Skadede spillere 2009

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mooph
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2005
    • 1496

Da jeg noe mer aktivt holdt på med ballsparking ble det mesta av skylda for skader automatisk gitt vinterlig "banedekke", enten dette besto av gymsalgulv eller kunstgras.

Har klubben økt skadefrekvensen etter vintertreninga nå foregår i LSK Hallen ?

Jeg veit at dekket der inne er bytta en gang. Jeg trener der inne sjæl og har to vrikka ankler og en vridning i kneet på lista etter to vintersesonger. Dette kan vel kanskje tilskrives alder og generelt kroppslig forfall i mitt tilfelle, men det kan allikevel tenkes at kreves litt annen forebyggende trening for å hanskes med kunstgraset i forhold til grusbanen om vinteren.

Ikke minst er forholdene rundt treningene (vær, temperatur, klær) såpass mye bedre på innendørs mjukdekke at spillere vil yte mer. Det er jo rimelig å anta at jo oftere en begever seg på grensen jo flere skader vil oppstå. Det er jo mulig at bedre treningsforhold også bør medføre en endring i forholdet mellom de ulike øktene, dvs. øke mengde styrke og balanse trening grunnet mer aktiv trening med ball gjennom vinteren.

Dog håper og tror jeg klubben besitter mer kompetanse enn meg og har dette under kontroll. Hallen er utvilsomt en god ting selv om det går litt tid før klubben lærer seg hvordan de får fullt utbytte av denne og samtidig unngår for mange skader.
    Fugla mot nye høyder

Kommentar

• gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3228

Edwin i trening

Romerikes Blad melder i dag at Edwin er i trening etter lårskaden, og kan være aktuell mot Sandefjord søndag. Hvis ikke, er Magnus Myklebust etter sigende den mest aktuelle sammen med Arild Sundgot på topp.

gilbert

Kommentar

• BennyLem
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 2902

Opprinnelig skrevet av gilbert
        Romerikes Blad melder i dag at Edwin er i trening etter lårskaden, og kan være aktuell mot Sandefjord søndag. Hvis ikke, er Magnus Myklebust etter sigende den mest aktuelle sammen med Arild Sundgot på topp.

gilbert
        Og hva med Meter'n? Skulle ikke han være klar nå?
        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3228

Alt jeg veit er at Ollie spilte 30 minutter for andrelaget mot KFUM i ettermiddag. At det bare var 30 minutter kan tolkes på to måter: Enten (1) Ollie tåler for tida ikke mer etter lyskestrekken, eller (2) Ollie spares for mulig innhopp mot Sandefjord i morra.

Min vurdering er at alternativ (1) er det mest sannsynlige, men jeg blir likevel ikke overraska om han sitter på benken i morra. Derimot blir jeg (veldig) overraska hvis han starter eller får innhopp, siden jeg vurderer Bjørn (hvis han er kampklar) som langt farligere enn Ollie for tida, og tror både Edwin og Magnus er bedre valg, sammen med Sundgot, fra start.

Slipper Ollie innpå, er det trolig bare hvis både Edwin og Bjørn sliter med skader.

gilbert

Kommentar

• Leif A
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 3962

I følge Frode B. fikk han ikke lov til å bruke Occean og Dosso fra start av i dag, og han hørtes ut som om det var den eneste grunnen til at de to ikke startet. Tyder vel på at trenerne ønsker å ha de to tilgjengelige på benken mot Sandefjord.
            Occean virket forøvrig lettere i kroppen enn på lenge, og hadde to meget gode avslutninger. Må legge skylda på en våken keeper i KFUM-buret og en litt for lav tverligger for at det ikke ble to scoringer på Ollie i dag.
            Knurr...

Kommentar

• stian
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Sep 2004
              • 156

Eneste spilleren som ikke kan være med i troppen mot Sandefjord er vel PSA?
              Etter det jeg mener å huske var det hvertfall sånn før KFUM-kampen.
              stian;);)

Kommentar

• KrisB
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2008
                • 2923

Opprinnelig skrevet av KrisB
                Andresen klar i desember
                Åråsen: Pål Steffen Andresen har opplevd god framgang etter kneoperasjonen. Fysisk trener Geir Kåsene forteller at midtstopperen etter planen skal være med på trening igjen fra desember.
                -Han vil gradvis bli med når vi starter opp igjen i desember, så vil utviklingen avgjøre hvor mye han får være med. Men han løper allerede for fult uten ball, sier Kåsene.
                Dette gjorde meg glad, ikke lenge før han blir med igjen.

Kommentar

• Emil B
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2006
                  • 5921

Her har LSK ekstremt mye å lære av trøndra.

Kommentar

• okb
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 2377

Opprinnelig skrevet av Emil B
                    http://fotball.aftenposten.no/elites...icle155068.ece

Her har LSK ekstremt mye å lære av trøndra.
                    Siden du paster inn en link og kommer med en sånn påstand så synes jeg du kan forklare den også.
                    Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

Kommentar

• Yellow-not-jella
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2009
                      • 1606

Opprinnelig skrevet av okb
                      Siden du paster inn en link og kommer med en sånn påstand så synes jeg du kan forklare den også.
                      Har du aldri hørt om Rosenborgklinikken?

Aleris Rosenborgklinikken, noen av Norges ledende ortopeder. Ikke gå rundt med smerter. Få en vurdering hos en av våre dyktige ortopeder. Velkommen!

Vi er vel lysår bak fortsatt. Enda en påstand

Kommentar

• Emil B
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2006
                        • 5921

Opprinnelig skrevet av okb
                        Ja, du ser hva Schwabe sier om skadeforebygging, behandling av skader og ernæring. Det virker ikke helt som LSK gjør alt for å være blant de beste i klassen her. Skrekk eksemplet er Kiesenebner. Noe er helt feil når man kjøper en spiller som har en alvorlig kneskade. Hva tenker man på? Pål Steffen Andresen har vært skadet i nesten 2-sesonger nå. Hvorfor det? driver man ikke med forbygende arbeid for spillere som er skadeutsatte? Occean spiller med en skadet hælen i lang tid uten at medisinske apparatet. Skandale. Hvorfor klarer de ikke å finne ut det? Lars Kristian Eriksen har vært mye skadet i år. Hvorfor det?

Kommentar

• okb
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 2377

Ja, du ser hva Schwabe sier om skadeforebygging, behandling av skader og ernæring. Det virker ikke helt som LSK gjør alt for å være blant de beste i klassen her.
                          På generelt grunnlag synes jeg man bør ta i betraktning at det er mange faktorer som teller inn hvis man skal vurdere en fotbalklubbs jobb når det gjelder skader og skadeforebygging.

I tillegg er det mest redelig å forklare sin påstand, Emil. Derfor min post lenger opp i tråden.
                          Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

Kommentar

• gilbert
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3228

Ja, du ser hva Schwabe sier om skadeforebygging, behandling av skader og ernæring. Det virker ikke helt som LSK gjør alt for å være blant de beste i klassen her. Skrekk eksemplet er Kiesenebner. Noe er helt feil når man kjøper en spiller som har en alvorlig kneskade. Hva tenker man på? Pål Steffen Andresen har vært skadet i nesten 2-sesonger nå. Hvorfor det? driver man ikke med forbygende arbeid for spillere som er skadeutsatte? Occean spiller med en skadet hælen i lang tid uten at medisinske apparatet. Skandale. Hvorfor klarer de ikke å finne ut det? Lars Kristian Eriksen har vært mye skadet i år. Hvorfor det?
                            La oss prøve å skille skitt og kanel her, og hvem som har ansvar for hva. Kiesenebner var opplagt et høyrisikokjøp på alle måter (langtidsskadd, uprøvd i norsk fotball, ikke spilt på lenge, høye kostnader), et kjøp som neppe forsvares av særlig mange i dagens ledelse. Pål Steffen Andresen led først under et feilslått treningsopplegg, også det under det forrige regimet, og fikk deretter en alvorlig skade, som enhver spiller kan få, en skade som krevde operasjon og lang opptreningstid. Olivier Occean må sjøl ta mye av ansvaret for at han ikke sa fra om smerter i tåa (ikke hælen), men lot som om de var borte, en skade som var vanskelig å se på røntgen, særlig nå spilleren later som om alt er bra. Lars Kristian Eriksen slo opp en lyskeskade, noe som fort skjer når spillere er (over)ivrige etter å komme i gang igjen (og som gjør det mye vanskeligere for det medisisnke apparatet, jf både Riise og Occean; fysio og lege må stole på hva spillerne sjøl sier om smerter og andre problemer). Etter nærmere utredning fant en så ut at det i tillegg var en meniskskade som også måtte behandles og tas hensyn til.

Lite av dette kan sammenliknes med feiltrening eller overtrening av den typen Fugla tidligere har slitt med under Erlandsen eller Nordlie. Noe ekstra belastning kan det ha vært for enkelte spillere med et hardt kampprogram i mai-juni (se nedenfor).

Mitt inntrykk er at skadene, også i år, ikke bare etterlevninger fra 2007-2008-perioden, tas alvorlig og profesjonelt. Et klipp fra Romerikes Blad torsdag 5. november:

"Tar tak i skadeproblemene

Åråsen: LSK har slitt med skader denne sesongen. Særlig ille var det i vårsesongen. Henning Berg forteller at de tar skadeproblemene på alvor.
                            - Skadesituasjonen blir både diskutert og analysert. Vi har god dokumentasjon på alle skadene, Hvordan de skjedde, når de skjedde og hva slags skade det var, sier Berg.
                            Belastnings- og strekkskader i perioden 30. april til midten av juni var ifølge Berg det største problemet.
                            - I den perioden spilte vi to kamper i uka. Det betydde mange kamper på få spillere, og det kan forklare noe. Vi har lært mye av denne sesongen, og forhåpentlig betyr det at vi unngår noen skader neste år."

Positivt for Bergs og Kåsenes opplegg må det være at Riise kom tilbake for fullt (og kunne selges etter planen), at Marius Johnsen nesten mirakuløst ble bedre langt tidligere enn venta, og har kunnet bidra på flere plasser (ikke minst som midtstopper) i år, at Lasse kom tilbake, at Steffi er på vei tilbake, og ikke minst at skadene ble redusert gjennom en knallhard og slitsom sesong, slik at stallen nå har få skader inn i vinteren. Det er ikke uvanlig verken for Fugla eller andre klubber at flere spillere må opereres på ulike vis straks sesongen er over; det kjenner jeg ikke til er nødvendig nå.

gilbert

Kommentar

• Yellow-not-jella
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2009
                              • 1606

Vel og bra. HB tar tak, og med på laget har han en mirakelfysio. Men er dette satt i system? Det er DET vi lurer på.

Kommentar

• reka
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Aug 2005
                                • 13278

Gilbert nevner kun fire spillere i innlegget sitt, men skadelista har jo vært langt større. I enkelte kamper har vi hatt opptil 7 spillere på sjukestua. Å la være å nevne Bergmann, Sundgot, Edwin, Mohueli, Nosa, Nordtveit, Essediri og alle de andre som har stått over en eller flere kamper blir helt feil.

Om det bare hadde vært tre-fire spillere som slet med langtidsskade ville ting vært greit. Men i hele år har skadefrekvensen i stallen vært urovekkende høy. I tillegg har vi sett spillere sendt på banen med skader.

Det er greit at man har gjennomgått skadene og gitt seg selv en forklaring på dem, men det er faktisk ikke et tiltak. Det er registrering.

Å omtale Kaasene som "mirakelfysio" synes jeg sier det meste. Har man ikke skikkelig kompetanse og rutiner på plass er det nettopp mirakler man må håpe på.

Kommentar

• gilbert
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 3228

Opprinnelig skrevet av reka
                                  Gilbert nevner kun fire spillere i innlegget sitt, men skadelista har jo vært langt større. I enkelte kamper har vi hatt opptil 7 spillere på sjukestua. Å la være å nevne Bergmann, Sundgot, Edwin, Mohueli, Nosa, Nordtveit, Essediri og alle de andre som har stått over en eller flere kamper blir helt feil.
                                  Mitt innlegg var svar på et innlegg som stilte spørsmål om akkurat disse fire, på en måte jeg syntes blanda ganske ulike spørsmål og forhold. Jeg prøvde ikke å gi noen full gjennomgang av alle årets skader, selv om jeg nevnte overbelastning i den perioden vi definitivt hadde mange kortvarige (strekk, overtråkk, rygg) skader på de spillerne du nevner. Jeg er også urolig for den høye skadefrekvensen i denne perioden spesielt. Men en del innlegg her ser ut til å anta at vårt medisinske apparat er både uvitende og inkompetente om skadesituasjonen, og det virker ganske urimelig ut fra det jeg siterer og eksemplene jeg nevner, både de fire jeg besvarte spørsmål om, og de jeg nevner som er kommet tilbake.

Betegnelsen "mirakelfysio" var det ikke jeg som brukte. Den ble vel heller brukt litt spydig, såvidt jeg tolker Yellow, så den kan du bare la ligge, selv om jeg litt spøkefullt har brukt betegnelsen "mirakuløs" om det ganske overraskende raske comebacket til Marius Johnsen. Men både dette tilfellet og Bjørn Helge Riises og Lars-Kristian Eriksens comeback gir meg tro på at Kåsene og co veit hva de driver med. (Det gjorde de tydeligvis i Lyn, hvorfor skulle de ha glemt det nå?)

Slik jeg tolker situasjonen sleit stallen med betydelige seinvirkninger av de siste to års treningsregime og innkjøp (av bl.a. langtidsskadde spillere). Belastninga for en del unge spillere med stor treningsmengde og treningsiver ble også lovlig stor i en periode. Jeg går ut fra som en selvfølge at den oversikten Berg nevner naturligvis brukes som grunnlag for en evaluering ("diskutert og analysert", er sitatet) og ikke bare en registrering - hvor dumme tror dere egentlig Geir Kåsene og lagledelsen er?

Framfor alt tar jeg som et meget godt tegn at skadefrekvensen faktisk ble kraftig redusert i løpet av sesongen! Det normale etter en slik start/utgangspunkt, med overbelastning og risiko for å putte folk innpå igjen for tidlig, er nesten alltid økende skader mot slutten av sesongen, og, som jeg nevner, flere som må gjennomgå operasjoner eller annen spesialbehandling straks sesongen er over. Nå er vi praktisk talt skadefrie (hvis det ikke er andre enn Ollie som skjuler og ljuger om smerter eller skader).

gilbert
                                  Last edited by gilbert; 10.11.2009, 14:14.

Kommentar

• Yellow-not-jella
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2009
                                    • 1606

Men da er alt i orden da. Vi imøteser en sesong uten altfor mange totttalt unødvendige skader av ymse slag.

Synes alikevel noen poenger har kommet fram her i tråden. Noen av oss lurer på Den Medisinske Modellen hos LSK. Det er vel ingen som bestrider Das Füsio's skills eller intelligens. Men det vi tror, er at et større og BEDRE apparat lettere kan avdekke skjuling/ljuging av skader, for høy belastning, ja selv på det mentale plan kan man få gjort mer. Jfr Milan og rbk altså.

Det er nå halvannet år siden ffk's nuværende "redningsmann" Uday Saddamsson måtte fratre.

Kommentar

• reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13278

Torvik gjør seg noen tanker om skadesesongen 2009 og fremtiden:
                                      Alt som er nytt om Fugla og som har allmenn interesse skal i denne tråden. Det forventes at alle (i hvert fall de som sender innlegg) til enhver tid holder seg oppdatert på nyhetstråden. Idéen er at lettvektsbrukere skal kunne få med seg det meste som er viktige nyheter og informasjon om Fugla uten å måtte lese en eneste

I mine øyne treffer han naturligvis blink her: Skadeproblemene i sommer var langt mer alvorlige enn klubben åpenbart ville ta inn over seg. Selv om han er optimistisk foran 2010 synes jeg det er vanskelig å dele hans optimisme, all den tid jeg ikke kan se at man anerkjenner at man hadde et skadeproblem ut over det som var forventet i 2009 og at det ikke er gjort noen konkrete endringer for å få ned skadefrekvensen i 2010.

Jeg går ut fra som en selvfølge at den oversikten Berg nevner naturligvis brukes som grunnlag for en evaluering ("diskutert og analysert", er sitatet) og ikke bare en registrering - hvor dumme tror dere egentlig Geir Kåsene og lagledelsen er?
                                      I følge artikkelen har de funnet forklaringer på alle skadene og er fornøyd med det. De mener altså at det ikke er noe galt med treningsregimet slik det praktiseres i dag. I mine øyne er 2008 sesongen og Uday litt for langt unna til at den kan brukes som syndebukk for skadene i juni 2009. 12 måneder er lang tid. Fasit får vi uansett til neste år.

Kommentar

• gilbert
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 3228

Jeg har ikke noe ønske om å skjønnmale situasjonen - tvert om er jeg kronisk bekymra for alt som kan gå gæernt for Fugla. Jeg har heller aldri hatt noe ønske om å forsvare den til en hver tid sittende ledelse og trener. Men jeg reagerer mot ubegrunna svartmaling, som bare skaper unødig depresjon og pessimisme (jeg er pessimistisk nok allerede, ofte med gode grunner, på Fuglas vegne).

Fra andre idretter (f.eks. langrenn) veit vi at de foregående (minst) ett til to års trening, konkurransebelastning og små og store skader har enormt mye å si for utøveres prestasjoner og skadefrekvens i en gitt sesong. Jeg har ingen grunn til å tro at det skulle være noe annerledes for fotballspillere. Hvordan spillerne ble feiltrent og overtrent i perioden fra og med vinteren 2007 til og med sommeren 2008 (halvannet år) må ha hengt lenge i.

Hvis det (Hypotese 1) er treningsregimet under Berg-Bjarmann-Kåsene (som kjenner hverandre og er godt samkjørt, med gode resultater også på dette området fra Lyn) som har hovedskylda for skadene tidlig i sesongen i 2009, og dette regimet ikke er tilpassa og justert underveis, da må en vente at skadefrekvensen øker etter hvert, og iallfall ikke blir bedre.

Hvis det (Hypotese 2) er ettervirkninger av tidligere treningsregime, pluss en midlertidig stor belastning med to kamper i uka, og trenerne dessuten har justert og tilpassa treningsdoser og treningstype, skulle en en vente at skadefrekvensen ble bedre utover i sesongen (selv om skadefrekvensen normalt ofte vil øke i løpet av en hard sesong).

Hva har skjedd, og hvordan belyser det disse to hypotesene?

Skadefrekvensen er kraftig redusert i løpet av sesongen. Samtidig er prestasjonene på testene for både hurtighet, styrke, spenst og kondisjon (målt med "beeptesten", ikke med "Nordlietesten") økt - også det i løpet av sesongen, selv om det er vanskeligere å oppnå i en aktiv sesong enn i vinterperioden, da en ikke har tilleggsbelastninga ved kamper.

Selv om jeg gjerne venter og ser hva som skjer videre i løpet av vinteren og neste sesong, mener jeg vi alt har fått noen beviser for hvordan treningsopplegget fungerer. Og at det er annerledes lagt opp enn de foregående par år, ble klart signalisert alt i vinter, da det ble sagt tidlig fra at en i langt større grad skulle ta individuelle hensyn med tilpassa trening og også med belastning i kamper og treningskamper.

gilbert

Kommentar

• christoffer
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Dec 2004
                                          • 326

Jeg er hverken uenig eller enig med noen her. Men den spilleren som har vært lengst ute med skade i år, spilte for Lyn i fjor....

Kommentar

Working...