Firkantede klosser i runde hull osv.

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

Firkantede klosser i runde hull osv.

La meg få presisere en ting først: Jeg har aldri vært noen stor fan av 4-4-2 med diamant på midten (i motsetning til en viss tysker). Men er det én ting som har slått meg hele denne sesongen, så er det at LSK besitter en spillerstall som rett og slett er som skapt for å spille i en slik formasjon.

Hypotesen har gjentatte ganger blitt forsterket de gangene vi har lagt om til en diamantformasjon mot slutten av kampene.

I korte trekk mangler vi tre ting for å være et vellykket 4-4-2-lag: En venstrekant, en høyrekant (Essediri har kun overbevist som back) og en virkelig god duo på sentral midtbanen, der begge kan bidra begge veier (ala Farnerud og Haguer i Stabæk).

Jeg tar selve forslaget først:

Edwin - BBS/Mykle
    Sundgot
    Nosa - - - Søgård
    Kiko
    Johnsen - Kippe - Pedersen - Essediri

Logi

La meg begynne med backene. Uansett hvem vi bruker på backene (Johnsen, Ringstad eller Husar på venstre, Essediri eller Eriksen på høyre), så er dette backer som er minst like gode offensivt som defensivt. Men skal vi virkelig kunne utnytte deres offensive kvaliteter, er vi avhengige av stor defensiv trygghet på den sentrale midtbanen. Dette kunne vært gjort med å spille med to sittende midtbanespillere (Kiko og Søgård) sentralt, slik vi gjorde ofte på våren, men dette innebærer å vrake Nosa eller bruke ham på kanten.

I mitt forslag ligger Kiko i en veldig dyp midtbanerolle, der han trives aller best. Av indreløperne (ja, i en diamant bruker man indreløpere, og ikke kanter, slik en del her inne virker å tro) er det åpenbart at Søgård skal være sliteren, mens Nosa skal være den offensive kraften.

I rollen som hengende spiss er Arild selvskreven. Ligaens beste target man sammen med Steffen Iversen. Ekstremt klok spiller, som også er målfarlig på innlegg fra sidene. Defensivt har han en viktig rolle i et slikt system, spesielt når det gjelder å ta ut ankeret når vi møter 4-3-3-lag.

På topp er det liten tvil om at Edwin bør spille. Med seg bør han ha Bjørn Bergmann, som er vårt desidert største talent ved siden av Nosa. Om man ikke føler at Bergmann er startklar enda, er Myklebust et godt alternativ. Han er langt bedre som spiss enn som kantspiller i en firer på midtbanen. Med to bevegelige spillere på topp, er vi langt mer uforutsigbare enn med én.

Ett spørsmål kommer garantert til å komme, så jeg svarer like så godt på det nå. Spørsmålet er selvfølgelig "hva med bredden og innlegg og kantspillere og sånn 'a???", og sannsynligvis hadde BennyLem vært mannen bak spørsmålet. Svaret på spørsmålet er at det er backene og spissene som skal skape bredden i angrepsspillet. Vi er selvfølgelig avhengige av at Johnsen og Essediri involverer seg offensivt, men nesten like viktig er det at spissene kan skape mye mer bredde i en slik formasjon enn i klassisk 4-4-2. Både Edwin og Bergmann/Mykle er spillertyper som kler mer "vandrende" spissroller. Og lykkes de med å lure med seg stopperne ut på løpeturer, vil dette skape rom i midten, blant annet for en målfarlig herremann ved navn Arild Gilbert Sundgot.

Kort fortalt handler dette om å få det beste ut av hver enkelt spiller, og det tror jeg vi klarer bedre i en diamant enn i dagens 4-4-2-formasjon.
  • KrisB
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2008
    • 2923

Dette er helt genialt. skjønner ikke hvorfor ikke dette har blitt prøvd med det laget vi har nå. Noen burde jo sagt dette til Berg eller bare vist hele den posten til lars.

Eller spark en av trenerne (bergdølmo?) og ansett lars

Kommentar

• BennyLem
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 2902

Opprinnelig skrevet av Lars
      Spørsmålet er selvfølgelig "hva med bredden og innlegg og kantspillere og sånn 'a???", og sannsynligvis hadde BennyLem vært mannen
      He-he. Takk for tanken, men jeg støtter forslaget ditt helt og holdent gitt dagens stall. Absolutt alt er å foretrekke fremfor sentrale spillere på høyrekant og høyrebente spisser på venstrekant. Har fått nok av det nå. Virkelig nok.

Du har et godt forslag og solid argumentasjon. Med Legenden som playmaker, og mindre spisser, så blir ikke innleggene like viktig. Ambisjonsnivået du legger deg på spillemessig er imidlertid rimelig høyt, og jeg vet ikke om vi vil henge helt med. Et annet lite ankepunkt mot konstruksjonen din er at den bør ha midtbanespillere som kan skyte, ettersom vi mister mye av innleggene. Men spillere som skyter på midtbanen har vi ikke uansett.

Jeg drister meg derfor til en liten vri i spillere basert på din formasjon som et alternativ:

Edwin - BBS
      Sundgot
      Johnsen - - - Nosa
      Kiko
      Ringstad - Kippe - Pedersen - LKE/Essediri

Logi

Johnsen viste sårt tiltrengt skuddfot i går. I tillegg trenger vi en solid hodespiller på midten. Ringstad (når skadefri) har alt som skal til for å bli en moderne offensiv back. Nosa kommer også mer til sin rett på høyre (ja, jeg er fanatiker på dette med ben). Søgård ryker ut etter en totalvurdering.
      Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Lars
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 6156

Først vil jeg presisere at oppstillingen er laget jeg ønsker å se resten av denne sesongen. Derfor var det enkelt å velge Johnsen og Essediri på backene, ettersom både Ringstad og Lasse har slitt med skader.

Når det gjelder Søgård, er han med på laget under forutsetning av at han gjør ting ekstremt enkelt med ball. Arbeidskapasiteten og -viljen er upåklagelig.

Når det gjelder Johnsen som indreløper er jeg skeptisk. Han har en bra fot, for all del, men dessverre flytter han beina for sakte og mister ballen altfor enkelt. Jeg vurderer ham som aktuell for kun én posisjon, og det er venstre back.

Dessuten mener jeg Nosa passer godt som venstre indreløper. Greit nok, han har ingen dødelig skuddfot, men han skaper allikevel mange farligheter når han avanserer gjennom motstanderens midtbaneledd og kommer inn i mellomrommet.

Kommentar

• aguado
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2006
          • 448

Opprinnelig skrevet av KrisB
          Dette er helt genialt. skjønner ikke hvorfor ikke dette har blitt prøvd med det laget vi har nå. Noen burde jo sagt dette til Berg eller bare vist hele den posten til lars.
          Antakeligvis veldig unødvendig. Kan vel anta at Berg, som har valgt fotball som yrke, er i stand til å føre en tankerekke han også.

Kommentar

• mr.Jordbakke
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 3845

Jeg er mye enig i dine synspunkter, Lars. MEN - Uansett formasjon, Kiko er i god nok for LSK! Antakelig den mest oppskrytte spilleren i LSKs historie. Jeg river meg i håret hver kamp og klarer ikke å fatte hva det er som gjør at han blir tiljublet av enkelte. Flagget heises her hjemme den dagen han forsvinner ut døra for godt.

Nå er overgangsvinduet stengt, så jeg må nok fortsatt irritere meg over å se hans mange feilpasninger, hans mangel i å holde bredde som høyre midtbanespiller, hans mange støttepasninger når LSK har mulighet til å kontre osv.

LSK trenger en ny nummer 10, og han skal være playmaker!
            NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
            Mr.Jordbakke

Kommentar

• reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13278

Nå setter du deg rolig ned og tenker over andre spillere i norsk tippeliga som gjør samme jobben som Kiko. La meg komme med et eksempel:

Martine Andresen - landslagspiller, tiljublet midtbaneanker og playmaker.
              Hvor mange genipasninger ser du fra denne fyren i en kamp? (1 til 2 - samme som kiko). Hvor mange defensive løp tar han (nil) , og hvor mange ganger utfordrer han? (bare når han er sint) MA, Thioune, Mascara m. fl. som mange åpenbart sammenligner ham med har ingen andre oppgaver enn å være spillbare og briljere så langt jeg kan se.

kiko har hatt alt for mange roller i laget. Hvordan kan man forvente playmaker-tendenser og hurtige gjennombruddspasninger av en fyr som må ta hyppige 30 meters løpsdueller ned mot hjørneflagget? Som får ballen feilvendt på 16 meters streken istedet for å vente i ledig rom på midten? I tillegg er han skylfet for ofte rundt. Sist så han ræva ut fordi Essediri også hadde en dårlig dag. og alt for sjelden var med Jeg våger å påstå at Kiko aldri har hatt andre midtbanespillere rundt seg som har vært av tilsvarende kvalitet (kanskje med unntak av Koren og Brenne de kampene han var i form). Å bli parret med rotfaste Bjørkøy, Space Invader Dosso eller treskeverket fra fetsund som utelukkende løper etter ball og motstander og ikke i posisjon (sorry) gir ham ingen mulighet til å utvikle seg i midtbanerollen. I tillegg er han ekstremt lett å ta ut for motstander som eneste midtbanespiller med ok ballbehandling.

Der du er forbanna, er jeg bare trist. Synes vi rett og slett ødelegger for ham.

Jeg håper og tror at Kiko vil danne midtbaneduo med Nosa, og at det brukes tid på å få en fungerende midtbane i vinterpausen. Om han ikke lenger får brukt sine kvaliteter fremover kan han iallefall bli rendyrket som en defensiv midtbanespiller.

Kommentar

• Stabellmaster
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • May 2008
                • 112

Jeg synes det skal bli klarere det de forskjellige spillerene gjør på banen. kanskje dem har det, men ikke så tydelig som det burde være.

Søgård bør få beskjed at han skal vinne ballen og gi den videre til nosa eller Kiko so fort som mulig. ikke noe forsøk på noe annet, det funker ikke. Ellers skal søgård jobbe som en gal til han ikke klarer mer, noen som han da gjør.

Kiko Skal sørge for at ballen kommer seg fint til en annen spiller, den spilleren kiko skal gi ballen til skal og bør være på veg oppover på banen. spilleren han ballen oppover, så er det ikke så viktig for meg at pasningen alltid er best.

Er det ikke noen muligheter, så skal han spille en sikker pasning til en annen spiller som har mere plass en han. bommer han på den pasningen, så er det veldig dumt.

Nosa bør få mye mer fri tøyler, han skal være den som slår den avgjørende passningen. og da kan ikke han være den som tar de tunge løpene hjemmover. Det må spillere som søgård kiko og alle andre som ikke er like suverene med ball som han.

Spissene. jeg veit ikke helt hvordan jeg vil at spissene skal opptre, så Lars, jeg gir den oppgaven til deg.

Kommentar

• Stabellmaster
                  Seniormedlem
                  Forumsadist
                  • May 2008
                  • 112

Fikk beskjed av Lars at han ikke gadd. så da får jeg gjøre det selv.

Sundgot som Offensiv midtbane. Han skal bare venne å være lur. prøve å komme inn i boksen så mye som mulig. Ser han har begynt å jobbe hjem. men så treg som han er, så har jeg vansker for å se vitsen med det. Han kan også skyte litt mer, skjønner ikke hvorfor han har sluttet med det etter de perlene vi så i starten.

Edwin Skal slutte å være ego og bli litt smarterel. Ellers kan han bare fortsette slik han gjør.

Mbust Kan også fortsette slik han gjør. bare gjøre det litt bedre.

Occean bør behandles som et ungt tallent. få noen sjanser når vi leder, bygge selvtillit. og bli sulten.

Kommentar

• Ola
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 1651

Denne diskusjonen handler jo egentlig bare om en eneste ting; kan Sundgot være en av to på sentral midtbane? Svaret er JA. Hvorfor er svaret ja? Fordi alternativene er dårligere. Fordi Sundgot kan vinne dueller, ha smartness til å distribuere og bli med opp for å skape trykk inn i boks. For øvrig hyggelig å lese at folk nå begynner å bli åpne for å se et alternativ som undertegnede har lansert som en mulig løsning utallige ganger.

Duskusjonen omkring Kiko og Søgårds kvaliteter er litt fjern, da de av noen her inne blir dyrket som fotballspillere av høyeste rang. For å si det sånn; ingen av dagens spillere i LSK hadde hatt startplass på RBK. Kiko og Søgård hadde vært 5. og 6. alternativ på RBKs sentrale midtbane. Hvis målet er medaljer, så vil aldri dette skje så lenge Søgård spiller sentral midtbane for Sportsklubben. Men han er en vanvittig hyggelig fyr med hjerte for klubben.

Kommentar

• Stabellmaster
                      Seniormedlem
                      Forumsadist
                      • May 2008
                      • 112

Opprinnelig skrevet av Ola
                      Denne diskusjonen handler jo egentlig bare om en eneste ting; kan Sundgot være en av to på sentral midtbane? Svaret er JA. Hvorfor er svaret ja? Fordi alternativene er dårligere. Fordi Sundgot kan vinne dueller, ha smartness til å distribuere og bli med opp for å skape trykk inn i boks. For øvrig hyggelig å lese at folk nå begynner å bli åpne for å se et alternativ som undertegnede har lansert som en mulig løsning utallige ganger.

Duskusjonen omkring Kiko og Søgårds kvaliteter er litt fjern, da de av noen her inne blir dyrket som fotballspillere av høyeste rang. For å si det sånn; ingen av dagens spillere i LSK hadde hatt startplass på RBK. Kiko og Søgård hadde vært 5. og 6. alternativ på RBKs sentrale midtbane. Hvis målet er medaljer, så vil aldri dette skje så lenge Søgård spiller sentral midtbane for Sportsklubben. Men han er en vanvittig hyggelig fyr med hjerte for klubben.
                      Søgård ville nok ikke spilt for mange andre tippeliga klubber. men siden han har dette hjertet for lsk, så gjør det han til en meget viktig spiller for klubben. finnes ikke veldig mange spillere som han.

Kiko synes jeg er veldig god. men slår noen dumme pasninger.

Lillestrøm har da tatt medalje med søgård på midten
                      Last edited by Lars; 02.09.2009, 20:28. Begrunnelse: personangrep

Kommentar

• Folke
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2008
                        • 5955

Opprinnelig skrevet av Stabellmaster
                        Søgård ville nok ikke spilt for mange andre tippeliga klubber. men siden han har dette hjertet for lsk, så gjør det han til en meget viktig spiller for klubben. finnes ikke veldig mange spillere som han.

Kiko synes jeg er veldig god. men slår noen dumme pasninger.

Lillestrøm har da tatt medalje med søgård på midten
                        Det er ett svakhetstegn for LSK at Søgård er god nok for førstelaget..
                        Men ja han er en lojal klubbspiller med hjertet utenpå drakta og en utrolig viktig brikke i troppen, men så lenge han er så begrenset med ball/taktisk/treg så må det være lov å si at han i utgangspunktet ikke burde hvert i første 11'ern.
                        Henning Berg er som de fleste andre trenere lojal mot sin egen tro på hvordan fotball skal spilles, dette er nok til det beste for LSK på lang sikt.. Men som mange har hvert inne på, med dagens spillermateriell så burde nok laget helt klart spille med en diamant på midtbanen.
                        Alternativt må laget ha kanter med riktig ben på riktig side, da Berg ser ut til å foretrekke andre spillere gang på gang, samtidig som flere av kantspillerne har vist en ujevn form så er det i mine øyne ingen tvil om at laget burde bruke en litt annen formasjon på midtbanen.

Solbakken sa i forhold til FCK-Stabæk kampene at Stabæk er mye bedre til å angripe enn til å forsvare seg, da nytter det ikke å vente i 45 min før man begynner å angripe.. På en bra/bedre Stabæk dag ville Nannskog og compani putta mange baller i nettet med den første omgangen LSK hadde sist. Men det var veldig deilig å se LSK i andre omgang, fortsetter laget på den måten blir det morro utover høsten og hvertfall til neste år ;-)

Kommentar

• kemkers
                          Medlem
                          Hoffnarr
                          • Sep 2007
                          • 63

Opprinnelig skrevet av Folke
                          Men det var veldig deilig å se LSK i andre omgang, fortsetter laget på den måten blir det morro utover høsten og hvertfall til neste år ;-)
                          Legenden har brent sjansene for resten av sesongen
                          Han putter 2 i hver kamp

Kommentar

• antikris
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 520

Opprinnelig skrevet av BennyLem

Edwin - BBS
                            Sundgot
                            Johnsen - - - Nosa
                            Kiko
                            Ringstad - Kippe - Pedersen - LKE/Essediri

Logi

Nosa kommer også mer til sin rett på høyre (ja, jeg er fanatiker på dette med ben). Søgård ryker ut etter en totalvurdering.
                            Nja.... Vil vel si at Nosa kan få like mye ut av høyrebeinet hvis han og Johnsen bytter plass. Da kan han slå en stikker eller skyte selv.

Ville nok uansett ikke kjørt med Johnsen der oppe pga manglende teknikk. Så mitt forslag hadde blitt:

Edwin - BBS
                            Sundgot
                            Nosa - - - Tokstad
                            Kiko
                            Johnsen- Kippe - Pedersen - LKE/Essediri

Logi

Kommentar

• sholen
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2009
                              • 381

Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                              Jeg er mye enig i dine synspunkter, Lars. MEN - Uansett formasjon, Kiko er i god nok for LSK! Antakelig den mest oppskrytte spilleren i LSKs historie. Jeg river meg i håret hver kamp og klarer ikke å fatte hva det er som gjør at han blir tiljublet av enkelte. Flagget heises her hjemme den dagen han forsvinner ut døra for godt.

Nå er overgangsvinduet stengt, så jeg må nok fortsatt irritere meg over å se hans mange feilpasninger, hans mangel i å holde bredde som høyre midtbanespiller, hans mange støttepasninger når LSK har mulighet til å kontre osv.

LSK trenger en ny nummer 10, og han skal være playmaker!
                              jeg er helt enig med deg her....kiko er ikke i nærheten av det han har vært...alt for mye balltap i farlige posisjoner og merkelige valg.

savner kasey på sitt beste

Kommentar

• trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7155

Ulempen ved diamant på midten er manglende bredde, noe som kan føre til at spillet klumper seg i midten. Formasjonen krever både hyperoffensive backer og fotballsmarte ballbehandlere sentralt i banen. Jeg er ikke sikker på at vi ville fungert spesielt bra i denne formasjonen.
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• sholen
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2009
                                  • 381

med noen nye spillere inn etter sesongen, så tror jeg dette vil funke veldig bra. For hva skal vi med kantspillere hvis vi ikke spiller med to hodesterke spisser....håper at spissparet neste år vil være Edwin og BBS
                                  Last edited by sholen; 03.09.2009, 09:30. Begrunnelse: La til litt ekstra

Kommentar

• andersmm
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2006
                                    • 5764

Opprinnelig skrevet av sholen
                                    alt for mye balltap i farlige posisjoner og merkelige valg.

savner kasey på sitt beste
                                    Gratulerer. Årets mest selvmotsigende mening.

Man kan si mye pent om Kasey Wehrman, men han var ikke fremmed for hjertesvekkende ballmist og hårreisende tversoverpasninger. Jeg for en, föler meg tryggere med Kiko i posisjonen.
                                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13278

Kasey lagde jo flere selvmål enn mål i tida han var her.

Kommentar

• sholen
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2009
                                        • 381

Opprinnelig skrevet av andersmm
                                        Gratulerer. Årets mest selvmotsigende mening.

Man kan si mye pent om Kasey Wehrman, men han var ikke fremmed for hjertesvekkende ballmist og hårreisende tversoverpasninger. Jeg for en, föler meg tryggere med Kiko i posisjonen.
                                        savner Kasey på sitt beste!! greit han også hadde en del balltap, men jeg mener maks-nivået til Kasey er langt høyere enn Kiko. Synes også at Kasey var en mer offensivt-tenkende spiller. Kiko ser alt for mye til siden eller bakover. Kasey er jo tapt, men Obiefule tror jeg ville vært en fantastisk spiller for oss

Kommentar

Working...