Nyheter mai 2009

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Nyhetstråd Nyheter mai 2009

Alt som er nytt om Fugla og som har allmenn interesse skal i denne tråden.
    Det forventes at alle (i hvert fall de som sender innlegg) til enhver tid holder seg oppdatert på nyhetstråden.

Idéen er at lettvektsbrukere skal kunne få med seg det meste som er viktige nyheter og informasjon om Fugla uten å måtte lese en eneste annen tråd.
    I tillegg er tråden til hjelp for oss andre slik at vi slipper å kopiere inn nyhetssaker eller gi samme informasjon i mange tråder.

Andre tråder brukes til detalj- og nisjéinformasjon og ikke minst utallige diskusjoner og debatter.

Vi ønsker mer av dette:
    - TV-klipp
    - Referat fra notiser som bare fins i papirversjonen av avisen
    - Egenproduserte nyheter som treningsrapporter eller informasjon om nye/solgte spillere.
    - Referat fra TV, som f.eks. TV2-sporten
    - Rettelser og feil i andre nyhetsartikler
    - Faktainformasjon som angår alle

Unngå i det minste spørsmål, ryktesnakk og sidekommentarer.

Søstertråden (FAQ og diskusjon):

http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...ead.php?t=3758
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

lsk.no

Riise: - Kunne ha vunnet med alle elleve

Bjørn Helge Riise forsøkte seg i ny rolle torsdag kveld. Han synes LSK gjorde det bra så lenge man fikk fortsette med alle elleve.

Last edited by RSP; 01.05.2009, 08:48.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

lsk.no

Hansen fikk skryt etter debuten

Det ble en vanskelig kveld som bakerste mann på Brann stadion, men 19-årige André Hansen mottok skryt etter oppgjøret i Bergen.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Dagbladet

TRAVEL: LSK og Håvard Nordtveit (til venstre) fikk en travel kveld mot Erik Huseklepp og Brann under torsdagens seriekamp på Brann Stadion.
        Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

- Snakker med Arsenal nesten hver dag

Nordtveit følges tett opp av Wenger og co.

ANDERS LARSEN
        nettsport@dagbladet.no
        SPORT.NO

BERGEN (Dagbladet.no): BRANN - LILLESTRØM 3-1.

Lillestrøm tapte 3-1 mot Brann i Bergen, torsdag kveld. Håvard Nordtveit, som for tiden er på lån fra Arsenal til Lillestrøm, var likevel ikke bare misfornøyd da han snakket med Dagbladet.no etter kampen.

- Jeg synes vi spiller bra helt til vi mister en mann. Vi hadde veldig god innsats, men har dessverre ikke hellet med oss om dagen, sier Nordtveit resignert.

Spilleren, som av mange er regnet som Norges største forsvarstalent, ble dyttet inn på midtstopperplass da Vidar Riseth fikk sitt andre gule kort etter en snau halvtime. Til tross for at haugesunderen bare har spilt høyreback for Lillestrøm er det midtstopperplassen han er vant med.

Han var også greit fornøyd med egen innsats mot Brann, men var slettes ikke enig i det røde kortet som dommer Roy Helge Olsen delte ut til lagkameraten Vidar Riseth.

- Jeg sto vel to meter unna og det var i hvert fall ikke gult kort, men det er typisk at det er sånn nå. Vi har stang ut hele kampen, og har ikke hellet med oss om dagen.

Får skryt av treneren
        Selv om Nordtveit er et stykke fra mektige Emirates Stadium og London har han tett kontakt med Arsenal.

- Ja, jeg er i kontakt med Arsenal nesten hver dag, enten det er på telefon eller noe annet. De sender stort sett noen til å se kampene jeg spiller. Hvis ikke får de DVD-opptak av kampene i etterkant. Arsenal er vanvittig opptatt av at jeg har det bra her, understreker han.

Etter å ha blitt utnevnt til kaptein for Arsenals reservelag bar det til Spania og Salamanca for unggutten. Der ble det heller lite med spilletid og Arsenal hentet han derfor hjem igjen før endt låneperiode. Arsenals manager Arsene Wenger uttalte at Nordtveit har en godt utviklet fotballhjerne og at han er en spillende god midtstopper, men at det mangler litt på den fysiske biten. Derfor kan den norske tippeligaen være et godt springbrett for Nordtveit.

- Jeg er veldig glad for å være i Lillestrøm. Det er en vanvittig god erfaring og jeg lærer veldig mye av Henning (Berg). Jeg føler at jeg tar steg for steg og er veldig glad for at jeg får så mye tillitt, avslutter han.

Henning Berg, med erfaring som forsvarer i både Blackburn og Manchester United, burde vite hva som kreves av en god forsvarer. Lillestrøm-treneren gir Nordtveit gode skussmål, men synes det er vanskelig å spå hvor langt han kan nå som spiller.

- Det er klart at Håvard er en veldig god fotballspiller og vi er veldig glade for å ha ham her hos oss. Jeg kan ikke si noe om hans talent målt mot andre fotballspillere her i Norge, men han er utvilsomt et talent, skryter Berg.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

ABC Nyheter

– Ingen krise i LSK
          Etter et nytt tap for Lillestrøm vil ikke trener Henning Berg krisemaksimere situasjonen i klubben. – Vi er fortsatt bare seks poeng unna bronsen, sier han til ABC Nyheter.

Tekst: Marius Solberg Anfinsen
          Fredag, 01.05.09 kl. 11:12

Sesongen er verre enn marerittet i 2008 så langt, men trener Henning Berg og hans kanarifugler synes ikke det er krise på Åråsen.
          – Vi spilte en bra bortekamp og var absolutt på høyde med Brann før utvisningen, sier han.
          – Det er ingen krise. Det ser man hvis man ser på hvilke lag vi har møtt, på de skadene vi har fått og på marginene vi har hatt mot oss. Vi har scoret mål i alle kampene så langt, men vi har også sluppet inn noen som burde vært unngått. Vi må bli hvassere foran begge mål, sier han.
          Utvisningen til Vidar Riseth ønsket ikke Henning Berg å bruke for mye energi på.
          – Jeg ser det ikke så godt fra sidelinjen, men jeg ble overrasket. Nils Johan Semb har sett noen situasjoner i sitt liv og sier det ikke er noe, men jeg regner med Roy Helge Olsen var 100 prosent sikker da han gjorde det. Det er ikke annet å gjøre enn å forholde seg til det, sier han.

– Håper de har ryggrad
          Vidar Riseth var rykende uenig i utvisningen, og ble lenge igjen på banen før han tuslet i garderoben.
          – Jeg ble igjen på banen fordi jeg ville ha grunnen til at han gir meg kort. Han sier at han ser drakten til Huseklepp som et flagg, men det er jo feil. Det har jeg sett på TV-bildene. Så nå håper jeg han gjør det samme selv og jeg håper NFF har såpass ryggrad at de gjør det også, sier Riseth.
          I likhet med sin trener vil heller ikke Riseth snakke om noen krise i klubben.
          – Det er 69 poeng igjen å kjempe om, så det er ikke krise, men vi må begynne å ta poeng. Tendensen før jeg får rødt kort er bra, og fortsetter vi slik ser det bra ut.
          Han får støtte av Bjørn Helge Riise som leverte en god kamp i går.
          – Det er ingen av oss spillere som stresser. Jeg er sikker på at vi hadde vunnet kampen om vi hadde spilt 11 mot 11, men når vi ikke gjør det er det logisk at vi blir spurt om krise. Men det er små personlige feil og marginer som gjør at vi ikke vinner, og vi har mye å spille om enda. Det er bare en kamp så langt i år hvor vi ikke kunne vunnet, og det var mot Aalesund, sier han.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

lsk.no

Henning Berg oppsummerer

Dagen derpå reiste LSK hjem fra Bergen etter 1-3-tapet torsdag kveld. Det er likevel en fattet og sterk LSK-trener som oppsummerer torsdagens kamp, og forteller om hans tanker rundt tabellsituasjonen.

Kommentar

• Serbern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2006
              • 5496

Kippe: -Tabellen er stygg lesing

Men Lillestrøms kaptein er overbevist om at lagets motgang vil snu - og det snart.
              Åråsen (TV 2 Sporten): - Alle i Lillestrøm ønsker selvsagt at vi etter sju serierunder skulle hatt flere enn tre poeng. Poengmessig er det selvsagt ikke bra nok, sier Lillestrøms kaptein, Frode Kippe.
              Laget kom tilbake til Åråsen fredag formiddag, etter å ha tapt 1-3 for Brann i Bergen kvelden i forveien.
              - Er du bekymret?
              - Nei, vi vet hvor vi står og hva vi står for. Vi har mye å gå på og håper at vi snart får vist det.
              - Tabellen er lite lystig sett med Lillestrøm-øyne?
              - Ja, det er stygg lesing og vi kan ikke henge oss opp i tabellen - da er det fort gjort å bli deprimert. Vi må ha fokus på hard jobbing på trening og utvikle oss. Og jeg er overbevist - 100 prosent sikker - på at motgangen snart er over. Det er tross alt veldig mange poeng å spille om fremover.
              - Marginene mot oss
              I fjor på samme tid var Lillestrøm preget av indre uro og splid og mye støy rundt laget - det var krise i klubben, nå er det ikke engang tegn til bekymring.
              - Nei jeg er ikke urolig, selvsagt merker vi at det går litt trått, men med flere nye unge spillere inn i troppen var vi forberedt på at det ville svinge i prestasjoner
              - Men, Lillestrøm var av flere eksperter tippet blant de tre beste?
              - Jeg så det, men det var å ta hardt i, jeg tror nok de forventningene kom etter flere gode kamper av oss i vinter. Jeg synes vi har spilt flere gode kamper, vært jevngode mot gode lag, men marginene har ikke vært med oss. Vi har fortsatt troen på det vi driver og jeg vet at dette vil snu, sier LSK-kapteinen, Frode Kippe

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

RB: Børsen Brann - LSK

Publisert 02.05.2009 - 06:30

Brann – Lillestrøm 3-1 (1-0)

Brann stadion
                Mål: 1-0 (45.) David Nielsen, 2-0 (51.) Erik Huseklepp, 2-1 (64.) Bjørn Helge Riise (Frode Kippe).
                Gult kort: Vidar Riseth, LSK.
                Rødt kort: Vidar Riseth, LSK.
                Tilskuere: 15.991
                Sjanser: Brann 8, LSK 2.
                Cornere: Brann 4, LSK 1.
                Stadionstemning: 7
                Kampkarakter: 5

LSK (4-4-2):

ANDRÉ HANSEN 5
                Kjempetabbe da han kastet ballen rett til Vaagan Moen før Branns 2-0 scoring. Hadde før det kontroll før pause og kunne vanskelig gjøre noe med Branns ledermål. En rekke fine redninger i 2. omgang, som viste at han er en mann å satse på.

HÅVARD NORDTVEIT 6
                Åpnet bra som back. Fikk problemer med farten til Erik Huseklepp ved et par anledninger, da han måtte inn som midtstopper etter Vidar Riseths utvisning. Men har ro, teknikk og selvtillit som imponerer.

VIDAR RISETH 4
                Flere gode inngripener det første kvarteret, men hadde tempoproblemer i en del situasjoner. Riktig gult kort, men kort nummer to som ga rødt var alt for strengt i dømt av dommer Olsen.

FRODE KIPPE 5
                Hadde problemer med Erik Huseklepp, som resten av LSKs forsvar. Sto godt opp utover i kampen, uten at han hadde noen stor kveld på Brann stadion. Fin assist til Riises scoring.

STIAN RINGSTAD 4
                Stoppet effektivt Jan Gunnar Solli to ganger som kunne gitt Brann farlige sjanser før pause. God med ballen og et bra pasningsspill, men fikk erfare at det er tøft å møte Brann hjemme med en spiller mindre på banen.

KARIM ESSEDIRI 3
                Åpnet bra og kom fram på høyresiden ved flere anledninger. Men pasningene kunne vært bedre. Spilte elegant fram Riise på LSKs kjempesjanse i 1. omgang. To gode innleggsmuligheter mot ti mann i 2. omgang. Begge ble for svake.

ESPEN SØGÅRD 4
                En god defensivt jobb i 1. omgang, men kunne bidratt mer med ball. Jobbet hardt den timen LSK var i undertall, men det ble mye løping uten ball i dette oppgjøret.

KHALED MOUELHI 4
                Løp opp et par farlige Brann-tilløp og stoppet dem med gode taklinger. Bedre med ballen enn mot Rosenborg, men det ble tungt etter pause, da han sjeldnere ble involvert offensivt.

MAGNUS MYKLEBUST 3
                Spilte en grei halvtime før han ble ofret da Vidar Riseth måtte ut. Et par halvsjanser, men Myklebust er ikke så tøff inne i feltet som han burde være.

BJØRN HELGE RIISE 6
                Åpnet med en rekke gode pasninger og flikker til Occean. Snytt for straffe og dro opp angrepet der han selv avsluttet med LSKs største sjanse før pause. Det frister å se ham mer som spiss enn i den halve timen han fikk. Scoret igjen.

OLIVIER OCCEAN 3
                Ikke venn med ballen, og ble dermed heller ikke farlig når han kunne ha utfordret Branns forsvar. Maktet ikke å utnytte pasningene fra Riise. Byttet ut med Edwin etter 1. omgang.

SUM 11 MANN: 47

INNBYTTERE:

EDWIN EZIYODAWE
                (25 min for Occean)
                Fikk bare spille drøye 25 min. da han måtte ut med strekk. Markerte seg ikke.

LUNAN RUBEN GABRIELSEN 3
                (58 min. for Myklebust)
                Inn da Vidar Riseth ble utvist. Fikk kjørt seg mot Huseklepp da Brann tok ledelsen. Virker ikke moden nok for dette nivået på nåværende tidspunkt.

NOSA IGIEBOR
                (20 min. for Eziyodawe)
                Inn som spiss for skadet Eziyodawe. Med ned en gang og holdt igjen en gang uten at dommer Olsen reagerte.

SUM 12 MANN: 50

DOMMER

ROY HELGE OLSEN 2
                Dagens feigeste på Brann stadion. Står og ser på at Bjørn Helge Riise blir holdt og lagt ned uten å reagere. Fra en langt dårligere posisjon presterer han å blåse frispark og vise ut Vidar Riseth på noe som ikke er frispark. Vinket spillet videre da Nosa Igiebor ble lagt ned ulovlig to ganger. Fullstendig uakseptabel innsats av en dommer, som må på tribunen.

ANALYSEN
                En jevn første halve time, så lenge det var kamp 11 mot 11. LSK hadde den største sjansen, da Bjørn Helge Riise brukte Occean og Essediri i samspill, gikk gjennom Branns forsvar, men keeper Opdal reddet fra kort hold. LSK ble også snytt for straffespark i denne perioden.
                Etter utvisningen var kampen jevn fram til pause. Brann tok en ufortjent ledelse sju sekunder før overtida var slutt etter en omgang LSK burde ledet. Utover i 2. omgang fikk hjemmelaget utnyttet sitt overtak i antall spillere, samtidig som dommer Olsen fortsatte med sine favorisering av bergenserne. Erik Huseklepp var i det umulige hjørnet, var med og utnyttet et svakt utkast fra André Hansen og scorer Branns mål nummer to. Derfra og inn var det vanskelig å se at LSK kunne ta poeng, selv om Bjørn Helge Riise reduserte 25 minutter før slutt.

Per Kristian Torvik

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

lsk.no

Avgjørende kamp for rekruttlaget

Det er ikke bare A-laget som sliter med poengfangsten i innledningen. LSK 2 har tre strake tap i 2. divisjon. I dag bør den første seieren komme i lokaloppgjøret mot Skjetten.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

RB

LSK 2 - Skjetten 3-2

Verken LSK 2 eller Skjetten hadde poeng før lokaloppgjøret i 2. divisjon. Skjetten ledet to ganger i LSK-hallen, men LSK snudde 1-2 til 3-2 i løpet av to minutter mot slutten av kampen. Arild Sundgot scoret LSK 2s første og siste mål, mens Nosa Igiebor utliknet til 2-2.
                    Thomas Fremo og Dan Åge Kahn scoret Skjettens mål.

- Vi blir for feige når vi leder, og blir mer redde for å slippe inn mål, enn å score selv, sier en skuffet Skjetten-stopper Martin Rosenkilde.

- Det smakte godt med sesongens første seier. Jeg er veldig fornøyd med at vi kommer tilbake og snur kampen, sier LSK 2-trener Andre Bergdølmo.
                    http://www.rb.no/lokal_sport/article4301925.ece

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

lsk.no

Sundgot sørget for årets første

(LSK-Skjetten 3-2) – Alltid moro å skåre mål, sier Arild Sundgot etter to fulltreffere som sørget for årets første LSK-seier i 2. divisjonsoppgjøret mot Skjetten.

Hele saken: http://www.lsk.no/default.aspx?did=9109403

Kommentar

• KFL109
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2003
                        • 1958

Turinfo Start

Støtt Fugla til en 3-poenger i Kristiansand for 350 kroner!

Langturene kommer tett som hagl i starten på denne sesongen, og allerede førstkommende onsdag (6. mai) trenger Sportsklubben igjen støtte fra fanatiske supportere som ofrer feriedager, avspaseringstimer og studiedager for å følge Fugla. Heldigvis har vi mange sånne!

Kanari-Fansen setter selvfølgelig opp buss:
                        • Vi presser prisen ned til 350 kroner tur/retur Kristiansand. Betales kontant på bussen. Én 200-lapp, én 100-lapp og én 50-lapp er en fin måte å gjøre dette på.

• Pakkepris: De som er med KFL-bussen får buss til cupkampen mot Østsiden søndag 10. mai for bare 100 kroner. (Ordinær pris vil være 200.)

• Avreise fra Lillestrøm kl 11.

• Oslo-fugler tas opp ved Hotell Opera ca 11.15.

• Vi tar opp og slipper av folk underveis etter avtale.

• Særdeles hyggelig bussjåfør. Bussen er tilrettelagt for gledesdans etter seier.

• Koselige turverter fra TSM-gruppa.

• Det er lov å ha med seg medbragt, men det er ikke noe krav om at du må være grisedrita.

• De mest ihuga og morsomste finner du alltid på KFL-bussen. Myklebust er forhåndspåmeldt, så du er sikra en god dose røverhistorier fra tidligere turer.

• Påmelding med en gang du har lest dette til Vidar Evje: Ring 4000 15 26 – 2.

• Er du folkesky kan du også melde deg på ved å sende SMS til 450 66 470.

Kampbillett kjøpes på stadion. Vi skal stå på Felt H i Bortesvingen på Sør Arena.

Dette er første sesong det er mulig å skaffe seg den eksklusive ”Team 30 kamper”-utmerkelsen. Det krever oppmøte i Kristiansand. Eller kanskje du mangler Sør Arena på banehopperlista?

Men det viktigste er å støtte Fugla og være med å snu motgangen. Alle mann til bussen!
                        Vidar Evje

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

Treningsrapport 3. mai

Fra treningstråden:
                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          Treninga søndag 3. mai var på den nye inngjerda og oppvarma grasbanen ved Lillestrøm stadion fra klokka 11.00 til 13.00. 17 spillere deltok i treninga. Fraværende var Arild (ute med skadd akilles etter gårsdagens 3-2 seier over Skjetten), Ollie, Marius, Kristoffer, Mathis, Steffi og Bjørn Bergmann (på Island og kommer tilbake i kveld). Edwin løp for seg sjøl under hele treninga og ble ellers tatt hånd om av fysio/medisinmann Geir Kåsene. Lars-Kristian og Jonna deltok i oppvarminga, men trente etter hvert mest for seg sjøl og med hverandre, selv om Jonna også deltok i en del av formasjonstreninga, Lasse ikke.

Etter oppvarming og fellesøvelser trente den antatte første-11'ern seks mot fire, både i angrep og forsvar, men kanskje med størst vekt fra Henning Berg på forsvarsrekkas oppgaver og samspill. André sto i mål bak en forsvarsfirer med

Ruben-Håvard-Frode-Stian

som brynte seg mot en sekser med

Nosa-Bjørn Helge
                          Magnus-Alhassane-Kiko-Karim.

Med unntak av at Espen kom inn for Magnus i noen av dagens spilløvelser ser dette ut til å være første-11'ern, iallfall gitt de spillerne som var tilgjengelige på dagens trening. Mens denne seks-mot-fire øvelsen pågikk trente de øvrige skudd mot Otto. Etterpå kjørte midtbanefireren uten spisser (men med Espen for Magnus) mot det samme forsvaret uten keeper, og helt til slutt spilte de gule mot de svarte slik

André
                          Ruben-Håvard-Frode-Stian
                          Espen-Jonna/Vidar

mot

Nosa-Bjørn Helge
                          Magnus-Alhassane-Kiko-Karim
                          Otto

Bjørn Helge og Frode, for hvert sitt lag, skapte og skårte mye, og det ble fleipa med at Frode ville ha skårt 20 mål i løpet av sesongen hvis han ble flytta opp som spiss....

gilbert

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

lsk.no

Start på onsdag, Østsiden på søndag

Det er en hektisk uke for LSK med to kamper. Onsdag er det Start som er motstander på Sør Arena i Tippeligaen, og på søndag er det Østsiden som står klar i Fredrikstad.

Hele saken, inkl. oppdatert ukeplan for a-laget:

Kommentar

• morten
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 2156

lsk.no

Grodås vil utdanne keeperne - keeperskole på Åråsen
                              LSK og landslagets keepertrener, Frode Grodås, arrangerer keeperskole på Åråsen og Lillestrøm stadion i sommer.
                              Badekar
                              http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

RB

MED JOGGESKO: Bjørn Helge Riise tar ingen sjanser og sto over dagens fellestrening med resten av LSK-gjengen. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Riise sto over treningen

ÅRÅSEN:
                                Bjørn Helge Riise kjente smerter bak i det ene låret på søndagens LSK-trening. Mandag var han ikke med på fellestreningen.

Av Morten Svesengen
                                Publisert 04.05.2009 - 15:53 Oppdatert 04.05.2009 - 17:33

Fjorårets sesong ble et skademareritt for Bjørn Helge Riise.
                                Da var det nettopp på baksiden av låret problemet lå.
                                Men denne gangen har både Riise selv og LSK-fysioterapeut Geir Kåsene likevel et godt håp om at han kan spille kampen mot Start på Sør Arena onsdag.

– Jeg blir klar og spiller, sier Riise.

Geir Kåsene kaller smertene krampelignende:
                                – Det er ingen strekk, mer en krampeliknende tilstand. Vi valgte ikke å ta noen sjanser, og derfor sto han over treningen. Vi har et godt håp om å få han klar til onsdagens kamp, sier Kåsene.

Kommentar

• Folke
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2008
                                  • 5955

Pål steffen ute for sesongen

PSA er ute for sesongen melder RB-papir!
                                  Torsdag legger PSA seg på operasjonsbordet.
                                  Han spiller neppe mer denne sesongen!!

Trøsten får være at han vil bli bra igjen, de vil ikke gå inn på hva slags skade det er men sier at han blir bra men at det tar tid.
                                  Selv er han motivert for full satsing når han blir klar igjen.

Kommentar

• Folke
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2008
                                    • 5955

Stian skal stoppe Bolanos

LILLESTRØM:
                                    Start-spilleren Cristian Bolaños har herjet med backene i Tippeligaen. I morgen er det Stian Ringstads tur til å stoppe sesongens største profil så langt.

Av Morten Svesengen
                                    Publisert 05.05.2009 - 06:30 Oppdatert 05.05.2009 - 07:17

Nesbuen med 303 minutters erfaring på toppnivå stilles overfor sin hittil tøffeste motstander når venstrebacken møter costaricaneren Cristian Bolaños.

Søndag satt nesbuen og så Vålerenga-Start på tv. Han påstår han ikke ble skremt.

– Han er selvfølgelig en meget god spiller som jeg må være på vakt for å stoppe, sier Ringstad.

17-åringen vet hva som blir nøkkelen for ikke å bli rundingsbøye på venstrebacken mot Start.

– Det er viktig at han ikke får lov til å vende opp med ballen, mener den tidligere Eidsvold Turn-spilleren.

– Har møtt mange gode
                                    LSK-trener Henning Berg vet også at Ringstad møter en meget god motstander på Sør Arena, men det er han sikker på at Haga-gutten vil takle.

– Stian har klart seg bra mot Per Ciljan Skjelbred hos Rosenborg og Jan Gunnar Solli i Brann. Det er også gode spillere. Han møtte også gode spillere hos Rubin Kazan og Elfsborg i vinter og spilte godt. Derfor er jeg ikke redd for at Stian ikke skal klare seg bra også mot Bolaños, sier LSK-trener Henning Berg.

Costaricaneren har vært Starts aller viktigste spiller så langt, og han har stått bak de fleste målene til sørlendingene.

Kanskje velger trener Berg å mobilisere litt ekstra på venstresiden i denne kampen. På LSK-treningen i går brukte han Espen Søgård som venstrekant.

– Det blir en vurdering vi vil gjøre både i forhold til eget lag og motstanderen, sier Berg.

Han frykter ikke kampen mot formlaget Start.

– Etter en middels åpning på sesongen har de vært gode og hatt flyt i de siste par kampene, mener Berg.

Fire kamper – fire tap
                                    Ringstad har startet fire kamper for LSK denne sesongen, og Åråsen-klubben har tapt alle – mot Aalesund, Vålerenga, Rosenborg og Brann.

Men nederlagene har langt fra vært Ringstad sin skyld. Den omskolerte backen har tatt Tippeliga-nivået bra etter å ha spilt mange treningskamper i vinter.

– Overgangen har selvfølgelig vært tøff, men jeg føler selv at det har gått ganske bra, sier Ringstad som mener han kunne gjort en bedre jobb da David Nielsen satte inn 1-0 til Brann.

Ellers har nesbuen nesten ikke vært involvert i baklengsmål. Offensivt skulle han gjerne bidratt mer.

– Vi er blitt spilt litt lave i noen av kampene, og da har den defensive jobben blitt den viktigste. Etter hvert håper jeg også å bidra framover, sier han.

Han nyter uansett hvert sekund av sitt nye liv som Tippeligaspiller.

– Jeg ser på hver kamp som en utfordring, og jeg lærer noe hver eneste dag, sier Ringstad.

I morgen må han trolig hente fram alt han har lært og litt til om han skal klare å stoppe årets "hit", Cristian Bolaños.

PS! Juniorspillerne Robin Karlsen, Robin Vågan, Fredrik Gulbrandsen og Victor Grodås var alle med på LSK-treningen i går på grunn av mange skader. Gjennomsnittsalderen på de 22 spillerne som trente for fullt var 23 år. Hadde Vidar Riseth gått av treningsfeltet, ville snittet vært i overkant av 22 år.
                                    Last edited by RSP; 05.05.2009, 06:46. Begrunnelse: Lagt inn i fulltekst

Kommentar

• Serbern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 5496

Bjørn Helge Riise (7) og Håvard Nordtveit (6) på rundens lag i dagens papir-VG.

Kommentar

• dIsTurBeD
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • May 2004
                                        • 668

PSA ferdig for i år

FERDIGSPILT: 2009 ble en kort sesong for Pål Steffen Andresen. Her svikter kneet i kampen mot Aalesund tidligere i år. FOTO: RICHARD BREVIK, DIGITALSPORT

Må opereres – ute for sesongen

LILLESTRØM :
                                        Torsdag legger Pål Steffen Andresen seg på operasjonsbordet. LSK-midtstopperen spiller neppe mer denne sesongen.
                                        Av Morten Svesengen
                                        Publisert 05.05.2009 - 13:30 Oppdatert 05.05.2009 - 13:31

Det har tatt nesten én måned å utrede kneskaden Andresen pådro seg mot Aalesund i begynnelsen av april.
                                        LSK-forsvareren har blitt undersøkt av flere kneeksperter før konklusjonen om å operere ble tatt.
                                        Nå er avgjørelsen tatt, og torsdag opereres 26-åringen, og sannsynligheten for at han spiller mer for LSK denne sesongen er liten.
                                        – Før operasjonen går vi ut fra at han vil være borte i fire-fem måneder. Da kan han kanskje rekke noen minutter i cupfinalen, sier Kåsene.
                                        – Blir bra igjen

Verken Andresen eller Kåsene vil utdype hva slags kneskade det dreier seg om.
                                        – Det har jeg ingen kommentar til, sier Andresen.
                                        Men Lillestrøm-gutten forteller at det ikke skal være noen fare for at han ikke kan spille fotball igjen.
                                        – Jeg har fått beskjed om at jeg vil bli bra igjen. Det skal ikke være noen fare, men det vil ta litt tid, sier midtstopperen.
                                        Han er også motivert for full satsing når han blir klar igjen.
                                        – Jeg mistet store deler av forrige sesong, og går jeg glipp av nesten hele denne. Det er frustrerende å oppleve dette, men det betyr også at jeg er ordentlig motivert for å komme tilbake, sier han.
                                        Skadet i januar

Det var i treningskampen mot Odd i LSK-hallen i januar at Andresen pådro seg denne kneskaden første gang, men da i mindre omfang enn nå.
                                        Han kom tilbake og startet de tre første kampene mot Stabæk, Viking og Aalesund.
                                        En drøy time ut i bortekampen mot Aalesund sviktet kneet.
                                        – Jeg merket litt til skaden hele tiden, men det gikk greit å spille med. I Ålesund ble det mye verre, fastslår han.

Kommentar

Working...