Nok en kollaps

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7056

    Nok en kollaps

    Start, Brann og nå Moss har alle fått det vanligvis så stødige forsvaret vårt til å klappe sammen. Slike kollapser kan koste oss dyrt i lengden, og jeg forstår ikke hvorfor vi ser at det skjer med jevne mellomrom når den bakre fireren vår vanligvis er en av de stødigste i Tippeligaen.

    Er det mangelfull coaching? Er det dårlig kommunikasjon? Er gutta bak der dårlige mentalt til å håndtere uventede baklengsmål?

    Jeg forstår ikke dette. Fikk dessverre ikke sett kampen i går og har dermed bare bildene å basere meg på, men å slippe inn tre mål på ti minutter mot et lag som Moss er ikke noe man skal trekke på skuldrene av, cup eller ei!
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

    #2
    Start, Brann og nå Moss har alle fått det vanligvis så stødige forsvaret vårt til å klappe sammen. Slike kollapser kan koste oss dyrt i lengden, og jeg forstår ikke hvorfor vi ser at det skjer med jevne mellomrom når den bakre fireren vår vanligvis er en av de stødigste i Tippeligaen.
    Det er for enkelt bare å skylde på forsvaret i går. Her er min teori om hvorfor det utviklet seg så negativt:
    * I stuasjonen som endte med Mosse-straffe, sto Claus å så opp på tribunen, og ble for sent klar over gjennomspillet. Med vanlig fokus hadde han lett snappet ballen.
    * Byttene med Kasey, Steffen og Mifsud i løpet av kort tid skapte selvfølgelig uro. Anders R har vært veldig stødig når han har spilt midtstopper i en hel kamp, men det er aldri lett å plutselig bytte posisjon innad i forsvarsrekka etter 2/3 deler av kampen.
    * Midtbanen med Sasa, Søgård, Gilbert og JP er vel totalt sett kanskje ikke verdens beste? Dessuten ble både Arild og Søgård overraskende slitne utover i kampen. Virket som om de gikk tomme før Mosse-spillerne...
    * Angrepsspillerne brant alt for mange 100 prosent sjanser - særlig i første omgang. Jeg sluttet å telle på 12 målsjanser. Gud veit hvor mange det ble til slutt.

    Derfor må hele laget ta skylda for at vi rotet det til.

    mvh
    perta
    Mvh
    Gammer´n (Per T)

    Kommentar

    • gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3197

      #3
      Slutter meg til gamle-Per i det meste:

      - Keeperne våre har ikke vært på LSK-nivå i år. Både Misund i Bergen, 41-åringen både i Tromsø og på Åråsen i går har hatt skyld i baklengsmål, som allerede er omtrent dobbelt så mange (3-4 hittil i år) som keepertabber vanligvis forårsaker (1-2 i året).

      - Byttene ble tatt opp av RB med Rösler og Halle, som var litt i tvil, men forsvarte seg med at både Shane og JP gjorde gode jobber som innbyttere. Men poenget her er ikke bare hvem som kom inn, men også flytting av Rambekk og Søgård. Trekanten PSA-Kippe-Desmond ble på kort tid Rambekk-Kippe-Søgård, og spesielt Søgård tok tid på å finne rollen sin på en uvant plass, selv om det ble langt bedre etter hvert og i ekstraomgangene riktig bra. Dette minner litt om kollapsen mot Ham-Kam i treningskampen i vår, også med mange baklengs på få minutter, også med tre bytter på kort tid. Jeg advarte alt da mot for mange bytter (og flyttinger) samtidig, hvis kampene står og vipper. Her trodde vel Rösler og spillerne at kampen var avgjort, men dengang ei.

      - Fugla burde med normal uttelling ha leda 3-0 til pause. RB telte målsjansene til 17-5 ! Selv for 120 minutter, medregna ekstraomganger, er det bra med sjanser, og 5 mål som det ble til slutt er vel såvidt akseptabelt. Men etter første omgang var det altså bare ett mål på minst 7-8 målsjanser, hvorav tre-fire gigantiske som vi ikke skårte på; litt uflaks, men også udyktighet og manglende skjerping.

      gilbert

      Kommentar

      • HanseFrank
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Mar 2004
        • 221

        #4
        Opprinnelig skrevet av gilbert
        Slutter meg til gamle-Per i det meste:

        Trekanten PSA-Kippe-Desmond ble på kort tid Rambekk-Kippe-Søgård, og spesielt Søgård tok tid på å finne rollen sin på en uvant plass
        Jeg synes faktisk det er litt urovekkende og skremmende av vårt trenerteam i det hele tatt vurderer Søgård i denne posisjonen. Det er tre krav som er viktige;

        Mottak, pasning, overblikk.

        Tre av Søgårds svakeste sider. Sundgot måtte da være et langt bedre alternativ i den rollen, eller JPW eller Rambekk? Men ikke Søgård da!
        HanseFrank
        - på den andre siden...

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3197

          #5
          Bytter og kollaps blir også diskutert av Rösler i RB i dag:



          Her trekkes delvis fram at PSA gikk ut (også før kollapsen i Bergen), men først og fremst at å bytte rolle i løpet av kampen krever litt omstilling, og Rösler sier at han helst vil unngå bytter i forsvaret. (Blackout'en i treningskampen mot Kamma nevnes ikke, men viste også faren med for mange bytter og rokeringer på én gang.)

          Søgårds rolle drøftes ikke. Selv om jeg langt på vei deler HanseFranks uro over å bruke råner'n i denne rollen tror jeg det er langt flere krav her enn de tre han nevner:

          - Bevegelighet: Her dekker Søgård minst like store områder som Desmond
          - Plasseringsevne: Desmond har nok noe mer rutine her, på å finne rom der han er spillbar
          - Duellstyrke, aggressivitet og ballvinning: Her er de vel omtrent jevngode
          - Evne til å holde på ballen: Her er Søgård blitt mye flinkere, men Desmond er fortsatt ekstrem til å skjerme og holde på ballen, selv om han tidligere i år stadig tok en "Runar" og også mista ballen i farlige posisjoner. Mot AaFK og Moss hadde han den "lekre" feilpasningen til AaFKs spiss (M'Baye), men var ellers flinkere til å legge bort prestisjen og spille støtte
          - Mottak, ballen i beina: Søgård er blitt klart bedre, men fortsatt noe mer utrygg enn Desmond
          - Overblikk og pasninger: Søgård har ikke Desmonds smarte, forløsende pasninger, men også her er han blitt bedre, selv om han nøyer seg med enkle, fornuftige pasninger, som ikke er like uforutsigbare, men heller ikke så risikable, som Desmonds

          Alt i alt ble jeg, som nevnt særlig i ekstraomgangene, positivt overraska over råner'n i denne rollen (riktig nok mot et Moss som ikke så ut til å ha mye krefter igjen). Selv om Espen er en av mine favoritter har jeg vært skeptisk til å bruke ham i denne rollen, og ble urolig (også generelt, pga for mange bytter og omrokeringer samtidig) da han skulle spille der. En opplagt grunn til at han ikke markerte seg veldig i slutten av andre omgang var jo at vi de ti siste minuttene spilte 3-4-3 med Kippe som ekstra spiss, og stort sett mælte ballen opp over midtbanen (og lyktes med det, men bare på hekta - og på en pasning fra nettopp Søgård til Myklebust).

          Likevel vil jeg helst se Espen (og Sundgot) i mer offensive midtbaneroller, og overlate ankerrollen til Desmond. Rambekk måtte i denne kampen gå inn for PSA, som skulle spares til Glimt-kampen pga strekk, men kan også brukes her. Rambekk har i år spilt på fem forskjellige plasser, og lider nok litt under det, ikke minst når han flyttes i løpet av kampen. JP Winsnes ? Tja....

          Den jeg er spent på som mulig cover for Wehrman i denne rollen er David, når han kommer tilbake.

          gilbert

          Kommentar

          Working...