Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Matchvinner Sundgot: - Fryktelig deilig
Arild Sundgots mål i det 22. minutt ble avgjørende. I garderoben etter kampen var gliset bredt.
Av: Ole Kristian Bakkene
Det etterlengtede kampropet ble avholdt av Espen Søgård i LSK-garderoben med trønderrock i bakgrunnen. Få med deg bildene fra kampropet, og intervju med Espen Søgård.
Av: Ole Kristian Bakkene
OTTO FREDRIKSON 6
Startet kampen med en kjemperedning da han slo ballen i tverrliggeren fra Keita. Rett etterpå var han var sjanseløs på ledermålet. Hentet fram ytterligere to gode redninger i 1.omg. Etter pause hadde han lite å gjøre. Første gang han har hatt poenggivende redninger denne sesongen.
LARS KRISTIAN ERIKSEN 6
Holdt i en omgang sist etter et langt skadeopphold. Full kontroll defensivt på sin side i 1. omg. da Keita var motstander. Helt suveren da han aldri lot hurtigtoget Andersson komme inn i kampen etter pause. Bidro etter hvert også med noen offensive løp. Meget god kamp av backen.
HÅVARD NORDTVEIT 5
Lite med i spillet i 1. omg. da mye skjedde på kantene. Meget god da Godset stort sett pumpet alt inn i midten etter pause. Tapte ikke en duell verken langs bakken eller i lufta. Flink til å bryte foran. Ny god kamp etter utlånet fra Arsenal.
FRODE KIPPE 6
Vant stort sett de duellene han var involvert i. Slet litt med ballen i beina, men kom seg ut av det meste. Nær 3-1 da Moldskred så vidt stoppet headingen hans. Solid i et forsvar som løftet seg og ikke slapp Strømsgodset til en eneste sjanse etter pause.
MARIUS JOHNSEN 4
Overspilt i forkant av Godsets ledermål da Nystrøm parkerte ham. Hadde kjempetrøbbel hver gang kantspilleren fikk ballen før pause. Hevet seg voldsomt og slapp ikke vertene gjennom en gang i 2. omg. Klarte seg bra de gangene han hadde ballen i beina.
JOHN ANDERS BJØRKØY 5
Sto nesten halve 1.omg alene på høyresiden uten å bli brukt. Kom derfor bare til ett innlegg som kant. Flyttet inn sentralt da Dosso gikk ut. Og der ble Bjørkøy mer synlig. Gikk foran og vant dueller. Rolig med ballen. Fungerte meget godt sammen med Søgård da LSK stengte alle sluser i 2.omg.
ESPEN SØGÅRD 5
Kom ikke inn i kampen i starten, men etter hvert plukket han opp mange baller på midten. Da var det mye som liknet Søgård fra Odd-kampen sist. Han vant dueller og fordelte baller. Og denne gangen holdt det helt til dommeren blåste av.
HASSANE DOSSO 4
Jobber hardt og vinner mange baller på midten, men er fortsatt for het i duellene. Lager derfor for mange unødvendige frispark. Holdingen som ga gult kort var mer nødvendig for å hindre en god Godset-kontring. Hadde et par skuddforsøk uten at han lykkes. Ble skadet og måtte gå ut.
MAGNUS MYKLEBUST 4
Vant mange baller og satte ofte fart på midten. Laget en del trøbbel for Steinar Pedersen da. Men Magnus gjør for mange feil med ballen når han nærmer seg mål. Manglet fullstendig overblikk på et par gode kontringer hvor han kunne spilt fri medspillere. Burde punktert kampen alene med keeper mot slutten.
ARILD SUNDGOT 6
Trengte ti min. før han kom inn i kampen. Etterpå vant han de fleste duellene og kombinerte fint med Nosa. Tok sjansen og klinte til da han satte inn 2-1. Gjorde en kjempejobb for laget også etter pause. Har virkelig funnet tonen med Nosa.
NOSA IGIEBOR 7 BB
Kald og god da han gikk rundt Moldskred og utliknet. Flink til å ta ned ballen og holde på den på topp. Kombinasjonen av god teknikk og balanse gjør ham vanskelig å stoppe. Kombinerte flott med Sundgot flere ganger. Blant annet før 2-1-målet. Holdt ballen ved cornerflagget i nesten to minutter da LSK dro ut tiden.
SUM 11 MANN: 58
INNBYTTERE:
MATHIS BOLLY 4
(47 min. for Dosso).
Inn på høyrekanten rett før pause. Fikk vist sitt enorme tempo ved noen anledninger, men kan bruke det enda mer.
SUM 12 MANN: 62
DOMMER:
SVEIN ODDVAR MOEN 4
Hadde stort sett god kontroll på kampen. Men frisparklinja hans var altfor ujevn begge veier til å få helt aksept hos noen av aktørene ute på banen. Når du gjør om avgjørelser og vinker spillet videre ved klare frispark, får du trøbbel.
ANALYSEN
En meget viktig kamp for LSK i kampen for å overleve. Og starten kunne ikke blitt verre med baklengsmål i åpningsminuttene. Men denne gangen reiste LSK seg raskt. Først utnyttet Nosa feilen til Lars Ivar Moldskred og satte inn 1-1 på det lange frisparket fra Kippe. Deretter fant nigerianeren Sundgot, som banket inn ledermålet. Da styrte LSK alt i Drammen, men det siste kvarteret var det vertene som kjørte kampen, og særlig hadde LSK trøbbel med Nystrøm på sin venstreside. I pausen fikk LSK justert seg defensivt, og selv om enda en rask kantspiller kom inn, hadde romerikingene god kontroll. Hjemmelaget, som skapte fem store sjanser før pause, var ikke i nærheten av mål i den andre. All honnør til LSK som klarte å mure igjen og sikre seg sesongens første seier.
Hovedarkiteten bak årets første Lillestrøm-seier takket høyere makter.
Marienlyst stadion/Bergen (TV 2 Sporten): Etter årets første seier jublet Lillestrøm-fansen som om de hadde sett det berømmelige lyset. Det hadde de kanskje også.
- Det var på grunn av Guds nåde, ikke meg. Det står i Bibelen at ingen kan lykkes av egen styrke. Det var ikke fordi vi var gode, det var Guds nåde, sier nigerianske Nosa Igiebor, som scoret Lillestrøms utligningsmål i 2-1 seieren over Strømsgodset, til TV 2 Sporten.
- Vi reiser oss Han hadde også den målgivende pasningen på Arild Sundgots seiersmål, og var hovedarkitekten bak den etterlengtede Lillestrøm-seieren.
- En mester er en som faller og reiser seg igjen, og vi reiser oss. Jeg vil bare si at det er mer i vente. Det er en hjemmekamp på søndag. Med Guds nåde skal vi vinne, sier Igiebor.
Døpt «Nosa-mannen» 18-åringen har allerede blitt døpt, og kalles nå bare for «Nosa-mannen». Sammenligningen med Snåsamannen har han imidlertid ikke hørt om.
- Du er den første som sier det til med. Jeg er ikke en trollmann. Det er bare Guds nåde, sier Igiebor.
DRAMMEN: (Strømsgodset – LSK 1-2). Tre treninger og to kamper er alt Nosa Igiebor og Arild Sundgot har trengt for å bli en farlig spissduo. Og vips så er også LSK blitt et vinnerlag igjen.
De to LSK-spissene fant tonen raskt. Allerede mot Odd viste de så mye at samarbeidet kunne beskrives som spennende.
I går utviklet de det ytterligere og kronet det med hver sin scoring. Ikke ubetydelige mål heller. To av de viktigste målene LSK har scoret siden den forrige seieren, for 207 dager siden – mot Rosenborg 26. oktober i fjor.
Hyller hverandre
Etterpå var begge LSK-spissene mest opptatt av å rose hverandre. Nosa Igiebor nærmest hyller spisspartneren han kjent i noen få uker og knapt har trent sammen med. – Arild er en erfaren spiller som jeg liker å spille sammen med. Før kampen forteller treneren hva jeg skal gjøre, ute på banen gir Arild beskjed om hvor jeg skal løpe. Så gir han meg ballen. Egentlig er det ganske enkelt, sier Nosa Igiebor.
Sundgot sparer heller ikke på superlativene når det gjelder Igiebor.
– Han er veldig fotballklok og han tar ting veldig lett. Når du spiller til ham, mister vi nesten aldri ballen. Han har god teknikk, er sterk og har svært god balanse, skryter Sundgot.
– Tar ting kjapt
LSK-trener Henning Berg er også imponert over det de to spissene har klart å utvikle på så kort tid sammen. – Det Arild har gjort etter at han kom tilbake, har imponert meg. Både fordi han vinner alle dueller i lufta og fordi han orker så mye som han gjør. Det er gledelig å se hvor godt han og Nosa har funnet ut av hverandre. Det sier mye om Nosa også. Han tar ting veldig kjapt, sier Berg.
Egentlig er Igiebor offensiv midtbanespiller, men LSK-treneren mener løser spissjobben til mer enn tilferdsstillende.
– Han har muligens spilt spiss tidligere, men neppe bakromsspiss, sier LSK-treneren. Igiebor har ikke noen problemer med å trives i sin nye spissrolle.
– Forskjellen er ikke så stor. Jeg er vant til å være offensiv. Faktisk er den største overgangen at jeg må løpe mye mer som spiss. Men det går fint, sier han med et stort smil om munnen.
Matchvinner Sundgot
At LSK sikret seg årets første trepoenger var en annen god grunn til å smile i går. Selv om Nosa ikke har vært lenge i klubben, har han skjønt alvoret i situasjonen til klubben som spiller sin 35. sesong på rad i toppdivisjonen. – Jeg ser på tabellen hver dag, og jeg jobber virkelig hardt for at vi skal komme oss vekk fra bunnen. Denne seieren var svært viktig, og nå kan jeg nesten ikke vente på den neste kampen som er på søndag, sier Nosa.
Nykommeren scoret det viktige utlikningsmålet etter 16 minutter da han plukket opp Frode Kippes frispark, gikk rundt Lars Ivar Moldskred og satte ballen sikkert i nettet.
Seks minutter senere ble bra til bedre for et LSK på poengjakt. Da var det LSK-spilleren med lengst fartstid som gjorde jobben. Arild Sundgot fikk pasningen fra Nosa, vendte opp og klinket ballen inn i hjørnet.
– Utrolig godt å se at ballen gikk akkurat dit jeg siktet. Heldigvis klarte vi å stå i mot og sikre oss årets første seier, sier matchvinner Sundgot.
Naken LSK-supporter feiret i 1800 meter lang tunnel
Så glad kan man bli.
(Dagbladet.no) Du kunne se lettelsen stråle ut av Lillestrøm-spillerne da de feiret sesongens første seier på Marienlyst i går kveld. De kom tilbake mot Strømsgodset og vant 2-1.
Det tok ti kamper å innkassere årets første trepoenger.
Supporternes gledesrus var selvfølgelig ikke mindre.
Noen tok derimot litt vel av etter kampen.
Politiet på Romerike ble i morgentimene nedringt av bilister som så en naken mann gå i den 1820 meter lange Rælingstunnelen, i retning Oslo, skriver Romerikes Blad.
Mannen i 30-åra husket ikke så mye av hva som hadde skjedd da politiet plukket ham opp, bortsett fra at han hadde sett Henning Bergs menn krige til seg en etterlengtet seier.
- Han husker ikke annet enn at han dro ut for å feire seieren til LSK. Dette var et hederlig forsøk på å feire laget sitt, men han tok det litt for langt, sier operasjonsleder Bjørn Jahr til rb.no.
Lillestrøm er ikke lenger like avkledd i Tippeligaen, men Kanarifuglene kvitrer fortsatt helt siste med bare sju poeng etter ti kamper.
Petter Ø - Kreativ Kanaris http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401
Av Sondre Nilsen 22.05.2009 kl. 10:55 Kilde: VG NETT
DRAMMEN (VG Nett) (Strømsgodset - LSK 1-2) Så viktig synes Arild Sundgot at seiersmålet var, at han tror det kan ha berget plassen for Lillestrøm.
Sundgot sørget nemlig for årets første trepoenger for Lillestrøm, da han banket ballen i mål fra 18 meter og sikret seieren mot SIF.
I forkant av oppgjøret mot Godset hadde Lillestrøm ledet fire av kampene uten å ha vunnet noen av dem (tre uavgjort og én seier). I 9. serierunde, mot Odd, utlignet Skien-klubben LSKs ledelse minutter før slutt og kampen endte 1-1.
Mot Strømsgodset klarte kanarifuglene derimot å holde ledelsen helt ut. LSK-kaptein Frode Kippe innrømmer at de dårlige opplevelsene trengte seg på under kampen.
- Man gjør sine tanker, men jeg følte vi fikk ristet de av oss og holdt løpet ut, sier Kippe.
- Hadde ikke glemt hvordan det var å juble
Lillestrøms trepoenger er den første siden de slo Rosenborg på hjemmebane (4-2) 26. oktober 2008. Rekken med ti kamper uten seier er den lengste i klubbens historie.
- Jeg hadde heldigvis ikke glemt hvordan det var å juble for seier, sier Kippe og smiler.
- Det er for tidlig å si om det har snudd nå. Slik eliteserien er i år, må vi virkelig kjempe for poengene uansett motstander, fortsetter LSK-kapteinen.
PS! Med tap mot Strømsgodset ville det vært sju poeng opp til trygg grunn og fem poeng til nærmeste lag. Nå er avstanden i stedet henholdsvis fire og to.
Med et LSK som er ubeseira på to kamper, og med en fin-fin seier mot Strømsgodset på torsdag, er det ingen tvil om hvor du bør befinne deg søndag kveld: På Åråsen! Spillere blir klare etter langvarige skadeavbrekk, formen er oppadgående, fandenivoldskheten er igjen på plass i spillergruppa og sjøltilliten gjør at de får ut det lille ekstra.
Men spillerne trenger maksimal støtte videre også. Jobben er ikke gjort. Vi ligger fortsatt helt sist på tabellen. En plass som kler stolte LSK svært dårlig. Men håpet er tent, og vi trenger alle ihuga fans på plass for å sørge for at det ikke slukner!
De 500 som sang, hoppa og flagga på Marienlyst opplevde et magisk øyeblikk. Det er mange som ergrer seg i ettertid over at de gikk glipp av denne klassiker'n. I stedet for å være oppgitt over å ha missa Drammen kan du nå være med på å gjenskape stemninga på Åråsen. Grip fatt i et flagg og la deg rive med! Glem for et øyeblikk den trauste arven og beina på jorda. Hopp! Hopp for Fugla! Syng av full hals og vift med flagg og skjerf. Det er gøy! Og det tenner gutta på banen. De merker at noen bryr seg sjøl om laget har slitt. Nå skal de pushes videre oppover tabellen!
Før matchen inviteres alle Fugla-venner til å hygge seg på Martin's. Når du først er der så kan du - hvis du har glemt det hittil - melde deg inn i Kanari-Fansen. Det får du ordna på TSM-standen til høyre for baren. Er du medlem (og over 18...) får du forresten 10 kroner rabatt på øl. Det er svært mange som tjener inn medlemsskapet sitt gjennom en sesong bare på denne fordelen.
Kl 15.30 er det klart for tribunemøte i kjeller'n. Her får du de siste opplysningene du trenger for å bidra maksimalt.
Kanari-Fansen oppfordrer alle som skal stå på feltet å være på plass seinest kl 17.15.
Det er gøy å se Fugla vinne fotballkamper. Bidra til at det skjer på Åråsen søndag kl 18. Hiv deg på medgangsbølgen!
Last edited by KFL109; 23.05.2009, 09:47.
Begrunnelse: Bjarmann har måttet melde avbud til tribunemøtet
I ettermiddag legges poeng og tabell til side når LSKs juniorlag skal forsøke å kvalifisere seg til 3. runde i Norgesmesterskapet. - En jevn og tøff kamp, spår lagets Robiner, Karlsen og Vågan.
ÅRÅSEN:
Bjørn Helge Riise er friskmeldt og starter mot Sandefjord.
Bjørn Helge Riise er meldt kampklar og starter oppgjøret mot Sandefjord søndag.
Landslagsspilleren hadde ingen problemer med å bestå den fysiske testen – med spurter og kjappe retningsforandringer – etter treningen på Åråsen lørdag formiddag. – Det gikk fint. Jeg spiller. Det gleder jeg meg veldig til, sier Riise til Romerikes Blad.
Blitt holdt igjen
Riise har følt seg mer eller mindre klar for kamp i flere uker, men er blitt holdt igjen av trenerapparatet som ikke ville ta noen sjanser mot klubbens for tida eneste salgsobjekt. Etter gjesteopptredener som spiss før skaden, går Riise nå høyst trolig inn på høyre kant.
Trener Henning Berg er glad for å ha Riise tilbake på laget. – Bjørn Helge er en strålende spiller som vi selvfølgelig har savnet. At han nå er fullt kampklar er veldig positivt for oss, sier Berg.
– Føles fin
Riise får trolig selskap av barndomskamerat Lars Kristian Eriksen på høyreside. Samarbeidet de to imellom så svært lovende ut i vinter. Siden har de begge slitt med skader.
– Kroppen føles fin. Det blir morsomt å spille med Bjørn Helge igjen, sier Eriksen.
LSK stiller trolig dette laget fra start mot Sandefjord:
Otto Fredrikson – Lars Kristian Eriksen, Håvard Nordtveit, Frode Kippe, Marius Johnsen – Bjørn Helge Riise, Espen Søgård, John Anders Bjørkøy, Magnus Myklebust – Arild Sundgot, Nosa Igiebor.
KLAR FOR MER JUBEL: Sammen med Lars Kristian Eriksen har Marius Johnsen (t.v.) og John Anders Bjørkøy vært en suksess etter de kom tilbake på LSK-laget. Til tross for kort tid til restitusjon er trioen klare for ny kamp søndag.BEGGE FOTO: LISBETH ANDRESEN
– Ja, vi er klare
ÅRÅSEN:
Knallhard trening i skadeperiodene gis mye av æren for at LSKs nye suksesstrio i morgen er klare til sin andre kamp på tre døgn.
Av Per Morten Sødal Publisert 22.05.2009 - 22:00 Oppdatert 23.05.2009 - 14:07
Se større bilde
UBESEIRET: Lars Kristian Eriksen har fortsatt ikke tapt som LSK-spiller.
For til tross for at de alle trenger tid for å venne seg til kamptempo, har comebacket gått over all forventning for Marius Johnsen, John Anders Bjørkøy og Lars Kristian Eriksen. Etter at trioen kom tilbake på startlaget mot Odd Grenland har LSK kanskje levert sine to beste kamper denne sesongen.
For det er ingen fysiske hindringer som står i veien for at trioen kan være tre av 11 kanarifugler som går ut på Åråsen-matta mot Sandefjord.
– Kroppen kjennes bra ut. Selv om jeg merker at kampen torsdag gikk på kunstgress, er det ingen problemer for meg å spille mot Sandefjord, sier Marius Johnsen.
Godt trent
LSKs fysiske trener Geir Kåsene sier trioen har jobbet knallhardt . også mens de har vært ute med diverse skader.
Han er helt sikker på at alle tre er fysisk klare for ny kamp, mindre enn tre døgn etter de fullførte 90 minutter i Drammen. Spesielt Lars Kristian Eriksen har et minimalt treningsgrunnlag etter hofteskaden han pådro seg etter Viking-kampen. – Lars Kristian er fra før en fantastisk godt trent fotballspiller. Det inntrykket har jeg hatt helt siden jeg møtte ham i Lyn. Også Marius er fysisk veldig god. John Anders har trent bra helt siden La Manga da han ble skadet, sier Kåsene.
Bjørkøy merket i går at han hadde spilt kamp, men anser det som sikkert at han er klar til ny dyst mot Sandefjord.
– Går det som planlagt trener jeg for fullt lørdag og spiller søndag, sier han.
Kontinuitet
Trener Henning Berg har lenge sagt at mangelen på kontinuitet har vært en av hovedårsakene til at LSK har slitt kraftig i seriestarten.
– At de tre er kommet tilbake har vært veldig viktig for oss. I tillegg har vi fått Arild (Sundgot) tilbake. Hun fungerte veldig godt sammen med Nosa (Igiebor) torsdag. Arild er flink til å gjøre de rundt seg gode. Mot Strømsgodset brukte vi den samme startoppstillingen som kampen før kun for andre gang denne sesongen. Alle skadene og byttene har medvirket til at vi har slitt. Se på de lagene som har gjort det bra så langt. De har knapt nok hatt forandringer på laget, mener treneren.
Berg var selv gjennom en liknende periode som Lyn-trener, hvor laget gikk på en lang tapsrekke.
– Da solgte vi unna de beste spillerne, samtidig som de som da skulle bære laget ble skadet. Dermed måtte vi bruke unge spillere, som ikke var klare for det, i viktige posisjoner. Også her har vi brukt unge spillere, men jeg mener de har vært klare.
– Kjøre på
LSK-treneren vil ikke være med på at kampen søndag kan være skummel for et LSK mange tror nå nærmer seg en friskmelding.
– Nei, jeg ser helt annerledes på det. Sandefjord er en flott mulighet for oss til å få en ny opptur. Vi skal fortsette den fine utviklingen vi har hatt fra Odd-kampen. Vi skal virkelig kjøre på og vise at det er vår hjemmebane. Vi gleder oss skikkelig til kampen.
Berg beskriver en lettet og glad stemning i garderoben etter årets første trepoenger. – Vi har hatt troen hele tiden, og har egentlig hatt veldig utur. Vi kunne fort hatt ti poeng til. Men selvfølgelig var gutta og jeg glade. Det skulle bare mangle. Men det viser karakter å komme tilbake slik vi har gjort. Laget har hatt fokus på spillet og ikke på det presset utenfra.
Oppklaringsmøte
Marius Johnsen oppturen startet på et oppklaringsmøte etter tapet mot Start. Da kom både spillere og trenere sammen og snakket ut. Samtidig bestemte de seg for å sette større krav til seg selv.
– Vi fikk satt ord på hva vi følte. Samtidig ble internjustisen i gruppa nok justert litt. Men selv om vi er blitt tøffere mot hverandre, skal det være konstruktivt. Da vi kom under mot Strømsgodset var det mange som tenkte de riktige tankene. Vi hadde kniven på strupen, men ingen tenkte at «nå skjer det igjen». Strømsgodset var glade for det tidlige målet. Da det først kom var det bare for oss å snu kampen. Vi hadde tid, sier han.
Håper på lyn-kampen Åråsen:Khaled Mouelhi er på bedringens vei etter strekkskaden han pådro seg i kampen mot Start. Tunisieren regner med å trene med laget fra neste uke. -Det har gått over to uker nå, og jeg kjenner bedring, sier han til RB. Tunisieren håper på å kunne bidra -på banen- allerede i bortekampen mot lyn 1.Juni. -Det sikter jeg i alle fall mot, sier han
Tror på èn måneds pause Åråsen: Olivier Occean ble operert forrige mandag i tåa som har plaget han i vinter. Kandieren tror han i alle fall blir borte i en måned. -Legen som opererte meg, skjønte ikke hvordan jeg klarte å spille med den tåa, sier han. Spissen er ute til ubestemt tid. -Jeg regner med at det tar i alle fall en måned , men det er vanskelig å si. Det viktiske er å komme tilbake.
Juniorene gikk ut av NM
23/05/2009
(LSK-Follo 1-2 e.e.o.) LSKs juniorer klarte aldri å spille opp mot sitt beste, og gikk bokstavelig talt ut av årets norgesmesterskap.
Kommentar