Satse på talenter, riktige veien å gå?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LSK-supp.
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2003
    • 1023

    Satse på talenter, riktige veien å gå?

    Er jævlig skeptisk til den nye satsningen til LSK og Henning Berg med å kjøre inn unge gutter ned i syttenårsaldren i startelveren.

    Ja, LSK har ikke økonomi til å kjempe om gull lenger sies det, men fra å gå fra gullambisjoner for et par sesonger siden til å være et lag som skal satse ungt og "bygge lag på sikt" har det foreløpig gått virkelig på trynet.

    Ja, vi gjorde det ræva i fjor uten så mange unge spillere på laget også, men poenget mitt er at om man ser på LYN som har prøvd den samme taktikken i mange år nå har de ennå ikke klart å bygge opp et topplag av alle de unge talentene.

    De aller fleste talenter forblir nettopp det, talenter. De færreste tar steget opp og blir toppspillere som dominerer i TL eller går til større klubber i utlandet.

    Ta en titt på alle de "store talentene" LYN har hatt de siste årene og se hva det har blitt av de, er faktisk kun 3 av nigerianerne som har gjort det stort. Av de norske supertalentene som de skulle bygge et fremtidig storlag rundt, har de fleste blitt solgt til 1. div. klubber og andre middelmådige TL klubber.

    Er det noen grunn til at dette også ikke skal skje med LSK?

    Har supertalentene i LSK noe som ikke supertalentene i LYN hadde?

    Jeg mener at det ikke er nok at en syttenåring klarer seg ok i TL og at det aksepteres at han driter seg ut ganske ofte siden han er så ung og trenger å få sjansen. Jeg mener at de virkelig store talentene som det blir noe av uansett vil få sjansen.

    I mellomtiden kaster man bort flere sesonger i bunnsjiktet av TL for så å selge supertalentene som ikke har innfridd til andre dårlige klubber for så å hente inn nye talenter som forventes at skal føre oss til toppen.

    Ta en kikk på alle spillerne som har spilt på de aldersbestemte landslagene de siste årene, spesielt på G-16-19 landslagene er det veldig få som har utviklet seg til å bli toppspillere i TL.

    VIF hadde også en "gyllen årgang" med supertalenter de skulle bygge laget rundt for et par år siden. Hvor er Glen Roberts, Alex Mathisen & Co. i dag?

    Nei, bruk de spillerne som er gode nok for laget uavhengig av hvor gamle de er, talentene kan alltids leies ut til 1. div. for matching der.
    I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)
  • kunden
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 2366

    #2
    Du har rett i at det er feil vei å gå å utvikle talenetene i første 11'ern. På en annen side er jeg ikke sikker på om vi hadde vært noe høyere på tabellen om vi hadde brukt Moldskred, JML, SP eller noen av de andre vi har lånt ut eller solgt.
    Nøkkelordet er økonomi. Det er grunnen til at det har blitt som det har blitt.

    Kommentar

    • Lars
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 6156

      #3
      Er det riktig av LSK å satse på talenter? JA!!!

      Men selvsagt er det uheldig med en så overdreven bruk av unggutter som vi har opplevd i år, og det vet LSK og Berg. Uten skader på etablerte spillere som Eriksen, Andresen, Riseth, Johnsen, Riise, Bjørkøy, Kiko, Occean og Sundgot, hadde snittalderen neppe vært under 25-26 år i noen av kampene hittil i år.

      (Off topic: Må LSK begynne å ta skadeforebyggende arbeid og restitusjon på alvor? JA!!!)

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        #4
        Opprinnelig skrevet av Lars
        Er det riktig av LSK å satse på talenter? JA!!!

        Men selvsagt er det uheldig med en så overdreven bruk av unggutter som vi har opplevd i år, og det vet LSK og Berg. Uten skader på etablerte spillere som Eriksen, Andresen, Riseth, Johnsen, Riise, Bjørkøy, Kiko, Occean og Sundgot, hadde snittalderen neppe vært under 25-26 år i noen av kampene hittil i år.

        (Off topic: Må LSK begynne å ta skadeforebyggende arbeid og restitusjon på alvor? JA!!!)
        Helt riktig! Og jeg mener vi saboterer denne satsinga når vi samtidig kutter ned i det medisinske apparatet, det henger ikke på greip!

        Kommentar

        Working...