Etter å ha sluppet inn en DRÖSS med billige baklengsmål, evnet å gi fra oss bombesikre seiere i kamper vi har totaldominert for så å kollapse som et korthus i orkan, og ved gjentatte anledninger vist vår allergi mot å drepe kamper (ved å unngå ettmålsledelse de siste femten) tror jeg med trygghet det kan konstateres at ingen med hjertet på åråsen ikke kjenner spenning knyttet til de resterende matchene. Med det sagt, så er det faktisk en hel del ting som er positive om dagen også!
Vi kan tape for samtlige lag i eliteserien. Men poenget her, som har blitt påpekt, er jo at vi faktisk har tatt bra med poeng i det siste, og prestert bedre og bedre. Dette kan peke i retning av at den ökende poengfangsten kan vedvare. Det er en ny giv og glede i gruppa, og samspillet er i alle höyeste grad på en oppadgående trend. Veggspillet og kombinasjonene mot godset var utrolig tilfredsstillende å se på etter å ha blitt vant til å se et stillestående lilleström som har slitt med kollektive bevegelser og samhandling offensivt. mot godset var det flere bevegelser samtidig, mange som ville involvere seg, flere pasningsmuligheter i de fleste situasjoner, guts og vilje.
Dette gjelder også defensivt, hvor vi forsvarte oss i större grad som et kollektiv med aggressivitet i alle ledd. Med det sagt, her har Nosa og Edwin en jobb å gjöre - jeg vil ikke se afrikanske tendenser til at man slår ut med armene og setter seg ned på rumpa i motstanderens 16meter (!!) når man misser i et angrep, mens motstander igangsetter en overgang. Da skal man faktisk hive seg etter og forsöke å stanse kontringen, ikke sitte å sutre.
Summa summarum -- skademarerittet virker å väre på veg ut, samhandlingen offensivt og defensivt er på gang, og gutsen, viljen, selvtillitten og trua har returnert. Nå som forsvaret har meldt seg på (med en ny og fantastisk sjef av en keeper) tror jeg på en positiv sesonginnspurt for fugla, og håper på flere positive opplevelser som trepoengerne mot söpla og godset.
Kommentar