Om spissene - og misbruk av Occean

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Om spissene - og misbruk av Occean

    Under den lovende og spennende kampen mot Zenit stussa jeg, igjen, på et av Hennings merkeligste og for meg mest uforklarlige spillervalg. I første omgang starta han med Sundgot og Occean sammen på topp, et valg som er greit nok, og som jeg skreiv en egen tråd om i fjor.

    Occean og Sundgot er "like" bare på den måten at de er store, høye (luftsterke) og ikke spesielt raske. Ellers er de ganske forskjellige og kan utfylle hverandre på en OK måte: Sundgot er etter min vurdering nesten uovertruffen som møtende (feilvendt) spiss. Han har et godt mottak og er god til å orientere seg om medspillerne og til å få ballen videre, oftest litt tilbake eller ut på sidene, men også videre framover på banen, både med beina og huet. Derimot har han liten gjennombruddskraft og er ingen topp avslutter i kamp med forsvarere eller aleine med keeper (ikke at det skjer så veldig ofte...).

    Occean er råsterk, vanskelig å ta fra ballen, og har faktisk en viss gjennombruddskraft, ikke på farta, men nettopp på krafta, i kamp med både en og to forsvarere, og har mange ganger vist seg som en god avslutter med begge bein (ikke bare i cupfinalen 2007), når han har kamprutine og selvtillit, og han er også en god avslutter på huet.

    Men han er en ELENDIG møtende spiss. Mottaket er ofte som en betongvegg: To ganger i løpet av samme minutt (60. minutt) i kampen mot Zenit spratt en ikke alt for hard ti meters pasning fem meter av beinet til Ollie og ødela først et godt angrep, og skapte i neste situasjon et farlig brudd på egen halvdel. Når Ollie vinner på huet, detter ballen altfor ofte ned i beina på en motspiller; Ollie har ikke fotballforståelse til å orientere seg godt nok og raskt nok om medspillerne, og/eller ferdigheter til å få ballen dit han vil. Altfor ofte holder Ollie godt på ballen, men blir omringa av to-tre motstandere før han får gjort noe med den. Ollie MÅ derfor spille rettvendt spiss.

    Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det var Sundgot som ble tatt av og Ollie som spilte første halvdel av andre omgang, når Anthony Ujah kom inn som rettvendt gjennombruddsspiss: Da var det Ollie han skulle bytta med, ikke Arild. Det samme skjedde i fjor. Etter å ha spilt sammen noen kamper i starten, sleit Ollie blant annet med sin "hemmelige" tåskade og Arild med ryggen. Da begge ble skadefrie, ble Ollie valgt som møtende spiss og Arild benka lenge (på tross av klart høyere effektivitet i mål etter spilletid), noe jeg skjønner mindre og mindre av jo mer jeg tenker på det.

    Av spissene våre er Arild det opplagte valget som møtende spiss når vi spiller 4-4-2 med en møtende og en rettvendt spiss (Arild gjorde, som jeg stadig maser om, en god jobb som midtspiss i 4-3-3 så tidlig som i 2004). Arild har derimot ikke utprega rettvendte egenskaper (selv om han kommer etter, beveger og posisjonerer seg klokt og ofte kommer til avslutninger når angrepet når boksen, og til forskjell fra sine første år i klubben nå er blitt en dukk-opp måltjuv inne i både seksten og fem). Men selv ikke en med nicket "gilbert" vil beskylde Arild for å ha fart og gjennombruddskraft....

    Ollie kan BARE brukes som rettvendt, og har svakheter også der, selv om han til tider gjør en strålende jobb, er han til tider skuffende svak. Edwin er vår mest utprega rettvendte bakromsspiss (og Fredrik G omtrent like mye). Bjørn er vel potensielt vår mest komplette spiss og kan spille begge roller (til og med samtidig...). Tony Ujah kan også se ut til å være mer anvendelig enn Ollie (slik sett har jeg en viss sympati for ideen om å selge Ollie og kjøpe Ujah).

    Hvis noen faktisk kan forklare meg hvordan Henning tenker når han, både i fjor og i begynnelsen av andre omgang mot Zenit, velger Ollie framfor Arild som møtende spiss, hadde det vært meget overraskende og en stor intellektuell og analytisk prestasjon.

    gilbert
  • kinstad
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2007
    • 406

    #2
    Mulig jeg tar feil, men har ikke Berg uttalt seg om at Occean trenger kamptrening etter det lange skadeavbrekket i 2009. Berg ser nok helst at spissene blir i så bra form som mulig før seriestart og da var det kanskje ikke hvem som var best på hva som var avgjørende i hans beslutning.

    Jeg må få legge til at om dette stemmer er det et tøft men samtidig behersket valg. Syntes det i så fall er bra at han tenker på hva enkeltspillere TRENGER for å bli bedre for laget, og ikke bare om laget trenger spilleren.
    ________
    -Life is what happens while you are busy makeing plans.

    Kommentar

    • HSft
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2004
      • 6079

      #3
      Det er vel heller ikek gitt at vi alltid må spille med en møtende spiss og en bakromsspiss. Virker som om Berg liker å spille med to mer bevegelie spisser mot lag som presser oss. Sundgot blir litt statisk og for treig til å rekke å følge etter i angrepet om vi spiller mot lag som spiller oss lave og som vi må kontre på, og ofte slår blindt i bakrom mot.

      Tror dette er litt av grunnen til at disse to ble valgt i 2. og også litt av grunnen til at OO og EE ble valgt f.eks mot rosenborg på Lerkendal.

      Kommentar

      • kimmern
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jun 2005
        • 1174

        #4
        selg

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3208

          #5
          Det er riktig, som jeg også skreiv, at Ollie, for å spille opp mot sitt beste, ser ut til å være mer enn vanlig avhengig av tillit og kamptrening for på den måten å få selvtillit og å tørre å utfordre, trå til og gå på avslutninger.

          Jeg er også veldig åpen for argumentet om at spillere (også andre, særlig unge og uprøvde) må få prøve seg, og at det noen ganger kan gå på bekostning av det som ville vært det beste laget for en gitt kamp. Det er en del av en nødvendig avveining mellom kortsiktig taktikk og langsiktig strategi, mellom "å ta én kamp om gangen" og over tid å bygge opp et lag som kan vinne flere kamper.

          Men hvis det er trenerteamets argument for å gi Ollie spilletid, gir det ikke særlig mye mening når han etter min vurdering nettopp ikke lykkes i den ekstra spilletida, der han er plassert i en rolle han ikke mestrer: Det gir verken nyttig erfaring eller særlig selvtillit.

          En mulighet, hva gjelder kampen mot Zenit, er at Henning veit hva Arild kan og står for, men ville gi Ollie enda en (forhåpentligvis siste) sjanse til å spille møtende, feilvendt spiss. Men konklusjonen etter den sjansen bør i så fall være klar.

          Som jeg også skreiv, dette gjelder hvis vi spiller med en møtende og en rettvendt spiss. Ollie kan naturligvis spille i andre kombinasjoner, iallfall så lenge han brukes rettvendt.

          gilbert

          Kommentar

          • stian
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Sep 2004
            • 156

            #6
            kjøpe ny spiss?

            Jeg sliter virkelig med å se hvorfor vi skal kjøpe en nyspiss. Er vel den plassen vi har flest spillere. EE, OO, LEGENDEN, BBS(føler jeg glemte noen nå). Det vil si at hvis begge spissa våres blir skada, så har vi fortsatt en start elver. Jeg vil også si at alle de spissene holder ett bra nivå. Trenger vi derfor kjøpe en ny spiss, og gi denne spilleren lønn?
            stian;);)

            Kommentar

            • Andt
              Juniormedlem
              Bøffelpromp
              • Feb 2010
              • 18

              #7
              Takk for glimrende innlegg, gilbert. Støtter fullt ut spørsmålstegnet ved å ha Occean som den møtende spissen. Der fungerer han simpelthen ikke, og har heller aldri fungert. Skal han misbrukes på den måten er det bare å selge i neste vindu. Eller selge uansett, når jeg tenker meg om, fordi han er ferdigspilt her.

              Ujah har et betydelig større potensiale. Jeg er mer fristet av kombinasjoner med Bergmann og Edwin eller Ujah, fordi Bergmann er komplett og kan fungerer både som oppspillspunkt og bakromsspiss, mens de sistnevnte kan være bakromstruende når bergmann er møtende. Da får vi i det hele tatt veldig komplette og uforutsigbare spisser, hvor begge også er svært gode til å sette press på forsvarsfireren i større grad enn Occean.

              Kommentar

              • JMKANARI
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Oct 2007
                • 170

                #8
                Fullstendig enig med Gilbert. Han er åpenbart tilhenger av Sundgot, og den klubben melder jeg meg gjerne inn i. Ja, han har åpenbare mangler på fart, og kan således ikke brukes som bakromsspiss. Jeg mener derimot at egenskapene som skapende kraft er såpass store at han fortjener en plass i 11`eren. Da sammen med en eksplosiv og kjapp bakromsspiss. Om dette blir Edwin, Björn eller denne nye Ujah er for meg urelevant.

                Occean kan det i mine øyne ikke bli, da jeg ser på ham som rett og slett for dårlig. En god og svært sterk hodespiller, ja, men resten av pakka er simpelthen ikke god nok.

                Konklusjonen blir da - som jeg tror jeg har mange med meg på - å selge Occean, og hente denne Ujah. Har ikke sett ham selv, men ryktene sier at vi snakker om en hotshot her. Det kan man ikke akkurat si om OO...
                Krysser fingra for en ny Tom Lund snart...

                Kommentar

                • reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13277

                  #9
                  Ollie har putta tre mål og er vår suverene toppskårer så langt. Minner det om sviktende selvtillit? Mest spennende var at en av dem kom på et kanonløp i bakrom da han så at nosa snappet ballen. Mannen har målteft. Vi har mange spennede på gang, men til syvende og sist er det de som putter som skal spille. The proof is in the pudding.
                  Last edited by reka; 15.02.2010, 10:14.

                  Kommentar

                  • PA
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2004
                    • 500

                    #10
                    jeg er enig med de som sier vi skal hente inn Ujah.

                    men som jeg ser det håper nok Berg på og få solgt enten Occean eller Gilbert før han henter Ujah.
                    jeg er redd vi ikke får solgt noen av spissene vi allerede har i troppen dette vinduet.
                    Så om det er riktig og hente Ujah vet jeg ikke. Om vi henter han sitter vi med 6 spisser om jeg ikke har regnet feil i farta.

                    Jeg ser det slik at vi får holde ut med Occean og Sundgot denne sesongen. (kontraktene går ut)
                    Så henter vi Ujah neste år. (om ikke noen andre har plukket han opp)
                    Last edited by PA; 15.02.2010, 11:50. Begrunnelse: fikset på tekst

                    Kommentar

                    • mooph
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Aug 2005
                      • 1496

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av PA
                      Jeg ser det slik at vi får holde ut med Occean og Sundgot denne sesongen. (kontraktene går ut)
                      Så henter vi Ujah neste år. (om ikke noen andre har plukket han opp)
                      Hvorvidt vi skal vente er jo litt avhengig av hvor høy lønn Ujah forlanger, det er kanskje verdt noen kroner å hente ham nå istedenfor spissjakt til høsten.

                      Dersom Ujah kommer kan det vel tolkes dithen at B Gjengen finner det lite sannsynlig at både OO og Gilbert er her til neste år...
                      Fugla mot nye høyder

                      Kommentar

                      • Kjell.T.Ring
                        Poll St. Ring
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Dec 2005
                        • 11796

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av mooph
                        Hvorvidt vi skal vente er jo litt avhengig av hvor høy lønn Ujah forlanger, det er kanskje verdt noen kroner å hente ham nå istedenfor spissjakt til høsten.

                        Dersom Ujah kommer kan det vel tolkes dithen at B Gjengen finner det lite sannsynlig at både OO og Gilbert er her til neste år...
                        Er 99% sikker på at Occean får gå gratis hvis noen vil ha han, og er helt sikker på at han ikke spiller her neste år.
                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                        Kommentar

                        • PA
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Mar 2004
                          • 500

                          #13
                          Er 99% sikker på at Occean får gå gratis hvis noen vil ha han, og er helt sikker på at han ikke spiller her neste år.
                          Det virker som at vi ikke gir han bort gratis før kontrakten går ut
                          Hvor mye vi krevde er et godt spørsmål.

                          Kommentar

                          • gilbert
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 3208

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av reka
                            Ollie har putta tre mål og er vår suverene toppskårer så langt. Minner det om sviktende selvtillit? Mest spennende var at en av dem kom på et kanonløp i bakrom da han så at nosa snappet ballen. Mannen har målteft. Vi har mange spennede på gang, men til syvende og sist er det de som putter som skal spille. The proof is in the pudding.
                            Langt på vei enig, selv om jeg blir stadig mer i tvil om Ollie kan utnytte det utviklingspotensialet jeg mente å se tidligere: Det trur jeg ikke lenger at han har. Men at han skårte 11 og 12 mål i 2007 og 2008 (ca ett i annen hver kamp han spilte) kan ingen nekte for. I 2009 ble det bare to mål på 14 kamper, men da som kjent med mye skader (til dels, og særs uklokt, med "hemmelig" tå-skade). Min innvending går på bruken av Occean. At han har skårt tre i treningskampene kan tyde på at han er på gang mot 2007-2008-form, og da har vi absolutt bruk for ham, rett brukt og rett vendt (mot målet). Men jeg sitter litt på gjerdet når det gjelder hvor viktig han faktisk er for laget, og trur ikke han får (eller bør få) fornya kontrakt. Kan vi få litt igjen for salg før kontrakten går ut, så selg gjerne: Gode rettvendte spisser kan vi som kjent finne i stallen allerede (Edwin, Bjørn, Fredrik og nå trolig også snart Tony Ujah).

                            Arild derimot, bør få fornya kontrakt. Selv som møtende, feilvendt spiss, lengst fra skåringsmulighetene, satte han 11 på et par og tjue kamper i fjor, og var nr seks på toppskårerlista, og helt i toppen på effektivitet per spilletid. I stallen nå er det bare han, og dels Bjørn, som kan spille møtende på en så god måte. At han er en legende og et "ikon" er for meg en bonus, men ikke god nok grunn til kontrakt eller spilletid: Han er rett og slett mer enn god nok, fortsatt.

                            gilbert

                            Kommentar

                            • *46*

                              #15
                              Det spørs om ikke flere ønsker underskriften til årets toppscorer i TL2010 til høsten?

                              Kommentar

                              • HSft
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2004
                                • 6079

                                #16
                                Om Edwin hadde tatt straffene i fjor hadde han trolig endt på 9 mål i sin første sesong i tippeligaen mens Sundgot hadde hatt 8. Sundgot er en ok spiller, men han er faktisk ganske overvurdert på forumet her. Litt rart ettersom han vel ikke helt er typen som blir hypa opp.

                                Håper Bergmann og Ujah tar et par steg sammen og blir brukt i en del kamper i år. Fint å ha spillere som Sundgot i bakhånd ettersom de er litt usikre kort. Potensialet er dog ikke så usikkert.

                                Kommentar

                                • LSK N/B
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Apr 2006
                                  • 830

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av HSft
                                  Om Edwin hadde tatt straffene i fjor hadde han trolig endt på 9 mål i sin første sesong i tippeligaen mens Sundgot hadde hatt 8. Sundgot er en ok spiller, men han er faktisk ganske overvurdert på forumet her. Litt rart ettersom han vel ikke helt er typen som blir hypa opp.

                                  Håper Bergmann og Ujah tar et par steg sammen og blir brukt i en del kamper i år. Fint å ha spillere som Sundgot i bakhånd ettersom de er litt usikre kort. Potensialet er dog ikke så usikkert.
                                  Kan jo hende at han ikke er overvurdert, men at mange av oss her på forumet verdsetter lojalitet, selv om man sjelden vinner kamper med det.

                                  Personlig synes jeg det er befriende at forumet klarer å se positive sider ved spillere...
                                  03.08.08 på felt F skjedde det for første, andre og tredje gang!

                                  Nei til NFF!

                                  Kommentar

                                  • andersmm
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2006
                                    • 5764

                                    #18
                                    Ta en titt på LSK-TVs rundtur på La Manga leiren. I en sekvens sitter Ollie og Arild og spiller poker. Det fremgår ganske tydelig fra bildene hvem som har spilleforståelse av de to.
                                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                    Kommentar

                                    • Grusom B
                                      Generalissimo Bellisimo
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6248

                                      #19
                                      Moderatormelding:

                                      Ettersom visse moderatorer ikke klarer å holde seg innenfor tema har jeg blitt nødt til å flytte over en haug med meldinger til tråden om Arilds nye kontrakt. Makan.
                                      Ni principe ni rey...

                                      D10S!

                                      Kommentar

                                      • BennyLem
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 2902

                                        #20
                                        I dag var han stiv!

                                        Mange gode involveringer, i tillegg til flott scoring.

                                        Selve scoringen viser nok en gang at han kan mer enn å nikke. Godt løp, godt mottak, god balanse, og presis avslutning med venstre. Stivt!
                                        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                        Kommentar

                                        Working...