Nyheter september 2009

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KrisB
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2008
    • 2923

RB-papir

Ikke startet forhandlinger
    Åråsen: Selv om LSK-ledelsen har signalisert at Espen Søgård vil få forlenget kontrakten, har ikke midtbanespilleren hørt noe fra dem ennå.
    -Ballen er hos ledelsen, og det har den vært hele tiden. Jeg har ikke hrt noe fra dem. Jeg vet ikke når de har tenkt å ta kontakt, sier Søgård. Fetsokningen sier han også har tenkt å spille fotball neste sesong, men vil ikke komentere hvorvidt han har hørt fra andre klubber. -Nei, men jeg føler meg fortsatt ung og sprek, sier han.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

lsk.no

Null fokus på den 100. Tippeliga-scoringen

Sundgot vil gjerne ha den 100. Tippeliga-scoringen for LSK, men bruker veldig liten tid på å fokusere på det.

Kommentar

• Nosferatu
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2006
        • 768

100% Fotball

Kippe og Occean klare mot Glimt

KLAR IGJEN: Frode Kippe har slitt med vond hals, men trente for fullt igjen lørdag. ( )
        Av: André Almløv
        Publisert: 19.09.2009 kl. 15:30 , endret: 19.09.2009 kl. 15:35

Frode Kippe har slitt med vond hals og dårlig form hele uka.

Både Frode Kippe og Olivier Occean er meldt kampklare til søndagens hjemmekamp mot Bodø/Glimt. Kippe har slitt med vond hals den siste uka, mens Occean har trent seg opp etter en lårstrekk han fikk i forrige hjemmekamp mot Odd.
        - Ollie er på gang igjen etter strekken, mens Kippe har tatt noen dager med hvile på grunn av sår hals denne uka. Begge trente for fullt i dag og er klare for kamp, sier fysioterapeut og fysisk trener Geir Kåsene.
        Sundgot jakter 100

Trolig er det bare Kippe som er aktuell for trener Henning Bergs startoppstilling. Kaptein Kippe er selvskreven i Lillestrøms midtforsvar, mens Occean trolig må finne seg plass på benken. Spissparet Arild Sundgot og Edwin Eziyodawe fungerte godt borte mot Odd forrige helg, og Sundgot jakter sin scoring nummer 100 for klubben.
        - Jeg håper jeg skal klare det hjemme på Åråsen, men det viktigste er at vi vinner kampen. Mål fra meg blir bare bonus, sier Sundgot, som står med 99 mål for Lillestrøm.
        Les også:

Siste tap i 1996

Lillestrøm har statistisk et godt tak på gjestene fra Bodø hjemme på Åråsen, og har ikke tapt siden 1996. Toppscorer Sundgot legger derimot lite vekt på gamle tall.
        - Det er så jevnt at det er vanskelig å spå noe i serien i år. Bodø/Glimt har løftet seg i de siste kampene, og det blir garantert en vanskelig kamp. Men vi går selvfølgelig for seier hjemme på Åråsen, avslutter spissen.
        Flere alternativer

Skadesituasjonen i Lillestrøm har bedret seg betraktelig, og trener Berg har flere alternativer å velge mellom enn på lenge. Både Magnus Myklebust og den unge islendingen Bjørn Bergman Sigurdarsson imponerte for rekruttene da Fram/Larvik ble knust på mandag, men likevel velger Berg trolig samme mannskap som slo Odd i Skien:
        Sannsynlig Lillestrøm-lag (4-4-2) Stefan Logi Magnusson – Lars Kristian Eriksen, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Marius Johnsen – Karim Essediri, Espen Søgård, Nosa Igiebor, Khaled Mouelhi – Edwin Eziyodawe, Arild Sundgot
        Ruben Gabrielsen - vår Stefan Strandberg.

Kommentar

• KrisB
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2008
          • 2923

VG-papir

Fin artikkel i VG-papir i dag:

"Legenden" som elsker Lillestrøm

Lillestrøm (VG) Arild Sundgot (31) har scoret over 100 mål i eliteserien. Det bryr han seg lite om.
          Men i dag kan han score sitt mål nummer 100 for Lillestrøm Sportsklubb. Dersom det skjer, blir det feiring.
          -Den dagen jeg scorer neste gang for LSK -gjerne mot Bodø/Glimt- betyr det mye. Det blir stas, sier den 190 cm høye sunnmøringen. Han innrømmer glatt, at hjerte er gult og svart. Til tross for at han aldri helt har fått den stjernestatusen en notorisk goalgetter gjerne får.
          I mange av sine 13 sesonger på Åråsen -særlig de senere årene- har klubbens målgarantist vært en slags "salderings post" under laguttaket.
          Har scoret i 11 år
          En spiller som ikke alltid har vært selvskreven i førsteoppstillingen. Og en spiller LSK ofte har prøvd å erstatte med en enda bedre spiss før sesongstart.
          -Men når sesongen kommer godt i gang, så har de god bruk for meg likevel sier Sundgot.
          -Jeg er ikke typen som dribler fem mann og lager show. Er egentlig mer opptatt av å spille andre gode. Men jeg scorer mål.
          Det taler for meg.
          Sundgot scoret sitt første eliteseriemål i 1998 siden har målene trillet inn så ofte at suportergruppen Kanarifansen nå bare kaller han "LEGENDEN".
          Henning Berg som nå har treneransvaret i LSK, har også høye tanker om Arild Sundgot. Selv om han i likhet med forgjengerne, ikke garanterer storscoreren fast plass.
          -Arild er profesjonell og opptatt av detaljer. En fotballsmart spiller. Flink til å lese spillet og gjøre andre gode. En som gjør de rette bevegelsene til rett tid. Og en meget god avslutter, som sjelden er skadet, sier Berg.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Haugesunds avis

Juniortrener i LSK, Frode Birkeland, har fått tilbud om å bli ny Stord-trener:

Kommentar

• KrisB
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2008
              • 2923

Sigurdarson sikret poeng

ÅRÅSEN:
              Innbytteren banket inn 2-2.

Nosa Igiebor fikk seg en smell i foten tidlig i kampen, men kom seg omsider på banen igjen.
              Kun minutter senere rullet LSK opp et vakkert angrep. Sundgot flikket videre til Edwin, som fant landsmann Nosa.
              Han bredsiden ballen sikkert i mål fra 16-meter. Da eksploderte det blant Kanari-fansen. Nosa feiret målet ved å danse og hoppe foran egne supportere.
              Kun minutter etter at han har sendt LSK i ledelsen hinker han på nytt av banen, men nigerianeren spiller videre.
              I løpet av ett minutt får gjestene to kjempesjanser. Den første går via Magnusson og i en LSK-spiller. Ballen går like utenfor stolpen.
              Den påfølgende corneren ender i scoring. Konradsen finner Thomas Rønning med en hardt innlegg langs bakken. Glimt-spilleren sklir ballen i mål fra fem meter i duell med Lars Kristian Eriksen.
              Minuttet før pause, fire minutter på overtid, banket Stig Johansen Glimt i ledelsen.
              Fem minutter før pause kom Bjørn Bergmann Sigurdarson inn for hjemmelaget. Han var også mannen som gjorde at det ble poengdeling på Åråsen.
              Islendingen var nådeløs da han fikk sjansen drøye ti minutter før slutt. Fra elleve meter banket han ballen forbi en sjanseløs Pavel Londak i Glimts mål.
              Dermed er det fortsatt 13 år siden Bodø/Glimt har vunnet på Åråsen

oppdateres.

Kommentar

• KrisB
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2008
                • 2923

RB.no

HODEBRY: LSK-trener Henning Berg var ikke fornøyd med det laget hans presterte i 1. omgang. FOTO: SCANPIX
                – Vi kan så mye bedre

ÅRÅSEN:
                (LSK – Bodø/Glimt 2-2). Henning Berg var alt annet enn fornøyd med første omgangen.
                LSK-treneren fikk se Nosa Igiebor sende Åråsen til himmels allerede etter seks minutter. Nigerianeren bredsiden ballen i mål og løp hele veien tilbake til Kanari-Fansen for å feire. Nosa, som tidlig i første omgang slet med skade, danset og hoppet foran egne supportere.
                Men så slapp LSK ned skuldrene og lot gjestene fra Bodø komme seg inn i kampen. De tok et godt grep om muligheten. Thomas Rønning skled inn utligningen etter 36 minutter. Fem minutt før pause sendte Stig Johansen hjemmepublikumet fra himmelen til helvete da han klinte ballen i krysset.
                Slik spilles Tippeligaen 2009!

Ikke fornøyd
                Henning Berg ville ikke være bekjent av hvordan LSK framsto i første omgang.
                – Vi har jevn over vært gode i mange kamper nå. Første omgangen i dag var alt annet enn godkjent. Vi var flere hakk under det vi bør prestere, sier Berg.
                Etter hvilen var det et helt annet LSK de 7.149 tilskuerene fikk se. Da innbytter Bjørn Bergmann Sigurdarson utlignet 13 minutter før slutt eksploderte det igjen blant hjemmesupporterne.
                – Jeg visste at vi ikke kom til å spille to så dårlige omganger etter hverandre, sier LSKs trener.

Sundgot-hands
                Arild Sundgot satte ballen i mål, men dommer Tor Harald Hagen annulerte scoringen helt korrekt. Veteranen slo ballen i mål og fikk gult kort for manøveren.
                – Det var godt dommeren så den, gliste LSKs mestscorende gjennom tidene etter kampen.
                LSK-toppscorer'n!
                For mens Sundgot står med 99 scoringer i LSK-drakta noterteBjørn Bergmann Sigurdarson seg for sitt første i kveld. Islendingen, som har slitt med en trøblete rygg lenge, sørget for at det ble uavgjort på Åråsen.
                – Det var et viktig mål for oss og samtidig var det godt å score mitt første, sier islendingen.

Ikke bra
                Kaptein Frode Kippe var heller ikke han fornøyd med hvordan LSK framsto før pause. Midtstopperen mener LSK så tamme ut og slapp Bodø/Glimt unødvendig inn i kampen.
                – Det er ikke slik vi ønsker å fremstå på hjemmebane og det skal vi heller ikke gjøre, mener Kippe.
                Det er 13 år siden Bodø/Glimt sist vant på Åråsen. Da vant laget fra nord 2-1 og begge scoringene var signert Stig Johansen. Veteranen scoret også i kveld, men Åråsen-spøkelset henger fortsatt over gultrøyene.

PS! Kun åtte poeng skiller fra Start på 6. plass og ned til Fredrikstad som ligger under nedrykksstreken er fem poeng.

Kommentar

• KrisB
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2008
                  • 2923

LSK.no

Se Nosa og Björns fulltreffere på LSK-TV
                  Nosa Igiebor og Björn Bergmann Sigurdarson scoret LSKs mål. Se begge på LSK-TV.

Kommentar

• Macho-Morten
                    Ikke KFL-styremedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2687

Fra KFL.no:

Typisk LSK

Fuglasupportere over det ganske land kan enes om en sak denne kvelden. Dagens "tap" var så typisk LSK som det kan få blitt. Enten det gjelder å vinne for å holde liv i medaljesjansene eller unngå nedrykk, vi fikser det ikke. Lars Kristian, Henning og Espen deler sine tanker med kfl.no

Skrevet av Ronnie Hallén

Foto: Audun Braastad

Kampen ødelagt i 1. omgang
                    LSK startet friskt. Scoret et tidlig mål etter nydelig kombinasjonsspill som Nosa fikk æren av å avslutte i kassa. Dette ble fulgt opp av et par nesten-sjanser og denne bebartede skribenten følte seg faktisk ganske sikker på en komfortabel seier. Den gang ei. Bodø/Glimt scoret på to av sine tre sjanser i den omgangen og gikk til pause med 2-1 ledelse.

Bodø/Glimts første mål kom etter at Lasse Eriksen tapte en duell foran mål, selv mener han at det var uflaks.

- Han skyter under kneet mitt, litt tilfeldig at han treffer der og det er rett og slett uflaks.

- Vi starta kampen bra, men datt sammen midtveis.

- Riktig. Vi hadde en god inngang til kampen og startet bra. Men, så virker det som om rullgardina går ned. Vi dette lav og var ikke først på en eneste 2. ball.

LSK kom utpå banen igjen som et nytt lag og hele andre omgang ble en sammenhengende jakt på både utligningsmål og seiersmål for Fugla.

- 2. omgangen er vi der vi skal være, men summa summarum var vel ikke uavgjort et veldig urettferdig resultat. Sånn som det ble til slutt så ble poenget vi tok veldig viktig og ikke minst viktig at Glimt ikke fikk mer enn ett.

- Etter seieren over Odd forrige runde, var det mang en supporter som tenkte at Glimt er lett match.

- Dette burde være en enklere kamp på papiret, men slik er ikke fotballen. Dette viser bare at det er en jevn serie, men også at vi er litt typisk LSK som du også sier.

Etter et skademareritt uten like, er Lasse helt skadefri.

- Kroppen er bra den, men jeg kjenner at jeg sliter med lite kamptrening og blir veldig sliten på slutten. Regner vel med at jeg er i toppform til siste serierunde mot Molde, he, he.

- Ett poeng bedre enn null

Henning Berg var mellomfornøyd etter dagens match. Veldig misfornøyd med første og ditto fornøyd med andre. Og som de andre i mixed zone også mente, uavgjort et rettferdig resultat og noe han kunne leve med.

- Seieren borte mot Odd forrige runde var en bonus, mens dagens uavgjort var to poeng for lite, så kampene sett under ett har vi levert. Men det er skuffende at vi ikke klarer å ta tre poeng i dag også.

- Du hadde opprinnelig satt opp Kiko på dagens lag, men sykdom gjorde at du måtte gjøre endringer. Hva synes du om Mykle i hans 100. kamp for Fugla.

- Riktig. Myklebust spilte som han har gjort tidligere i sesongen. Bra defensiv jobbing, en del småfint til tider, men mangler det lille ekstra foran mål.

- Det virker som han koser seg når han får småspille sammen med Nosa og Edwin på små flater...

- De gutta har gode relasjoner og er teknisk gode. Ta med Sundgot i den gjengen også.

Etter at Nosa måtte ut, så ble midtbanekonstellasjonen bestående av Sundgot og Søgård sentralt. Jeg elsker de gutta, men noen feinsmeckere er de ikke.

- Nosa er en veldig god ballspiller, vi kan ikke erstatte ham sånn umiddelbart med noen av de andre spillerne i stallen. Når det er sagt, så er begge gode spillere, men med litt andre ferdigheter enn Nosa. At vi hever oss i andre omgang uten Nosa kommer rett og slett av at vi har lite eget spill i første omgang, mens dette bedrer seg voldsomt i andre.

- Og noen ord om Sigurdarson?

- Han er en bra spiller med tempo, god på hodet, skyter godt og er målfarlig. Dessverre vært skadet veldig mye i år, men nå har han scoret årets første Tippeligamål så kanskje det løsner skikkelig for ham nå.

Sirup i ræva
                    Søgård var klar i talen etter kampen, første omgang var langt under pari og det føltes som om de hadde klebrig masse i stumpen.

- Alt lå til rette for seier med et tidlig ledermål, men så blei vi lave, uten at jeg kan forklare hvorfor. Sundgot var jo til tider nede i vår sekstenmeter for å rydde unna, blir ikke mye mål med spissene i feil enda av banen. Vi burde kanskje sett det og justert tidligere, men i pausen bli vi enige om å kline til, sette presset høyere og spille slik vi vet vi kan.

- Vi kunne vinket farvel til bunnstrid, men den gang ei.

- Vi har fremdeles alt i våre egne hender når vi skal møte de lagene vi kjemper mot for å unngå nedrykk. Når det er sagt så tenker vi ikke på nedrykk, men er opptatt av å ta de poengene vi kan og utvikle spillet vårt. Synes vi har hatt en bra stigning både defensivt og offensivt, så jeg har god tro på at vi klarer å unngå nedrykk.

kfl.no tar med dette kvelden og ønsker alle sjåarar en god natt.

Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

Kommentar

• KrisB
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2008
                      • 2923

RB.no

Børsen: LSK-Bodø/Glimt

Lillestrøm – Bodø/Glimt 2-2(1-2)

Åråsen.
                      Mål: 1-0 (7) Nosa Igiebor (Edwin Eziyodawe), 1-1 (37) Thomas Rønning, 1-2 (45) Stig Johansen, 2-2 (77) Bjørn Bergmann Sigurdarson.
                      Gule kort: Magnus Myklebust og Arild Sundgot, LSK. Per Verner Rønning og Willis Forko, Glimt.
                      Tilskuere: 7.149.
                      Målsjanser: LSK 3, Glimt 4.
                      Cornere: LSK 3, Glimt 3.
                      Dagens kanarifugl: Steinar Pedersen
                      Stadionstemning: 5
                      Kampkarakter: 4
                      LSK (4-4-2):

STEFAN LOGI MAGNUSSON 5
                      Strålende og ble til slutt matchvinner sist. Fin redning på Martins' tidligere sjanse og var også bra med da Hamoud kom i god posisjon. Lite å gjøre med utlikningen, selv om den gikk inn i korthjørnet. Sjanseløs på Johansens
                      perle. Arbeidsledig i andre omgang, men vel overmodig i igangsettingene.

LARS KRISTIAN ERIKSEN 4
                      Virket litt rusten i åpningsminuttene, men spilte seg raskt opp. Ikke like mye involvert offensivt. Tapte duellene i forkant av utlikningsmålet. Kunne ikke lastes for at headingen hans gikk ut til Johansen på Glimts ledermål. Friskere da han ble flyttet fram som kant.

STEINAR PEDERSEN 6
                      Krumtapp etter Godset-returen. Holdt helt uforskyldt på å lage selvmål på Magnussons retur og hadde englevakt da ballen gikk mellom keeper og stolpen. Full kontroll, med unntak av en svak pasning etter pause. Nok en gang LSKs beste, selv om konkurransen i går ikke var veldig hard.

FRODE KIPPE 5
                      Slitt med sykdom i uka etter kjempekampen i Skien. Sterk i duellene med Martins og lå akkurat på rett side av hva dommeren tillot av holding. Ikke satt på prøve i en andreomgang gjestene ikke skapte noe som helst. Kom ikke til farligheter i motstanderens boks.

MARIUS JOHNSEN 4
                      Fornyet tillit etter en svak kamp sist. God kontroll på Sørensen den første halve timen. Stygg miss før Hamouds sjanse som ledet til corner og utlikning. Mer med offensivt etter pause. Men innleggene hans traff ikke gul spiller.

KARIM ESSEDIRI 4
                      Kom etter hvert til mange innlegg som back, men ble ikke spilt opp i de rette posisjonene før pause i går. Var blant annet helt ledig på en overgang halvveis i omgangen, men Igiebor valgte en mye dårligere løsning. Natt og dag etter hvilen da han var tilbake på backen. Innleggene var imidlertid ikke av topp kvalitet.

ESPEN SØGÅRD 5
                      Fortsatt ikke i gang med forhandlingen om ny kontrakt. Løp mange meter og vant dueller før pause. Også ganske sikker i pasningene den første halve timen. Også god etter pause, men ikke god når han må styre spillet. Alltid oppofrende og fikk mye rom å dekke, både med en skadet Igiebor og med diamant på midten.

NOSA IGIEBOR 4
                      Heldig som ikke ble vist ut sist. Smell i ankelen etter 25 sekunder (!). Kom seg på beina og klinisk i avslutningen da han ga LSK 1-0. Holdt for lenge på ballen på en god overgang med Sundgot og Essediri i bedre posisjon. Fulgte ikke Konradsen da han fikk slå inn til Rønnings utlikning. Berg torde ikke å holde ham på banen da han sluttet å løpe hjemover.

MAGNUS MYKLEBUST 4
                      Tilbake i startoppstillingen. Tredje sist – og svært delaktig i ledermålet. Veldig viktig defensiv jobb, spesielt siden det ikke gikk like raskt den veien med Igiebor. Pådro seg sesongens fjerde gule. Mye nesten også etter pause. Virker nesten vaksinert mot å lykkes på den siste tredjedelen i Tippeligaen.

ARILD SUNDGOT 4
                      På jakt etter det mye omtalte mål nummer 100. Startet situasjonen som ga 1-0. Veldig mye feilvendt langt fra mål før pause og fikk heller ikke benyttet styrken i boksen, siden LSK omtrent ikke kom til innlegg. Ned i midtbaneleddet da Igiebor forlot banen. Avslørt da han forøkte å bokse inn 3-2.

EDWIN EZIYODAWE 4
                      Farlig raid som endte med en dårlig touch tidlig. Strålende en-touch pasning til Igiebors 1-0. Farlig hver gang han kom rettvendt. Fine kombinasjoner med Igiebor, men forsvant mer og mer fra kampen etter hvert som prestasjonene i laget falt betraktelig. Meldte seg ut av kampen etter pause.

SUM 11 MANN: 49

INNBYTTERE:

BJØRN BERGMANN SIGURDARSON 5
                      (46 min. for Igiebor).
                      Ganske anonym inntil han dundret inn utlikningen. Islendingens første mål på Åråsen. Ofret alt i duellene og flink til å fordele baller feilvendt.

SUM 12 MANN: 54

DOMMER

TOM HARALD HAGEN 4
                      Valgte å spare kortet da Eziyodawe ble holdt igjen bakfra på en farlig overgang, men var nådeløs da Myklebust felte en feilvendt Hamoud. La frisparklinja såpass lavt at han ikke klarte å holde den fullt ut. Slo ned på – men ikke hardt nok – på gjestenes uthaling. Tre minutter tillegg i andre omgang var altfor lite.

ANALYSEN
                      Gyllen mulighet til å komme seg unna nedrykkskampen. Og den sjansen så kanarifuglene ut til å ville ta med begge hendene ta glimrende angrepsspill førte til Igiebors tidlige scoring.
                      Men LSK fikk aldri festet jerngrepet på kampen. Flere skader var også med på å trekke tempoet ned. Samtidig ble romerikingene svakere og svakere utover i omgangen og skuslet vekk en rekke overgangsmuligheter.
                      Avslutningen ble elendig.
                      Det var faktisk fullt fortjent at gjestene gikk til pause med ledelse.
                      Og det var ikke noe stormløp LSK kom på banen med etter pause heller. Riktignok kom laget til en rekke innlegg, men kvaliteten ble for svak.
                      Sigurdarsons utlikning var lagets første og eneste sjanse. Det ene poenget kan bli gull verdt.
                      Vurdert av Per Morten Sødal og Morten Svesengen

Kommentar

• KrisB
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2008
                        • 2923

LSK.no

Bergmann: - Overrasket over at den gikk inn
                        Björn Bergmann Sigurdarson reddet ett poeng for LSK i oppgjøret mot Bodø/Glimt og var i ekstase etter kampen.

Kommentar

• KrisB
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2008
                          • 2923

LSK:no

Kippe: -Helt ræva
                          LSK berget et viktig poeng, men Frode Kippe slaktet førsteomgangen mot Bodø/Glimt.

Kommentar

• KrisB
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2008
                            • 2923

LSK:no

Nosa og Steinar skadet
                            Usikker skadestatus etter overtråkk.

Kommentar

• KrisB
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2008
                              • 2923

LSK,no

Edwin: - Bedre med ett poeng enn null
                              Edwin Eziyodawe var skuffet ettersom det ble poengdeling på Åråsen søndag kveld, og forteller at det ville smakt bedre med tre poeng.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

Aftenposten (papir)

Banens beste, Steinar Pedersen:
                                Bunnsolid defensivt. Ser ut til at spilletiden han fikk i Strømsgodset gjorde ham godt.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

Nettavisen

Sundgot jukset igjen

AVSLØRT: Arild Sundgot har i særklasse Tippeligaens kraftigste armreflekser. Foto: Cornelius Poppe ( Scanpix )
                                  Fikk gult kort for å ha «scoret» med hånden.

Publisert 20.09.09 22:16 | Sist oppdatert 21.09.09 08:27

VIKTIG POENG: Stig Johansen scoret og Bodø/Glimt henger med i kampen om ny kontrakt. Foto: Cornelius Poppe ( Scanpix )

ÅRÅSEN/OSLO (Nettavisen): - Jeg vet ikke hva som skjer med hendene mine. Jeg tror jeg får gjøre som Nannskog sier, og kappe dem av, sier Arild Sundgot til TV 2.
                                  Han har gjort det før, og søndag skjedde det igjen. Sundgot hadde hendene i en posisjon som selv ikke med all verdens godvilje kan betegnes som «naturlig».
                                  Men i motsetning til ved tidligere anledninger, så dommer Tom Harald Hagen hva som skjedde da LSK-spissen bokset ballen i mål sju minutter før full tid.
                                  I stedet for 3-2 og tre poeng til Lillestrøm, ble det korrekt gult kort til Arild Sundgot.

- Sinnsyk i gjerningsøyeblikket
                                  I ettertid er veteranen glad for at det som kunne ha vært hans seriemål nummer 100 for Lillestrøm ble annullert.
                                  - Jeg synes det var riktig at dommeren annullerte. Jeg gjorde en bommert igjen. Det var hands. Jeg var sinnssyk i gjerningsøyeblikket, kan man si, sier Sundgot, som likevel hevder at det var en refleks.
                                  Dermed kunne Bodø/Glimt-trener Kåre Ingebrigtsen glede seg over et viktig bortepoeng. Og det med en uvant 4-4-2-formasjon
                                  Dette var faktisk Glimts første kamp i 4-4-2 underIngebrigtsen. Glimt-treneren, med lang fartstid i 4-3-3 fra Rosenborg, har planlagt formasjonsendringen på Åråsen en god stund.
                                  - Vi bestemte oss tidlig for å gjøre noe annet mot Lillestrøm. Vi ønsket ikke at de skulle få slå så mye langt, og så vil vi ha mer trøkk i boksen – vi vil ha to tøffinger i midten og komme til innlegg, forteller Kåre Ingebrigtsen til Nettavisen.
                                  - Lillestrøm går også ofte med sidebackene, og da får vi to mot to-situasjoner. Vi ønsket også voldsom løpskraft i midtbaneleddet, legger han til.

- Ikke så forutsigbart
                                  Stig Johansen og Thiago Martins var «tøffingene i midten» mot LSK. Veteranen Johansen (37) slo også til med et vakkert mål godt på overtid i første omgang – og likte muligheten til å få med seg en kollega på topp.
                                  - Jeg synes det var spennende. Det blir jo litt annerledes, og det er mange år siden sist, men det gir en ekstra frihet å være den ene av to spisser. Jeg trenger ikke å være så forutsigbar i som rollen som ensom spiss, sier Johansen til Nettavisen.
                                  - Jeg tror det var en bra taktikk mot Lillestrøm, mener han.
                                  Johansen vet fremdeles ikke om han spiller fotball neste sesong, men det er liten tvil om at han gjerne vil fortsette i Glimt.
                                  - Vi er i dialog med Stig, men det er kassereren som setter grenser i norsk fotball nå, sier treneren.

Lillestrøm skjerpet seg
                                  Det var imidlertid Lillestrøm som scoret først. Men etter åpningsmålet til hjemmelaget, der Igiebor avsluttet et raskt angrep etter brudd på midtbanen, var det Glimt som skapte de største sjansene. Mounir Hamoud fikk nesten ballen i mål, og returen ble nesten et selvmål for solide Steinar Pedersen. Så utlignet Glimt, da Thomas Rønning var først på et flatt innlegg fra Anders Konradsen.
                                  Nesten fire minutter på overtid i første omgang kom perlen fra Stig Johansen. Lars Kristian Eriksen, som også var litt for sent da Rønning utlignet, headet ut i farlig rom, og der fikk Glimt-veteranen tid til å lade kanonen og klinke til.
                                  - Brukbart mål, underdriver Kåre Ingebrigtsen
                                  Til pause var det tendenser til piping fra Lillestrøm-fansen mot egne spillere.
                                  - Vi var ikke helt til stede i første omgang i dag. Vi har vært jevnt gode lenge, men i dag var vi et par hakk under det nivået, innrømmer Henning Berg.

- Formasjon er oppskrytt
                                  Heldigvis for LSK-treneren løftet laget hans seg etter pause. Trykket mot Glimt førte til slutt til utligning og første LSK-mål for islendingen Björn Bergmann Sigurdarson (17), etter at nettopp Lars Kristian Eriksen hadde vist vilje og evner på et langt løp og avslutning. Skuddet gikk i Glimts Johan Lædre Bjørdal, men Sigurdarson var der for å sette inn returen.
                                  Dermed endte det uavgjort. Men Ingebrigtsen forklarer ikke det gode resultatet med formasjonen.
                                  - Formasjon er oppskrytt – vi viser først og fremst enorm vilje og moral i dag. Men vi er for slurvete i overgangssituasjonene, og spillerne gjør flere dårlige valg. Vi har flere muligheter til gode overganger på 2-1, sier han.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

TV2 Sport

- Klubbene må ta mer ansvar for fair play

Lars Bohinen mener de ulike klubbene nå må ta ansvar for at spillerne opptrer med fair play på fotballbanen.

For to år siden sendte Lillestrøm Stabæk ut av cupens semfinale etter en scoring der Arild Sundgot brukte hånden.

Stabæks sportsdirektør Lars Bohinen var nådeløs mot Sundgot og Lillestrøm etter kampen.

Klubbene må ta en runde på det om det er greit at alle midler skal tas i bruk for å vinne fotballkamper
                                    - Det som hang på garderobeveggen i går var sjokkerende. Det var et notat om hvordan LSK kan utnytte reglene mest mulig, sa Stabæks sportsdirektør.

I fokus - igjen
                                    I søndagens oppgjør mellom Lillestrøm og Bodø/Glimt havnet Arild Sundgot i fokus igjen. Han forsøkte å chippe ballen i mål med hånden, men takket være en godt plassert dommer ble scoringen annullert og LSK-spissen belønnet med gult kort.

Bohinen fikk med seg episoden foran TV-skjermen.
                                    - Det er ikke noe jeg liker. Han kan kalle det en refleks, men det handler om mer enn det. Jeg har selv vært fotballspiller, og vet at en slik refleks blir vanskelig, sier Bohinen til TV 2 Sporten om Sundgots forsøk på juksemål.
                                    Lillestrøm står i fare for å rykke ned – og må kapre poeng i de fleste kampene fremover for å redde plassen.

- Tar alle midler i bruk
                                    Bohinen mener det ser ut som om LSK vil ta i bruk alle midler for å vinne fotballkamper.
                                    - Jeg synes det ser ut som om de vil bruke alle midler for å få det til. Jeg mener imidlertid at klubbene nå må ta ansvar, og ta en runde på det om det er greit at alle midler skal tas i bruk for å vinne fotballkamper, konstaterer Bohinen.

Og fortsetter:
                                    - For det som slår meg med tanke på Sundgot i går, er hva som hadde skjedd om dommeren ikke hadde fått med seg handsen, og scoringen blitt godkjent. Men det svaret får vi vel aldri. Heldigvis så fikk dommeren med seg dette, og ga Sundgot et korrekt gult kort, sier Stabæks sportsdirektør.

- Beklagelig at slike ting skjer
                                    - Er du overrasket over at var Sundgot som handset igjen?
                                    - Vel, det vet jeg ikke helt. Men det er beklagelig at slike ting skjer. Jeg er i mot alt som har med juks i idrett å gjøre, slår han fast.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

Framtid i Nord

- Bra at målet ble annullert

Av: André Almløv
                                      Publisert: 21.09.2009 kl. 12:48 , endret: 21.09.2009 kl. 12:59

Lillestrøm-kjempen Frank Grønlund er glad Arild Sundgots hands-mål mot Bodø/Glimt ikke ble godkjent.

Arild Sundgot jaktet i går sitt seriemål nummer 100 i Lillestrøm-drakta og satte i iveren ballen i mål med en viljehands syv minutter før slutt på stillingen 2-2. Dommeren annullerte målet og ga Sundgot gult kort, og etter kampen la spissen seg flat og forsøkte å unnskylde episoden.
                                      - Det var ren håndball. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men det var en ren refleks, sa Sundgot.

Usportslig
                                      Ekspertene i TV2 fotballstudio lot seg derimot ikke sjarmere av Sundgots unnskyldning og mente han var på grensen til å være en usportslig spiller. Sundgot sendte som kjent Lillestrøm videre til cupfinalen i 2007 med en viljehands, på bekostning av Stabæk. Klubbens daglige leder Frank Grønlund var ikke særlig fornøyd med gårsdagens hendelse.
                                      - Den umiddelbare reaksjonen min var ikke positiv og det var bra målet ble annullert, sier Grønlund.

Tar opp saken
                                      Grønlund vil foreløpig ikke gå ut offentlig og fordømme eller ta avstand fra Sundgots handling, men utelukker ikke at det vil skje.
                                      - Vi har ikke vært samlet og fått diskutert dette ennå, men ser ikke bort fra at vi vil ta det opp. Foreløpig er dette en fotball-sak som Torgeir Bjarmann og Henning Berg tar seg av, sier Grønlund.

Ønsker fair-play
                                      Sportsdirektør Torgeir Bjarmann føler seg sikker på at Sundgot ville bedt dommeren annullere målet dersom det hadde blitt godkjent, og kommer ikke til å gå ut offentlig å ta avstand fra episoden.
                                      - Vi ønsker å følge fair-play og vil at spillerne våre skal opptre profesjonelt. Jeg synes Arild tok god avstand fra den selv etter kampen. Han er en oppegående person og jeg er helt sikker på at han hadde bedt dommeren annullere målet hvis han ikke hadde sett handsen. Derfor kommer vi ikke til å gjøre noe mer ut av saken, sier Bjarmann.

Stor spiller
                                      Den tidligere midtstopperkjempen er ikke redd hands-episodene vil ødelegge Sundgots ettermæle som klubbens toppscorer gjennom alle tider.
                                      - Arild er ansatt i Lillestrøm for å score mål og det har han gjort veldig bra. Han har hatt et par uheldige episoder, men de har han tatt avstand fra. Jeg er sikker på at han kommer til å bli husket som en stor spiller den dagen han er ferdig i LSK, avslutter Bjarmann.

Kommentar

• Håkon Henriksen
                                        Administrator
                                        • Nov 2003
                                        • 6411

Håndball eller fotball, Sundgot?
                                        TV2 utfordret i dag Arild Sundgot i om han var kjent med de forskjellige lærkulene.

Håkon Henriksen
                                        -
                                        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                                        -
                                        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Håkon Henriksen
                                          Administrator
                                          • Nov 2003
                                          • 6411

Sundgot: - Ville sagt i fra
                                          Dagen derpå forteller Arild Sundgot om gårsdagens handssituasjon.

Håkon Henriksen
                                          -
                                          Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                                          -
                                          ALT FOR FUGLA

Kommentar

Working...