Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Med både et mål og en målgivende pasning på lørdag har Fredrik Gulbrandsen virkelig markert seg for juniorlaget. Nå vil han tilbake i form etter lang tids sykdom, og sikter etter mest mulig spill i 2. divisjon:
KASTET HANSKEN: Den kommende uken kommer André Hansen og Otto Fredrikson til å kjempe knallhardt om plassen mellom stengene i serieåpningen. ALLE FOTO: PER MORTEN SØDAL KEEPERKAMPEN
ESTEPONA:
Hansken er kastet. Nå er det full kamp om keeperplassen i serieåpningen mot Stabæk.
Av Per Morten Sødal Publisert 07.03.2009 - 21:43 Oppdatert 07.03.2009 - 21:46
For til tross for langtidsskade og sykeleie på den første delen av treningsleiren i Spania: Otto Fredrikson har på ingen måte gitt opp å skyve André Hansen ut på benken under serieåpningen på Telenor Arena om en uke.
– Målsettingen min har hele tiden vært å spille den kampen. Det er den fortsatt, sier finnen til Romerikes Blad. Men sisteskansen har hastverk. Først i går, åtte dager før det braker løs, gjennomførte han sin første fulle trening siden november.
Influensa
Det er ikke bare kneskaden som har gitt Fredrikson hodepine. Da han endelig skulle begynne å trene for fullt mandag, ble det i stedet senga med feber, hodepine og influensa. – Skikkelig irriterende. Den sykdommen kunne jo ha kommet i januar eller februar. Da hadde det ikke gjort så mye. Nå har jeg ligget isolert og nesten ikke orket noen ting.
Men i går var han tilbake for fullt. Og økta gikk bra.
– Man er alltids litt rusten, men jeg har trent grep og liknende gjennom hele vinteren, så jeg føler meg ikke veldig usikker. Men litt uvant var det jo. Når det gjelder fysikken, er den som den skal. Jeg har trent godt gjennom hele vinteren, sier finnen.
Imponert
Fra tribunen har han latt seg imponere av 19-åringen André Hansen som har voktet buret med sikkerhet og autoritet i hans skadefravær. Fredrikson tror duellen med den tidligere Skeid-gutten bare vil gjøre ham bedre.
– Det er et stort pluss både for klubben og meg at vi nå har et så bra keeperteam. Jeg vet at skal jeg få spille der jeg vil, må jeg yte det lille ekstra på hver trening. Slik føler nok også han det. Dermed har klubben to keepere som virkelig er på hogget.
Det er André Hansen helt enig i.
– Det er akkurat sånn det skal være. Jeg er såpass mye yngre enn Otto at jeg også har masse å lære av ham.
Opp til Berg
På spørsmål om hvem de tror spiller mot Stabæk, vil ingen være altfor bastante.
– Det er det helt opp til Henning (Berg) å avgjøre. Men blir jeg valgt, er jeg klar, sier Fredrikson.
– Tiden vil vise hvem som starter den kampen. Gjennom vinteren har jeg fått masse erfaring. Skulle jeg ikke få muligheten lørdag, håper jeg den vil komme senere. Det er en lang sesong, med mange kamper både i serie og cup, mener Hansen.
Trener Henning Berg er glad for å ha Fredrikson tilbake i trening. For at finnen skal være aktuell til serieåpningen, bør han i alle fall spille noe i morgendagens generalprøve mot Elfsborg.
– Det ville i alle fall vært en fordel. Men ingen beslutning er tatt. Vi tar en vurdering etter treninga lørdag, sier Berg.
SENTRUMSNÆRT: LSK-leder Per Mathisen ser fram til debatten om hvor et nytt stadion i Lillestrøm skal ligge. Området ved Nesa bak Varemessa kan være et aktuelt alternativ. ALLE FOTO: ROAR GRØNSTAD
LILLESTRØM:
LSK-leder Per Mathisen tror på fotball-EM i Norge i 2016 med kamper i Lillestrøm. Men han tviler på stadion i Nitelva.
Av Per Kristian Torvik
Publisert 08.03.2009 - 06:30 Oppdatert 08.03.2009 - 08:44
– Av alle norske byer er Lillestrøm nærmest Europa. Vi er ti minutter fra hovedflyplassen på Gardermoen med flytoget som nabo. I tillegg er både Rygge og Torp flyplasser innenfor kravet når det gjelder transport. Mer sentralt er det ikke mulig å få det. Det spiller en stor rolle når mesterskapsland skal bestemmes, mener Per Mathisen.
Mer tvilsom er han til Skedsmo kommunes luftige planer om et stadion til 35.000 ute i Nitelva, som skal binde Lillestrøm sammen med Strømmen. – Det kan vel fort bli for høyt og så dyrt at det stopper av seg selv. Jeg ser det hele som et uttrykk for å vise at en by i utvikling, og med respekt for seg selv, skal ha en stor stadion tilknyttet byen.
Nettopp kommunens interesse for å være en pådriver i LSKs planer om et nytt stadion gleder Per Mathisen.
– Det viser hvilken betydning politikerne mener klubben har for kommunen. Vi skal bygge nytt og sjekker aktuelle steder. Vi føler at vi både har Skedsmo og Norges Fotballforbund på laget, når de har tatt de initiativene de har gjort i forbindelse med EM-søknaden. – Området fra sentrum ut mot flyplassen langs Nitelva er uaktuelt, så lenge F16-flyene lander på Kjeller. Hvilke områder peker da seg ut?
– Jeg kan ikke kommentere noe om dette. Vi er helt i begynnelsen av planleggingsfasen. Men vi gjør alt vi kan for at det skal bli sentrumsnært.
Kort tid
UEFA bestemmer i 2010 hvem som blir EM-arrangør i 2016. Men Norges Fotballforbund skal allerede til sommeren avgjøre hvilke byer som eventuelt blir norske kamparrangører. – Hvis dere blir valgt og Norge/Sverige vinner, er det ikke mer enn tida og veien for å bygge stadion? – Vi har ikke mer tid enn vi trenger. Derfor er vi i gang med å se på muligheten for å greie det. – Hva får deg til å tro at Norge og Sverige kan slå tungvektere som Italia og Frankrike i en søknad om et mesterskap som er blant de store i verdenssammenheng? – Med et bunnsolid konsept kan jeg ikke se at det er noen grunn til at vi ikke skal vinne. – Har LSK egentlig råd til dette, selv om andre tar mesteparten av regningen?
– Vi har begynt å tenke på finansieringsmuligheter, og med hvilke aktører som kan være aktuelle. Vi har alltid våget å tenke store tanker. Det gjør vi nå også, og jeg tror vi klarer det. – Er det verdt å bygge et stadion med plass til 35.000 tilskuere for å arrangere innledende EM-kamp mellom for eksempel Ukraina og Polen?
– Vi vil få flere kamper og helt sikkert mer attraktive oppgjør for et norsk publikum enn dette.
Statens rolle – Med EM i Norge må staten inn i bildet. Kulturminister Trond Giske har allerede vært på banen og lansert Bodø som et alternativ, fordi han mener hele landet må med. Det svekker Lillestrøms sjanser? – Jeg synes NFF må avgjøre disse spørsmålene. Bodø må gjerne få EM-kamper, men det skal også Lillestrøm ha. Ut fra infrastruktur med flyplass og nærhet til Oslo er vi overlegne. – Når de store mesterskapene skal fordeles handler det også om politikk. Er det rimelig at en regjering ikke skal blande seg når det forventes at de betaler deler av regningen?
– De vil sikkert prøve å legge føringer. Men jeg mener fotballforbundet må ha det avgjørende ordet. Et stadion i Lillestrøm er vel anvendte penger med sine store muligheter for etterbruk. Utbyggingen vil også gi regionen en fantastisk aktivitet i en tid det ropes om jobber, sier Per Mathisen.
Last edited by RSP; 08.03.2009, 10:22.
Begrunnelse: Ryddet.
Notis i papirutgaven av Romerikes Blad om at John Anders Bjørkøy har trent alternativt under hele Estepona-oppholdet med sitt vonde kne.
- Vi ønsker ikke at han skal slå dette opp igjen. Derfor tar vi ingen sjanser. Han kommer nok ikke til å trene for fullt de nærmeste ukene, sier LSKs fysiske trener, Geir Kåsene.
Notis i papir-RB om at Bjørn Helge Riise har fått beskjed om at flere tyske klubber har ham på blokka.
- Men jeg vet ikke hvem. Nå har jeg bare fokus på LSK. At jeg vil ut, har ikke noe med at jeg ikke trives her. Men spillere som kommer til denne klubben bør se på det som et siste stoppested før utlandet. Ellers kan det fort bli stillstand i utviklingen, sier han.
I tillegg til Tyskland er England og Spania drømmeligaer for Riise.
Søndag klokka 16 sparkes siste treningskamp i gang før Tippeliga-starten neste lørdag. Kampen går mot Elfsborg på Marpafut i Spania. Otto Fredrikson og Pål Steffen Andresen er med fra start.
Aftenposten sendte fotballspaltist Lars Tjærnås til La Manga. Her er vurderingen hans av de 16 lagene - seks dager før start:
Lillestrøm
Henning Berg vil endre LSK, men er klok nok til å gjøre det gradvis. Et dilemma kan være presshøyde. Frode Kippe og Vidar Riseth trenger lavt press, men det gir samtidig spissene lang vei til mål, og Arild Sundgot og Olivier Occean er best i nærheten av 16-meteren. Samtidig kan Khaled Mouelhi og Alhassane Dosso sammen sentralt bli vel balanserende. Magnus Myklebust på venstrekant drar mye innover, og gir Stian Ringstad, som opptrer meget modent som back, et stort ansvar. Flere lovende unggutter banker på i et LSK med økt tempo. Men korte cornere slår de dog ikke på Åråsen, så langt er ikke revolusjonen nådd.
Sak i Sunnmørsposten som i hovedsak refererer til lsk.no. Jeg limer likevel inn dette:
Det har kommet flere nye fjes i Lillestrøms startoppstilling etter at Henning Berg tok over. Den tidligere Lyn-spilleren Lars Kristian Eriksen har lagt beslag på høyrebacken, og det ryktes at han og Bjørn Helge Riise har funnet tonen fra tiden de hadde sammen i Aalesund og vil danne en offensiv høyreside som kanskje kan nærme seg samarbeidet Dennis Schiller og Jan Ove Pedersen hadde i sin tid på 80-og 90-tallet.
U19-landslagsspiller Stian Ringstad kom fra naboklubben Eidsvold Turn i vinter, ble umiddelbart omskolert fra midtbanespiller til venstreback. Der har han spilt så godt at han trolig er førstevalget når serien starter. Ellers har ivorianeren Alhassane Dosso tatt nivået greit etter overgangen fra nigeriansk fotball, og starter trolig sentralt på midtbanen også mot Stabæk neste lørdag.
Sunnmørsposten holder til i Ålesund og er regionavis for Nordvestlandet. Oppdaterte nyheter og grundig, engasjerende journalistikk. Ble grunnlagt i 1882.
(8.3.2009) Under kretstinget for 2008 på Arena hotel sist mandag ble flere dyktige fotballvenner hedret med forskjellige priser.
Gullmerke og liten ball ble tildelt Tove Christiansen fra Skedsmo, Sigrunn Larsen, Blaker, Frank Grønlund, Lillestrøm, Roar Furuseth (dommer) fra Skjetten og Terje Juven (dommer) fra Nordre Eidsvoll.
Kristoffer Tokstad, Lillestrøm og Lørenskog fikk Tom Lund prisen.
GAMMELT VENNSKAP RUSTER IKKE: Lars Kristian Eriksen (t.v.) og Bjørn Helge Riise har virkelig funnet tonen ? både på og utenfor banen ? 15 år etter de spilte sammen for første gang. ALLE FOTO: PER MORTEN SØDAL
Gjenforeningen
ESTEPONA, SPANIA:
De er født med ei ukes mellomrom og har spilt sammen siden tiårsalderen. Nå har Bjørn Helge Riise og Lars Kristian Eriksen funnet tonen, igjen.
Av Per Morten Sødal Publisert 08.03.2009 - 15:24 Oppdatert 08.03.2009 - 15:33
NYE SCHILLER OG PEDERSEN? Det er nok flere enn Stian Ringstad (med ryggen til) som kommer til å få problemer med å stoppe LSKs høyreside i år.
Nesten 16 år etter at de spilte sammen for første gang utgjør de i utgangspunktet høyresida på årets LSK-lag.
Og ingen bør ha større forutsetninger til å passe godt sammen. For allerede som tiåringer ble Eriksen og Riise lagkamerater i Aalesund.
– Veldig deilig med en gjenforening og Lars Kristian er en virkelig forsterkning. Fortsetter han som nå, er han inne i landslagstroppen i løpet av kort tid. Det har han virkelig store muligheter til. Det er heller ikke veldig mange andre om beinet, sier Riise til Romerikes Blad.
Og får støtte av trener Henning Berg. – Jeg liker ikke å snakke folk inn på landslaget, men jeg regner med at han var med i vurderingen da Drillo tok ut Tyskland-troppen. Jeg ville ikke byttet ut Lars Kristian med en eneste back i Norge.
Legendarisk
Etter at veiene til Riise og Eriksen ble skilt for ni år siden, har de to 25-åringene virkelig funnet tonen på ny. – Lars Kristian dro til Oslo, studier og Lyn akkurat da vi var i ferd med å bli tatt opp i a-stallen til AaFK. Så dro jeg utenlands, forklarer Riise.
– Men vi har spilt sammen på U21-landslaget siden den gang. Det var også veldig moro, supplerer Eriksen.
Nå er de sammen igjen, på høyresida de håper vil ta Fotball-Norge med storm denne sesongen.
Mange snakker om at årets versjon er minst like bra som da Dennis Schiller og Jan Ove Pedersen trillet ball i hatt med motstanderne på slutten av 80- og starten av 90-tallet.
– Vi har hørt mye om det samarbeidet. Sitter samarbeidet like bra som det gjør nå, blir det en del mål og mange assist, lover Riise.
Henning Berg spilte med Schiller og Pedersen da han var i LSK. Han ser igjen mye av dette samme.
– De har stort potensial og ser ut til å trives sammen.
– Enkle i fjor
Og det mener duoen de i aller høyeste grad gjør. Riise synes det er en fordel å ha en barndomskamerat å samarbeide med på banen. – Vi har veldig god kommunikasjon. Lars Kristian dirigerer meg defensivt, mens jeg styrer ham i det offensive spillet. I tillegg er det godt med en som kan språket. Dessuten er Lars Kristian enda større i kjeften enn meg. Jeg er mer bajas.
Men utenfor banen virker den nye backen fra Lyn til å være en veldig reflektert og rolig person. Han håper LSK blir et vanskeligere lag å spille mot enn i fjor.
– For da synes jeg de var veldig enkle å møte, mens de var mye verre året før. Ting ser veldig bra ut for tida, men det gjelder å prestere når det blir alvor. Det er da det teller.
Otto fra start
Otto Fredrikson får sjansen fra start under dagens generalprøve mot Elfsborg.
Finnen som fredag trente for første gang etter langvarig kneskade, ble valgt på grunn av manglende kamptrening.
– Vi følte han måtte ha én kamp. Men om han spiller hele, og eventuelt seriestarten mot Stabæk, er vurderinger som ikke er gjort ennå, sier trener Henning Berg.
LSK stiller dette laget fra start i dag (4-4-2):
Otto Fredrikson - Lars Kristian Eriksen, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Stian Ringstad - Bjørn Helge Riise, Khaled Mouelhi, Alhassane Dosso, Magnus Myklebust - Arild Sundgot, Olivier Occean.
Lillestrøm - Elfsborg: 0-1
Henning Berg og Lillestrøm fikk ingen god opplevelse i generalprøven før tippeligastart neste helg.
Lillestrøm var nest best i det meste laget foretok seg og tapte til slutt fullt fortjent.
Elfsborg, som endte på andreplass i Allsvenskan i forrige sesong tok ledelsen 1-0 ved Anders Svensson like før pause. Et hjørnespark fra den tidligere Vålerengaspilleren Stefan Stefan Ishizaki ble bredsidet i mål bak et passivt LSK-forsvar.
Dermed fikk LSK seg en nedtur etter den oppløftende 4-3-seieren over Molde forrige uke. Se scoringen og høydepunkter i videovinduet øverst.
LSK-trener Henning Berg mye å rette på frem mot seriestart borte mot Stabæk i Telenor Arena førstkommende lørdag.
LSK tapte generalprøven mot Elfsborg seks dager før seriestart mot Stabæk
Dårlig generalprøve
ESTEPONA, SPANIA:
(LSK – Elfsborg 0-1). Med seriestart seks dager unna skulle nok Henning Berg ønsket seg en bedre generalprøve.
Dagens kamp mot Elfsborg var den siste testen fram mot seriestart mot Stabæk på Telenor arena om seks dager. Lite stemte for Åråsen-laget som nok skulle ønsket seg en bedre generalprøve.Lite sjanser
LSK skapte to (!) målsjanser i løpet av 90 minutter. Det er nok spesielt urovekkende for LSK-trener Henning Berg. – Det er ikke normalt at vi skaper så lite sjanser som vi gjør dag. Samtidig er det god trening for oss også, sier LSK-treneren.
For det tok hele 85 minutter før Edwin Eziyodawe kom til LSK første sjanse. Avslutnigen fra nigerianeren var imidlertid for svak og endte rett på Elfsborgs keeper Joakim Wulff. Olivier Occean kunne sikret uavgjort da han headet like utenfor på kampens siste berøring, men avslutningen endte like utenfor mål. Upresist
Pasningsspillet fungerte heller ikke slik det har gjort tidligere og lite stemte i oppbyggingen av spillet. I perioder haddet LSK kun ballen i laget i to-tre trekk før svenske overtok.
Trener Berg oppsummerer omgangene slik: – I første omgang manglet vi mye presisjon i eget spill, mens etter pause ble avstandene for store mellom leddene våre. Dermed ble spissene veldig alene, sier Berg.
Dette var den andre treningskampen LSK går målløse av banen. Forrige gang det skjedde var mot Real Murcia (0-2) under La Manga-opphold for et par uker siden.
Andresen: - Jeg er klar
Med et veldig positivt comeback etter skade melder Pål Steffen Andresen seg for tjeneste når Tippeligaen sparkes i gang neste lørdag.
Olivier Occean anbefaler å sette pengene på Olivier Occean.
Marbella (TV 2 Sporten): Lillestrøm skapte to målsjanser i løpet av 90 minutter. Olivier Occean hadde den ene av Kanarifuglenes sjanser da han headet ballen få centimetre utenfor stolpen.
Før denne sesongen ble kanadieren omskolert til bakromsspiss, noe han tror Tippelgia-motstandernes forsvarsspillerne vil merke.
- Jeg har troen på meg selv, og tror jeg vil komme til å score mange mål. - Satser du på å bli toppscorer?
- Jeg har et mål om å bli det. Hadde jeg vært bookmaker, hadde jeg satset pengene på meg selv. Så selvsikker er jeg, sier Occean.
Også Henning Berg er sterk i troen, selv om Lillestrøm til tider rundspillt av svenske Elfsborg. - Er du bekymret, Henning Berg?
- Nei, dette er bare en treningskamp. Vi møtte et godt svenskt lag på en humpete bane. Jeg vet vi har gjort en god jobb, deler av spillet var bra og deler kan gjøres bedre, sier Berg.
Lørdag venter Stabæk i Telenor Arena. En vanskelig kamp mot et lag som spiller samme type fotball som Elfsborg. - Holder dette mot Stabæk?
- Det vet jeg ikke. Hver kamp lever hvert sitt liv. Jeg synes allikevel ikke dette var noen nedtur. Det var en ok kamp, sier Lillestrøm-treneren.
Lillestrøm skapte bare to sjanser i løpet av kampens 90 minutter. Den første kom etter 85. minutter, og den siste etter 90.
- Vi skaper for få målsjanser, normalt har vi langt flere enn det vi hadde i dag. Unødige balltap i oppspillsfasen er nok en av hovedgrunnene til det, sier LSK-treneren som allikevel tok med seg noe positivt.
- Det jeg er fornøyd med er forsvarsspillet. Vi slepper til Elfsborg bare fire ganger og det er bra.
Kommentar