Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Norge slet før pause, men slo grusomt tilbake etter hvilen i fredagens kamp mot Tyskland på La Manga. 0-1 ble til 2-1 og seier for de norske guttene.
- Vi spilte en svak førsteomgang og hang ikke med i det hele tatt. Andreomgangen var derimot fantastisk bra og vi kjørte over Tyskland. Det er det beste vi har gjort med dette laget, sier G19-landslagstrener Nils Johan Semb til fotball.no.
Snudde i andreomgang
Tyskland tok ledelsen på et straffespark like før pause. Norge var dårlige i begge ender av banen og tyskerne fortjente å lede midtveis. Bare seks minutter ut i andreomgang svarte derimot Norge. Stian Ringstad regisserte et flott angrep, som endte med at Flamur Kastrati satte ballen i mål alene med keeper.
Etter 68 minutter kom seiersmålet. Omar Elabdellaoui slo et frispark inn i feltet og ballen gikk i mål via et tysk hode. Norge kunne faktisk scoret flere ganger, men de to scoringene holdt uansett til seier.
- I andreomgang var vi kompakte, klarte å flytte beina og var aggressive. Vi vant ballen i gunstige posisjoner og skapte mange overgangsmuligheter, forteller Semb.
- Stor prestasjon
Tyskland er ranket som nummer to i Europa på dette nivået, noe som gjør Norges seier ekstra imponerende.
- Det er en veldig god prestasjon å snu denne kampen. Det var nok mange spillere som fikk selvtillitt og det var mange som imponerte meg i dag. Spesielt var midstopper Simen Wangberg god, mener treneren.
Allerede søndag er det klart for en ny kamp. Da står Portugal på motsatt banehalvdel.
- Det blir en ny tøff kamp. I dag brukte vi bare 12 spillere, så det vil nok bli litt endringer på laget til den kampen, avslutter Semb.
Kampfakta:
Norge - Tyskland 2-1 (0-1) Sted: La Manga Tilskuere: 200 Dommer: Hubert Siejewicz, Polen. Gult kort: Fanol Perdedanj, Tyskland. Mål: 0-1 Marco Stieperman (str, 43.min), 1-1 Flamur Kastrati (51.min), 2-1 Omar Elabdellaoui (68.min). Norge (4-3-3). Arild Østbø - Ruben Gabrielsen, Simen Wangberg, Espen Knudsen, Stian Ringstad - Omar Elabdellaoui, Markus Henriksen, Kristoffer Tokstad - Stefan Johansen, Torstein Andersen Aase (Thomas Lehne Olsen 74.min), Flamur Kastrati.
Henning Berg fornøyd med costaricansk prøvespiller
Lillestrøm-treneren utelukker ikke kjøp. La Manga (TV 2 Sporten): Christian Gamboa Luna fra Costa Rica skal spille med Lillestrøm hele La Manga-oppholdet. 20-åringen spiller for Liberia Mia i hjemlandet og Lillestrøm har tenkt å eventuelt bruke han som kant.
- Det er en spennende spiller med gode ferdigheter. Han viser god forståelse, fin teknikk og er en bra spiller, sier Lillestrøm-trener, Henning Berg, til TV 2 Sporten etter å ha sett han i aksjon.
Gamboa Luna må kjøpes fri og Lillestrøm sier de ikke vil bestemme seg før etter La Manga-oppholdet.
- Han må være bedre enn dem vi allerede har og også innenfor de økonomiske rammene vi har. Så vi får se det an, sier Berg.
Lillestrøm har også en annen prøvespiller med til La Manga - nigerianske Anthony Ujah har vært med klubben i en lengre periode. Også han skal være med hele oppholdet og klubben bestemmer seg ikke for noe før de reiser hjem igjen.
Kun seks dager etter at Erling Knudtzon ble klar for LSK sender Henning Berg han inn fra start.
Av: Ole Kristian Bakkene http://www.lsk.no/?did=9121047
La Manga (TV 2 Sporten): Lillestrøm spilte 0-0 i treningskamp mot Polonia Warzawa i 1881 Turneringen La Manga søndag.
Selv om målene uteble var Henning Berg godt fornøyd med prøvespiller Anthony Ujah.
- Han viser seg frem fra en veldig fin side i den ene omgangen han spilte, sier Berg til TV 2 Sporten.
Han får følge av sportssjef Torgeir Bjarmann.
- Han var med oss i fjor i en periode, og det er ikke uten grunn vi inviterte ham igjen. I dag gjorde han mye riktige bevegelser og var farlig, sier Bjarmann om Ujahs spill i andre omgang
Ujah var selv var godt fornøyd med innsatsen tross han måtte gå målløs av banen.
- Jeg er happy med den tiden jeg fikk til å vise meg frem. Det er positivt at jeg kommer til sjanser. Skulle ønsket å score, men det betyr ikke alt, sier Ujah til TV 2 Sporten.
19-åringen benytter anledningen til å rose sine lagkamerater.
- Jeg er glad for å kunne bli med til La Manga. Her får jeg vise meg frem i kamp. Det ser jeg på det som en fordel. Guttene på laget er veldig trivelige og har tatt godt i mot meg, sier Ujah.
Spissen drar fordel av å kjenne Emanuel Nosa Igiebor fra en tidligere klubb.
- Jeg spilte sammen med Nosa i Warri Wolves. Det gjør at ting er litt enklere for meg, sier han på flytende engelsk.
Det tok ikke lang tid før Ujah viste frem skuddfoten. Allerede etter fem minutter sendte han i vei en suser fra noe skrått hold. Uheldigvis for Lillestrøm fikk den dyktige polske målvakten fingertuppene på avslutningen. Keeperen var også god da Nosa Igiebor spilte gjennom Ujah litt senere i omgangen. Da kom han rusende ut til riktig øyeblikk og avverget avslutnngen med en flott fotparade.
Kampens største målsjanse var det Arild Sundgot som fikk. Han fikk stå helt alene på bakerste stolpe og nikket mot mål. Igjen var Warzawa-keeperen i det umulige hjørnet.
Lillestrøm spiller to kamper i løpet av oppholdet på La Manga. Kommende fredag skal laget ut i kamp mot Zenit St.Petersburg. Det betyr nye muligheter for spissen til å vise hva han er god for.
Berg fikk også vurdert prøvespilleren fra Costa Rica, Luna Gamboa, som viste stor fart og god basisteknikk i tiden han fikk på banen.
Berg oppsummerer innsatsen til godkjent.
- Jeg var fornøyd også med det Gamboa viste. Det skal bli spennende å følge ham fremover, sier han.
LA MANGA: (LSK - Polonia 0-0). LSK burde slått polske Polonia, men klarte ikke å utnytte et sjansemessig overtak.
Anders Løvstad
Publisert 07.02.2010 kl 17:26 Oppdatert 07.02.2010 kl 20:54
Rødt kort: Filip Ivanovski, Polonia. Dommer: Brage Sandmoen.
LSKs lag (4-4-2): Stefan Logi Magnusson – Karim Essediri, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen – Erling Knudtzon (Mathis Bolly i 14 min.), Espen Søgård (Marius Johnsen i 23 min, Christian Gamboa i 22 min. for Johnsen), Nosa Igiebor, Khaled Mouelhi – Arild Sundgot (Bjørn Bergmann Sigurdarson i 19 min.), Olivier Occean (Anthony Ujah i 45 min.).
Kveldens treningskamp var den første i 2010 på gress for LSK. Gresset var neppe årsaken til at de for første gang i år ikke klarte å score mål, men de hadde flere gode sjanser.
Olivier Occean hadde en brukbar sjanse i første omgang, mens Arild Sundgot og Anthony Ujah hadde store sjanser i andre omgang.
Både Sundgot og Ujah burde scoret søndag kveld.
53. minutt: Karim Essediri med meget bra innlegg, Sundgot fikk heade helt fritt fra fem meter, men en kjemperedning av keeper hindret scoring. Der skulle Sundgot ha scoret. 93. minutt: Steinar Pedersen sendte Ujah alene med keeper. Ujah prøvde å lobbe inn 1-0, men keeper sto oppreist og fanget ballen lett. Svakt avsluttet på en stor sjanse.
Ujah som er på prøvespill i LSK var frisk og god i den omgangen han fikk spille, men at han misset den store sjansen pluss et par andre ødela litt av inntrykket av spissen.
Solid bakover
Der LSK slet med å utnytte sjansene offensivt, var det bunnsolid bakover. Polske Polonia Warszawa skapte en stor sjanse i første omgang, men klarte ikke utnytte et spillemessig overtak. Det ble mye balltrilling fra polakkene, og LSK hadde god kontroll bakover.
Dermed har LSK holdt nullen i alle sine fire treningskamper så langt. Og når man ikke slipper inn mål, taper man heller ikke kamper. De tre første kampene endte alle med seier. Nybergsund (3-0) Strømmen (2-0) og GAIS (1-0) har blitt slått.
Kampen mot polakkene ble også Erling Knudtzons første for LSK. Den tidligere Lyn-spilleren fikk spille 76. minutter, men klarte aldri å markere seg noe særlig.
Skadet Johnsen
Marius Johnsen kom inn ved pause, men den skadeplagede forsvareren forsvant fort ut igjen. Med en ny skade. I det 65. minutt ble han grisetaklet av spissen til Polonia som stemplet Johnsen med strakt bein i ankelen. Johnsen måtte hjelpes av banen. Johnsen skulle sjekkes etter kampen, men det virket ikke som om det var brudd.
Den stygge taklingen førte også til at dommer Brage Sandmoen reduserte Polonia til ti mann.
LSK startet med dette laget (4-4-2):
Stefan Logi Magnusson – Karim Essediri, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen – Erling Knudtzon, Espen Søgård, Nosa Igiebor, Khaled Mouelhi – Olivier Occean, Arild Sundgot.
- Jeg ble truffet av en polsk panservogn, sier han.
La Manga (TV 2 Sporten): Marius Johnsen hadde ikke vært lenge på banen i søndagens treningskamp mot Polonia Warszawa før uhellet var ute.
En polsk spiller kom altfor seint inn i en tackling og traff ankelen med stor kraft. Stemplingen førte til direkte rødt kort og Johnsen hylte av smerte.
Se situasjonen i videovinduet øverst!
- Jeg ble truffet av en polsk panservogn. For å være helt ærlig visste jeg ikke hvor ille det var. Smertene var voldsomme. Jeg fryktet at ankelen lå i vinkel, sier Johnsen til TV 2 Sporten.
Ved hjelp av to personer klarte Johnsen å hinke av banen til behandling. Rett etter kampslutt var han usikker på omfanget.
- Nå må jeg først ise ned foten og sørge for at den akutte behandlingen blir gjort skikkelig. Seinere i kveld vil jeg bli undersøkt av de medisinsk ansvarlige i klubben. Akkurat når er det umulig å tippe noe, sier Johnsen med verdens største ispose rundt ankelen.
Lillestrøm har erstattet millionlønninger med unge spillere. Men Khaled Mouelhi får fortsatt over tre millioner i lønn.
La Manga (TV 2 Sporten): Kontrakten til Khaled Mouelhi ble skrevet under i Lillestrøms «bonanza»-periode for noen år siden med høye lønninger. Men den varer kun ut 2010.
- Jeg trives i Lillestrøm og det er fint å være her. Men det vanskelig å si noe om min fremtid i klubben. Jeg er ikke stresset nå, for kanskje gjør vi det bra denne sesongen og da endrer også den økonomiske situasjonen seg, sier Mouelhi til TV 2 Sporten.
- Lange kontrakter signert i en tid der økonomien var veldig god er en utfordring, men jeg synes vi har kuttet bra, mener trener Henning Berg.
- Forskjell på kontraktene nå og før
For under han har millionlønningen blitt kuttet drastisk og blitt erstattet med unge spillere – som får rundt en tidel av «Kikos» lønn. 13 av de 22 spillerne som er med på Lillestrøms treningsleir har kommet til klubben når Berg har vært trener.
- Det er klart det er store forandringer på ett år. Vi skreller fortsatt og det er mye å håndtere, det er ikke noe tvil om at det er sånn det er, sier Berg.
- Det er klart det er forskjell på som signeres i dagens marked enn for tre til fire år siden, fortsetter treneren.
Åpner for å gå ned i lønn
«Kiko» selv innser at han må bytte klubb for å holde på den gode lønnen eller gå ned i lønn i Lillestrøm.
- Jeg har en familie i Norge, så det er ikke så lett å avgjøre noe nå. Men jeg er fleksibel. Hvis prisene og lønningene går ned, så må jeg også gjøre det, sier han.
Vil bli topp seks
Tross kutt og en vanskelig sesong bak seg, Lillestrøm satser på å bli blant topp seks i årets Tippeliga.
- I fjor hentet vi mange nye, unge spillere, men i år har vi foreløpig bare hentet en. Vi er fornøyde med at det ikke er så store forandringer i år. Nå har vi bedre grunnlag, spillerne er mer kjent med trenerne, hverandre og hvordan vi skal spille. Dermed er samhandlingen og spillet mer stabile i år enn i fjor. Jeg mener vi har en god nok tropp til å klare topp seks, sier Berg.
- Jeg mener vi kan være blant de seks beste. Vi har en god blanding av unge spillere med gode ferdigheter og erfarne spillere, mener Kiko
Kommentar