Veldedighetsfotball??

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Speeder
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2006
    • 951

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
    Blir litt feil å angripe "kjøps og salgsansvarlige på Åråsen de siste 3 åra" når det ikke har vært de samme kjøps og salgsansvarlige de siste 3 åra.
    Er samtlige som har hatt ansvar for innkjøp i klubben de siste åra nå borte. Er det kun Tom og Fjørtoft som har hatt noe de skulle ha sagt?
    Tore Galgerud

Kommentar

• Emil B
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2006
      • 5921

Opprinnelig skrevet av Speeder
      Er samtlige som har hatt ansvar for innkjøp i klubben de siste åra nå borte. Er det kun Tom og Fjørtoft som har hatt noe de skulle ha sagt?
      Jeg mener også at Frank Grønlund har en stor, stor del av ansvaret for de siste års himmelhøye lønninger. Frank, du bør forlate Åråsen rett etter sesongslutt.

Kommentar

• andersmm
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2006
        • 5764

Björköy ville aldri komme til å selges for särlig mer enn 1-2 millioner. I denne situasjonen har LSK to valg;

Håpe på at mannen skal spille seg opp og nå den verdien. Mens man venter på at Björköy skal prestere sportslig og at kjöpekraften hos norske klubber skal öke, skal mannen ha lönnen sin og spilletid for å öke markedsverdien sin. Dette på bekostning av yngre spillere som har riktig videresalgspotensiale, og etablerte midtbanespillere som Kiko og Sögård. 1.3 millioner i 2-3 år blir fort noen kroner. Pluss på arbeidsgiveravgift etc, og overgangspengene FFK skal ha ved X antall spilte kamper. Etter 2-3 år koster det mer enn det smaker, når vi tross alt snakker om en spiller som ikke er i förste-ellveren. Lönna til Björköy var også prestasjonsretta, noe som vil tilsi at den antakeligvis stiger betraktelig om LSK skulle slutte med dette bunnstrid-tullet vi har holdt på med siden han kom til klubben.

Alternativet som LSK har valgt, er å kvitte seg med den utgiftsposten. Kan vi i stedet hente en god forsterkning fra utlandet til ca 400-500k i året, så sparer vi bortimot en million i året.

Helt rett å sleppe ham når Odd tar over lönna, da det förste alternativet er gambling som til syvende og sist ikke kommer til å gi noen ökonomisk gevinst. Snarere tvert i mot. Fordelen med det förste alternativet er at vi slipper å se ut som bondefangede tosker. I alle fall ikke i like stor grad. Ser man bak overgangstallene ser man derimot at dette er den mest gunstige lösningen.

Det nytter ikke å bli forbanna på denne overgangen. Det man skal väre forbanna på, er at Björköy blei henta for 4 millioner og fikk en relativt feit lönn. Det eneste vi kan gjöre er å konstatere hvor dårlig ledelse vi har hatt på Åråsen de siste årene. Takk gud for at Bjarmann har kommet inn med kantklippern og gått nådelöst til verks på Udays ugress. Utmerket jobb.
        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• Roll75
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2007
          • 834

Opprinnelig skrevet av Folke
          Ikke var han verdt 5 mill for 2 år siden og ikke er han verdt 5 mill i dag..
          Men LSK betalte 5 mill for han.......
          Ja som jeg sier er det sikkert best å bli kvitt han for å ikke bruke enda mer penger på en spiller de ikke finner god nok, men det er da lov å bli frustrert over alle pengene som er borte?!!!!
          Ja og om vi ikke hadde fått 5 mill. for han så i det minske 1 mill. eller til og med 500 000. Kanskje man har begynt å se på slike summer som småpoteter?

Kommentar

• superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

Opprinnelig skrevet av Roll75
            Ja og om vi ikke hadde fått 5 mill. for han så i det minske 1 mill. eller til og med 500 000. Kanskje man har begynt å se på slike summer som småpoteter?
            Men kostnadene på spilleren inntil ett evt salg er uvesentlige?
            Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Roll75
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2007
              • 834

Opprinnelig skrevet av superbøffel
              Dersom man i odd er klare for å sikre seg bjørkøy for en plass i deres lag, er det litt rart om dem ikke er villige til å bla opp noe for han (bare overta lønnsutgifter)!

Kommentar

• superbøffel
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 5611

Dersom man i odd er klare for å sikre seg bjørkøy for en plass i deres lag, er det litt rart om dem ikke er villige til å bla opp noe for han (bare overta lønnsutgifter)!
                Odd er like blakke som alle andre, kjøpekraften i norsk fotball er null og niks etter de siste års hodeløse sjømannshandel. At de tar over Bjørkøy skal vi bare bukke og takke for.
                Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• andersmm
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2006
                  • 5764

Antakeligvis kjörer Odd en mer moderat lönnslinje enn det Björköy fikk da han kom til LSK. Björköy er ikke villig til å si fra seg såpass mye av lönna, og overgangssummen i dette tilfellet blir mellomlegget mellom Odds vanlige lönnsnivå og det Björköy har hatt i LSK. Har han 1.3 her og Odd opererer med, si 800k, så er det 500k som skiller de to. (vet ikke eksakt hva Odd kjörer slags lönnslinje, bruker bare dette tallet for å illustrere poenget mitt.)

Om Odd lönner den typen spillere med 800K i året så regner de antakeligvis de resterende 500K som overgangspenger/sign on fee, og en del av kostnaden ved å hente spilleren. Om Björköy signerer for tre år betyr det at Odd har lagt 1.5 mill på å hente ham.

Hva som er de reelle tallene vet jeg ikke, men gjetter på at Odds best lönnede spillere ligger mellom 700K og 1 million i lönn. Uten at det er noe jeg skal si sikkert.

Kommentar

• Mynten
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2008
                    • 484

Her på forumet argumenteres det nesten utelukkende med "det var lurt å selge Bjørkøy fordi vi har så dårlig råd".

Jeg lurer på om det har kommet noen forklaringer fra LSK på hvorfor de ville gi Bjørkøy vekk. Er det fordi han ikke var god nok, for gammel eller fordi klubben har så elendig økonomi som det virker som når vi må gi vekk fotballspiller som tross alt holder et ok nivå.

Er klubben virkelig så skakkjørt så er det jo bare å gi vekk flere som tjener bra og presterer ok (Occean, Otto, Marius, Kiko). Tenk så mye penger vi sparer da!

Kommentar

• sniper
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 5254

Sportslig utvalg, daglig leder i LSK, Frank Grønlund, Tom Nordlie, Jan Åge Fjørtoft og ikke minst mannen som skulle rydde opp i den økonomiske situasjonen i LSK i 2004, men presterte å gjøre den verre: Konserndirektør Svein Asmyhr. Det er for meg helt uforståelig at dette ikke har fått konsekvenser for noen i administrasjonen, Tom Nordlie kan overhodet ikke få skylda for at gutta fikk gode lønninger, han ga bare sine anbefalinger på hvilke spillere han ville ha, det er de som styrer det økonomiske (Asmyhr) som satte budsjett og styrte spillerlønninger.
                      Dritt lei at Tom Nordlie skal få skylda for alt sammen, og jeg er dritt lei at det er de samme som sitter og gir ut de samme økonomiske rammene den gang som det fortsatt er i dag. Amatører!

Kommentar

• Johnny Sack
                        Seniormedlem
                        Forumsadist
                        • Jun 2007
                        • 127

man må ha i bakhuet at omtrent samtlige tippeliga-lag sprengte budsjetter på overgangssummer, spillerlønninger og satsing på stadionutbygginger. I åra 2004-2007 så var det et voldsomt oppsving på publikumsinntekter og mange rike onkler som var villige til å punge ut for klubber i deres hjerte. Ting så jo generelt lyst ut i både fotball og næringsliv, ingen trodde nedgangen skulle komme...sånn var det overalt. Så smalt bomba og da må man ta støyten for det nå. Lett å være etterpåklok.

Kommentar

• trigz
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2004
                          • 7154

Dårlig økonomistyring og inkompetanse i alle ledd på pengefronten er et fellestrekk ved stort sett alle klubber Tippeligaen, med unntak for Viking og til en viss grad Rosenborg. Alle med en hel hjerne visste at nedturen ville komme, men ingen planla noe annet enn det som skulle skje dagen etter. Så også i Lillestrøm, men vi tok heldigvis tak i det før noen andre i Tippeligaen. Jeg tipper andre klubber er mye verre stilt enn oss.
                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• HSft
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2004
                            • 6111

Fjøra og Nordli gjorde mye håpløst på overgangsfronten som Bjarmann og Berg nå må rydde opp i. Men vi kunne faktisk hatt dårligere transferpolitikk med andre bak rattet. Husker at det var en del her inne som ville gi Sundgot + penger for Bjørkøy.

Kommentar

• andersmm
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2006
                              • 5764

Opprinnelig skrevet av trigz
                              Dårlig økonomistyring og inkompetanse i alle ledd på pengefronten er et fellestrekk ved stort sett alle klubber Tippeligaen, med unntak for Viking og til en viss grad Rosenborg. Alle med en hel hjerne visste at nedturen ville komme, men ingen planla noe annet enn det som skulle skje dagen etter. Så også i Lillestrøm, men vi tok heldigvis tak i det før noen andre i Tippeligaen. Jeg tipper andre klubber er mye verre stilt enn oss.
                              Det er sant. Vi var vel först i fjor höst med å sette i gang tiltak for å kutte kostnader. Når det begynte å komme ut i pressen var det mange debattanter på andre forum som godtet seg over situasjonen vår, men utover vinteren og våren har det vist seg at så og si alle TL-klubbene er i ökonomitröbbel på et eller annet sett. Håper dette er et tegn på at vi var i forkant av utviklingen og fikk en head-start i opprensingen.

Kommentar

• Rønnern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6690

Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                Ikke bare ledelsen i LSK som bør ta et kræsjkurs i Økonomi 1.01 (selv om jeg mener de traff ganske bra denne gangen). superbøffel har selvfølgelig rett i sine betraktninger rundt denne overgangen. At en spiller har kostet mye penger i innkjøp er uvesentlig, dette er sunk cost på fagspråket.
                                Mvh Ronnie "The Runner"
                                LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• GIFKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2009
                                  • 8243

Ja heldigvis, men hadde ting blitt tatt tak i hvis Nordlie hadde hatt suksess etter cupgullet? Eller ihvertfall gjort det såpass tålelig at han fortsatt hadde vært trener i LSK? Jeg grøsser ved tanken på hvor klubben hadde vært i dag hvis Nordlie ikke hadde fått fyken når han fikk den, og over akkurat hvor mye rene tilfeldigheter har spilt inn her. Tenk at nedturen med Nordlie faktisk kan ha reddet hele klubbens eksistens akkurat i tide.

Keiko som en velsignelse fra helvete!

Kommentar

• trigz
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 7154

Off-topic, men la gå:

Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                                    Keiko som en velsignelse fra helvete!
                                    Alt jeg har fått høre fra mange av de som var involvert i og rundt laget i 2007 forteller at misnøyen med Nordlie kom veldig fort. Allerede rundt mai-juni 2007 var det en tydelig og voksende misnøye med taktikk, treninger, væremåte og alle de mange defektene vi vet at Uday har, både fotballfaglig og medmenneskelig.

Kollapsen var i mine øyne helt uunngåelig, og det er bare å prise seg lykkelig over at han ikke fikk fyken to måneder senere. Da ville vi vært i Adecco nå.

Kommentar

• Fugl1120
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2005
                                      • 3528

Det er nok i overkant eplekjekt å hevde at alle så dette komme. Hadde ikke LSK investert i nye spillere og vist ambisjoner på det daværende tidspunkt hadde de fått massiv kritikk fra både egne fans og hele fotball-Norge for å ha manglende ambisjoner. Vi ser selvsagt i ettertid at mange av investeringene har vært dårlige, noen mer åpenbare enn andre. Alle ropte på Occean og Brenne i sin tid, mange av de samme har i ettertid slaktet de samme kjøpene. Selv i dagens økonomiske situasjon der vi måtte selge deler av Åråsen er det stadig forslag om at LSK burde hente Reginiussen, Celso Borges og 18-åringer fra Moss som ikke en jævel på forumet har sett spille, de blir bare fascinert av at italienske klubber har kikket på han. Vi kan sitte og kritisere så mye vi vil, i etterpåklokskapens navn er det liten tvil om at mange av oss har rett. Men det er jaggu mange av oss som hadde gjort akkurat det samme, kanskje med unntak av Midtun Lie og Marius Johnsen som isolert sett var to ekstremt merkelige signeringer på hver sin måte.
                                      Lauken er vår venn!

Kommentar

• trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7154

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                        Det er nok i overkant eplekjekt å hevde at alle så dette komme. Hadde ikke LSK investert i nye spillere og vist ambisjoner på det daværende tidspunkt hadde de fått massiv kritikk fra både egne fans og hele fotball-Norge for å ha manglende ambisjoner.
                                        Tipper det egentlig er enda mer eplekjekt å hevde at det er eplekjekt å hevde at alle så at den digre luftbobla TV2-milliarden genererte, til slutt måtte sprekke, men tro hva du vil.

Kommentar

• KFL41
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • May 2004
                                          • 3648

Opprinnelig skrevet av sniper
                                          Sportslig utvalg, daglig leder i LSK, Frank Grønlund, Tom Nordlie, Jan Åge Fjørtoft og ikke minst mannen som skulle rydde opp i den økonomiske situasjonen i LSK i 2004, men presterte å gjøre den verre: Konserndirektør Svein Asmyhr. Det er for meg helt uforståelig at dette ikke har fått konsekvenser for noen i administrasjonen, Tom Nordlie kan overhodet ikke få skylda for at gutta fikk gode lønninger, han ga bare sine anbefalinger på hvilke spillere han ville ha, det er de som styrer det økonomiske (Asmyhr) som satte budsjett og styrte spillerlønninger.
                                          Dritt lei at Tom Nordlie skal få skylda for alt sammen, og jeg er dritt lei at det er de samme som sitter og gir ut de samme økonomiske rammene den gang som det fortsatt er i dag. Amatører!
                                          Såvidt jeg skjønner hadde Fjørtoft ansvar for kontraktsforhandlinger. Ja, han fikk rammer å forholde seg til, men han kunne vel gjort en bedre jobb i forhandlingene? Var det f eks nødvendig å tredoble lønna til John Midtun Lie i forhold til det han hadde i Start? Var Midtun Lie så attraktiv at vi måtte kaste penger etter ham for å få ham til å signere? Jeg mener det burde vært mere enn nok å øke med maks 50 %, ikke 300 %. Hvis det i hele tatt var nødvendig å signere ham, men det er en annen diskusjon.

Du vil plassere mye av ansvaret på Asmyhr. Det er i og for seg greit siden han er konserndirektør og har det øverste ansvaret. Men det er ikke hans skyld at det sportslige apparatet har brukt godt over 30 mill, nærmere 40 mill på spillere som i dagens marked har en verdi på 5 mill. (Brenne, Kiesenebner, Johnsen, Midtun Lie, Bjørkøy, Riseth, etterlønn til Nordlie) Det er her mye av årsakene til de økonomiske hengemyra ligger etter min mening. Asmyhr har ingen sportslig kompetanse til å å si om spillere har potensialet til videresalg. Det er det sportslig utvalg som har. Jan Åge hadde kun talerett i sportslig utvalg, men ikke stemmerett. Jeg nekter å tro at han ikke hadde mulighet til å påvirke spillerkjøp, f eks Kiesenebner vil jeg tro var hans verk. Årsaken til problemene er avjgørelsene til sportslig utvalg samt trener og manager i sammen. Men det er mulig Asmyhr bør ta hatten sin å gå fordi de han har ansvaret for, har gjort svært dårlige investeringer, sett i ettertid.

Kommentar

Working...