Spillerstallen nå - og neste år

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3218

Spillerstallen nå - og neste år

Vurdering av stallen, nå og framover:

Vi har tre gode keepere, der utfordringa er å gi Otto og André kamptrening på høyt nok nivå mens Stefan vokter buret. Mest sannsynlig selges Otto (helst, og dyrest, hvis han kan få vist seg fram for landslag eller i treningskamper), eller André leies ut, som til Island. Men vi mangler ikke akkurat keepere.

Vi har to gode høyrebacker, Lasse og Karim, der utfordringa blir å utnytte begge, kanskje med Lasse lengre framme på høyre kant (helst ikke som feilbeint venstreback, selv om Lasse gjør habil innsats også der).

Dersom Pål Steffen kommer tilbake på sitt beste nivå har vi godt med midtstoppere: Frode har hatt en av sine beste sesonger, og Steinar og Marius er også solide alternativer. Vi trenger likevel, særlig hvis Pål Steffen ikke kommer skikkelig tilbake, en rask, spillende (og yngre) midtstopper. Adrian Reid er foreløpig et usikkert kort, og Biffen er neppe ønsket tilbake. Ruben er lovende på flere måter, men jeg er ikke sikker på om det er som midtstopper, og Fredrik Mosis er vel heller ikke den raske, spillende typen jeg etterlyser.

venstresida har vi mange venstrebeinte spillere, men likevel vanskelig for å sette disse sammen. Marius er skadeutsatt, begynner å få alderen mot seg, og har aldri hatt farten, som blir viktigere og viktigere. Stian Ringstad så i fjor vinter ut til å ha "tatt" venstrebacken, og vi må håpe at han gjennom vinteren får utløst det potensialet vi så tidligere i år. Det samme må sies om Mathis Bolly på venstre kant. Martin har langt å gå, på tross av sterke individuelle ferdigheter, før han mestrer en backrolle, men kan kanskje være aktuell for kantrollen.
    midtbanen sliter vi i år etter mitt syn ikke bare med mangel på "ekte" kantspillere, men også sentralt. Kiko/Dosso i begynnelsen av sesongen fungerte ikke spesielt bra offensivt. Espen/Nosa har fungert noe bedre, men jeg har en viss tru på Kiko/Nosa. Også Dosso og Tokstad, med mer erfaring på begge, kan være aktuelle her, samt Ruben, som spiller mest midtbane, med stor suksess, på aldersbestemte landslag. Høyre kant er, som venstre, et svakt punkt, naturligvis særlig etter salget av Riise. Lasse er ett alternativ, men hele midtbanen trenger etter mitt syn nytenkning og helst nyrekruttering.

Spissene Sundgot og Edwin har skåra mål og ellers bidratt som en kan vente av dem. Spesielt Edwin bør dessuten kunne utvikle spillet enda mer neste år. Jeg venter meg (veldig) mye av Bjørn Bergmann Sigurdarson alt neste år, etter det han har vist i år. (Det gjør også at TAG har små muligheter til å få spille mye hvis han skulle returnere.) Jeg er veldig usikker på om Ollie kan komme tilbake/utvikle seg, men det må da være mulig å utnytte hans bokstavelig talt sterke sider bedre (hvis Berg og Belsvik kan banke litt fotballforståelse, om løp, bevegelser og valg, inn i skallen hans)? Myklebust er spiss og ikke kantspiller; selv om jeg ser argumenter for at man kan lære mye av å spille i uvante posisjoner, frykter jeg (men håper i det lengste) at han er blitt "misbrukt" for lenge til å få ut skåringspotensialet han har vist tidligere. Fredrik Gulbrandsen utfordrer allerede Magnus (og Edwin) i den ene spissrollen.

Jeg regner ikke med mange nyanskaffelser (dream on), og tror heller vi kan få utfordringer med å kvitte oss med flere spillere enn de (imponerende mange) Berg og Bjarmann har sluppet fri uten særlig mye støy i løpet vinteren og året (særlig når/hvis spillere som Biffen og Joon eventuelt returnerer, noe jeg egentlig tviler på).

Min ønskeliste er likevel:

1 stk rask, spillende midtstopper
    1 stk rask, offensiv venstreback
    1 stk midtbanegeneral
    1-2 stk genuine kantspillere, med rett fot

Som nevnt er det mulig (men ikke ekstremt sannsynlig) at Pål Steffen eller Adrian kan fylle den første bestillinga, Stian kan fylle bestilling nr. 2, og vi har flere kandidater i stallen til midtbanegeneralen, og faktisk også til kantrollene. Men flere enn én eller to (maks tre) av de fire-fem "ledige" rollene blir neppe fylt av "interne søkere", og uansett må de rette spillerne drilles i disse rollene tidlig i vintertreninga - forsåvidt slik Berg satsa på Stian og Mathis i vinter, selv om det viste seg å være litt for tidlig og å bli i meste laget for begge to.

gilbert
  • El Caco
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2009
    • 2286

Først, veldig bra innlegg.

Opprinnelig skrevet av gilbert
    1 stk midtbanegeneral
    Tror mye kan løsne hvis vi får inn denne spilleren. Håper virkelig Berg fokuserer på dette. En defensiv sentral bauta som kan styre og organisere mens Nosa kan briljere oppover på banen.
    Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

Kommentar

• Stan
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2006
      • 1094

Vanskelig å si hva HB kan finne på å hente inn neste år.
      Jeg tror uansett Karim, Mykle, Occean, TAG, JML, Otto og Biffen spiller i andre farger.

Kommentar

• HSft
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2004
        • 6099

Tror vi uansett trenger en ny midtstopper neste sesong. Jeg synes Reid og Mosis har vist at de ikke holder nivået og jeg regner med at de ikke er en del av stallen neste sesong. Med Kippe, Pedersen og PSA er vi veldig sårbare. Spesielt ettersom jeg ikke kan se for meg at PSA får en helt skadefri sesong etter en sesong med annerledes belastning på kroppen.

En aktuell kandidat er Mads Dahm på Lyn.

Mangelen på vinger er i mine øyne det største problemet i dagens stall. Det blir vanskelig for de sentrale spillerne når de ikke har flere offensive spillere som vil ha ballen. Med bedre vinger tror jeg Mouelhi eller Dosso kan gjøre en grei jobb sentralt. Så selv om en ny sentral midtbanespiller hadde gjort seg så synes jeg ikke dette burde ha høyest prioritet.

Rykter vil vel ha det til at Knudtzon og Johann Berg Gudmundsson er aktuelle. Håper også Traore blir vurdert.

På spissplassen har vi mest sansynlig også Tony Ujah neste sesong. Da sitter vi igjen med Sundgot, Occean, Ujah, Edwin, Bergmann og Gulbrandsen i tillegg til Myklebust om kontrakta hans skulle blitt forlenga. Myklebust blir nok ikke regnet som spiss av Berg om han får en ny kontrakt. Det blir spennende å se om en av spissene forsvinner i vinter. Occean ut er kanskje mest sansynlig, men om vi får et godt bud på Sundgot slik vi har fått tidligere sesonger så er jeg usikker på hva b-gjengen gjør. Det er ikke mange spillere vi kan få penger for.
        Last edited by HSft; 18.10.2009, 11:08.

Kommentar

• mooph
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2005
          • 1496

Opprinnelig skrevet av HSft
          Mangelen på vinger er i mine øyne det største problemet i dagens stall. Det blir vanskelig for de sentrale spillerne når de ikke har flere offensive spillere som vil ha ballen Med bedre vinger tror jeg Mouelhi eller Dosso kan gjøre en grei jobb sentralt.
          Her er jeg helt enig, vinger som er flinke uten ball og har god samhandling med spissene ville gitt oss god nok sentral midtbane.
          Da sitter vi igjen med Sundgot, Occean, Ujah, Edwin, Bergmann og Gulbrandsen i tillegg til Myklebust om kontrakta hans skulle blitt forlenga.
          ...og Gundersen.
          Fugla mot nye høyder

Kommentar

• alvar
            Seniormedlem
            Forumsadist
            • Dec 2005
            • 100

keeper situasjonen vår

etter at stefan har signert for 4 år, er vi jo godt forspent på keeper plassen.
            kanskje for godt, er vel tvilsomt om noen av disse vil godta å være tredje valget.
            hvem vil forsvinne? er rimelig sikker på dette.
            personlig tror jeg otto forsvinner, tror ikke han vil se på det som særlig utviklende å stå i mål i 3 div.
            hva tror dere??????

Kommentar

• McGuffy
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 5102

Tror vi uansett trenger en ny midtstopper neste sesong.
              Vi har vel Tobasègnou François Yabre gående på gress i Mjøndalen også? Han skal vel være aktuell for oss neste sesong.

Kommentar

• HSft
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2004
                • 6099

Opprinnelig skrevet av McGuffy
                Vi har vel Tobasègnou François Yabre gående på gress i Mjøndalen også? Han skal vel være aktuell for oss neste sesong.

http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...&postcount=137
                Stemmer det. Men jeg vet ikke om han er stopper. Har bare sett han spille eller hørt om at han har spilt høyreback og defensiv midtbane. På treningene har jeg sett han som høyreback, tviler på at han er stopperen vi mangler. Men vi får se!

Høyrebacken blir en kabal neste år.

Yabre kommer kanksje, Essediri har levert en god søknad på ny kontrakt, Gabrielsen ser ut til å bli satset på som høyreback, Eriksen blir garantert værende, Pedersen er først og fremst høyreback selv om han har gjort en god insats som stopper i det siste og Berg har vist interesse for Magne Simonsen

Kommentar

• Odinster
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Aug 2008
                  • 160

Hvis jeg måtte velge én av lagdelene å forsterke, ville jeg uten tvil valgt venstrekanten. Det er det eneste stedet vi mangler et klart alternativ, mens vi venter på Bolly.

Ellers er jeg enig at vi behøver en midtbanespiller som kan spille de andre gode. I mitt syn var Kiko en slik spiller på sitt beste. Han var ofte litt "usynlig", men gjorde en veldig viktig opprydnings- og ballfordelingsjobb. Kiko har ikke helt funnet flyten i år, men jeg liker likevel hvordan han tenker. Ofte ser jeg han slå en pasning som ikke når frem, men hvor jeg tenker: "hvorfor i h##vete sto det ingen der?".

Også Otto stakkar. Otto befinner seg i ingenmannsland plutselig. Han er ikke god nok til å spille, nå som vi har Logi. Men han er for god til å la sitte på benken/spille i 3. divisjon. Håper den mannen får et forrykende godt tilbud annensteds, til det beste for begge parter.

På spissplass er vi så pass godt besatt at Occean er en utgiftspost jeg helst ser forsvinne i nær fremtid.

Kommentar

• HSft
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 6099

Opprinnelig skrevet av Odinster
                    Hvis jeg måtte velge én av lagdelene å forsterke, ville jeg uten tvil valgt venstrekanten. Det er det eneste stedet vi mangler et klart alternativ, mens vi venter på Bolly.
                    Kan kanskje være enig, men jeg synes ikke høyrevingen har noe mye klarere alternativ. Mouelhi og Tokstad er begge sentrale spillere. Men her kan man kanskje satse på Eriksen neste sesong.

Kommentar

• McGuffy
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 5102

Stemmer det. Men jeg vet ikke om han er stopper. Har bare sett han spille eller hørt om at han har spilt høyreback og defensiv midtbane. På treningene har jeg sett han som høyreback, tviler på at han er stopperen vi mangler. Men vi får se!
                      Okei, jeg har fått inntrykk at han egentlig er stopper, men du har kanskje rett. Jeg vet ikke. Uansett er han fortsatt veldig ung, og mest sannsynlig ingen forsterkning på kort tid, hvis han i det hele tatt kommer.

Kommentar

• HSft
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2004
                        • 6099

Opprinnelig skrevet av McGuffy
                        Okei, jeg har fått inntrykk at han egentlig er stopper, men du har kanskje rett. Jeg vet ikke. Uansett er han fortsatt veldig ung, og mest sannsynlig ingen forsterkning på kort tid, hvis han i det hele tatt kommer.
                        Fant en artikkel som sier det samme som deg. Så da er han sikkert stopper også.

"Unggutten kan spille både i midtforsvaret og som defensivt anker på midtbanen."

Kommentar

• Odinster
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Aug 2008
                          • 160

Kan kanskje være enig, men jeg synes ikke høyrevingen har noe mye klarere alternativ. Mouelhi og Tokstad er begge sentrale spillere. Men her kan man kanskje satse på Eriksen neste sesong.
                          Helt klart. Men jeg tenkte med de knappe ressursene vi har som utgangspunkt. Høyresiden kan både Karim og Eriksen bekle, pluss at vi har flere høyrebente enn venstre midtbanespillere i stallen, selv om det heller ikke er optimalt.
                          Last edited by Odinster; 18.10.2009, 13:42.

Kommentar

• andersmm
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2006
                            • 5764

Håper på en eller flere av følgende spillere inn:
                            Daniel Sjölund. Offensiv sentral midtbane og kant. God i begge
                            posisjoner, en spillertype vi definitivt kunne hatt bruk for. Bosmanspiller på et lag som med stor sannsynlighet rykker ned.

Obifuele. Kan være "generalen" vi trenger på midten. Kommer dog til å ha flere beilere.

Emil Johansson. Meget lovende venstreback med moderne kvaliteter.

Simon Helg. ung venstrekant med herlige finesser og veldig god teknikk. Både Helg og Johansson spiller for nedrykkstruede Bajen.

Erling Knudtzon. tror sannsynligheten for at Erling blir Fugl er ganske stor. Spennende spiller med brutal fart.

Magnus Sylling Olsen. Scorer jevnt og trutt fra venstrekantsposisjonen sin i KIL. Bidrar også med assists. Antakeligvis ingen dyr spiller, og har forutsetninger for å gjøre det bra også i TL.

Noen må også ut, litt avhengig av hvem som kommer inn og hvilken posisjon de spiller i. Occean gir seg selv, Otto likeså. Marius Johnsen bør vurderes nøye, mangler vesentlige egenskaper for å spille back. Mulig han har en fremtid som stopper? Usikker på hvorvidt det er bedriftsøkonomisk og fotballfaglig rett å gi kontrakt til Søgård om vi forsterker på sentralplassen. Samtidig bør man kanskje forsøke å leie ut et par juniorspillere til Adecco, igjen avhengig av spillere inn og dekning.
                            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• reka
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Aug 2005
                              • 13278

Synes det blir feil å skulle kvitte seg med det enkelte betegner som "daukjøtt" nå. Laget har ikke prestert eller fungert på to sesonger. Forsvaret klarer seg greit, men midtbanen og spesielt angrep har vært som bambi på isen mesteparten av tiden. I mine øyne er dette et resultat av manglende samhandling, ikke at enkeltspillere har sviktet. Å kvitte seg med rutinerte tippeligaspillere i sin beste alder nå virker rimelig korttenkt. Spillere som Mykle, Kiko og Occean har mye mer inne, og vi bør heller ta sikte på å selge dem når både spillerne og laget presterer godt. I år er dessuten spillermarkedet helt dødt. En vinter med trening og noen gode kamper kan bety millioner i kassa istedet for noen hundre tusen i sparte lønnsutgifter.

Slik situasjonen er i dag har vi en(del) utleide spillere som vi heller bør prioritere å bli kvitt. Disse vil aldri aksle trøya i LSK, men hever fremdeles hele eller deler av lønna fra klubbkassa. Ryddejobben er vel såpass tilfredstillende gjort at vi ikke har økonomisk behov for å sparke etablerte a-lagsspillere pga. noen dårlige kamper.

Kommentar

• mr.pung
                                Juniormedlem
                                Bøffelpromp
                                • Oct 2008
                                • 14

nye spillere

jeg orker ikke tenke på hva som er aktuelt og hente inn... får ikke no saying der uansett men jeg kan si at jeg er drit lei halv nervøse spillere som ikke presterer eller viser fremgang.. derfror gjør det meg ingen ting at kiko mykle eller occean forsvinner denne vinteren.

Vi trenger en ordentlig sjef på midten. en som gir faen i han feite slasken som slenger drit fra tribunen, en som driter i at rbk er laget som spilles mot. en kynisk teknisk hard faen som leder vei både i ferdighet og vilje! som faktisk kan treffe sine medspillere over 85 prosent av de gangene han sender en pasning.
                                og som aldri blir nervøs på banen! er lei av og se søgård kippe og de "kara" der stikke halen mellom beina kamp etter kamp og falle sammen.og når endelig noen er på konge løpet så går pasningen til nettop, han feite slasken på tribunen..
                                har skikkelig troa på bergs verk, men da må det ikke komme grus i tannhjula hans!

Kommentar

• BennyLem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 2902

Opprinnelig skrevet av reka
                                  Spillere som Mykle, Kiko og Occean har mye mer inne, og vi bør heller ta sikte på å selge dem når både spillerne og laget presterer godt. I år er dessuten spillermarkedet helt dødt.
                                  Viktig her å skille mellom spillere som Kiko og Meter'n, som er under kontrakt, og spillere som Myklebust og Søgård, som er uten. Forøvrig enig dine betraktninger om at det viktigste er å kvitte seg med den aparte gjengen vi har på utlån diverse steder.

Søgård tipper jeg har fått et forslag som drastisk reduserer lønnen. Han vil tenke litt, men snart innse at andre klubber ikke akkurat hiver seg inn i en budkrig. Det er kjøpers marked, og prisene, de er lave. Spesielt på spillere som Søgård, med begrenset reportoar, og null utsikter til videresalg til utlandet.

Myklebust må sannynligvis overprestere i dag for å bli tilbudt forlengelse. Uansett med lønnsjustering rett vei: nedover. Vi har mange spisser, og som kant mener jeg han faller totalt igjennom. For Myklebust selv er sannsynligvis det aller beste spissplass i en Adecco-klubb. Nå kan det jo beklageligvis fort hende at den Adecco-klubben er LSK da...
                                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• GIFKanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2009
                                    • 8243

Nå har vel Bjarmann sagt at det ikke vil bli et like stort ryddesjau før neste sesong som det var før denne. Så spørs det hvor mye lit man skal feste til den uttalelsen, for det er fortsatt veldig mye som står igjen. Det peker seg faktisk ut en god del spillere som virker helt uten en fremtid i klubben. Og skal man virkelig komme noen vei med å kutte på utgiftssida betyr det at spillere som Occean og Kiko lever farlig.

Kommentar

• norskpoker
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2007
                                      • 399

Bjarmann og Berg bør bruke de neste månedene særdeles godt og se hva som er mulig å få til i et spillermarked hvor det skal være veldig mye mindre penger tilgjengelig enn tidligere. Men, vi har litt penger samtidig som vi har en bråte med spillere som kan brukes som agn til å få tak i eventuelle nye spillere. De eneste spillerne som i mine øyne ikke under noen omstendighet skal selges eller byttes er Andre Hansen, Logi, Kippe, Nosa og Bergman. De andre kan B & B bruke til å skape et så godt LSK-lag som mulig.

Kommentar

• jonpaurog
                                        Juniormedlem
                                        Bøffelpromp
                                        • Apr 2009
                                        • 11

Michael Mifsud: klubbløs pdd. Myklebust er bosman. Prøve å hente Miffe, eller signere Mykle?

Kommentar

Working...