Eksterne vurderinger av LSK foran 2010-sesongen

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

Eksterne vurderinger av LSK foran 2010-sesongen

Seriestarten nærmer seg! Som foran hver sesong er det på sin plass med en egen tråd med eksterne vurderinger/tips. I denne tråden limer vi inn tips/vurderinger etterhvert som de kommer, vi diskuterer ikke LSKs sjanser i 2010.

Første mann ut, Odds trener Dag-Eilev Fagermo:
    Jeg har tro på at Hareide får løftet Viking og at Lillestrøm kan gjøre det bedre, men er også sikker på at enkelte andre klubber vil gjøre det dårligere enn i fjor, spår Fagermo.
    (fra Odd Grenlands hjemmeside).
  • krisruds
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2005
    • 839

Stabæk Support vurderer LSK:

Last edited by RSP; 01.03.2010, 20:02.
    krisruds medlem av KFL siden 1996

OI OI OI nå har vi det morro :)

BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

Moderatormelding:
      Innlegg slettet. I denne tråden limer vi inn eksterne vurderinger av fuglas sjanser i 2010, diskusjonen tar vi i andre tråder.

Kommentar

• KrisB
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2008
        • 2923

Men at Lillestrøm topper denne tabellen er interessant. Jeg tror de kan gjøre det bra. Det virker som de har fått på plass det de manglet, med hurtige kanter og en bakromsspiss, sier TV 2-kommentator Øyvind Alsaker.
        iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• veiron
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6267

Samene i Tromsø vurderer LSK og Kanarifansen:

Kommentar

• merch
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2007
            • 938

Opprinnelig skrevet av El Caco
            VG Lesere tipper sluttabellen av 2010

http://www.vg.no/sport/fotball/folketabellen/

1Rosenborg Snitt 4.5

2Viking Snitt 4.4

3Lillestrøm Snitt 4.2

4Brann Snitt 4.2

5Stabæk Snitt 4.1

6Molde Snitt 4.1

7Vålerenga Snitt 4

8Odd Grenland Snitt 3.9

9Start Snitt 3.9

10Tromsø Snitt 3.9

11Strømsgodset Snitt 3.7

12Haugesund Snitt 3.6

13Aalesund Snitt 3.4

14Sandefjord Snitt 3.4

15Kongsvinger Snitt 3.3

16Hønefoss Snitt 3.1

tabelltipset per nå!
            lønningsdag er som et one night stand, du får rydda litt opp når de kommer, det er jævlig gøy når det holder på, plutselig
            sitter du der tomhendt med den skamfulle undringen om hva fan skjedde egentlig....

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Tips AS

8. plass: Lillestrøm

(05.03.2010 05:20)

Et mer spillende Lillestrøm-lag skal revansjere en heller skuffende fjorårssesong.

av Anders Bjørland

Etter en skuffende 11.-plass i fjorårets sesong, sikter Lillestrøm høyere opp på tabellen. Tips FotballExtra har tro på en bedre sesong for kanarifuglene, men tror ikke at Henning Bergs gutter klarer noe bedre enn en plass midt på tabellen.

Solide bakover, lange pasninger og sterke på dødball, slik har Lillestrøm fremstått i mange år. Vi kan vente oss en langt mer spillende utgave av Lillestrøm i årets sesong i følge lagets trener, Henning Berg.

- Vi har vist i treningskampene at vi spiller en annen type fotball enn tidligere, sier Henning Berg til Tips FotballExtra.

Lillestrøm har forsterket stallen med blant andre Tarik Elyounoussi som er på lån fra Heerenveen og tidligere Lyn-spiller, Erling Knudtzon .

Dette er to raske spillere som kan brukes i flere posisjoner. Raske vinger kan være en nøkkel for Lillestrøm som har hodesterke angripere i Arild Sundgot og Olivier Occean. Hvem som blir spissparet i en sannsynlig 4-4-2 formasjon er ikke avgjort.

- Vi har gode valgmuligheter på midtbanen og det er mange som kan score målene for Lillestrøm i år, sier Henning Berg som har hele seks spillere som kan spille på topp.

Henning Berg har satt en topp-seks plassering som målsetning for årets sesong, men innrømmer at tippeligaen er meget jevn og at en plass midt på tabellen fort kan bli en realitet for de gule.

Se opp for: Anthony Ujah. Har bøttet inn mål for Lillestrøm i treningskampene. Med flere raske alternativer på vingplassene og en stor sterk spiss ved siden av seg, kan vi forvente flere mål av unggutten.

PLUSS
              + Har beholdt de viktigste spillerne og har forsterket med flere spennende spilletyper. Tarik Elyounoussi kan tilføre mye til et litt stillestående LSK-angrep.
              + Unguttene har hatt sin debutsesong og vet hva de går til.
              + Har en god balanse mellom rutine og ungt pågangsmot.
              + Lars Kristian Eriksen og Marius Johnsen er skadefrie og i god form. To gode backer som kan bidra offensivt.

MINUS
              - Slapp inn mange mål i fjor og har ikke gjort store endringer i det bakerste leddet.
              - Har mistet en meget god keeper. Stefan Logi Magnusson og Andre Hansen er begge gode keepere, men ingen skiller seg ut som et klart førstevalg og holder vel heller ikke klassen til Otto Fredrikson.
              - Kan være avhengi av at flere av ungguttene slår til. Hvis en spiller som Nosa ikke slår til, kan det bli lite kreativitet i midtbaneleddet.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Moderatormelding:
                Minner nok en gang om at i denne tråden er meningen å legge inn eksterne tips/vurderinger. Diskusjoner tas i andre tråder. Hvis behov for en egen tråd for å diskutere eksterne tips - lag en!

Kommentar

• Stray Cat
                  Moderator
                  • Aug 2008
                  • 5918

Fra RBKweb: LSK på 6.plass (og enga på 5.)

6: Lillestrøm

Jeg hadde før fjorårsesongen enormt stor tro på Lillestrøm ,men jeg undervurderte hvor stor jobb det var for Berg og Bjarmann å rydde opp i etter Nordlie og Fjørtoft. Nå er mesteparten av søpplet borte og inn har som alltid med Berg spennede raske spillere og afrikanere kommet inn.

Magnusson viste seg som en meget god keeper etter at han kom inn midtveis ifjor og tror nok han vil levere nok en god sesong. I forsvaret er det gamle kjente som Pedersen, Kippe, Andresen og Johnsen som nok i sum kan danne et solid forsvar om enn litt traust. Forsvaret er også skadeutsatt og Lillestrøm har ikke så veldig mange gode alternativer i bakhånd. Kan bli et problem om Lillestrøm opplever skadeproblemer.

Midtbanen består av Igiebore som jeg synes hadde en god førstesesong og som nok kommer til å bli enda bedre i år. Ved sin side så har en trauste og hardtarbeidene Søgård eller Moehli som ikke har vært på sitt beste det siste sesongene. På kantene blir det nok stor fart med lovende folk som Knudtzon og Elyounossi med flere lovende alternativer i bakhånd. På topp har en tyngde i Sundgodt og Occean i sammen med raske Edwin som etter min mening er Lillestrøm sin beste spiss. Lillestrøm rekner nok med og håper at Occean skal heve seg etter fjorårets miserable sesong og leverer tettere opp mot det som gjorde at dem hentet han ifra Odd.

Spiller å se opp for:

Edwin viste allerede ifjor mye flott og med Berg sin historie med afrikaimporter så tror jeg han kan vise seg som nok et afrikansk kupp fra Berg sin side.
                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• hoyt
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 2850

VG-lupen tipper i dag LSK på en 7.plass.
                    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                    - Nosa

Kommentar

• KFL41
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2004
                      • 3648

Resultatservice, nyheter, videoer og sendeplan for sport i radio og TV. Oppdater deg på sportsnyheter fra inn- og utland på NRK Sport.

Scheie tipper oss på 7. (klikk på bildene til de andre ekspertene for å se dems tips)

Kommentar

• superbøffel
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 5611

Aftenposten og Lars Tjernås tipper LSK på en 8. plass i dagens papirutgave.
                        Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• Robiwan
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2006
                          • 603

Opprinnelig skrevet av KFL41
                          http://www.nrksport.no/fotball/eliteserien/1.7024623

Scheie tipper oss på 7. (klikk på bildene til de andre ekspertene for å se dems tips)
                          Karl-Petter Løken nedjusterer sin LSK-optimisme. Fra LSK på første plass to år på rad(hvis jeg ikke husker feil) tipper han oss nå på 4.
                          Skal du eller noen du kjenner ta teoriprøven til bil, last ned appen våres gratis https://itunes.apple.com/no/app/f-rerpr-ven/id577233339

Kommentar

• Lars
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 6156

Svært god analyse av LSK i denne bloggen: http://grannes.blogspot.com/2010/03/...g-for-lsk.html

Tips: 6. plass.

For en gangs skyld treffer en supporter av et annet lag på det aller, aller meste.

Kommentar

• Brækken
                              Seniormedlem
                              Forumsadist
                              • Jun 2007
                              • 109

VPN.no har sin egen presentasjon av Fugla, men jeg klarer ikke i farta se hvilken plassering de tipper LSK på (Hvis jeg bar gidder å lese litt ser jeg de tipper LSK rundt midten av tabellen)

Last edited by Torolf; 08.03.2010, 11:44.
                              Team Wenche Myhre

Kommentar

• HSft
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2004
                                • 6111

Opprinnelig skrevet av Brækken
                                VPN.no har sin egen presentasjon av Fugla, men jeg klarer ikke i farta se hvilken plassering de tipper LSK på (Hvis jeg bar gidder å lese litt ser jeg de tipper LSK rundt midten av tabellen)

http://www.XXX.XX/XXX_XXXXXXX/lillestroem_2010
                                Om den først skal nevnes må vi vel paste hele skiten så folk slipper å bli frista til å klikke seg inn der.
                                Opprinnelig skrevet av VPN
                                LSK representerer alt som er verdt å hate her i livet. Laget foraktes ikke bare av oss, men av de aller fleste. Dessverre overlever de nok enn sesong og ender et sted rundt midten av tabellen.

Sagbruksstedet, denne bebyggelsen som utgjør en del av Oslo tettsted og fungerer som et regionssenter for Romerike (ref. Store Norske Leksikon), er fremdeles fullstendig blottlagt for sjarme. Til tross for at de bestemte seg for å kalle stasjonen en by i 2007.

For mange representerer LSK alt som er verdt å hate her i livet. Med god grunn.
                                Andre er litt mer pragmatiske og hevder dette laget, som lar seg identifisere med en sykelig gulfarge, ikke vekker de store følelsene.
                                Sånn kan dere ikke ha det!

Mer enn noen annen klubb ønsker LSK å ødelegge drømmer, våre drømmer.
                                At man ikke har forstand til å hate noen som søker havari av dine drømmer er fullstendig forrykt.
                                Av dette kan vi konstatere at alle skal, og bør, hates.

Spesielt med LSK er at de også foraktes. Ikke bare av oss, men av de aller fleste.
                                Dette kan skyldes fullstendig usympatiske spillere som synes det er helt naturlig å lemleste motstandere, lage mål med hendene, hindre mål med hendene eller true med søksmål på grunn av en strekk i eget lår.
                                Keeper
                                Stefan Logi Magnusson skal hindre motstandernes forsøk på å klinke ballen i kassa.
                                Foruten at ”logi” betyr noe sånt som vitenskap, eller lære, er dette en relativt ukjent spiller i Norge.
                                Han kom til Lillestrøm i 2009 fra KR Reykjavik, og har ikke rukket å spille mer enn tre a-lagskamper for sin nye arbeidsgiver.
                                Forsvar
                                På Åråsen satsets det på et komplett usympatisk forsvarsspill og da trenger man også smakløse spillere for å følge taktikken.
                                Frode Kippe og Karim Essediri er personifiseringen på manglende sjarme, fullstendig smakløshet og fristilt fra sympati og er således perfekte profiler for Lillestrøm generelt og i forsvar spesielt. Begge har lange rulleblad bør være en solid utfordrer for enhver motstander som vil lage mål mot Lillestrøm. Spesielt om de ønsker bein fri for brudd i samme slengen.

All den tid dommerne synes holding, lugging og klyping innenfor 16-meteren er helt greit, har Lillestrøm altså et svært godt forsvar.

Midtbane
                                Lillestrøm erkjenner at de har ett stykke igjen før de blir like usympatiske som FC Lyn Oslo og har derfor forsterket midtbanen med Erling Knudzon. Sammen med superveteranen Espen Søgård og klubbhora Tarik Elyounossi har Lillestrøm en potensielt frekk midtbane med kvaliteter nok til å skade opptil flere motstandere i en kamp.
                                Selvsagt har også Lillestrøm skaffet seg et par Nigerianere som Hassane Dosso og Emanuell Nosa Igiebor. Her er det grunn til å tro på finspill og frekke gjennomspill.

Selv om publikummet på Åråsen neppe synes slikt spill er all verden å klappe for.

Angrep
                                Navn som Oliver Occean og Arild Sundgodt får testiklene til å krympe seg i skam over å være mann.Fremfor lekre avslutninger og vakre finter av motstandere velger dette angrepet å løpe gjennom enhver som står i deres vei.Ikke er det flott å se på, ikke blir det mange mål av det.Halmstrået er Anthony Ujah og Edwin Eziyodawe, dersom disse får spilletid kan man faktisk bevitne magiske øyeblikk. Sett med LSK-øyne.
                                Trener
                                Henning Berg, mannen som ble utnevnt til riksdverg på Golden Goal, gjorde det godt i en klubb uten spillere, uten sjarme og uten penger.
                                Nå leder han et lag med penger og spillere.
                                Fjoråret viste ikke at Henning fikk bedre resultater med flere ressurser, likevel vet vi at mannen tross alt har et potensial.
                                Videre kan vel mannen også omtales som en profil, selv om vi gjerne hører ”profil” som et positivt ladet ord.
                                Oppsummering
                                En del av forutsetningene for å lykkes ligger til rette for Lillestrøm SK. Samtidig ligger alt til rette for å mislykkes.
                                Dersom resultatene uteblir har klubben sterke investorer i ryggen som kan kjøpe laget ut av ett hvert problem.
                                Problemet er bare at investorene forlanger å få sysle med det sportslige. Historien viser at dette sjelden er gunstig.
                                Antageligvis klarer heller ikke Lillestrøm SK å leve opp til forventningene om å være et stabilt topplag og havner et sted midt på tabellen.

Lillestrøm i tall
                                Keeper: 4
                                Forsvar: 7
                                Midtbane: 6
                                Angrep: 4
                                Trener: 8
                                Økonomi: 6
                                Publikum: 7
                                Totalt: 42

Kommentar

• morten
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 2156

Rekdal har trua på de som har satset ungt..

Derimot tror han lagene som kjørte en konsekvent ungdomslinje i fjor - som Lillestrøm og Aalesund - kan få nyte godt av det i år.

- Lagene med unge spillere som fikk en del erfaring i fjor har en fordel, de har spilt på seg lærdom. Det er ikke unaturlig at Lillestrøm tar et steg opp denne sesongen, og det samme gjelder oss. Samtidig kan det stoppe opp også, sier Rekdal.

Badekar
                                  http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

ABC Nyheter tipper LSK på 8. plass

ABC Nyheter tipper eliteserien 2010

Starter klatringen mot toppen

8. plass: Lillestrøm

Fornyelsen av LSK vil allerede i år begynne å bære frukter. Henning Berg styrer laget litt høyere enn i fjor, men de er fortsatt en «middelhavsfarer».

tirsdag, 9. mars 2010 - 10:01

Geir Råve

(ABC Nyheter): Lillestrøm Sportsklubb tar fatt på sin 36. strake sesong i den øverste fotballdivisjonen i Norge.

Det vil etter årest sesong også bli 37.

For Henning Bergs ryddesjau i spillerstallen vil trolig allerede i år begynne å vise seg som lønnsom. Én etter én har forlatt Åråsen og de som har blitt igjen har stått opp i tunge tider hvor nedrykksspøkelset har truet etter nesten hver eneste serierunde de to siste årene.
                                    I år tar LSK store steg og styrer godt unna de siste tabellplassene. Det er først om noen år at Lillestrøm Sportsklubb kan håpe på medaljer, men 2010 vil vise at klubben har gjort mye riktige den siste tiden.

Gode unge spillere
                                    For i tillegg til å starte en prosess med å rendyrke laget med spillere han selv ønsker, har den tidligere landslagsspilleren stått knallhardt på at unge spillere skal få muligheten. I fjor spilte Ruben Gabrielsen, Stian Ringstad, Mathis Bolly og Edwin Eziyodawe ganske mye for Romerikes stolthet. Noe skyldtes skader på andre viktige brikker, men uansett hvordan man vrir og vender på det så var unggutta med på å holde skuta flytende til slutt.

De ble matchet forsiktig, men klokt.

Det vil man få igjen for i år.

For LSK har overtatt rollen Lyn i alle år har hatt i Eliteserien; å ta vare på de unge spillerne i klubben.

Spennende kjøp
                                    Lillestrøm vil også i årets sesong gå på en del smeller, men laget er forsterket noe siden i fjor. Lillestrøm gikk på elleve tap i 2009. Men hele syv av kampene tapte man med ett mål.
                                    Årets spillerinnvesteringer kan være de som snur mange av ettmålstapene til poengfangst for Kanarifuglene. Det betyr igjen et lite byks på tabellen.
                                    Av de nye spillerne er det knyttet mest spenning til Tarik El Younoussi (fra Herenveen) og Erling Knudtzon (fra Lyn) - og det med rette.
                                    To driblesterke unggutter med litt forskjellige styrker som vil utfylle - og utvikle - Lillestrøm.
                                    De fleste husker Tarik fra den siste tiden i Fredrikstad. Han snurret rundt med alt og alle og scoret på bestilling på «Værste». Filosofien er enkel - sette fart, utfordre og søke nettmaskene til motstanderen.
                                    Knudtzon har naturlig nok druknet litt i Lyn de siste årene, særlig i fjor. Hvordan skal man få vist seg frem ute på kanten nå ballen stort sett befinner seg 25 meter fra eget mål og svært sjeldent ute ved kalken i den offensive delen av spillet?

I år blir det annerledes.
                                    Knudtzon med sin ekstreme fart kommer seg ofte ned til dødlinja for å slå innlegg. Inne midten venter trolig en hodesterk Arild Sundgot eller en Olivier Occean. Det lukter nettsus av slike tilvekster.

God blanding
                                    Totalt sett så vil LSK anno 2010 være en god blanding av ungt og erfarent.
                                    I mål vil Berg ha en solid sisteskanse i Stefán Logi Magnússon, selvutnevnt Islands desidert beste burvokter.
                                    I forsvaret vil Frode Kippe styre skuta fra sin sentrale rolle og ved sin side får han mest sannsynlig med seg Steinar Pedersen eller Pål Steffen Andresen. Sidebackene vil bli bekledd av Lars Kristian Eriksen og Karim Essediri.
                                    På midten får Tarik og Knudtzom ansvar for hver sin kant, Tarik til høyre og Knudtzon til venstre. Sentralt i banen vil Mouehli og Igibor styre med sin kreativitet.
                                    Helt fremme har LSK hentet spennende Anthony Ujah fra Warri Wolves i Nigeria. Han vil trolig danne spisspar sammen med Sundgot.
                                    Og for første gang på flere år har LSK bred dekning av solide kort på alle plasser. Skulle noen slite har Berg muligheten til å kaste innpå spillere som Johnsen, Søgård, Dosso med flere.
                                    Men det største spørsmålstegnet blir om LSK scorer nok mål. Vi tror det blir flere enn i fjor noe som igjen betyr noen plasser opp på tabellen.

Og endelig på trygg avstand ned til dumpekandidatene.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

Tippeligatipset 2010 - Nummer åtte: Lillestrøm

Petter Myhre tror Nosa kan bli LSKs Makhtar Tioune hvis han holder seg skadefri.

Vårt tips til plass nr. 8: Lillestrøm
                                      Plassering i 2009: 11
                                      Stadion: Åråsen stadion (Kapasitet på 12500)
                                      Trener: Henning Berg
                                      Toppscorer i 2009: Arild Sundgot (11 mål)
                                      Supporterklubb: Kanari-Fansen Lillestrøm
                                      Egen målsetting: Å være blant de seks beste
                                      Meritter: Seriemestere 1958/59, 1976, 1977, 1986, 1989. Cupmestere: 1977, 1978, 1981, 1985, 2007.
                                      Fakta om byen: Lillestrøm er en by i Skedsmo kommune i Akershus fylke med ca. 14 000 innbyggere. Byen ligger ca. 18 km fra Oslo sentrum.

Petter Myhres vurdering av lagdelene:
                                      Keeper: Stefán Logi Magnússon er Henning Bergs soleklare valg mellom stengene. God backup i U21-landslagskeeper André Hansen.
                                      Forsvar: Frode Kippe ser bedre ut enn på lenge, får Johnsen eller Pedersen som makker. Anvendelige Lars Kristian Eriksen sørger for god dekning på begge backene. Essidiri det offensive alternativet.
                                      Midtbane: Nosa Igiebor er en veldig spennende spiller, men makker Søgård eller Mouelhi må prestere bedre enn de 2 siste sesongene. Stort tempo på kantene i Elyounoussi og Knudzon.
                                      Angrep: Offensivt stilskifte i Lillestrøm foran denne sesongen. Anthony Ujah og Edwin Eziyodawe gir LSK fart og uforutsigbarhet sammen med stortalentet Sigurdarson. Olivier Occean og Arild Sundgot er alternativer dersom Berg ønsker å variere.

Petter Myhres tre profiler:

1) Emanuel Nosa Igiebor: Viste allerede i 2009 at han har det lille ekstra, og da spesielt offensivt. Kreativ spiller som er god én mot én offensivt, og har evner til å bli LSK sin Makhtar Tioune hvis han holder seg skadefri.

2) Björn Bergmann Sigurdarson: Et av de største talentene i TL, holder fortsatt junioralder. Kan bli toppspiller i en bedre liga enn den norske hvis han får orden på skadeproblematikken sin som dessverre har vært omfattende.

3) Frode Kippe: Symbolet på den typiske LSK stopperen, stor, sterk, kompromissløs i duellspillet og god på offensive og defensive dødballer. Kaptein og premissleverandør for de yngre fremadstormende i klubben.

Kommentar

• mrognan
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2008
                                        • 849

RB tipper oss på 6. Plassen over søpla!

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article5017333.ece

Kampen mot Rosenborg

LILLESTRØM:Rosenborg blir laget å slå for de som ønsker å bli seriemester. RB-sporten tror ingen klarer det i år heller. Men det blir jevnere enn i fjor.

RB tipper Tippeligaen

Slik tror RB-sporten tabellen i Tippeligaen vil se ut i november. Begrunnelsen kan du lese her!
                                        1. ROSENBORG
                                        2. MOLDE
                                        3. STABÆK
                                        4. VIKING
                                        5. ODD
                                        6. LSK
                                        7. VÅLERENGA
                                        8. BRANN
                                        9. START
                                        10. STRØMSGODSET
                                        11. TROMSØ
                                        12. AALESUND
                                        13. HØNEFOSS
                                        14. HAUGESUND
                                        15. SANDEFJORD
                                        16. KONGSVINGER

LES OGSÅ:

RB tipper Tippeligaen 11.03.10 - 15:18

KOMMENTAR: Morten Svesengen, sportsleder

Trønderne har det beste laget, den beste troppen og mest penger. Det betyr at de kommer til å vinne den norske serien også i 2010.
                                        Egentlig er Rosenborg selv sin største motstander to dager før serien sparkes i gang.

Må løse Hamrén-avskjeden

RBK er klubben med de aller største forventningene, og de fleste tror de vinner igjen.
                                        Den største og mest avgjørende utfordringen sett fra utsiden er hvordan det vil påvirke Rosenborg at treneren deres, Erik Hamrén allerede har begynt i sin neste jobb som svensk landslagssjef.
                                        Han slutter uansett til høsten, men Rosenborg jobber garantert hardt for å skaffe en fullgod erstatter i god tid før svensken definitivt forsvinner.
                                        Hvis Rosenborg ikke klarer å håndtere trenersituasjonen på en god måte kan seriegullet ryke.

Arvtaker i kø

For det mangler ikke på gode utfordrere til trønderne denne sesongen.
                                        Molde var nærmest i fjor, og selv om Mame Biram Diouf er borte, har klubben skaffet gode nok erstattere. I sum ser faktisk Molde litt bedre ut.
                                        Stabæk har gjenforent sin gamle stjerneduo Nannskog og Gunnarsson, og om forsvaret holder stand kan de gripe muligheten om Rosenborg slurver.
                                        Viking er laget som har brukt mest penger på å styrke laget sitt. Med Åge Hareide som trener i tillegg, vil siddisene bli en medaljeutfordrer denne sesongen.

LSK kan overraske

LSK blir også bedre denne sesongen. Får Åråsen-klubben en god start, kan de henge med i toppsjiktet igjen etter to år i bunnstrid.
                                        Mannskapet er spennende og har flere profiler i emning. LSK kan derfor overraske mange og kjempe helt i toppen.
                                        Men realistisk sett må de sannsynligvis kjempe med Odd, Vålerenga og Brann om plassene bak de fire lagene som ser best ut før seriestart. Noen ny nedrykkskamp har vi ikke tro på.

Svakere nykommere

Tradisjonelt inneholder norsk fotball overraskelser i begge ender av tabellen. Men sett på forhånd bør det gå et lite skille mellom de åtte som er nevnt, og de åtte som RB-sporten tipper på nedre halvdel.
                                        Vi tror Start, Strømsgodset, Tromsø og Aalesund bør være gode nok til å holde seg unna bunnstriden, meningen av de fire er bedre enn at de med en svak åpning kan få nervepirrende høstrunder mot slutten av sesongen.
                                        De siste sesongene har nykommerne overrasket. I fjor rykket ikke noen av dem ned heller.
                                        Men Hønefoss, Haugesund og Kongsvinger som rykket opp fra Adeccoligaen i fjor høst, holder ikke samme standard som sine forgjengere.
                                        Derfor blir det nedrykkskamp sammen med Sandefjord som vil få et tøft andreår.
                                        Hønefoss har styrket laget sitt mest av disse fire, og bør derfor gå klar av både nedrykk og kvalifisering. For de tre andre blir det tøft å overleve.
                                        Morten

Kommentar

Working...