Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Stefán Logi Magnússon, markvörður KR, er á leið til Lilleström á láni og búist hafði verið við að hann myndi fara til Noregs eftir síðari leikinn gegn Basel næstkomandi fimmtudag.
KR-ingar munu fá Andre Hansen frá Lilleström í staðinn en hann getur ekki verið með KR gegn FH næstkomandi sunnudagskvöld vegna verkefna með norska U21 árs landsliðinu.
Því er möguleiki á að Stefán Logi verði með KR gegn FH-ingum um næstu helgi.
,,Hann þarf að fara að spila með norska U21 árs landsliðinu og liðið fer á laugardeginum," sagði Logi Ólafusson þjálfari KR í viðtali við KR-sjónvarpið eftir sigur liðsins gegn Val í fyrradag.
,,Það er möguleiki á að Stefán Logi leiki með okkur gegn FH þar sem að norska deildin er ekki í gangi þá."
---------------------------------------
Stefán Logi spiller kanskje mot FH
KR-keeper Stefan Lógi Magnusson er lånt ut til Lillestrøm, og skulle i utgangspunktet reist til Norge etter kampen mot Basel førstkommende torsdag.
I retur får KR André Hansen fra LSK, men han kan ikke være med mot FH førstkommende søndag, fordi han er på tur med det norske U21-landslaget.
Det er derfor mulig at Stefan Lógi spiller mot FH neste helg.
"Han drar for å spille med det norske U21-landslaget, må (reise på lørdagen?)", sa KR-trener Logi Ólafusson, etter seieren mot Valur i forgårs.
"Det er mulig at Stefan Lògi kan spille mot FH, da det ikke spilles kamper i den norske serien"
(VG Nett) Her snyter Vidar Riseth (37) lagkamerat Arild Sundgot (31) for målet som ville gjort Lillestrøm-spissen til 100. målsscorer allerede for tre dager siden. Sundgot utlignet til 2-2 mot Tromsø på Åråsen søndag, men stod da fortsatt med 99 scoringer i eliteserien.
31-åringen kunne jublet for sin 100. scoring i eliteserien dersom ikke Vidar Riseth hadde feiret som målscorer mot Odd 16. mai, nesten tre måneder tidligere.
Da steg Riseth til værs og stanget en corner fra John Anders Bjørkøy mot mål. Ballen gikk via hodet til Arild Sundgot og i mål, men Riseth tok æren for nettkjenningen.
- Jeg jublet høyest. Jeg trodde jo målet var mitt. Arild kom til og med og gratulerte meg, sier Vidar Riseth til VG Nett.
- Vidar jublet sånn at jeg ikke turte å ta æren, forklarer Sundgot.
Riseth ble i første omgang kreditert scoringen, men da LSK-kompisene så TV-bildene dagen etterpå, skjønte de at det var feil. Arild Sundgot valgte å klage på avgjørelsen til Norges Fotballforbund. I dag fikk han endelig godkjent sitt mål nummer 100 i eliteserien.
- Det var fint. Vi har snakket om det lenge, at jeg burde hatt det målet, sier Arild Sundgot til VG Nett.
VG LIVE:Se det som ble Sundgots 100 mål i eliteserien!
På dagens Lillestrøm-trening fikk Sundgot den gode nyheten av LSKs assistenttrener Petter Belsvik: Målet er ditt!
- Jeg synes det er gøy å klare det. Det er noe jeg har sett frem til. Det var ett av målene for årets sesong. Men jeg skal score mange flere i løpet av sesongen, lover Sundgot, som har scoret 98 eliteseriemål for LSK og to for Hødd.
- Er det litt kjedelig å ikke få feiret mål nummer 100 i kamp?
- Nei, det spiller ingen rolle, sier Sundgot, som ikke har noen planer om å lage noe mer oppstyr rundt milepælen.
- Rettferdig
Det vil heller ikke lagkamerat Vidar Riseth gjøre, selv om han nå står med null scoringer i årets eliteserie.
- Det er rettferdig at han får det. Rett skal være rett. Det hadde vært kjedelig om han ble stående med 99 mål, humrer Riseth.
VG-BØRSEN:Se Riseths statistikk her!
Han mener det er viktigere at angriperne får kreditert scoringer enn at han selv får ballen i nota.
- Da får de selvtillit slik at de scorer mer, mener Riseth.
Tidligere Follo FK-trener Erland Johnsen er aktuell som rådgiver for Drøbak/Frogn
DRØBAK: - Vi har hatt samtaler med Erland Johnsen om en rådgiverrolle ut denne høsten, sier DFIs styreleder, Arild Dregelid. Han påpeker samtidig at det ikke har foregått konkrete forhandlinger ennå. Johnsen trente Tippeliga-klubben Lillestrøm en periode i fjor, og er nå toppspillerutvikler på Åråsen.
- Om han blir med oss, er det i så fall ved siden av jobben han har i Lillestrøm, sier Dregelid, som har stor tro på at den gamle landslagsstopperen kan luke bort DFIs forsvarsblemmer. Erland Johnsen selv innrømmer at han har hatt lengre samtaler med Stian Birkeland. Men Johnsen tror ikke at han blir offisielt en del av teamet til DFI.
- Nei, det blir nok i så fall mer en samtalepartner. Jeg trives veldig godt i den jobben jeg har i Lillestrøm og har egentlig mer enn nok å gjøre der. Men jeg kan jo komme med råd og tips, sier Johnsen.
Styreleder Dregelid vil ikke kommentere om Johnsen er aktuell som hovedtrener på Seiersten etter årets sesong. Johnsen, som har to år igjen av kontrakten sin med Lillestrøm, røper at det ikke er veldig fristende å gå tilbake som hovedtrener på nivå tre i Norge.
- Jeg har ikke tenkt til å si fra med den jobben jeg har, og jeg har jo vært trener i 2. divisjon før. Jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig lyst til det igjen.
Fra balkongen sin på Ryen har Vidar Evje utsikt over Vålerenga-land. Selv er han hundre prosent «kanarifugl» og talsmann for 4000 Lillestrøm-supportere. – Fellesskapet i supportermiljøet er veldig godt. Jeg blir møtt med respekt. Ingen stiller spørsmål ved mitt forhold til LSK.
'Lars Johnsen' [Torsdag 06. august 2009]
Vidar Evje. Foto: Margarethe Standberg
Vidar Evje (41) jobber som hovedverneombud i Oslo kommune, og på fritida følger han trofast «fugla», laget som nå har vært sammenhengende 34 år i toppdivisjonen. Evje er Lillestrøm-supporternes offisielle mediekontakt og ansikt utad, og han er åpen homo.
– På serieåpningen borte mot Stabæk var det en av våre som høylytt omtalte en Stabæk-spiller som «homo». Kompisen hans ga ham kjeft, hvorpå vedkommende svarte «men det er ikke noe gærent i det». Så det som i utgangspunktet var et negativt rop, fikk et morsomt utfall.
– Skrikes det fortsatt «jævla homo» fra tribunen?
– Ubetenksomme rop forekommer ennå. Garantert. Men samstemte homosanger har jeg ikke hørt. Den økte kvinneandelen på tribunen har nok balansert ut mye av hetsen.
– Hva må gjøres for at det skal bli helt borte?
– Det går på bevisstgjøring av hva som er akseptabelt, for jeg tror det finnes lite bevisst homofobi i Norge. I befolkningen generelt var det stor støtte til den nye ekteskapsloven som ble vedtatt i Stortinget i fjor. Nordmenn er for like rettigheter, men på individnivå forekommer det hets og fordommer. Og fotballtribunen speiler befolkningen, selv om supporterklubbene har et flertall av heteroseksuelle menn. Det handler også om synliggjøring fra homofiles side. Homofile supportere som er åpne, skaper en normalisering, og da blir det mindre hets. Man vitser ikke om noen man kjenner. Samtidig jobber vi i Kanari-fansen mot hat og diskriminering, og det gjelder hudfarge, religion, kjønn og seksuell orientering.
Redd for garderobevitsing
En artikkel i Kanari-fansens medlemsblad i 2002 satte fokus på problemet med homohetsing, og Evje opplevde at det førte til en mentalitetsendring. Selv har han bare fått positive reaksjoner på sin egen åpenhet.
– Fellesskapet i supportermiljøet er veldig godt. Jeg blir møtt med respekt. Ingen stiller spørsmål ved mitt forhold til LSK.
– Kjenner du flere homofile fans?
– Blant dem jeg går på kamp sammen med, er jeg den eneste. Men blant 4000 medlemmer er det garantert flere.
– Hvordan kom du inn i fotballen?
– Jeg har aldri spilt fotball selv, men flere av gutta i klassen på ungdomsskolen hjemme på Årnes var aktive, og det var naturlig å møte opp for å se på. Lillestrøm var nærmeste topplag, og veien til fast tribuneplass var ikke lang.
– Hva skal til for at flere homofile skal interessere seg for fotball?
– At en toppspiller hadde stått fram hadde hjulpet.
– Hvorfor har ikke det skjedd?
– Signalene fra trenere og ledere er ikke de beste. Man er redd for garderobevitsing og ubetenksomme kommentarer. Tidligere U-landslagsspiller Thomas Berling ga seg i Lyn én uke etter at han sto fram fordi han ikke orket garderobesnakket. Vidar Davidsen, som var trener i Lyn den gangen, ga ikke Berling noe støtte og sa at vitsing ikke kunne klassifiseres som homohets.
Upløyd mark
Evje tror at holdningene kan endres, men at fotballen trenger litt «drahjelp».
– Det mangler at en tidligere toppspiller, en som ikke er sårbar for kommentarer i garderoben lenger, står fram. Det vil bane vei for dagens elitespillere. Fotballen er upløyd mark for åpent homofile, men med «drahjelp» fra noen som har lagt opp, vil det være lettere.
– Hvilke reaksjoner vil den første åpne homofile spilleren få?
– Den første som står fram, og som kan tåle og leve med tilrop og vitsing fra tribunen, hadde raskt fått respekt. Det blir litt som Hollywood. For 30 år siden var skuespillere redde for å ta en homorolle av frykt for ikke å få interessante heteroroller igjen. Men i dag vil ingen nøle med å gi Sean Penn roller, selv om han har spilt homofil på film. Sturla Berg-Johansens show er ikke tatt av plakaten, selv om han har stått fram som homofil. Folk synes det er greit.
– Og i din egen klubb?
– Det ville ikke skapt negative reaksjoner om en av våre spillere sto fram. LSK-fansen ville ha omfavnet han. Jeg tror alle supportere ville gjort det med en av sine egne. Når en John Carew i form banker inn mål for Norge, står selv den mest ytterliggående FrP-er og jubler i sofaen. Alle liker Carew da, selv om noen ganske sikkert var lite glad for en mørkhudet spiller på landslaget. En av Lillestrøms spillere, Khaled Moelhi, er muslim, og jeg tror ingen LSK-fans reflekterer over det. Ingen i LSK er redd for snikislamisering av garderoben. Jeg tror heller ingen er redd for snikhomofilisering.
[Merknad: Under litt tvil legges dette flotte intervjuet inn i nyhetstråden. Det fortjener å bli lest av flest mulig.]
Referat fra kampen, hentet fra egen tråd på hovedforumet:
Opprinnelig skrevet av gilbert
Den ivorianske midtstopperen kom inn for Steinar og nigerianske Felix kom inn for Magnus etter pause.
Etter 60 minutter kom Ruben inn for Martin, Dosso for Kiko og Fredrik Gulbrandsen for Mathis, og oppstillinga ble
Karim-Ivory-Frode-Ruben
Felix-Dosso-Jonna-Nosa
Edwin-Fredrik
Etter 80 minutter kom Fredrik Mosis og Kristoffer Tokstad inn for Edwin og Dosso (som fikk seg et par trøkker), og Fugla avslutta kampen med
Karim-Ivory-Frode-Fredrik M
Kristoffer-Jonna-Nosa-Felix
Fredrik G-Ruben
Portmore spilte 1-1 mot Nybergsund i går i den første omgangen (da Sundet stilte med det beste mannskapet som var tilgjengelig etter Adeccokampen borte mot Keikos KIL dagen før), og vant andreomgangen mot Sundets "guttelag" 2-0. De hadde som en kan vente flere raske og teknisk gode spillere, og også en to meter høy keeper. De pådro seg tross sin hurtighet og tekniske ferdigheter fire gule kort (ingen til LSK), for en klar viljeshands på midtbanen (31 minutter) og for stygge taklinger av Edwin (63 minutter), Dosso (65 minutter) og Fredrik G (67 minutter).
Vår "nye" venstreside av Martin og Mathis trenger definitivt slik kamptrening som dette. Begge er offensive spillere med gode individuelle ferdigheter, men samspill, posisjonering og valg må bli klart bedre. (Det var derfor mye roping på Martin og Mathis fra medspillerne for å lære dem dette.) Blant annet må Mathis lære seg å falle ned på back når Martin veldig ofte går helt fram (og innover mot seksten). Ellers kan dette raskt bli himmel eller helvete, som alt er bemerket av andre.
"Ivory" var flink til å posisjonere seg og orientere seg om hvor medspillerne var, relativt rask, god med ballen i beina og én mot én (med ballen langs bakken), men mangler en del på høyden til å være noe særlig til hodespiller (dømt ut fra den omgangen og de få hodeduellene jeg så). Felix var rask og teknisk god, kanskje best på høyre kant, der han fikk spille tjue minutters tid.
Dagens RB (papir) melder at Arild Sundgot, (Al)Hassane Dosso og Stian Ringstad, som alle er skadet, sto over kampen mellom LSK 2 og Turn lørdag ettermiddag. Ringstad har trolig røket leddbåndet i ankelen og må regne med å være borte i seks uker - så overtråkket tidlig i forrige andrelagskamp ble en alvorlig sak. RB sier ikke noe mer om Sundgots og Dossos skader, så vi får håpe at iallfall førstnevnte blir sprek nok til å starte eller byttes inn i neste kamp, på Ullevål om ei uke.
Lyn tror Vidar Riseth er mannen som kan redde tippeligaplassen for dem.
Lyn har stort sett brukt sommeren til å selge spillere.
Nå ønsker tippeligajumboen å få inn nye spillere.
Sportssjef i Lyn Rolf Magne Walstad bekrefter overfor Dagbladet at Vidar Riseth står høyt på ønskelisten.
- Det er et stykke frem, men det er riktig at vi har kontaktet Lillestrøm for å hente Vidar Riseth på lån. Han er allsidig og er akkurat en sånn type spiller vi trenger, sier Walstad.
Lyn ønsker Riseth fordi han kan tette hull både i forsvaret og på midtbanen.
- Han er en rutinert herremann som kan spille på flere plasser. Det er tynt hos oss både i midtforsvaret og på den sentrale midtbanen, og det er jo i de posisjonene Riseth kan spille, sier Lyns sportssjef.
Lyn har i sommer mistet Diego Guastavino, Johan Dahlin, Theodor Elmar Bjarnason, Shane Stefanutto, Indridi Sigurdsson, Lucas Pratto, Christian Brink og Kenny Stamatopoulous.
Tippeligajumbo Lyn har kvittet seg med en rekke spillere den sista tida. Nå ønsker de å låne LSK-midtstopper Vidar Riseth ut sesongen. – Det er et stykke frem, men det er riktig at vi har kontaktet Lillestrøm for å hente Vidar Riseth på lån. Han er allsidig og er akkurat en sånn type spiller vi trenger, sier Lyns sportssjef Rolf Magne Walstad til Dagbladet.
Ukjent for Riseth
Walstad sier Oslo-klubben særlig ønsker seg spillere som kan spille i midtforsvaret og på den sentrale midtbanen.
– Han er en rutinert herremann som kan spille på flere plasser, sier Lyns sportssjef. Riseth selv sier til avisen at han ikke har hørt noe om Lyn-interessen.
– Det kjenner jeg ikke til, sier trønderen. Den tidligere landslagsspilleren tilhører den desiderte lønnsadelen på Åråsen. Og årslønna på 2,5 millioner kroner kan ikke Lyn matche.
– Vi har ikke mulighet til å betale det samme som han tjener i Lillestrøm, bekrefter Walstad.
Kommentar