Defensivt er vi en katastrofe

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

    Defensivt er vi en katastrofe

    Tråden kommer selvsagt i etterkant av en kamp der vi har sluppet inn 4 mål, men det er ingen tvil om at vi er alt for dårlig defensivt i år. Tallene er klare: vi har kun holdt nullen én kamp i år, nemlig i cupen mot Asker. Kun Bodø-Glimt har sluppet inn flere mål enn oss og det er verdt å nevne at de hadde tre strake 4-0 tap på rad før de måtte oss på Aspmyra.

    Hva er grunnen til at vi slipper inn så jævla mye mål? Antagelig flere. For det første har vi hatt eksepsjonelt mange individuelle juniorfeil som har resultert i at motstanderen enten har fått stå fullstendig umarkert i boks eller balltap på egen banehalvdel som har ført til et hav av farlige overganger. Vi kan bare prise oss lykkelige over at feks. Børufsen presterte å bomme aleine med Otto i forrige hjemmematch og Ijeh burde ha punktert aleine med Otto i dag som et resultat av håpløs sikringsjobb og timing på ballbane. Vi kan selvsagt ikke gardere oss mot susere av hva Soko leverer i dag, men de to første målene er vanvittig lettkjøpte der vi en gang ikke går i kroppen på Viking-spillerne på defensiv dødball, noe som burde være blant våre styrker.

    Det er trist å se at vi gjør det så vanvittig dårlig bakover, for framover har vi nemlig vært langt bedre enn hva man kanskje skulle tro. Kun én tippeliga-kamp har vi gått målløse av banen, noe som absolutt er akseptabelt. 2 mål på Viking Stadion burde holde til minst et poeng, kanskje tre. Det er liten tvil om at ukene framover burde brukes til å terpe defensiv organisering og markering, vi kan ikke tillate å slippe inn like billige mål framover dersom vi har et ønske om å ligge på trygg grunn. Skader eller ikke, vi er nødt til å ha 22 spillere i stallen som er kapable til å markere en motstander og i det minste gå i duellen for å forstyrre han. Vi er nødt til å ha 22 spillere som skjønner hvordan de skal bevege seg sammen for å være kompakte i forsvar. Vi er nødt til å gjøre grep umiddelbart og gudene vet hvordan høstsesongen vil gå dersom vi ikke får forlenget leieavtalen med Nordtveit. Med Pedersen inn som midtstopper er jeg redd vi vil risikere å bli værende i bunn resten av sesongen.
    Lauken er vår venn!
  • andersmm
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 5764

    #2
    Henviser til kamptråden. Maxpayne har svaret. Håvard Nordtveit er årsaken til at vi slepper inn så mye bakover. Sett inn Riseth så blir det orden på sakene. Eller Steinar Pedersen. Klassestopper.
    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

    Kommentar

    • gamle-perta
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2004
      • 2418

      #3
      Statistikken er nådeløs. De lagene som slipper inn flest mål rykker som regel ned. Foreløpig "leder" Glimt den tabellen med 34 baklengs. Fugla har 30 på andreplass.
      Som andre har påpekt, forsvaret må tettes. Men i motsetning til alle som slakter backrekka, så synes jeg personlig den sentrale midtbanen slipper unna for lett. Deres dårlige ballbehandling og offensive kvaliteter fører ofte til farlige balltap med ditto sjanser for motstanderen.
      Den sentrale midtbanen er LSKs kanskje største hodepine, mente jeg i fjor. Og jeg tror kanskje jeg mener det samme nå.
      Mvh
      Gammer´n (Per T)

      Kommentar

      • Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

        #4
        Ser temaet også diskuteres i kamptråden, men jeg mener det fortjener en egen tråd ettersom dette er et problem vi har slitt med i hele år og som også kommer til å fortsette. Det er selvsagt mange årsaker til at vi er så dårlige defensivt, men da må vi heller lære oss å spille mer kynisk. Under Erland Johnsen slapp vi inn langt færre mål enn hva vi gjorde under Nordlie samme sesong og også færre enn hva vi gjør nå. Vi ofret kanskje ikke like mye fram og sa oss fornøyd med et poeng, men fram til vi har defensiv trygghet til å kjøre framover mener jeg det er rett vei å gå. Man må også huske på at et forsvar og en keeper spiller på seg selvtillit som gjør at de er tryggere bakover, per nå tviler jeg på at forsvarsrekka og keeper går ut med følelsen av at de kommer til å holde nullen. Vi må prioritere defensiv trygghet framover for å bygge defensiv selvtillit i laget. Når vi føler oss trygge bakover kan vi kjøre fler folk framover og selvsagt også i kamper hvor vi styrer. Det er likevel liten tvil om at vi per nå, til tross for at vi har blant landets beste høyrebacker(som vikarierer på venstre back), landets kanskje største forsvarstalent og en av landets beste stoppere(Kippe), er blant de klart dårligste lagene defensivt. Og da kan man i tillegg ta med to sentrale midtbanespillere som har vært kritisert for å være for defensivt orienterte. Jeg synes dette er et tankekors.
        Lauken er vår venn!

        Kommentar

        • GIFKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2009
          • 8243

          #5
          Det offensive henger sammen med det defensive. For dårlig pasningskvalitet, dårlig tempo sentralt på midten og spillere i posisjoner de ikke har best forutsetninger for å lykkes. I dag blir Bjørkøy og Søgård fullstendig overkjørt i første. Viking slipper oss inn i kampen i andre, men likevel evner vi ikke å skape et skikkelig trykk og tilstrekkelig med sjanser mot hjemmelaget. De kontringene vi får preges av dårlige pasninger, og det blir direkte utslagsgivende forut for 1-3. Sundgot kåler det til når Mykle har masse plass i full sprint fremover på høyrekanten, Viking slår kontra og scorer.

          Personlige feil skyldes i stor grad individuelle ferdigheter. Og her har vi veldig mye å gå på i alle ledd.

          Kommentar

          • dollyholly
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jul 2007
            • 965

            #6
            1-0 Essidiri glipper markeringen, 2-0 Søgård glipper markeringen, 3-1 Essidiri står og ser på mens Viking slår 45, 4-2 Stjernetreff av Viking

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              #7
              Opprinnelig skrevet av dollyholly
              1-0 Essidiri glipper markeringen, 2-0 Søgård glipper markeringen, 3-1 Essidiri står og ser på mens Viking slår 45, 4-2 Stjernetreff av Viking
              Essediri skulle hatt frispark på 1-0. Han blir rett og slett dyttet unna av Bjarnasjon. Rett skal være rett.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • Kaizer
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • Nov 2006
                • 139

                #8
                Å bruke Eriksen på venstre og Essidiri gir oss problemer på begge backene, hadde vi brukt Eriksen på høyre hadde vi marginalisert dette.

                Det er en god del å ta fatt i men enkle grep som dette er en god start.

                Jeg er forøvrig veldig overasket over hvor lite Essidiri bidrar med offensivt med tanke på at han i utgangspunktet er en offensiv spiller, at Eriksen må vende opp for å få ballen på god foten hver gang han går fremover er heller ikke særlig positivt, det gjør at vi mister mye av flyten i angrepene.
                "It is the nature of desire not to be satisfied, and most men live only for the gratification of it."

                Kommentar

                • andersmm
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2006
                  • 5764

                  #9
                  Jeg ser ikke helt hvorfor Karim skal prioriteres foran Gabrielsen på back. Fyren er jo en spök defensivt og henger ikke med i plassering eller når det skal settes en linje.
                  "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                  Kommentar

                  • maxpayne
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2006
                    • 1260

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av andersmm
                    Henviser til kamptråden. Maxpayne har svaret. Håvard Nordtveit er årsaken til at vi slepper inn så mye bakover. Sett inn Riseth så blir det orden på sakene. Eller Steinar Pedersen. Klassestopper.
                    Jeg har aldri sagt at det er hans skyld alene bare at han ikke forsvarer låneavtalen som er gjort. Steinar Pedersen gjør jobben bedre i godset enn det Nordtveit gjør for Lillestrøm pr. dags dato. På sikt derimot er selvsagt Nordtveit det beste valget, men da er han dessverre ikke LSK spiller mer.

                    Kommentar

                    • trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7092

                      #11
                      Problemene begynner foran fireren. Når den sentrale midtbanen blir kjempet ut av stilen (som i første omgang i dag), blir lukene kjapt veldig store. Når den samme sentralt midtbanen blir kjørt oppover i jakt på utlikning (som i andre omgang) feiler vi fordi vi ikke har gode nok ballspillere der.

                      Syns Essediri har vært helt ok som back, men i dag var han krise. Håper Johnsen er tilbake til cupkampen. Da kan Eriksen ta sin prefererte plass på høyrebacken og mye vil være såre vel.
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                      Kommentar

                      • Leif A
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2003
                        • 3962

                        #12
                        Jeg for min del klarer ikke å forstå hvorfor Essediri skal brukes på høyreback når vi har hatt LKE disponibel i det siste. På venstreback har vi Ringstad i tillegg til Johnsen. I mitt hode gir dette bedre løsninger enn å skulle bruke Essediri på back. Da hadde det vel vært bedre å skyve han frem på banen istedetfor å skyve spillere fra sentral midtbane ut dit.

                        Kanskje greit at jeg ikke er den som tar ut laget.... Eller...?
                        Knurr...

                        Kommentar

                        • Hamburg & Kanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 3006

                          #13
                          "Å bruke Eriksen på venstre og Essidiri gir oss problemer på begge backene, hadde vi brukt Eriksen på høyre hadde vi marginalisert dette.

                          Det er en god del å ta fatt i men enkle grep som dette er en god start.

                          Jeg er forøvrig veldig overasket over hvor lite Essidiri bidrar med offensivt med tanke på at han i utgangspunktet er en offensiv spiller"



                          Alt dette er HELT RIKTIG. Kan vi ikke bare skyve Essediri utav laget for godt, og bruke Nordtveit, Eriksen, Marius Johnsen, Ringstad på back, Kippe, Marius Johnsen og Riseth sentralt???

                          Riseth avgir så plassen til PSA den dagen han kommer tilbake. I tillegg henter vi inn noen nye back- og stoppertalenter evt utvikler noen i egne rekker.

                          Det er skuffende å se hvor lite Essediri bidrar, både fremover og bakover.
                          LSK Norges beste lag

                          Kommentar

                          • Fugl1120
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 3528

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av trigz
                            Problemene begynner foran fireren. Når den sentrale midtbanen blir kjempet ut av stilen (som i første omgang i dag), blir lukene kjapt veldig store. Når den samme sentralt midtbanen blir kjørt oppover i jakt på utlikning (som i andre omgang) feiler vi fordi vi ikke har gode nok ballspillere der.

                            Syns Essediri har vært helt ok som back, men i dag var han krise. Håper Johnsen er tilbake til cupkampen. Da kan Eriksen ta sin prefererte plass på høyrebacken og mye vil være såre vel.
                            Jeg nevnte også de sentrale midtbanespillerne som selvsagt skal ha sin del av skylda for at Viking kommer ofte framover. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at de første to målene til Viking kom på defensiv dødball og hadde i så måte lite med det å gjøre. Nummer tre er en blanding av dårlig følging av løp av Dosso og elendig markering av Essediri.

                            Ser forøvrig at mange henger ut Karim som vår akilleshæl. Jeg er enig i at han ikke er noen spesielt god back, men vi har tross alt sluppet inn mål i hver jævla kamp i år og Karim har starta på backplass i 4(?) av kampene. Han er definitivt ikke aleine om skylda for at vi aldri holder nullen, ei heller mot Østsiden eller Strømmen. Det er ikke enkeltspillere aleine som er skylda i at vi slipper inn så jævla mange mål. Selv om vi har en del mål som er resultatet av grove individuelle feil, har vi aldri hatt evnen til å tette igjen. Uansett hvor få sjanser vi slipper til, slipper vi inn mål. Vi gjør stort sett grove feil i forsvaret hver jævla kamp, jeg finner dette merkelig da vi tross alt har relativt brukbare forsvarsspillere. Vi er nødt til å ta tak i det defensive asap, det nytter ikke å slippe inn så jævla mange mål.
                            Lauken er vår venn!

                            Kommentar

                            • Canário
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2005
                              • 1471

                              #15
                              Omstillingen fra angrep til forsvar og organiseringen i forsvaret er for dårlig. Vi virker usikre på rollefordelingen og glipper markeringen - både i feltet og når vi får brudd imot. Nummer én er kanskje at valg og kvalitet på pasningene må bli bedre. Likevel har vi ut fra baklengsmåla kanskje aller mest å gå på i kommunikasjonen i leddet og rollefordelingen.

                              Det må bli bygd opp en trygghet og bli øvd intenst på rollene. Trygghet i fotball blir skapt bakfra. Det er vanskelig med en firer som sjelden er den samme fra kamp til kamp. Det er ikke tilfeldig at Essediri har vært involvert i mange "enkle" mål. Han spiller ikke med trygghet, og det er et problem i en forsvarsrekke, der alle må være trygge på at alle gjør jobben og de riktige tingene.

                              Heller ikke Gabrielsen eller Ringstad har autoritet i spillet (ennå). Med en gang forsvaret har noen ute, blir det vanskelig å skape noe ordentlig trygghet som vi hadde under de beste periodene under Uwe og Nordlie, med et samkjørt og pålitelig forsvar.

                              De kampene vi har tapt, har vi også tapt midtbanen. Motstanderen vinner ballen høyt på vår banehalvdel, og vi kommer i ubalanse og mister oversikten og markeringen i feltet. Både omstilling og markering er for dårlig. Det hjelper ikke at Essediri er involvert, når det hele er et forsvarsproblem, et problem som trolig løser seg best ved at alle i forsvaret blir spillerklare og de beste får spille flere kamper sammen.

                              Det er dessverre nesten utopi. Derfor må Pedresen hentes tilbake. Han spilte alle kampene i fjor. Å miste en sånn spiller løser seg ikke sesam-seasam, selv om mange kanskje trodde det. Jeg ser mye heller SP på back enn Essediri eller andre "halveisløsninger". Den bredden trenger vi. Han har holdninger og trygghet. Det er viktig - spesielt i den situasjonen vi er i. Forskjellen på Aas og Pedersen på back i Godset er stor, og jeg håper snart de kan fortsette å ha en dårlig Aas på back og ikke en god som stopper. Det kan nemlig være forskjellen på om de eller vi havner på kvalik. På Godset-forumet hylles han dessuten fra første spark, en liten bebreidelse til dem som overdriver kritikken (uansett).

                              Hent Pedersen, få forsvarspillerne klare så vi får stille med et "riktig" forsvar og også bygd relasjoner mellom kant og back, øv intens på rollene og kommunikasjonen og gjenskap situasjoner hvor vi har slitt med og tren på hvordan vi stopper dette. Men hent Pedersen - uavhengig av om Nordtveit blir eller ikke.
                              Last edited by Canário; 06.07.2009, 01:17.

                              Kommentar

                              • OppsalKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Mar 2008
                                • 1881

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av andersmm
                                Jeg ser ikke helt hvorfor Karim skal prioriteres foran Gabrielsen på back. Fyren er jo en spök defensivt og henger ikke med i plassering eller når det skal settes en linje.
                                Innleggene hannes er en vits også.

                                Opprinnelig skrevet av dollyholly
                                1-0 Essidiri glipper markeringen, 2-0 Søgård glipper markeringen, 3-1 Essidiri står og ser på mens Viking slår 45, 4-2 Stjernetreff av Viking
                                Mannen kostet oss to mål og var latterlig klonete når det gjaldt hodedueller.
                                Nå bosatt på Rasta !!!!!

                                Alltid Celtic og LSK

                                Kommentar

                                • KanariEngel
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • Jun 2006
                                  • 154

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                                  Innleggene hannes er en vits også.



                                  Mannen kostet oss to mål og var latterlig klonete når det gjaldt hodedueller.

                                  Når han ikke engang klarer å kaste innkast engang sier det seg selv at mannen ikke er back.

                                  Forøvrig suger vi(hele laget) skikkelig på innkast. Både i angrep og forsvar.
                                  Jäg trodda ängarla fanns bara bara i himmalan, jag trodda änglarna fanns bara bara u himmalan, men det var innan jeg møtte mej, nu har jag en ängal her hos mej.

                                  Kommentar

                                  • Loddet
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2004
                                    • 325

                                    #18
                                    Et annet moment er årets keeperspill, som ikke på noen som helst måte har vært av den klassen vi har sett de siste årene. En ting er at det har vært noen giganttabber, det er sånn som desverre skjer noen ganger. Det som jeg føler er langt værre er at Otto har vært langt mer usikker i feltet denne sesongen enn tidligere, samt at det er for dårlig kommunikasjon mellom han og forsvarsfireren. Ikke dermed sagt at Otto skal få skylda for at vi slipper inn for mange mål, men han har ihvertfall ikke reddet mange poengene for oss hittil.

                                    Kommentar

                                    • merch
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2007
                                      • 938

                                      #19
                                      Når vi slipper inn så enkle dødball mål som de to første i går hvorfor har vi ikke da en mann ved hver av stengene? Er det kun på juniornivå man bryr seg om sånt. Er da ikke å forvente at Otto skal nå ned ved stanga på headinger fra 4meter heller.

                                      Og jeg har aldri sett en back som takler så lite som Essidiri. Nei gi oss en annen mann på backplass snarest.
                                      lønningsdag er som et one night stand, du får rydda litt opp når de kommer, det er jævlig gøy når det holder på, plutselig
                                      sitter du der tomhendt med den skamfulle undringen om hva fan skjedde egentlig....

                                      Kommentar

                                      • Loddet
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Apr 2004
                                        • 325

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av merch
                                        Når vi slipper inn så enkle dødball mål som de to første i går hvorfor har vi ikke da en mann ved hver av stengene? Er det kun på juniornivå man bryr seg om sånt. Er da ikke å forvente at Otto skal nå ned ved stanga på headinger fra 4meter heller.

                                        Og jeg har aldri sett en back som takler så lite som Essidiri. Nei gi oss en annen mann på backplass snarest.
                                        Hadde Otto mulighet til å redde den første headinga? Nei
                                        Hadde Otto mulighet til å plukke ballen i feltet? Kanskje
                                        Er Essidiri en glimrende back? Åpenbart ikke
                                        Har Essediri vært fast innventar i forsvaret i år? Nei, kun i de siste kampene

                                        Problemene i forsvaret vårt er sammensatt. At det er en kombinasjon av mange utskiftninger over hele linja som igjen fører til mye usikkerhet er etter mitt skjønn en mulig konklusjon. Selv om nå Otto, med god grunn, er sikker på laget betyr ikke at han er frikjent for ansvar. I går hadde han blant annet en hasardiøs ut/innboksing som kunne gått riktig ille. At den stadige utskiftinga i forsvarsfireren bidrar til dette mener jeg er riktig å annta. Uansett har han ikke vært på det nivået han har vært de siste sesongene, noe som er med å bidra til at vi slippr inn mange mål

                                        Kommentar

                                        Working...