Nyheter mars 2009

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

lsk.no

Fansen lover seier på tribunen

Selv om det er bortekamp i Telenor Arena lover Kanarifansen hjemmekamp og seier på tribunen. Espen Søgård gleder seg til et enormt gult og svart inferno på Fornebu i kveld:

Kommentar

• KrisB
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2008
      • 2923

lsk.no

Ringstad ikke skuffet
      Stian Ringstad har fått mye oppmerksomhet og spilletid den seinere tid. Lørdag kveld starter han ikke mot Stabæk, men 17-åringen er likevel ikke skuffet. - Det er stort å bare sitte på benken.

Kommentar

• KrisB
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2008
        • 2923

lsk.no

LSK dominerte mot Stabæk
        LSK var det klart farligste laget i Telenor Arena i kveld, men måtte nøye seg med 1-1 mot regjerende seriemestre Stabæk. LSK.NO fulgte kampen live.

Kommentar

• KrisB
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2008
          • 2923

vg.no

FORNEBU (VG Nett) (Stabæk-Lillestrøm 1-1) Stabæk-toppscorer Daniel Nannskog følte seg snytt for straffespark i sluttminuttene i kveldens serieåpning mot Lillestrøm.

VGTV: Se Sundgots hands her

Nannskog fikk støtte fra tidligere landslagssjef Åge Hareide, som mente Stabæk skulle hatt straffe kun to minutter før full tid. Dommer Espen Berntsen valgte å vinke spillet videre.

VG LIVE:Se høydepunkter og søndagens kamper her!

Igjen var det Arild Sundgot som var involvert i en kontroversiell situasjon med hånden - som da han hjalp seg selv frem til scoring med en hands i NM-semifinalen for to sesonger siden.

- Det er en fantastisk avslutning av Daniel Nannskog, og det er ingen tvil om at Arild Sundgot stopper den ballen med hånden på vei mot målet, sa Hareide til NRK.

Debatten raser på VGD:
          "Denne burde dommeren ha sett!"
          Diskuter straffesituasjonen her!

Nannskog sikker

Daniel Nannskog fikk kun minutter etter kampslutt se episoden i reprise.

- Jeg synes det så ut som straffe, sa Nannskog, før han kastet seg over TV-bildene.

- Oj, han tar den ned med hånden. Det kjennes som det er straffe, fortsatte Nannskog, svært skuffet over å ha mistet sjansen til å bli matchvinner i serieåpningen.

Lillestrøm-Sundgot i 2007:
          La seg flat etter «juksemål»

Sjokkerte Stabæk

Samme Sundgot sjokkerte Stabæk tidlig i 2. omgang med sin 0-1-scoring, men islendingen Palmi Rafn Palmason reddet ett poeng for fjorårets seriemestere.

Etter en sjansefattig første omgang, rystet LSK vertene åtte minutter ut i den andre omgangen. På det som kunne se ut som et innøvd frispark fikk Frode Kippe stanget ballen over til Magnus Myklebust på motsatt side. Skuddet hans forandret retning i Arild Sundgot - og Jon Knudsen i Stabæk-buret var utspilt.

0-1 - og kjempestemning blant de rundt 2.000 kanarifuglene på tribunen.

Saken fortsetter under bildet LEDET KAMPEN: Her feirer Magnus Myklebust og Arild Sundgot at de tar ledelsen borte mot Stabæk i det 53 minutt. Men Stabæk slo senere tilbake og sikret poengdeling. Foto: Scanpix

Islending utlignet

Det tok ikke lang tid før vertene hadde ristet av seg sjokket, og kunne servere entouch-fotball fra øverste hylle. Med lynkjappe pasninger mellom tre midtbanespillere var plutselig Palmi Rafn Palmason alene igjennom. Islendingen kunne enkelt sette inn utligningen for hjemmelaget.

Førsteomgang åpnet noe tamt, og det tok 22 minutter før den første ordentlige målsjansen kom. Jon Inge Høiland fikk lagt inn fra venstrekanten og et for anledningen rotete LSK-forsvar fikk ikke ballen unna. I stedet fikk Daniel Nannskog kastet seg opp i lufta og sendt i vei et brassespark - i stolpen og ut!
          OK DEBUT: Stabæks Daigo Kobayashi imponerte ikke i sin debut i Tippeligaen. Foto: Scanpix

Ti minutter senere var det bortelaget sin tur til å skremme mostanderne. Pål Steffen Andresen raget høyest på en corner, fikk headet tilbake i feltet og ballen landet hos Magnus Myklebust. Hans avslutning ble blokkert av en oppofrende Henning Hauger like foran mål.

Hvem vinner eliteserien 2009?Tipp tabellen her!

Dramatisk slutt

De siste fem minuttene av oppgjøret steg temperaturen. Stabæk ble tildelt et frispark, og Daniel Nannskog likte ikke at LSKs Hassane Dosso tok med seg ballen. Dermed ble det tumulter, og på teatralsk vis gikk Dosso i bakken.

Nannskog ble belønnet med gult kort for "skallingen" - før han igjen var involvert i straffesituasjonen noen minutter senere.

For øvrig var det 10.737 tilskuere som overvar serieåpningen på Stabæks nye hjemmebane Telenor Arena.

FORNEBU (VG Nett) (Stabæk-Lillestrøm 1-1) Stabæk-toppscorer Daniel Nannskog følte seg snytt for straffespark i sluttminuttene i kveldens serieåpning mot Lillestrøm.

Kommentar

• KFL41
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 3648

- I dag hadde jeg ingen skyld

Sundgot stoppet nok en gang Stabæk med armen.

UTLIKNET: Stabæks Palmi Rafn Palmason jubler med Jon Inge Høiland (t. h.) etter å ha utlignet til 1-1.

Stabæk — Lillestrøm 1-1 (0-0)
            10 737 tilskuere
            Mål: 0-1 Arild Sundgot (54), 1-1 Palmi Rafn Palmason (64).
            Gult kort: Daniel Nannskog, Stabæk, Alhassane Dosso, Lillestrøm.
            Dommer: Espen Berntsen, Vang.

Stabæk (4-4-2): Jon Knudsen — Christian Keller, Morten Morisbakk Skjønsberg, Fredrik Risp, Jon Inge Høiland — Daigo Kobayashi, Pontis Farnerud, Henning Hauger, Palmi Rafn Palmason — Espen Hoff (Tom Stenvold fra 79.), Daniel Nannskog.

Lillestrøm (4-4-2): Otto Fredrikson — Håvard Nordtveit, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen — Bjørn Helge Riise, Khaled Mouelhi, Alhassane Dosso, Magnus Myklebust — Arild Sundgot (Edwin Eziyodawe fra 88.), Olivier Occean.
            (NTB)

FIKK SKRYT: Henning Berg roser innlånte Håvard Nordtveit etter tippeligadebuten for Arsenal-spilleren.

• Stabæk - Lillestrøm 1-1 (0-0).

FORNEBU (Dagbladet.no): To og et halvt minutt før full tid stoppet et skudd fra Daniel Nannskog i armen til Arild Sundgot.

- Jeg vet ikke, jeg fikk en veldig god treff, sier Daniel Nannskog til NRK mens han venter på å få se reprisen etter kampen.

Men når han ser episoden igjen, er han ikke i tvil.

- Oi, nei men for faen! Han tar jo ned hånden for å stoppe den, utbryter svensken spontant.

Dermed havnet nok en gang Arild Sundgots arm i fokus i en kamp mellom Stabæk og Lillestrøm. Sunnmøringen brukte hånda da han sendte LSK til cupfinalen i 2007. Det er et poeng han også trekker fram selv, men understreker på det sterkeste at denne gang er han ikke å bebreide.

- I dag hadde jeg ingen skyld. Forrige gang, hadde jeg derimot mye skyld, men ikke i dag. Ballen treffer hånda mi, ja, men det ville vært strengt å blåse straffe. Han treffer meg med en steinhard volley fra tre meter, og armene mine henger bare rett ned, understreker Sundgot overfor Dagbladet.no.

Selv om Daniel Nannskog ikke er enig med Sundgot, virker han mest opptatt av at det skarpladde volleyskuddet ikke fant veien til nettmaskene.

- Jeg synes det (var straffespark). Han har hånden oppe før den faller ned og stopper skudet, som var på vei inn i hjørnet. Det er synd når man får et så «jäkligt» bra treff, sier Nannskog.

Historien mot Stabæk
            Stabæk og serieåpninger har historisk sett ikke vært noen fruktbar symbiose. Det er ti år siden sist de regjerende seriemestrene gikk seirende ut av en premiere, og enkelt ble det ikke mot revitalisert Lillestrøm-lag heller.

Faren for noen gjentagelse av fjorårets mildest talt skuffende 12.-plass virker nemlig alt annet enn overhengende etter det Henning Bergs menn tidvis viste ute på kunstgresset på Telenor Arena.

Oppildnet av tallmessig underlegne, men lydmessig overlegne «kanarifans», var gjestene fra Romerike det førende laget før hvilen - dog uten å utfordre Jon Knudsen i Stabæk-målet i særlig grad.

Til det manglet det tilstrekkelig med presisjon i avslutningsøyeblikkene

Nærmest var Magnus Myklebust da han fikk ballen på sølvfat rett foran mål etter drøyt 33 minutter. En LSK-corner endte - etter mye om og men - like foran mål, hvor Myklebust kastet seg fram.

En årvåken Jon Knudsen var imidlertid lynraskt ute fra streken og kom tett nok på Myklebust til at til at LSK-spissen traff n Stabæk-spiller i stedet for mål.

- Jeg går ut og gjør meg stor, noe som kanskje gjør at han ikke treffer så godt, men ballen gikk nok via Hening Hauger, sier Knudsen til Dagbladet.no.

Brasse i stolpen
            Hjemmelaget var på sin side giftigst når ballen gikk hurtig og på få berøringer i lengderetningen. Aller farligst før pause var Stabæk da en offensivt innstilt Jon Inge Høiland tråklet seg gjennom LSK-forsvaret på venstresiden og la ballen inn foran mål.

Espen Hoff stusset videre til spissmakker Nannskog, som på smått akrobatisk vis brassesparket i stolperota.

Kampen fortsatte i samme spor etter hvilen med LSK som mest toneangivende.

Innøvd trekk
            Etter 53 minutter fikk romerikingene uttelling for det lille overtaket i banespill. Gjestene ble tildelt et frispark i brukbar avslutningsposisjon.

Stabæk ventet muligens et skudd fra Bjørn Helge Riise, men i stedet valgte den livlige høyrekanten å slå mot Frode Kippe på lengste stolpe.

- Det var innøvd, ja. Kippe kom bort til meg i forkant og ba meg om å slå mot ham. Deretter gjorde vi noen avtaler, og det fungerte, forklarer Riise til Dagbladet.no.

LSK-kapteinen styrte headingen tilbake foran mål hvor Magnus Myklebust hadde ristet seg løs fra markeringen.

Med tid og plass til å sikte inn avslutningen, fikk Myklebust bra med tyngde i skuddet. Ballen endret retning i Arild Sundgot og satte Knudsen ut av spill.

På ekte måljegervis gjorde Sundgot krav på scoringen, selv om Henning Berg oppmuntrer en lettere motvillig Myklebust til å ta kreditten for årets første tippeligascoring i intervjusonen etter kampen.

- Man sier aldri nei til et mål, selv om det selvfølgelig er synd for Magnus, sier en glisende Sundgot.

- Det er Sundgot som styrer den inn, så han skal få den, svarer en lettere lakonisk Myklebust.

Klasseangrep
            Stabæk skulle imidlertid riste av seg skuffelsen å komme opp med en serie angrepstrekk som skulle utmanøvrere LSK fullstendig.

En feilvendt Daigo Kobayashi mottok ballen på 16 meter. Japaneren la ballen tilbake til Pontus Farnerud, som slo en lynrask stikker i bakrom hvor Palmi Palmason hadde startet på et perfekt timet løp.

- Vi flyttet ballen godt rundt før det fungerte bra med skifting av posisjoner - først Daigo og Hoff. Deretter Daigo og Palmason, sier Janne Jönsson til Dagbladet.no.

Alene med en utrustende Otto Fredrikson gjorde islendingen ingen feil, og plasserte ballen nonchalant under kroppen på keeper og i nettmaskene.

- Palmi er en målscorer, konstaterer Jönsson.

- Ok serieåpning
            Dermed ebbet det ut i poengdeling, men alle poengene kunne ha blitt værende i Bærum, da Stabæk hadde meget sterke argumenter i diskusjonen om et straffespark da et Daniel Nannskog-skudd ble blokkert av armen til Arild Sundgot.

De kraftige protestene til tross - dommer Espen Berntsen valgte å vinke spillet videre.

- Det var en ok serieåpning, selv om vi kanskje ikke var så stabile som vi skulle ønske hele kampen, oppsummerer Janne Jönsson overfor Dagbladet.no, som medgir at premierenervene kanskje spilte Stabæk et puss i kveld.

Heller ikke LSK-trener Henning Berg gir eget lag noe særlig mer enn godkjent pluss på tross av ett, kjærkomment bortepoeng mot de regjerende seriemestrene.

- Jeg synes vi gjør en god kamp. Vi er solide defensivt og timingen er til tider bra offensivt. Med mer presisjon kunne vi kanskje ha scoret to, tre til, men jeg synes at vi ikke er alt for langt unna å være i rute, konkluderer Berg.

Kommentar

• KrisB
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2008
              • 2923

vg.no

Sundgot: - Det var ikke straffe

HANDS? LSK-spiller Arild Sundgot mente at han holdt hånden inntil kroppen, og at det derfor var riktig av dommeren å ikke gi Stabæk straffe i denne situasjonen. Foto: VG TV

Av Eirik Borud og Andreas Nyheim 14.03.2009 kl. 23:15 Kilde: VG NETT
              FORNEBU (VG Nett) (Stabæk-LSK 1-1) LSK-spissen Arild Sundgot hevder sin uskyld etter at Stabæk skrek etter straffe like før full tid.
              Sundgot sier til VG Nett at han ikke oppfattet situasjonen som straffe, selv om han medgir at ballen traff hånden.

- Ja, den treffer hånden min, men jeg står sånn, sier LSK-angriperen til VG Nett - og viser hvordan han mener armene hang rett ned inntil kroppen.

- Tar ikke ut hånden

Stabæk-spillerne skrek etter straffespark da Daniel Nannskogs volleyavslutning ble stoppet av Sundgots arm innenfor bortelagets 16-meter.

VG LIVE:
              Se høydepunkter fra kampen gratis!

Dommer Espen Berntsen valgte imidlertid ikke å blåse straffe. Det var en avgjørelse som LSK-leiren ikke overraskende støttet.

- Jeg tar ikke ut hånden, så jeg tror ikke det var straffe, sier han.

Var det straffe? Diskutér her

Ikke alle var enige i Sundgots beskrivelse av saken. Tidligere landslagssjef Åge Hareide mente i NRK-studio at situasjonen burde ført til et straffespark.

- Lei av den hånden

Mannen som sendte i vei det harde skuddet, Daniel Nannskog, er også av en helt annen oppfatning enn sin motspiller.

Nannskog: - Han tar den med hånden

- Jeg har sett reprisen. Han starter med hånden oppe og tar den ned for å redde skuddet. For meg er det en klar hands, sier forårets toppscorer i eliteserien til VG Nett.

- Vi begynner å bli litt lei av den hånden, smiler Nannskog - og viser til at Sundgot aktivt brukte armen da LSK slo Stabæk i cupsemfinalen i 2007

FORNEBU (VG Nett) (Stabæk-LSK 1-1) LSK-spissen Arild Sundgot hevder sin uskyld etter at Stabæk skrek etter straffe like før full tid.

Kommentar

• KrisB
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2008
                • 2923

vg.no

Nannskog mente motspiller forsøkte å få ham utvist

STANGET SAMMEN: Stabæks Daniel Nannskog gikk i klinsj med LSK-debutanten Hassane Dosso og fikk gult kort for hendelsen. Foto: Scanpix

Av Eirik Borud og Andreas Nyheim 14.03.2009 kl. 23:50 Kilde: VG NETT
                FORNEBU (VG Nett) (Stabæk-LSK 1-1) Daniel Nannskog stanget sammen med LSKs Hassane Dosso i de dramatiske sluttminuttene av serieåpningen.

Etterpå var Stabæk-profilen forbannet og mente at motspilleren forsøkte å få ham utvist.

VG LIVE: Se høydepunktene gratis her!

Fire minutter før full tid steg temperaturen i den ellers så gemyttlige åpningskampen. Stabæk ble tildelt frispark, men LSK-spiller Hassane Dosso tok med seg ballen.

Hisset seg opp

Da ble Daniel Nannskog hissig.

- Jeg ville bare sette i gang spillet og så slapp han ikke ballen. Derfor ble jeg irritert og gikk mot ham, men jeg rørte ham ikke, sier svensken til VG Nett.

- Hva synes du om måten han går ned på?

- Det er trist at han gjør slikt. Man skal ikke filme sånn, sier Nannskog, som mente LSK-spilleren forsøkte å få ham utvist.

Stanget sammen

På TV-bildene var det vanskelig å se om det var kontakt mellom de to kamphanene, men bildene fra Scanpix viser at Nannskog satte pannen helt opp i ansiktet på LSK-spilleren. Deretter falt Dosso rett i bakken.

- Bør du reagere ved å gå opp i ansiktet på ham?

- Man har temperament og jeg er ikke vant til at folk springer rundt med ballen. Kanskje burde jeg ikke gjort det, men jeg synes det er naturlig at jeg ble sur, sier Nannskog.

Stabæk-spilleren var også en av hovedpersonene da hans avslutning ble stoppet med hånden av LSKs Arild Sundgot to minutter før full tid.

VG TV:
                Nannskog: - Det var hands og burde vært straffe

Berg så ikke

Som følge av det omtalte bråket ble Nannskog belønnet med gult kort av dommer Espen Berntsen. Dosso hadde gult kort fra før, og ble ikke straffet.

Hvem vinner eliteserien 2009? Tipp tabellen her!

LSK-trener Henning Berg har vanskelig for å bedømme om spilleren hans gjorde noe galt eller ikke.

- Det er vanskelig for meg å se fra min posisjon. Jeg har ikke snakket med spilleren ennå, sier Berg

FORNEBU (VG Nett) (Stabæk-LSK 1-1) Daniel Nannskog stanget sammen med LSKs Hassane Dosso i de dramatiske sluttminuttene av serieåpningen.

Kommentar

• KrisB
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2008
                  • 2923

rb.no

Foto Aas, Erlend TØFFE TAK: Morten Skjønsberg og Olivier Occean i duell i serieåpningen.
                  Uavgjort i premieren

FORNEBU:
                  (Stabæk - LSK 1-1) Arild Sundgot scoret det første målet i Tippeligaen i 2009. Men Stabæk slo tilbake.
                  Vi fulgte kampen LIVE her!
                  Av Anders Løvstad

BILDESERIE

Stabæk – LSK 1-1

Serieåpningen i 2009 ble ingen kamp for historiebøkene. Det var en tett og jevn kamp, men ingen velspilt affære.

Dermed ble det samme resultat i serieåpningen i år, som den i fjor for LSK. I fjor ble det 1-1 mot Tromsø.
                  Men det kunne fort ha gått annerledes.
                  I det 53. minutt kom sesongens første mål. Bjørn Helge Riise slo inn, Frode Kippe headet ned til Magnus Myklebust. Myklebust banket til. Ballen traff Arild Sundgot og gikk i nettet bak Stabæk-keeper Jon Knudsen.
                  Minuttet etterpå vant Olivier Occean ballen fra Morten Skjønsberg inne i Stabæk-feltet, men ble meget tvilsomt avblåst for frispark i god posisjon.
                  I stedet for mulig 2-0 ledelse, fikk LSK bare lov til å lede i 12. minutter. For i det 65. minutt ble gjestene utspilt bakover, og Palmi Palmason scoret alene med Otto Fredrikson.
                  Kunne tapt

To minutter før slutt kom hånda til Arild Sundgot i begivenhetenes sentrum mot Stabæk, igjen.
                  Daniel Nannskog banket til på volley fra 12 meter, ballen slo i hånda til Sundgot som sto på fire meter. Men dommer Espen Berntsen vinket spillet videre.
                  Til Nannskog og Stabæk-spillernes store fortvilelse.
                  – Han tar ned hånda for å stoppe ballen. Jeg synes det er hands, og skulle vært straffe, sier Daniel Nannskog til NRK etter kampen.
                  Les mer om straffesituasjonen her!
                  Fornøyd Berg

Alt i alt var det greit at kampen endte 1-1. Begge lag hadde sine sjanser, og LSK kunne fort ledet til pause etter at Magnus Myklebust brant en kjempesjanse fra fire meter.
                  – Jeg synes vi leverte en bra første kamp. Vi var solide defensivt, og slapp Stabæk lite til. Hadde vi utnyttet kontringene våre bedre, så kunne dette blitt artig. Men 1-1 er et greit resultat, sier LSK-trener Henning Berg til RB.no etter kampen.
                  Selv om han var mest fornøyd med det defensive, så han noen lyspunkter offensivt også.
                  – I perioder var samhandlingen og presisjonen der offensivt. Vi fikk brukt Arild og Ollie fint. Og med litt større presisjon ville vi fått flere mål, sier Berg.
                  Kunne scoret to

Magnus Myklebust var aktiv og god gjennom hele kampen fra sin venstekant. Og med litt mer flaks, kunne han hatt to scoringer. Først bommen fra fire meter i 1. omgang, og i 2. omgang med skuddet som gikk via Sundgot og i mål.
                  – Jeg skulle satt den i 1. omgang i mål. Når det gjelder scoringen vår, så er det samme for meg hvem som scorer målene våre. Selv om det hadde vært godt å komme i gang med en scoring, sier Myklebust.
                  Etter en lang vinter, synes han det var godt å få poeng fra åpningen.
                  – Ett poeng her er bedre enn null. Jeg er fornøyd med resultatet. Det var godt å komme i gang igjen.

Kommentar

• morten
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 2156

rb.no

– Ikke straffe

Uavgjort i premieren

Badekar
                    http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• KrisB
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2008
                      • 2923

lsk.no

God sesongåpning av LSK
                      Lillestrøm var det beste laget på Fornebu, og kom godt fra sesongåpningen mot Stabæk.

Kommentar

• KrisB
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2008
                        • 2923

LSK.no'

Frankofon dynamitt
                        LSKs nykomponerte midtbaneduo, Khaled Mouelhi og Hassane Dosso, fikk skryt etter sesongpremieren i Telenor Arena.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

RB: Børsen Stabæk - LSK

Stabæk – Lillestrøm 1-1 (0-0)

Stadionstemning: 5

Kampkarakter: 5

LSK (4-4-2):

OTTO FREDRIKSON 5
                          Lite å gjøre før pause. Stabæks eneste sjanse da gikk via stolpen og ut. God opptreden i feltet de få gangene han ble utfordret der. Meget god redning på Nannskogs kjempesjanse. Kom aldri i veien for Pálmasons avslutning. Raskt oppe igjen på et par av sine egne returer.

HÅVARD NORDTVEIT 5
                          Ut med neseblod etter en tidlig smell. Vertene skapte mest på hans side de to gangene han var på sidelinja. Dårlig klarering før Stabæks eneste sjanse i 1. omg. Rolig og trygg med ball. God Tippeliga-debut av 18-åringen.

PÅL STEFFEN ANDRESEN 5
                          Trygg og god med ball selv om han ikke alltid treffer med langpasningene. Oppmerksom hver gang Nannskog gikk på løp. Feilberegnet da han forsøkte å bryte foran Pálmason før 1-1. Ellers en prikkfri kamp av midtstopperen.

FRODE KIPPE 6
                          Kontant og god i duellspillet fra start. Viktig klarering foran beina på en Stabæk-spiller etter en Fredrikson retur. God prestasjon da han headet til en helt fri Myklebust før 1-0.

LARS KRISTIAN ERIKSEN 5
                          Fine offensive initiativ tidlig. Kvikk i beina. Ingen problemer defensivt. Hadde flere gode klareringer i trange posisjoner i eget felt. God debut i LSK.

BJØRN HELGE RIISE 7 BB
                          God innledningsvis da han stadig var på farten langs høyresida. Fikk kampens første mulighet, men skuddet fra skrå vinkel ble ikke godt nok. Litt anonym mot slutten av 1. omg. Men drivende god fra start til slutt i den andre. Slo frisparket før 1-0, ellers litt unøyaktig på noen dødballer.

KHALED MOUELHI 4
                          Lurt to ganger da han vikarierte som høyreback med Nordtveit ute på sidelinja. Spiller med altfor høy feilprosent i det offensive spillet og roter for ofte bort ballen i farlige posisjoner. Vinner en del baller på midten, men virker litt tung i beina. Er foreløpig et stykke unna sitt toppnivå.

ALHASSANE DOSSO 4
                          Få gode involveringer før han traff med en god takling midtveis i 1. omg. Hevet seg en del etter det, men i likhet med midtbanekollegaen slurver han for mye med ball. Pådro seg gult kort da han sparket vekk ballen. Kunne fått rødt da han kastet seg som han var skutt. Slik opptreden må lukes vekk.

MAGNUS MYKLEBUST 5
                          Frisk innledningsvis. Avslutningen hans fra kort hold etter en drøy halvtime var på vei inn til årets første mål, men en Stabæk-kropp sto i veien. Målet skulle likevel komme. De fleste trodde nok Myklebust scoret, men skuddet hans gikk via Sundgot. God prestasjon uansett. Bra kamp.

ARILD SUNDGOT 5
                          Vant absolutt alle luftduellene i mellomrommet før pause. Også god til å fordele ballene når de kom langs bakken. Skuddet ble for løst da han fikk kampens første sjanse. Heldig som slapp gult da han taklet Hauger før pause. Fikk årets første mål da Myklebust skjøt via ham og inn. Nok en gang involvert i hands-diskusjon mot Stabæk. Nå i eget felt.

OLIVIER OCCEAN 5
                          Flink til å få tak i flikkene til Sundgot. Alltid i bevegelse på topp, og som regel med blikket mot mål. Vant mange baller og var flink til å holde ballen oppe i angrep. Kom ikke til noen avslutninger i går, men virker uansett å være i bedre enn i fjor.

SUM 11 MANN: 56

INNBYTTERE:

EDWIN EZIYODAWE
                          (1 min. for Sundgot)

DOMMER:

ESPEN BERNTSEN 3
                          La seg på en frisparklinje hvor kroppskontakt ikke så ut til å være lov. Det ga særlig mange frispark til hjemmelaget og generelt en altfor oppstykket kamp. Ingen direkte grove feilvurderinger ellers.

ANALYSEN
                          LSK har slitt mot Stabæk i serien de siste sesongen, særlig borte. I går var LSK fullt på høyde med vertene gjennom hele kampen. Henning Bergs gutter framsto som veldig solide defensivt, og slapp Stabæk til få sjanser på eget gress. Med unntak av en feilvurdering før 1-1 og et par dårlige klareringsforsøk, så spilte LSK prikkfritt bakover.
                          Også offensivt var LSK minst like gode som hjemmelaget. Magnus Myklebust var uheldig som ikke scoret før pause. Forsøket hans etter hvilen gikk via Sundgot og inn. Med litt mer presisjon på noen kontringer, kunne gjestene scoret mer i den nye flotte hallen på Fornebu.
                          I den grad det er noe å rette på etter en positiv serieåpning, så er det feilprosenten til de sentrale midtbanespillerne. Både Dosso og Mouelhi gjør litt for mange feil med ballen.

Per Kristian Torvik og Morten Svesengen

Last edited by RSP; 15.03.2009, 09:36.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

Foto Roar Grønstad AKTIV: Bjørn Helge Riise er på vei mot toppformen og aktiv som aldri før. Bare det gjør en stor forskjell på LSK 2009 i forhold til fjoråret.

Et skritt på vei mot toppen

FORNEBU:
                            Uavgjort mot Stabæk er mer enn en halv seier for LSK. Gårsdagens serieåpning viste at laget har noe å hente langt oppe på Tippeligatabellen denne sesongen.

Av Per Kristian Torvik
                            Publisert 15.03.2009 - 09:11 Oppdatert 15.03.2009 - 09:17

Når LSK bare var en hårfin feilvurdering fra Pål Steffen Andresen i duell med Palm Palmason fra å ta seieren i bæringenes nye storstue, er det grunn til å tro på mange poeng i fortsettelsen.

I motsetning til Vålerenga, som ble rundspilt i Telenor Arena for ei uke siden, maktet LSK å tette igjen bakover, gjorde det vanskelig for hjemmelaget – og skapte selv situasjoner via kantene. Større nøyaktighet i pasningene på siste tredjedel av banen ville gitt LSK flere store sjanser.
                            Før pause var feilprosenten fra de sentrale midtbanespillerne Mouelhi og Dosso for stor. Begge så ut til å slite med underlaget, brukte lang tid med å gjøre noe konstruktivt med ballen – og ga hjemmelaget muligheter til å sette i gang raske overganger. Lykkeligvis var heller ikke Stabæk i nærheten av å være så gode venner med ballen som forrige søndag.

Mange plusspoenger
                            Til 14. mars å være, var plussene langt flere enn minusene. I et bunnsolid midtforsvar fikk Daniel Nannskog intet spillerom mot Frode Kippe og Pål Steffen Andresen. Håvard Nordtveit har på fire dager vist at han holder eliteserieklasse, samtidig som Lars Kristian Eriksen var sikker og god.
                            Mitt tips om at den skal være god som skal slå Bjørn Helge Riise som årets spiller i den norske ligaen, er det ingen grunn til å trekke tilbake etter denne premieren.
                            Like rask og arbeidsvillig som før han fikk ødelagt fjorårssesongen, bedre med ballen og dyktig til å vende og få den med seg i lengderetningen, kunne han med litt hell brutt gjennom og avgjort kampen.

På motsatt side var Magnus Myklebust en liten balltouch borti Arild Sundgot fra å score, mens han spilte bedre enn han gjorde i hele fjor. Litt for heit i toppen når det luktet mål – en uvane spisstrener Belsvik må kunne plukke av ham.
                            Arild Sundgot vant så godt som alle hodedueller før pause, scoret mål og kom igjen i fokus for det hjemmelaget mente var hands i straffefeltet. Men denne gangen var det et skudd han vanskelig kunne unngå, og ikke en føring med hånda som i semifinalen i 2007.
                            Flere ganger var hodestussene til spissmakker Oliver Occean av god kvalitet, uten at linken mellom de to fungerte optimalt. Ollie jobbet hardt, men kom ikke til store sjanser. Da han kunne gjort det, blåste dommer Berntsen for billige frispark til Stabæk.

Kler forandringen
                            Henning Berg har jobbet i tre måneder med å forandre LSK. At han er kommet et godt stykke på vei viste denne kampen.
                            Terpingen på at laget i større grad skal unngå de lange pasningene opp mot spissene, men bli flinkere til å bruke midtbanen, tvinger fram andre løsninger fra forsvaret. Men det krever større bevegelser sentralt for at det skal fungere godt.
                            Rommene for kreative løsninger er større enn i 2008-sesongen, da spillerne ble låst i systemet i en form for robotfotball med stram redigering.
                            Da endte det hele opp med stillestående midtbanespillere, få bevegelser på topp, og forsvarsspillere som til slutt pælmet ballen oppover banen og håpet det beste.
                            Kommende søndag kommer Viking til Åråsen. Det er nødt til å bli en annerledes kamp enn på stuegulvet på Fornebu.
                            Men tendensene til et mer spillende LSK er det all grunn til å tro publikum vil se konturene av også på en død Åråsen-matte i midten av mars.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

Dagbladet

BLODIG START: Håvard Nordtveit fikk tidlig et brutalt møte med Palmi Pálmasons albue i serieåpningen på Telenor Arena. Med kraftig blødende nese kommanderte dommer Espen Berntsen (t.v.) ham ut på sidelinja for å bytte drakt og stoppe blødningen.
                              Foto: Arnt E. Folvik/Dagbladet

Blodig møte med Tippeligaen for Nordtveit

- Sånt man blir en bedre fotballspiller av.

JØRGEN B. HOFF
                              jbh@dagbladet.no
                              På Telenor Arena

FORNEBU (Dagbladet.no): Arsenal-manager Arsene Wenger har sendt midtstoppertalentet Håvard Nordtveit [18] på utlån til norsk fotball for å tilegne seg verdifulle erfaringer rundt hva fotball på seniornivå innebærer.

Da var Lillestrøm et godt valg, ettersom Nordtveit selv har dannet seg et inntrykk av klubben som et Arsenal i miniatyr under Henning Bergs ledelse.
                              Allerede fire minutter ut i tippeligadebuten fikk den tidligere Haugesund-spilleren bokstavelig talt sin første nesestyver.

18-åringen mottok nemlig en saftig, men ikke tilsiktet albue fra Stabæks Palmi Rafn Pálmason, som fikk blodet til å renne - lenge.
                              - Det ga seg aldri, konstaterte Nordtveit etter kampen.

- Sånt som skjer
                              Han bar imidlertid ikke nag til Pálmason, som sendte ham ut til et lengre opphold på sidelinja for draktbytte og iherdige forsøk på å stoppe blødningen. I stedet forsøkte han å trekke lærdom ut av det hele.

- Det er sånt som skjer.
                              - Det går hardt for seg, og det er litt ampert, men det er sånt man blir en bedre fotballspiller av, sa Nordtveit, som ga seg selv godkjent i sin første norske klubbkamp på nesten to år.

Rollen var imidlertid noe uvant for leiesoldaten, som vanligvis er å finne på midtstopperplass.
                              - Jeg synes det gikk helt greit. Jeg har ikke spilt så mye høyreback, men det var en god erfaring å ta med seg. Alt i alt synes jeg at det var godkjent, sa Nordtveit, som gleder seg til fortsettelsen med LSK.

Valgt foran Ringstad
                              Det gjør også sjefen hans, Henning Berg, som er glad for å kunne hjelpe Nordtveit mot det som forhåpentligvis kommer til å ende i en Premier League-sjanse i overskuelig framtid.

I dag valgte Berg å starte med Nordtveit på bekostning av 17-åringen Stian Ringstad, som har spilt en sentral rolle på sidebacken i sesongoppkjøringen. Etterpå medga han at valget ikke hadde vært enkelt.
                              - Håvard er en god spiller, som har vært god på trening etter at han kom. Det var imidlertid ikke gitt at han skulle spille. Stian Ringstad er en annen god spiller, som har vært god i vinter og tatt mange steg i riktig retning, sa Berg til Dagbladet.no.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

ABC Nyheter

Nannskog mener man kan se konturene av et LSK i stor fremgang. Han tror romerikingene - i motsetning til Stabæk - kan blande seg helt i toppen.
                                - Lillestrøm viste at de er mye bedre enn i fjor. Henning Berg har fått skikk på laget. De kan fort komme til å havne helt der opp. Mot oss var de gode, mente Nannskog.

Kommentar

• KrisB
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2008
                                  • 2923

LSK.no'

Bjørn Helge roser Henning Berg og co.
                                  Med ett poeng med i bagasjen hjem til Åråsen lørdag kveld gir Bjørn Helge Riise stor ros til både Henning Berg og hans trenerteam. - Opplegget de har laget har vært strålende, sier han.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

Asker og Bærums Budstikke

Fotballsupportere arrestert

Flere Lillestrøm-supportere ble innbragt av politiet etter fotballkampen mellom Stabæk og Lillestrøm på Telenor Arena lørdag kveld.

Jørgen Dahl Kristensen

– De laget støy og uro, og etterkom ikke politiets pålegg om å roe seg ned, sier operasjonsleder Ola Kløvjan i politiet.

Etter å ha sittet på politihuset i Sandvika, ble fotballsupporterne løslatt og sendt med siste tog til Lillestrøm.
                                    De ble fulgt av egne vakter fra supporterklubben, og det er politiet på Romerike som vil håndtere anmeldelsene mot bråkmakerne.

Publisert 15.03.2009 kl. 11:49

Kommentar

• mrognan
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2008
                                      • 849

abcnyheter.no

Inspirert av Liverpool

Gamleklubben Liverpool nedsablet Manchester United på Old Trafford tidligere på dagen. Det gav LSK-kaptein Frode Kippe en ekstra gnist før kampen mot Stabæk.

Tekst: Geir RåveSøndag, 15.03.09 kl. 12:11

TELENOR ARENA (ABC Nyheter): LSK-kaptein Frode Kippe spilte en solid kamp for "Kanarifuglene" i 1-1-kampen mot Stabæk i Telenor Arena lørdag kveld.

Overfor ABC Nyheter avslører han hvor han hentet mye av inspirasjonen.

- Jeg fikk med meg at Liverpool vant 4-1 over Manchester United tidligere på dagen og det gjorde meg ekstra tent før kampen vil selv skulle spille senere på dagen, sa Kippe til ABC Nyheter etter seriepremièren på Fornebu.

To kamper
                                      I perioden 1998-2000 var Frode Kippe en del av mektige Liverpool FCs spillertropp. Det ble riktignok kun to ligacupkamper for de helrøde på midtstopperen. I to perioder var han lånt ut til Liverpools Premier League-kollega, Stoke, hvor han akslet den rød/hvite trøya 34 ganger.

Tiden i England har satt dype spor i Kippe. Han gledet seg stort over Torres´og co sin nedsabling av triumfmaskinen til Sir Alex Ferguson.

- Seieren til Liverpool gav meg en ekstra glød og en større vilje til å ville vinne kampen mot Stabæk. Jeg fikk riktignok ikke sett kampen fordi vi måtte forberede oss til seriestarten, men resultatet fikk jeg med meg, innrømmer kolbotngutten overfor ABC Nyheter.

Fornøyd
                                      Før Stabæk-kampen sa Kippe til ABC TV at han var spent - mye fordi laget, og klubben - ikke vet hvor de står i forhold til konkurrentene.

Den første runden i Eliteserien gav folket på Åråsen mange svar.

- Vi fikk bevist for oss selv at vi kan spille god fotball og jeg synes vi gjennomførte en solid kamp. Om jeg skal trekke frem noe så synes jeg vi opptrådte kompakte bakover selv om vi til tider kanskje slapp den litt lett til, blant annet på målet deres.

Om Lillestrøm Sportsklubb kunne få velge skulle de nok håpet at fjoråret ble strøket fra historiebøkene. Laget reddet seg såvidt i Eliteserien. Nå har imidlertid troen på egne ferdigheter vokst på Romerike.

- Dagens kamp gav oss en del selvtillit foran de neste oppgjørene. Det er noe vi skal prøve å dra med oss videre og utnytte. Vi visste ikke mye om hvor vi stod i forhold til de andre, men dette var moro.

- Nå må vi bare jobbe videre med det holder på med. Jeg tror det kan artig fremover, sier Kippe til ABC Nyheter

Last edited by RSP; 15.03.2009, 12:40. Begrunnelse: Lagt inn i fulltekst.
                                      Morten

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

lsk.no

God debut for Nordtveit

Håvard Nordtveit ga et solid inntrykk i sin første kamp i LSK-drakta.

Hele saken: http://www.lsk.no/default.aspx?did=9106692

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Da

Ikke fullsatt på Fornebu

Magnus Myklebust (t.h.) har avfyrt skuddet som ga Lillestrøm ledelsen på Fornebu. Ballen går via Arild Sundgot i mål. Foto: SCANPIX

(Stabæk-Lillestrøm 1-1). Tidenes første seriekamp på Fornebu ble ingen gyser, men en jevn og tett kamp. Stabæks nedtur var at 4000 seter sto tomme.

REIDAR SOLLIE 14. mars 2009, oppdatert 14. mars 2009 23:22

FORNEBU: Stabæk satte riktignok ny publikumsrekord på en hjemmekamp med 10.737 tilskuere, men ledelsen hadde håpet at en større andel av de 15.000 plassene hadde vært utsolgt til en seriepremiere som har vært annonsert i fire måneder. Attpåtil en åpning for de regjerende seriemestre.
                                          Men de som kom skapte liv i hallen, der faktisk LSK-supporterne ga mest lyd fra seg. Så var det også Lillestrøm som overrasket mest positivt og tok ledelsen i kampen ved Arild Sundgot, nærmest en styring av et skudd fra Magnus Myklebust. Da var det spilt 53 minutter

Kunstgress-angrep
                                          Tolv minutter senere kom utligningen etter kveldens vakreste angrep. Et klassisk kunstgress-angrep med fire entouch-pasninger endte til slutt hos Palmi Rafn Palmason som skled inn Stabæks første seriemål på den nye arenaen.
                                          Det er ikke mange naturgressbaner i dag hvor de pasningene hadde nådd fram.
                                          Kampen bølget fram og tilbake, Stabæk dominerte tidvis banespillet, mens Lillestrøm avsluttet særlig 1. omgang godt.
                                          I sluttminuttene ble det større aggressivitet på banen, Daniel Nannskog fikk gult kort og Stabæk ville ha straffe da et skudd traff armen til Arild Sundgot.
                                          Og det ble det store samtaleemnet rett etter kampslutt. Sundgot har tidligere handset mot Stabæk, da med hensikt da han selv scoret.

Ikke straffe
                                          - Det ville vært veldig urettferdig om det skulle blitt straffe. Jeg sto i veien da et knallhardt skudd traff armen min, sier Sundgot til Dagsavisen.
                                          Mange andre, blant dem tidligere landslagssjef Åge Hareide, mente Sundgot stoppet ballen med armen, og derfor skulle hatt straffespark i mot.
                                          Med uavgjort mot Lillestrøm, har Stabæk fortsatt ikke vunnet en serieåpning i dette århunderet.
                                          - Nei, derfor er vi ikke så veldig skuffet. Vi sliter alltid i seriestarten, rytmen sitter ikke, sier Daniel Nannskog, som virket tilfreds med ett poeng.

Fornøyd Berg
                                          Det var også Lillestrøm-trener Henning Berg.
                                          - Vi gjør en god kamp defensivt, og har mye å gå på offensivt. Men vi slipper Stabæk lite til og er veldig fornøyd med gjennomføringen, sier Henning Berg til Dagsavisen.
                                          Han roste også debuten til ungutten Håvard Nordtveit, som er på utlån fra Arsenal.
                                          - Han kan spille både back og midtstopper og tok nivået veldig fort, sier Berg, som synes uavgjort borte mot serielederen er mer enn godkjent.
                                          - Høyere nivå her enn i engelsk reserveliga, sier Nordtveit, som fikk en albue i ansiktet tidlig og ble behandlet for blødning. Resten av kampen utførte han svært solid som høyreback.
                                          Resten av serierunden spilles søndag og mandag.

http://www.dagsavisen.no/sport/artic...nseLastComment

Kommentar

Working...