Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
1. Akkurat hvor skal stadia bygges?
2. Hvordan skal vi unngå at dette komme til å være en Stabækk\Start situasjon som viser seg til å være en gjeldsbombe?
3. Offentlige transport muligheter?
1. Akkurat hvor skal stadia bygges?
2. Hvordan skal vi unngå at dette komme til å være en Stabækk\Start situasjon som viser seg til å være en gjeldsbombe?
3. Offentlige transport muligheter?
1.Måsan, Vigernesjordet eller Nitelva ( Heia Måsan)
2. Godt spørsmål, men om dette blir innlemmet i en EM søknad så får vi god hjelp fra staten, kommunen (og UEFA ?) Klubben sitter allerede på store verdier som gjør det mulig å realisere ett slikt prosjekt. Start dreit seg ut. Telefonkiosken på fornebu er vel blitt en gjeldsbombe som en følge av stabæk sin råtne økonomi.
3. Er det ett voldsomt behov for offentlig transport til stadion da den vil ligge i gangavstand fra sentrum. Har vel ikke vært noe skrikende behov for infrastruktur på Åråsen.
Sløsing av penger?
Miste åråsen? </3
ufattelig mange ledige seter?
Ingen stå plasser?
ei, bruk heller penger på gode spillere med erfaring fra topp divisjon,
trenger så absolutt IKKE ny stadio spør du meg!
Ny stadion er en helt naturlig forlengelse av den forvandlingen klubben har vært igjennom den siste tida. Vi har treningsfasaliteter i Norgestoppen, men en stadion som ikke lenger når opp mot lagene vi vil menge oss med. Vi har en fredet trener med en langtidsplan og en annen fotballfilosofi enn den som har fått prege klubben i årtier. Gamlehjemmet LSK har blitt en ungdomskilde.
Har nå akkurat fått med meg at Start skal legge kunstgress og grave opp Norges beste gress å spille fotball på, og igjen er det flerbruks/helårsstadion-argumentet og økonomi som ser ut til å trumfe alt. Jakten etter å gjøre alt folkelig og gjennomsnittlig rir denne nasjonen som en mare! Naturgresset på Åråsen er til sammenligning i beste fall akseptabelt, uten disse nye stadionplanene vil det være kunstgress der i løpet av noen år, garantert! Argumentene er allerede nevnt over. Og som kjent er det så helvetes mye jobb med naturgress i Norge, rett og slett et ork! Banemesteren vår vil være avbilda i RB smilende fra øre til øre. Og vi blir bare enda en gjeng supportere som må bite i oss hånlatteren etter besøk på skrekkarenaer som Plastic Fantastic og rutsjebanen i polarødet.
Vår nye stadion skal være landemerket i Lillestrøm og arenaen unge spillere i regionen drømmer om å få spille på! Stedet der ikke enhver idiot får tråkke rundt på banen og tro han fortjener å være der!
Og GIFkanari; Hvor har du det fra at en ny stadion/ arena er noen garanti mot kunstgress?
Per Mathisen til RB 25. juni, ref. nyhetstråden:
Opprinnelig skrevet av KrisB
Og nye Lillestrøm Arena vil som Åråsen bli en bane med naturgress.
-Det er ikke noe tema for LSK å spille på kunstrgess. EM i 2016 skal uansett spilles på naturgress, forteller Mathisen.
Jeg tror trygt du kan regne med at det er denne stadionen de har tenkt å gå videre med.
Off! off! off!
Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor LSK gjør det på denne måten. De kan godt fortelle UEFA hvordan prinsippene for hvordan en stadion skal være, men den må for guds skyld ikke se sånn ut!
TID. 6 år kan virke som lang tid, men så er det ikke en utedass som skal bygges heller. Planprosesser tar tid. Selv om kommunen i utgangspunktet er positive til prosessen er det fremdeles lokaldemokrati i landet og kommunen er dessuten langt fra de eneste som har innsigelsesmuligheter i slike saker. Det er mange å ta hensyn til, alt fra oldemor som mister utsikten sin, til en eller annen dyreart som mister hekkeområdet sitt.
INFRASTRUKTUR. Noen som har tatt bil til Åråsen før? Eller kjørt RV22 forbi Åråsen i rushtiden? Trafikkavviklingen i området er langt fra enestående og det må mer enn noen tanker bak dette for at Vegvesenet skal godkjenne planene. Se for øvrig punkt om kostnader, for det finnes ingen rimelig grunn til å tro at noen andre enn utbygger skal bære kostnadene av en forbedring av infrastrukturen.
KOSTNAD. Her snakker vi. Seriøst. Et anlegg til 50.000 mennesker? Med skyvbart tak og uten stolper? Selv om man tenker seg at anlegget delvis skal demonteres etter endt bruk må det prosjekteres etter maks kapasitet. Pokker heller, Stabæk sin lille innendørshall kostet 600.000.000 NOK å bygge (kilde), Søpla sine park-planer ligger i størrelsesorden > 1.000.000.000 NOK.
La oss forresten leke videre med tall:
Olympia Stadion kapasitet: 74.000 kost: 2.220.000.000 NOK (2004)
Veltins-Arena kapaistet: 54.000 kost: 1.700.000.000 NOK (2001)
Allianz Arena kapasitet: 66.000 kost: 3.000.000.000 NOK (2005)
Jada, eksemplene er eksentriske, men de er mye mer realistiske enn disse 200 millionene som var antydet tidligere i denne tråden.
EIERSKAP. Hvem skal eie et anlegg den Norske staten har bidratt til størsteparten av kostnadene til? LSK? Skedsmo kommune? Neppe. Så får vi et anlegg som vi må leie da. Fint. Søpla og Lyn er forresten veldig fornøyde med gressmatta deres utleier har skaffet dem. Vedlikeholdet av et slikt anlegg er forsåvidt et annet punkt som tilsier leie.
Fint om noen fra Stadionkomiteen og/eller styret kan komme med noen refleksjoner om hvordan de arbeider med de nye stadion planene?
Jeg sitter ingen av stedene, men planene så langt er neppe noe annet enn drodlinger i Sketchup av en eller annen innleid konsulent. Den gledelige nyheten er at slike drodlinger ikke akkurat er veldig dyre og at de alle fall skaper mye diskusjon og engasjement i lokalmiljøet.
Stavanger kan klare EM- stadion til 40.000 tilskuere
KAN BLI STØRRE: Ordfører Leif Johan Sevland og EM-komiteen i Stavanger åpner for at Viking Stadion kan få en kapasitet på 40.000 tilskuere til EM !i 2016. De ønsker ikke at Skedsmo skal ha det fortrinnet i sin søknad. ( Foto: (Tegning: Link Signatur) )
Av: Jan-Erik Larsen
Publisert: 02.07.2009 kl. 08:09 , endret: 02.07.2009 kl. 08:10 STAVANGER: Stavanger vil ikke se på at Skedsmos nye stadion med plass til 40.000 tilskuere stopper EM-drømmen. Det åpnes nå for å gjøre Viking Stadion tilsvarende stort.
På Lillestrøm og i Skedsmo kommune har det den siste tiden nærmest vært feiret at Skedsmo blir EM-vert dersom Norge og Sverige får EM i 2016. Dette fordi Lillestrøm er eneste by med et stadion til 40.000 tilskuere i sin søknad. Bergen, Bodø, Stavanger og Trondheim søker alle om å få EM med stadion på 30.000 tilskuere.
Oslo, med nytt nasjonalstadion i Groruddalen med 50.000 tilskuerplasser, er allerede sikret vertsstaus. Teknisk mulig
- I vår søknad legger vi 30.000 tilskuere til grunn. Men dersom fotballforbundet ønsker det, åpner vi for en påbygging som gir plass til 40.000. Rent teknisk er det mulig, sier ordfører Leif Johan Sevland til Aftenbladet.
På vegne av Stavanger-delegasjonen la han i går fram den rogalandske EM-søknaden for styret i fotballforbundet på Ullevaal stadion. Ordføreren reiste hjem med en god følelse, som de andre i delegasjonen.
– Vårt utgangspunkt var ikke å framheve Stavanger framfor Bodø, Trondheim, Bergen og Skedsmo, men å understreke hvordan Stavanger kan forsterke den norsk-svenske EM-søknaden. For dette vet vi Stavanger klarer. Vi har arenaen, både den permanente og den midlertidige delen som skal demonteres og sikres til etterbruk. Vi vet vi kan klare transportutfordringene og overnattingen. Vi kan by de tilreisende på både natur- og matopplevelser. Vi føler vi har jobbet fram en god søknad og er trygge på at NFF tar den riktige avgjørelsen. Fram til den foreligger 9. juli står vi til disposisjon dersom forbundet ønsker ytterligere dialog, sier Sevland. Optimist
Prosjektleder Hans-Øyvind Sagen var også godt fornøyd med den halvtimen Stavanger fikk disponere foran forbundsstyret i NFF. – Vi fikk 15 minutter til presentasjonen og de siste 15 minuttene brukte vi til å svare på spørsmål fra forbundet. Vi føler vi har levert en søknad som understreker at dette er en utfordring Stavanger klarer, sier Sagen til Aftenbladet.
Han tilføyer at Stavanger er åpen for dialog med NFF om en mulig utvidelse fra 30.000 til 40.000 plasser dersom det er ønskelig.
I så fall kan det bety at Stavanger ikke bare får kamper i innledende runde, men at en av de fire kvartfinale i EM også kan bli spilt på Viking Stadion. Her er nemlig minimumskravet 40.000 tilskuere.
Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.
Kjempenyheter! Krysser fingrene for at dette betyr at det er Viking som får klampen om foten og ikke oss.
Nei til nytt stadion!
Følg med i timen i hvertfall da, vi SKAL uansett ha nytt stadion om det blir EM eller ikke. Det er jo ikke noe mere og diskutere, så unødvendig og bruke energi på. Blir det ikke EM blir stadion bygget mindre, med muligeheter for å bygge på senere(ved behov, eller senere EM).
Så kan en heller diskutere om det er bedre å bygge en stadion til EM og bygge den ned, eller bygge den litt mindre i utgangspunktet. Uansett om det blir EM eller ikke er det vel også sagt at stadion blir på 20 000.
Jeg vet da godt at vi skal ha nytt stadion uansett, men det betyr da vel ikke at jeg ikke kan få være i mot det??? Jeg er i mot at sola skal ekspandere og sluke jordkloden før den blir en døende rød kjempe og eksploderer slik at alt som blir igjen av solsystemet vårt er et digert svart hull også, forøvrig. Jeg er heller ikke spesielt positiv til at polene smelter, indiske tigre utryddes og at Sahara ekspanderer, men ettersom alt dette er uunngåelig uansett bør jeg kanskje bare henge meg på bølgen og reise på jakttur til Bengal først som sist?
Tull å bruke penger på anlegg når det er så jævlig lite som skal til for at Åråsen blir grisesexy. EM i Norge er som å bruke opp Rockefellerarven på en jævlig heidundrandes tomåneders fest for så å gå på trygd resten av livet mens man grubler på hva faen det var man tenkte på den gang da tilværelsen i det minste var utholdelig.
Jeg vet da godt at vi skal ha nytt stadion uansett, men det betyr da vel ikke at jeg ikke kan få være i mot det??? Jeg er i mot at sola skal ekspandere og sluke jordkloden før den blir en døende rød kjempe og eksploderer slik at alt som blir igjen av solsystemet vårt er et digert svart hull også, forøvrig. Jeg er heller ikke spesielt positiv til at polene smelter, indiske tigre utryddes og at Sahara ekspanderer, men ettersom alt dette er uunngåelig uansett bør jeg kanskje bare henge meg på bølgen og reise på jakttur til Bengal først som sist?
Tull å bruke penger på anlegg når det er så jævlig lite som skal til for at Åråsen blir grisesexy. EM i Norge er som å bruke opp Rockefellerarven på en jævlig heidundrandes tomåneders fest for så å gå på trygd resten av livet mens man grubler på hva faen det var man tenkte på den gang da tilværelsen i det minste var utholdelig.
Enig i første delen din egentlig, og er fullt lovlig og være i mot ny stadion, men å bruke krefter på noe som en vet kommer og er uungåelig er vel bare å kaste bort kreftene sine. Hver sin glede.
Kaste bort penger og havne på trygd ja, moro og være negativ når det viser seg at alle de som har arrangert mesterskap viser seg og gå i pluss. Jeg velger faktisk og tro at dette er noe som kan være bra og at en kan gå i overskudd. Da er jeg mer bekymret for en stadion på 20 000 og antall tomme seter, enn å tenke at dette blir et pengesluk uten like og masse store tall i rødt format.
Jeg har ikke sagt at ikke selve mesterskapet kommer til å gå i pluss. Et slikt mesterskap er en gigantbonus for næringslivet i arrangørbyene. Poenget er at en ny gigantstadion blir dyr å vedlikeholde, og at dette kommer til å svi. Jeg forstår at det med stor sannsynlighet blir kjøpesenter eller noe lignende på Åråsen, og at dette vil gi klubben store inntekter, men det er bare så jævlig feil og vondt å tenke på. Du har nok rett i at jeg kaster bort tiden min, men jeg har ikke fryktelig mye å bedrive den på uansett, så det er ikke noe problem for min del.
Grusom, av ren nysgjerrighet, hva mener du kan gjøres med åråsen som kan gjøre den "sexy"? Du vet vi ikke kan bygge i høyden så lenge det er flyplass på kjeller ikke sant? Forøvrig er jeg enig i at det beste hadde vært å bygge på åråsen, men viss ikke kjeller blir lagt ned med det første, så ser jeg ikke helt hvordan vi skal få til det.
Grusom, av ren nysgjerrighet, hva mener du kan gjøres med åråsen som kan gjøre den "sexy"? Du vet vi ikke kan bygge i høyden så lenge det er flyplass på kjeller ikke sant? Forøvrig er jeg enig i at det beste hadde vært å bygge på åråsen, men viss ikke kjeller blir lagt ned med det første, så ser jeg ikke helt hvordan vi skal få til det.
Tror han önsker å senke matta med noen meter, og ikke ha noe mellomrom mellom tribune og matte. på den måten får vi byggd ut med noen tusen plasser til. Jeg synes selv at dette er en god ide, men ser gjerne at vi bygger igjen hjörnene og pröver å skape et mer helhetlig preg over tribunene. Slik det er nå er det veldig mye påbygg.
Synes ideen om ombygging av Åråsen er god, men det ligger nok en pen ökonomisk gevinst i å bygge ny stadion med nye attraktive näringslokaler samtidig som man kan selge gamle Åråsen for en ålreit slump med penger.
"A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor
Tror han önsker å senke matta med noen meter, og ikke ha noe mellomrom mellom tribune og matte. på den måten får vi byggd ut med noen tusen plasser til. Jeg synes selv at dette er en god ide, men ser gjerne at vi bygger igjen hjörnene og pröver å skape et mer helhetlig preg over tribunene.
Skal man rive ned noen leiligheter og kontorer da?
En utbygging av Åråsen vil sannsynligvis bli ekstremt dyr i forhold til antall nye seter man får plass til. Det vil sannsynligvis være mer økonomisk riktig å selge Åråsen (det har tidligere blitt spekulert i DHL og andre logistikkselskaper som kjøper) og bygge ny stadion på subsidiert tomt i forbindelse med et evt EM.
Kommentar