verste.
                              Tror neppe de legger en ny stadion der. Det blir alt for kronglete for de aller fleste. Det er nok ikke bare jeg som ønsker gåavstand fra togstasjonen eller Martins! Jeg og dere andre her inne hadde møtt opp uansett, men det er nok mange som vil føle at terskelen for å dra på kamp er høy om det blir pes med reisevei.

                              Kommentar

                              • morten
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2004
                                • 2156

                                #75
                                Det kan vel neppe bli andre steder enn kjeller.
                                Badekar
                                http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                                Kommentar

                                • Torolf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2004
                                  • 9574

                                  #76
                                  Hva med å rive ghettoen på Vigernes og bygge nytt stadion der?

                                  Kommentar

                                  • Uwes disippel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 6039

                                    #77
                                    Opprinnelig skrevet av morten
                                    Det kan vel neppe bli andre steder enn kjeller.
                                    Hva skjer med Kjeller fremover da?

                                    Kommentar

                                    • morten
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2004
                                      • 2156

                                      #78
                                      Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                                      Hva skjer med Kjeller fremover da?
                                      De får lande med fallskjerm som vanlig.
                                      Badekar
                                      http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                                      Kommentar

                                      • morten
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 2156

                                        #79
                                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                                        Hva med å rive ghettoen på Vigernes og bygge nytt stadion der?
                                        Ellers tar jo messa mye plass..
                                        Badekar
                                        http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                                        Kommentar

                                        • Uwes disippel
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2006
                                          • 6039

                                          #80
                                          Opprinnelig skrevet av morten
                                          De får lande med fallskjerm som vanlig.
                                          Informativt.
                                          Hva er planene til Forsvaret, noen som vet?

                                          Kommentar

                                          Working...