Årsmøte i KFL tirsdag 10. mars på Åråsen NB! kl2000 Lokalet åpner kl1915

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • meg
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2004
    • 290

Opprinnelig skrevet av KFL109
    Sitat:

Man skal også huske på at årsmøtepapirer er foreløpige dokumenter som skal behandles av medlemmene. Årsmøtet kan korrigere årsberetningen, eventuell handlingsplan, endre budsjettet og velge andre kandidater til styret enn det valgkomiteen har foreslått.

Åpenheten får komme etter årsmøtet når det øverste organet i KFL har ferdigbehandla sakene!
    Og dette mener du det holder med en time for medlemmene å sette seg inn i? (ja jeg har sett at du er for en mail gang) Nei, jeg er for full åpenhet som Glenn nevner her, for KFL har vel ikke noe å skjule? Syntes det bare virker paranoid å ikke legge ut de papirene på nett.
    Gul og svart
    Team Wenche Myhre

Kommentar

• FC Lillestrøm
      I karantene
      Forumonanist
      • Aug 2006
      • 198

Opprinnelig skrevet av ulfpulf
      Det vil det gjøre. Det kommer til å bli medlemssjekk, og det er altså medlemskap for 2008 som gir adgang. Har man fortsatt medlemskortet for 2008, slipper man fort inn. Har man det ikke, må navnelistene sjekkes.
      Det nye medlemskortet - for 2009 - hjelper altså ikke på årsmøtet.

Vil det da si at folk som nylig har meldt seg inn, i håp om å få slippe til med sine kritiske synspunkt, bare kan glemme å møte opp?
      Syntes å huske at en del styre- kritikere har blit oppfordret til å melde seg inn og delta på møtet.
      Dette vil jo da være en ytterst fiffig måte for å utelukke disse?

Kommentar

• tullebukk
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2006
        • 5446

Opprinnelig skrevet av FC Lillestrøm
        Vil det da si at folk som nylig har meldt seg inn, i håp om å få slippe til med sine kritiske synspunkt, bare kan glemme å møte opp?
        Syntes å huske at en del styre- kritikere har blit oppfordret til å melde seg inn og delta på møtet.
        Hva tror du? ,var du ikke medlem i 2008 så har du vel ikke noe på et møte som gjelder 2008 å gjøre. Dette bør være ganske greit spør du meg.

Kommentar

• Petter Ø
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3008

Ja
          Syntes å huske at en del styre- kritikere har blitt oppfordret til å melde seg inn og delta på møtet.
          Retter litt på deg og sier møter. Ja, og det synes jeg de skal fortsette å gjøre. Det blir medlemsmøter i 2009 også. Og glem ikke årsmøtet neste år. Kritikerne og alle andre ble like mye oppfordret til å melde seg inn i 2008.
          Nei, det er det da ikke. Det har da vært vanlig KFL hele tiden at kun de som har vært medlemmer fra året før har rett til å stille på årsmøtet. Hvis man er uenig i det får man melde seg inn og foreslå det som en vedtektsendring 3 uker før neste årsmøte.
          Petter Ø - Kreativ Kanaris
          http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
          Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• FC Lillestrøm
            I karantene
            Forumonanist
            • Aug 2006
            • 198

Opprinnelig skrevet av Petter Ø
            Ja

Retter litt på deg og sier møter. Ja, og det synes jeg de skal fortsette å gjøre. Det blir medlemsmøter i 2009 også. Og glem ikke årsmøtet neste år. Kritikerne og alle andre ble like mye oppfordret til å melde seg inn i 2008.

Nei, det er det da ikke. Det har da vært vanlig KFL hele tiden at kun de som har vært medlemmer fra året før har rett til å stille på årsmøtet. Hvis man er uenig i det får man melde seg inn og foreslå det som en vedtektsendring 3 uker før neste årsmøte.

Jeg har full forståelse for at det skal gjennomgås regnskap og diverse for 2008. Men når det gjelder budsjett, eventuelle endringer i vedtekter, og valg av styre så snakker vi jo plutselig 2009 her. Jeg har ikke oversikt over hva som er vanlig praksis i andre organsisasjoner, men jeg syntes det høres litt merkelig ut at man må være medlem i 2008 for og kunne være med å forme fremtiden.

Kommentar

• superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

Jeg har full forståelse for at det skal gjennomgås regnskap og diverse for 2008. Men når det gjelder budsjett, eventuelle endringer i vedtekter, og valg av styre så snakker vi jo plutselig 2009 her. Jeg har ikke oversikt over hva som er vanlig praksis i andre organsisasjoner, men jeg syntes det høres litt merkelig ut at man må være medlem i 2008 for og kunne være med å forme fremtiden.
              Møtet i kveld er årsmøtet for 2008, og da er det naturlig at medlemmene i 2008 deltar på møtet. Dette er vanlig prosedyre i alle organisasjoner, både frivillige og kommersielle. Det er medlemmene som skal være med å forme organsisasjonen for fremtiden, ikke potensielt fremtidige medlemmer.
              Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• gj
                Seniormedlem
                • Nov 2003
                • 3360

Papir og postgang har vært metoden for at alle medlemmer i en organisasjon skal få papirene, men som sagt er dette så kostbart at mindre organisasjoner ofte finner dette uhensiktsmessig.

Publisering på web er jeg prinsipielt imot (se under). Hvis årsmøteinnkallelsen faktisk ikke er sendt ut på papir, som et eget punkt i ett av infoskrivene til KFL - som faktisk sendes ut til alle medlemmer - bør dette ha vært en glipp. En innkallelse til årsmøte skal i mine øyne kunngjøres alle medlemmer.

Derimot synes jeg at TwentyThirteens forslag tidligere i tråden om at sakspapirene kunne sendes ut på mail til medlemmer er et suverent godt forslag som burde fått mer anerkjennelse gjennom "tommel opp". Jeg er sikker på at det lar seg gjøre på en hensiktsmessig måte.
                Å sende ut papirer ser jeg på som helt unødvendig i KFL - uansett. Min kjepphest er at årsmøtepapirene blir tilgjengeliggjort digitalt - helst minst syv dager før årsmøtet. Om det skjer på nettsiden eller via e-post spiller egentlig ingen rolle. Men jeg frykter at byråkratiet rundt e-postutsending vil bli så stort at tilgjengeliggjøring da ikke vil skje. Spesielt siden jeg (se nedenfor) mener det ikke finnes noen grunn til hemmelighold.

Jeg lever godt med å være sneversynt. I min verden er det himmelvid forskjell på å være medlem av eller velge å stå utenfor en organisasjon, og jeg skjønner ikke at det i seg sjøl skal være et åpenhetsmål at ikke-medlemmer skal ha tilgang til årsmøtepapirene våre.

Man skal også huske på at årsmøtepapirer er foreløpige dokumenter som skal behandles av medlemmene. Årsmøtet kan korrigere årsberetningen, eventuell handlingsplan, endre budsjettet og velge andre kandidater til styret enn det valgkomiteen har foreslått.

Åpenheten får komme etter årsmøtet når det øverste organet i KFL har ferdigbehandla sakene!
                Nå kalte jeg aldri deg sneversynt. Du tippet at styret ønsket at kun medlemmer skal få se papirene, og det er det som er sneversynt.

I Norge er det stor grad av åpenhet. Bedriftshemmeligheter er en av tingene jeg forstår man ønsker å skjule. Jeg tror ikke vi finner noen store organisasjonslivshemmeligheter i KFL, så at papirer må være unndratt offentligheten syns jeg er tullball.

Uansett setter jeg prinsippet om at medlemmene demokratisk skal kunne utøve påvirkning på sin egen organisasjon høyere enn hemmelighold. I KFL er det et stort demokratisk underskudd når jeg ikke vet hvordan budsjettet for 2009 blir, eller om det var store underskudd i organisasjonens regnskap for i fjor, nå under 12 timer før saken skal behandles.

For øvrig er det riktig at årsmøtepapirer kun er foreløpige, men det kan aldri brukes som argument mot at medlemmene skal kunne utøve påvirkning på egen organisasjon.

Kommentar

• Petter Ø
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3008

Jeg kan til en viss grad være enig i deg der. Men sånn som vedtektene er nå går altså ikke det. Her er vedtekten forresten:

§ 10: Stemmerett på årsmøte
                  Medlemmer som har betalt medlemsavgift for sesongen som er avsluttet har stemmerett. Stemmeretten er personlig, medlemsbevis kan kreves framvist ved registrering.

Jeg håper folk som er uenig begynner å møte opp på medlemsmøter å si sin mening der. Det er en måte for å kunne være med å forme fremtiden. Og det ble avholdt flere allmøter i fjor hvor mange heller valgte å bli hjemme i stedet for å møte opp å si sin mening. Da kan man ikke komme etterpå å klage om at man ikke ble invitert når styret utarbeidet regler med ryggdekning i medlemsmøtene.
                  Petter Ø - Kreativ Kanaris
                  http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                  Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

Kommentar

• FC Lillestrøm
                    I karantene
                    Forumonanist
                    • Aug 2006
                    • 198

Opprinnelig skrevet av superbøffel
                    Møtet i kveld er årsmøtet for 2008, og da er det naturlig at medlemmene i 2008 deltar på møtet. Dette er vanlig prosedyre i alle organisasjoner, både frivillige og kommersielle. Det er medlemmene som skal være med å forme organsisasjonen for fremtiden, ikke potensielt fremtidige medlemmer.

Kommersielle organisasjoner har gjerne Generalforsamlinger.
                    For børsnoterte selskaper holdes disse ofte i april-mai og man har vel rett til å møte/stemme så lenge man har aksjene på konto dagen generlaforsamlingen holdes.

Kommentar

• superbøffel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 5611

For børsnoterte selskaper holdes disse ofte i april-mai og man har vel rett til å møte/stemme så lenge man har aksjene på konto dagen generlaforsamlingen holdes.
                      Det er selvfølgelig helt korrekt, poenget er uansett at man må være medlem/eier for den aktuelle perioden for å ha møterett. Jeg tror uansett ikke du skal pålegge KFL å rette seg etter samme reglement som børsnoterte selskaper.
                      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• rEPPA
                        *****istrator
                        • Nov 2003
                        • 3933

Hvis du ikke var medlem i 2008, kan du melde deg inn nå, for deretter å delta på årsmøtet neste år. Da kan du foreslå endring av dette du er misfornøyd med nå.
                        www.kfl.no/debatt

Kommentar

• Serbern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 5496

Ikke vært på årsmøte før. Hvor lenge varer det sånn ca?

Kommentar

• iL
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Jan 2004
                            • 10771

....og kan noen forklare hvor inngangen til møtelokalet ligger?

i SMSn stod det bare SS tribunen, og den er jo ganske stor
                            Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• Falla
                              Juniormedlem
                              Bøffelpromp
                              • Dec 2008
                              • 18

Opprinnelig skrevet av iL
                              ....og kan noen forklare hvor inngangen til møtelokalet ligger?

i SMSn stod det bare SS tribunen, og den er jo ganske stor
                              der vi solgt cupfinale billetter. LSK-ZONE står det på veggen!

Kommentar

• Skinke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2007
                                • 3914

Feil. Informasjonen sa først lsk zonen(honda lokalet). Men det er gjort om. Det er nå i 2.etg på ss i restauranten der. Døra ved siden av på sparket.
                                Daukjøtt Felt C

Kommentar

• FC Lillestrøm
                                  I karantene
                                  Forumonanist
                                  • Aug 2006
                                  • 198

Opprinnelig skrevet av rEPPA
                                  Hvis du ikke var medlem i 2008, kan du melde deg inn nå, for deretter å delta på årsmøtet neste år. Da kan du foreslå endring av dette du er misfornøyd med nå.

Ja, da for jeg vel bare smøre meg med tålmodighet da.
                                  Men jeg håper dere er enig i at den nåværende strukturen er utrolig tungvindt. Et årsmøte som faktisk skal bestemme flere viktige ting for 2009 bør jo også være åpent for medlemmer anno 2009.
                                  Jeg våger å påstå at det er svært få organisasjoner som opererer på denne måten. Å sende ut saksdokumenter en dag eller en time før møte er også utrolig amatørmessig. I de fleste organisasjoner sendes innkallelse og dokumenter ut 2-3 uker før møtet. Alle medlemmer har rett til å møte, uansett om man ikke er meldem fra året før. Hvis kfl har planer om å framstå som en åpen og ærlig organisasjon så er det noen grep som bør tas snarest. Per dags dato fremstår man mer lukket en åpent.

Kommentar

• gorken
                                    Administrator
                                    • May 2006
                                    • 1483

Men jeg håper dere er enig i at den nåværende strukturen er utrolig tungvindt. Et årsmøte som faktisk skal bestemme flere viktige ting for 2009 bør jo også være åpent for medlemmer anno 2009.
                                    Du trenger ikke se lenger enn til LSK. Det fungerer på akkurat samme måte der. I alle organisasjoner jeg har vært medlem i har det fungert på denne måten.

Det har ikke noe med å være "åpen" å gjøre.
                                    I have this condition.

Kommentar

• iL
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Jan 2004
                                      • 10771

Opprinnelig skrevet av Falla
                                      der vi solgt cupfinale billetter. LSK-ZONE står det på veggen!
                                      jaha? sier meg ingenting.

Opprinnelig skrevet av Skinke
                                      Feil. Informasjonen sa først lsk zonen(honda lokalet). Men det er gjort om. Det er nå i 2.etg på ss i restauranten der. Døra ved siden av på sparket.

Takk Skinke, det var en vettug forklaring.
                                      Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• FC Lillestrøm
                                        I karantene
                                        Forumonanist
                                        • Aug 2006
                                        • 198

Opprinnelig skrevet av gorken
                                        Du trenger ikke se lenger enn til LSK. Det fungerer på akkurat samme måte der. I alle organisasjoner jeg har vært medlem i har det fungert på denne måten.

Det har ikke noe med å være "åpen" å gjøre.

Ok. har du link på dette eller?
                                        Prøvde å lete det opp men fant det ikke.
                                        Når det gjelder åpenhet så var det saksdokumenter jeg hovedsakelig sikta til. Her kan du umulig være uening?

Kommentar

• gorken
                                          Administrator
                                          • May 2006
                                          • 1483

Fant ikke noe på lsk.no der det spesifikt stod, men det var nå engang sånn at det var medlemskap for 2008 som måtte være betalt og ble sjekket på årsmøtet for noen uker siden.

Saksdokumenter og alt som hører til må gjerne komme ut tidligere. Det kan ikke skade. Men jeg ser ikke noe poeng i at andre enn medlemmene skal ha innsyn i KFLs årsmøtepapirer.
                                          Årsmøtet er for medlemmene, ikke alle andre.
                                          I have this condition.

Kommentar

Working...