Hva hvis disse sponser oss?
Nytt stadion? [Var: LSK vil bygge EM-stadion]
Collapse
X
-
-
Håkon Henriksen
-
Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
-
ALT FOR FUGLAKommentar
-
(trykk for større)
Siste om EM-søknaden og Nye Åråsen!
Onsdag morgen vil LSK i samarbeid med Skedsmo kommune og Kunnskapsbyen Lillestrøm presentere søknaden for EM 2016, og ikke minst også planene rundt Nye Åråsen.
Av: Ole Kristian Bakkene
Lørdag ble EM-søknaden for Lillestrøm levert til Norges Fotballforbund. LSK i samarbeid med Skedsmo kommune og Kunnskapsbyen Lillestrøm ønsker å være en av fire arrangørsteder i Norge. Mandag kveld kom et veldig tydelig signal fra Norges Fotballforbund om at nettopp Lillestrøm vil bli en av byene. Dermed ligger det an til at det blir EM på Romerike i 2016.
- Forbundet skal nå se på søknaden vår, og deretter vil de presentere de forskjellige byene 10. juli, sier Per Mathisen til LSK.NO.
- Deretter skal de fire byene jobbe sammen med NFF og Sveriges Fotballforbund på søknaden til EM i 2016. Uefa tar en avgjørelse i mai 2010. Vi er derfor i underkant av elleve måneder unna å vite om EM kommer til Lillestrøm i 2016.
Man har begynt å se på mulige løsninger til hvor en EM-stadion skal ligge.
- Vi har tre mulige løsninger. Den ene er Måsan. Den andre er Vigernes. Den tredje er rett ovenfor Varemessa ved Nitelva. Det er i samarbeid med kommunen vi har funnet disse alternativene. Det blir en prosess videre å få til en løsning på det.
Den nye stadionen vil ha en kapasitet på 40.000 tilskuere til EM, men vil i etterkant bli bygget ned til 20.000.
- Det er tre forskjellige stadioner Uefa har som krav når det gjelder et EM. En stadion på 50.000 tilskuere. En stadion på 40.000 tilskuere, og to på 30.000. Den største vil være landslagsarenaen, og ligge i Oslo. Vår søknad går på den stadionet på 40.000. Det er faktisk slik at vi har prosjektert med plasser til 44.000 tilskuere. Dermed er vi sikret en EM-kvartfinale hvis EM kommer til Lillestrøm.
- Vi ønsker i etterkant av EM å bygge ned til en kapasitet på 20.000 tilskuere. Dette er et konsept bygd opp slik at det er fullt mulig. Mobile deler kan flyttes til andre stadioner.
Mathisen forteller også at stadionet vil kunne ha et tak.
- Vi har ikke planlagt det inn med det første, men det er mulig å få et skyvbart tak til seinere. Det koster 100 millioner kroner ekstra, sier han.
Dekket vil være gress.
- Uefa har det som krav at alle kampene skal gå på naturgress. Vi har derfor per nå ikke hatt tanker om noe annet.
Navnevalget er noe som opptar mange. Inntil videre har man valgt et arbeidsnavn.
- Lillestrøm Arena er det vi opererer med inntil vi finner et navn for det nye stadionet.
Men om det ikke skulle bli EM i 2016 vil man likevel forsøke å bygge en ny stadion så raskt som mulig.
- Hvis det ikke skulle bli EM i 2016 så vil vårt nye stadion bli bygget for 20.000 tilskuere, og klargjort for et framtidig EM. For EM ønsker man nå til både Lillestrøm og til Norge, og da søker vi på nytt hvis vi ikke skulle få det i 2016.
Mathisen er sikker på at Lillestrøm og LSKs nye hjem vil være meget positiv for EM-søknaden. De andre byene er Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen, og Bodø.
- Vi går inn for å styrke EM-søknaden. Vi har sterke konkurrenter, men vårt konsept vil være styrkende inn mot Uefa.
For EM i Lillestrøm er ikke så virkelighetsfjernt som noen kan tro.
- Lillestrøm by er den byen som er nærmest Europa. Det er ingen by i Norge som er så nære Paris og London som det Lillestrøm er. Vi har gode kommunikasjonslinjer ut til Europa. Det er lett å komme hit, og et EM i Lillestrøm er absolutt styrkende for Norge og Sveriges EM-søknad.
Frokostmøtet på Åråsen starter klokka 8:00. LSK.NO vil komme tilbake med mer om både EM 2016, og ikke minst også om LSKs framtidige storstue."Noen tror fotball dreier seg om liv og død. Jeg er veldig skuffet over den holdningen. Jeg kan forsikre dere om at fotball er mye viktigere enn som så" Bill Shankly.Kommentar
-
Kort oppsummering:
- Den øverste delen av tribunen fjernes etter EM, og taket senkes ned, slik at stadion vil romme 20.000 tilskuere. En ti meter tykk drager går rundt hele stadion og gjør at det ikke finnes stolper som hindre utsikten.
Bra, bra, bra.
- Slik vil stadionet se ut i dagslys:
Faktisk positivt overrasket utseendemessig. Den skiller seg definitivt ut i norsk sammenheng. Gjenstår å se hvordan den blir innvendig.
– Lillestrøm Arena skal inn i den oppdaterte kommunedelplanen og plasseres sentrumsnært som et signalbygg for byen, sier ordfører Anita Orlund.
Lillestrøm Arena?!?! Det er en fotballstadion dere skal bygge, ikke en arena.
- Slik skal tribunen(e) se ut etter "nedbyggingen":
Her er jeg ikke like begeistret. Tribunen ser ikke bratt ut. Den har en øvre del som jeg ikke ser noen som helst grunn til å ha. Greit nok, å ha en VIP-tribune på en langside er OK, men håper det ikke blir slk på alle sidene. Man mister jo 4-5 rader for ingenting, og stemningsmessig bidrar det ikke.Kommentar
-
Da mister fotballen mye av sjarmen sin spør du meg. Uforutsigbare værforhold er litt av sjarmen, finspill i solskinnet og full krig når regnet høljer ned.Det er bedre å væra døv enn vålenga.Kommentar
-
For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!Kommentar
-
Så jeg er enig med du, det er et stadion som bygges. På samme måte som man bygger et hus og ikke et soverom.
Tak over publikum regner jeg med det blir, men jeg syns det artig med "våt gressmatte" sånn innimellom. Tak er en uting, på linje med kunstgress. La elementene råde!Fugla mot nye høyderKommentar
-
Så lenge taket er justerbart er det jo perfekt.Som i Parken.Kommentar
-
Kommentar
-
Lilleströms EM-presentasjon: http://webtv.tv2.no/webtv/?progId=325149
Altså, misforstå meg rett; jeg er veldig positiv til dette initiativet og synes det er et bra sett å få finansiert ett nytt anlegg, som vi jo må ha med tiden. Jeg er også bevisst på vår finansielle situasjon og at vi pröver å spare penger.
Men; Om vi skal gjöre et helhjertet forsök så foreslår jeg at vi legger ut denne typen oppdrag til et ordentlig reklamebyrå, istedetfor å få mediaklassen på Skedsmo VGS til å ta hånd om ärendet. Hele videoen lukter lokal-tv anno 1998, ikke EM-arrangör. Den er neste på nivå med RBs LSK-magasinet vignett. Nesten så jeg mistenker at Grönlund har gjort videoen i Windows Moviemaker natt til i dag."A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa IgieborKommentar
-
Altså, misforstå meg rett; jeg er veldig positiv til dette initiativet og synes det er et bra sett å få finansiert ett nytt anlegg, som vi jo må ha med tiden. Jeg er også bevisst på vår finansielle situasjon og at vi pröver å spare penger.
Men; Om vi skal gjöre et helhjertet forsök så foreslår jeg at vi legger ut denne typen oppdrag til et ordentlig reklamebyrå, istedetfor å få mediaklassen på Skedsmo VGS til å ta hånd om ärendet. Hele videoen lukter lokal-tv anno 1998, ikke EM-arrangör. Den er neste på nivå med RBs LSK-magasinet vignett. Nesten så jeg mistenker at Grönlund har gjort videoen i Windows Moviemaker natt til i dag.
Alle oppegående mennesker vet uansett at det verken blir EM i Norge eller nytt stadion på Lillestrøm, eneste grunnen til at Skedsmo og LSK bruker tid på dette her er mediaoppmerksomheten det gir dem.Kommentar
-
Er tribunene like slake som det ser ut til?
Hvor blir KFL plassert?
Får vi VIP-plasser over oss?
Blir det enda en stadion uten ståplasser?
Selger vi sjela med et kjipt sponsornavn?
Før vi får svarene på dette er jeg pessimistisk med tanke på ny stadion. Er redd for at KFL blir totalt overkjørt av NFF, UEFA og økonomiske interesser. Håper LSK ikke glemmer sine egne.Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteilKommentar
-
En ny stadion MÅ ha bare ståplasser.
MÅ Hete Åråsen.
MÅ helst være tegnet av medlemmer av KFL.
Må iKKE VIPplasser over fansen.
Avtagbart tak.:o Litt ironi her.
Mange skeptikere her inne.
Syntes de " første utkastene " ser dritbra ut.
Uansett plassering blir det sentrumsnært.
Og hvor stort er Lillestrøm ?. Det er jo 10 min gangavstand over alt.
Et Em i Lillestrøm hadde jo bare hvert positivt.......Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av glasgow;Mange skeptikere her inne.
Syntes de " første utkastene " ser dritbra ut.
Uansett plassering blir det sentrumsnært.
Og hvor stort er Lillestrøm ?. Det er jo 10 min gangavstand over alt.
Et Em i Lillestrøm hadde jo bare hvert positivt.......
Næh.. Kall meg gjerne pesimist og kjip men, et stort mesterskap har overhodet ikke noe å gjøre i Norge, hvertfall ikke i Lillestrøm...................Kommentar
-
Men; Om vi skal gjöre et helhjertet forsök så foreslår jeg at vi legger ut denne typen oppdrag til et ordentlig reklamebyrå, istedetfor å få mediaklassen på Skedsmo VGS til å ta hånd om ärendet. Hele videoen lukter lokal-tv anno 1998, ikke EM-arrangör. Den er neste på nivå med RBs LSK-magasinet vignett. Nesten så jeg mistenker at Grönlund har gjort videoen i Windows Moviemaker natt til i dag.
Jeg må si jeg fortsatt er veldig skeptisk til stadionen de har fått tegnet her. Dette er samlebåndsarkitektur. Hvor er ambisjonsnivået, LSK? Det eneste som kan ligne på et arkitektonisk grep, blir faktisk fjernet når stadionen skal nedskaleres (noe de ikke har valgt å vise i renderingene sine). Etter EM vil denne stadionen se enda tristere ut enn den gjør i fullt utbygd størrelse.
LSK har ingen hårete mål med dette, bortsett fra å tro på at de kan få et EM. Jeg mener at når de først skal lage et utopisk prosjekt, kan de også lage en utopisk stadion. Hvertfall en som har visjoner, noe den presenterte stadionen mangler totalt.
Jeg håper virkelig at dette ikke blir LSKs nye arena. Når man først skal legge 2-300 mill (eller mer) på bordet for en ny stadion forventer jeg at de satser på et mer banebrytende arkitektur enn det som foreligger nå.
Synes dere virkelig at dette er en fin stadion? Ser dere ikke at dette blir, for å sitere en håpløs forfatter, "trist som faen"?Kommentar
-
Vi konkurrerer med Tyrkia, Frankrike og Italia om å få mesterskapet. Tviler sterkt på at Norge og Sverige får det. Frankrike hadde EM i 1960 og 1984 (pluss VM 1998), Italia i 1968 og 1980 (pluss VM i 1990), Sverige hadde EM i 1992. Tyrkia har aldri hatt noe mesterskap, så derfor tror jeg at de får det.Kommentar
-
Vi konkurrerer med Tyrkia, Frankrike og Italia om å få mesterskapet. Tviler sterkt på at Norge og Sverige får det. Frankrike hadde EM i 1960 og 1984 (pluss VM 1998), Italia i 1968 og 1980 (pluss VM i 1990), Sverige hadde EM i 1992. Tyrkia har aldri hatt noe mesterskap, så derfor tror jeg at de får det."A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
- NosaKommentar
-
Kommentar