Nyheter juni 2009

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Varden

Odd ute etter forsterkninger:
    [..] trener Dag-Eilev Fagermo vil ha forsterkninger. Han innrømmer at Espen Hoff og Olivier Occean er på den såkalte blokka.
    – Alle som har spilt i Odd og som er å regne som «telemarkinger» er aktuelle. I alle fall hvis de passer inn i vårt 4-3-3-system. Både
    Espen og Olivier er slike spillere, og ja, jeg vil gjerne hente en av disse hvis det finnes muligheter for det, smiler suksesstreneren.
    Lese nyheter i dag? Varden gir deg nyheter, sport, kultur, underholdning, feature og meninger fra Telemark.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

Aftenposten (papir)

Banens beste Glimt-LSK, Bjørn Helge Riise:
      Den skapende kraften bak nesten alt bortelaget foretok seg.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

RB

SMERTEFULLT: Nosa Igiebor trosset smertene i ankelen og spilte en time i Bodø. FOTO: DIGITALSPORT

– Det skulle vært straffe

BODØ:
        Det var usikkert om Nosa Igiebor i det hele tatt skulle starte. Mot Glimt mener han selv han burde fått straffe.

Av Morten Svesengen
        Publisert 22.06.2009 - 07:47 Oppdatert 22.06.2009 - 08:08

Nosa Igiebor mente det var bedre å starte kampen og deretter gå ut enn å gå ut som skadet innbytter senere i kampen.
        – Jeg sa det til treneren, sier Nosa Igiebor.
        Det var også hovedgrunnen til at LSK valgte å starte med nigerianeren i går. Og det var nærmest full klaff å starte med Nosa. Han var sammen med Bjørn Helge Riise veldig aktiv før pause.

– Jeg blir felt
        Han fikk en stor sjanse allerede etter to minutter.
        – Den burde jeg definitivt satt. Hvis jeg hadde vært frisk i ankelen ville jeg gjort det annerledes, men jeg hadde ikke kraft nok i beinet til å avslutte bedre, forteller Igiebor.
        Noen minutter senere ble han trolig snytt for et straffespark.
        – Jeg blir felt og det skulle vært straffespark, sier Nosa.
        LSK er ett av få lag som ikke har fått straffe denne sesongen. Trener Berg mener det er tilfeldig.
        – Det vil sikkert jevne seg ut. Nosa skulle hatt straffe i den situasjonen. Det vil dommeren også se når han får sett bildene, men slik er det i fotball, sier Berg.

– Vanskelig
        Dommer Per Ivar Staberg innrømmer at situasjonen var vanskelig.
        – Jeg ser at det er kontakt, men jeg vurderer at det skjer i lav fart og at kontakten ikke er stor nok til at det er frispark. Skal innrømme at jeg synes situasjonen er vanskelig, og jeg ser ikke bort fra at jeg kan vurdere en liknende situasjon annerledes en annen gang, sier Staberg.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

RB: Børsen Bodø/Glimt - LSK

Bodø/Glimt – Lillestrøm 1-1 (1-1)

Aspmyra.
          Mål: 0-1 (20) Bjørn Helge Riise, 1-1 (41) Daniel Stensland.
          Gult kort: Ingen.
          Tilskuere: 3.568.
          Målsjanser: Glimt 2, LSK 6. Cornere: Glimt 2, LSK 3.
          Stadionstemning: 3
          Kampkarakter: 5

LSK (4-4-2):

OTTO FREDRIKSON 6
          Ikke satt på en eneste prøve før han ikke rakk fram til Essediris løse heading som åpnet for 1-1 rett før pause. Kan ikke lastes for at nullen nok en gang sprakk. Hentet fram en kjemperedning da Stig Johansen fikk en stor sjanse midtveis i 2. omg. Trygg og god i alt han foretok seg.

KARIM ESSEDIRI 4
          For første gang back på dette nivået. Klarte seg greit helt til den løse headingen tilbake til Fredrikson åpnet opp for Glimts utlikningsmål før pause. Hadde problemer de få gangene kantspilleren Oduro fikk satt fart med ballen i beina. Men leste som regel situasjonene godt. Viktig inngripen på Johansens sjanse.

HÅVARD NORDTVEIT 5
          Slet litt med å stokke beina innledningsvis og hadde tidvis problemer med å stå på dem. Men etter hvert sto han fram og vant dueller både langs bakken og i lufta. Satte også fart framover med ball en del ganger.

FRODE KIPPE 5
          Syk i dagene før kampen, men klarert for spill tross lite matinntak. Klarte seg greit defensivt i midten før pause, da Glimt stort sett kom til på kantene. Holdt på rote det til da han feilberegnet en ball til Stensland i 2. omg., men kapteinen rettet opp sin egen feil med en god takling.

MARIUS JOHNSEN 4
          Problemer med farten til Daniel Stensland i åpningshalvtimen. Rakk ikke fram da vingen bredsidet inn utlikningsmålet før pause. Fikk mye bedre kontroll på lynvingen etter pause.

HASSANE DOSSO 3
          Plassert i en uvant kantrolle på midtbanen. Trakk mye inn i midten og kom egentlig aldri med i kampen. Gjorde en grei defensiv jobb, men bidro lite med ball før han ble byttet ut med Gulbrandsen.

ESPEN SØGÅRD 5
          Lite involvert i åpningsomgangen da mye foregikk på kantene. Vant som vanlig flere dueller enn han tapte. Hadde ballen mer etter pause. Feilprosenten var en stund litt for høy på pasningene hans, men mot slutten bidro han sterkt da LSK burde avgjort. Skuddet hans ble slått i tverrliggeren av keeperen.

JOHN ANDERS BJØRKØY 4
          Ikke helt våken i starten da han slapp flere baller sentralt enn normalt. Fikk etter hvert ganske god kontroll på midtbanen og fordelte pasninger. Lekker stikker til Riise da han fikk sin dobbeltsjanse i sluttminuttene.

MAGNUS MYKLEBUST 4
          Mye involvert i 1. omg. da LSK ofte angrep på hans side. Lyktes ikke alltid med ball, men gjorde en oppofrende jobb for å vinne den. En slapp avslutning før pause. Fikk en stor sjanse til å avgjøre i sluttminuttene, men han fikk aldri avsluttet ordentlig på returen fra Søgårds tverrliggerskudd.

BJØRN HELGE RIISE 7
          Veldig god og bevegelig på topp fra start. Flink til å utfordre og hele tiden en trussel. Viste også at det ikke bare et broren som kan skyte. Ledermål med strak vrist var både hardt og presist. Satte også opp Nosa til en kjempesjanse. Mindre med i starten av 2. omg. Men svært sentral mot slutten. Nær seiersmål på dobbeltsjanse.

NOSA IGIEBOR 5
          Skulle etter rapportene kun starte på benken. Men med fra start. Mye involvert i åpningen. Først med en så svak avslutning, så ble han snytt for straffe. En svak assistentdommer hindret ham å komme alene med keeper tre ganger. Haltet og var sliten etter pause. Måtte byttes ut.

SUM 11 MANN: 53

INNBYTTERE:

FREDRIK GULBRANDSEN 4
          (31 min. for Igiebor)
          Gikk på gode løp og fikk ballen i gunstige posisjoner. Lyktes ikke helt når han nærmet seg boksen. Ble litt for lett bytte da.

BJØRN B. SIGURDARSON
          (14 min. for Dosso)
          Skadefri igjen og ble kastet inn i jakt på et seiersmål. LSK fikk et trykk etter at han kom inn – uten at han fikk noen sjanser.

DOMMER

PER IVAR STABERG 4
          Snøt Nosa for straffe tidlig i kampen. Hadde en elendig assistentdommer i Magne Tøsse som tre ganger feilaktig vinket av Nosa på vei gjennom i 1. omg. Frisparkbedømmelsen og kampledelsen for øvrig var god.

ANALYSEN
          Det er få steder LSK har gjort det så bra som på Aspmyra. Fikk tidlig et godt grep på kampen denne gangen også. Nosa Igiebor fikk en sjanse i åpningen, og han ble snytt for straffe rett etterpå. Bodø/Glimt var farlige når de kontret på høyreside, men det var LSK som tok ledelsen med Riises strake vrist.
          Gjestene så ut til å ha god kontroll da, og de kunne også økt ledelsen ved Nosa. Isteden åpnet en løs Essediri heading for Glimts utlikning. LSK var klart best før pause. Etter hvilen var det hjemmelaget som var best den første halvdelen. Men de skapte kun én stor sjanse. De siste ti minuttene trykket LSK på, men klarte ikke å omsette noen av sine to dobbeltsjanser. Totalt sett ga LSK fra seg to poeng.

Vurdert av Morten Svesengen

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

lsk.no

Henning Berg: - En god kamp av oss

Og Henning roste høyreback-debutant Karim Essediri etter bortekampen i Bodø.

Kommentar

• Emil B
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2006
              • 5921

lsk.no

Etter tre bortekamper i NM hittil i år, må LSK ut på tur igjen når 4. runde-kampen spilles mot Stabæk.

Kommentar

• Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

Papir RB 9.6.: Vi var nærmere stupet for seks år siden

Som en service til dere som ikke leser RB, bringer jeg en gammel, men interessant artikkel om økonomien i LSK. RB-lesere får ha meg unnskyldt.

Norsk toppfotball sliter tungt i økonomisk og sportslig motvind. Leder Per Mathisen mener likevel 2003 var verre for LSK enn det som er tilfelle i dag.

Av Per Kristian Torvik

- Jeg sover bedre om natta nå enn jeg gjorde for seks år siden. Vi var nærmere stupet da. Høsten kommer til å bli vanskelig. Men vi har kontroll og en langtidsplan vi gjennomfører. Det hadde vi ikke i 2003.

Per i dag har LSK ikke problemer med å gjøre opp sine forpliktelser. Klubben skylder ingenting, og betaler lønn, skatt og avgifter til rett tid.

- Vi startet med å redusere kostnader allerede våren 2008, da vi så hvor det bar sportslig. De grepene vi tok før de fleste andre, tjener vi på i dag.

- Men dere ble langt fra kvitt alt?

- Vi slet med gammel moro til i mai. Men nå er vi ferdig med det.

- Hvor mye regner du med at LSK vil redusere kostnader i 2009?

- Fram til nå vil jeg anslå beløpet til vel ti millioner. Jeg håper det skal bli 15 før året er omme. Vi har gjort vesentlige innstramminger i elitesatsingen og også i administrasjonen.

Ikke lønnskutt

- Noen klubber er blitt enige med spillerne om lønnskutt. Andre er på gang. Hvorfor vurderer ikke LSK det?

- Så langt har vi spart på at vi har en billigere spillerstall enn i fjor. Vi synes det er riktig å fokusere på samhold og motivasjon framfor å diskutere kutt i lønn.

- Blir LSK-spillerne umotiverte hvis de tjener litt mindre?

- Nei, det tror jeg ikke. Fotballspillere har en risikofylt jobb med korttidskontrakter som plutselig kan være over. Kollektive lønnskutt er ikke lett. Utenlandske spillere som kommer til oss, gjør det for å tjene penger på fotballen og ha Norge som et springbrett til en større liga. Det har jeg respekt for. På litt sikt skal vi spare 20 prosent på lønningene. Men det skal skje gradvis og ved inngåelse av nye kontrakter.

- Burde ikke spillerne se at noe lavere lønn kan gjøre arbeidsplassen deres sikrere?

- Det er godt mulig. Men vi har ikke hørt noe om det, og kommer ikke til å foreslå det med mindre situasjonen blir dramatisk forverret. Vi mener vi skal greie dette.

Skjør økonomi

Elendige sportslige resultater i 2008 var hovedårsaken til at LSK AS måtte bokføre et underskudd på rundt regnet 20 millioner. Nå ligger klubben nest sist og står i fare for å rykke ned.

- Fotballøkonomien er skjør. LSK er avhengig av gode sportslige resultater. Jeg utelukker ikke at vi av likviditetsmessige hensyn må ta et lån i løpet av året. Men greier laget å heve seg til en femte- eller sjetteplass, slik vi har som målsetting, pluss at vi gjør det bra i cupen, kommer vi i land med et positivt resultat.

- Dere har solgt 25 prosent av Åråsen Eiendom for ni millioner kroner. Hvordan skal dere greie å kjøpe det tilbake?

- Inntekter fra eiendomsprosjekter i LSK Invest er øremerket å kjøpe aksjene tilbake innen fem år. Det har vi kontroll på.

- Hva bruker dere de ni millionene til?

- De går til driften av 2009-sesongen. Uten de pengene hadde det blitt vanskelig.

- LSK er under overvåking av profflisensnemnda. Får dere lisens for 2010?

- Ja, det er jeg helt sikker på. Det er det ingen tvil om.

- Men dere kan rykke ned?

- Vi innser at det er mulig å rykke ned, når vi ligger der vi ligger. Ambisjonene er å komme raskt oppover tabellen. Det er litt med det sportslige som det økonomiske. 2009 blir det vanskeligste året. Vi skal jobbe oss ut av det. Jeg har aldri tvilt på at vi skal greie det.

- LSK budsjetterer med spillersalg for fire millioner. Med et landslag som sliter kan det bli vanskelig nok for norske spillere å være attraktive ute?

- Jeg skulle gjerne slippe å budsjettere med det. Men vi gjør det fordi vi tror det er mulig. Men jeg er oppmerksom på at det kan glippe. Da må vi se på andre inntektsmuligheter.

Fortrinn

- Trygve Hegnar har omtalt norske fotballedere som de sanne amatører. Slik utviklingen er i dag, med store underskudd, kutt i lønninger og konkursspøkelser hengende over mange klubber, kan det se ut som han har rett?

- Jeg synes ikke det er riktig. Mens en i en bedrift kan sitte i fred og ro og foreta en rekke dumme avgjørelser, har fotballklubbene mange øyne rettet på seg hele tida. Jeg opplever det ikke verre enn ellers i næringslivet. Det som kan kritiseres, er at en kan la seg påvirke til å gi for høy lønn og betale for mye overgangspenger i pressede situasjoner.

- LSK har alltid hatt hårete mål. Skal en være ærlig, må en kunne si at innsatsen i serien ikke har vært mer enn middels siden sølvmedaljene i 2001. Er ikke det et tegn på at klubben er overvurdert?

- Det har alltid vært høye ambisjoner i LSK og rundt LSK. Det tror jeg er en forutsetning for at vi har vært med i toppen i 35 år, selv om vi ofte ikke har innfridd våre egne forventninger.

- Hvilke fortrinn har LSK som gjør at dere vil komme helskinnet gjennom finanskrisen og fortsette å være klubben med lengst fartstid i eliteserien?

- Vi eier vårt eget stadion. Vi har et eiendomsselskap som tjener penger og som klubben eier 75 prosent av, og som vil øke til 100 prosent igjen. Vi har topp treningsfasiliteter. Vi har god kompetanse på den sportslige siden. Og vi har landets beste supportere i motgang, sier Per Mathisen.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

RB

TRE ALTERNATIVER: LSK-leder Per Mathisen viser fram de tre alternativene. FOTO: KAY STENSHJEMMET

– EM-stadion i Lillestrøm

LILLESTRØM:
                  Per Mathisen mener signalene fra NFF er så sterke at han slår fast at det blir EM i kanaribyen.

Av Espen Bolstad
                  Publisert 23.06.2009 - 09:08 Oppdatert 23.06.2009 - 09:16

NRK i går uttalte informasjonssjef i Norges Fotballforbund (NFF), Roger Solheim, seg om hvilke byer som er med i planene for EM-søknaden som Norge og Sverige leverer sammen.
                  – Oslo er i en særstilling, for der skal vi ha et nytt nasjonalanlegg til 50.000 tilskuere. Lillestrøm får et nytt stadionanlegg med midlertidig plass til 40.000, som kan skaleres ned etter mesterskapet, sier han til vestlandskanalen.
                  LSK-formann Per Mathisen mener signalene fra forbundet nå er så sterke at han slår fast at det blir fotball-EM i flisbyen.
                  – Vi har ikke fått noen offisiell informasjon ennå, men disse signalene er så sterke at vi indirekte føler at vi er med.
                  Den endelige beslutningen om hvilke stadioner som skal med i søknaden tas ikke av NFF før 9. juli.

– EM uansett
                  Nå er det altså UEFA og ikke Per Mathisen som velger vertslandene for fotballens nest største fest. Men LSK-formannen tror ikke Norge og Sverige vil gi seg før de får et mesterskap, enten det skulle bli i 2016, eller senere.
                  – Den jobben som gjøres i begge land nå, vil ikke bli gjort forgjeves, mener Mathisen.
                  Et stadion som tar 40.000 tilskuere kan dermed stå klart i Lillestrøm om ikke mange år, og planene er i full gang.
                  – Med eller uten EM, så skal det bygges en ny stadion i Lillestrøm. Men hvor er ennå ikke avklart, sier Mathisen.
                  Så langt har flere forslag sett dagens lys; både Nitelva, mellom Strømmen og Lillestrøm og «Måsan» ved Kjeller flyplass har RB omtalt.

– En gledens dag
                  Per Mathisen understreker at avgjørelsen om EM i Lillestrøm ennå ikke er tatt, og at endringer kan skje.
                  – Men dette er en gledens dag for Lillestrøm som by og Skedsmo som kommune. Og signalene er så sterke at jeg vil bli overrasket om ikke Lillestrøm står som vertskap i EM-søknaden til Norge og Sverige, sier Mathisen.
                  Skedsmo-ordfører Anita Orlund har til RB tidligere uttalt seg svært positivt til EM i kommunen:
                  – Skedsmo er en inkluderende, usnobbete, fotballgal kunnskapsby, som vil være i stand til å oppfylle alle krav og forventninger til å lage en fest. Vi har landets beste infrastruktur. Nærheten til Oslo er en stor fordel ved et slikt arrangement. Nytt stadion for LSK er et fyrtårn i kommunedelplanen. Den vi skal bygge, skal bli landets flotteste, sa Anita Orlund.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                    Administrator
                    • Nov 2003
                    • 6411

LSK, Lillestrøm og Skedsmo er med i EM-søknaden

Med sterke signaler fra Norges Fotballforbund kan man nå etterhvert slippe jubelen løs på Romerike. LSK, Lillestrøm og Skedsmo er med i EM-søknaden til EM i 2016 hvis man skal tyde signalene fra NFF.

Av: Ole Kristian Bakkene

Håkon Henriksen
                    -
                    Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                    -
                    ALT FOR FUGLA

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

lsk.no

Presenterer søknaden til EM 2016 og nye Åråsen onsdag morgen

Onsdag morgen arrangerer LSK frokostmøte på Åråsen med Skedsmo kommune og Norges Fotballforbund. Tema er søknaden til EM i 2016 og ikke minst Nye Åråsen.

Kommentar

• Emil B
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2006
                        • 5921

KFL.no

LSK-Molde torsdag 25. juni kl 1900

Sola skinner, Lillestrøm vinner! Godværet er over oss, vi har ikke tapt på 9 kamper, og skal opp mot sterke motstandere de kommende dagene og ukene. Les mer om Molde, Start og Stabæk-matcha!

Skrevet av Kanari-Fansen Lillestrøm

LSK – Molde torsdag 25. juni kl 19.00
                        LSK – Start onsdag 1. juli kl 19.35!
                        Viking – LSK søndag 5. juli kl 20.00 (se egen sak)
                        4. runde i cupen! Stabæk-LSK onsdag 8. juli kl 19.00
                        Her gjelder det å holde seg våkne folkens!
                        Mange datoer og rare klokkeslett.
                        Først: Torsdag kl 19 er det klart for toppkamp på Åråsen. Vel, vi skal i hvert fall møte et lag i toppen. Molde har hatt fin flyt denne sesongen og ligger på andre plass. Fugla har krøpet opp på 11. plass på tabellen, men er bare to poeng over direkte nedrykk.

Det betyr kun én ting. Mas om mer støtte, og et krav om å ikke ta sommerferie. Varmen og finværet har senka seg over Østlandet. Torsdag betyr det å undertrykke et hvert ønske om å ligge i sanda ved skvulpende bølger. Her er det Åråsen stadion som må ha førsteprioritet! Og for ekte LSK-fans kan man strengt tatt ikke ha det bedre enn å se Fugla kjempe som besatt for nye poeng i solskinn på Åråsen. ”Sola den skinner, Lillestrøm vinner”.

7.700 på forrige hjemmekamp var et skremmeskudd om at ting ikke går av seg sjøl i Lillestrøm heller. Push derfor alle du kjenner til kampen mot Molde. Bruk Facebook, kvitre som en ekte Fugl på Twitter, send en e-post til hele vennegjengen og la SMS-meldingene fly på kryss og tvers. Her er det viktig at folket stiller opp!

Martin’s vil selvfølgelig holde oppe før kampene, så møt opp og lad opp med dine medsupportere. Vi kjører tribunemøte kl 1715 før både Molde og Start-kampen.

Bussbilletter til Viking borte og Stabæk borte i cupen selges på vår stand på Åråsen både torsdag 25. juni mot Molde (17-1845) og onsdag 1. juli mot Start (17-1915)!

4. runde i cupen: Stabæk – Lillestrøm på Fornebu onsdag 8. juli kl 19.00

Vi trakk Stabæk og fikk nok en bortekamp, men det kunne vært verre. Vi drar uansett til flyhangaren for å vinne - Cupen er håpet.

- Bussavgang fra Alexander Kiellandsgate kl 1730.
                        - Pris kr 120,-

Kjøre bil? Glem det. Vi veit hvilket lavmål parkering og trafikkordning ved Stabæk-hallen representerer. Sett bilen i en av sidegatene til Alexen som ved hjemmekamp, og bli med bussen. Du slipper i tillegg å betale bompenger.

Kommentar

• McGuffy
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 5104

Siste om EM-søknaden og Nye Åråsen!

Onsdag morgen vil LSK i samarbeid med Skedsmo kommune og Kunnskapsbyen Lillestrøm presentere søknaden for EM 2016, og ikke minst også planene rundt Nye Åråsen.

-----------------------

Bildegalleri: Her er Nye Åråsen

Vi gir deg i dag et bildegalleri med bilder av Nye Åråsen. Både tegninger over selve planene, og ikke minst også hvordan det vil se ut.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

KVELD: Slik vil LSKs nye stadion se ut på kveldstid og seine kamper. Den øvre delen av tribunen kan bygges ned etter mesterskapet og bli tribunen i andre fotballanlegg. Da kan også den nedre delen bygges ut for næringsvirksomhet eter behov. ALLE ILLUSTRASJONER: BIONG ARKITEKTER AS

Lillestrøms EM-stadion til 44.000

LILLESTRØM:
                            Dette er LSKs EM-stadion til mesterskapet i 2016, slik den blir presentert på et frokostmøte på Olavsgaard i dag.

Av Per Kristian Torvik
                            Publisert 23.06.2009 - 22:00 Oppdatert 24.06.2009 - 06:45

TO PLAN: Den øverste delen av tribunen fjernes etter EM, og taket senkes ned, slik at stadion vil romme 20.000 tilskuere. En ti meter tykk drager går rundt hele stadion og gjør at det ikke finnes stolper som hindre utsikten.

SENKET: Når øverste del av tribunen er fjernet, blir taket senket ned og stadion en kapasitet på 20.000 tilskuere.

LEVERT: EM-søknad er levert. LSK-leder Per Mathisen (t.v.), ordfører Anita Orlund og Totalprosjekts John Grønlien har stor tro på Lillestrøms EM-søknad, og at stadionplanene tilfredsstiller alle UEFA-krav. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

DAG: Slik vil stadionet se ut i dagslys.

Forutsetningen er at Lillestrøm blir norsk søkerby og at Norge vinner i kamp mot Italia, Frankrike og Tyrkia.
                            – Vi leverer løsninger fra 35.000 opp til 44.000 tilskuere og tilfredsstiller alle UEFAs krav. Den øvre del av tribunen bygges som et legoklossystem og kan benyttes et annet sted etter mesterskapet. Det er også mulig med fire eller fem anlegg, som hver kan ta 4.000 til 5.000 tilskuere. Det vil sannsynligvis dekke et enda større behov, sier Per Mathisen.

Etterbruk
                            – Lillestrøm Arena skal inn i den oppdaterte kommunedelplanen og plasseres sentrumsnært som et signalbygg for byen, sier ordfører Anita Orlund.
                            Måsan, Vigernes og området ved Nitelva bortenfor Norges Varemesse er de aktuelle tomtene.
                            John Grønlien i Totalprosjekt er engasjert av LSK for å utvikle stadionprosjektet, og av Skedsmo kommune for å utforme søknaden til NFF. Han har vært opptatt av at stadion må oppfylle alle UEFAs regler.
                            – Dette er ikke en Tippeliga-arena, men et stadion som skal oppfylle alle krav til sikkerhet ved et slikt arrangement. Det finnes ikke noen slik arena i Norge i dag.

Han har sett spesielt på etterbruken.
                            – Et fotball-EM skal ha en varig verdi. Det europeiske fotballforbundet har ikke råd til at merkevaren deres skal svekkes.
                            UEFA sliter med ferdigstillelsen av anleggene til mesterskapet 2012 i Ukraina og Polen. I Portugal ble det bygget gigantstadioner som står tomme i dag.
                            – I Østerrike og Sveits bygget de tribuner som måtte rives etterpå og kjøres på fyllinga. Derfor er det viktig for oss å vise til en stadion som kan bygges delvis ned, flyttes og komme til nytte andre steder.
                            John Grønlien mener et EM der Lillestrøm er arrangørby skal være bærekraftig for regionen.
                            – Lillestrøm har en fantastisk beliggenhet og kan ta markeder når det gjelder store arrangementer.
                            Han er også sikker på at Norge og Sverige vil ligge godt an til å bli arrangør av EURO 2016 i konkurranse med store fotballnasjoner som Italia og Frankrike.
                            – Vi har møtt seks UEFA-delegater ganske høyt oppe i systemet. De har vært opptatt av hvilken markedsplan vi har før, under og spesielt etter EM. De vil vite om businessplanen er fornuftig og framtidsrettet. I disse krisetider for miljø og økonomi, ser mange at Skandinavia har en annen verdi og kan tilfredsstille kravene, sier John Grønlien.

LSK skal bygge
                            Om Norge og Sverige ikke får EM 2016, vil LSK uansett bygge nytt stadion på en av de aktuelle tomtene. Men det vil skje i en mindre målestokk.
                            – Da tenker vi oss et stadion med 20.000 tilskuere. Vi er glade for at Skedsmo kommune ønsker den i den indre kjerne av byutviklingen som et signalbygg for Lillestrøm.
                            – Hva skjer hvis Norge og Sverige ikke får EM i 2016, men i 2020?
                            – Da vil vi dimensjonere for at stadion kan bygges ut med topptribunene, slik det er foreslått i dag. Vi skal legge til rette for at alle muligheter og størrelser på stadion kan realiseres.
                            EM-komiteen har lagt lokk på utgiftssiden og vil ikke snakke kostnader. Det gjør heller ikke Per Mathisen når det gjelder klubbens del av utgiftene.
                            – Bør ikke LSK frykte å gå på en økonomisk smell?
                            – Vår andel inn i dette er verdien av Åråsen. Der kan stadion bygges ut med næring. Vi vil blant annet kunne rive hele den gamle tribunen og bygge ut på gressbanen. Men det blir nok ikke fotball der lenger.
                            – Har LSK råd til å gjøre det?
                            – Det er to muligheter. Vi kan beholde Åråsen selv og utvikle den. Eller vi kan selge den som næringsområde. Det første vil i utgangspunktet være mest attraktivt. Vi tror dette er en riktig satsing for oss, sier Per Mathisen.
                            LSKs og Skedsmo kommunes søknad om å bli EM-by er levert Norges Fotballforbund. Om byen blir norsk arrangør avgjøres 10. juli.
                            UEFA bestemmer hvem som får EM neste sommer.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

RB

EM-SØKNADEN: Fotballpresident Sondre Kåfjord la fram Norge og Sveriges EM-planer på et "frokosmøte" på Åråsen i dag. MMS-FOTO: KAY STESNHJEMMET

– For tidlig å sprette champagneflaskene

ÅRÅSEN:
                              Men Sondre Kåfjord bekrefter indirekte at Lillestrøm er og blir en EM-by.

Av Espen Bolstad | Morten Svesengen
                              Publisert 24.06.2009 - 09:09 Oppdatert 24.06.2009 - 09:14

Under det LSK, Skedsmo kommune og Kunnskapsbyen Lillestrøm har valgt å kalle et frokostmøte snakker fotballpresident Sondre Kåfjord nå om EM-søknaden til Norge.
                              Han har fått med seg de siste dagers skriverier om at Lillestrøm allerede er blant byene i EM-søknaden til Norge og Sverige:
                              – Det er litt tidlig å sprette champagnen i Lillestrøm, selv om jeg så her at noen meldte at Lillestrøm allerede var klar. Vi skal først behandle dette den 9. juli. Men hvis Lillestrøm er den eneste søkeren som vil bygge stadion til 40.000 tilskuere, så ligger de godt an, sa Kåfjord.

Ingen andre
                              Like etter bekrefter han at det kun er Lillestrøm som har søkt om å få bygge et stadion som kan huse 40.000 tilskuere.
                              Bergen, Bodø, Stavanger og Trondheim søker alle om å få bygge et stadion på 30.000 tilskuere.
                              Under Kåfjords innlegg kom det også fram at det kan bli snakk om fem EM-stadioner i Norge, og fire i Sverige – på grunn av den finansielle situasjonen i landene.
                              Skedsmo-ordfører Anita orlund har utelukkende vært positiv til EM i byen:
                              – Alle byer som har vært arrangør i EM snakker om bare positive effekter før, under og etter mesterskapet, sa hun på møtet.

Planene klare
                              Romerikes Blad kunne i dag presentere tegningene av det nye 44.000-stadionet som foreløpig har fått navnet Lillestrøm Arena.
                              John Grønlien i Totalprosjekt er engasjert av LSK for å utvikle stadionprosjektet, og av Skedsmo kommune for å utforme søknaden til NFF. Han har vært opptatt av at stadion må oppfylle alle UEFAs regler.
                              – Dette er ikke en Tippeliga-arena, men et stadion som skal oppfylle alle krav til sikkerhet ved et slikt arrangement. Det finnes ikke noen slik arena i Norge i dag.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

Før runden (Tips AS)

LILLESTRØM – MOLDE
                                Torsdag 25. juni kl. 19.00

ÅRÅSEN STADION – DOMMER: SVEIN ODDVAR MOEN (HAUGAR)

LILLESTRØM SKADER: Pål Steffen Andreassen (f) (kilde: Frank Grønlund, daglig leder)

MOLDE SKADER: Thomas Holm (mb). (kilde: Arild Bakke, fysisk trener)

FØR AVSPARK: Lillestrøm er sakte men sikkert i ferd med å gjøre Åråsen til et fort igjen. Har ikke tapt hjemme siden slutten av april da Rosenborg ble for sterke. Molde er, som i fjor, langt bedre bortre enn hjemme. Kun ett bortetap på de første syv forsøkene er fasit til nå. Har ikke ens spesielt god statistikk på Åråsen, og siste gang moldenserne hadde med seg full pott herfra var i 2002. Siden den gang har LSK vunnet to, mens fire har endt i poengdeling (serie & cup). Lillestrøms assistenttrener Petter Belsvik scoret i sin tid målene for Molde.

Kommentar

• KrisB
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2008
                                  • 2923

RB.papir

Geir Kåsene ser lys i skadetunnelen.

Flere klare mot Molde?
                                  Åråsen: LSK-fysioterapeut Geir Kåsene ser lyset i enden av LSKs mørke skadetunnel. Slik vurderer skadesituasjonen til de spillerene som enten sto over kampen mot Bodø/Glimt eller gikk ut halvskadet søndag.

Nosa Igiebor:
                                  -Trente med ball tirsdag og er klar igjen.
                                  Edwin Eziodawe:
                                  -Spurtet litt mandag og trente med ball i går. Vurderes fram mot kampen.
                                  Arild Sundgot:
                                  -Er i bedre i ryggen og trente med ball i går. Vi vurderer situasjonen forløpende.
                                  Lars Kristian Eriksen:
                                  -Løper godt og er nær trening med ball.
                                  Olivier Occean:
                                  -Løper for fult rett frem og trener noe med ball. Mangler litt når det gjelder skudd og forflyttning sideveis. Nærmer seg fotballtrening.
                                  Khaled Mouelhi:
                                  -Er mye bedre og vil veldig snart trene fotball igjen.
                                  Pål Steffen Andresen:
                                  -Den eneste som er langtidsskadet. Utviklingen etter operasjonen går slik vi hadde regnet med. Har vært ute i seks uker. vil være ute i 4-6 måneder.
                                  Kristoffer Togstad:
                                  -Er klar igjen.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

Sunnmørsposten

Han [TAG] høstet skryt av Odd Grenland-trener Dag-Eilev Fagermo, som var gjest på tv.
                                    Han uttalte at tomålsscoreren er en av spillerne i 1. divisjon som har størst potensial for å spille i eliteserien og at det var klasse over 1-0-scoringen.
                                    – Det høres bra ut, gliser Gundersen, da HA-sporten forteller ham om ordene fra Odd-treneren.
                                    – Målet mitt er å spille på så høyt nivå som mulig. Hva som skjer i framtida, er egentlig ikke opp til meg, ettersom jeg har kontrakt med Lillestrøm ut 2010.

Ola Brenden vil svært gjerne beholde ham i Sundet.
                                    – Vi er fortsatt i en god dialog med LSK, sier Brenden.
                                    Les nyheter, artikler og se videoer om Fotball i Sunnmørsposten

Kommentar

• Håkon Henriksen
                                      Administrator
                                      • Nov 2003
                                      • 6411

LSK-TV: Se Lillestrøms EM-presentasjon

Onsdag morgen hadde LSK i samarbeid med Skedsmo kommune og Kunnskapsbyen Lillestrøm presentasjon av EM-søknaden. Vi gir deg EM-presentasjonsvideoen.

Av: Ole Kristian Bakkene

Håkon Henriksen
                                      -
                                      Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                                      -
                                      ALT FOR FUGLA

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Folkebladet

- Molde blir en bra test

Håper å rekke kamp: Edwin Eziyodawe ( Foto: Falch, Knut )

Av: Eirik Fardal
                                        Publisert: 24.06.2009 kl. 14:59 , endret: 24.06.2009 kl. 15:01

Etter ni kamper uten seier har LSK nå gått seks kamper uten tap og klatret bort fra tabellbunnen. Trener Henning Berg mener topplaget Molde vil bli en god test for spillerne hans.

Lillestrøm og trener Henning Berg har opplevd en klar fremgang etter ni strake kamper uten seier i serieåpningen. Torsdag gjester Molde, et av seriens beste lag så langt, Åråsen.

- Molde har gjort det veldig bra. De har hatt det samme systemet siden i fjor og har hatt god kontinuitet. De har beholdt spillerne og i tillegg forsterket med Makhtar Thioune. Så langt er de det eneste stabile laget sammen med Rosenborg. De har mye kvalitet, men vi vet stort sett hvordan de spiller og hva de vil. Det blir en bra test for oss, sier Berg.

Preget av skader
                                        Så langt har Lillestrøms sesong først og fremst vært preget av ekstremt mange skader på sentrale spillere. På dagens skadeliste står Olivier Occean, Khaled Mouelhi, Pål Steffen Andresen, Lars Kristian Eriksen, Kristoffer Tokstad, Arild Sundgot og Edwin Eziyodawe.

- Det ser bedre ut med mange. Tokstad og Edwin kan bli klare, og vi har også et håp om at Arild blir klar. Men vi har bare hatt to treningsdager etter Bodø/Glimt-kampen så situasjonen er fortsatt uforandret for enkelte, sier fysioterapeut og fysisk trener Geir Kåsene.

Edwin optimist
                                        Det er nå elleve dager siden spissen Edwin Eziyodawe fikk strekk i låret under kampen mot Fredrikstad, der han scoret to flotte mål og herjet med FFK-forsvaret. Spilleren er selv optimistisk i forhold til skaden.

- Jeg føler meg fin og er klar for kamp, sier Eziyodawe etter dagens trening, der han testet strekken med noen stigningsløp mot slutten av økta.

- Vi får se om Edwin blir klar. Han er nære, men blir testet i morgen, sier Berg.

Nosa og Riise
                                        Det er trolig større sjanse for at trener Henning Berg fortsetter med spissparet Nosa Igiebor og Bjørn Helge Riise fra Bodø/Glimt-kampen.

- Nosa klarte en time i Bodø før han måtte ut og er fortsatt ikke helt bra. Men det gikk bra da han spilte og han er med mot Molde, sier Kåsene.

- Jeg må teipe ankelen, og sliter litt med bevegelsene fra side til side, men ellers går det bra, sier Igiebor.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

lsk.no

- Gutta må ville vinne

Frode Birkeland møter sitt gamle lag når LSK-juniorene tar turen til Hamar i kveld. - Det hjelper ikke at jeg vil vinne kampen. Det er gutta som må ville vinne, sier han.

Kommentar

Working...