LSKs medisinske apparat, spillernes kostholdsvaner osv

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • David Hay
    Juniormedlem
    Bøffel
    • Apr 2007
    • 22

    Å sammenligne fotballspillere med Ole Einar Bjørndalen blir bare useriøst. Hadde vi hatt 20 Bjørndaler i stallen ville vi spilt i 6. div! Dermed ikke sagt at LSK og fotballspillere generelt har forbedringspotensiale, men fotball er ikke en idrett hvor en må hate rødvin for å bli god.

    Kommentar

    • holmiz
      The kjøkken-kanariz
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 6064

      Opprinnelig skrevet av David Hay
      Å sammenligne fotballspillere med Ole Einar Bjørndalen blir bare useriøst. Hadde vi hatt 20 Bjørndaler i stallen ville vi spilt i 6. div! Dermed ikke sagt at LSK og fotballspillere generelt har forbedringspotensiale, men fotball er ikke en idrett hvor en må hate rødvin for å bli god.
      Selvsagt ønsker en ikke 20 Bjørndalen i stallen, men ja takk til flere med hans holdninger til sin idrett. Som mange har gjentatt her på forumet, så medfører alkohol og/eller sene kvelder for det første til dårligere restitusjon, og som nevnt må alkohol forbrennes i leveren og går på bekostning av andre avfallstoffer som må renses, og summa sumarium medfører dette lavere fysisk ytelse.

      For å si dette enkelt, så vil i sum dette medfører at om vi stiller med et lag som yter 90% av full kapasitet i hver kamp, og samtidig møter lag som kan yte opp mot 100%, så vil vi slite mot slutten av kampen. Når den fysiske yteevnen går ned, går det også ut over konsentrasjonen. Det betyr mindre krefter til returløp, lavere konsentrasjon på dødballer i mot og færre kraftløp fremover, for å nevne noe.

      Med andre ord, sannsynligheten for at vi får mål i ræva mot slutten av kampen øker betraktelig. Dette er bare en av mange faktorer, men en som slett ikke er uten betydning. Jeg har ihvertfall til tider irritert meg grønn over vår gode evne til å slippe inn mål mot slutten av kamper.
      Hilsen Anders

      Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

      Kommentar

      • David Hay
        Juniormedlem
        Bøffel
        • Apr 2007
        • 22

        -Hva Berg gjorde i Frankrike er ikke direkte relevant, men det er indirekte relevant i form av at det sier noe om hvilke holdninger han har til toppidrett og til prestasjonskultur.

        Vel, han har hvertfall vunnet PL med to klubber og i tillegg vunnet CL. Var kjent i England som en av de mest ærgjerrige spillerene og hvis du tviler på instillingen hans så foreslår jeg at du tar en prat med noen som har trent med ham eller vært treneren hans. Denne sutringen tar å usedvanlig overdrevne posisjoner at jeg funderer på motivasjonen. Henning Berg er en av de mest seriøse fotballspillerene dette landet har fostret og det er et faktum, en bytur i friperioden under VM forandrer ikke det. Han presterte på banen og det er poenget. Denne debatten ville aldri dukket opp om vi fremdeles lå på tredje!

        Kommentar

        • David Hay
          Juniormedlem
          Bøffel
          • Apr 2007
          • 22

          Opprinnelig skrevet av holmiz
          Selvsagt ønsker en ikke 20 Bjørndalen i stallen, men ja takk til flere med hans holdninger til sin idrett. Som mange har gjentatt her på forumet, så medfører alkohol og/eller sene kvelder for det første til dårligere restitusjon, og som nevnt må alkohol forbrennes i leveren og går på bekostning av andre avfallstoffer som må renses, og summa sumarium medfører dette lavere fysisk ytelse.

          For å si dette enkelt, så vil i sum dette medfører at om vi stiller med et lag som yter 90% av full kapasitet i hver kamp, og samtidig møter lag som kan yte opp mot 100%, så vil vi slite mot slutten av kampen. Når den fysiske yteevnen går ned, går det også ut over konsentrasjonen. Det betyr mindre krefter til returløp, lavere konsentrasjon på dødballer i mot og færre kraftløp fremover, for å nevne noe.

          Med andre ord, sannsynligheten for at vi får mål i ræva mot slutten av kampen øker betraktelig. Dette er bare en av mange faktorer, men en som slett ikke er uten betydning. Jeg har ihvertfall til tider irritert meg grønn over vår gode evne til å slippe inn mål mot slutten av kamper.
          Vel, det laget i Norge som gjennom tidene har avgjort flest kamper til sin fordel er RævBK på 90-tallet og hvis du har et minimum av kjennskap til hvordan de levde så ser du hvor jeg vil. Ikke få ganger jeg traff spillere derfra på byen for å si det forsiktig. Edgar Davids var også et kjent bytryne i Milano, ikke mange som klaget på innsatsen hans der. Selvfølgelig er det ikke bra å drikke seg drita hele tiden (som fremdeles henger litt igjen i den engelske kulturen), men det ekstreme fokuset livsstil/alkohol kommer fra utholdenhetsidrettene og der har det langt større skadelige effekter enn i forball.
          For egen del ville jeg mye heller sett spillere stå igjen å terpe på skudd, avslutninger og dødball etter hver trening enn å sett de på sofaen med vann iblandet mineralsalt på sofaen kl 20.00

          Kommentar

          • Emil B
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2006
            • 5921

            Opprinnelig skrevet av David Hay
            Vel, det laget i Norge som gjennom tidene har avgjort flest kamper til sin fordel er RævBK på 90-tallet og hvis du har et minimum av kjennskap til hvordan de levde så ser du hvor jeg vil. Ikke få ganger jeg traff spillere derfra på byen for å si det forsiktig. Edgar Davids var også et kjent bytryne i Milano, ikke mange som klaget på innsatsen hans der. Selvfølgelig er det ikke bra å drikke seg drita hele tiden (som fremdeles henger litt igjen i den engelske kulturen), men det ekstreme fokuset livsstil/alkohol kommer fra utholdenhetsidrettene og der har det langt større skadelige effekter enn i forball.
            For egen del ville jeg mye heller sett spillere stå igjen å terpe på skudd, avslutninger og dødball etter hver trening enn å sett de på sofaen med vann iblandet mineralsalt på sofaen kl 20.00
            Hadde de som var ute på byen prestert bra i hver kamp så hadde det ikke hvert noe problem. Problemet er at de ikke yter nok. Er så jævlig lei av innsatsen til enkelte er ræva!

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13272

              Spiller du kamp dagen etter, er du selvfølgelig ikke på byen. Dette gjelder uansett om Iversen vært døddrukken dagen før landskamp, eller om myggen har spilt med hangover. Dette gjelder i arbeidslivet også, du er ikke ute til 3 på natta før et viktig møte. Spillerne har plenty med muligheter ellers i sesongen, det er nok av frihelger og mandagskamper. Før kamp stiller man uthvilt og forberedt. Dette har ingenting med Bjørndalens livsstil å gjøre, men er normal oppførsel i et arbeidsforhold.

              Kommentar

              • andersmm
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2006
                • 5764

                Tullete artikkel. Må väre skrevet av en 10.klassing som har arbeidspraksis i sportsredaksjonen:

                Opprinnelig skrevet av Dramaqueen
                Lillestrøm skulle kjempe om medaljer denne sesongen, men har fremstått som en middelmådighet.
                Forstår ikke hvor de tar det fra. Uttalt må har vel hele tiden värt topp 6.
                "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                Kommentar

                • holmiz
                  The kjøkken-kanariz
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6064

                  David Hay, takker for et godt innlegg - jeg er langt fra uenig i alt du skriver, tvert imot. Allikevel så har tiden gått fremover siden 90-tallet, blant annet inngikk LSK for en tid tilbake et samarbeid med Olympiatoppen i håp om å forbedre fysikken til spillerne:

                  (ikke den beste linken, for jeg mente at vi var mye tidligere ute enn det som omtales i artikkelen)


                  I følge Olympiatoppens definisjon på en toppidrettsutøver, så kreves det 10.000 treningstimer fordelt i snitt over en periode over 10 år for å bli en toppidrettsutøver. Med andre ord, fotballspillere i Tippeligaen har en lang vei å gå.

                  Det blir litt selvmotsigende at spillerne på dagtid skal trene med Olympiatoppen for å forbedre fysikken, i tillegg til vanlige treninger, for så å ødelegge dette ved å gå på by'n.

                  En annen spiller som rett ut har sagt at utelivet ødela for hans karriere, er Daniel Nanskog:
                  Han har aldri lagt skjul på at han sløste bort mange av sine beste fotballår med et i overkant hektisk uteliv i Stockholm. Først da han møtte Jan Jönsson i Landskrona i 2001 – i slutten av 20-årene – innså han alvoret og la om livsstilen. 21 mål og opprykk ble resultatet, siden har han ikke sett seg tilbake. Storscorer i Kina, og over 100 seriemål og et seriemesterskap i Stabæk har vært betalingen de siste åra.

                  Uten sammenlikning forøvrig, men tenk hvor god han faktisk kunne blitt dersom han droppa utelivet de første årene i sin karriere?

                  Opprinnelig skrevet av David Hay
                  Vel, det laget i Norge som gjennom tidene har avgjort flest kamper til sin fordel er RævBK på 90-tallet og hvis du har et minimum av kjennskap til hvordan de levde så ser du hvor jeg vil. Ikke få ganger jeg traff spillere derfra på byen for å si det forsiktig.
                  Etter å ha bodd og studert i Trondheim i 6 år så har jeg også sett min andel av RBK'ere på by'n. Selv om de ikke inntar alkohol, så har det hatt sine konsekvenser for den gjengen med lokale kjendiser også:
                  Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

                  Flere RBK-spillere lå utslått med magetrøbbel denne uka. Sammen flere trondhjemmere ble de mest sannsynlig smittet på utestedet Ricks.
                  Når det er sagt, så er det enkelte i bart city som ikke imponerer (ingen vits i å nevne navn), men andre som faktisk gjør det. Har møtt på Roar Strand ved et par anledninger, og har aldri sett han på fylla, snarere tvert imot. Virker som en jordnær fotballspiller som tar yrket sitt (ikke feier) veldig alvorlig. Sikkert en av mange grunner til at han fortsatt presterer på så høyt nivå, i en alder av 40 år.

                  Opprinnelig skrevet av David Hay
                  Edgar Davids var også et kjent bytryne i Milano, ikke mange som klaget på innsatsen hans der. Selvfølgelig er det ikke bra å drikke seg drita hele tiden (som fremdeles henger litt igjen i den engelske kulturen), men det ekstreme fokuset livsstil/alkohol kommer fra utholdenhetsidrettene og der har det langt større skadelige effekter enn i forball.
                  Idretten har som nevnt blitt enda mer skjerpet siden den gangen Davids herjet. I dag jakter alle på mulige komparative fortrinn som kan ta dem forbi sine konkurrenter, og fysikk og kosthold er en av dem. Jeg tror neppe at taktikken til Brian Clough med å skjenke spillerne i Nothingham før cupfinalen hadde gitt samme utslag i dag (mangler link til denne, men historien har vært nevnt i radioprogrammet FK Fotball på P3, bla.).

                  Opprinnelig skrevet av David Hay
                  For egen del ville jeg mye heller sett spillere stå igjen å terpe på skudd, avslutninger og dødball etter hver trening enn å sett de på sofaen med vann iblandet mineralsalt på sofaen kl 20.00
                  110% enig!
                  Last edited by holmiz; 15.10.2010, 11:18. Begrunnelse: Glemte Nannskog-eksempelet og Olympiatoppen, og litt rettskriving
                  Hilsen Anders

                  Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                  Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                  Kommentar

                  • Stray Cat
                    Moderator
                    • Aug 2008
                    • 5914

                    Kjære vene, så mye rart vi har for oss på dette forumet om dagen.

                    Fakta: To spillere er observert på Latter, lørdag før Sandefjordkampen.

                    Dette er altså "Å være på byen". Det går flere forestillinger om lørdagene og jeg har faktisk giddet å sjekke når de gikk den 2. oktober. Latter hadde en forestilling klokka 19.00 og en klokka 21.00. Forestillingen varer i to timer med pause.

                    Det vil si at hvis de f.eks kun var på den siste forestillinga, så var den ferdig klokka 23.00. Ingen har sagt noe om at de var ute og drakk, hang i baren, eller var på restauranten. Ei heller at de var "på byen" til klokka tre om natta, så vidt jeg kan lese ut av denne tråden.

                    Spillerne har ikke en arbeidsdag som starter klokka sju, så det skulle være fullt mulig å få skjønnhetssøvnen sin etter dette klokkeslettet. Kan man la LSK og trenerteamet få avgjøre innetid og leggetid for spillere dagen før kamp, tror dere? Blir for dumt å kreve at de ikke viser seg utendørs etter mørkets frembrudd i tilfelle de skulle møte på en iherdig supporter med ivrige tastefingre..
                    For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                    Kommentar

                    • reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13272

                      Så lenge man forholder seg til vanlig oppførsel som en arbeidstager tror jeg neppe noen har noen problemer. Legger man til at jobben er å prestere sportslig foran flere tusen mennesker, og at arbeidsgiverens og ens egen fremtid er avhengig av at man møter enkelte dager i den best mulige fysiske form, tror jeg det meste er sagt.

                      Kommentar

                      • LSK N/B
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Apr 2006
                        • 830


                        Kan være grei å ha med seg om trening i fotball vs andre idretter.

                        "Jeg har vært blodstøl etterpå. Jeg har kjent det i flere dager og er fortsatt støl, sier Rønning til Adresseavisen to dager senere"
                        03.08.08 på felt F skjedde det for første, andre og tredje gang!

                        Nei til NFF!

                        Kommentar

                        • Kay
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2004
                          • 763

                          Opprinnelig skrevet av David Hay
                          -Hva Berg gjorde i Frankrike er ikke direkte relevant, men det er indirekte relevant i form av at det sier noe om hvilke holdninger han har til toppidrett og til prestasjonskultur.
                          Personlig humrer jeg litt hver gang denne Berg/Myggen episoden blir dratt opp, hvor det diskuteres sammenheng mellom toppidrettsutøvere og alkoholbruk. Det begynner å bli lenge siden nå, og det er første gang jeg skriver dette "offentlig". Etter Norge slo Spania i EM havnet jeg tilfeldigvis på samme hotell som landslaget, vi stoppet i baren på hotellet etter kampen, og det tok ikke altfor lang tid før de fleste av landslagets spillere også havnet der. Halvliterne ble servert på brett, og jeg la merke til kun 1 spiller som avsto, selv etter "press" fra medspillere. Vi tok en tur opp på rommet for å skifte og gå ned igjen, men når vi kom ned igjen ble vi nektet inngang til baren da de skjønte at vi var norske. Ettersom vi ble nektet adgang skal jeg ikke være påståelig om hvor mye alkohol som ble konsumert den kvelden, men spillerne gikk ikke i baren og bestilte en halvliter hver, det ble bestilt brett som ble plassert ut på bordene de satt på.

                          Jeg fikk meg en liten overaskelse, og har mine tanker om at dette er mer utbredt en hva folk flest vet og hva disse fotballspillerne vil innrømme.

                          Kommentar

                          • David Hay
                            Juniormedlem
                            Bøffel
                            • Apr 2007
                            • 22

                            Det er flere som har svart meg og skal prøve å oppsummere mitt syn:

                            Holmiz drar fem en rekke interessante poeng og jeg er forsåvidt ikke uenig i noe av det. Min grunnleggende menig er at en bytur i ny og ne ikke er spesielt skadelig for en fotballspiller, men det er jo forskjell på byturer selvfølgelig.

                            Under oppveksten var jeg aktiv innen både langrenn og skiskyting (i tillegg til fotball selvfølgelig) og har opp gjennom årene blitt tutet ørene fulle av den mengdetreningsmessinga og hvilken asket en må være for å få resultater. Innen de ekstreme utholdenhetsidretter er dette selvfølgelig viktig, selv om det er unntak der og, men at en bytur med venner skal være så forbanna skadelig har jeg rett og slett ikke tro på. I alle prestasjonsmiljø legger en vekt på trivsel, om det er å ta en bytur under fotball VM for å slippe unna Rekdal og praten om engelsk 8. div i 76 eller å bli med venner på restaurantbesøk/stand up show så kan det være et avbrekk til en ellers monoton hverdag.

                            Jeg har ikke inngående kjennskap til spillerene i LSK sitt privatliv, men antar at de fleste lever sunt og tar vare på helsen sin. Drikker du deg apekanari-dritings midt i sesongen så ser selv jeg at det ikke er fornuftig, men skadevirkningene vil ikke totalt ødelegge en sesong.
                            Innsats er noe en har uavhengig av fysisk form, det ligger mer på personlighet, hvertfall når en snakker om så godt trente individer som i LSK. Det er andre faktorer enn en øl til maten som avgjør om de kan prestere godt nok for klubben. Trivsel er alfa og omega i så henseende. Fotballklubben Lyon har, i likhet med andre, tatt konsekvensen av dette. De har et eget program for utenlandske spillere med egne personlige ansvarlige for hver enkelt spiller mtp. dette. Språkbarrierer, kulturforskjeller, manglende nettverk, rett og slett å få individene til å fungere som samfunnsdeltakere. Om det innbærer en flaske rødvin for en søreuropeer til en bedre middag har jeg null problem med. Trives du så er du istand til å prestere.
                            Nevner igjen, det er langt viktigere at spillerene øver på balltreff utenom fellestreningene enn at de tar seg 5 øl!

                            En person som Myggen hadde en helt enorm arbeidskapasitet, men han var ingen asket. Ikke dermed sagt at det hjelper på formen, men personlig tror jeg han ville prestert dårligere hvis han måtte presses inn i en form støpt av olympiatoppen.

                            Kommentar

                            • David Hay
                              Juniormedlem
                              Bøffel
                              • Apr 2007
                              • 22

                              Opprinnelig skrevet av Kay
                              Personlig humrer jeg litt hver gang denne Berg/Myggen episoden blir dratt opp, hvor det diskuteres sammenheng mellom toppidrettsutøvere og alkoholbruk. Det begynner å bli lenge siden nå, og det er første gang jeg skriver dette "offentlig". Etter Norge slo Spania i EM havnet jeg tilfeldigvis på samme hotell som landslaget, vi stoppet i baren på hotellet etter kampen, og det tok ikke altfor lang tid før de fleste av landslagets spillere også havnet der. Halvliterne ble servert på brett, og jeg la merke til kun 1 spiller som avsto, selv etter "press" fra medspillere. Vi tok en tur opp på rommet for å skifte og gå ned igjen, men når vi kom ned igjen ble vi nektet inngang til baren da de skjønte at vi var norske. Ettersom vi ble nektet adgang skal jeg ikke være påståelig om hvor mye alkohol som ble konsumert den kvelden, men spillerne gikk ikke i baren og bestilte en halvliter hver, det ble bestilt brett som ble plassert ut på bordene de satt på.

                              Jeg fikk meg en liten overaskelse, og har mine tanker om at dette er mer utbredt en hva folk flest vet og hva disse fotballspillerne vil innrømme.
                              Er jo bare å ta seg en tur ut etter landskamper hjemme og det. Mange spillere er ute på byen i Oslo etter match og jeg tror ikke det har så stor innvirkning annet enn at de har det moro sammen.

                              Og bare for å understreke: jeg repliserte fra et annet innlegg det du siterte fra mitt forrige innlegg i tråden.

                              Kommentar

                              • Ytre
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2008
                                • 773

                                Opprinnelig skrevet av Kay
                                Personlig humrer jeg litt hver gang denne Berg/Myggen episoden blir dratt opp, hvor det diskuteres sammenheng mellom toppidrettsutøvere og alkoholbruk. Det begynner å bli lenge siden nå, og det er første gang jeg skriver dette "offentlig". Etter Norge slo Spania i EM havnet jeg tilfeldigvis på samme hotell som landslaget, vi stoppet i baren på hotellet etter kampen, og det tok ikke altfor lang tid før de fleste av landslagets spillere også havnet der. Halvliterne ble servert på brett, og jeg la merke til kun 1 spiller som avsto, selv etter "press" fra medspillere. Vi tok en tur opp på rommet for å skifte og gå ned igjen, men når vi kom ned igjen ble vi nektet inngang til baren da de skjønte at vi var norske. Ettersom vi ble nektet adgang skal jeg ikke være påståelig om hvor mye alkohol som ble konsumert den kvelden, men spillerne gikk ikke i baren og bestilte en halvliter hver, det ble bestilt brett som ble plassert ut på bordene de satt på.

                                Jeg fikk meg en liten overaskelse, og har mine tanker om at dette er mer utbredt en hva folk flest vet og hva disse fotballspillerne vil innrømme.
                                Selv om det er kjipt å høre,så blir jeg ikke overraska. Tror selv vi bare vet om toppen av isberget.

                                Her er diverse situasjoner fra inn- og utland.

                                TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video


                                (VG Nett) Vikings Jørgen Horn (23) frykter at han kan bli løst fra kontrakten med klubben etter å ha havnet på glattcelle natt til fredag.




                                Eirik Bakkes fyllekjøring er en ny ripe i lakken for de norske fotballgutta, men de er engler i forhold til sine engelske kolleger. Fyll, narkotika, gambling og uheldige damehistorier har satt sitt preg på Premier League.




                                (VG Nett) Tottenham-manager Harry Redknapp sier Ledley King først og fremst har sviktet seg selv.








                                TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video


                                Fakta Antdoping Norge:

                                Alkohol og idrettsprestasjon
                                Alkoholbruk svekker den fysiske yteevnen. Dette gjelder så vel under alkoholpåvirkning som etterpå. Forskning viser at alkohol i så små mengder at man ikke kjenner seg beruset, kan være nok til å gi en dårligere prestasjon dagen derpå. Det gjelder idrett på alle nivåer. 0,3 promille kan redusere en 100 meter løpers resultat med opptil 10 prosent, og en høydehoppers med mellom 12 og 15 cm. Studier har vist at prestasjonen hos en fotballspiller kan reduseres betydelig i opptil ett døgn etter alkoholinntak.

                                Alkohol er et giftig stoff som påvirker mange av kroppens funksjoner på en slik måte at man presterer dårligere og øker risikoen for skader og ulykker.

                                Virkninger og bivirkninger
                                Alkoholinntak øker melkesyreinnholdet i muskulaturen. Dette gjør at man raskere føler seg sliten. Produksjonen av det mannlige kjønnshormonet testosteron reduseres ved alkoholinntak, spesielt over tid. Testosteron øker kroppens egen muskelbygging.

                                Pulsen øker merkbart, selv etter beskjedne mengder alkohol. Hjertets arbeidsevne minsker i forbindelse med alkoholinntak og treningen kan føles som en økt belastning. Treningen vil i slike tilfeller påvirke kroppen negativt og virke mot sin hensikt.

                                Alkohol i små mengder forstyrrer finjusterte bevegelser. Jo flere raske beslutninger man må ta, desto større negativ effekt har alkoholen.
                                I med- og motgang, vi er Lillestrøm!

                                Kommentar

                                • Cruz
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2005
                                  • 398

                                  Det interessante for en toppidrettsutøver burde ikke være hvor mye alkohol man kan drikke, hvor mange kebab man kan spise eller hvor lite man kan sove og fortsatt prestere opp mot nåværende maks fysisk nivå. Det interessante burde være hvor mye bedre den fysiske prestasjonsevnen kan bli ved å optimalisere alt fra trening til kosthold og restitusjon.
                                  Fra legenden Tommy Lund til legenden Arild Gilbert Sundgot - 1000 kamper i toppen

                                  Kommentar

                                  • skotten
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 1794

                                    Enkelte idrettsutøveres gnåling mot fotballen om kosthold og trening kan de gjøre til krampa tar seg. Det hele er faktisk jævlig enkelt. Uavhengig av om du driver med fotball eller langrenn er det de pt beste som går eller spiller, uavhengig av hvor de befinner seg på skalaen mellom dranker og total avholds. Utover dette simple faktum, skal man være forsiktig med å sammenligne for mye to så vidt forskjellige idretter. Men ønskes asketiske fotballspillere, må Rune Bratsethene og Knut Anders Fostervoldene danke ut Maradonaene og George Bestene fra tronen før det blir en trend i miljøet!

                                    Kommentar

                                    • holmiz
                                      The kjøkken-kanariz
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 6064

                                      Nå er det en gang slik at en god del forskning i følge Olympiatoppen viser at en utøver med middels fysiske forutsetninger (ikke talent), med riktig trening/dedikert og seriøs vil nå lenger, enn en utøver med gode fysiske forutsetninger (talent) som trener bare middels/er delvis seriøs.
                                      Hilsen Anders

                                      Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                      Kommentar

                                      • skotten
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 1794

                                        Opprinnelig skrevet av holmiz
                                        Nå er det en gang slik at en god del forskning i følge Olympiatoppen viser at en utøver med middels fysiske forutsetninger (ikke talent), med riktig trening/dedikert og seriøs vil nå lenger, enn en utøver med gode fysiske forutsetninger (talent) som trener bare middels/er delvis seriøs.
                                        Det bestrider jeg like lite som du kan bestride de rene fakta fra mitt innlegg. Poenget mitt er at langrennsløpere og skihoppere er asketiske fordi de velger det selv. At de ikke har noe valg i forhold til om de vil hevde seg, tar ikke bort det rene faktum at dette er selvvalgt. Skiklubber og skiforbund har like lite med å gjøre hva sine utøvere gjør på fritiden som fotbalklubber og forbund har å gjøre med hva sine utøvere gjør. Det er i mine øyne det eneste relevante spørsmålet, når konteksten og premissene for debatten er om vi skal kaste øldrikkere og kebabspisere ut av klubben eller ikke...
                                        Last edited by skotten; 15.10.2010, 16:43. Begrunnelse: Oppdaget en feil i bruken av faktum/fakta, ingen er feilfri ;)

                                        Kommentar

                                        • holmiz
                                          The kjøkken-kanariz
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2006
                                          • 6064

                                          Jammen, da er vi jo enige da!

                                          Litt synd ingen kom på å stille Berg & Co spørsmålet: Hva gjør klubben for å arbeide med riktige holdninger til kosthold, restitusjon og fritid, og ikke minst - hvordan legges det til rette for at idrettsutøvere på dette nivået også følges opp på en riktig måte med tanke på fritiden?

                                          (Man må faktisk ikke drikke øl, spise kebab og henge på pub for å ha en meningsfylt fritid)
                                          Hilsen Anders

                                          Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                          Kommentar

                                          Working...