Nyheter juni 2009

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KrisB
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2008
    • 2923

LSK.no

Asker i tredje runde
    Onsdag kveld ble den neste cupmotstanderen klar. LSK møter Asker i tredje runde av cupen på Føyka stadion.

Kommentar

• KrisB
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2008
      • 2923

rb.no

DUELL: Bjørn Helge Riise i duell med Giovanni van Bronckhorst i gårsdagens VM-kvalifisering i Rotterdam. FOTO: SCANPIX

Stoppet av lårhøne

ROTTERDAM:
      Bjørn Helge Riise (bildet) måtte gi seg halvveis i 1. omgang i kampen mot Nederland.

– Jeg fikk ei god gammeldags lårhøne i duell med van Persie. Jeg prøvde et par spurter, men ble helt stiv. Hvis du ikke er 100 prosent når du skal prøve å følge Robben, er du ferdig.
      LSKs midtbanespiller tror han kan bli klar til kampen mot Fredrikstad søndag.

– Det døgnet vi er inne i nå blir viktig. Fysioterapeut Roar Robinson har vært flink med meg. Jeg håper han fikser dette. Denne skaden har ingenting å gjøre med problemene jeg har hatt i låret. Beina mine har vært helt fine.

Bjørn helge er trygg på at skadeproblemene er over for godt.
      – Hvordan var det å spille mot Nederland?
      – Det var fantastisk utpå der, og veldig synd at jeg måtte gå ut. Dette hadde jeg virkelig gledet meg til.

På gårsdagens Viasat 4 sending mente tidligere proffagent og LSK-spiller Erik Solér at Bjørn Helge Riise er en av de norske spillerne som kan lykkes i utlandet.
      – Jeg mener han kan få en god karriere i Tyskland eller Nederland. Jeg mener at spillere som ham og Per Ciljan Skjelbred heller bør satse på det enn Premier League. Det er nødvendigvis ikke riktig liga for dem, sa Erik Solér.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Nettavisen

Håper på kort avbrekk
        For LSK-spilleren selv ble kampen en ikke altfor hyggelig opplevelse. Fem minutter før pause hinket han nemlig av banen. Han kom aldri på igjen.
        - Jeg fikk et kne i hoften. Det er ganske stivt nå, sier han.
        Likevel bør det ikke være så alvorlig. Han slapp nemlig unna strekk.
        - I verste fall mister jeg helgas kamp i Tippeligaen, men det kan også hende jeg rekker den, håper han.
        - Jeg vet mer i løpet av 1-2 dager.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

lsk.no

Lyn ble for sterke

(Lyn-LSK 4-3) Tre ganger ga Collin N´Kee LSK ledelsen i toppoppgjøret borte mot Lyn, men til slutt endte dramaet med Lyn-seier på overtid.

Kommentar

• KrisB
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2008
            • 2923

LSK.no

Nærmer seg 200 000,- fra Grasrotandelen
            Grasrotandelen fortsetter å vokse for LSK. Nå nærmer det seg 200 000,- innsamlede kroner. Du kan fortsatt være med å bidra.

Kommentar

• gamle-perta
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2418

Mange tvilsomme før FFK-kampen

RB-papir har i dag en større sak på skadesituasjonen. Kan ikke se at denne er ute på nett foreløpig. Tror hovedpunktene var som følger;

* LKE på MR i går med noe hoftegreier, som kan være det samme som holdt ham ute tidligere i vår.
              * Nosa sliter med kraftig overtråkk etter en takling på mandagstreninga, og orket ikke en gang løpe i går. Må ha hjelp av høyere makter for å bli klar, som det sto i avisen.
              * BHR (lårhøne) "langt bedre" enn onsdag etter landskampen.
              * Kiko også på MR i grå, fikk smerter bak i det samme låret som nettopp har holdt ham ute.
              * Myklebust er syk.
              * Bjørkøy skallet med Legenden på trening i går, og kuttet var så dypt at det måtte stiftes. Skal ikke være fare for hans deltakelse i kampen mot gamle lagkamerater.
              Mvh
              Gammer´n (Per T)

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Før runden (Tips AS)

LILLESTRØM – FREDRIKSTAD
                Søndag 14.juni kl. 18:00

ÅRÅSEN STADION – DOMMER: TOM HENNING ØVREBØ (NORDSTRAND)
                LILLESTRØM SKADER: Pål Steffen Andresen (f) (kilde: Frank Grønlund, daglig leder)
                FREDRIKSTAD SKADER: Agim Shabani (f), Jan Tore Ophaug (f) og Fernando P. Wallace (f). (kilde: Bjørn Rune Dahl, fysisk trener)

FØR AVSPARK: Til tross for fire kamper uten tap, og åtte av tolv mulige poeng, ligger fortsatt Lillestrøm på direkte nedrykksplass. Fredrikstad reiste seg sist etter fem tap på seks kamper da de slo Start. Kun én hjemmeseier på fem forsøk for Kanarifuglene – Det samme har Fredrikstad seks reiser. Lillestrøm har kun tapt en av de siste syv hjemmemøtene med laget fra Plankebyen, men den ene borteseieren kom i fjor. Lillestrøms John Anders Bjørkøy ble kjøpt fra Fredrikstad før fjorårssesongen, mens den nå uønskede midtbanespilleren Kasey Wehrman gikk motsatt vei. Tippeligaen er såpass jevn at med hjemmeseier her vil lagene være a poeng.
                http://www.tipsgaming.com/default.asp?menu=18&id=5385

Kommentar

• Håkon Henriksen
                  Administrator
                  • Nov 2003
                  • 6411

LSK har overtaket på Åråsen
                  Gjennom årenes løp har LSK og Fredrikstad spilt hele 18 oppgjør på Åråsen. Overtaket har LSK hatt.

Av: Ole Kristian Bakkene

Håkon Henriksen
                  -
                  Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                  -
                  ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Håkon Henriksen
                    Administrator
                    • Nov 2003
                    • 6411

Bjørkøy: - FFK bruker samme oppskrift
                    Søndag møter John Anders Bjørkøy gamle lagkamerater fra Fredrikstad.

Av: Ole Kristian Bakkene

Håkon Henriksen
                    -
                    Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                    -
                    ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

Papir-RB: Vil ha med Espen videre

ÅRÅSEN:Sportdirektør Torgeir Bjarmann har begynt å snakke med Espen Søgård med tanke på ny kontrakt med LSK etter denne sesongen.

- Det kan ta litt tid før det blir forhandlinger, men Espen vet at vi vil ha ham med videre. Grunnen til at det drøyer, er at vi må få oversikt over den økonomiske situasjonen. Espen er en kontinuitetsbærer i LSK. Han sto på da han hadde motgang i vinter og har prestert godt etter at han fikk sjansen igjen. sier Bjarmann. - Jeg avventer situasjonen og får se hva som kommer på bordet, sier Espen Søgård.

Kommentar

• Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

Papir-RB: Prøver å beholde Håvard Nordtveit

ÅRÅSEN: Det er usikkerhet rundt hva som skjer i LSK når overgangsvinduet åpner 1. august.

- Det eneste jeg kan si med helt sikkerhet, er at vi prøver å beholde Håvard Nordtveit ut sesongen. Vi har kontakt med Arsenal om det, sier sportsdirektør Torgeir Bjarmann. - Vi må skaffe oss oversikt over hva som kan skje med spillere vi har på utlån. Men det blir neppe noen avgjørelse før vi kommer til august.

Kommentar

• Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

Papir RB: Bjørn Helge er klar

ÅRÅSEN: Det mest positive fra gårsdagens LSK-trening er at Bjørn Helge Riise ser ut til å være klar til kamp mot Fredrikstad i morgen.

- Det er den gode nyheten. Med øvrige spillere som sliter med skader, er det fortsatt mye usikkerhet, sier fysioterapeut Geir Kåsene.

Skadede Lars Kristian Eriksen, Vidar Riseth, Khaled Mouelhi og Nosa Igiebor trente ikke med laget. Det skaper problemer for Henning Bergs laguttak.

- En skuffelse at vi har litt mange skader. Jeg regner med at vi vet hvem som er tilgjengelige etter dagens trening, sier han. Henning tror LSK har hatt godt av 14 dager med trening uten kamp.

- En god pause for noen, gode treninger for andre. For dem som er friske ser det bra ut. Før pausen begynte endelig kampeneå gå LSKs vei. - Vi ble bedre innenfor begge 16-meterne med godt forsvarsspill og angrepsspill. Mot Fredrikstad må vi igjen jobbe for å heve prestasjonene. Da kommer også poengene.

- Hvordan ser du på Fredrikstad?

- De var gode i fjor, og har nesten det samme laget nå. De er gode med ballen og vil gi oss kamp. Dette blir som alle oppgjør i denne serien, tett og jevnt, sier Henning Berg.

Geir Kåsene får en travel jobb med skadede spillere. Han liker ikke situasjonen. - Vi har litt for mye små muskelskader som gir en til to ukers avbrekk. Vi har et forbedringspotensial med å forebygge, slik at vi unngår det, mener han.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

Treningsrapport 13.juni

Rapport fra treningen dagen før kampen mot FFK (fra treningstråden):
                            Opprinnelig skrevet av gilbert
                            Dagens trening var på Stadion/Vigernesjordet 10.30-12.00.

Fraværende var Pål Steffen Andresen, Vidar Riseth og Khaled Mouelhi. Nosa løp for seg sjøl, og Bjørn Helge, Lasse og Ollie trente med Geir Kåsene. Alle de andre i A-stallen, inkludert de to Fredrik'ene Gulbrandsen og Mosis, trente som normalt.

I formasjonstreninga spilte

Otto
                            Karim-Håvard-Frode-Marius
                            Kristoffer-Espen-Jonna-Magnus
                            Edwin-Arild

mot

Fredrik-Bjørn
                            Mathis-Al-Petter-André
                            Stian-Fredrik-Ruben
                            André

Det betyr ikke at den øverste 11'ern nødvendigvis er den som starter i morra (Lasse kan være kampklar), men den kan fort bli det (så jeg venter et par tomler ned på grunn av høyresida...).

I formasjonstreninga la Henning mye vekt på å drille Eddies og Tokstads bevegelsesmønstre i angrep. Jeg er også spent på hvordan dødballene i morra blir utnytta, siden det ble brukt en del tid på dagens trening på ulike varianter av innkast, frispark og cornere.

gilbert

Kommentar

• FUGlinho
                              KFL styremedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 2454

Riise har bihulebetennelse

ÅRÅSEN:
                              Bjørn Helge Riise har bihulebetennelse og startet høyst trolig ikke søndagens kamp mot Fredrikstad.
                              Av: Per Morten Sødal
                              Publisert 13.06.2009 - 13:33 Oppdatert 13.06.2009 - 13:38

Det var under landslagsoppholdet i Skopje Riise merket at noe ikke var helt som det skulle. Men det var først da han kom hjem han virkelig ble dårlig. Torsdag kveld fikk han konstatert bihulebetennelse.
                              – Det var vel en blanding av lufta og aircondition. Jeg er satt på antibiotika. Nå skal jeg bare hjem å sove. Så får vi se om jeg er frisk nok til å sitte på benken i morgen, sier Riise til Romerikes Blad.

– Vondt
                              På gårsdagens trening var det i alle fall lite som tydet på at midtbanespilleren ville bli klar. Kroppsspråket viste med all tydelighet at noe var veldig galt.
                              – Det gjør skikkelig vondt. En ekkel følelse. Jeg var ikke den eneste som slet med dette i Makedonia heller. Flere av gutta klaget over noe av det samme, hevder han.
                              Fysioterapeut og fysisk trener Geir Kåsene sier Riise må være feberfri for å kunne spille kampen.
                              – Utover det går det på hvordan han føler det selv. Vi tar avgjørelsen en eller annen gang i løpet av søndagen.
                              Riise sier han i alle fall må bli mye bedre for å være aktuell.
                              – Hadde kampen gått i dag ville jeg vært sjanseløs.

Ung debutant
                              I Riises sted får Kristoffer Tokstad sjansen fra start på høyrekanten. 17-åringen fra Lørenskog debuterte i Tippeligaen da han kom inn den siste halve omgangen mot Lyn sist.
                              Likevel tror han nervene vil komme på ilddåpen foran egne tilskuere.
                              – Det er veldig morsomt å få sjansen. Jeg hadde egentlig ikke ventet å få spille fra start denne sesongen. Jeg har tenkt mest på andredivisjon.
                              Med Tokstad fra start søndag har alle av LSKs såkalte unggutter vært i førsteelleveren denne sesongen.
                              Last edited by RSP; 13.06.2009, 18:27. Begrunnelse: Ryddet.
                              Kim
                              Styremedlem KFL

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

lsk.no

Grönhagen: - Tror LSK er på gang

Fredrikstad-trener Anders Grönhagen mener det ikke blir noen enkel oppgave å komme til Åråsen som bortelag på søndag.

Kommentar

• Canário
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2005
                                  • 1471

Papir-RB: Riseth sliter med nakken

ÅRÅSEN: Uka før Lyn-kampen fikk Vidar Riseth en smell i nakken. På torsdagens trening slo han den opp igjen. Trønderen starter uansett ikke kveldens kamp. Spørsmålet er om han blir bra nok til å sitte på benken. - Veldig frustrerende, siden jeg jeg har vært i startoppstillingen de siste kampene. Jeg kjente det mot slutten av Lyn-kampen, men kom meg igjennom. Så virket alt mye bedre, helt til det smalt torsdag. Jeg har vært hos kiropraktor, men det gjør fortsatt vondt.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

RB

STARTGLAD: Her har Kristoffer Tokstad nettopp fått beskjeden om at han høyst trolig starter mot Fredrikstad i kveld. Assistenttrener André Bergdølmo (i gul vest) gratulerer. FOTO: PER MORTEN SØDAL

Kristoffers ilddåp

ÅRÅSEN:
                                    Selv om han fikk tippeligaminutter mot Lyn sist, er Kristoffer Tokstad (17) klar over at den virkelige ilddåpen er i kveld.

Av: Per Morten Sødal
                                    Publisert 13.06.2009 - 21:02 Oppdatert 13.06.2009 - 23:45

GJENNOMBRUDDSKRAFT: De fysiske egenskapene gjorde at Kristoffer Tokstad ble valgt foran Karim Essediri.FOTO: ROAR GRØNSTAD

Bjørn Helge Riises betente bihuler åpnet nemlig døra inn i startelleveren for 17-åringen fra Lørenskog. Og med beskjeden om startplassen kom også nervene.

– Jeg er veldig glad for at jeg fikk de minuttene jeg gjorde mot Lyn, men jeg vet at dette kommer til å bli helt annerledes. Kombinasjonen av startplass og å spille på hjemmebane kommer garantert til å gjøre meg nervøs. Men den utfordringen får jeg ta. Under kampen skal sommerfuglene være under kontroll, sier debutanten til Romerikes Blad.

Foran Essediri
                                    Henning Berg foretrakk nemlig unggutten foran langt mer rutinerte Karim Essediri på høyrekanten. Han prioriterte Tokstads gjennombrudds- og duellkraft, samt hans defensive styrker foran tunisierens innleggskvaliteter.
                                    Dermed gir han den siste av de nye ungguttene tillit fra start i Tippeligaen denne sesongen.
                                    – Skadesituasjonen har selvfølgelig en del med det å gjøre, men Kristoffer blir foretrukket fordi vi mener han er det beste alternativet. Han har stor arbeidskapasitet og passer både godt til Fredrikstad og balansen i vårt eget lag. Samtidig vet man alltid hva man får av Kristoffer, mener treneren.
                                    Han synes 17-åringen har hatt en veldig fin utvikling siden han kom fra Lørenskog i fjor høst. Tokstad er primært sentral midtbanespiller, men er ikke fremmed for kanten heller. LSK-debuten i cupkampen mot Strømmen ble også gjennomført i samme rolle.
                                    – Jeg spilte mye indreløper og kant i Lørenskog, så jeg kjenner rollen godt.

Testes
                                    Bjørn Helge Riise var langt fra den eneste som ikke trente for fullt i går. Lars Kristian Eriksens venstre hofte er fortsatt langt fra bra. Han kommer trolig til å varme opp med laget i ettermiddag.
                                    – Jeg får teste da. Det er blitt bedre, men helt bra er det ikke. Hadde kampen gått lørdag, er jeg veldig usikker på om jeg kunne spilt. Men MR-bildene viste i alle fall ikke noe alarmerende, sier backen.
                                    Skulle Eriksen måtte kaste inn håndkleet, står Karim Essediri klar på høyrebacken. Og tunisieren sier at han har erfaring nettopp i den posisjonen.
                                    – Jeg spilte der fra start i en landskamp. Det gikk faktisk veldig bra, så får jeg sjansen har jeg stor tro på at jeg skal klare det.
                                    Utfordringene i Fredrikstads venstreside ligger blant annet i en langt bedre trent Raymond Kvisvik.

Tror på Eriksen
                                    Nosa Igiebor var knapt nok i fysisk aktivitet under treningen og er fortsatt et godt stykke unna kampform. Landsmannen Edwin Eziyodawe får dermed sjansen ved siden av Arild Sundgot.
                                    Henning Berg skulle gjerne sett at tilstanden i gruppen var bedre etter den to uker lange kamppausen.
                                    – Jeg har troen på at Lasse blir klar, ellers er Karim et solid alternativ. Det er klart dette ikke er ideelt, men vi bruker til enhver tid de beste alternativene vi har tilgjengelig.
                                    Likevel har kanarifuglene gode muligheter mot et Fredrikstad-lag som heller ikke har hatt noen ideell sesong.

Kommentar

• Kimito
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 2602

STORSPILTE: LSKs Edwin Eziyodawe i driv forbi trener Henning Berg under eliteseriekampen i fotball mellom Lillestrøm og Fredrikstad.
                                      Foto: Knut Falch / SCANPIX

- Det var to fantastiske scoringer

Nigerianske Edwin Eziyodawe (21) herjet med Fredrikstad og sendte LSK over nedrykningsstreken med to perler.

ROY WAHLSTRØM
                                      rwa@dagbladet.no
                                      SPORT.NO

Åråsen, Norge

ÅRÅSEN (Dagbladet.no): Lillestrøm - Fredrikstad 4-2.

Afrikaneren med navnet som er helt umulig å uttale hentet fram egenskapene som overbeviste LSK om å gi han en treårskontrakt i februar:

24 minutter ut i kampen, på stillingen 1-1, hamret han inn en suser fra 25 meter, og han punkterte kampen med 4-2 etter et herlig raid hvor han dro seg fri fra alt og alle før han klemte ballen ned i hjørnet til venstre for FFK-keeper Lasse Staw.

- Det var to fantastiske scoringer. Det andre er det beste målet jeg noen gang har scoret. Jeg er så rask at jeg visste at jeg kunne klare det. Jeg fikk vist hva jeg er god for og er så lykkelig, sier Edwin Eziyodawe til Dagbladet.

Ut med strekk
                                      Men like etter den andre scoringen var det slutt for nigerianeren. I en løpsduell med FFK-stopper Vidar Martinsen etter 69 minutter pådro han seg en strekk bak i låret.

LSK-fysio Geir Kåsene mener at Eziyodawe vil være ute i minst 20 dager. Men selv mener spissen at han er tilbake i løpet av en ukes tid.

- Det er min kropp og jeg kjenner den best. Dette tar ikke mer enn maks en uke, sier han til Dagbladet.

Før han måtte gå av hadde den uortodokse spissen vist seg bra fram, mest på godt, men også litt på vondt:

Etter en times spill viste han hvor egoistisk det egentlig ikke er lov å være, da han valgte å gå selv framfor å spille til en helt umarkert Magnus Myklebust, som ville hatt fri bane mot mål.

Det var en så grov feilvurdering av nigerianeren at Bjørn Helge Riise med fakter viste akkurat hva han syntes om at han spolerte det som ville blitt en gylden scoringssjanse.

Formlaget LSK
                                      Kanarifuglene er nå ubeseiret de fem siste kampene og har tre seirer på de fire siste. Med seieren klatret de også over nedrykningsstreken. Men alt er likevel ikke rosenrødt for LSK-trener Henning Berg. For 17. gang på rad slapp LSK inn mål, og de slapp FFK litt for enkelt til en del ganger i dag også.

LSK-trener Henning Berg var naturligvis mest fornøyd med at de scoret fire ganger.

- Dette var en veldig bra laginnsats og det var fine scoringer, sier Berg til Dagbladet.

Han likte godt det han så av Edwin Eziyodawe, som startet sin andre kamp for sesongen.

- Han har veldig stort potensial. Han lå litt etter de andre da han kom hit, og det har tatt litt tid for han å vende seg til norsk fotball og nye lagkamerater, men nå begynner han å vise hva han er god for, sier Berg.

For LSK smakte seieren godt etter å ha tapt både hjemme og borte for Fredrikstad i fjor. De hvite og røde fra Fredrikstad har nå fire strake tap på bortebane.

Men de reiser likevel ikke vekk fra Åråsen uten noe positivt å ta med seg:

Endelig lyktes Everton
                                      Den brasilianske spissen Everton scoret sitt første mål for sesongen. Han hadde gått hele 1203 minutter uten nettkjenning før han utlignet til 2-2 på en god heading 31 minutter ut i kampen.

Dessuten fikk trener Anders Grönhagen bekreftet at trekket med å flytte costaricaneren Celso Borges opp fra midtbanen til angrep er lurt. Han var nådeløs da han utlignet til 1-1 etter er kvarters spill.

Ideen om å prøve han på topp kom etter at Borges scoret tre mål på to VM-kvalifiseringskamper for Costa Rica forrige uke.

Nigerianske Edwin Eziyodawe (21) herjet med Fredrikstad og sendte LSK over nedrykningsstreken med to perler.
                                      Last edited by RSP; 14.06.2009, 21:18. Begrunnelse: Ryddet.
                                      Ferdigskåra

Kommentar

• KrisB
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2008
                                        • 2923

LSK over streken!

LSK lå på nest siste plass foran kveldens serierunde, mens motstander Fredrikstad lå ”midt i haugen”. Med dagens seier krabbet hjemmelaget over kvalikplassen, og ligger nå a poeng med FFK.

Det var Kanarifuglene, som ønsket å revansjere fjorårets tap mot laget fra plankebyen, som kom best i gang på Åråsen i dag.

Etter 10 minutter slår tidligere FFK- kaptein John Anders Bjørkøy en corner. Keeper Lasse Staw gjør en dårlig inngripen og på tolv meter står Espen Søgård og banker ballen i mål. 1-0 til LSK.

Når 13 min er spilt kommer Celso Borges gjennom etter svakt LSK forsvar og setter ballen forbi Otto Fredrikson og utlikning til 1-1.

Når klokka viser 24 minutter kommer en scoring fra hjemmelaget som kan rammes inn. Bjørkøy, Magnus Myklebust og Edwin Eziyodawe kombinerer fint. Og det er den nigerianske spissen som avslutter angrepet med å kline ballen i krysset fra sekstenmeteren. 2-1 til ”fugla”

Fredrikstad har på ingen måte gitt opp og etter 31 min slår venstre back Joackim Thomassen et nydelig innlegg. Inne i feltet stiger Everton opp og nikker inn 2-2. Dette er bare Everton sitt andre Tippeliga-mål. Det første kom faktisk på Åråsen i fjor!

Med tre minutter igjen til pause får hjemmelaget et frispark helt ute ved sidelinjen på FFK sin banehalvdel. Igjen er det Bjørkøy som er pasningslegger. Høyest i feltet rager Frode Kippe som får hodet på ballen og setter den forbi Lasse Staw. Dermed går Lillestrøm til pause med 3-2 ledelse i en morsom og fartsfull 1.omgang.

Like mye skjer det ikke i 2. omgang, men det er romerikingene som tar kommandoen, og fortsetter å spille godt.

Ved 67 minutter spilt er det den 17 år gamle Kristoffer Tokstad, som gjør sin første kamp fra start i Tippeligaen, som spiller til Edwin på egen banehalvdel.

Fra midtstreken gjør den meget raske og driblesterke spissen, resten selv. Han løper fra, rykker vekk og dribler bort det som er av FFK-spillere, før han svært kontrollert triller ballen ned i venstre hjørnet. Rett og slett vakkert og 4-2 til Lillestrøm.

Dette blir også sluttresultatet noe som gjør at LSK kan puste litt lettere på rett side av streken.

Fredrikstad som ikke gjorde noen dårlig kamp, ligger på 12 plass med samme poengsum.

Banens beste:
                                        Edwin Eziyodawe, to mål i verdensklasse, konstant trussel med sine ekstremferdigheter. Måtte dessverre ut med noe som liknet en strekkskade.

Se og sammenlign ulike VPN-tjenester. Sikker, kryptert, rask og stabil streaming. 30 dagers pengene tilbake garantier.

Kommentar

• KrisB
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2008
                                          • 2923

vg.no7

Tomåls-Edwin vil til større klubb

ÅRÅSEN (VG Nett) (LSK-FFK 4-2) Etter å ha storspilt i sin første Åråsen-kamp fra start, snakker Edwin Eziyodawe (21) allerede om å komme seg til en større liga.

21-åringen fra Nigeria, som signerte en treårskontrakt med Lillestrøm i februar, spilte sin andre kamp fra start - sin første virkelig gode seriekamp i den gule trøya.

Først dunket han ballen i mål fra 16-metersstreken og ga hjemmelaget ledelsen 2-1. Deretter avgjorde han kampen på en solokontring etter halvspilt andreomgang.

På spørsmål om han vil bli værende lenge på Åråsen, svarer Eziyodawe:

- Jeg kan bli solgt etter denne sesongen. Jeg vil ut i Europa.

- Tror du at noen vil kjøpe deg etter så få kamper for LSK?

- Ja. Definitivt.

Han håper dermed å kopiere landsmennene John Obi Mikel, Edu og Odion Ighalo, som alle har brukt eliteserien som et springbrett mot større ligaer.

Uenig med fysio'n

Edwin Eziyodawe har åtte innhopp og to kamper fra start for LSK i år - totalt 302 eliteserieminutter til sammen.

Det kan imidlertid bli en stund til Edwin Eziyodawe får score mål igjen. Like etter den fantastiske 4-2-scoringen, måtte spissen forlate banen med en strekk i det høyre låret.

"Noen uker på sidelinjen", er dommen fra fysioterapeut Geir Kåsene. Tull og vås, slår nigerianeren tilbake.

- Ikke hør på han. Det er jeg som er skadet. Jeg er tilbake om en uke, sier han - og viser en selvsikkerhet han mener viktig for at han skal prestere godt.

- Som spiller er jeg avhengig av å tro på meg selv. Jeg mener jeg bør starte flere kamper enn jeg har gjort, sier Eziyodawe.

Far Berg

LSK-trener Henning Berg skryter av spissens to scoringer, og mener det er naturlig at det har tatt tid før han presterte så godt som mot Fredrikstad.

Saken fortsetter under bildet.
                                          FRISKT DRIV: Edwin Eziyodawe får skryt for innsatsen mot Fredrikstad fra Henning Berg (i bakgrunnen). Foto: Scanpix

- Han kom litt sent til oss i vinter og har i perioder vært småskadet. Moro for han at han får viste seg frem på denne måten, sier Berg.

Noe skryt går også andre veien - fra 21-åringen til treneren sin, som han omtaler som "far".

- Han er dyktig på å utvikle unge spillere, og gir gode råd. Jeg kaller ham bare far, sier Eziyodawe.

Dersom han får velge, blir Spania neste stoppested for spissen, som etter kveldens kamp står bokført med seriemål.

- Hadde Real Madrid kjøpt meg, hadde jeg blitt veldig happy, gliser LSK-spissen.

ÅRÅSEN (VG Nett) (LSK-FFK 4-2) Etter å ha storspilt i sin første Åråsen-kamp fra start, snakker Edwin Eziyodawe (21) allerede om å komme seg til en større liga.

Kommentar

Working...