Sentrallinja - og Frode Kippe

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3218

Sentrallinja - og Frode Kippe

Det er en lang rekke årsaker til at det, mildt sagt, har gått litt trått for Fugla i de første kampene denne sesongen.

- Flere nye spillere, hvorav i tillegg både de norske og de afrikanske er svært unge og nødvendigvis vil være ustabile i prestasjonene og kreve tid før de er innspilt i formasjon og taktikk.

- En annen spillestil med Berg enn de foregående (og det kan diskuteres om vi i fjor hadde noen spillestil overhodet)

- Skader på flere antatt sentrale spillere

- Marginer i mot i flere kamper, mens vi ble utspilt bare mot AaFK og Start.

Men i tillegg til disse faktorene kommer at sentrallinja fra starten av har vist sviktende form og kvalitet på tre av de fire posisjonene: Keeper, SMB og spiss.

Den som har vist ganske konsistent god form og (stigende) prestasjon er midtstopper og kaptein Frode Kippe. Faktisk har han overraska og imponert meg mer og mer i år. Både Rösler og Nordlie oppmuntra særlig Steffi men også Frode til mer spillende midtstopperroller. Det har vært en klar tendens gjennom flere år til at stopperne skal prøve å føre ballen opp mot midtsirkelen før pasningen kommer, og variasjonen i pasningene derfra har stadig blitt bedre. Dette er kanskje mest merkbart i de siste kampene i år, men det er vel nesten det eneste området jeg mener å spore en god utviklingstendens over Fuglas spill de siste åra under ett. Til min store glede har Frode (med Steffi skadd igjen) stått fram med langt mer ro og kontroll med ballen. Han har også tatt ansvar, vist innsats og gått foran (også bokstavelig talt, brutt foran) i duellene når det har butta imot i andre omgang i flere kamper nå. Hurra for Frode, måtte det fortsette resten av sesongen !

Keeper Otto viste sviktende form og usikkerhet i de første kampene, og ble korrekt erstatta i et par kamper av André, som var noe uheldig og klønete ved minst to anledninger (men er et stort talent, og vår framtidige toppkeeper).

Kombinasjonen Kiko-Dosso på sentral midtbane gjorde til tider en god jobb defensivt, men skapte lite, og spilte til dels hasardiøst og umodent (Dosso).

Olivier Occean var drilla i å spille sammen med Arild på topp, men det satt ikke helt som det skulle, og andre kombinasjoner ble brukt, kombinasjoner som ikke spilte på Ollies beste egenskaper. Ollies begrensninger (mye diskutert her på forumet) viste seg, og sammen med tåskaden førte de til at spissrollen på ingen måte ble særlig godt gjennomført.

På alle disse områdene er vi nå bedre stilt:

- I de siste kampene har Otto vist stor selvtillit og gode prestasjoner, slik at keeperen skaper trygghet i hele laget.

- Kombinasjonen Jonna-Råner'n fungerer bra på midtbanen, med en ekstra bonus i Bjørkøys gode dødballer.

- Kombinasjonen Sundgot-Nosa på topp skaper utrygghet i motstanderens forsvar, og gir resultater; det er for tida vårt klart beste spisspar.

Viktige faktorer er naturligvis også at vi nå har to backer, tilbake fra skader, med rutine og gode offensive ferdigheter. Det er desto mer viktig siden vi etter min vurdering fortsatt mangler ekte kantspill....

Alt i alt, selv for en kynisk og desillusjonert Fugla-tilhenger føles det nå som om det bare kan gå oppover (på tabellen). OK, så naiv er jeg ikke at det ikke blir tilbakeslag, men det jeg nå ser er likevel ganske mye bedre enn for ca en måned siden...

gilbert
  • TomLundby
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 616

Hyggelig å se noe positivt om Frode Kippe. Han har fått alt for lite ære for innsatsen sin i LSK gjennom svært lang tid. Alt i alt er han tidenes (OK, siden 1975) mest verdifulle midtstopper i LSK etter min mening. Alikevel har han knapt nok egen sang! Denne sesongen føyer seg inn i en lang, lang rekke gode sesonger fra hans side i LSK drakta. Og enda har han trolig en 3-4 gode sesonger i seg.

Stå på Frode!

Kommentar

• skotten
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 1794

Opprinnelig skrevet av TomLundby
      Hyggelig å se noe positivt om Frode Kippe. Han har fått alt for lite ære for innsatsen sin i LSK gjennom svært lang tid.
      Følte plutselig for å slenge inn et par billedbevis for denne påstanden

Spoiler:

Kommentar

• GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

I bunn og grunn enig i dine betraktninger Gilbert, men det blir feil å gi Dosso all skyld for problemene sentralt på midten. Han er en ung spiller i utvikling. Og så lenge Kiko som en erfaren spiller gjør mange av de samme feilene så burde kritikken vinkles mest mot ham. Faktum er at han har hatt en katastrofalt dårlig sesong, med uttalige balltap og minimal offensiv kraft.

Og med Bjørkøy og Søgård ligger fortsatt de største problemene der, en til tider enorm strekk i laget som gir motstanderen for store rom til å upressa forsere mot vår egen sekstenmeter. Vi ser gang på gang at når motstanderen får i gang et spill over lengre tid langs bakken, så blir vi pressa altfor lett inn i eget mål og aggresiviteten forsvinner.

Jeg mener at Sundgot og Nosa i langt større grad har vært grunnen til at motstanderen har fått det vanskligere med å utnytte disse svakhetene i vårt spill ved å gi vår offensiv en ny dimensjon. Bjørkøy og Søgård har vært Kiko og Dosso med totalt sett mindre feilprosent og større innsats, pluss farligere dødballer. Ellers bidrar de også minimalt offensivt.

Kippe er en klok spiler som ofte greier å skjule sine svakheter. Ettert at Kippe fikk en ny kontrakt har jeg allerede luftet mine anelser om at han er midtstopperen som på sikt vil få en mer spillende makker for å utfylle ham, og at Andresen dermed vil få det svært vanskelig å spille seg inn på laget igjen.

Kommentar

• dollyholly
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jul 2007
          • 965

Ikke tvil om at Frode Kippe har stått med rak rygg på denne elendige serieåpningen. Har spilt samtlige minutter i årets kamper og har utrolig nok kun ett gult kort. Topper RB-børsen og er også oppe blant de 20 beste på VG-børsen(ikke vanlig for en forsvarsspiller på et bunnlag). Frode har også ett mål og to assist i ligaen. Vi ser nå når vi får inn mer rutinerte spillere at resultatene kommer, og når i vi i tillegg har spisser som scorer tror jeg vi bare kan se oppover på tabellen. Et par seire mot Lyn og FFk og Lsk kan kjempe på øvre halvdel.

Må si jeg skjønner Frodes frustrasjon i starten hvor man ikke startet med samme ellever i en eneste kamp, og det toppet seg med den flaue opptreden i Kristiansand, hvor man rett og slett har for mange unge spillere på banen, og spesielt i forsvaret.

Men, Frode har aldri gått ut og skyldt på de andre spillerene for de svake prestasjonene. Han har tvert imot støttet de unge spillerene og som HB sagt at de er gode spillere. Problemet er at det er blitt for mange unge på en gang.

Når det gjelder Frodes spill denne sesongen er jeg enig at han spiller flere pasninger langs bakken, og de fleste med god adresse. Syntes også ballbehandlingen har blitt bedre uten at han er noen fantastisk teknikker. Duellstyrken er den samme og mot Sandefjord vant Kippe 28 av 28 dueller og hadde bare 1 feilpasning. Mot Strømmen ble det faktisk en del duelltap og alt for mange langpasninger, men velger å tro at den kampen nesten ble tapt grunnet undervurdering.

Kommentar

Working...