Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulfpulf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2506

    Elvestadion

    Hele førstesiden på dagens papir-RB, og halvannen side inni avisen, handler om forslaget fra planleggerne i Skedsmo kommune om å legge det nye stadionet over Nitelva, ved siden brua over til Sagdalen - for å binde Lillestrøm sentrum tettere sammen med den historiske erkefienden Strømmen. "Sammensmeltingen skal bidra til fortetting og urbanisering i utvalgte områder, mens hagebyer, grøntarealer og friområder bevares i størst mulig utstrekning."
    Store ord, men ideen er morsom, og åpner for mange bra stadionnavn:
    Brua, Lokket, eller mitt forslag, Duppen, siden jeg regner med at bygget lages så det flyter opp når flommen kommer.

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13277

      Dette gleder jeg meg til å se, kommer vel komplett med livbåter hengende fra stadionveggene.. Hadde en følelse av at sumpområdene ved Nitelva ville være et "naturlig" valg. Det er nesten like bra som en gigantisk fjellhall ved siden av tunnellen eller kjøp og ombygging av Strømmen Storsenter. Tipper at tidligerer vannverkssjef Ivar T Henriksen løslates fra death row og blir en viktig samarbeidspartner under prosjekteringen. Her skal det tross alt fraktes slam.

      Edit: Klarte ikke å vente og spanderte 20 kroner på PDF-utgaven. Fantastisk! Her har man klipt ut et flyfoto av åråsen og limt det opp på et flyfoto av brua over Nitelva. Snøhetta & co er vel grønne av misunnelse over visualiseringskonseptet. Skillz. Kan jeg få pengene tilbake?
      Last edited by reka; 27.02.2009, 07:15.

      Kommentar

      • Fjeller'n
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2003
        • 905

        Opprinnelig skrevet av ulfpulf
        Hele førstesiden på dagens papir-RB, og halvannen side inni avisen, handler om forslaget fra planleggerne i Skedsmo kommune om å legge det nye stadionet over Nitelva, ved siden brua over til Sagdalen
        Opprinnelig skrevet av reka
        Tipper at tidligerer vannverkssjef Ivar T Henriksen løslates fra death row og blir en viktig samarbeidspartner under prosjekteringen. Her skal det tross alt fraktes slam.
        Spennende prosjekt. Sentrumsnær beliggenhet betyr ALT! Kan jeg legge vekk Hellerudslettafrykten min nå?
        Uansett så denne dialogen litt kjent ut. Og jaggu har ikke temaet vært oppe i "Trenger-ny stadion-tråden" tidligere:


        Opprinnelig skrevet av jalapenos
        Utbygging helt ned mot strandkanten er en umulighet i forhold til nasjonale mål om å bevare denne typen areal. Utbygging PÅ vannet høres ut rimelig urealistisk ut. Plasseringen er riktignok veldig bra i forhold til avstand til togstasjon og sentrum, sånn bortsett fra at det ikke vil være mulig å finne parkeringsareal.
        Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
        Gi Ivar T. Henriksen litt frie tøyler så ordner'n nok det. Man må bare se helheten.

        Stian
        "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

        Kommentar

        • Torolf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2004
          • 9574

          Morsom idé, men plasseringen er dessverre håpløs. Grei avstand til kollektivtransport, men hvor skal man få anlagt det nødvendige antall P-plasser? Dessuten er jeg svært skeptisk til hvordan man skal sikre vanngjennomstrømmingen under stadionet.

          Kommentar

          • gamle-perta
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2004
            • 2418

            Opprinnelig skrevet av Torolf
            Det er egentlig i lengste laget fra stasjonen, men så vidt jeg kan se, det eneste stedet med nok plass inntil Kjeller flyplass blir nedlagt.

            Kjeller flyplass skal ikke legges ned
            Jeg er med i lenkegjengen!
            Last edited by gamle-perta; 27.02.2009, 11:44.
            Mvh
            Gammer´n (Per T)

            Kommentar

            • sniper
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 5254

              Dette har LSK avfeid tidligere, for hvis man bygger slik på vannet/elva, så får man ikke bygget de næringseiendommer man ønsker.
              Det er vel en av grunnene til at man ønsker seg vekk fra Åråsen, man vil ha muligheten til å tjene enda mer kroner på utleie av næringseiendommer.

              Ser ikke for meg at ekspansjonsmulighetene er så store midt ute i Nitelva.

              snpr

              Kommentar

              • egil
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2005
                • 1119

                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Ja. Romerike er den Akershus uten Oppegård, Ski, Asker og Bærum.

                "13 kommuner: Nannestad, Hurdal, Eidsvoll, Ullensaker, Gjerdrum, Nes, Rælingen, Nittedal, Skedsmo, Lørenskog, Fet, Sørum og Aurskog-Høland. I tillegg har man tradisjonelt regnet med de nordre delene (Flateby og Kirkebygda) av Enebakk kommune, men denne inngår i dag administrativt i sin helhet i nabodistriktet Follo."

                http://no.wikipedia.org/wiki/Romerike

                Den første setningen din var vel neppe riktig. Ganske mange kommuner du har utelatt i Folloregionen i Akershus, som Vestby, Ås, Frogn, Nesodden og Enebakk
                KFL - medlem nr 23

                Kommentar

                • ulfpulf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2004
                  • 2506

                  Elvestadionartikkelen:

                  Kommentar

                  • 14
                    Medlem
                    Møteplager
                    • May 2005
                    • 91

                    Ville bare følge opp med en liten kommentar ang. pubkapasiteter o.l. Dette ble av en bruker trukket fram som negativt for lillestrøm. Jeg tror imidlertid dette ikke vil være spesielt mye mer negativt for lillestrøm enn for de andre søkerne med unntak av oslo, nettopp fordi jeg tror lillestrøm vil bli sett på nærmest som en oslo-bydel av de fleste utenlandske tilreisende. De fleste vil nok forsøke å bo i oslo, og dermed også reise tilbake til oslo etter kamp. Det som også må sies i den forbindelse er at uefa (og fifa) mye heller ønsker seg store arealer i nærheten av stadion hvor de kan sette opp fan-zones som fungerer som store puber. Dette er noe uefa da tjener penger på helt selv, og som dermed blir klart foretrukket. Se bare på mesterskapet i sveits og østerrike i fjor sommer.

                    Kommentar

                    • Hamburg & Kanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 3006

                      Opprinnelig skrevet av KFL41
                      Har selv vært på Nordbank arena i Hamburg. Mange tyske stadion tror jeg er bygd opp over den lesten til VM i 06. Der var tribunene ganske bratte. De har også et ståfelt til stående supportere bak mål. Denne stadion tar rundt 55 000


                      Og det er ikke en plass i huset der man ikke ser bra her. Men LSK trenger ikke en såpass stor arena, det er nokså innlysende. Men 35000 til EM/20000 til etterbruk hadde vært fint. Nordea Arena!
                      LSK Norges beste lag

                      Kommentar

                      • Hamburg & Kanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 3006

                        Opprinnelig skrevet av iL
                        det skal jobbes ned til 4 byer i Norge. Tipper Skedsmo og Bodø ryker lett.
                        Når NFF henvendte seg til Lillestrøm, så har det sikkert sammenheng med Gardermoen, og nærheten til Oslo, samt befolkningen i området og befolkningstilveksten i området.

                        Dette er et EM, ikke en byferie. Det er et mesterskap som skal gjennomføres praktisk. Der er Skedsmo minst like godt egnet som f.eks. Stavanger og Bodø.
                        LSK Norges beste lag

                        Kommentar

                        • Ola
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 1651

                          Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
                          Når NFF henvendte seg til Lillestrøm, så har det sikkert sammenheng med Gardermoen, og nærheten til Oslo, samt befolkningen i området og befolkningstilveksten i området.

                          Dette er et EM, ikke en byferie. Det er et mesterskap som skal gjennomføres praktisk. Der er Skedsmo minst like godt egnet som f.eks. Stavanger og Bodø.
                          Basert på praktiske forhold så er Skedsmo-alternativet like godt egnet som Groruddals-alternativet, og foran samtlige av de øvrige alternativer. De to Oslo-alternativene knuser de øvrige når det gjelder tilgjengelighet, infrastruktur og overnatting. Gardermoen håndterer 10 x trafikken til de øvrige flyplassene, i tillegg til å suppleres av Rygge og Torp. Oslo har cruisebåthavn, daglige båtavganger til Tyskland og Danmark, kollektivnett som daglig håndterer flere hundre tusen mennesker, landets desidert beste togknytepunkt nasjonalt og mot utlandet. E6/Østre Aker/R4/R159 sørger for at enorme menneskemasser kan flyttes med buss mellom Skedsmo og Oslo. Bare Gardermoenområdet alene disponerer snart over 3000 hotellrom, Oslo disponerer ca 10.000. Oslo-området har tilgang på en rekke gode treningsfasiliteter for lagene, også muligheter for å lukke treninger etc.

                          Fremkommeligheten til Stavanger og Bergen er i Europeisk målestokk elendig. Bommer, ferjer og lange tuneller gjør det ikke akkurat bedre at flyplassene er knøtt små. Bodø har jeg omtalt tidligere i tråden som en vits.

                          Hvis initiativet er helhjertet, og ikke innpakket distriktspolitikk, så er det ingen tvil; 2 x Oslo, Trondheim og ett av vestlands-alternativene blir valgt.

                          Å sende horder av bobiler, 80-tall Fiater og fulle engelskmenn over Hardangervidda eller gjennom Telemark er egentlig galskap.

                          Kommentar

                          • reka
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Aug 2005
                            • 13277

                            Husk at vi snakker om mennesker som var villige til å arrangere OL i Tromsø midt i svarteste mørketida. Dette er politikk, på samme måte som en tidl. samferdselminister lot bygge vei & tunnel til hjembygda for våre skattepenger Fornuft har ingenting med dette å gjøre. Italienere og Engelskmenn må fint finne seg i å reise med robåt og pulk av fi**eskinn til en campingplass i Bodø om rette vedkommende vinner maktkampen i kulissene.

                            Kommentar

                            • rulfi
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2007
                              • 982

                              Opprinnelig skrevet av reka
                              Husk at vi snakker om mennesker som var villige til å arrangere OL i Tromsø midt i svarteste mørketida. Dette er politikk, på samme måte som en tidl. samferdselminister lot bygge vei & tunnel til hjembygda for våre skattepenger Fornuft har ingenting med dette å gjøre. Italienere og Engelskmenn må fint finne seg i å reise med robåt og pulk av fi**eskinn til en campingplass i Bodø om rette vedkommende vinner maktkampen i kulissene.
                              Dette er jo i og for seg sant, men med Bødo som et alternativ tipper jeg vi risikerer ganske raskt at UEFA folket som skal stemme ikke stemmer for Norge akkurat. En skal tross alt overbevise x antall UEFA pamper om at Norge er bra, og ved å velg Bødo blant annet reduserer en ganske kjapt mulighetene for at vi blir valgt.
                              En annen sak er jo faktisk den at NFF henvendte seg til LSK, mens i alle alternativene utenom Oslo er det klubbene som har henvendt seg til NFF. Det kan jo tolkes som at det tenkes på Lillestrøm som et bra alternativ.
                              Blander en inn distriktspolitikk her ryker hele EM sluttspillet, for det får en ikke med UEFA på. EM i fotball skal gå smertefritt og lett for seg, ikke være noe ekstraordinært. OL derimot er det jo bare om å ha det sykeste av det sykeste og mest nyavanserte og ekstraordinære hele veien. EM skal bare være en stor stadion, få folk lett til og fra stadion, hvor alle ser godt og sitter og klapper pent. Synes ikke OL og fotballsluttspill skal diskuteres i samme sak, da de er ute etter forskjellige konsepter. Fotball enkelt og greit(søndagstur og kose seg med en fin fotballkamp), mens OL skal være spektakulært.

                              Kommentar

                              • reka
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Aug 2005
                                • 13277

                                Opprinnelig skrevet av rulfi
                                Dette er jo i og for seg sant, men med Bødo som et alternativ tipper jeg vi risikerer ganske raskt at UEFA folket som skal stemme ikke stemmer for Norge akkurat. En skal tross alt overbevise x antall UEFA pamper om at Norge er bra, og ved å velg Bødo blant annet reduserer en ganske kjapt mulighetene for at vi blir valgt.
                                En annen sak er jo faktisk den at NFF henvendte seg til LSK, mens i alle alternativene utenom Oslo er det klubbene som har henvendt seg til NFF. Det kan jo tolkes som at det tenkes på Lillestrøm som et bra alternativ.
                                Blander en inn distriktspolitikk her ryker hele EM sluttspillet, for det får en ikke med UEFA på. EM i fotball skal gå smertefritt og lett for seg, ikke være noe ekstraordinært. OL derimot er det jo bare om å ha det sykeste av det sykeste og mest nyavanserte og ekstraordinære hele veien. EM skal bare være en stor stadion, få folk lett til og fra stadion, hvor alle ser godt og sitter og klapper pent. Synes ikke OL og fotballsluttspill skal diskuteres i samme sak, da de er ute etter forskjellige konsepter. Fotball enkelt og greit(søndagstur og kose seg med en fin fotballkamp), mens OL skal være spektakulært.
                                Unnskyld at jeg gnåler om dette, men uansett: Politikerne ville jo fremme Tromsø som OL-by på tross av at ingen vettug OL-pamp kunne støtte søknaden om han hadde tilbragt så mye som en formiddag i Tromsø vinterstid. Norske politikeren har det med å bedrive sine egne sysler her på berget stikk i strid med hva som anses som fornuftig i utlandet. Det siste var jo at norske politikere ble ledd ut i sverige da de presenterte sin deltaljstyrte, gjennompolitiserte veibyggingspraksis: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=118670

                                På tross av at nff henvendte seg til LSK (??) må man være så realistiske at man innser at dette blir politikk uansett. En politiker som sikrer hjembyen en plass på EM-kartet er garantert statue og evig stortingsplass i hjembyen, helt uavhengig av om søknaden dermed torpederes.

                                Jeg maner til edruelighet, nettopp på grunn av våre folkevalgtes mangel på sådan. Det blir ikke noe EM i Lillestrøm før vedtaket er fattet.

                                Kommentar

                                • aguado
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 448

                                  Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                                  Dette forslaget er jo det samme som å si at man ikke ønsker et nytt stadion i Lillestrøm. Mulig man ønsker publisiteten saken gir, samtidig som man forlengst har innsett at man hverken har penger eller tomt. Jeg for min del skulle ønske både kommunen og LSK kunne vært mer ærlige i denne saken.

                                  Kommentar

                                  • rulfi
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Mar 2007
                                    • 982

                                    Opprinnelig skrevet av reka
                                    Unnskyld at jeg gnåler om dette, men uansett: Politikerne ville jo fremme Tromsø som OL-by på tross av at ingen vettug OL-pamp kunne støtte søknaden om han hadde tilbragt så mye som en formiddag i Tromsø vinterstid. Norske politikeren har det med å bedrive sine egne sysler her på berget stikk i strid med hva som anses som fornuftig i utlandet. Det siste var jo at norske politikere ble ledd ut i sverige da de presenterte sin deltaljstyrte, gjennompolitiserte veibyggingspraksis: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=118670

                                    På tross av at nff henvendte seg til LSK (??) må man være så realistiske at man innser at dette blir politikk uansett. En politiker som sikrer hjembyen en plass på EM-kartet er garantert statue og evig stortingsplass i hjembyen, helt uavhengig av om søknaden dermed torpederes.

                                    Jeg maner til edruelighet, nettopp på grunn av våre folkevalgtes mangel på sådan. Det blir ikke noe EM i Lillestrøm før vedtaket er fattet.
                                    Kan jo ikke si meg helt uenig da, du har jo vitterlig noen poenger her, men jeg velger kanskje og ikke være helt enig. OL søknaden var avhengig av statsgaranti. Her er allerede en søknad klar, uten noen form for statsgaranti. Dette betyr da at NFF kan fatte sin beslutning uten politikere, i teorien i hvertfall, mens OL i Tromsø ikke var aktuelt uten statsgaranti.
                                    En annen forskjell er også at LSK har planer om nytt stadion uansett EM søknad. NFF skal ha nytt stadion uansett. Ergo er dette planer som er i gang og har bruksområder også etter et EM(uten å tenke på størrelse og behov i ettertid). Pengene er da allerede inne i bildet. Hele OL greia var jo avhengig av en statsgaranti.
                                    Her er det ikke snakk om å bygge ut stadioner og veier til 25 milliarder. Særlig er Lillestrøm aktuelt om det ikke blir penger til å bygge, for det er ingen tvil om at alle må bygge ut infrastruktur i en stor grad, utenom Oslo og Lillestrøm som ikke trenger bygge på langt nær så mye som feks Stavanger og Bergen.

                                    Likevel vil som jeg i tråd med deg ikke være spesielt overrasket om de skulle velge Oslo, Bodø, Stavanger og Bergen pga politikk. Jeg skal bare like og se den summen som må legges i infrastruktur i disse byene og kapasiteten på flyplassene, opp mot det og legge to av stadionene til Oslo området. Det vil jo bare i disse finanskrisetider være noe Norge kan få til. Derfor tar jeg heller ikke av ennå, og holder beina pent på bakken.

                                    Om denne avgjørelsen blir tatt uten innblandelse av politikere, vet vi jo at det er NFF som skal ta avgjørelsen, uten at jeg skal utdype for mye, utover det at logikk er ikke en ekspert som er representert der i gården.
                                    Likevel håper jo jeg de faktisk til en forandring klarer å tenke noenlunde logisk, og da bør jo valget være noenlunde lett.

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13277

                                      Opprinnelig skrevet av rulfi
                                      . Jeg skal bare like og se den summen som må legges i infrastruktur i disse byene og kapasiteten på flyplassene, opp mot det og legge to av stadionene til Oslo området.
                                      Jeg klarer dessverre ikke å slutte å piske den døde hesten, om du ser på setningen over og tygger litt på den er den jo det perfekte politiske argument;

                                      "En økonomisk garanti som sikrer en vid og omfattende utbygging av samferdselsinfrastruktur og turistvirksomhet i [sett inn bygdehølets navn her] er akkurat det som skal til for å gi skape fremtidig utvikling og vekst i regionen. Ved å sette av [sett inn latterlig høyt milliardbeløp her] vil vår søknad stille sterk i konkurranse med andre byer, samtidig som pengene vil styrke vårt lokale næringsliv og gi fremtid avkastning."

                                      Mafiaens involvering i bygge- og betongindustrien i søritalia forandret landskapet til en motorvei- og høyblokkbedekt sandkasse i etterkrigstiden. Krisefondet som ble avsatt til gjenoppbygging i søritalia etter jordskjelvet på 80-tallet gikk nærmest i sin helhet til å finansiere nye enorme betongmotorveier. Men tross alt var det ingen som protesterte fordi alle tilslutt fikk en liten bit av kaka. Folk fikk tross alt jobb igjen, og det var aktivitet i regionen. At vanlige folk ble avspist med en veldig liten bit skapte liten furore: jo fattigere man er, jo mindre er man fornøyd med.

                                      Jeg ser ærlig talt ingen forskjell på norske politikeres og den italienske mafiaens bruk av offentlige midler. Håndtverkere og entreprenørstanden (som er vår nyrike overklasse i Norge) går hånd i hånd med de folkevalgte inn i paradis. Og nå kommer finanskrisepengene til kommunene - vi kan glede oss over rørleggere og blikkenslagere i Humvee's i mange år fremover. Takk AP!

                                      Kommentar

                                      • Torolf
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 9574

                                        Opprinnelig skrevet av reka
                                        Husk at vi snakker om mennesker som var villige til å arrangere OL i Tromsø midt i svarteste mørketida. Dette er politikk, på samme måte som en tidl. samferdselminister lot bygge vei & tunnel til hjembygda for våre skattepenger Fornuft har ingenting med dette å gjøre. Italienere og Engelskmenn må fint finne seg i å reise med robåt og pulk av fi**eskinn til en campingplass i Bodø om rette vedkommende vinner maktkampen i kulissene.
                                        Trond Giske er i hvert fall en garantist for at et av stadionene vil ligge i Trondheim.

                                        Kommentar

                                        • Ola
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2003
                                          • 1651

                                          Opprinnelig skrevet av reka
                                          Jeg klarer dessverre ikke å slutte å piske den døde hesten, om du ser på setningen over og tygger litt på den er den jo det perfekte politiske argument;

                                          "En økonomisk garanti som sikrer en vid og omfattende utbygging av samferdselsinfrastruktur og turistvirksomhet i [sett inn bygdehølets navn her] er akkurat det som skal til for å gi skape fremtidig utvikling og vekst i regionen. Ved å sette av [sett inn latterlig høyt milliardbeløp her] vil vår søknad stille sterk i konkurranse med andre byer, samtidig som pengene vil styrke vårt lokale næringsliv og gi fremtid avkastning."

                                          Mafiaens involvering i bygge- og betongindustrien i søritalia forandret landskapet til en motorvei- og høyblokkbedekt sandkasse i etterkrigstiden. Krisefondet som ble avsatt til gjenoppbygging i søritalia etter jordskjelvet på 80-tallet gikk nærmest i sin helhet til å finansiere nye enorme betongmotorveier. Men tross alt var det ingen som protesterte fordi alle tilslutt fikk en liten bit av kaka. Folk fikk tross alt jobb igjen, og det var aktivitet i regionen. At vanlige folk ble avspist med en veldig liten bit skapte liten furore: jo fattigere man er, jo mindre er man fornøyd med.

                                          Jeg ser ærlig talt ingen forskjell på norske politikeres og den italienske mafiaens bruk av offentlige midler. Håndtverkere og entreprenørstanden (som er vår nyrike overklasse i Norge) går hånd i hånd med de folkevalgte inn i paradis. Og nå kommer finanskrisepengene til kommunene - vi kan glede oss over rørleggere og blikkenslagere i Humvee's i mange år fremover. Takk AP!
                                          Hehe. Egentlig burde Etne, Rennebu, Sømna, Nesna og Torsken være aktuelle kandidater. Glitrende distriktspolitikk, samtidig som det her trengs å dyttes inn mest mulig midler, rett i åra til lokale Harald Langemyrer.

                                          Kommentar

                                          Working...