To poeng til gikk til helvete i går, men hvis vi skal se litt lysere på det, ser vi jo at både Sandefjord og Vålerenga er i fullstendig oppløsning nå. Og både Strømsgodset og Glimt er notorisk ræva på bortebane.
Vi har fremdeles igjen Strømsgodset, Glimt og Lyn på hjemmebane, og både kan og bør få poeng ut av Sandefjord borte.
Det jeg er mest nervøs for er sesongavslutningen vår. Vi møter først Brann hjemme, som neppe blir lett, før vi skal til Molde og muligens møte et hjemmelag som kjemper om gull, eller som i det minste vil ønske å avslutte sesongen på best mulig vis.
Men jeg tviler på at Sandefjord kommer til å ta særlig mange flere poeng. De kommer til å bli trukket ned i sumpa med lagene som allerede er der.
Vi har nå 20 poeng. Hvis vi antar at 33 poeng er minimum for å hindre direkte nedrykk, kan vi ta utgangspunkt i det følgende
Runde 21 - Vålerenga - Lillestrøm - 1 p
Runde 22 - Lillestrøm - Strømsgodset - 3 p
Runde 23 - Lillestrøm - Stabæk - 0 p
Runde 24 - Odd - Lillestrøm - 0 p
Runde 25 - Lillestrøm - Bodø/Glimt - 3 p
Runde 26 - Fredrikstad - Lillestrøm - 1 p
Runde 27 - Lillestrøm - Lyn - 3 p
Runde 28 - Sandefjord - Lillestrøm - 3 p
Runde 29 - Lillestrøm - Brann - 1 p
Runde 30 - Molde - Lillestrøm - 0 p
Her lander jeg på 35 poeng etter en serie med 4-3-3 på de siste ti kampene, noe jeg mener bør være oppnåelig med motstanden vi har igjen. Det betinger altså en skikkelig jobb i hjemmemøtene med Godset og Glimt, en slenger i VIF- og FFK-kampene og seier i Sandefjord.
Alle disse kampene (med unntak for Molde og muligens Stabæk) er det fullt mulig å vinne nok poeng i til at vi holder plassen. Og klarer vi ikke å fange 1,5 poeng i snitt på de neste ti kampene, er vi ikke gode nok for Tippeligaen. Og da må vi bare ta konsekvensen av det.
Bodø/Glimts gjenværende kamper er ikke lette, de har kjipe lag som Viking, VIF, Tromsø og Odd igjen på hjemmebane, og må til steder som Lerkendal, kjip-Ålesund, despe-Åråsen, despe-Godset og glad-Stabæk. Det lukter ikke så himla mange poeng av det:
RBK borte (0)
Viking hjemme (1)
AAFK borte (1)
Start hjemme (3)
LSK borte (0)
VIF hjemme (3)
Godset borte (1)
TIL hjemme (3)
Stabæk borte (0)
Odd hjemme (0)
Strømsgodset mener jeg meget lett kan gå på fire strake tap nå, selv om de rundspilte pyse-VIF i går:
Brann borte (0)
LSK borte (0)
Odd hjemme (0)
Molde borte (0)
FFK hjemme (3)
Stabæk borte (0)
Glimt hjemme (1)
Lyn borte (3)
Viking hjemme (1)
AAFK borte (1)
Sandefjord har vunnet en av de siste 12 seriekampene, har igjen fem knallharde bortekamper, og møter despe-LSK, gladform-Stabæk og kjip-TIL hjemme:
Lyn hjemme (3)
Brann borte (0)
Viking borte (1)
TIL hjemme (1)
RBK borte (0)
Start hjemme (1)
AAFK borte (1)
LSK hjemme (0)
VIF borte (0)
Stabæk hjemme (0)
Så fatt mot, vi skal ha alle muligheter til å stå av denne høsten.
Og som sagt: Klarer vi ikke det, med tanke på hvor pillråtne Glimt, Godset og Sandefjord er, fortjener vi heller ikke bedre.
Vi har fremdeles igjen Strømsgodset, Glimt og Lyn på hjemmebane, og både kan og bør få poeng ut av Sandefjord borte.
Det jeg er mest nervøs for er sesongavslutningen vår. Vi møter først Brann hjemme, som neppe blir lett, før vi skal til Molde og muligens møte et hjemmelag som kjemper om gull, eller som i det minste vil ønske å avslutte sesongen på best mulig vis.
Men jeg tviler på at Sandefjord kommer til å ta særlig mange flere poeng. De kommer til å bli trukket ned i sumpa med lagene som allerede er der.
Vi har nå 20 poeng. Hvis vi antar at 33 poeng er minimum for å hindre direkte nedrykk, kan vi ta utgangspunkt i det følgende
Runde 21 - Vålerenga - Lillestrøm - 1 p
Runde 22 - Lillestrøm - Strømsgodset - 3 p
Runde 23 - Lillestrøm - Stabæk - 0 p
Runde 24 - Odd - Lillestrøm - 0 p
Runde 25 - Lillestrøm - Bodø/Glimt - 3 p
Runde 26 - Fredrikstad - Lillestrøm - 1 p
Runde 27 - Lillestrøm - Lyn - 3 p
Runde 28 - Sandefjord - Lillestrøm - 3 p
Runde 29 - Lillestrøm - Brann - 1 p
Runde 30 - Molde - Lillestrøm - 0 p
Her lander jeg på 35 poeng etter en serie med 4-3-3 på de siste ti kampene, noe jeg mener bør være oppnåelig med motstanden vi har igjen. Det betinger altså en skikkelig jobb i hjemmemøtene med Godset og Glimt, en slenger i VIF- og FFK-kampene og seier i Sandefjord.
Alle disse kampene (med unntak for Molde og muligens Stabæk) er det fullt mulig å vinne nok poeng i til at vi holder plassen. Og klarer vi ikke å fange 1,5 poeng i snitt på de neste ti kampene, er vi ikke gode nok for Tippeligaen. Og da må vi bare ta konsekvensen av det.
Bodø/Glimts gjenværende kamper er ikke lette, de har kjipe lag som Viking, VIF, Tromsø og Odd igjen på hjemmebane, og må til steder som Lerkendal, kjip-Ålesund, despe-Åråsen, despe-Godset og glad-Stabæk. Det lukter ikke så himla mange poeng av det:
RBK borte (0)
Viking hjemme (1)
AAFK borte (1)
Start hjemme (3)
LSK borte (0)
VIF hjemme (3)
Godset borte (1)
TIL hjemme (3)
Stabæk borte (0)
Odd hjemme (0)
Strømsgodset mener jeg meget lett kan gå på fire strake tap nå, selv om de rundspilte pyse-VIF i går:
Brann borte (0)
LSK borte (0)
Odd hjemme (0)
Molde borte (0)
FFK hjemme (3)
Stabæk borte (0)
Glimt hjemme (1)
Lyn borte (3)
Viking hjemme (1)
AAFK borte (1)
Sandefjord har vunnet en av de siste 12 seriekampene, har igjen fem knallharde bortekamper, og møter despe-LSK, gladform-Stabæk og kjip-TIL hjemme:
Lyn hjemme (3)
Brann borte (0)
Viking borte (1)
TIL hjemme (1)
RBK borte (0)
Start hjemme (1)
AAFK borte (1)
LSK hjemme (0)
VIF borte (0)
Stabæk hjemme (0)
Så fatt mot, vi skal ha alle muligheter til å stå av denne høsten.
Og som sagt: Klarer vi ikke det, med tanke på hvor pillråtne Glimt, Godset og Sandefjord er, fortjener vi heller ikke bedre.
Kommentar