Nyheter mars 2009

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KrisB
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2008
    • 2923

RB.no

TIL HIMMELS: Olivier Occean hadde små problemer med å sende LSK i ledelsen ni minutter ut i andre omgang i går. Men denne fulltrefferen er langt fra den eneste kanadieren burde hatt i går. ALLE FOTO: ROAR GRØNSTAD
    Påtar seg skylda

ÅRÅSEN:
    Olivier Occean opplevde himmel og helvete nesten om hverandre i løpet av 90 minutter på Åråsen i går.
    Av Per Morten Sødal
    Publisert 23.03.2009 - 06:30
    Tips en venn om denne saken
    Skriv ut denne siden

Se større bilde
    ? BURDE HATT TRE: Olivier Occean fortviler etter en av sine brente sjanser. Spissen mener han burde ha scoret tre ganger.

Før pause misbrukte Occean et hav av sjanser, før de aller fleste trodde han ville bli matchvinner med sin 1-0 scoring. Vikings utlikning ble ikke bare et slag i ansiktet på kanadieren, men på hele LSK.

– Denne kampen skulle vi ha avgjort. At vi ikke gjorde det, har jeg en stor del av skylden for. Jeg burde i alle fall scoret to, nei tre mål. Da hadde jeg stått her som en glad mann, sier Occean til Romerikes Blad.
    Da Viking – typisk nok – scoret på sin første sjanse i kampen, hadde LSK hatt sju store. Og kun satt én.
    – At jeg ikke puttet i første omgang var ikke bra. Dette var et skuffende resultat.

Slik spilles Tippeligaen 2009!

Sjansene

Spesielt før pause var LSK – og spesielt Occean – lite besluttsomme i avslutningene foran en god Thomas Myhre i Viking-målet.
    11 minutter: Alhassane Dosso spiller Occean fint fri i bakrom. Skuddet med venstrebeinet er svakt og går utenfor.
    27 minutter: Spissen får ballen i boksen etter en del klabb og babb. Avslutningen med venstrebeinet treffer ikke mål.
    35 minutter: Kanadieren kommer helt alene med Thomas Myhre, har kjempegod tid, men Viking-keeperen avverger den ikke altfor gode avslutningen som trolig hadde gått utenfor.
    – Jeg prøvde å finte ham over i det andre hjørnet, men han flyttet seg ikke. En stor sjanse som jeg helt klart burde ha satt. Jeg hadde også veldig god tid, sier han.
    Fulltreff ble det først etter Bjørn Helge Riise dundret ballen i tverrliggeren, via Myhre, etter meget godt forarbeid av Håvard Nordtveit. Occean hadde en lett oppgave å heade ballen i det tomme målet.

Sundgot-misser

Kanadieren var langt fra alene om å misbruke gedigne muligheter i går. Spissmakker Arild Sundgot hadde også sine to svinn på skogen.
    Målkongen klarte ikke å leve opp til den fantastiske statistikken han hadde før kampen mot Stavanger-laget, med ni mål på de åtte siste Åråsen-oppgjørene.
    Først avsluttet han svakt med venstrebeinet fra ti meter etter flott forarbeid av Magnus Myklebust.
    – Den burde jeg ha satt. I alle fall fått på mål.
    Og Sundgot kunne også ha punktert kampen rett etter Occeans ledermål. Men headingen på Lars Kristian Eriksens innlegg gikk over.
    – Jeg hørte Olivier ropte på ballen, men jeg valgte å heade. Jeg var i balanse, sier han.

– Burde avgjort

Trener Henning Berg var skuffet over at det kun ble med det ene poenget. Han mente kampen burde vært punktert i god tid før utlikningen.
    – Det var den første kampen på en slik gressbane. Det kan kanskje forklare noe av at det knøt seg litt i avslutningen. For sjansene var der. Men slik er fotballen, mener treneren som overhodet ikke gjorde Occean til noen syndebukk i går.
    Berg hadde ingen god forklaring på hvorfor LSK falt sammen etter utlikningsmålet.
    – Vi gjorde veldig mye i første omgang, og starten av den andre var ikke verst den heller. Vi valgte å legge om til tre spisser etter utlikningen, men fikk ikke effekten vi ønsket. Avstandene ble veldig store, synes han.
    Han var aldri i tvil om å risikere det ene poenget for å få tre. Men spillerne var aldri i nærheten av å etablere det samme trykket mot Viking-målet som de gjorde den første timen.
    – Likevel synes jeg ikke vi risikerte så mye. Vi hadde god kontroll defensivt. etter å ha vært klart best i begge omgangene føles det surt kun å stå igjen med ett poeng.

Kommentar

• KrisB
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2008
      • 2923

RB.no

Børsen: LSK-Viking

Lillestrøm – Viking 1-1(0-0)

Åråsen stadion.
      Mål: 1-0 (54) Olivier Occean, 1-1 (65) Håkon Skogseid.
      Gult kort: Ingen.
      Tilskuere: 8.117.
      Målsjanser: LSK 7. Viking 2.
      Cornere: LSK 6. Viking 4.
      Stadionstemning: 5
      Kampkarakter: 4
      LSK (4-4-2):
      OTTO FREDRIKSON 5
      Er blitt varm i trøya etter sitt lange skadeavbrekk. Lite å gjøre før pause, men virket sikker og våken som sweeper. Noen av utspillene var imidlertid ikke mye å skryte av. Sjanseløs på utlikningsmålet til Viking, som også var den første avslutningen på målet hans.
      HÅVARD NORDTVEIT 5
      Mestret overgangen på en imponerende måte. Full kontroll på Ødegaard. Ikke like involvert offensivt og litt tvilende de gangene han gikk framover. Tvil var det så avgjort ikke da han brøt høyt oppe i Vikings banehalvdel før ledermålet. Litt problemer med raske Ødegaard de siste 45 minuttene.
      PÅL STEFFEN ANDRESEN 5
      Tøft motstander i lufta i Niang, men klarte seg godt i lufta mot den høyreiste Viking-spissen. Også flink til å sikre med hjelp av farten sin. Tapte duellen i forkant av utlikningen, men ryddet også bra opp ved flere anledninger.
      FRODE KIPPE 6
      Kompromissløs i duellene og en bauta i eget straffefelt. Spesielt viktig i duell med Niang etter en snau halvtime. God både i lufta og bakken da Viking trykket på en kort periode tidlig i andre omgang. Litt større problemer da han ble utfordret langs bakken, men en god kamp av LSK-kapteinen.
      LARS KRISTIAN ERIKSEN 5
      Et par feilplasseringer, men stort sett trygg defensivt. Frisk de gangene han ble med framover. Fikk mye større rom etter pause og viste også at han kan slå gode innlegg med venstrebeinet. Ble aldri utfordret skikkelig, men var tillitvekkende i de involveringen han hadde defensivt etter hvilen.
      BJØRN HELGE RIISE 6 BB
      Til tider glimrende i seriepremieren. Mye involvert den første halvtimen og var drivende god. Slo også gode og varierte dødballer. Dundret ballen i tverrliggeren og sørget for en ferdigscoret retur for Occean. Ikke like god etter hvilen. Løp seg etter hvert tom og ble byttet ut ti minutter før slutt.
      KHALED MOUELHI 4
      Etter en solid forsesong har tunisieren vært et stykke unna sitt beste i det siste. Stor aksjonsradius og plukket opp en del andreballer. Varierte også mye etter pausen. Feilprosenten er for stor.
      ALHASSANE DOSSO 3
      Mye i fokus etter svalestupet og noen ville taklinger mot Stabæk. Også litt vel frisk i nærkampene i starten i går. Ujevn prestasjon med noen brudd og flere svake pasninger. Glimrende ball i bakrom til Occean på hans første sjanse. Spilte seg litt opp etter pause, men trenger fortsatt tid for å få ut potensialet. Startplassen kan være truet.
      MAGNUS MYKLEBUST 5
      Finner seg mer og mer til rette på venstrekanten. Nydelig tunnel og fin pasning til Sundgot på LSKs første sjanse. Etter det syntes venstrekanten mest defensiv. Brukte av og til en berøring for mye. Flink til å utfordre innover i banen. Det skapte store rom og flotte kombinasjoner med Eriksen etter hvilen. Fikk en smell og ble byttet ut.
      ARILD SUNDGOT 4
      Truffet av Myklebusts skudd da han scoret årets første mål sist. Langt fra like effektiv da han fikk sjansen fra ti meter tidlig i kampen. Ble mer og mer borte, men flere gode defensive involveringer før pause. Headet over fra kjempeposisjon i duell med Occean (!) etter timen. Flyttet ned da LSK jaktet seiersmål mot slutten.
      OLIVIER OCCEAN 4
      Kom til to gode muligheter den første halvtimen, men ingen av avslutningene med venstrebeinet traff målet. Burde så avgjort ha nettet da han kom alene med Myhre ti minutter før hvilen, men til tross for meget god tid klarte han ikke å få ballen forbi Thomas Myhre. Kunne ikke unngå å score da han fikk tverrligger-returen på tomt mål.
      SUM 11 MANN: 52
      INNBYTTERE:
      EDWIN EZIYODAWE
      (16 min. for Myklebust). Markerte seg umiddelbart med en fenomenal dragning.
      MATHIS BOLLY
      (10 min. for Riise).
      BJØRN BERGMANN SIGURDARSON
      (4 min. for Sundgot).
      DOMMER
      TERJE HAUGE 6
      Blåste en del i starten, men også flink med fordelsparagrafen. Viste temperament da Samuelsen protesterte, og burde ha fått mer fart på Viking-dødballene, men beholdt roen gjennom hele kampen
      ANALYSEN
      Viking har vært en drømmemotstander for LSK på Åråsen. Siddisene har ikke vunnet på Romerike siden 2000 – åpningskampen til det nye stadionet.
      Etter en rotete åpning koblet hjemmelaget et lite grep om kampen. Men både Sundgot og Occean avsluttet svak på gode muligheter tidlig i kampen. Defensivt hadde kanarifuglene stort sett god kontroll på det lille som kom fra gjestene.
      LSK-presset resulterte også i mange dødballer, men for mange av dem traff hodesterke Niang. Og da Occean ikke var i det effektive hjørnet var det målløst halvveis.
      Men om hjemmelaget brant alle sine fem sjanser før pause, ble det uttelling på den første etter pause etter Håvard Nordtveits klassebrudd. Sundgot kunne punktert kam, pen kort tid etter, men i stedet var det Viking som utliknet på sin første sjanse etter rot i LSK-forsvaret.
      Viking dro ned tempoet og kampen døde ut etter 1-1-målet. Til tross for at Henning Berg satset offensivt klarte LSK aldri å skape en skikkelig sluttspurt..
      Vurdert av Per Morten Sødal

Kommentar

• KrisB
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2008
        • 2923

LSK.no

Har du ennå ikke sikret deg sesongkort?
        Det er ikke forseint. Nå tilbyr vi deg rabatt på søndagens billett.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

NRK Sport

- Viking filmet og lurte dommeren

Lillestrøm-trener Henning Berg mener Viking-spillerne bevisst prøvde å lure dommeren ved å filme.

Arve Lotearve.lote@nrk.no
          Christian Nilssenchristian.nilssen@nrk.no

Publisert i dag 08:24.

- Det var helt klart bevisst det de gjorde, og jeg er overrasket over at dommerne - spesielt de rutinerte - ikke slår hardere ned på sånne ting, sier Berg til NRK.

Nettradio: - Viking filmer helt bevisst

Han mener den rutinerte dommeren Terje Hauge lot seg lure i 1-1-kampen på Åråsen søndag.

- Burde lagt til mye mer
          Hauge var derfor ingen populær mann blant Lillestrøms spillere, trenere og tilhengere etter kampen. For med mange bytter og uthaling av tida fra Viking-spillernes side, burde Hauge ha lagt til mye mer enn tre minutter, mener Berg.

- Han burde lagt til iallfall fem minutter.

Heller ikke forsvarsspiller Frode Kippe var imponert over motstanderne eller dommeren.

- Litt surt
          - Det var nok noen tilfeller der jeg la merke til at folk la seg lett. Det er litt surt, for dommerne går som regel på det, og det skaper litt sjanser. Men det er vel slik fotballen er, sier Kippe.
          - Det er viktig at det ikke blir normalen at man kan gjøre sånn. Da blir det destruktiv fotball, sier Berg.
          Det har ikke vært mulig for NRK å få en kommentar fra dommer Terje Hauge.

Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

lsk.no

Over 50 000 kroner til LSK

Grasrotandelen har så langt vært en gedigen suksess for LSKs ungdomsavdeling. Allerede nå har 50 000 kroner blitt samlet inn:

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Nettavisen

Riise gir kona skylda

DÅRLIG MAGE: Bjørn Helge Riise sleit med formen mot Viking og skylder på kona. Foto: Håkon Mosvold Larsen (Scanpix)

Bjørn Helge Riises mage fungerte dårlig – og kona får skylda.
              Publisert 23.03.09 12:55 | Sist oppdatert 23.03.09 13:03

ÅRÅSEN (Nettavisen): Bjørn Helge Riise var svært delaktig i Lillestrøms ene mål mot Viking, der han sendte av gårde en kanon fra kort hold – bare for å se Thomas Myhre gjøre en fantomredning. Returen kunne imidlertid Olivier Occean enkelt ekspedere i nettmaskene, men der stoppet også Riise-jubelen søndag kveld.
              Landslagsspilleren innrømmer han hadde en særdeles vond dag på jobb, og synes toalettet var et langt mer passende tilholdssted enn gressmatta på Åråsen.
              - Jeg følte meg helt elendig i dag, og holdt på å kaste opp hele tiden, sier Riise til Nettavisen.
              - I pausen var det rett på do, og det kom ut alle veier. Nå er det rett hjem for å kjefte på kona, sier flankespilleren med et lurt smil om munnen.
              Selv fikk Riise spiseforbud av LSK-legen etter kampen, et forbud han selv innrømmer at det var vanskelig å holde fordi han «var så veldig sulten». Noen langvarige plager regner uansett ikke Riise – som ble byttet ut etter 80 minutters spill mot Viking – at magesjauen vil medføre, og dermed vil Sør-Afrika- og Finland-kampene garantert gå av stabelen med Riise på plass.
              Langt mer bekymret er han over at Lillestrøm ikke klarer å senke Viking tross et betydelig, sjansemessig overtak, men noe positivt ser han likevel.
              - Vi er ubeseiret etter to serierunder, og det er bare å bygge videre på mye av det vi gjør her nå.

Kommentar

• KrisB
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2008
                • 2923

LSK.no

Nordtveit på U21-landslaget
                Mandag formiddag fikk Håvard Nordtveit beskjeden om at han var tatt ut på U21-landslaget. Dermed får André Hansen reiseselskap av Nordtveit til Sandefjord.

Kommentar

• KrisB
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2008
                  • 2923

vg.no

Kippe: - Vi må drepe kampene

Her er LSK-kapteinens LSK-kapteinen mener laget må begynne å vinne

LILLESTRØM (VG Nett)(LSK - Viking 1-1) LSK-kaptein Frode Kippe er bekymret for at kanarifuglene ikke greier å holde på ledelsen. - Dette blir det ikke mye poeng av, sier Kippe.

Mot Stabæk i premieren ledet LSK 1-0, men slapp gjennom Palmi Rafn Palmason. Søndag kveld var det Håkon Skogseid som fikk utligne for Viking - og det til og med på en dødball som skulle være LSKs varemerke.

VG LIVE:Vi fulgte kampen direkte her!

- Vi må begynne å vinne snart. For andre kamp på rad tar vi ledelsen 1-0 og har bra kontroll, men vi greier ikke å drepe kampene. Så kommer motstanderen tilbake i kampen, sukker Kippe.

VGTV:Se høydepunktene fra kampen her

Han var mer fornøyd med 1-1 forrige helg enn han var etter Viking-kampen søndag. Hjemme skal LSK, ifølge Kippe, gå for tre poeng hver gang.

Ser bedre ut

Til tross for to uavgjorte kamper og det han karakteriserer som dårlig betaling, er Kippe optimist på vegne av LSK. Det er nesten så han ikke kjenner igjen laget sammenlignet med fjorårets frynsete utgave.

- Det ser mye bedre ut. Vi er mye mer komfortable ute på banen, og etter en god vinter er det mye selvtillit i laget. Det kan ikke sammelignes med i fjor, sier Kippe og tenker på hvordan LSK kavet nede i bunnstriden gjennom hele 2008-sesongen.

Årets tabellkonkurranse:Meld deg på og tipp tabellen her!

Selv forlenget han nylig kontrakten med kanarifuglene til ut sesongen 2012 og åpner nå for å bli på Åråsen ut karrieren. Foruten Tor Hogne Aarøy på 2,03, kommer han neppe til å møte en høyere spiss enn han gjorde i Vikings Mame Niang.

- Han er ekstremt høy og sterk i luften, men det ble faktisk ikke så mange dueller mellom oss ettersom han la seg mot Pål Steffen Andresen.

Saken fortsetter under bildet!
                  SNYTT AV EKS-SJEFEN: Frode Kippe ble frarøvet to poeng av sin tidligere trener Uwe Rösler. Foto: Scanpix

VG Nett-leser:
                  LSK før og etter Vikings mål var to forskjellige lag. Dette må Berg få ryddet unna snarest!

Roste Occean

LSK-trener Henning Berg ønsket ikke å gi Olivier Occean skylden for at man kun greide å overliste Thomas Myhre en gang. I stedet var Berg positiv til spissens innsats.

- Det er bra at han kommer til sjansene, og det er ikke «Ollies» skyld at vi ikke vinner. Han scoret jo også målet vårt, sier Berg.

Canadieren tok imidlertid selvkritikk for sjansesløsingen, spesielt før pause var han ineffektiv og misset tre store muligheter.

- Det er min skyld, jeg tar ansvaret, sier Occean, som med full uttelling kunne scoret ekte hat-trick allerede før pause. I stedet kom hans eneste fulltreffer for åpent mål ni minutter etter halvtidshvilen.

VGTV:Her kan du se høydepunktene fra LSK-Viking

Dabbet av

LSK var klart best i en time og kunne ha drept kampen før Viking utlignet. Mot slutten av matchen var faktisk bortelaget best.

- I 1. omgang er vi gode, men jeg er skuffet over den siste halvtimen vår, sier Henning Berg.

Han skiltet med en rekordung reservebenk, hvor seks (!) av syv spillere hadde tenåringsstatus. På banen var det kun Håvard Nordtveit som var under 20 år for LSK.

- Gøy å debutere på ny hjemmebane, men det er surt å miste to poeng etter å ha tatt ledelsen. Vi dabber av veldig mot slutten, synes Nordtveit.

Se video følg link: http://www.vg.no/sport/fotball/norsk...p?artid=542118

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Aftenposten

Lars Kristian Eriksen:

- Skogseid scoret målet

MÅLET: Her er Håkon Skogseid i aksjon like før ballen går over mållinjen. Lars Kristian Eriksen er klar i sin tale: - Det var ikke selvmål. ( Foto: Larsen, Håkon Mosvold )

Av: Olav Rege Olsen

Publisert: 23.03.2009 kl. 15:22 , endret: 23.03.2009 kl. 15:27

- GIKK I MAGEN: Lars Kristian Eriksen har sett målet på tv og er klar på at han skyter ballen i Skogseid før den går i nettet. ( Foto: Lars Johnsen )

En polling Aftenbladet.no har hatt på sine nettsider i dag, viser at flertallet mener at Håkon Skogseid bør bli kreditert Vikings mål i 1-1-kampen mot Lillestrøm søndag kveld.
                    Så langt har 691 brukere gitt sin stemme, og 58 prosent av dem mener at Skogseid var sist på ballen.

En femtedel mener det var selvmål av Lillestrøm-back Lars Kristian Eriksen mens en femtedel mener det er umulig å svare på hvem som skal krediteres for scoringen.

Lillestrøm-spiller Lars Kristian Eriksen er imidlertid klar i sin tale – Skogseid har scoret sitt første mål i eliteserien.
                    – Jeg så målet på tv i dagtidlig, og jeg synes det så ganske greit ut, sier Eriksen og utdyper over Aftenbladet.no.
                    – Jeg skyter ballen i magen til Skogseid, og den går i mål. Det var ikke selvmål, sier den tidligere Lyn-backen.

Situasjonen oppsto etter at Alexander Ødegaard slo et frispark i retning Ragnvald Soma. Viking-stopperen vant en hodeduell med Pål Steffen Andresen inne i 16-meteren og fant Skogseid ved bakre stolpe.
                    Viking-nykommeren dempet ballen på brystet, men i det han skulle sette ballen i mål, kom Lillestrøms venstreback Lars Kristian Eriksen stormende inn i en duell.

http://fotball.aftenposten.no/elites...icle133124.ece

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

lsk.no

Husk det ekstraordinære årsmøtet

Mandag klokka 18:00 arrangerer LSK ekstraordinært årsmøte på Åråsen konferansesenter. Bakgrunnen for innkallingen er valg:

Kommentar

• KrisB
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2008
                        • 2923

tips

STJÅLET: Dette banneret ble stjålet fra Lillestrøms supportere og holdes her opp av Stabæks supportere under gårsdagens kamp mot Brann. (Foto: Tribunekultur.com)

Stjal LSK-banner(23.03.2009 16:12) Print Tips en venn
                        Styabæks supportere stjal Kanarifansens banner forrige helg og tok det med til Bergen.

av Kasper Wikestad

Da Lillestrøm gjestet Stabæks nye arena på Fornebu til serieåpning sist helg, hadde supporterne KFL med et av sine store banneret som de bruker fast på bortekamp. I den forbindelse hadde de fått beskjed av Stabæk om at bannerne måtte legges inn i hallen på forhånd.

LSK-supporterne regnet derfor med at bannerne skulle være trygge etter at de hadde satt de opp, men da de kom tilbake før kampstart var det borte.

I går dukket banneret med teksten "Kanari-fansen Lillestrøm" opp igjen. På borteseksjonen på Brann stadion. Det viste seg at det var Stabæk-supportere som hadde vært på ferde, og de holdt opp banneret opp-ned i pausen under gårsdagens kamp i Bergen.

- Vi etterlot banneret på tribunen på Telenor Arena etter avtale med Stabæk og regnet med at de hadde kontroll. Da vi kom tilbake var det borte, forteller TIFO-sjef i KFL, Per Arne Kristiansen, til TIPS.

- Vi regnet jo med at det var vakter der som passet på, så det må de ta på sin kappe.

Det er vanlig blant flere utenlandske supportergrupperinger å prøve og stjele motstander-supporteres bannere for så og holde de opp-ned i neste kamp. Men å stjele et ubevoktet banner som deres egen klubb skulle ha passet på, ligger det liten ære i.

Stabæks sikkerhetssjef Jørgen Engebretsen tar selvkritikk;

- Vi synes selvsagt dette er beklagelig, sier han til TIPS.

- Jeg kan ikke uttale meg om det eksakte hendelsesforløpet, for det har vi ikke klarlagt enda. Vi jobber med det internt, og vi skal lage en rapport. Slike ting som dette skal ikke skje, sier Engebretsen som bekrefter at LSK-supporterne måtte legge igjen banneret flere timer før kampstart for å få det med inn.

- Nå skal vi få full oversikt over hva som har skjedd, så skal vi sørge for at dette ikke skjer igjen, sier sikkerhetssjefen.

De to supportergrupperingene, KanariFansen og Stabæk Support, har i dag vært i kontakt med hverandre, og banneret, samt to megafoner som også ble stjålet, skal leveres tilbake.

- Vi har snakket med dem, og vi får igjen alt som er rappa. Jeg tror ikke de kommer til å gjøre det igjen, sier Kristiansen i KFL.

Han forteller at de heller ikke har noen planer om å ta igjen.

- Nei, det har vi ingen planer om. Vi vil bare konsentrere oss om å lage vår egen TIFO, avslutter han.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

lsk.no

Nytt LSK-styre

Mandag ble det valgt et nytt LSK-styre med to kvinnelige representanter. Det ble også stemming på to kandidater til en styreplass.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

Grasrotopprør endevendte LSK-styret

... som endevendte LSKs styre

ÅRÅSEN:
                            LSKs ungdomsavdeling fant seg ikke i at valgkomiteen ikke ville ha noen fra bredden med i klubbstyret og kuppet det ekstraordinære årsmøtet.

Av Per Kristian Torvik
                            Publisert 24.03.2009 - 06:30 Oppdatert 24.03.2009 - 07:29

2009-STYRET: LSKs styre består av fem medlemmer og en vararepresentant. Fra venstre Rikard Røros, Jarle Engh, Gunhild Lærum, Per Mathisen, Ranveig Karlsen, Lars Otto Ullereng.

Det førte til at Jarle Engh feide Henning Harborg helt ut av klubbens indre krets.
                            – Jeg fikk henvendelse fra mange i ungdomsavdelingen som ville ha meg med. Derfor sa jeg ja til å stille. Men at det skulle gå ut over Henning Harborg var leit. Det er en mann jeg har stor respekt for, sa Jarle Engh nærmest unnskyldende etter at han hadde vunnet kampvoteringen med 44 mot 26 stemmer.

Leder Per Mathisen kunne vanskelig skjule at han ikke likte at Harborg ble skviset.
                            – Henning Harborg er en ressursperson jeg er sikker på kommer til å gjøre en jobb for oss også i fortsettelsen. Jarle Engh er også dyktig. Når ungdomsavdelingen ville noe annet enn valgkomiteen, må vi akseptere det, sa Per Mathisen.

Mobiliserte
                            LSKs ungdomsavdeling mobiliserte medlemmer via e-post med oppfordringer om å stemme, mens de var representert i klubblokalene i en time før møtestart.
                            – Vi er ikke enig i valgkomiteens innstilling. Vi ønsker en representant for breddefotballen i styret, sa Trond Løken, som foreslo Jarle Engh.
                            Han fikk støtte av sluggeren Tom Johansen, med lang fartstid både som styremedlem og investor.
                            – Jeg støtter benkeforslaget. Grunnfjellet må være representert i styret, sa han.
                            Da var det i grunnen aldri noen tvil. Trond Løken foreslo deretter at Harborg skulle få varamannsplassen fra Rikard Røros.
                            Det likte ikke valgkomiteens Per Christensen, som fikk ham til å trekke forslaget.
                            En kampvotering mot kameraten Røros var sannsynligvis heller ikke Harborg interessert i.

Smigret
                            Lars Otto Ullereng ble valgt uten motkandidat. Det gjorde også Ranveig Karlsen, som seilte inn som kvinne nummer to etter Gunhild Lærum.
                            – Jeg er smigret over å bli spurt, og synes dette er spennende. LSK har vært klubben min siden jeg begynte med fotball som småjente, sa Ranveig Karlsen.
                            – Hva kan du bidra med i en klubb som sikret mot toppen igjen?
                            – Nå får jeg sette meg inn i styrearbeidet først, og høre litt om hva LSK ønsker. Jeg har jobbet i ungdomsavdelingen i mange år, og har stor sans for de signalene Henning Berg har sendt ut når det gjelder satsing på unge spillere. Og så er det spennende med samarbeidet med Team Strømmen.
                            – Valgkomiteen hadde store problemer med å finne en kvinne for å oppfylle idrettsforbundets krav. Hvor fant de deg?
                            – Jeg bor på den andre siden av jernbanelinja og er på treningsfeltet med de yngre hver eneste dag, sier Ranveig Karlsen.

Kommentar

• sparwasser
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3185

Nigerianer på prøvespill

Fra Papir-RB:

Nigerianer på prøvespill

Åråsen: Den nigerianske U20-landslagspilleren Nosa Emanuel Igiebor trener med LSK denne uken. Den nigerianske offensive midtbanespilleren har også vært på prøvespill hos Vålerenga tidligere i år, men ble ikke tilbudt kontrakt.
                              - Han er her for å vise seg fram. I utgangspunktet er det ikke aktuelt å hente ham foreløpig. Da skal han være veldig god, sier sportsdirektør Torgeir Bjarmann i LSK.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

lsk.no

Billettsalget LSK-VIF åpner 2. april

På den store dagen da LSK fyller 92 år åpner LSK billettsalget til hjemmekampen mot Oslo-klubben Vålerenga:

Kommentar

• KrisB
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2008
                                  • 2923

Sunnmørsposten - Fotball

GLEDER SEG TIL FORTSETTELSEN: Men Frode Kippe håper på bedre uttelling for LSK. ( Foto: Thomas Andersen , Digitalsport )
                                  Av: André Almløv
                                  Publisert: 24.03.2009 kl. 12:32 , endret: 24.03.2009 kl. 12:49

Kippe:
                                  Vi må begynne å vinne snart

Lillestrøm-kaptein Frode Kippe mener det er på tide med en seier etter å ha gitt bort ledelsen i to kamper på rad.

- Nå må vi begynne å vinne snart. For andre kamp på rad tok vi ledelsen 1-0, men så kom motstanderen tilbake i kampen, sier Frode Kippe, som slett ikke var fornøyd med resultatet etter søndagens 1-1 mot Viking hjemme på Åråsen.

- På Åråsen er vi ikke fornøyde med ett poeng. Vi slapp Viking inn i kampen, og slapp inn mål på en dødball. Det er surt at vi ikke greier å stå kampen ut.

Få sjanser

Viking scoret på sin første sjanse i kampen, og produserte lite også etter målet.
                                  - Både Stabæk og Viking scoret på de få sjansene de fikk. Men vi har mye selvtillit og spilleglede, og jeg ser positivt på fortsettelsen, sier Kippe, som nå kan se frem til en uke med spillefri før Lillestrøm reiser til Ålesund 5.april.

Landslagsplass

Kippes forsvarskollega Håvard Nordtveit ble mandag belønnet for innsatsen i de to første seriekampene med en plass i Øystein Gåres U21-landslagstropp. Det setter den innleide Arsenal-spilleren pris på.

- Jeg er selvsagt glad for å bli tatt ut, og jeg ser fram til kampen mot England. De har et bra lag med mange gode spillere. Det blir nok en god kamp for oss alle, sier Håvard Nordtveit til klubbens hjemmeside.

Sunnmørsposten holder til i Ålesund og er regionavis for Nordvestlandet. Oppdaterte nyheter og grundig, engasjerende journalistikk. Ble grunnlagt i 1882.

Kommentar

• general
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2004
                                    • 1150

LKE på rundens lag i følge tv2

Her er Rundens lag:

På backene får Moldes Kristoffer Paulsen Vatshaug (6) og Lillestrøms Lars Kristian Eriksen (6) hedersprisene.

TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video
                                    Seriegull 2016!!!

Kommentar

• KrisB
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2008
                                      • 2923

LSK.no

André Hansen håper på spilletid mot England
                                      Fredag spiller U21-landslaget mot England i Sandefjord. 19-årige André Hansen er på plass på landslagets treningsleir, og håper på spilletid.

Kommentar

• KrisB
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2008
                                        • 2923

LSK.no

Åråsen-matta blir klar til LSK-VIF
                                        Mandag startet vedlikholdet etter søndagens Tippliga-kamp på Åråsen-matta. LSK vil ha en bra gressmatte når Vålerenga er gjester på Åråsen 13. april.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

RB (kommentar)

REAKSJONER: Reaksjonene i LSK er sterke på at ungdomsavdelingens representanter greide å skvise Henning Harborg ut av klubbens styre.FOTO: ROAR GRØNSTAD

LSK i offside

ÅRÅSEN::
                                          Henning Harborg er av mange pekt ut som Per Mathisens arvtaker som LSK-leder den dagen han velger å slutte. Mandag ble han vraket på ekstraordinært årsmøte.

Publisert 25.03.2009 - 12:39 Oppdatert 25.03.2009 - 12:50

Foto Roar Grønstad KOMMENTERER: RBs sportsjournalist Per Kristian Torvik.

Historien bak vrakingen forteller om en profesjonell klubb med 120 millioner kroner i budsjett i de forskjellige selskapene, som har opptrådt som de sanne amatører.

Det begynte med at valgkomiteen ikke gadd å gjøre jobben med å finne en kvinne for å oppfylle Norges Idrettsforbunds lover.
                                          Henning Harborg bidro selv på det ordinære årsmøtet ved å si at det ikke ville være noe problem å søke om dispensasjon fra regelen.
                                          Så enkelt var det ikke. Akershus Idrettskrets sa blankt nei til å gi dispensasjon og forlangte nytt valg.

Forbigått
                                          LSKs ungdomsavdeling fikk nyss om at ingen av deres var funnet verdig til å bli foreslått i det nye styret.
                                          De mobiliserte, fikk flertall for sitt forslag om å velge Jarle Engh istedenfor Harborg – og dermed var det gjort.
                                          LSK glemte at medlemmene faktisk har stor makt, hvis de bestemmer seg for å gjøre noe med valget. I og med at det bare er to måneder siden ny organisasjonsplan med fem valgte styremedlemmer pluss en vara ble vedtatt, syntes ikke styret de kunne foreslå en utvidelse.
                                          Et kompromiss ville helt sikkert blitt vedtatt, slik at den kompetente Harborg og Jarle Engh begge ville sklidd inn på styreplass.
                                          Dyktige folk står ikke i kø for å komme inn i fotballstyrer. Derfor er det forunderlig å høre at Trond Løken i dagens avis sier at det er det samme for ham hvem som måtte vike, bare de fikk inn sin mann.
                                          Det tyder ikke på at ungdomsavdelingen er i stand til å tenke lenger enn sin egen smale interesse. Å styre en toppklubb i dag er noe annet enn å diskutere dugnader og pølsepriser på møtene.

Mathisens rolle
                                          Etter to årsmøter som vanskelig kan karakteriseres som noe annet enn en parodi, sitter valgkomiteen med svarteper, mens LSK har stilt seg sjøl i offside. For framtida må NIFs lover oppfylles. To kvinner må med.
                                          Å sette ungdomsavdelingen på gangen frister neppe heller til gjentakelse. Det er ikke noe poeng å mobilisere kanarifansen som motvekt ved neste korsvei.
                                          Det betyr at tre styreplasser i realiteten er okkupert, og lederen kan få problemer med å håndplukke styremedlemmer han vil ha med. Derfor bør LSK igjen vurdere å utvide styret med en representant.
                                          Per Mathisen har i utgangspunktet ingen skyld i at valgkomiteen gjorde en slett jobb. Men han skulle satt foten ned allerede da han ble forelagt forslag til et styre, uten at kjønnskvoteringen var oppfylt.
                                          Når han så hvor vinden bar, burde han foreslått et kompromiss ved å utvide styret. Han kunne også lagt mer trykk hvor viktig han anså et valg av Henning Harborg ville være.
                                          Nå er isteden et dyktig styremedlem satt på gangen, frosset ut av ungdomsavdelingen.

Kommentar: Per Kristian Torvik

Kommentar

Working...