Innoverskrudde dødballer er resepten!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyLem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 2902

    Innoverskrudde dødballer er resepten!

    Vi har begynt å score på dødballer igjen, og det er gledelig. Det ser ut som om det er det som kan redde oss fra avgrunnen. Spesielt Bjørkøy har økt presisjonen, men det er også andre som har bidratt tidligere.

    Det intressante å legge merke til er at det stort sett er de innoverskrudde variantene som blir farlige. Begge dødballscoringene i går, den mot Lyn, den første mot Sandefjord og den mot Odd kom som følge av innoverskrudde varianter. Det er vel tre cornere av Bjørkøy, og et frispark fra Kiko og et fra Bjørkøy.

    Veldig bra. Undertegnede har vært kritisk til spillet i hele år, og gjentatt at om vi scorer så er det på dødballer eller tilfeldigheter. Etter gårsdagens kamp kan vi også legge til gode soloprestasjoner. Det demper ikke min kritikk av at vi mangler plan i eget spill og scoringer basert på det, men det er en annen debatt. Uansett kommer men tydeligvis et godt stykke i den røtne konkursligaen med gode dødballer.

    Angående dødballer så er det gledelig at vi nærmer oss gammel styrke. Men vi er bare farlige fra den ene siden. Fra vår høyreside må vi ty til utoverskrudde cornere og frispark, som ikke har vært noen trusler. Jeg har også sett eksempler på kort corner i år - grøss.

    Grunnen til at vi er ufarlige fra den ene siden er selvsagt manglende venstreben. Kippe og MJ er venstrebente, men er av naturlige årsaker inne i boksen. Hvis Ringen spiller mener jeg det er soleklart at han må slå. Det fikk han ikke lov til tidligere i år, på tross av en fin venstrefot.

    Det er gledelig at Bjørkøy tar tak, men dette understreker bare behovet for en venstrebent spiller som også kan ta dødballer. Enten en ny kant, eller Ringen. Vi er farlige på dødballer nå, og med en venstrebent spiller blir vi dobbelt så farlige!
    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal
  • TomLundby
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 616

    #2
    En del her husker vel 30 år tilbake i tid. Da kunne man se verden beste cornere på Åråsen. De var innoverskrudde fra begge sider, (nesten) alltid harde og presise og landet enten rett foran første stolpe, rett utfra bakre stolpe eller i bakre kryss. Målene øste inn. Hvis noen er i tvil, cornerne fra venstre ble tatt av Tom Lund. Cornerne fra høyre ble tatt av Tom Lund. Like gode uansett bein og side.

    Merkelig at ingen kan gjøre det 30 år etter hvor de trener mye mer og får 100 ganger bedre betalt. Når det er sagt, all ære til Bjørkøy for fine dødballer i det siste.

    Kommentar

    • ulfpulf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 2505

      #3
      Opprinnelig skrevet av TomLundby
      Merkelig at ingen kan gjøre det 30 år etter hvor de trener mye mer og får 100 ganger bedre betalt.
      Det var andre ting enn treningsmengde og lønn som gjorde Tom Lund unik.

      Kommentar

      • HSft
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2004
        • 6082

        #4
        Før sesongen i år drilla Berg Ringstad på alt av dødballer fra høyre og Riise på alt fra venstre. Regner med at Ringstad fort får lov til å ta dødballene fra venstre igjen om han spiller seg inn på laget.

        Kommentar

        • BennyLem
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 2902

          #5
          Opprinnelig skrevet av HSft
          Før sesongen i år drilla Berg Ringstad på alt av dødballer fra høyre og Riise på alt fra venstre. Regner med at Ringstad fort får lov til å ta dødballene fra venstre igjen om han spiller seg inn på laget.
          Det var det jeg hadde hørt før sesongen også, og noe jeg antok etter å ha sett pasningsfoten hans i sesongoppkjøringen. Ikke minst hadde jeg et stort håp om endelig å se en god venstrefot i aksjon igjen.

          Men hvis jeg ikke tar helt feil, så fikk han vel ikke ta dødballer de seriekampene han spilte?

          Jeg vil forøvrig si at jeg aldri synes Ringen spilte seg ut av laget. Synes han leverte stort sett solid i en vrien periode.
          Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

          Kommentar

          • Rovfugl
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 3672

            #6
            dødballene må ikke bare være presise, men de må også være hard og flat, da blir det ekstra farlig. disse høye lompene som kommer dalende rett ned gjør det nesten umulig å få noe fart på ballen. Vi er blitt litt bedre, men der er fortsatt mye forbedringspotensiale.
            DØ FOR FUGLA!!!
            http://www.fluefiskebloggen.no
            LSK er min religion
            Ujah er min gud

            Kommentar

            • sparwasser
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 3185

              #7
              Opprinnelig skrevet av ulfpulf
              Det var andre ting enn treningsmengde og lønn som gjorde Tom Lund unik.
              Epletrærne i Birkebeinergata?

              Kommentar

              • Xavi
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2008
                • 1275

                #8
                Han skjøt vel på samme trær typ en million ganger for at det skulle sitte så.

                Ellers virker det virkelig som Bjørkøy han finstilt sikte sitt.
                Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                Anders, Tidligere styremedlem KFL

                Kommentar

                • ulfpulf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2004
                  • 2505

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Xavi
                  Han skjøt vel på samme trær typ en million ganger for at det skulle sitte så.
                  Du har rett, treningsmengde har noe å si. Det jeg mente er at Tom Lund hadde et talent som det ikke er mulig å trene opp i voksen alder selv om spillerne trener mer nå enn da han var aktiv.

                  Kommentar

                  • superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                    Du har rett, treningsmengde har noe å si. Det jeg mente er at Tom Lund hadde et talent som det ikke er mulig å trene opp i voksen alder selv om spillerne trener mer nå enn da han var aktiv.
                    Jeg er helt uenig med deg ulf. Det er fullt mulig å trene opp ett dødballbein i voksen alder. Å slå gode cornere og frispark (innlegg) er absolutt ikke vanskelig i det hele tatt , men det krever trening.

                    Er det noen som vet hvor mye våre gutter trener påd dette? Står de igjen etter felles treningene og slår cornere? Jeg er 110% sikker på at om Bjørkøy og vennene hans står igjen en halvtime og slår cornere etter hver trening vil han prikke de på rett sted 10 av 10 ganger innen utgangen av august.
                    Enøyd i de blindes dal.

                    Kommentar

                    • ulfpulf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2004
                      • 2505

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av superbøffel
                      Det er fullt mulig å trene opp ett dødballbein i voksen alder. Å slå gode cornere og frispark (innlegg) er absolutt ikke vanskelig i det hele tatt , men det krever trening.
                      Etter å ha tenkt meg om, tror jeg du har rett. Tom Lund slo mange cornere og frispark også på A-lagstreningene, og det ser virkelig ut som Bjørkøy har trent seg opp til å bli mer presis.

                      Det opprinnelige utsagnet jeg reagerte på var at det er "Merkelig at ingen kan gjøre det 30 år etter hvor de trener mye mer". Det stemmer nok at A-laget trener flere timer per uke, men av det jeg har sett av dagens treninger og Hooleys 70-tallstreninger, er det ingen tvil om når det ble trent mest på dødballer.

                      Og jeg nekter fortsatt å tro at høyere lønn har noe å si for om vi får se Tommy-cornere, og jeg mener fortsatt at han hadde et unikt talent som ikke bare var skapt av trening.

                      Kommentar

                      • superbøffel
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 5611

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                        Etter å ha tenkt meg om, tror jeg du har rett. Tom Lund slo mange cornere og frispark også på A-lagstreningene, og det ser virkelig ut som Bjørkøy har trent seg opp til å bli mer presis.

                        Det opprinnelige utsagnet jeg reagerte på var at det er "Merkelig at ingen kan gjøre det 30 år etter hvor de trener mye mer". Det stemmer nok at A-laget trener flere timer per uke, men av det jeg har sett av dagens treninger og Hooleys 70-tallstreninger, er det ingen tvil om når det ble trent mest på dødballer.

                        Og jeg nekter fortsatt å tro at høyere lønn har noe å si for om vi får se Tommy-cornere, og jeg mener fortsatt at han hadde et unikt talent som ikke bare var skapt av trening.
                        Tommy hadde utvilsomt et talent som ikke bare var ett resultat av trening, men min påstand er at veldig mange kan bli nesten like gode med den samme treningen. Å slå en presis corner er ikke vanskelig i det hele tatt, men det krever trening å gjøre det hver gang.
                        Enøyd i de blindes dal.

                        Kommentar

                        • andersmm
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2006
                          • 5764

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av superbøffel
                          Tommy hadde utvilsomt et talent som ikke bare var ett resultat av trening, men min påstand er at veldig mange kan bli nesten like gode med den samme treningen. Å slå en presis corner er ikke vanskelig i det hele tatt, men det krever trening å gjøre det hver gang.
                          Enig. Det er ingen som kan forvente verdensklasse på cornerene, men man bør klare å legge en relativt presis corner med fart og passelig høyde 9 av 10 ganger. Ihvertfall når du betales en pen sum for å sparke fotball. Ellers i arbeidslivet forventes det at man videreutdanner seg og utøker sin kompetanse hele tiden, og det burde også forventes av fotballspillere. Å bruke en halv time hver dag på å legge cornere, slå crossere eller presse skudd under tverliggeren ligger ikke bare i lagets interesse. Spilleren selv er tjent med å forbedre sine egenskaper, da det utøker hans karrieremuligheter.
                          "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                          Kommentar

                          • superbøffel
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2005
                            • 5611

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av andersmm
                            Enig. Det er ingen som kan forvente verdensklasse på cornerene, men man bør klare å legge en relativt presis corner med fart og passelig høyde 9 av 10 ganger. Ihvertfall når du betales en pen sum for å sparke fotball. Ellers i arbeidslivet forventes det at man videreutdanner seg og utøker sin kompetanse hele tiden, og det burde også forventes av fotballspillere. Å bruke en halv time hver dag på å legge cornere, slå crossere eller presse skudd under tverliggeren ligger ikke bare i lagets interesse. Spilleren selv er tjent med å forbedre sine egenskaper, da det utøker hans karrieremuligheter.
                            Og det viktigste av alt: Det er gøy.
                            Enøyd i de blindes dal.

                            Kommentar

                            • Canário
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2005
                              • 1471

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av superbøffel
                              Det er fullt mulig å trene opp ett dødballbein i voksen alder. Å slå gode cornere og frispark (innlegg) er absolutt ikke vanskelig i det hele tatt , men det krever trening.
                              Trening som må komme fra tidlig alder av. Har du slått lite innlegg som ung, er det umulig å få en intuitiv bra dødballfot i voksen alder. Du kan forbedre den, på samme måte som Søgård "forbedrer" teknikken, på tross av alle årene han har spilt fotball, men det stopper også der, fordi ferdigheter læres i ung alder eller aldri. Det må sitte i ryggmargen fra tidlig alder.

                              Tom Lund var en ener i alt, men han hadde basisferdigheter, et fundament og grunnlag, som ikke ble lagt i alle årene han spilte fotball på lag, men årene før. Slik som de fleste sportstorheter, Henry på "prærien", Ronaldo i bakgata, Bjørn Borg på garasjeveggen og Ivanovic i et tomt svømmebasseng...

                              At det ble trent mer på dødballer på 70-tallet handler vel om prioritering og hva man velger å gjøre det til selv. Det skal mye til å være best i alt, eller til og med god i alt. De fleste måla i serien kommer ikke på dødball, derfor er trening på spill mot etablert forsvar og overganger minst like viktig. På den tiden var vel LSK en av pionerene innen norsk fotball, med dødballer som intet unntak.

                              Men, når jeg tenker meg om, tror jeg det skjedde noe etter Strømmen-kampen. I den kampen hadde Bjørkøy dødballtrening for en måned. Men han har "alltid" hatt den kvaliteten i seg.

                              Kommentar

                              • superbøffel
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 5611

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Canário
                                Trening som må komme fra tidlig alder av. Har du slått lite innlegg som ung, er det umulig å få en intuitiv bra dødballfot i voksen alder. Du kan forbedre den, på samme måte som Søgård "forbedrer" teknikken, på tross av alle årene han har spilt fotball, men det stopper også der, fordi ferdigheter læres i ung alder eller aldri. Det må sitte i ryggmargen fra tidlig alder.
                                Sludder og vås. Dersom han ikke evner å lære seg å slå en skrudd pasning på 25-30 meter med høyde mellom 1.5 og 2.5 meter er han strengt tatt lam. Søgard er selv faktisk beviset på at det er mulig å lære teknikk i voksen alder - han har faktisk klart å få tilslag med venstrebeinet i tillegg til å forbedre ett halvdødt høyrebein enormt.

                                At grunnteknikk læres best i ung alder er jeg enig i, men det betyr ikke at det umulig eller veldig vanskelig i voksen alder. Vi snakker om cornere her, ikke zlatan-finter.
                                Enøyd i de blindes dal.

                                Kommentar

                                • aguado
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 448

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Canário
                                  Trening som må komme fra tidlig alder av. Har du slått lite innlegg som ung, er det umulig å få en intuitiv bra dødballfot i voksen alder. Du kan forbedre den, på samme måte som Søgård "forbedrer" teknikken, på tross av alle årene han har spilt fotball, men det stopper også der, fordi ferdigheter læres i ung alder eller aldri. Det må sitte i ryggmargen fra tidlig alder.
                                  Tror du tenker på enkelte laverestående organismer. Som hunder har også mennesker mulighet til å lære seg nye ferdigheter gjennom hele livet.

                                  Kommentar

                                  • Yellow-not-jella
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2009
                                    • 1606

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                    Sludder og vås. Dersom han ikke evner å lære seg å slå en skrudd pasning på 25-30 meter med høyde mellom 1.5 og 2.5 meter er han strengt tatt lam. Søgard er selv faktisk beviset på at det er mulig å lære teknikk i voksen alder - han har faktisk klart å få tilslag med venstrebeinet i tillegg til å forbedre ett halvdødt høyrebein enormt.

                                    At grunnteknikk læres best i ung alder er jeg enig i, men det betyr ikke at det umulig eller veldig vanskelig i voksen alder. Vi snakker om cornere her, ikke zlatan-finter.
                                    Det vil være plent umulig å få Espen S til å slå like harde og gode cornere/frispark som Tom Lund gjorde med begge bein. Won't happen. Det er du som farer med sauer und kraut.

                                    Jeg foreslår at du gjør en forskningsoppgave på det. Start med å gå ned på guttetreninga, så ser du den ENORME forskjellen i talent hos de yngre.
                                    Last edited by Yellow-not-jella; 19.06.2009, 03:55. Begrunnelse: herming

                                    Kommentar

                                    • Yellow-not-jella
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2009
                                      • 1606

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av jalapenos
                                      Tror du tenker på enkelte laverestående organismer. Som hunder har også mennesker mulighet til å lære seg nye ferdigheter gjennom hele livet.
                                      Ta en tur på Norges Idrettshøyskole slash Toppidrettssenteret. Der kan det læres rimelig mye om hvor lite trenbart en del ting er i voksen alder, eller ihvertfall viktigheten av det som skal skje som ung. Gjelder selvfølgelig ikke "oss" som er gode med begge bein og er "best" i alt..:twisted:

                                      Kommentar

                                      • superbøffel
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 5611

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
                                        Det vil være plent umulig å få Espen S til å slå like harde og gode cornere/frispark som Tom Lund gjorde med begge bein. Won't happen. Det er du som farer med "sludder og vås".

                                        Jeg foreslår at du gjør en forskningsoppgave på det. Start med å gå ned på guttetreninga, så ser du den ENORME forskjellen i talent hos de yngre.
                                        Les det jeg skriver en gang til. Jeg skriver ikke at Espen kan komme på nivå med Tom Lund. Jeg skriver at Espen kan bli god nok til å legge 9 av 10 cornere akkurat dit de skal.

                                        Les videre: Jeg skriver at det er mye lettere å lære teknikker i ung alder, men at det er langt i fra umulig i voksen alder.

                                        Min påstand er at å legge en bra corner er nesten like enkelt som å ta avspark (Takk Ivar Hoff). Det finnes ikke andre grunner til at dødballene er upresise enn pur latskap.
                                        Enøyd i de blindes dal.

                                        Kommentar

                                        Working...