Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
NYE FJES: Felix Ajala (t.v.), Jimmy De Wulf og Adrian Reid viser seg fram for LSK denne uka. FOTO: KAY STENSHJEMMET
Belgier fremst i stopperjakten
ÅRÅSEN::
Belgiske Jimmy De Wulf skal vise seg fram på LSK-treningene denne uken. 29-åringen som har tilhørt Cercle Brugge i hjemlandet de siste seks årene. Forrige sesong var han utleid til Ostende på nivå to.
De Wulf er kjent med den norske serien. Han spilte for Tromsø i andre halvdel av 2001-sesongen. Den endte med nedrykk. – Jeg er bosmannspiller og er veldig tent på å vise meg fram her. Forhåpentligvis er de fornøyde med det de ser, sier belgieren til Romerikes Blad.
Nigerianske Felix Ajala (20) trener også med LSK denne uken. Dette er en spiller LSK-ledelsen sier de foreløpig kun vil kartlegge.
Jamaicaner
Også jamaicanske Adrian Reid (23) prøvespilte foran Henning Berg & co. i formiddag. Han kommer fra Portemore United som LSK møtte i treningskamp torsdag. Reid skal også delta på morgendagens trening før LSK tar stilling til om de går for kjøp eller om de lar ham spille det jamaikanske lagets treningskamp mot HamKam onsdag.
– Jimmy er kanskje mest aktuell på kort sikt på grunn av erfaringen. I tillegg er han uten kontrakt. Det er vanskelig å si hvor gode de er etter en trening. Vi er interesserte i å styrke midtstopperplassen, innenfor de økonomiske rammene vi har, sier Henning Berg.
Låner ikke ut Riseth
Dagbladet skrev mandag at kriserammede Lyn ønsker å leie Vidar Riseth ut kontraktstiden.
Ifølge sportsdirektør Torgeir Bjarmann har ikke Oslo-klubben kommet med en konkret hennvendelse.
– Det blir uansett ikke aktuelt å slippe en midtstopper til nå, før det eventuelt er kommet andre inn. Vidar går ingen steder før vi gir grønt lys, sier Henning Berg.
Åråsen: Lars Kristian Eriksen er fortsatt ikke kvitt hofteplagene. I morgen skal han oppsøke spesialist. Uansett utfall er backen svært tvilsom ti vålerengen-kampen på søndag.
-Det er bob-bob. Bildene vi har tatt viser ikke noe feil, men det kjennes ikke bra, sier Eriksen som kun gjennomførte løpsøvelser i går.
-Lasse har vært tvilsom lenge nå. Jeg regner ikke med ham mot vålerengen, sier LSK-trener Henning Berg.
Der han også må klare seg uten langtidsskadde Pål Steffen Andresen og Hassane Dosso, som tråkket over torsdag.
Både Marius Johnsen og Arild Sundgot var svært posetive til spill Søndag etter gårsdagens trening. Sundgot trente alternativt, mens Johnsen fullførte det aller meste av økta.
-Det gikk veldig bra jeg føler meg trygg på at jeg er kampklar på søndag, sier sørlendingen.
Espen Søgård gjennomførte også det aller meste av gårsdagens trening
LEKENT: Bjørn Helge Riise tok den på hæl'n på Bislett i går. Han er klar som til å gi sitt for Norge mot Skottland i morgen. SCANPIX
Gir fysio æren
BISLETT:
Bjørn Helge Riise står foran sin mest spennende fotballhøst. Han gir LSKs fysioterapeut Geir Kåsene æren for at det ble mulig.
PER KRISTIAN TORVIK
Publisert 11.08.2009 kl 11:47 Oppdatert 11.08.2009 kl 11:49
TAKKES: Geir Kåsene roses for jobben han gjorde for å få Bjørn Helge Riise bra rett etter kontrakten med Fulham var klar.
– Jeg har alt å takke Geir for. Han gjorde en fantastisk jobb med å få meg helt bra av strekkskadene den tida han var ansvarlig i LSK. Han var tydelig godt forberedt og begynte å snakke med meg med en gang han kom til klubben, sier Bjørn Helge.
LSK-trener Henning Berg er enig med sin tidligere elev.
– Geir gjorde de riktige vurderingene hele veien. Hadde han ikke gjort det, ville Bjørn Helge aldri blitt solgt. Så det er klart han har mye å takke Geir for. Vi skulle gjerne hatt ham med videre. Men overgangen til Fulham var bra for ham, og bra for LSK med hensyn til økonomi. Vi ønsker å framstå som en klubb gode spillere kan komme til og få sjansen til å bli solgt utenlands, sier Berg.
Besto testene
Bjørn Helge Riise er trygg på at han er kvitt problemene.
– Når jeg besto de to tøffe dagene jeg hadde i Fulham før jeg underskrev kontrakten, er jeg ikke i tvil om det. De neste testene skjer ute på banen de kommende ukene. De skal gjøre ham god nok for førstelaget i Premier League-klubben.
– Første bud er å spille godt for Norge. Så må jeg ta de mulighetene jeg får seinere. For meg hadde det vært ypperlig å debutere mot Portsmouth på bortebanen i serieåpningen til helgen.
Får han ikke sjansen til det, byr det seg muligheter mot russisk motstand i Europaligaen.
– Jeg fikk noen minutter mot Vetra i forrige runde. Det ga mersmak. Jeg føler at alt er opp til meg nå.
Kan redde høsten
De norske landslagsspillerne er klar over betydningen av morgendagens kamp mot Skottland. Det er halmstrået som kan redde spenningen foran de to siste kvalifiseringskampene til VM mot Island borte og Makedonia hjemme.
Som andrelag i gruppe 9 bak suverene Nederland er det ørsmå muligheter til å nå Play Off om en plass i VM i Sør-Afrika 2010. – Å møte Skottland nå, før de har begynt serien, gir oss store vinnersjanser. Vi har mange spillere som er midt i sesongen. Jeg regner meg som en av dem, selv om det er blitt mye trening den siste tida. – Hvor har du lyst til å spille? – Om det blir på kanten eller inne sentralt på midtbanen, spiller ingen rolle for meg, bare jeg er på banen, sier Bjørn Helge Riise.
Sannsynligvis spiller han på høyrekanten, slik denne troppen er tatt ut.
LSKs tidligere midtbanemann har ganske sikkert styrket sin posisjon i landslaget etter overgangen til Fulham.
Svein Oddvar Moen dømmer Vålerenga - LSK på Ullevaal stadion søndag kveld klokka 20:00. Moen får med seg Frank Andås og Svein Inge Wiken på sidelinja, og ikke minst Kristoffer Helgerud som fjerdedommer.
TIGERSPRANG: Stefan Logi Magnusson sier han er Islands beste keeper. Skal leiesoldaten leve opp til det bør han gjøre flere slike tigersprang i sin tid i LSK.ALLE FOTO: KAY STENSHJEMMET
– Jeg er Islands beste keeper
ÅRÅSEN :
Stefan Logi Magnusson ønsker ikke bare å kapre førstekeeperplassen i LSK. Han håper også norgesoppholdet vil få landslagstreneren til å få øynene opp for ham.
LSKs nye keeper gjennomførte sin første trening i går. Før han har reddet en eneste ball i LSK-drakta har i alle fall 28-åringen bevist at han har selvtilliten i orden. Islendingen mener han er bedre enn Odd-keeper Arni Gautur Arason som vokter buret for sagaøya.
– Jeg mener jeg er Islands beste keeper. Det må jeg ha lov til å si uten å virke arrogant. Arni Gautur er veldig god han også, men vi er helt forskjellige typer. Det blir nesten litt urettferdig å sammenlikne, sier Magnusson til Romerikes Blad.
Keeperen – som er utlånt fra KR Reykjavik i bytte mot André Hansen – er også klar på hvorfor han ikke har tillit på landslaget.
– Jeg sier hva jeg mener. Skal jeg være ærlig tror jeg ikke at jeg vil få sjansen så lenge Olafur Johannesson og Bjarni Sigurdsson er trener og keepertrener på landslaget. Men jeg skal i alle fall gjøre alt det jeg kan i LSK for at de skal få øynene opp for meg igjen, sier han.
Snakketøyet i orden
28-åringen med erfaring fra blant annet Bayern München, Bradford og Nordskjælland har ingen problemer med å gjøre seg forstått på norsk. Han mener kommunikasjonen er en av hans største styrker. – Som keeper har man ofte god oversikt over hva som skjer. Det må jeg kommunisere til medspillerne. Av og til tar jeg selvfølgelig feil. Men det er ikke ofte.
Men i Otto Fredriksons landslagsfravær denne uken har han ført og fremst tenkt til å kommunisere sine kvaliteter til LSKs trenerteam. Det håper han sender ham mellom stengene i lokaloppgjøret mot Vålerenga søndag.
– Selvfølgelig håper jeg å spille. Det er derfor jeg er her. Samtidig vil jeg mye heller sitte på benken – ja, også på tribunen – å se Lillestrøm vinne, enn å være på banen i et tap. Det hater jeg nemlig.
– Mer proffe
Magnussons gamle klubb er den klart beste på Island. Han mener mange av spillerne der har kapasitet til å spille seg inn på LSK-laget. Men han ser en stor forskjell mellom islandsk og norsk fotball: – På Island er man kanskje bare god på to av seks trening. Her må man i alle fall levere varene på fem av seks. Fotballen er mye mer profesjonell her. Det gjelder også stadionene. De er flotte.
28-åringen har vært profesjonell helt siden han var 16. Men skader satte en stopper for karrieren hans i tre år.
– Jeg fikk beskjed om å ta det med ro. Men en vanlig sivil jobb ga meg ikke like mye som fotballen. Jeg ble nok for rastløs. Samtidig har jeg lært å tilpasse belastningen. Det har jeg skjønt at man er veldig flinke til i LSK også.
Før han kom til LSK spilte han fire europacupkamper for KR. Eventyret endte med 3-1 tap for Basel, etter 2-2 hjemme. Men det er først og fremst opplevelsen etter å ha klart uavgjort mot Larissa fra Hellas han sitter igjen med.
– Greske supportere er jo kjent for å være fanatiske. Men etter kampen klappet de faktisk for oss, mens de pep ut sine egne.
Skulle han få sjansen på Ullevaal søndag, regner han ikke med samme behandling fra VIF-klanen. For Magnusson vet hva han går til.
– Nei, jeg regner ikke med å bli applaudert av banen av hjemmefansen. Og jeg håper heller ikke at våre egne supportere vil pipe meg ut.
Henning Berg holder kortene som vanlig tett inntil brystet rundt hvem har gir sjansen fra start søndag. – Men vi har et keeperteam som vil gi hverandre konkurranse. Det er bare positivt, sier han.
Reid fortsatt aktuell Åråsen: Adrian Reid har fått vist seg fram på LSK-trening de siste dagene. På Åråsen sier de 23-åringen fortsatt er intrteresant.
-Reid er fremdeles en interesant spiller for oss. Men har ikke tatt noen avgjørelser rundt hva vi vil gjøre, sier Bjarmann.
Belgiske Jimmy De Wulf følges også tett.
-Han er mer ferdig vare og har mer erfaring. Vi kommer til å følge han tett ut uka før vi gjør opp status, sier trener Henning Berg.
Kun 200 billetter igjen på LSK-shopen
Billetter til søndagens oppgjør mot Vålerenga selges på LSK-shopen, og nå er det bare 200 igjen. Flere kan kjøpes på Ullevaal helt fram mot kampstart.
IKKE OPPRØR ? ENNÅ: Kanari-Fansen har fått mye skryt for hvordan de har taklet LSK-motgangen de to siste sesongene. Leder Jan Jensen håper nå samtige spillere skjønner hvor alvorlig egentlig situasjonen er på Åråsen. FOTO: TOM GUSTAVSEN
– For mange som ikke har meldt seg på
ÅRÅSEN: For Kanari-Fansen er søndagens kamp mot Vålerenga sesongens viktigste. Supporterlederen krever 11 spillere som gnistrer på Ullevaal.
PER MORTEN SØDAL
Den anstrengte tabellsituasjonen går inn på alle med LSK-hjerte. Leder Jan Jensen i Kanari-Fansen har det verre enn de fleste. Men kvalikplass og "hatkamp" mot Vålerenga på menyen er ikke nattesøvnen den aller beste.
– Jeg har ikke sovet skikkelig på tre år, sier han til Romerikes Blad.
Han håper på 2.000 LSK-supportere i VG-svingen på Ullevaal søndag kveld. Men like mye ønsker han å se 11 spillere som har skjønt alvoret. – Det er ikke til å legge skjul på at det er for mange som ikke har meldt seg på i enkelte kamper. Det er noe av det som har skuffet meg mest denne sesongen.
På supporternes forum går diskusjonene om hvem som ikke har levert varene. Khaled Mouelhi, Olivier Occean og Otto Fredrikson er de Jensen mener har fått gjennomgå mest.
– Det er kanskje litt urettferdig. Men alle tre er også mye bedre enn det de har vist denne sesongen.
– Uavgjort er grisebra
Jensen går ikke ut og krever seier søndag. Men etter nesten to år uten seier mot erkefienden – og fjorårets to pinlige tap (0-3 og 1-3) friskt i minne – er supporterne sultefôret på seiersjubel mot laget de kaller "Søpla".
– Uavgjort på søndag vil være grisebra. Det er forferdelig å tape for Vålerenga. Det var kanskje derfor Uwe Rösler var så populær blant fansen også. Under ham vant vi de kampene.
En annen som har god statistikk mot Vålerenga er trener Henning Berg. Hans første tap mot Oslo-laget kom på Åråsen andre påskedag i år. Som Lyn-trener tapte han aldri et lokaloppgjør.
– Jeg tror det påvirket Vålerenga mer enn oss. Søndag må bare gjøre jobben på banen. Men det er fint med kamper som innbyr til ekstra engasjert utenfor. Vi vet hvor viktig denne kampen er for supporterne, sier Berg.
Varsellamper
Jan Jensen innser at selv om Vålerenga-kampen er viktigere for dem, er det en større krise for klubben å stå poengløse etter neste lørdags skjebnekamp mot Strømsgodset. – Taper vi den kampen, må alle varsellampene blinke, om de ikke gjør det allerede. Da er det full krise. – Og da krever fansen Henning Bergs hode på et fat? – Nei, vi kan ikke sparke en trener til. Jeg tror Henning er veldig klar på hvordan han ønsker å spille, men spillerne har ikke klart å utføre det godt nok ennå. Vi har full tillit til ham. Jeg tror og håper også hele klubben setter pris på den roen som har vært rundt de svake resultatene. – En del supportere pep laget til pause mot Tromsø sist ...
– Ja, det skal man jo egentlig ikke gjøre, men jeg skal innrømme at jeg nesten pep selv også. Det var godt å se dem komme tilbake å få med seg poeng.
Færre medlemmer
Jensen har sett en liten nedgang i medlemsmassen den siste tiden. Han tror det skyldes resultatene.
I alt har supportergruppen rundt 4.500 medlemskap.
– Fjoråret var jo ikke akkurat mye å juble for og mange er veldig skuffet over hva som er skjedd i år. Derfor maner han nå hele Romerike til full mobilisering.
– Jeg tror det nye regimet, med mange unge, lokale unggutter tiltaler folk. Mye av grunnen til at det ikke har vært mer bråk er at supporterne har tro på dette på sikt.
Men konsekvensene av et nedrykk tror han likevel vil bli fatale. – Jeg vil for all del unngå en situasjon hvor vi må dra til Molde den siste kampen og måtte ha poeng. Den tanken tør jeg knapt å tenke. Selv om vi har tro på framtida, kan vi ikke rykke ned. Det vil være katastrofe. Da tror jeg det kan bli vanskelig på komme seg opp igjen.
KEEPERDUELLEN: Stefan Logi Magnusson og Otto Fredrikson kjemper om keeperplassen før kampen mot Vålerenga. Til tross for det faktum at islendingen voktet målet under gårsdagens formasjonstrening tror ingen av dem at valget på noen måte er tatt. FOTO: KAY STENSHJEMMET
Kampen om keeperplassen
ÅRÅSEN:
Stefan Logi Magnusson eller Otto Fredrikson? Henning Berg venter til kampdagen med å velge hvem som skal vokte målet i hatoppgjøret på Ullevaal i morgen.
Se større bilde
HÅPER: Otto Fredrikson. FOTO: KAY STENSHJEMMET
På gårsdagens trening var det islendingen som sto i mål da Henning Berg drillet forsvarsfireren, mens Otto Fredrikson stoppet skudd fra spissene på motsatt banehalvdel. Med en kampklar Magnusson på plass, har Henning Berg to solide sisteskanser å velge mellom til morgendagens kamp, men ifølge LSK-trener er ingenting avgjort ennå.
– Det er en tett og jevn duell mellom Stefan og Otto. Hvem som skal stå i mål mot Vålerenga blir ikke avgjort før i morgen, sier Berg.
Han er fornøyd med å ha Magnusson på plass i klubben og har nå to jevngode keepere å velge imellom.
– Vi vet hva Otto står for, mens Stefan gjorde et positivt inntrykk allerede da han var her i vinter. Det inntrykket har han forsterket i de få dagene han har vært her, mener LSK-treneren.
God følelse
Otto Fredrikson gjennomførte sin første treningsøkt i går etter at han voktet det finske målet i privatlandskampen mot Sverige onsdag. Der møtte han også keeperkollega Stefan Logi Magnusson for første gang. Finnen kommer tilbake til Åråsen med masse selvtillit og tror det blir han som står i startoppstillingen i morgen.
– Jeg er veldig klar for å spille og har god selvtillit. Etter at jeg kom tilbake fra landslagsoppholdet, har jeg vært et eneste stort glis, forteller Fredrikson.
Han tolker ikke signalene Berg ga på gårsdagens trening dit hen at han vrakes til fordel for Logi Magnusson.
– Vi har ikke fått noen indikasjoner på hvem det blir. Jeg har en god følelse for at det blir jeg som står på søndag, forteller finnen.
Håper på startplass
Magnusson på sin side sier han er klar til kamp hvis han skulle få sjansen. Heller ikke han tror noe er avgjort, selv om han sto bak forsvarsfireren på formasjonstreningen.
– Både jeg og Otto håper på å spille, sier islendingen.
Han føler at han trenger flere treninger med klubben før kroppen vender seg til LSK-treningene.
– Nivået på treningene her er mye høyere enn på Island. Både i tempo og kvalitet, forteller Magnusson.
Gleder seg
Fra "Sagaøya" har han fått med seg at det er noe ekstra når LSK og Vålerenga møter hverandre. Fredrikson har spilt flere av hatoppgjørene og ser fram mot en ny duell mot oslolaget.
– Det er disse kampene med mye folk og ekstra trøkk som man gleder seg ekstra til å spille, sier Fredrikson.
Henning Berg merker foreløpig ikke noe på spillerne med tanke på at det er et hatoppgjør som er i emning.
– Når spillerne kommer på Ullevaal på søndag, møter publikumsmassene og kjenner stemningen på kroppen, håper jeg de får et løft som hjelper dem til å få ut det lille ekstra på banen, sier Berg.
LILLESTRØM: Både Steinar Pedersen og Martin Husar er hentet tilbake fra utlån og ser ut til å gå rett inn på LSK-laget til søndagens VIF-kamp.
Lillestrøm har mistet Håvard Nordtveit og Bjørn Helge Riise, men har ikke hentet inn erstattere. Steinar Pedersen er derimot hentet tilbake fra utlån i Strømsgodset. Det er også slovaken Martin Husar etter nesten to års utlån i HamKam og Spartak Trnava. Han ser ut til å gå rett inn på laget som venstreback. Pedersen drilles sammen med Frode Kippe i midtforsvaret.
Vil bidra
– Det har vært veldig positivt for meg å komme tilbake. Jeg vil jo gjerne spille og bidra, og nå er jeg i den posisjonen jeg ønsker å være. Sånn var det ikke da jeg ble utlånt, sier Pedersen, som har spilt fast for Strømsgodset hele låneperioden. Nå er han klar for å gi alt for de gule og sorte.
– Vi har trent godt i pausen og stemninga er god. Vi er veldig klare til kamp mot VIF. Det blir en vanvittig viktig kamp for oss, sier han.
Skal ha tre poeng
En som alltid er klar til kamp mot erkefienden fra Vålerenga er midtbanemotor Espen Søgård. Han har slitt med en strekkskade, men er nå spilleklar og nærmest selvskreven på laget når VIF står på andre banehalvdel.
– Det er ikke vanskelig å motivere seg til disse oppgjørene. Det er et flott oppgjør i fotball-Norge mellom to lag som i år ikke har prestert så bra som de ønsker. Vi skal ha tre poeng, og jeg håper det blir en bra kamp for tilskuerne, sier Søgård, som er inne i sin 12.sesong i LSK siden han kom fra naboklubben Fet.
Tre prøvespillere
Lillestrøm har denne uka sett på prøvespillerne Jimmy De Wolf fra Belgia, Adrian Reid fra Jamaica og Felix Ajala fra Nigeria. De Wolf er sendt hjem uten tilbud, mens klubben har beholdt de to andre ut uka. Spissen Ajala er på Åråsen for å kartlegges, mens midtstopper Reid kan være en aktuell kandidat til å styrke stallen.
– De Wolf var ikke det vi trengte nå, men de to andre er med videre denne uka. I tillegg har vi to unggutter fra Elfenbenskysten som trener med Erland Johnsens akademi. Vi jobber hele tiden med å finne aktuelle forsterkninger, men det må være riktig spiller, prisen må stemme, og noen må betale regninga, sier LSK-leder Frank Grønlund.
Trener Henning Berg velger trolig dette laget til søndagens kamp på Ullevaal (4-4-2):
Kommentar