Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
- Det står mye på spill
Den fortsatte eksistensen i 2. divisjon er tema når sesongens sjette oppgjør Vålerenga-Lillestrøm spilles på Valle i ettermiddag.
(VIF 2-LSK 2 2-0) LSK 2 tapte det viktige bunnoppgjøret borte mot Vålerengas rekrutter og det lukter 3. divisjon av LSK-rekruttene. - Trist, men vi kan ikke gi opp, sier Ruben Gabrielsen.
MED FEIL KURS: Fredrik Gulbrandsen fikk tippeligaminutter i vår. Til neste sesong er 17-åringen lite lysten på å spille 3. divisjon. FOTO: TOM GUSTAVSEN Blir ikke med ned
OSLO:
(Vålerenga 2 – Lillestrøm 2 2-0). Stortalentet Fredrik Gulbrandsen (17) er bekymret for sin egen utvikling hvis han skal ha 3. divisjon som sin beste kamparena i LSK neste sesong.
Etter at Åråsen-rekruttene tapte gårsdagens skjebnekamp mot Vålerenga 2, skal det svært mye til for at laget berger plassen i 2. divisjon. Dermed får Henning Berg & cos langsiktige talentsatsing en stygg ripe i lakken allerede første året.
Verken Fredrik Gulbrandsen eller rekruttrener André Bergdølmo mener 3. divisjon vil være rett arena.
– Nei, 3. divisjon er noe helt annet enn 2. divisjon. Å spille på det nivået er ikke en tanke jeg liker. Det blir altfor dårlig. Den største nivåforskjellen i fotballen er nettopp mellom disse to divisjonene. Jeg føler at 2. divisjon er det rette for meg nå, sier 17 år gamle Gulbrandsen til Romerikes Blad. Håp i hengende snøre
Og spissen får full støtte fra trener Bergdølmo.
– For spillere som Fredrik er dette lang fra ideelt. Han må matches på 2. divisjonsnivå.
Nå har verken Gulbrandsen eller Bergdølmo gitt opp håpet om å klare seg. Men med åtte poeng opp til Ull/Kisa på sikker plass, og fem kamper igjen å spille, skal det godt gjøres å komme seg over streken.
Et liten mulighet kan være at man berger seg blant de beste 12-erne.
– Vi må fortsatt ha trua, eller så går det i alle fall ikke. Men det er klart dette blir veldig vanskelig, sier Bergdølmo. Retningsgivende
I går kom LSK kun til to store målsjanser. Olivier Occeans heading, som ble reddet på streken da LSK kjørte kampen i lange perioder i første omgang, ble det nærmeste de kom.
– I tillegg til sjansene hadde vi et par langskudd, men det holder ikke. Altfor dårlig, og det har det vært i veldig mange kamper denne sesongen. Det virker som vi spiller bra mot de gode og elendig mot de svake lagene, mener Fredrik Gulbrandsen.
Treneren ser også en parallell i forhold til a-lagets prestasjoner.
– Det virker som vi spiller godt etter at a-laget har gjort en god kamp og motsatt. Forrige kamp mot Fram Larvik var strålende, og da var også a-laget gode mot Odd Grenland. Her ble det for mye nesten, konstaterte han.
Bergdølmo kunne i alle fall ikke skylde på sterk motstander. På papiret stilte Vålerenga-rekruttene langt fra like sterkt som LSK. Og det som ble prestert på banen var noe bedre enn middels.
Likevel var resultatet greit nok.
– Innstillingen er der, men vi fikk det ikke ut på banen. Igjen, sukker Gulbrandsen.
Kredittopplysningsselskapet Lindorff Decision advarer mot å låne penger til halvparten av lagene i eliteserien i fotball.
- Dette er veldig alvorlig, sier administrerende direktør i Lindorff, Tore Neby, om situasjonen i norsk toppfotball.
Av de 12 klubbene i eliteserien som er kredittvurdert får seks av dem den laveste scoren 1 - "Kreditt kun mot sikkerhet".
Fredrikstad, Lyn, Sandefjord, Stabæk, Start og Strømsgodset får alle strykkarakter.
Vålerenga og Lillestrøm får begge nest laveste score 2 - "Moderat risiko: Større kreditter bør sikres".
ÅRÅSEN (VG Nett) De første månedene i Norge har vært vanskelige for Björn Bergmann Sigurdarson. Skader, brudd med kjæresten og hjemlengsel har preget 17-åringen.
Bergmann Sigurdarson kom til Åråsen i vinter med merkelappen «ett av de aller største talentene på Island». Søndag var hans første scoring i eliteserien nok til at LSK reddet ett poeng mot Bodø/Glimt.
- Det var helt herlig å score. Bra vi fikk med oss ett poeng, men det burde vært tre, sier Bergmann Sigurdarson til VG Nett.
Han mener selv han har vært skadet omtrent halvparten at tiden siden overgangen fra Akranes i vinter. Allerede før seriestart begynte problemene å melde seg for unggutten fra sagaøya da smertene ble store i korsryggen.
17-åringen savnet vennene hjemme på Island mens han gikk skadet. Som om ikke det var nok flyttet også Bergmann Sigurdarsons unge kjæreste hjem til Island kun to måneder etter at hun ble med spisstalentet til Romerike.
- Akkurat det var veldig vanskelig og tungt. Hele sesongen har vært vanskelig for min del. Jeg stortrives i Norge, men savner venner og familie på Island. Heldigvis har jeg fått mye besøk hjemmefra, sier 17-åringen.
Søndag erstattet han Nosa Igiebor like før pause og fikk se Stig Johansen sende Bodø/Glimt i ledelsen nesten før han rakk å jogge opp på spissplass. 13 minutter før slutt dundret den unge spissen inn utlikningen.
- Jeg har vært ute lenge. Kroppen er fortsatt ikke 100 prosent, men jeg nærmer meg. Jeg har ikke kunnet trene sammen med de andre hver dag, men holdt på for meg selv for å komme tilbake i toppform. Nå håper jeg på mye spilletid og flere scoringer, sier Bergmann Sigurdarson.
LSK-sjefen har hele sesongen vist at han ikke er redd for å gi ungguttene tillit i eliteserien. Bergmann Sigurdarson er en av dem Berg har stor tro på.
- Han er en bra spiller. Det vet vi. Får vi han skadefri over tid, bli han bra for oss, sier Berg til VG Nett.
OPTIMIST: LSK er fortsatt midt i kneika og langt fra å være godt økonomisk styrt. Men Frank Grønlund er optimi st og tror 2010 kan bli et godt sportslig år for klubben. FOTO: ROAR GRØNSTAD Ser lys i tunnelen
ÅRÅSEN:
Norske toppklubber balanserer på grensen av konkurs. Frank Grønlund ser lys i enden av tunnelen for LSKs del, og har tro på 2010 hvis laget overlever i år.
– Når vi i snitt har brukt tre juniorer på banen i kampene denne sesongen, skal det være mulig at laget blir betydelig bedre når de blir seniorer og tar med seg den erfaringen de har fått i år. Skjer det, har jeg også et håp om at vi slipper å gå ut og hente forsterkninger til en høy pris igjen, sier Frank Grønlund.
Som spiller siden midten av 1970-tallet, leder av klubben og daglig leder i to forskjellige perioder, har han vært gjennom mange harde tak på Åråsen.
– Skyldte vi en million i 1993, var det omtrent det samme som å skylde ti millioner i dag. Men gjennom 90-tallet var det mulig å få til gode spillersalg som fikk oss gjennom turbulensen.
Frank Grønlund ramser opp salgene av Henning Berg, Frode Kippe, Tommy Berntsen og Clayton Zane som eksempler som fikk LSK gjennom økonomiske kriser.
– Det skjer ikke i dagens marked, som er så godt som knusktørt. Det finnes ingen løsninger den veien. Derfor tar det lengre tid å justere oss inn.
I dag ser han at mange har det verre enn LSK. Seks klubber er benevnt som ikke kredittverdige, der Bodø/Glimt ikke har levert regnskap og sikkert er nummer sju.
Vålerenga og LSK kommer i kategorien over.
– Det er nok mulig andre kommer dårligere ut, uten at jeg skal skryte av at vi tok signalene før andre. Når det gjelder Lyn, skjønner jeg ikke at det ikke er mulig å vente en måned hvis de kommer til å gå konkurs. Spillerne skal jo fortsette et annet sted hvis Lyn må gi seg, og er tjent med å avslutte sesongen. Kreditorene har ingenting å tjene på å vente. Jeg forstår ikke at dette skal være et problem.
Må redusere
I LSK mener mange det har gått fort i svingene det siste året. Frank Grønlund hadde håpet det kunne gått enda fortere.
– Vi har ikke hatt noe annet valg enn å redusere utgiftene. Med over femti ansatte har vi ikke råd til å gamble. Styret har vært klare på at vi skal unngå lønnskutt. Vi har redusert personalutgiftene ved å leie ut eller gi bort spillere. Han er ikke redd for å innrømme at enkelte tabber burde vært unngått.
– Det var en felles beslutning i klubben å leie ut Steinar Pedersen. Det skulle vi aldri gjort. Vi slapp lønnsutgifter i fire måneder. Men jeg er ganske sikker på at vi hadde hatt flere poeng om han hadde vært her, og slik sett tjent mer på ikke å gjøre det.
Som daglig leder har Frank Grønlund sluppet en del ubehagelige spørsmål om sport. Som hvordan det er mulig å kjøpe John Anders Bjørkøy for fire millioner og akkurat rekke å betale det siste avdraget før han blir gitt bort til en konkurrent.
– Det er spørsmål som jeg heldigvis slipper å gi noen kommentarer til, smiler han.
– Skal i mediene
LSK har overlevd 35 år i eliteserien for gode sportslige prestasjoner, og ved å være en foregangsklubb som har levd et liv i mediene. Unntaket har vært 2009.
– Jeg er glad for at det har vært et rolig år rundt klubben denne sesongen. Men i det lange løp kan vi ikke leve av det. Vi må være kreative og gjøre oss selv interessante. – Det hjelper å gjøre det bra på banen og ikke måtte kjempe for å unngå nedrykk hvert år?
– Det er første bud. Vi må være mer på tv, og vi må gi publikum og sponsorer mer. Når vi spiller en god kamp mot Odd og skaper forventninger, blir det som å begynne på nytt igjen i forhold til dette når vi ikke innfrir mot Bodø/Glimt. Hjemmestatistikken vår er ikke god nok, og vi har spilt den dårligste fotballen vår på Åråsen. – Er du skuffet over sesongen? – Vi har ikke lagt skjul på at dette kunne bli et vanskelig år. Det har vært medvirkende til at vi har fått ro. Men jeg må jo innrømme at tabellsituasjonen er svakere enn jeg hadde forventet. Jeg trodde vi skulle spille oss ut av nedrykksdiskusjonen på et tidligere tidspunkt. Nå kan vi raskt havne midt oppi det igjen, sier Frank Grønlund.
Men han tror at oppgjørene mot Fredrikstad, Lyn, Sandefjord, Brann og Molde skal gi nok uttelling til at LSK kan starte forberedelsene til sesong nummer 36 på rad i eliteserien.
Juniorene går inn
23/09/2009
LSKs juniorkamp mot Bærum er flyttet frem fra torsdag til i dag. Kampstart mot et av Norges beste juniorlag er klokka 20.00. Kampen går inne i LSK-hallen.
Hattrick og årsbeste
23/09/2009
(LSK-Bærum 4-3) Collin N´Kee laget hattrick og LSK-juniorene leverte årsbeste da de snudde 0-2 og til tider rundspilte NM-semifinalist Bærum i LSK-hallen.
KLAR: Nosa Igiebor fikk behandling for sin skadde ankel to ganger mot Bodø/Glimt før han forlot banen. Nigerianeren blir trolig spilleklar til kampen mot Fredrikstad. FOTO: LISBETH ANDRESEN
Nesten skadefritt
ÅRÅSEN:
Lørdag kan LSK-trener Henning Berg velge fra en nærmest skadefri spillertropp. Både Nosa Igiebor og Steinar Pedersen rekker Fredrikstad-kampen.
Etter en sesong preget av mange skader, er det ikke lenger lang kø utenfor behandlingsrommet til LSK-fysioterapeut Geir Kåsene på Åråsen. Hvis alt går som Kåsene håper, kan trener Henning Berg velge blant en nærmest skadefri tropp til helgas viktige bunnkamp mot Fredrikstad.
Kneopererte Pål Steffen Andresen vil da være den eneste som ikke er kampklar.
– Det ser bra ut for alle de andre, og vi har et godt håp om at resten vil være tilgjengelig til den kampen, sier Kåsene.
Nosa snart klar
Nosa Igiebor gikk ut med ankelskade rett før pause i hjemmemøtet med Bodø/Glimt, mens Steinar Pedersen tråkket over rett før kampslutt. Begge er på god vei tilbake.
– Steinar trente én time i går, og det gikk fint. Jeg regner derfor med at han er spilleklar mot Fredrikstad, sier Kåsene.
Det håper han også at Nosa Igiebor vil være. Han slo ikke opp sin gamle ankelskade da han ble skadet allerede etter 25 sekunder mot Bodø/Glimt. Og senere gikk ut rett før pause. – Dette er en annen type skade, og vi håper at Nosa vil være tilbake i trening ganske snart. Kampen lørdag er det gode muligheter for at han rekker, sier LSK-fysioterapeuten.
Kristoffer Tokstad som ikke var aktuell til Glimt-kampen på grunn av en hofteskade, er også tilbake i full trening.
Slutten på skademareritt
Det betyr at LSK-trenerne begynner å se slutten på det som en periode i vårsesongen var et skademareritt. 2009 har totalt sett vært det store skadeåret på Åråsen.
I gjennomsnitt har mer enn fem spillere vært utilgjengelig for trener Berg til hver eneste kamp denne sesongen. De aller fleste forfallene har kommet på grunn av skader.
I den sammenhengen blir ett skadeforfall til Fredrikstad-kampen ikke engang verdt å nevne.
PS! Edwin Eziyodawe, Marius Johnsen og Bjørn Bergmann Sigurdarson var ikke med på fellestreningen onsdag, men det var planlagt som en del av de tre spillernes treningsopplegg.
Styret i Kanari-Fansen Lillestrøm vedtok i sak nr. 129-09 at LSK skulle ta 3 poeng borte mot Fredrikstad. Ingen stemte i mot! I tillegg er det stor sjanse til å oppleve legenden Arild Sungots 100. scoring for Lillestrøm Sportsklubb. Tør du virkelig gamble med å gå glipp av denne historiske begivenheten? Nei, alle må være på plass i Fredrikstad til kampstart lørdag kl 16.
Kanari-Fansen har lagt 200 bussbilletter tilgjengelig i LSK-Shopen på Sportshuset i Lillestrøm. Prisen er 220 kroner. Samme sted kan du også sikre deg kampbillett for 180 kroner, sånn at du slipper billettmas når du kommer til Fredrikstad.
OBS! Salget av bussbillettene avsluttes fredag kl 20. Antall busser bestilles utifra antallet solgte billetter på det tidspunktet. Pass på at venner og bekjente får kjøpt billett!
Bussene går fra bussterminalen i Lillestrøm lørdag kl 11.30. Det er også mulighet for å gå på en buss ved hotell Opera i Oslo, men dette må avtales ved å sende en SMS til 450 66 470.
I Fredrikstad møtes vi før matchen på Pingvinen pub og Bryggetaket. Her er det mulighet for uteservering, og det er ingen aldersgrense. Alle LSK-supportere er altså velkommen hit.
På Fredrikstad stadion skal vi stå på bortefeltet ved inngang 8. Utenfor inngangen blir det også salg av restbilletter til kampen fra kl 14.30. Etter kampslutt vil bussene kjøre direkte tilbake til Oslo/Lillestrøm igjen.
Kommentar