Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Fortsetter i stedet som keepertrener for landslaget
Av Espen Solbakken 22.01.2010 kl. 10:11 Kilde: VG NETT
(VG Nett) I valget mellom Lillestrøm og landslaget, har Frode Grodås bestemt seg for å slutte som keepertrener i Lillestrøm. Nå blir han heltidsansatt i landslagets trenerteam.
Frode Grodås er enig med NFF om en fulltidsstilling, og avslutter samtidig sin kontrakt som keepertrener i LSK.
Det oppsto en konflikt på Åråsen før jul da klubblaget ikke lenger godkjente at Grodås brukte så mye av tiden på å trene landslagets keepere.
Grodås svarte da med å vurdere og slutte i protest. Nå er saken løst ved at NFF har ryddet plass til en heltidsstilling for keepertreneren.
- Jeg er veldig glad for at ting nå er på plass. Jeg har hatt god kontakt med fotballforbundet i mange år. Jeg er glad for at jeg er på et sted som har lyst til å bruke min kompetanse, sier Frode Grodås til fotball.no.
Han skal kombinere rollen som keepertrener for A-landslaget med en stilling som fagutvikler i NFFs breddeavdeling.
Fornøyd Semb
Toppfotballsjef Nils Johan Semb er også godt fornøyd med at NFF har fått med seg Grodås på laget.
- Frode har gjort en god jobb på A-landslaget, og vi er meget glade for at han blir med oss videre. Han er faglig dyktig på sitt område, han har lang og internasjonal erfaring, og en tydelig gjennomslagskraft, sier Semb.
45-årige Grodås ble hentet inn som A-landslagets keepertrener da Egil Olsen overtok som landslagssjef for ett år siden. Hele 2009-sesongen har han kombinert dette med jobben som keepertrener for Lillestrøms A-lag, men etter en evaluering kom partene frem til at stillingene ikke lot seg forene videre.
Ble ikke enig med LSK
- Frode har tre måneders oppsigelsestid og vil i perioden jobbe hos oss fram til vi finner en erstatter, sier Henning Berg til LSK.NO.
LSK skal i lengre tid prøvd å finne løsninger ettersom man anså at Grodås' kontrakt ikke var forenlig med jobben som keepertrener for landslaget.
- Vi var ikke fornøyd med den løsningen vi hadde i fjor, og Frode var ikke fornøyd med vårt forslag til å kombinere en normal keepertrenerjobb hos oss og landslagstrenerjobben. Da NFF denne uke kunne tilby Frode en fulltids-stilling, kunne han velge mellom NFF og LSK, sier Berg.
Henning Berg og LSK ønsket å ha med keepertreneren videre, men på klubbens betingelser. Dette ble man ikke enig om.
- Vi aksepterer at vi er uenige i denne saken og ønsker Frode lykke til i NFF og er sikker på at det er riktig av NFF å opprette en fulltidsstilling for keepertrener på A-landslaget, sier Berg.
Frode Grodås debuterte på landslaget i 1989, og fikk med seg totalt 50 A-landskamper.
Lillestrøm har et luksusproblem på keeperplassen, men luksusen er ikke like stor for alle keeperne. Klubbens rekruttlag befinner seg nemlig i 3.divisjon, der de to som ikke står på A-laget i utgangspunktet skal kjempe om å stå. Otto Fredrikson har nå tatt konsekvensen av dette og reist på et prøvespill i den russiske Premier League-klubben Spartak Nalchik. - Den russiske klubben kom med en forespørsel om å få se ham på trening, så jeg regner med at de er relativt interesserte. Han kommer tilbake til Norge i morgen kveld, så vi regner med å få en tilbakemelding fra klubben da, sier trener Henning Berg, som er godt fornøyd med å ha tre gode keepere i klubben.
- Jeg er veldig fornøyd med keepersituasjonen. Vi har tre gode keepere, mens vi normalt bare trenger to.
Mistet plassen
Fredrikson kom til Lillestrøm fra finske Jaro i 2006 og tok over som førstekeeper da Heinz Müller ble solgt til engelske Barnsley i 2007. I fjor mistet han plassen da klubben hentet inn islandske Stefan Logi Magnusson. Lillestrøm har i tillegg 19-åringen André Hansen, som kjemper om en plass på U21-landslaget.
- Otto sendte meg en melding i går og det går visst bra med ham der borte. Jeg skjønner at han vil prøve seg. Han er jo i Stuart Baxters planer som finsk landslagskeeper, og da holder det ikke for en så bra keeper å sitte på benken i Lillestrøm, sier avtroppende keepertrener Frode Grodås.
28-år gamle Fredrikson har for alvor sjansen på landslaget etter at Boltons Jussi Jääskelainen har valgt å trappe ned.
Islandsk førstevalg
Dermed trenger han å spille førstelagsfotball, og det er lite trolig at Lillestrøm kommer til å gjøre en overgang vanskelig. Berg sier de lenge har vurdert at en av de tre keeperne skulle lånes ut, og legger samtidig ikke skjul på at det er islandske Magnusson som er klubbens førstevalg i målet.
- Jeg er veldig fornøyd med Stefan. Han var en matchvinner for oss i fjor og er en toppkeeper, sier Berg. Spartak Nalchik ligger for øyeblikket på 11.plass i den russiske eliteserien, og Fredrikson må kjempe med serberen Dejan Radic om en plass i målet dersom det blir noe av overgangen. Klubben holder til i Kaukasus, syd i Russland.
Lillestrøm har hentet to unge nigerianere til prøvespill.
Ungguttene Joshua Obaje fra Lobi Stars F.C. og Anthony Ujah fra Kano Pillars F.C.i Nigeria er for tiden på prøve hos Lillestrøm. Begge viste på dagens LSK-trening at de er offensivt anlagt, og 19 år gamle Ujah starter trolig lørdagens treningskamp mot naboklubben Strømmen på topp sammen med Olivier Occean. - Begge to spiller på øverste nivå i Nigeria, og de skal være her en stund for å vise seg frem. Anthony har vært her før og det skal bli spennende å se hvordan han gjør det i kamp, sier trener Henning Berg. Hviler mange
Berg hviler spillere som Arild Sundgot, Mathis Bolly, Edwin Eziyodawe, Pål Steffen Andresen og Marius Johnsen til kampen mot det nyopprykkede Adecco-laget, men kan glede seg over at den unge islandske spissen Bjørn Bergmann Sigurdarson er spilleklar etter sin bekkenskade. - Bjørn starter nok ikke, men han kommer til å bli involvert i løpet av kampen, sier Berg. Trolig lagoppstilling: Stefan Logi Magnusson – Karim Essediri, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen – Khaled Mouelhi, Espen Søgård, Nosa Igiebor, Kristoffer Tokstad – Olivier Occean, Anthony Ujah.
Den nigerianske prøvespilleren Anthony Ujah sørget for Lillestrøms første mål da lillebror Strømmen ble slått 2-0.
Lillestrøm-trener Henning Berg lot 19 år gamle Anthony Ujah få sjansen fra start da naboklubben Strømmen kom på besøk i LSK-hallen. Nigerianeren svarte med å score Lillestrøms første mål i sin første kamp for klubben. - Anthony viste seg absolutt frem. Han har vært her og trent med oss tidligere, men vi hadde ikke sett ham i kamp før. Han spilte en fullt godkjent kamp, sier trener Berg, som regner med å ha med Ujah når laget reiser til La Manga om halvannen uke.
- Etter La Manga regner jeg med at vi tar stilling til hva vi gjør videre med Anthony, sier Berg.
- Vil vinne titler
Ujah selv var godt fornøyd med kampen. I tillegg til scoringen var han et uromoment på topp og kom til flere gode scoringssjanser. - Jeg er veldig fornøyd. Nå håper jeg å få kontrakt så jeg kan hjelpe laget til å vinne titler, sier Ujah, som trolig vil få kontrakt dersom klubben bestemmer seg for å budsjettere med salg av en av de andre spissene i sommer.
Klubben har som kjent både Olivier Occean, Arild Sundgot, Edwin Eziyodawe, Bjørn Bergmann Sigurdarson og Fredrik Guldbrandsen i stallen fra før.
Det var ingen stor kamp i LSK-hallen lørdag. Før pause var det lite som skjedde og gjestene fra Strømmen hadde den farligste målsjansen. Men etter pause dominerte Lillestrøm, og scoringer fra nevnte Ujah og kaptein Frode Kippe, begge assistert av Karim Essediri, sørget for seier. På stillingen 1-0 hadde derimot Strømmen-innbytter Andreas Moen alle tiders sjanse til å utligne, men satte ballen langt til side for mål da han kom helt alene med keeper Stefan Magnusson.
Disse elleve startet for Lillestrøm: Stefan Logi Magnusson – Karim Essediri, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen – Kristoffer Tokstad(Joshua Obaje 72.min), Espen Søgård, Nosa Igiebor, Khaled Mouelhi – Olivier Occean(Bjørn Bergmann Sigurdarson 72.min), Anthony Ujah.
Strømmen stilte med dette laget fra start: Kim Hording – Erlend Krogsgård, Henrik Nordnes, Frode Bjørnevik, Tom Kristoffersen – Jonny Hansen, Jonas Rygg, Alan Jakirovic – Trond Haugstad, Sezan Ismailovski, Kenneth Andreassen
Lillestrøm hadde store problemer da de møtte Strømmen i cupen for et drøyt halvår siden. Langt enklere var det da Tippeliga-laget tok imot det ferske Adeccoligalaget, naboen Strømmen, i LSK-hallen lørdag ettermiddag.
- Det var en bra treningskamp med høy intensitet, hvor vi vant fortjent, sier Torgeir Bjarmann til Nettavisen.
- Kun kartlegging
Den 19 år gamle prøvespilleren Anthony Ujah scoret Lillestrøms første mål, uten at det gir ligger noen kontrakt og venter hos sportslig leder av den grunn.
- Vi hadde to prøvespillere i dag, men det er bare for kartleggingens og framtidens skyld, understreker Bjarmann.
- Ujah gjorde en helt OK kamp, akkurat det man kunne forvente av en spiller som bare har vært her i tre dager.
Jakter midtbanespillere
I stedet er man i Lillestrøm mer fokusert på å hente inn spillere som kan forsterke laget umiddelbart.
- Vi har midler til å gjøre det, og har fått løfte fra sponsorene om at de vil hjelpe oss hvis vi finner de rette spillerne.
- Men det er ikke så mye penger det er snakk om, så først og fremst vil det dreie seg om spillere som kanskje ikke er så kjent for det norske fotballpublikummet.
Bjarmann sier at det først og fremst er på midtbanen man ønsker å forsterke, og da med spillere som innehar kvaliteter som man ikke har i laget per i dag. Det er først i den siste uka at man har fått oversikt over hva man har til rådighet.
- Etter at (Martin) Husar avsluttet sin kontrakt på torsdag er vi nå på det antallet vi skal være i troppen, men vi kan altså forsterke med en eller to spillere til, hvis de kan gå rett inn på laget.
På stopperplass beviste Frode Kippe at det fortsatt er liv i den 32 år gamle skrotten. Kim Hording i Strømmen-målet rotet det til i feltet på LSK-corneren fem minutter før slutt, og Kippe kunne enkelt trille inn LSKs andre for dagen.
Strømmen har kun trent i gymsaler og på små, glatte kunstgressbaner sålangt i sesongoppkjøringen. I ettermiddag var de for første gang i aksjon på full banestørrelse og LSK var motstander. – Vi var solide defensivt. Treningsgrunnlaget vårt tatt i betrakning var dette godkjent, mener Myhre.
Fra sidelinja fikk han og trenerkollega Thomas Berntsen se sine spillere komme seg til to store sjanser i løpet av kampen. Begge endte uten tellende resultat. – Selvsagt skulle jeg ønske at vi hadde skapt enda flere sjanser, sier Myhre.
– God Adecco-kamp
I første omgang var det et labert tempo på det de to lagene foretok seg. Ni minutter etter hvilen scoret prøvespiller Anthony Ujah. En utoverskrudd corner gikk gjennom hele feltet. Ballen havnet hos Ujah på bakerste stolpe, og han vendte opp og banket ballen opp i nettaket.
– Vi møtte et lag som er gode på dødballer og som er fysisk sterke. Det er også mange av lagene vi møter i Adeccoligaen, mener Myhre.
Ved flere anledninger viste gjestene fram pasningskombinasjoner og flott angrepsspill. Det håper Myhre blir enda bedre med mer trening.
– Etter hvert blir vi slitne. Husk at LSK er tre uker foran oss treningsmessig. De gangene vi har overskudd fysisk og mentalt klarer vi å spille slik vi ønsker, sier Strømmen-treneren.
Kippe avgjorde
De 1.048 tilskuerne i LSK-hallen fikk se et sjansefattig oppgjør. Men etter en målløs førsteomgang, skrudde kanarifuglene opp tempoet nok til å vinne en komfortabel seier til slutt.
Kampen ble avgjort i det 77. minutt etter en kjempebrøler av Strømmen-keeper Hording. Keeperen glapp en corner og ballen havnet i beina på Kippe som enkelt kunne øke ledelsen til 2-0.
Lillestrøm har nå vunnet begge sine treningskamper så langt denne sesongen.
Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over
Kommentar