Innoverskrudde dødballer er resepten!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • iL
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Jan 2004
    • 10771

    #21
    Opprinnelig skrevet av superbøffel

    Min påstand er at å legge en bra corner er nesten like enkelt som å ta avspark (Takk Ivar Hoff). Det finnes ikke andre grunner til at dødballene er upresise enn pur latskap.

    Hvorfor ser du da så mange røtne cornere i bedre ligaer også? ser for det meste premier league selv utenom norsk, og gud hjelpe hvor mange dårlige man ser der også, selv om det jevnt over er bedre en norsk liga.
    Kanarifugla flyr høyt i år!

    Kommentar

    • aguado
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2006
      • 448

      #22
      Opprinnelig skrevet av iL
      Hvorfor ser du da så mange røtne cornere i bedre ligaer også? ser for det meste premier league selv utenom norsk, og gud hjelpe hvor mange dårlige man ser der også, selv om det jevnt over er bedre en norsk liga.
      Kanskje ikke alle synes detaljtrening er like gøy?

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        #23
        Morsom diskusjon. Fra en god wikipedia-artikkel om Tom Lund, et lite inntrykk fra 76-sesongen:
        Spillerne måtte terpe cornere og frisparkformasjoner til det satt som det skulle. Man utviklet egne tegn på hvilken variant som skulle utføres, og med Tom Lund som pasningslegger var man sikker på at ballen kom der den skulle. VG skrev «Ingen andre lag har Tom Lund, som kan legge ballen på samme centimeter 20 ganger på rad». Lillestrøm scoret 62 mål i serie og cup, der 50 av dem kom på dødball. Laget vant «The Double» denne sesongen, og Lund sier følgende om sin trener: «Blant alle de gode trenerne jeg hadde, var Joe Hooley den som lærte meg mest om fotball. Han var en stor trener, langt forut for sin tid; klare tanker om utvikling av angrepsspillet. Stram organisering av forsvaret. En læremester når det gjaldt å se laget som helhet. Han kunne uten tvil trent et topplag i dag. Mange av de elementene han tok med seg var bedre enn det man gjør i dagens fotball - og husk at dette er lenge siden». I cupfinalen vant Lillestrøm 1-0 over Harald Johan Bergs Bodø/Glimt på Ullevaal, etter mål av Tom Lund.

        Kommentar

        • 10.09.50
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2005
          • 1410

          #24
          Opprinnelig skrevet av RSP
          Morsom diskusjon. Fra en god wikipedia-artikkel om Tom Lund, et lite inntrykk fra 76-sesongen:
          Det er 77-sesongen som beskrives i den artikkelen, og et godt referat fra den.

          Kommentar

          • Grusom B
            Generalissimo Bellisimo
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 6248

            #25
            Ah, fin mimretommel fra Fritte på foregående innlegg. Alt klart i minne fra den gang da, lille venn?

            Jeg ga super tommel opp på innlegget som påstod at rånern kan slå 9 av 10 cornere bra nok, men vil gjerne få påpeke at det ikke var den biten jeg var enig i. Derimot er jeg enig i at dødballer er noe man fortsatt kan forbedre uansett hvor gammel man blir, så lenge man ikke er eldre enn for eksempel Superbøffel, som er veldig gammel. Jeg kan dermed altså komme til å vise meg å være en jævel på dødballer på et hvilket som helst tidspunkt i løpet av de neste fire årene, forutsatt at jeg trener på det. Men etter det er det for sent, altså.

            Sorry SB, ikke meningen å være fullt så spydig i utgangspunktet, for jeg er faktisk enig med deg, i alle fall "the gist of it". Av og til, av og ti-hil er en milimeter nok! Andre ganger holder det med to pils.
            Ni principe ni rey...

            D10S!

            Kommentar

            • sparwasser
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 3185

              #26
              Opprinnelig skrevet av 10.09.50
              Det er 77-sesongen som beskrives i den artikkelen, og et godt referat fra den.
              Et av de store høydepunktene fra 1977: Cupfinalen mot Bodø/Glimt.
              Hentet fra NRKs arkiv:

              Kommentar

              • sparwasser
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2005
                • 3185

                #27
                Opprinnelig skrevet av sparwasser
                Et av de store høydepunktene fra 1977: Cupfinalen mot Bodø/Glimt.
                Hentet fra NRKs arkiv:

                http://www1.nrk.no/nett-tv/sport/spill/verdi/20393


                LSK i hel-rødt hvis noen skulle være i tvil.

                Kommentar

                • Yellow-not-jella
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2009
                  • 1606

                  #28
                  Vi kan jo samle sammen en stor pengegave til den som får Myklebust til å slå cornere med venstra som Pål Strand, frispark som Thomas Hässler osv. Det er tilnærmet usannsynlig at han, som et eksempel, får til det. Uansett hvor mye det trenes kommer det ikke til å skje.

                  Enig i at mye er trenbart, men fra å bli brukbar til toppklasse er veien lang gitt. Tommy var unik, med total balanse og kontroll, og et perfekt tilslag. Ikke noe for den gemene hop.

                  Ser jo at Bjørkøy og fx Gamsten ofte slår for løse baller med mye luft under. En god corner må nesten skytes, med syk innoverskru. Ikke bare lett. Vi får møte opp å ta en kanarikonkurranse. Blir sikkert artig det..

                  Guruen av en Hoff-los sier mye morsomt, og forenkler ofte veldig. Han fikk ihvertfall Mjelde til å skyte mye, som han sa til meg. Digger fyren.
                  En annen ting er at det kan finnes uendelig mange andre grunner enn latskap til dårlig slåtte cornere.

                  Kommentar

                  • superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av Grusom B
                    Ah, fin mimretommel fra Fritte på foregående innlegg. Alt klart i minne fra den gang da, lille venn?

                    Jeg ga super tommel opp på innlegget som påstod at rånern kan slå 9 av 10 cornere bra nok, men vil gjerne få påpeke at det ikke var den biten jeg var enig i. Derimot er jeg enig i at dødballer er noe man fortsatt kan forbedre uansett hvor gammel man blir, så lenge man ikke er eldre enn for eksempel Superbøffel, som er veldig gammel. Jeg kan dermed altså komme til å vise meg å være en jævel på dødballer på et hvilket som helst tidspunkt i løpet av de neste fire årene, forutsatt at jeg trener på det. Men etter det er det for sent, altså.

                    Sorry SB, ikke meningen å være fullt så spydig i utgangspunktet, for jeg er faktisk enig med deg, i alle fall "the gist of it". Av og til, av og ti-hil er en milimeter nok! Andre ganger holder det med to pils.
                    Jeg har savnet spydigheten din Grusom, ingenting er som å starte dagen med litt pisking på forumet!

                    Jeg mener seriøst at Rånern kan slå 9 av 10 cornere presist nok (ikke Tom Lund klasse) med rett trening, på tross av at han er like gammel som meg. Jeg slår forøvrig fantastiske cornere selv, på tross av kontorkondis og 10 år gamle fotballsko.

                    Tren på dødballer - bli god. Så jævla enkelt er det.
                    Enøyd i de blindes dal.

                    Kommentar

                    • andersmm
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2006
                      • 5764

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av superbøffel
                      Jeg har savnet spydigheten din Grusom, ingenting er som å starte dagen med litt pisking på forumet!

                      Jeg mener seriøst at Rånern kan slå 9 av 10 cornere presist nok (ikke Tom Lund klasse) med rett trening, på tross av at han er like gammel som meg. Jeg slår forøvrig fantastiske cornere selv, på tross av kontorkondis og 10 år gamle fotballsko.

                      Tren på dødballer - bli god. Så jævla enkelt er det.
                      enig. Da jeg spilte fotball aktivt i barndommen var jeg keeper og hadde en ganske kjip teknikk og ballbehandling. Etter jeg slutta å spille i lag i tenårene spilte jeg en del med kompiser, men var fortsatt jævlig keitete. Da jeg var rundt 24 jobbet jeg ett og et halvt år i en barnehage. Mesteparten av arbeidstida tilbrakte jeg utendørs. I all dødtida som oppsto begynte jeg å leke med en fotball, og etterhvert tilbrakte jeg voldsomt mye tid med en ball i beina. Jeg førte ballen med beina overalt jeg gikk, spilte vegg når jeg passerte en vegg og sto og triksa når det var rolig og lite som skjedde. Etter ett år begynte jeg å spille litt med en kompis og hans studiekamerater, og ble helt paff over hvilken kontroll jeg hadde på ballen, sammenlignet med tidligere. Jeg forbedret meg helt latterlig mye av det. Jeg trodde det var for seint å bli god på slike grunnleggende ferdigheter i voksen alder. Alt handler egentlig bare om trening. Klart, man lærer kanskje fortere når man er yngre, men man lærer til man dør.
                      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                      Kommentar

                      • Grusom B
                        Generalissimo Bellisimo
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6248

                        #31
                        Kjenner meg mye igjen i det du sier her, anders. Jeg stod også mye i mål, og fikk ikke begynt på organisert fotball før jeg var tolv, pga rasshøl(annen historie) og utenlandsopphold. Slutta med å stå i mål da jeg var 17, selv om jeg burde droppa det lenge før ettersom jeg ikke var stor nok eller hadde god nok spenst til å stå på ellevermål. Da dro jeg til USA, og spilte fotball seks-sju ganger i uka, som regel på basketballbaner. Fikk mye bedre teknikk av dette, men den største økningen kom ikke før i militæret, da jeg spilte inne på en liten bane hver dag jeg var i leiren. Grunnteknikken min er blitt hundre prosent bedre i voksen alder, og det viser at det går an. Venstrefoten har alltid vært bra, så dødballene sitter greit, men det er også noe man merker umiddelbart at fungerer bedre med litt trening.
                        Ni principe ni rey...

                        D10S!

                        Kommentar

                        • Yellow-not-jella
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2009
                          • 1606

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av BennyLem
                          Vi har begynt å score på dødballer igjen, og det er gledelig. Det ser ut som om det er det som kan redde oss fra avgrunnen. Spesielt Bjørkøy har økt presisjonen, men det er også andre som har bidratt tidligere.

                          Det intressante å legge merke til er at det stort sett er de innoverskrudde variantene som blir farlige. Begge dødballscoringene i går, den mot Lyn, den første mot Sandefjord og den mot Odd kom som følge av innoverskrudde varianter. Det er vel tre cornere av Bjørkøy, og et frispark fra Kiko og et fra Bjørkøy.

                          Veldig bra. Undertegnede har vært kritisk til spillet i hele år, og gjentatt at om vi scorer så er det på dødballer eller tilfeldigheter. Etter gårsdagens kamp kan vi også legge til gode soloprestasjoner. Det demper ikke min kritikk av at vi mangler plan i eget spill og scoringer basert på det, men det er en annen debatt. Uansett kommer men tydeligvis et godt stykke i den røtne konkursligaen med gode dødballer.

                          Angående dødballer så er det gledelig at vi nærmer oss gammel styrke. Men vi er bare farlige fra den ene siden. Fra vår høyreside må vi ty til utoverskrudde cornere og frispark, som ikke har vært noen trusler. Jeg har også sett eksempler på kort corner i år - grøss.

                          Grunnen til at vi er ufarlige fra den ene siden er selvsagt manglende venstreben. Kippe og MJ er venstrebente, men er av naturlige årsaker inne i boksen. Hvis Ringen spiller mener jeg det er soleklart at han må slå. Det fikk han ikke lov til tidligere i år, på tross av en fin venstrefot.

                          Det er gledelig at Bjørkøy tar tak, men dette understreker bare behovet for en venstrebent spiller som også kan ta dødballer. Enten en ny kant, eller Ringen. Vi er farlige på dødballer nå, og med en venstrebent spiller blir vi dobbelt så farlige!
                          Tenkte på denne tråden når jeg så en helt grei, men SJANSELØS utoverskrudd corner i Askerkampen. Kippe går innover, så utover og... heisann der føyk lua gett. Ufarlig hver eneste gang. Så U-Lillestrømsk som det går an liksom. Innoverskrudd som gjelder. Sånn er det bare.

                          Dette bare forsterker behovet for klasse på venstre kant. Savner Pål S enormt! Det må da gå an å få til noe. Ringstad? Det er noe stilsikkert over venstra hans. Gå til et grovkjøp i august. F.. heller, gå mot strømmen, få tak i en nonsjalant Kopteff-type vi kan sette inn i annen omgang i halvdesperasjon. Er så lei høyrebeinte middelmådigheter.

                          Tenk at vi bare lot Stensaas reise a. Tidenes norske venstrebein? Helt vilt det. Han fikk noe ut av kantrollen pga den slegga uansett. Og på overlapp mot rbk.. hææ!? Får vondt av å vente på at vi endelig kan få fullt lag igjen.

                          Spiller vi med en mann mindre enn i hine store dager? Jeg spørger kun.

                          Ufattelig hvis ikke Bjarmann ser dette. Henning er jo litt vrang, det veit vi. Han har trua han. Stallen er god nok bla bla. Utvikle spellere bla bla. Essediri på venstreback. Jada. Mykle raider på venstre. Jippi. Søgård tar ut Bolanos. Særlig.

                          Da blir det 9.plass istedenfor bronse da.

                          Kommentar

                          • iL
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Jan 2004
                            • 10771

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
                            Tenkte på denne tråden når jeg så en helt grei, men SJANSELØS utoverskrudd corner i Askerkampen.
                            ...og Bjørkøy hadde flere gode innoverskrudde cornere, bl.a. en som nesten gikk rett inn!
                            Kanarifugla flyr høyt i år!

                            Kommentar

                            • superbøffel
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 5611

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av superbøffel
                              Sludder og vås. Dersom han ikke evner å lære seg å slå en skrudd pasning på 25-30 meter med høyde mellom 1.5 og 2.5 meter er han strengt tatt lam. Søgard er selv faktisk beviset på at det er mulig å lære teknikk i voksen alder - han har faktisk klart å få tilslag med venstrebeinet i tillegg til å forbedre ett halvdødt høyrebein enormt.

                              At grunnteknikk læres best i ung alder er jeg enig i, men det betyr ikke at det umulig eller veldig vanskelig i voksen alder. Vi snakker om cornere her, ikke zlatan-finter.
                              Etter Søgårds voldsomme tilslag etter 88 min på Aspmyra bekreftet Espen min hypotese. Bestemortilslaget er død - leve skuddbeinet!

                              PS: Sett gutta i dødballtrening.
                              Enøyd i de blindes dal.

                              Kommentar

                              • BennyLem
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 2902

                                #35
                                Sjelden sett så mange cornere som i dag. Beklageligvis skaper vi ikke farligheter da de aller fleste er utoverskrudd.

                                Som tidligere nevnt er det en gåte at Ringstad ikke får prøve seg med noen innoverskrudde varianter. Det kan umulig bli tammere enn de utoverskrudde lompene.
                                Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                Kommentar

                                • kimmern
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jun 2005
                                  • 1174

                                  #36
                                  riise sine cornere er gennerelt ræva... og han har klippekort delux.. det irriterer meg

                                  Kommentar

                                  • HSft
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2004
                                    • 6082

                                    #37
                                    Bare for å øke iritasjonen så kan jeg nevne at Ringstad slo fine innoverskrudde cornere mot tønnsberg for en snau uke siden.

                                    Kommentar

                                    • Grusom B
                                      Generalissimo Bellisimo
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6248

                                      #38
                                      Men så må det også huskes på at AaFK har Aarøy på defensive dødballer... Han rensker unna jævlig mye.
                                      Ni principe ni rey...

                                      D10S!

                                      Kommentar

                                      • BennyLem
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 2902

                                        #39
                                        Opprinnelig skrevet av Grusom B
                                        Men så må det også huskes på at AaFK har Aarøy på defensive dødballer... Han rensker unna jævlig mye.
                                        Derfor ekstra viktig å slå harde baller som har presisjon. Med polere og lomper rekker den lange slapan å forflytte seg.

                                        Enda værre enn dødballene var de polerne fra stopperplass siste ti minutter. Helt hjernedødt. Aarøy vant hver bidige ball.

                                        Vi har en lang vei å gå, på alle områder av spillet.
                                        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                        Kommentar

                                        • Grusom B
                                          Generalissimo Bellisimo
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 6248

                                          #40
                                          På alle områder av SAMspillet, mente du vel. Langballen må dø.
                                          Ni principe ni rey...

                                          D10S!

                                          Kommentar

                                          Working...