LSKs medisinske apparat, spillernes kostholdsvaner osv

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • skotten
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 1794

    Bra, da nærmer vi oss å være 100% enige Eneste lille avstanden til enighet går på at jeg mener det er opp til livsstilsutøverne selv å danke ut latsabbene over tid, og tror ikke på noen kortsiktig løsning med å prøve å omvende latsabber

    Kommentar

    • JFNash
      Medlem
      Hoffnarr
      • May 2010
      • 54

      Colin N'Kee kommenterer kostholdet i LSK, kontra kostholdrådene i Godset. I Godset baserer de kostholdet på proteiner og fett, mens våre spillere rådes til å bygget kostholdet rundt karbohydrater.



      Selv har jeg puslet med en semi-Atkins det siste halve året og sett resultatene av det, men få som kjenner meg vil påstå at jeg er noen toppidrettsutøver. Hva mener de som kan noe om dette?
      "I'm terrified, mortified, petrified, stupified... by you."

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13272

        Opprinnelig skrevet av JFNash
        Colin N'Kee kommenterer kostholdet i LSK, kontra kostholdrådene i Godset. I Godset baserer de kostholdet på proteiner og fett, mens våre spillere rådes til å bygget kostholdet rundt karbohydrater.



        Selv har jeg puslet med en semi-Atkins det siste halve året og sett resultatene av det, men få som kjenner meg vil påstå at jeg er noen toppidrettsutøver. Hva mener de som kan noe om dette?
        Godset er inne på noe her, selv om kostholdsrådsstandpunkter ofte antar semireligiøse proposjoner. Tendensen i forskningslitteraturen synes å være i tråd med Godsets kostholdsfilosofi, selv om man offisielt fortsatt anbefaler en høy andel karbohydrater i et "sunt" kosthold. Orker ikke sette igang noen svær diskusjon rundt dette, men det bekymrer meg hvis kostholdet til spillerne er bygget rundt et forholdsmessig høyere inntak av karbohydrater. Er mest bekymret for at LSK spillerne får i seg for lite fett. Inntak av fett er viktig for det endokrine system, for lite fett hemmer bl.a. testosteronproduksjonen. Dette kan vel forklare hvorfor vi har fremstått som kjerringer i enkelte kamper.

        Kommentar

        • Rune
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2008
          • 1229



          Interessant lesning. Spillerne i ODD holder vistnok lenger, og restituerer seg raskere enn tidligere. Hva slags opplegg har vi?

          Edit: Leste innlegget ovet. Vi bygger kostholdet rundt karbohydrater.

          Rune
          "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

          Kommentar

          • HSft
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 6075

            Det står også i den artikkelen at Andre Hansen veide for mye når han kom til klubben. Dette kan kanskje tyde på at vi har en del å gå på her?

            Kommentar

            • xeR
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Jan 2004
              • 11206

              Opprinnelig skrevet av HSft
              Det står også i den artikkelen at Andre Hansen veide for mye når han kom til klubben. Dette kan kanskje tyde på at vi har en del å gå på her?
              Eller at han ikke holdt ODD sin standard.
              Det er bedre å væra døv enn vålenga.

              Kommentar

              • HSft
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2004
                • 6075

                Opprinnelig skrevet av xeR
                Eller at han ikke holdt ODD sin standard.
                Som igjen kan tyde på at vi har litt å gå på her...

                Kommentar

                • lskgogo
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Feb 2010
                  • 633

                  Eller så kan det skyldes at han gikk på en sykemelding siste delen av konrakten sin og dyttet inn på junkfood og dritt..
                  Tar seg en pause til mars 2012..

                  Kommentar

                  • Canário
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Sep 2005
                    • 1471

                    Opprinnelig skrevet av JFNash
                    I Godset og Odd baserer de kostholdet på proteiner og fett, mens våre spillere rådes til å bygget kostholdet rundt karbohydrater.
                    Synes ikke argumentene er overbevisende nok til å legge om. Toppidrettsutøvere må generelt ha et høyere karbohydratinntak. En fotballtrening- eller kamp varer i omtrent 90 minutter. Glykogenlagrene holder den lengden, og varer minst like godt som å basere kostholdet på mest fett og proteiner, som Hallstensen hevder "holder lenger". Tvert imot er det vanskeligere å moblisere energi fra fettreservene ettersom omsetningen og utnyttelsen er langsommere - derfor er det helt avgjørende å ha en god del karbohydrater i kosten for dem som trener. Å bruke fettsyrer som energi for å spare lenger på krefene kan trenes opp, men er ikke nødvendig når det er "kun" en 90 minutters kamp med 15 minutters pause. Snakker vi helmaraton så kan det utgjøre en forskjell.

                    En endring må dessuten gjøres utenfor sesong og over tid. Det tar ca tre måneder før kroppen venner seg til og får utbytte av en slik endring, som jeg mener uansett ikke er verdt det. Å holde blodsukkeret stabilt kan gjøres ved å velge karbohydratkilder med lav blodsukkerstigning.

                    Det står klart i litteraturen at ATP-produksjonen med karbohydrat som energikilde er raskere enn med fett, som er mye av grunnen til at idrettsutøvere etter harde økter (og som Olympiatoppen anbefaler) fyller opp glykogenlagrene ved å spise mye karbohydrater (som lagres i glykogenlagrene), slik at de skal holde ut lenge til neste økt/konkurranse. Det er dessuten lite forskning på langtidseffektene av lavkarbo. Det kan blant annet fort øke LDL-kolestrolet. Når det er sagt er jeg for lavkarbo og mener også myndighetene definitvt anbefaler for høyt inntak for den gemene hop. Lavkarbo er også heldig for å gå fort ned i vekt (og så spørs det hvor gunstig det er for å holde den etterpå), men for toppidrettsutøvere er jeg ikke uten videre særlig positiv! Synes det i intervjuet virker som en jævlig PR-kåt kostholdsekspert og en ukritisk overbegeistret Fagermo. Vi får se hvordan det går med disse lagene mot slutten i år. Første serierunde var ikke lovende i så måte...

                    Jeg er helt sikker på at LSK følger et svært godt og dokumentert kostholdsopplegg for best mulig prestasjoner på banen. Toppidrettsutøvere er over all godt veltrente. Det fettprosent-hysteriet som blir presentert i artikkelen skulle tro at fyren jobber mer med kroppsbyggere enn fotballspillere som skal være bautaer på banen.

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3404

                      Nå skal ikke jeg påberope meg store kunnskapene om dette, men slik jeg har forstått det er det viktig å fylle på med proteiner rett etter trening (innen 30 min) for å hjelpe kroppen med å restituere seg. Karbohydrater er vel viktigere i forberedelsene til kamp slik at energi/glykogenlagrene er fylt opp og klare til kamp de også.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • Folke
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2008
                        • 5955

                        Tror ikke det er noe stort poeng å diskutere kosthold og spisevaner med "hobby" kunnskaper.. Vi snakker tross alt om en toppidrettsklubb, at LSK har tilgang til de beste eksperter innenfor dette området er nok udiskutabelt. Det som har "bekymret" meg til tider er hva spillerne gjør på fritiden og at de kanskje ikke har nok kunnskap til å se viktigheten av ett sunt kosthold året gjennom.
                        Kenn Hallstensen er dyktig på sitt felt, og det er ingen grunn til å betvile at det han driver med fungerer. Men det som kanskje gjør at spillerne blir lettere og presterer bedre under hans "regime" er nok at de blir strengere fulgt opp og at de får kunnskap/verktøy som gjør at det er lettere for de å følge ett opplegg også utenom tiden de har med klubben. Resultatene hadde kommet uansett om det var den ene eller den andre "dietten" de hadde fulgt, så lenge de hadde fulgt den så nøye som Kenn maner sine "kunder" til å gjøre.

                        Kommentar

                        • Bukkenbruse
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2008
                          • 515

                          Opprinnelig skrevet av Folke
                          Tror ikke det er noe stort poeng å diskutere kosthold og spisevaner med "hobby" kunnskaper.. Vi snakker tross alt om en toppidrettsklubb, at LSK har tilgang til de beste eksperter innenfor dette området er nok udiskutabelt.
                          Jeg er ikke hellig overbevist om at dette er sannheten. Jeg kan ikke uttale meg om retningslinjene for kosthold i klubben, men jeg har flerfoldige ganger sett a-laget bedrive "styrketrening" og herre min hatt så mye det er å gå på her både teknikkmessig og strukturmessig. Dette er definitivt et område hvor klubben kunne gjort store forbedringer. Når jeg ser sånt blir jeg rett og slett skeptisk til at "de beste" er på plass på andre områder også....

                          Kommentar

                          • Folke
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2008
                            • 5955

                            Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
                            Jeg er ikke hellig overbevist om at dette er sannheten. Jeg kan ikke uttale meg om retningslinjene for kosthold i klubben, men jeg har flerfoldige ganger sett a-laget bedrive "styrketrening" og herre min hatt så mye det er å gå på her både teknikkmessig og strukturmessig. Dette er definitivt et område hvor klubben kunne gjort store forbedringer. Når jeg ser sånt blir jeg rett og slett skeptisk til at "de beste" er på plass på andre områder også....
                            Nei jeg skal ikke si meg uenig, men at de har tilgang til de beste innenfor kosthold og trening er jeg ikke i tvil om.. Om de benytter seg av dette er en annen sak. Hva det gjelder kosthold så tror jeg nok det, men akkurat på området styrketrening så er vel fotballspillere kjent for å gjøre ting på sin egen "rare" måte. Det er nok ett felt jeg tror fotballspillere generelt har veldig mye å gå på!

                            Kommentar

                            • Lovefool
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jun 2007
                              • 495

                              Lars Kristian Eriksen spiser i følge fotballfruen lavkarbo. Det sies at han aldri har hatt så gode blodprøver som det han har nå. Lavkarbo baserer seg vel så vidt jeg vet på proteiner og fett.
                              Don't waste today regretting yesterday instead of making a memory for tomorrow.
                              http://www.lovefool.org

                              Kommentar

                              • Yellow-not-jella
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Mar 2009
                                • 1606

                                Syns det er merkelig at Blogghelvete skal brukes til noe i det hele tatt. Det finns ingen dokumentert effekt av lavkarbo- kontra lavfett/høykarbo-kosthold. Se Nrk-debatten 3/2:



                                Totalforvirring, og ei svensk kjerring som har fått fullstendig hang-up. Se det!

                                Kommentar

                                • mooph
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Aug 2005
                                  • 1496

                                  På søndagens (15 mai) generalprøve var heller ikke Nosa Igiebor der. Han slet med mageproblemer.
                                  Hmmm... underlig hvor ofte noen fotballspillere ser ut til å være utsatt for denne plagen. Ukritisk inntak av lumsk føde er svært unødvendig i vår del av verden (dersom det er årsaken).
                                  Fugla mot nye høyder

                                  Kommentar

                                  • camillakanari
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • May 2006
                                    • 211

                                    Opprinnelig skrevet av mooph
                                    Hmmm... underlig hvor ofte noen fotballspillere ser ut til å være utsatt for denne plagen. Ukritisk inntak av lumsk føde er svært unødvendig i vår del av verden (dersom det er årsaken).
                                    Regner med at det er kebab du hinter til, og de spiste ordentlig mat på Fratelli Ristorante i går.

                                    Kommentar

                                    • Folke
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2008
                                      • 5955

                                      Opprinnelig skrevet av camillakanari
                                      Regner med at det er kebab du hinter til, og de spiste ordentlig mat på Fratelli Ristorante i går.
                                      Spør Ole Einar Bjørndalen om det er "ordentlig" mat :-)

                                      Kommentar

                                      • camillakanari
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • May 2006
                                        • 211

                                        Opprinnelig skrevet av Folke
                                        Spør Ole Einar Bjørndalen om det er "ordentlig" mat :-)
                                        Ser hva du mener ja, men tror du skjønte poenget.

                                        Kommentar

                                        • *46*

                                          Opprinnelig skrevet av Folke
                                          Spør Ole Einar Bjørndalen om det er "ordentlig" mat :-)
                                          Behøver Ole Einar Bjørndalen å være fasiten for alt som gjøres i kostholdet?

                                          Kommentar

                                          Working...