Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • glasgow
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2007
    • 1252

    Opprinnelig skrevet av CFD
    Prislappen for dette? Hvor mye kan vi regne med å øke kapasiteten med dette? Det er iallefall ikke mye og med tanke på at man må legge ny undervarme og ny matte så blir dette definitivt ikke billig for en meget moderator økning i kapasiteten. Men det at matta blir hevet litt nedover er jo udelt positivt hvis det kommer stadioner helt ned til banen. Det blir bedre sikt for tribunen fordi man kommer et par meter høyere opp og bedre oversikt.

    Jeg skulle tro at prislappen for et par tusen seter bli meget høy. Er det noen som har vært på en stadion som har blitt bygget ned? Personer må da vitterlig stå langt fra hverandre og dette må være drepende for stemningen?
    Det er jo ikke sånn at LSK skal stå alene om utbyggingen.
    Skulle skedsmo kommune få et em til Lillestrøm kan jo dette bare være positivt.
    Hvor stor økning LSK får er det vanskelig og si noe om.
    Uansett er det ting som taler for og sikkert noe imot.
    Et Em i Byen vår hadde uansett hvert med på og øke interessen for LSK som Lag og sette byen enda mer på kartet.
    Ja takk.

    Kommentar

    • Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

      RB skriver i dag at alle de seks potensielle søkerbyene er invitert til arrangement i forbindelse med landskampen Norge-Finland. Kjartan Berland representerer Skedsmo/Lillestrøm.

      Kommentar

      • CFD
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 2319

        Opprinnelig skrevet av glasgow
        Det er jo ikke sånn at LSK skal stå alene om utbyggingen.
        Hvis forslaget om å øke kapasiteten på Åråsen med et 1000-1500 seter så må nok LSK dekke alle kostnadene selv siden dette ikke har noe med EM å gjøre. Jeg er positiv til ny stadion ,men er redd for at dette kommer til å drepe stemningen siden vi ikke klarer å fylle stadion og avstanden mellom de syngende blir veldig stor. Fordelen med feltet er at folk står tett, men dette vil forsvinne hvis det blir stor avstand mellom setene.
        Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

        Kommentar

        • Skinke
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2007
          • 3914

          Opprinnelig skrevet av CFD
          Jeg er positiv til ny stadion ,men er redd for at dette kommer til å drepe stemningen siden vi ikke klarer å fylle stadion og avstanden mellom de syngende blir veldig stor. Fordelen med feltet er at folk står tett, men dette vil forsvinne hvis det blir stor avstand mellom setene.
          okey, så komprimering av felte er ikke mulig på en evt ny satdion? Det er ikke mulig å stå 2 stykker på "ett sete"?

          Det du nevner over her er vel strengt tatt ikke ett problem i mine øyne.
          Daukjøtt Felt C

          Kommentar

          • Kjell.T.Ring
            Poll St. Ring
            --==FORUMRUNKER==--
            • Dec 2005
            • 11796

            Dette kreves av EM-byen


            STORE PLANER: For Lerkendal. ( )
            Av: Ole K. Sagbakken
            Publisert: 24.04.2009 kl. 08:40 , endret: 24.04.2009 kl. 08:48

            Charterfly på Ørlandet og bedre veier er noen av tankene for å få et EM i regionen i 2016. Kravene fra UEFA er store, og om to måneder må Trondheims EM-søknad ligge hos Fotballforbundet.



            Les også:



            – Her er UEFA-kravene, sier Per Lund, og trekker frem en bok «tjukk som en telefonkatalog.»
            1. april ble det satt ned en prosjektgruppe med tanke på å få være EM-vertskap i 2016, og 20. juni må Trondheims søknad være klar. Gruppen består av prosjektleder Jorid Ferner fra Trondheim kommune, mesterskapsagent Per Lund i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Morten Wolden i Trøndelag fotballkrets, og Roar Munkvold, Rune Bratseth og Nils Heldal fra RBK. Sammen skal de finne ut hva som kreves av tiltak i og rundt byen, slik at man er klar for storinnrykk dersom Norge/Sverige tildeles Euro 2016.

            LES OGSÅ :
            – I første omgang gjelder å finne noen hovedpunkter, og fokusere på disse frem mot juni, forklarer Lund, som sammen med de andre står bak et generelt notat om Trondheim som kandidatby. Her er det listet opp fem foreløpige kriterier:
            Arenaløsning
            Som Adresseavisen skrev i går handler dette om utbygging av Lerkendal. Minstekravet er 30.000 seter, pluss plasser for VIP og media.
            Overnatting
            UEFA stiller som krav at all overnatting må foregå innenfor en radius på 75 km fra stadion.
            – Trondheim, Stjørdal, Orkdal og Ørlandet ligger i planene. Ettersom EM foregår på sommerstid, vil man også vurdere å ta i bruk hytter, fritidsboliger, skoler og militærleire, heter det i notatet.
            Transport og infrastruktur
            – Vi må se hvilke muligheter som finnes på Værnes. Det er også aktuelt å snakke med Forsvaret for å se om Ørland hovedflystasjon kan brukes til chartertrafikk. Det blir også viktig å synliggjøre arbeidet med transportløsninger, som superbuss-traseene, står det, i tillegg til at et EM kan være med på å påvirke utviklingen av veinettet.
            Lokale arrangementer
            Dette kan bli et nøkkelpunkt, dersom alle søkerne har gode løsninger på arena, overnatting og transport. I notatet står det:
            – Det handler om å gi besøkende mer enn bare fotball når de kommer til Trondheim. Samarbeid med lokalt og regionalt kulturliv, samt lokalfotballen, blir viktig.
            Lokalt engasjement
            – Både i forhold til frivillig arbeid under arrangementet, men også at det blir en opplevelse for hele Midt-Norge, slik det var i VM 1997.
            – Det ble stor debatt i forbindelse med jobben for et OL i 2018. Hva tenker dere i forhold til et EM?
            – Nå trenger man ikke tenke på etterbruk, i og med at det er snakk om et fotballstadion, svarer Lund.
            – Dessuten vil dette inkludere hele landet, ettersom fire byer skal være med. Det kan bli en diskusjon om penger, men man tror at 1,4 millioner mennesker kommer til Norge dersom vi får EM. Og i EM i fjor la hver turist igjen 12.000 kroner i Sveits eller Østerrike. Vi mener det er god samfunnsøkonomi i dette.
            – Det er tidlig i fasen, men folk virker positive, sier han.
            Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

            Kommentar

            • veiron
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6267

              NFF slår fast at Bergen ikke får kamper som trenger plass til 40.000 tilskuere. Nå kjemper Bergen med tre andre byer om de minst gjeve EM-kampene.


              Refererer til nyhetstråden (og linken) der det nå ser lyst ut for Lillestrøm som deltagerby! Det ser da ut som det er avgjort at Lillestrøm er en av de utvalgte? Herlig, dette åpner for fortgang av ny stadion!!

              Sorry til nostalgikerne, men vi må gå videre.

              Kommentar

              • mooph
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2005
                • 1496

                Duh.... Dette er flott og gæli på en gang. Klarere liksom ikke helt bli enig med meg selv.

                Hvor stor er sjansen for at NorSwe får EM ?
                Fugla mot nye høyder

                Kommentar

                • Bolsen3
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2004
                  • 1061

                  Opprinnelig skrevet av mooph
                  Hvor stor er sjansen for at NorSwe får EM ?
                  2016? Svært liten, men tror det er ok muligheter for å få EM i 2020...

                  Kommentar

                  • andersmm
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2006
                    • 5764

                    Opprinnelig skrevet av mooph
                    Hvor stor er sjansen for at NorSwe får EM ?
                    Kan ikke forstå at det skal väre så mye verre for oss enn for Sveits og Österrike.
                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                    Kommentar

                    • general
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2004
                      • 1150

                      Da er det vel dags for en god gammeldags "send ditt forslag til navn på den nye stadion i Lillestrøm" med kodeord rb til 2330..

                      Vinneren får 2 stk kampbilletter når Tromsø IL gjester Åråsen.
                      Seriegull 2016!!!

                      Kommentar

                      • CFD
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 2319

                        Sålenge det ikke blir "Nye gamle Åråsen" er vi på riktig vei. Ser ikke noe galt i å kalle stadion Åråsen , men er redd det blir sponsing. Klubben sliter så mye økonomisk og det ligger mye penger i navnet på en slik Stadion, men jeg håper inderlig ikke det skjer.
                        Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                        Kommentar

                        • UltraFo
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2007
                          • 800

                          Opprinnelig skrevet av CFD
                          Sålenge det ikke blir "Nye gamle Åråsen" er vi på riktig vei. Ser ikke noe galt i å kalle stadion Åråsen , men er redd det blir sponsing. Klubben sliter så mye økonomisk og det ligger mye penger i navnet på en slik Stadion, men jeg håper inderlig ikke det skjer.
                          Døpern nye gammle Nordea Åråsen arena tenker jeg Eller så bygger de den så den ser ut som en borg utvendig og kaller den Fort Åråsen.
                          UFC ~ Gulsvarte Brødre

                          Kommentar

                          • reka
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Aug 2005
                            • 13277

                            Navnet er en forsvinnende liten del av problematikken rundt det å gå til anskaffelse av en ny stadion. Men: Om vi får et gigantanlegg liggende et annet sted i Lillestrøm eller omegn mener jeg det vil være helt feil å dra med seg Åråsen-navnet videre. Da vil Åråsen tilhøre historien, og jeg mener at det gamle anlegget har fortjent å beholde sitt navn av respekt for alt som har skjedd der. Dette vil bli langt unna noen fornyelse eller ombygging.

                            I mine våte fantasier får vi et gigantanlegg med minst 30.000 plasser (oppgradert til 40.000 under em), fagert naturgress og pen arkitektur liggende nær lillestrøm, men langt unna sump- og våtmarksområder.

                            Mange vil hyle når jeg ber om en slik enorm tilskuerkapasitet, men i mine øyne gjelder "If you build it, they will come". Om klubben lykkes de neste årene kan vi bli det desidert ledende laget i hele østlandsområdet med publikumstilfang fra hele akershus/oslo. Her bor det over en million mennesker. At søpla og lyn ikke klarer å fylle Ullevål skyldes IKKE at potensialet er for dårlig. Husk at LSK trakk over 28.000 mennesker på kamp allerede i 1985 (riktignok i Trondheim).
                            Last edited by reka; 23.06.2009, 10:21.

                            Kommentar

                            • Seb.R
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2006
                              • 4159

                              Som jeg har nevnt tidligere.

                              Uhyre viktig at KFL er med i dialog når/hvis evt. en slik stadion skal bygges. Akustikk, intimitet, store tribuneseksjoner og bratte tribuner er vel noen stikkord.

                              For guds skyld ikke sett arkitekt Kjell Kosberg på saken...
                              www.sebastianramsland.com
                              www.twitter.com/sebramsland

                              Kommentar

                              • Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

                                Opprinnelig skrevet av Seb.R
                                For guds skyld ikke sett arkitekt Kjell Kosberg på saken...
                                Jeg synes Odd Haslestad bør få oppdraget, så vi ikke risikerer å ende opp med et harry stadion.

                                Kommentar

                                • superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

                                  Håpløst å diskutere arkitekter nå. Enda mer håpløst å gi en enkelt arkitekt jobben uten en konkurranse i forkant.

                                  Selvfølgelig har KFL sterke meninger om hvordan et nytt stadion bør se ut, det samme har LSK, samtidig som NFF har sine krav. Disse kravene bør åpentbart samles, samkjøres og publiseres som en arkitektkonkurranse.
                                  Enøyd i de blindes dal.

                                  Kommentar

                                  • sniper
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 5254

                                    Jeg regner med, siden dette blir et stadion for EM, at KFL blir satt rimelig på sidelinjen med sine krav. Hadde det vært et stadion som ikke var ment for EM, så hadde man kanskje kunne kommet noen veg. Men nå, neppe.

                                    Kommentar

                                    • Stray Cat
                                      Moderator
                                      • Aug 2008
                                      • 5917

                                      Opprinnelig skrevet av reka
                                      I mine våte fantasier får vi et gigantanlegg med minst 30.000 plasser (oppgradert til 40.000 under em)).
                                      ,

                                      Jeg skjønner bare ikke helt hva du vil med alle de tomme setene... Få tilskuerantallet til å virke glissent og fattigslig?

                                      Joda, du har rett i at LSK trakk 28 569 tilskuere i -85, men det var seriefinale på Lerkendal. Så mange tilskuere tar ikke engang Lerkendal i dag, etter at ståplassene ble borte.

                                      Og når vi snakker om trønderne; De har også høyeste tilskuersnittet fra 1997 (?) på rundt 19 900. Det har de ikke i dag. Du regner altså med at man kan øke dette tallet med en tredjedel etter "har du klave, så får du ku-prinsippet"?

                                      Alt for store arenaer ser bare trasig ut.
                                      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                      Kommentar

                                      • Emil B
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2006
                                        • 5921

                                        Liten vits i å diskutere et nytt stadion. Norge/Sverige får aldri verden et EM. Tviler på at UEFA velger å bruke utrolig masse penger på nye stadioner, når det er på plass hos de andre søker landene. Tipper Frankrike eller Italia får EM 2016.

                                        Kommentar

                                        • eddie
                                          Juniormedlem
                                          Ferskenpels
                                          • Apr 2007
                                          • 2

                                          Ny stadion?

                                          Joda, Lillestrøm trenger en ny stadion og den vil bidra til å øke publikumstallet og øke satsingen på LSK. En sånn stadion kan bare ikke tillate seg å ha et lag noe annet sted enn i Tippeligaen.
                                          Det som er bra for laget er bra for oss supportere og resten av Romeriksregionen. Ny stadion, bedre infrastruktur, flere publikummere og norges beste fotballsupportere blir enda bedre, ja en attraksjon i seg selv. Dette skjer imidlertid ikke av seg selv. Her må hele apparatet jobbe med en bevisst strategi fra supportere til medieutviklingsdelen og selvølgelig selve apparatet rundt laget. Jeg sitter med en følelse av at det er mye å gå på når det gjelder selve kommunikasjonen mellom medieansvarlig i klubben og kanarifansen. Hvordan kan Kanarifansen i enda større grad bli den tolvte spilleren?

                                          Jeg sitter også med et inntrykk (kan hende jeg tar feil, men jeg tror det ikke) at det rett og slett er for lav kompetanse og for lite profesjonalitet i LSK Media (men det er vel en annen historie, jeg bare nevner det fordi jeg tror det er viktig å ikke undervurdere den delen lenger).

                                          Kommentar

                                          Working...