LSKs medisinske apparat, spillernes kostholdsvaner osv

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • skotten
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 1794

    Opprinnelig skrevet av holmiz
    Jammen, da er vi jo enige da!
    Jepp! Det var egentlig bare ment som et innspill i retning av at forumets O2-konge Ytre var i ferd med å pense debatten inn på et sidespor, selv om han har helt rett i det han skriver.

    Opprinnelig skrevet av holmiz
    (Man må faktisk ikke drikke øl, spise kebab og henge på pub for å ha en meningsfylt fritid)
    Nei, og det tror jeg ikke er det eneste i livet til fotballspillere som går på pub heller. Men å frata fotballspillere denne muligheten ville vært et inngrep i den grunnleggende retten til å bestemme over eget privatliv. Forøvrig er mitt inntrykk av at LSK har bevisste holdninger på når det er greit, og når det ikke passer - og kan ikke se at hr. Dahm har forbrutt seg mot dette.

    Kommentar

    • Cruz
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 398

      Idrett handler om å være best. Og hvis man fortsatt er best selv som alkis, junkie eller horebukk, så er det vel greit i grunn. Faktum er likevel at også de aller beste kunne prestert enda bedre fysisk med en mer asketisk livsførsel. Uten tvil. Og ingen tror vel seriøst at mindre promille i ukedagene hadde vært negativt for touchen til Maradona eller Best på kampdag?

      Jeg mener de pågående diskusjonene knyttet til holdninger, byturer etc. etc. egentlig er en diskusjon om ambisjoner. Hver enkelt spillers ambisjoner. Ikke klubbens lover og regler og supporternes synsing. Som nevnt over, idrett handler om å være best. Og om man ikke allerede er best, så burde ambisjonen for hver enkelt spiller være å bli det. Slik fotballen er i dag, med gode penger og berømmelse for den som lykkes, så burde enhver profesjonell fotballspiller ha sterke personlige incentiver til å optimalisere sin egen ytelse. Jeg synes heller ikke det er for mye forlangt at arbeidsgiver også kan stille krav til slike høye ambisjoner hos hver enkelt av sine ansatte når det gjelder et yrke som fotballspiller. Yrket fotballspiller kan ikke, bør ikke og skal ikke sammenlignes med en litt kjip 8-4 jobb der eneste grunnen til å møte opp er lønnslippen den tjuende hver måned. Har man valgt et så prestasjonsrettet yrke må man ha en annen indre motivasjon og ha ambisjon om å bli best, for å lykkes. Det er prestasjonen man blir betalt for, ikke oppmøte. På samme måte som en "overbetalt" aksjemegler med ambisjon om å bli rikest tenker og prater aksjer og økonomi 24/7 for å "yte" optimalt, burde en "overbetalt" fotballspiller med ambisjon om å bli best tenke fotball og fysikk 24/7 for å yte optimalt. Det er hva arbeidsgivere i prestasjonsrettede yrker betaler for og grunnen til at man drar inn mer enn om man skulle jobbet 8-4. Yes, det krever dedikasjon, men on the bright side så trenger man kanskje ikke være engstelig avhengig av ny lønnslipp den tjuende hver måned til man fyller 67. Problemet er at mange fotballspillere mangler denne dedikasjonen, som endel andre toppidrettsutøvere besitter, og at man i dag fint kan "utnytte" yrket til å jobbe 2-3 timer om dagen i 10-12 år til en relativt fet gasje og ellers leve som resten av kompisgjengen.
      Last edited by Cruz; 15.10.2010, 17:38.
      Fra legenden Tommy Lund til legenden Arild Gilbert Sundgot - 1000 kamper i toppen

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13272

        Opprinnelig skrevet av skotten
        Men å frata fotballspillere denne muligheten ville vært et inngrep i den grunnleggende retten til å bestemme over eget privatliv.
        Så flott! Tar du på deg jobben med å informere mine sjefer i helsevesenet, sjefene til yrkessjåførene på forumet og andre som har jobber som fordrer at man møter uthvilt, giftfri og klar i toppen på jobb?

        Leser mye sprøyt her nå om at det kan gå ut over spillernes trivsel om de ikke får lov å dra på byen til enhver tid. Dette er selvfølgelig bare tull. Hyppige byturer og alkoholinntak kan like gjerne slå negativt ut - den eneste dokumenterte effekten alkholinntak har på sikt er depresjon. Det trenger neppe noen i stallen mer av. Det betyr nok vel så mye for trivsel at man føler seg nyttig og flink på jobb - noe enkelte byfugler neppe føler pr i dag.

        Det bør være en selvfølge at spillerne avstår fra alkohol dagen før kamp, og at de er i seng til vanlig tid; Slik det er en selvfølge for tusenvis av andre arbeidstagere. Dette er ikke noe inngrep i privatlivets fred, men en naturlig konsekvens av yrkesvalget. Skal du drikke deg drita eller være seint oppe er det greit, men det er ditt ansvar å sørge for at:

        1) Dette ikke kan påvirke jobben du skal gjøre.
        2) At dette ikke virker skjemmende for arbeidsgiveren eller reduserer tilliten til den jobben du gjør.

        På samme måte som offentlig grøftefyll får yrkesmessige konsekvenser for kjendiser, kirurger, politikere, flygere og andre personer som representerer noe, bør selvfølgelig det samme gjelde LSK-spillere.

        Her som ellers i arbeidslivet gjelder sunn fornuft - Det er ikke uten grunn at folk her på forumet blir sjokkert når de hører om spillere som ikke husker noe fra byturer eller rykter om folk som drikker/er på byen før kamp.

        Bruker spillerne nevnte sunn fornuft vil de neppe bli hengt ut på forumet eller andre steder, ei heller komme i trenerens søkelys. Tror de fleste driter i om noen har tatt seg en bytur så lenge dette ikke går ut over prestasjonene eller at man skjemmer ut klubben ved å være sørpe dritings. MÅ man bli ape kanon i all offentlighet på tross av dette, foreslår jeg at vedkommende legger seg inn på Vangsseter.

        Kommentar

        • skotten
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2004
          • 1794

          Opprinnelig skrevet av reka
          Så flott! Tar du på deg jobben med å informere mine sjefer i helsevesenet, sjefene til yrkessjåførene på forumet og andre som har jobber som fordrer at man møter uthvilt, giftfri og klar i toppen på jobb?
          Tullete eksempel! Om du jobber i helsevesenet, er yrkessjåfør eller noe som helst annet så er det ingen av disse som er underlagt restriksjoner i privatlivet dagen før en fridag. Det er frihet under ansvaret om at utskeielsene ikke påvirker neste arbeidsdag negativt som gjelder. Dette er også gjeldende for fotballspillere som hever lønna i LSK. Klart at hvis man drikker seg sørpedrita hjelper det lite å bare ha en fridag etter rangelen, men hvordan Dahms "jeg var full" og Kissis "jeg oppfattet ham ikke som spesielt full" tilsammen skal få det til for enkelte forumbrukere at man har vært søppeldrita og totalt wasta blir for meg en gåte. Jeg vet av egen erfaring at jeg ikke trenger spesielt høy promille for å ha problemer med å gjengi innholdet i samtalene jeg har vært delaktig i i løpet av en kveld.

          Jeg er for sunne holdninger til næringsinntak, poenget mitt er at en tur på Latter med øl innabords i seg selv ikke legitimerer noen ytterligere debatt rundt denne episoden. Og ytterligere debatt bør da i så fall stå i kostholdstråden...

          Kommentar

          • RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

            Moderatormelding:
            En haug med innlegg om spillernes kostholdsvaner osv. flyttet fra tråden
            Spørsmål til Henning og TB - Onsdag på Martins og hit, hvor vi fortsetter den diskusjonen.

            Kommentar

            • Canário
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 1471

              En fotballspiller har kroppen som verktøy og maskineri. De kan ikke bare se på fotballspill og trening som jobb. Det må være en livsstil døgnet rundt. Etter min mening kan de derfor godt klare seg uten alkohol og byturer i sesongen. Det er noe av det som i mine øyne ligger i ordet toppidrett. Svikter enten hvile, restitusjon eller kosthold, er man ikke toppidrettsutøver. Skal man prestere maks i en idrett som ofte avgjøres på små marginer i slutten av en 90 minutters økt, er detaljer ekstremt viktig. Toppidrett er detaljer.

              Får man i tillegg betalt svært godt for å spille ball hver dag, synes jeg det bare skulle mangle å vente etter sesongen. Det finnes mange andre måter å trives på, slappe av eller sosialisere på. Og er man så priviligert at flere tjener mer enn statsministeren på å holde på med fotball og representere en hel klubb, bør det være enkelt. Mange i fansen legger ned utrolig mye innsats, mange timer, mye energi og vilje for å støtte Lillestrøm. Å se den innsatsen bli belønnet med byturer, hatutsagn mot klubben og dårlig kosthold, er et hån.

              Hamren la om kosthold og holdninger i Rosenborg og to 5.-plasser ble byttet ut med gull. Ikke tilfeldig. Det kan Iversen underskrive på. En svært god livsstil er en av de marginene man kan utnytte til sin fordel.

              Derfor er det også gull at søkelyset blir rettet mot holdningene i klubben. Spesielt i en, litt sleivete sagt, "kebab-og pilsby" som Lillestrøm. Det er ingen god trend at spillere som Kiko og Occean, som var svært gode under Nordlie, har hatt en så nedadgående kurve. Det er naivt å tro at ikke livsstilen kan ha noe med det å gjøre - i Occeans tilfelle er det helt sikkert. Derfor er det bra han også er ute av klubben, så han ikke skaper et dårlig utviklingsmiljø i klubben.

              Jeg tror det viktigste for suksess er å ville. Skal man nå toppen må man ville det mer enn noe annet. Da må man forsake en del privilegiumer vi andre har. Enkelt og greit. I det minste til etter sesongen.

              Kommentar

              • Leif A
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2003
                • 3962

                Opprinnelig skrevet av holmiz
                Nå er det en gang slik at en god del forskning i følge Olympiatoppen viser at en utøver med middels fysiske forutsetninger (ikke talent), med riktig trening/dedikert og seriøs vil nå lenger, enn en utøver med gode fysiske forutsetninger (talent) som trener bare middels/er delvis seriøs.
                Finnes det noen forskning som sier noe om hvor mye graden av dedikasjon (dvs: egenmotivasjon) spiller inn her? Hvor villig du er til å utfordre deg selv til å bli bedre, vil ha betydning for hvor langt man kommer.
                Knurr...

                Kommentar

                • skotten
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 1794

                  Opprinnelig skrevet av Canário
                  En fotballspiller har kroppen som verktøy og maskineri. De kan ikke bare se på fotballspill og trening som jobb. Det må være en livsstil døgnet rundt.
                  Canário min venn, du er en fornuftig fyr. Du vet like godt som jeg at idrettsutøvere som Petter Nordthug, Ola Vigen Hattestad, Thor Hushovd, Edvald Boasson Hagen, Anders Nordberg, Carl Waaler Kaas, Olav Lundanes med flere ikke hadde nådd dit de er i dag uten å være den gjennomseriøse toppidrettsutøveren 24/7.

                  Du vet også at samtlige representanter jeg har listet opp representerer (sett fra et utøvers perspektiv) ekstremt marginaliserte idretter. Du vet at NFF har tilgang til et rekrutteringsgrunnlag som skiforbundet, Cykleforbundet, friidretttsforbundet og orienteringsforbundet bare i sine villeste fantasier kan drømme om. I de idrettene jeg har listet opp er det unektelig sånn at du må ha idretten som en livsstil for å bli best i klassen, men gjelder dette for fotball?

                  Joda, du har helt sikkert rett i at et hvilket som helst satsende enkeltindivid bør ha bevisste holdninger om trening og kosthold - uansett idrett. Jeg ønsker en bevisst holdning til kosthold blant LSK-spillere velkommen. Men så lenge fotballen rekrutterer milevis over de nevnte idrettsgrener oppstår det også mange tilfeller der talent pisser på hardt arbeid. Hvis fotballen hadde blitt en idrett der bare de "dedikerte" hadde hatt plass, hadde også fotballen i Norge vært en idrett marginalisert på linje med orienteringssporten...

                  Fotball og håndball står i en særstilling her på berget gjennom at det attraherer breddene til aktiv utøvelse mer enn noen annen idrett. Da vil det også skje oftere enn i andre idretter at mindre dedikerte utøvere når lenger enn mange av 24-timers utøverne. Så lenge det finnes udedikerte spillere som pisser på såkalt dedikerte, kommer aldri o2-snapperne noe særlig videre i denne debatten...

                  Ikke dermed sagt at ikke LSK som klubb ikke bør spre gode holdninger til kosthold og trening. Men å frembringe noen som helst krav i kontraktsforhandlinger med de profesjonelle utøverne vil heller være et steg i retning av å marginalisere fotballen, fremfor å sende ut et signal om at fotballen er for alle. Hvilket vi er 100% avhengige av for å komme noen vei i det markedet vi konkurrerer i....

                  Kommentar

                  • Ytre
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jul 2008
                    • 773

                    Opprinnelig skrevet av skotten
                    Canário min venn, du er en fornuftig fyr. Du vet like godt som jeg at idrettsutøvere som Petter Nordthug, Ola Vigen Hattestad, Thor Hushovd, Edvald Boasson Hagen, Anders Nordberg, Carl Waaler Kaas, Olav Lundanes med flere ikke hadde nådd dit de er i dag uten å være den gjennomseriøse toppidrettsutøveren 24/7.

                    Du vet også at samtlige representanter jeg har listet opp representerer (sett fra et utøvers perspektiv) ekstremt marginaliserte idretter. Du vet at NFF har tilgang til et rekrutteringsgrunnlag som skiforbundet, Cykleforbundet, friidretttsforbundet og orienteringsforbundet bare i sine villeste fantasier kan drømme om. I de idrettene jeg har listet opp er det unektelig sånn at du må ha idretten som en livsstil for å bli best i klassen, men gjelder dette for fotball?
                    Jeg tror forskjellen på fotball og de idrettene du snakker om, er at skal man kunne leve av idretten så må man, litt avhengig av hvem idrett, være blant de 1-6 beste i landet. Vi er 4.2 millioner i Norge, å være topp 5 blant disse i noe krever selvfølgelig ekstrem seriøsitet. Derfor blir nivået blant de som prøver også helt vanvittig høyt.

                    Tallet på de som kan leve av fotball i Norge er helt annerledes. Vanskelig å definere ett tall selvfølgelig, men vil anta at det er 3-sifra. MIN påstand er at det er en bra andel av disse som er fornøyd, de lever av idretten, har en priviligert arbeidssituasjon og heltestatus blant lokal/nasjonalbefolkning. Så er det selvfølgelig noen som har en indre drive som virkelig vil bli så gode som overhodet mulig, men jeg drister meg til å påstå at det er langt fra halvparten.

                    Så er da spørsmålet vil LSK ha den spilleren A) som er fornøyd, lever av idretten, gjør selvfølgelig sitt ytterste i match og prøver å være bra på trening for å komme på laget, men der stanser innsatsen.

                    Eller vil vi ha B) Den som virkelig vil bli best mulig, kommer først på trening, står igjen og skyter og skyter og skyter, tar restitusjon, kost og livsstil på alvor for å hele tiden kunne tåle mest mulig trening og best mulgi prestasjon på match. Som ikke uttelukkende er fornøyd så lenge man vinner, men hele tiden er på jakt etter å forbedre seg selv på alle mulige måter.

                    Jeg vil driste meg til å påstå at vi hadde profittert på å ha flest av nr. B, om det er ett stort utvalg av de.
                    I med- og motgang, vi er Lillestrøm!

                    Kommentar

                    • skotten
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 1794

                      Opprinnelig skrevet av Ytre
                      Jeg vil driste meg til å påstå at vi hadde profittert på å ha flest av nr. B, om det er ett stort utvalg av de.
                      Og jeg vil driste meg til å si at ernæringshysteri innen fotballen kan føre til svikt i rekruttering og beholding, da ernæringshysteri på toppnivå fort forplanter seg nedover i årsklassene.

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13272

                        Mange spenstige antagelser, hypotetiske årsakssammenhenger og generelt ubelagte påstander her nå. Høy Semb-faktor. Er det noen her som aspirerer til en stilling i NFF?

                        Kommentar

                        • Ytre
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jul 2008
                          • 773

                          Opprinnelig skrevet av skotten
                          Og jeg vil driste meg til å si at ernæringshysteri innen fotballen kan føre til svikt i rekruttering og beholding, da ernæringshysteri på toppnivå fort forplanter seg nedover i årsklassene.
                          Jeg er uenig i at å si nei til fyll er ernæringshysteri.
                          I med- og motgang, vi er Lillestrøm!

                          Kommentar

                          • skotten
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 1794

                            Opprinnelig skrevet av Ytre
                            Jeg er uenig i at å si nei til fyll er ernæringshysteri.
                            Ei heller påstått.

                            Kommentar

                            • skotten
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 1794

                              Opprinnelig skrevet av reka
                              Mange spenstige antagelser, hypotetiske årsakssammenhenger og generelt ubelagte påstander her nå. Høy Semb-faktor. Er det noen her som aspirerer til en stilling i NFF?
                              At de fleste individuelle idretter har et enormt frafall i 16-18 års alder på grunn av at alvoret erstatter moroa er ingen hypotetisk årsakssammenheng. Fotballen har ikke råd til dette frafallet.

                              Forøvrig er jeg stor tilhenger av at det skal jobbes med gode holdninger rundt inntak av sunn kost og forsiktighet med alkohol. Det er bare det at jeg mener at en forbuds/påbudslinje verken er lurt, realistisk eller farbart.

                              Diskuter heller saken fremfor å være flåsete...

                              Kommentar

                              • Fugl1120
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 3528

                                Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                Kjære vene, så mye rart vi har for oss på dette forumet om dagen.

                                Fakta: To spillere er observert på Latter, lørdag før Sandefjordkampen.

                                Dette er altså "Å være på byen". Det går flere forestillinger om lørdagene og jeg har faktisk giddet å sjekke når de gikk den 2. oktober. Latter hadde en forestilling klokka 19.00 og en klokka 21.00. Forestillingen varer i to timer med pause.

                                Det vil si at hvis de f.eks kun var på den siste forestillinga, så var den ferdig klokka 23.00. Ingen har sagt noe om at de var ute og drakk, hang i baren, eller var på restauranten. Ei heller at de var "på byen" til klokka tre om natta, så vidt jeg kan lese ut av denne tråden.
                                Imponerende detektivarbeid, Stray Cat. Det har seg likevel slik at jeg møtte nevnte to i inngangskøen da jeg ankom stedet rundt midtnatt. Om de stikker og ser en forestilling kvelden før de skal på kamp driter jeg i. Jeg reagerer mer på at de stikker ut midnatt og blir på utestedet i flere timer. Spesielt når den ene ikke er tilgjengelig fordi han er syk. Synes du det er ok å sykemelde seg for så å stikke på byen?

                                Opprinnelig skrevet av skotten
                                Enkelte idrettsutøveres gnåling mot fotballen om kosthold og trening kan de gjøre til krampa tar seg. Det hele er faktisk jævlig enkelt. Uavhengig av om du driver med fotball eller langrenn er det de pt beste som går eller spiller, uavhengig av hvor de befinner seg på skalaen mellom dranker og total avholds. Utover dette simple faktum, skal man være forsiktig med å sammenligne for mye to så vidt forskjellige idretter. Men ønskes asketiske fotballspillere, må Rune Bratsethene og Knut Anders Fostervoldene danke ut Maradonaene og George Bestene fra tronen før det blir en trend i miljøet!
                                Tror du Best og Maradona ble bedre fotballspillere av å drikke seg dritings og ta dop? Begge har slitt ekstremt med helsa etter at de la opp, Best døde rundt 60 år gammel, mens Maradona var døden nær før han runda 40. Uten noen dokumentasjon til å underbygge mitt synspunkt anser jeg det som lite sannsynlig at nevnte to ble BEDRE av å ødelegge kroppen sin på den måten de gjorde. Jeg synes Ytre trekker fram et særdeles interessant poeng, vil vi ha spillere som trener til de er gode nok eller vil vi ha spillere som gjennom hele karierren ønsker å bli best? Det handler ikke om at spillerne skal ha innetider eller sitte hjemme å se Brennpunkt i helgene mens andre er ute og har det gøy. De har derimot valgt et yrke der den viktigste dagen i arbeidsuka som regel er søndag, da mener jeg man burde kunne forvente at spillerne sørger for å være best mulig stilt til ukas viktigste arbeidsøkt. Jeg tror ikke mange arbeidsgivere hadde satt pris på at sine ansatte dro på byen ved midnattstider dagen før et viktig møte.

                                Jeg sliter litt med å se hvordan noen kan være uenig i at fotballspillere ikke burde befinne seg på et utested natt til kampdag. De har valgt yrket sitt selv og det er ikke slik at man er nødt til å ta livet av alt sosialt liv fordi man ikke kan stikke ut på byen lørdag kveld. Jeg skjønner ikke hvor man har det fra at man ikke kan ha et sosialt liv fordi man ikke kan dra på byen i helgene, i såfall vil jeg hevde at man har et noe snevert sosialt liv dersom nattklubber er eneste møteplass.
                                Lauken er vår venn!

                                Kommentar

                                • Stray Cat
                                  Moderator
                                  • Aug 2008
                                  • 5914

                                  Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                  Imponerende detektivarbeid, Stray Cat. Det har seg likevel slik at jeg møtte nevnte to i inngangskøen da jeg ankom stedet rundt midtnatt. Om de stikker og ser en forestilling kvelden før de skal på kamp driter jeg i. Jeg reagerer mer på at de stikker ut midnatt og blir på utestedet i flere timer. Spesielt når den ene ikke er tilgjengelig fordi han er syk. Synes du det er ok å sykemelde seg for så å stikke på byen?
                                  Er så flink detektiv, atte. Men hvis du reagerte på at spillerne dro ut ved midnatt og ble ute halve natta dagen før kamp, var det kanskje det du burde skrevet i innlegget ditt? Det ble da noe helt annet.
                                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                  Kommentar

                                  • skotten
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 1794

                                    Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                    Tror du Best og Maradona ble bedre fotballspillere av å drikke seg dritings og ta dop?
                                    Hvis du bare hadde lest de delene av det du quota fra innlegget mitt akkurat sånn som det står, så skjønner du at hva du eller jeg måtte mene om dette er av underordnet betydning. Forøvrig svarer jeg nei på spørsmålet ditt, just for the record...

                                    Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                    Jeg sliter litt med å se hvordan noen kan være uenige i at fotballspillere ikke burde befinne seg på et utested natt til kampdag.
                                    Sliter med å se at noen har vært uenige i at fotballspillere ikke burde befinne seg på et utested natt til kampdag.


                                    Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                    De har valgt yrket sitt selv og det er ikke slik at man er nødt til å ta livet av alt sosialt liv fordi man ikke kan stikke ut på byen lørdag kveld. Jeg skjønner ikke hvor man har det fra at man ikke kan ha et sosialt liv fordi man ikke kan dra på byen i helgene, i såfall vil jeg hevde at man har et noe snevert sosialt liv dersom nattklubber er eneste møteplass.
                                    Vi velger alle yrkene våre selv, og alle må vi tilpasse livsførselen på en måte som ikke går ut over jobben vi skal gjøre. Men det gjelder faktisk profesjonelle fotballspillere også. De som ikke fikser balansegangen luker ut seg selv, for å si det sånn. Så kan man være enig i at en som lever av kroppen sin burde ikke røre alkohol i det hele tatt, men å innføre dette som kontraktsklausul er et prinsipielt overgrep mot den demokratiske rett å være et fritt myndig menneske, med frihet under ansvar. Og her er det faktisk totalt irrelevant hvor mye lønn man får for jobben sin. Man har kommet langt med holdningsskapende arbeid i fotballen, sammenlignet med holdningene som gjaldt på den tiden fotballspilleren ble profesjonalisert.

                                    Kommentar

                                    • Rønnern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6690

                                      Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                      Synes du det er ok å sykemelde seg for så å stikke på byen?
                                      En fotballspiller kan godt være utilgjengelig for trening, men alikvel ikke så invalid at man ikke kan klare seg i hverdagen.
                                      Mvh Ronnie "The Runner"
                                      LSK for alltid

                                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                      Kommentar

                                      • Percy Nilegård
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 5146

                                        Godt poeng Ronnie. Om man er sykemeldt for en knekt tå, bør man ikke automatisk halshugges om man blir sett utendørs.
                                        "Alltid blodsprengt"!
                                        Fong/Macho

                                        Even Nordlien

                                        Kommentar

                                        • Canário
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Sep 2005
                                          • 1471

                                          Opprinnelig skrevet av skotten
                                          I de idrettene jeg har listet opp er det unektelig sånn at du må ha idretten som en livsstil for å bli best i klassen, men gjelder dette for fotball?

                                          Joda, du har helt sikkert rett i at et hvilket som helst satsende enkeltindivid bør ha bevisste holdninger om trening og kosthold - uansett idrett. Jeg ønsker en bevisst holdning til kosthold blant LSK-spillere velkommen. Men så lenge fotballen rekrutterer milevis over de nevnte idrettsgrener oppstår det også mange tilfeller der talent pisser på hardt arbeid. Hvis fotballen hadde blitt en idrett der bare de "dedikerte" hadde hatt plass, hadde også fotballen i Norge vært en idrett marginalisert på linje med orienteringssporten...

                                          Ikke dermed sagt at ikke LSK som klubb ikke bør spre gode holdninger til kosthold og trening. Men å frembringe noen som helst krav i kontraktsforhandlinger med de profesjonelle utøverne vil heller være et steg i retning av å marginalisere fotballen, fremfor å sende ut et signal om at fotballen er for alle. Hvilket vi er 100% avhengige av for å komme noen vei i det markedet vi konkurrerer i....
                                          Gode poeng. En viktig forskjell er at Tippeliga er toppidrett, mens breddeidrett er amatøridrett. Talent pisser aldri på hardt arbeid i toppidrett. Helt enig i at å frambringe noe krav i kontraktsforhandlinger ikke er veien å gå, men det er ikke fordi det sender ut et signal om at fotball ikke er for alle. Toppidrett er ikke for alle. Det er for dem som innser hva som skal til, og er villig til å betale prisen.

                                          Verden mangler ikke talenter. Det kryr av dem. De fleste havner imidlertid på talentenes søppelhaug. De hadde talentet, men manglet det andre. Ingen har et talent som er så stort at man kan lykkes uten å jobbe hardt for det, og ikke minst leve korrekt. Livsførelsen Best og Maradonna hadde i sin tid, hadde overhodet ikke fungert i dag. Den gang var det nettopp amatøridrett - det er det ikke lenger.

                                          Jeg mener at vi til og med har mye å lære av vinteridretten i landet. Der har vi vår egen kultur og vi vet hva som kreves. I fotball lever man mer etter "er det så nøye"-prinsippet, og i toppidrett er det nøye.

                                          En helt asketisk livsførsel er jeg klart imot, men fotballspillere kan holde seg unna byturer og alkohol i sesong. Det innebærer hardt arbeid, gode holdninger og mange forsakelser å bli toppspiller, men hvis man lykkes, vil man samtidig oppleve noe svært få mennesker gjør. Den spilleren Ytre beskriver som B) i forrige innlegg, har lite med ernæringshysteri å gjøre. Og har det noe å si for yngre årsklasser, tror jeg det ikke er svikt i rekruttering, men tvert imot gode utviklingsforhold og et godt forbilde å strekke seg etter. Solskjær var en slik spiller. Mange har hatt enormt glede av ham og ikke minst av hans holdninger i verdensklasse, som viser hvor langt gjennomsnittstalentet kan nå. Hvis det bidrar til at flere vil være som Solskjær, er det det beste som kan skje for at LSK og norsk fotball får bedre spillere. Riise har også blitt en slik spiller holdningsmessig (hvis vi ser bort ifra "skandalene" hans), og vi ser hva han presterer.

                                          Sånn sett kan vi nærme oss og konkludere med, og gå tilbake til første sitat, å si at man utvilsomt må ha idretten som livsstil for å bli best i klassen. Det har Riise og Solskjær bevist, nettopp fordi de er best i klassen. Og i Solskjærs tilfelle fordi han er den største idrettsutøveren Norge noen gang har hatt.
                                          Last edited by Canário; 18.10.2010, 21:32.

                                          Kommentar

                                          Working...