Nyheter mars 2010

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

TV2 Sport

Tippeliga-klubbene sponses med 588,5 millioner kroner
    Lillestrøm:

Hovedsponsor: Nordea
    - Lillestrøm lander på et sted mellom 35 og 40 millioner kroner, opplyser Åråsen-klubben.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

lsk.no

Aalesund på søndag

Treningstidene er oppdatert.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

VG

Oversikt over talenter født etter 1991 i eliteserieklubbenes staller (merk at LSK har flest av alle!):
        LSK:

Björn Bergmann Sigurdarson (19)
        Stian Ringstad (18)
        Lunan R. Gabrielsen (17)
        Kristoffer Tokstad (18)
        Mathis Bolly (19)
        Fredrik Gulbrandsen (17)
        LA MANGA (VG Nett) Han er «ækt trønder» og bare 18 år gammel, Gjermund Åsen er allerede klar til å videreføre stolte indreløpertradisjoner på Lerkendal.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

hegnar.no

LSK rykker aldri ned

Lillestrøm - Foto: Scanpix

Lillestrøm har holdt seg i det gjeveste selskapet siden Tom Lund & Co. feide inn i norsk toppfotball i 1975.

Artikkel av: NTB (HegnarOnline - 09.3.10 13:11)

Ingen har spilt lengre sammenhengende i eliteserien. Rosenborg er nærmeste utfordrer. Trønderne rykket opp i 1978, og har holdt seg oppe siden.
          – Jeg tror det handler om kombinasjonen kontinuitet og fornying. Vi har hele tiden greid å følge med utenomsportslig, med fin arena, egen treningshall og fine treningsbaner, sier daglig leder Frank Grønlund til NTB.
          Han er selv en av kontinuitetsbærerne og æresmedlem i LSK. Han var aktiv spiller i svart og gult fra 1968 til 1983. Senere har han hatt tillitsverv samt vært styremedlem, formann eller daglig leder.

Få kjenner kulturen i gangene på Åråsen bedre enn Grønlund.
          – Det er mange som har vært med lenge, men vi har hele tiden fornyet oss. En nøkkel har også vært det at folk visste at kom du til LSK, fikk du gjerne en billett ut til spill i Europa. Vi har aldri sagt nei til å selge spillere ut, og det vet mange. Derfor har vi vært attraktive, mener kjempen med 243 obligatoriske kamper for laget fra stasjonsbyen.
          Grønlund var med da LSK rykket opp i 1974, og ble seriemester med sportsklubben i 1976 og 1977. Han ble også norgesmester tre ganger med sin klubb.
          – Det er noe med mentaliteten i klubben. Vi får aldri panikk, og det er som regel ro rundt laget, forklarer Grønlund.

De to siste sesongene har vært tøffe for klubb og fans. 12.- og 11.-plass er langt unna noe samleobjekt hos et lag med fire serie- og fem NM-gull.
          – Vi har slitt økonomisk og sportslig de siste årene, men håper å slippe mer nedrykksstrid, sier forsvarslegenden.

Og skal en tro ekspertene skal LSK styre mot øvre halvdel.

Kommentar

• KrisB
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2008
            • 2923

LSK.no

Frode Kippe er klar igjen!
            Skadeproblemene er borte og Frode Kippe er klar for seriestart.

Kommentar

• scages
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2003
              • 1292

Opprinnelig skrevet av RSP
              LSK rykker aldri ned

Lillestrøm - Foto: Scanpix

http://www.hegnar.no/sport_fritid/article413166.ece
              Noe lenger utgave av Frankie lallinga i Dagsavisen: http://www.dagsavisen.no/sport/article474314.ece

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

TV2 Sport

Berg: - Realistisk å være blant de seks beste

Både LSK-trener Henning Berg og kaptein Frode Kippe satser på gjøre TV 2 Sportens tabelltips til skamme.

TV 2 Sportens fotballekspert Petter Myhre tipper Lillestrøm på 8. plass denne sesongen, men LSK-trener Henning Berg har ambisjoner å komme høyere enn det.

Les også: Tippeligatipset 2010 - Nummer åtte: Lillestrøm

- Jeg skjønner det i forhold til hvor vi endte i fjor og året før, men vi har en litt høyere målsetting selv. Det er realistisk å være blant de seks beste, og jeg føler vi snudde det i fjor med de prestasjonene vi hadde etter de ni første kampene, sier Berg til TV 2 Sporten.
                - Hva er det som gjør 2010-utgaven av Lillestrøm bedre enn 2009-utgaven?
                - I fjor hadde vi store forandringer i troppen, det var elleve spillere som forsvant ut og ni som kom inn, vi hadde en ny trener, ny spillestil og en annen type trening. De spillerne som var med i fjor er fortsatt her, og kjenner hverandre, spillestilen og norsk fotball bedre. Vi kommer til å være mer stabile i år enn i fjor, forklarer Berg.

- Potensial til å score mye
                Han er fornøyd med bredden i årets Lillestrøm-stall.
                - Vi føler vi begynner å nærme oss en tropp slik vi vil ha den, og minstenivået i troppen er bedre enn det var i fjor. De unge spillerne er mer erfarne og har utviklet seg bra. Vi var det laget som brukte flest spillere under 20 år i fjor, ti stykker, og det er bra for klubben på sikt og en super erfaring for dem, sier Berg.
                Og med offensive spillere som blant annet Olivier Occean, Arild Sundgot, Nosa Emanuel Igiebor, Tarik Elyounoussi og Björn Bergmann Sigurdarson har Lillestrøm-treneren troen på at flere målscorere vil stå frem.
                - Vi håper mange scorer for oss i år, og at vi fortsatt scorer mange mål på dødball, at spissene scorer, og vi har midtbanespillere som scorer mål. Potensialet til å score mye mål er der, og vi scoret jo ganske mye mål i fjor også, sier Berg.
                19 år gamle Björn Bergmann Sigurdarson er én det er knyttet en del forventinger til, og 2010-sesongen kan bli den unge islendingens gjennombruddssesong.
                - Det vil tiden vise. Han presenterte seg litt i fjor, men har vært mye skadet. Nå gjelder det at han holder seg skadefri, og gjør han det og får trent over tid kan han bli en bra spiller, sier Berg.

- Nosa har alle muligheter
                En annen av Lillestrøm-spillerne det forventes mye av i 2010 er Nosa Emanuel Igiebor (19). Petter Myhre mener nigerianerens kan bli 2010-sesongens Makhtar Thioune.
                - Han varierte litt i fjor, men har vært stabilt bra i oppkjøringen. Jeg håper utviklingen hans kan fortsette, og da kan han preget Lillestrøm og Tippeligaen veldig. Det er artig å følge ham, og han har alle muligheter, skryter Lillestrøm-kaptein Frode Kippe til TV 2 Sporten.

- Håper vi henger med fra start
                Han er i likhet med Henning Berg sterk i troen på at Lillestrøm skal få en opptur i forhold til fjorårssesongen.
                - Jeg håper vi skal kunne ha bedre sesong enn i fjor. Vi avsluttet brukbart forrige sesong, men hadde en begredelig vår. Jeg håper vi henger med fra start i år, sier Kippe, som håper LSK denne gangen slipper unna skademarerittet som var med på å ødelegge starten på forrige sesong.
                - Jeg håper vi slipper det. Det har sett bedre ut i vinter. Vi har lært av fjoråret, sier Kippe, og forklarer at Lillestrøm har tatt grep for å unngå lignende problemer.
                - Vi har vært nøye på å forbedre oss i forhold til kosthold og trening, sier Kippe.
                LSK-kapteinen mener Henning Berg har helt rett når han sier at en plass blant topp seks er realistisk.
                - Vi har det som en målsetting, og vi har en god nok stall om vi klarer å holde oss skadefri. Det håper og tror jeg vi skal klare, sier Kippe.
                - Petter Myhre og TV 2 Sporten tipper 8. plass. Hva synes du om der?
                - De mange har tippet oss der, rundt midten. Det er vanskelig å si, og det kommer til å bli jevnt, men jeg tror vi kan klare å komme litt høyere.

- Drømmer om medalje
                Det tror og håper man hos Kanari-Fansen også.
                - Som alltid drømmer man om de gjeveste plasseringene, og før sesongen begynner er man alltid nøktern optimist. De to siste sesongene har vi spilt med kniven på strupen, og det har vi ikke lyst til i år. Øverste halvdel må vi ta sikte på. Det har vært positive resultater i treningskampene, og vi har et par nye navn som er tatt godt imot. Vi drømmer om å kapre en medalje, men topp seks håper vi på som et realistisk resultat, sier talsmann Vidar Evje til TV 2 Sporten
                Han er ikke overrasket over TV 2 Sportens eksperttips, men etter to sesong der LSK har skuffet i forhold til tipsene håper han pilen skal peke motsatt vei denne gangen.
                - Målt mot de to siste sesongene er jo det som forventet. Men vi håper på en høyere plassering. I fjor var det mye utskiftinger, og fjoråret ble brukt til å få inn et nytt spillemønster og samspill. Vi håper eksperttipset skal slå motsatt vei denne sesongen. De to siste sesongene har vi blitt tippet betydelig høyere opp enn der vi endte, sier Evje.
                Også han tror at Nosa kan bli en meget viktig brikke i årets LSK-utgave.
                - Får vi holde Nosa skadefri og han fortsetter utviklingen fra i fjor, så er han en klassespiller. Han kan være en gullgruve på banen og dersom han ender opp på et høyere nivå enn Tippeligaen. Jeg håper vi beholder han denne sesongen, og at han virkelig slår til, avslutter Evje.

Kommentar

• El Caco
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2009
                  • 2286

Nettavisen

- Blir du den nye Mikel, Nosa?

ÅRÅSEN (Nettavisen): Da Nettavisen startet sin research foran 2010-sesongen var det ett navn som gikk igjen da fotballeksperter i ulike leirer skulle utrope mannen de hadde mest tro på i årets sesong:

Lillestrøms 19 år gamle Nosa Emanuel Igiebor.
                  - Han minner mye om Jon Obi Mikel, sa Vålerengas juniortrener Raymond Mikkelsen da nigerianeren var på prøvespill på Oslos østkant. Akkurat den sammenligningen er det stadig flere i Fotball-Norge som kommer med.

- Blir du den nye Mikel, Nosa?

Sterk i troen
                  Den knallsterke midtbanespilleren blir plutselig stille, smiler lurt, før han ser ned i gulvet. Av LSK-ledelsen beskrives han som en unggutt med ekstrem tro på egne ferdigheter. Akkurat nå virker han mer som skoleeleven som har mottatt ros fra læreren for første gang, og ikke helt vet hvordan han skal takle det.
                  - Jeg vil egentlig ikke snakke for mye, jeg vil ikke virke som jeg er for stor i kjeften, sier unggutten.

Svaret må nesten hales ut av ham, men like mye som han er sterk som en okse, er midtbanespilleren sterk i troen.
                  - Målet er å spille på høyeste nivå. Har du tro på det du gjør, kan du lykkes med alt. Jeg stoler veldig mye på mine egne ferdigheter, sier Nosa selvsikkert.

Frustrerende VIF-opphold
                  Fullt så selvsikker var han ikke da han kom til det kalde nord. Tross gode tilbakemeldinger fra Vålerenga gikk tida uten at noen kontrakt kom på plass.

- Jeg var der i 40 dager, bodde på hotell og trivdes ikke. Det var en frustrerende tid, og sponsorene som skulle ordne kontrakten min kom aldri på banen.

- Da jeg dro til Lillestrøm gikk det tre dager før kontrakten var klar. Det var lett å skrive under for dem, forteller Igiebor.

Han har ikke angret, selv om førstesesongen ikke ble det han drømte om.
                  - Jeg var mye skadet, og prestasjonene våre var ustabile.

Nå er Nosa tilbake i storform etter å ha brukt mye av vinteren til å pushe vekter ned i styrketreningsrommet. Men det er ikke bare løfting av vekter som gjør at nigerianeren har fått en kropp som mange vil misunne ham, skal man tro hovedpersonen selv.

- Nigeriansk mat gjør oss nigerianere sterke.

- Det er mye ris og kylling, men framfor alt veldig mye sterkt krydder. Da blir man også sterk, hevder LSK-spilleren.

- Kippe er ikke tøff nok
                  Selv om han ikke beskriver seg som noen dyktig kokk, er han flink å invitere lagkompisene på besøk for å oppleve vidunderresultatet det beste av afrikansk krydder kan gi. Ikke alle har turt å takke ja til invitasjonen.

- Frode Kippe er ikke tøff nok, så han har ikke prøvd. Men mange av mine utenlandske lagkompiser er ofte på besøk og spiser middag hos meg, forteller Igiebor.

- Nylig hadde jeg (prøvespiller) Christian Gamboa på besøk. Han begynte å svette så fælt av maten at han måtte åpne vinduene og kjøle seg ned, humrer LSK-talentet.

Selv må Igiebor fort også kjøle seg ned, skulle han ha den utviklingen mange spår han vil få i år. Spørsmålet er bare om resten av Lillestrøm-spillerne vil henge med i svingene, skulle ungguttens utvikling fortsette.

- Spillet her i Norge er veldig forskjellig fra det jeg er vant med fra Nigeria. Der liker vi å kose oss med ballen, her går alt så fort.

- Men jeg er blitt vant med spillet her, og jeg er kvitt skadeproblemene fra i fjor. Dessuten har laget en god miks, og jeg tror vi kan løfte oss mange plasser fra i fjor.

Det er håpet også på Romerike, og vinterens treningskamper har gitt god grunn for optimisme blant de gulkledte. Det gjorde for så vidt også fjorårsresultatene før sesongen, men med et års mer rutine på unggutta, samt litt mer fart inn i laget, så er optimismen langt mer berettiget i år.

(PS: Nettavisen tipper forøvrig LSK på en 6. plass denne sesongen)

Last edited by El Caco; 10.03.2010, 09:46. Begrunnelse: Fulltekst
                  Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

Nettavisen

Kan Stian Ringstad slå til i år? Foto: Ekornesvåg, Svein Ove ( SCANPIX )

Sju kjappe: Stian Ringstad

Stian Ringstad (18) er Lillestrøms unge forsvarstalent.
                    Publisert 10.03.10 09:23

Øyvind Ludt
                    oyvind.ludt@nettavisen.no @oyvindludt

Ringstad begynte sin karriere i Haga IF før han gikk til Eidsvold Turn. Der ble han den yngste som noengang har spilt seriekamp for klubben som 16-åring. Han debuterte for Lillestrøm borte mot Aalesund i april i fjor.

Ringstad står med en lang rekke aldersbestemte landskamper.

1. Dette blir din sesong, fordi?
                    Fikk mye erfaring fra fjorårssesongen og har fått trent godt i oppkjøringen.
                    2. Hva er dine sterkeste sider på banen?
                    Venstrebeinet og basisferdigheter ser jeg på som mine sterke sider.
                    3. Fortell en ting om deg selv som vil overraske fansen!
                    Jeg har kjørt motorcross på fritiden siden jeg var 13, tror ikke mange visste det.
                    4. Hvilke personlige mål du har satt deg for sesongen?
                    Håper på å kunne bidra så mye som mulig, både på og utenfor banen.
                    5. Hvor godt vil LSK gjøre det i år?
                    LSK vil få et løft i år, gruppen kjenner hverandre mye bedre enn i fjor og samspillet begynner å sitte bra ! Vi går for topp 6.
                    6. Og hvem vinner serien?
                    Har vanskeligheter med å tro at noen kan vippe Rosenborg ned fra tronen, men håper det blir mye jevnere enn i fjor.
                    7. Hvem på laget finner på flest frekke pek?
                    André Hansen er en liten luring, ser ufarlig ut, men alltid noe sprell på gang.

Kommentar

• RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

lsk.no

Åråsen-matta blir klar

Det er halvannen uke igjen til LSK spiller årets første hjemmekamp på Åråsen stadion. Matta ligger nå under en vekstduk.

Kommentar

• holmiz
                        The kjøkken-kanariz
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 6064

Her er årets drakter:

NYE DRAKTER: LSKs Nosa Igiebor viser fram den nye hjemmedrakta. Under ser vi Björn Bergmann Sigurdarson og Pål Steffen Andresen. FOTO: LSK.NO/OLE KRISTIAN BAKKENE

Her er årets drakter

LILLESTRØM: LSK-spillerne viste i kveld fram årets nye hjemme og borte-drakter. Ser du forskjellen?

I kveld hadde LSK sitt årelige Kick Off på Lillestrøm kultursenter.
                        I tillegg til innslag fra ulike gjester viste LSK-spillerne fram sine nye drakter. Og forskjellene fra i fjor er ikke store.
                        På skuldrene og armene er det sorte mønsteret noe annerledes, men foruten det ser draktene ut til å være ganske like fjorårets.

Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

Aftenposten

Opprinnelig skrevet av Emil B
                          Lillestrøm har solgt 3100 stk sesongkort i 2010 mot 3900 stk i 2009. En nedgang på 20%.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

lsk.no

Essediri: - Vi vet hva som venter oss i Ålesund

Karim Essediri gleder seg stort til sesongstart på søndag.

Kommentar

• El Caco
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2009
                              • 2286

lsk.no

Åpnet dørene for å få kampvær

Det er ventet minusgrader og snø i Ålesund på søndag. Derfor ble dørene åpnet i LSK-hallen under treningen.

Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

RB

Støtter ny EM-søknad

Per Kristian Torvik
                                Publisert 10.03.2010 kl 23:00 Oppdatert 11.03.2010 kl 20:49

– Det mener jeg absolutt er en god idé. Kan vi skape en større forståelse i befolkningen for hva dette innebærer, er jeg sikker på at vi vil arrangere et godt mesterskap, sier LSK-leder Per Mathisen.
                                Ordfører i Skedsmo, Anita Orlund, er ikke uenig. Men hun vil stille et bestemt krav om kommunen skal engasjere seg igjen.
                                – Forutsetningen er i første rekke at idretten og regjeringen må stå bak og gi sin fulle støtte. Det nytter ikke at søkerbyene skal sette i gang et stort arbeid uten at det er klart at det vil ende med en søknad.

– For tidlig
                                – Er Skedsmo klar hvis den garantien blir gitt?
                                – Det er altfor tidlig å si noe om. Det passet bra denne gangen, i og med at LSK har planer for å bygge et nytt stadion, sier Anita Orlund.
                                Hun mener uansett at Norge bør påta seg å arrangere seg store mesterskap, og at EM i fotball er interessant.

Klar kandidat
                                Bestemmer NFF seg for å søke igjen, er Lillestrøm en opplagt kandidat. Da kan det skje at LSK kommer fram med en ny lokalisering av stadion.
                                – Det får vi se når den tida kommer. Vi tror vel et nytt Åråsen bør ligge nærmere sentrum som en del av byutviklingen, sier Per Mathisen.
                                – Hvor stor er sjansen for at EM skal komme til Norge?
                                – Når Drillo har fått sving på landslaget og vi igjen har sjansen til å komme til EM, vil det skape en ny entusiasme. Da tror jeg tvilerne vil begynne å se at dette er en god idé. En norsk søknad vil konkurrere med alle.

Kommentar

• McGuffy
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 5102

Her er Tippeligaens 15 største talenter

Flere stjerneskudd kan sette sitt preg på Tippeligaen denne sesongen.

Sjekk de 15 største talentene her!

De ulike Tippeliga-klubbene har omtrent aldri tidligere satset mer på å utvikle egne talenter.

- Det er utrolig mange å velge i!

Egne spillerutviklere er ansatt, og den anstrengte økonomien har ført til at klubbene i mye større grad slipper ungguttene på banen fremfor å hente dyre importer fra utlandet.

På oppdrag for TV 2 Sporten har fotballekspert og tidligere Vålerenga-trener Petter Myhre plukket ut de han mener er de største talentene i Tippeligaen for øyeblikket.
                                  Alle kan komme til å sette sitt preg på Tippeligaen den kommende sesongen.

Tøff oppgave

Myhre understreker imidlertid at det var en tøff oppgave å plukke ut de største talentene.
                                  - Det er utrolig mange å velge i, konstaterer Myhre, som ikke har rangert talentene på listen han endte opp med.

Nosa Emanuel Igiebhor, LSK:
                                  - Teknisk god midtbanespiller som er spesielt god i det offensive spillet. Flink til å passere motstandere, bra pasninger og er flink til å komme seg i avslutningsposisjon fra sin midtbanerolle.

LSK-STJERNESKUDD: Lillestrøms Nosabhor Igiebor. Foto: Teigen, Trond Reidar/Scanpix

Anthony Ujah, LSK:
                                  - Ny signering i LSK som er en sterk og hurtig spiss med nese for mål, som har vist i vinter at han har nivået inne. Kan både være en targetspiss og en bakromsspiss alt ettersom hvem han spiller sammen med på topp.

Björn Bergmann Sigurdarson, LSK:
                                  - Får sitt definitive gjennombrudd denne sesongen hvis han får bukt med sine mange skadeproblemer. Fotballklok spiss med god teknikk og avslutter egenskaper. God som oppspillpunkt da han er flink til å holde i ballen.
                                  Last edited by McGuffy; 12.03.2010, 08:33.

Kommentar

• armykanari
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2009
                                    • 744

LSK-LIVE direkte fra Ålesund

Den beste liveoppdateringen får du på LSK.NO med kampoppdatering, livechat, kommentarer og spørsmål.

Kommentar

• KFL109
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 1958

Papir-RB 11.03.10: Tro mot tradisjoner

Kanari-Fansen ønsker seg en sesong med mye
                                      innlegg og råskap i boksen. Talsmann Vidar Evje tror
                                      supporterne kan få nettopp det.

Per Morten Sødal
                                      peso@rb.no 63 80 48 78

■ ÅRÅSEN
                                      Etter to svært magre sesonger
                                      ser supporterne lysere på 2010.
                                      Og nå stiller de også krav.
                                      – Medgangsbølgen etter cuptriumfen
                                      i 2007 er for lengst borte.
                                      Vi er helt enige med klubben
                                      i at topp seks er en naturlig målsetting.
                                      Hvis det blir en ny sesong
                                      i nedrykksstriden, må
                                      klubben seriøst stille spørsmål
                                      rundt hva man egentlig driver
                                      med, sier Vidar Evje.

Gammel og nytt
                                      Supportersjefen har savnet noe
                                      av det gamle LSK de siste sesongene.
                                      Med Erling Knudtzon
                                      og Tarik Elyounoussi på plass
                                      ventes flere innlegg i boksen.
                                      – Vi har savnet noen rene
                                      kantspillere. Nå har vi dem, bak
                                      Erling og Tarik lurer jo også for
                                      eksempel Stian Ringstad. Samtidig
                                      håper jeg flere går i Arild
                                      Sundgots fotspor og viser råskap
                                      inne i straffefeltet. Mot slutten
                                      av kampene kan det utgjøre
                                      mange poeng over en sesong.
                                      Det husker jeg fra 90-tallet. Lagmoralen
                                      var ekstremt høy, man
                                      kastet alt forover og skulle bare
                                      ha det målet.

Trenerros
                                      Henning Berg skamroser fansen
                                      for innsatsen de to siste sesongene.
                                      – De har opplevd mye motgang,
                                      men aldri snudd ryggen
                                      til. De har vist en ekstra styrke
                                      og lojalitet. Da de fylte bortefeltet
                                      én time før kampstart mot
                                      Strømsgodset, var det en stor del
                                      av årsaken til at vi snudde det.
                                      Men en sang ønsker han å høre
                                      mindre av. Når supportergruppen
                                      setter i gang sangen med
                                      klubbens vedvarende rekke med
                                      år i Tippeligaen, ønsker Berg
                                      heller sanger om gode prestasjoner.
                                      – LSK har en stolt tradisjon.
                                      Den skal vi ta vare på. Men jeg
                                      håper de også vil synge om mer
                                      enn at vi har vært med lengst,
                                      men også at vi er med å dominerer
                                      serien.
                                      Evje er helt enig.
                                      – På personlig plan, ja! Nedrykk
                                      bør aldri være tema i LSK.
                                      Samtidig skaper den et veldig
                                      bra trykk. Og det var spesielt da
                                      teksten ble endret fra 35 til 36 år
                                      helt spontant da kontrakten ble
                                      sikret mot Brann i fjor. I år håper
                                      jeg i alle fall vi kan synge 37
                                      vesentlig tidligere.

Heving
                                      Evje spår Nosa Igiebor som den
                                      største LSK-stjernen i år. Samtidig
                                      håper han at spillere som
                                      Khaled Mouelhi og Olivier Occean
                                      vil heve seg.
                                      – De har underprestert i forhold
                                      til potensialet de har.
                                      Og skulle ting gå skeis vil ikke
                                      supporterne være like medgjørlige
                                      som i fjor.
                                      – Vi hører hjemme et sted bak
                                      medaljelagene. Med en stanginn-
                                      sesong kan vi kjempe om
                                      medaljene. Nedre halvdel i år vil
                                      være en skuffelse. Og en ny nedrykksstrid
                                      helt uakseptabelt. Såpass
                                      krav må vi stille.
                                      Vidar Evje

Kommentar

• mrognan
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2008
                                        • 847

SKJULER IKKE INTERESSEN: Serie A-kampen mellom Inter og Genoa gikk på skjermen hjemme hos Anthony Ujah (t.v.), Edwin Eziyodawe og Hassane Dosso tirsdag, før kanalen ble byttet til Champions League. De unge afrikanerne hos LSK mener fotball på tv er en svært viktig læring for dem, samtidig som tiden går fort og diskusjonene friskt i brorskapet i Romeriks- gata i Lillestrøm.ALLE FOTO: GEIR EGIL SKOG

Alltid med blikk for fotball

LILLESTRØM:Plassér flere unge, afrikanske spillere i samme leilighet: Da får du alt annet enn fotballfri sone

Det er ikke til å legge skjul på at Romerikes Blad ventet litt av hvert da vi dro hjem til noen av LSK-fansens aller kjæreste kjæledegger. Vi stålsatte oss for et skikkelig ungkarsrede.
                                        Det som møtte oss var en leilighet selv den mest pripne mamma må være stolt av.
                                        Vi deler på pliktene i huset, både vask og matlaging, forklarer Hassane Dosso (20), Anthony Ujah (19) og Edwin Eziyodawe (21).
                                        Men fotball kommer man ikke unna. I alle fall hvis en ikke låser seg inne på rommet og holder tv-en på god avstand.

24/7

Flatskjermen i stua til LSKs unge afrikanere viser nemlig all tenkelig fotball – døgnet rundt. De er ikke bare fotballfrelst i sitt daglige virke. Det blir enda mer fotball når de er for seg selv.
                                        Med Nosa Igiebor (19) som stamgjest kan det nesten bli for mye av det gode.
                                        – Vi ser på alt mulig. Italiensk, spansk, engelsk, nederlandsk og svensk, forklarer Edwin Eziyodawe til høylytte protester fra Igiebor.
                                        – Jeg orker ikke å se svensk fotball.
                                        – Hva er galt med den da?
                                        – Jeg ser på fotball for å lære, svarer midtbanespilleren kontant.

Felles språk

Diskusjonene blir ofte høylytte og intense. Spesielt når det er engelsk på fotballmenyen går skravla i et tempo, som selv en som er over gjennomsnitt stødig i engelsk ikke har mulighet til å følge med på.
                                        Guttene snakker pigeon-english (dueengelsk).
                                        – Det er engelsk brutt ned i bitte små deler. Hvis vi skulle snakke våre originale språk ville vi ikke engang ha forstått hverandre. Dette som er så enkelt at alle nigerianere forstår det. Til og med presidenten prater pigeon-english, forklarer Ujah. HAHAHA, det heter pidgin, din tulling
                                        Selv om gutta kan enkle norske ord, blir enkelte spillemøter en heller selsom opplevelse.
                                        – Norsk skjønner vi ikke akkurat mye av. Det er ikke bestandig vi følger så godt med når det snakkes norsk. Vi venter på oversettelsen.

– Stor sesong

Igiebor og Eziyodawe er svorne Arsenal-tilhengere, Dosso holder med Manchester United, mens nykommer Ujah bedyrer sin Chelsea-patriotisme mens han går løs på kålrotmiddagen med en diger kniv.
                                        – Men kniven holdes unna, gliser Dosso bredt.
                                        Smilet tror gjengen de kan beholde hele sesongen.
                                        – Jeg vil ikke si for mye, men denne sesongen kommer til å bli strålende. Det er bare å vente og se. Det er store ting på gang, sier Igiebor selvsikkert fra sjefsstolen i stua.

Brorskap

Med familiene hundrevis av mil unna – i en helt annen verdensdel – med en helt annen kultur enn den de er blitt av en del av nå, tror afrikanerne samholdet deres er en grunn til at hjemlengsel faktisk er et fremmedord i Romeriksgata 22b.
                                        – At vi nå er fire som holder så tett sammen gjør at hjemlengselen er borte. Vi snakker med familien hver dag via Skype, så vi ser dem, til tross for at vi kun møter dem fysisk to ganger i året, forklarer Ujah.
                                        – Jeg ser på disse som en familie, sier Eziyodawe og får nikk tilbake.
                                        Guttene sender store deler av pengene de tjener tilbake til slektningene.

Stekt kålrot

Til middag ble familien imidlertid bare tre. Igiebor dro hjem og laget sin egen mat. Stekt kålrot falt ikke i smak. Eller var det kokken?
                                        Ujah som hadde ansvaret for kokkeleringen står nemlig ikke høyest i kurs.
                                        – Det blir ofte brent. Jeg synes Edwin er best, gliser Igiebor.
                                        Ujah – eller Drogba som han kalles – er imidlertid den, i tillegg til Nosa selv, som ligger nærmest å være blant Henning Bergs 11 menn i Ålesund søndag.
                                        – Det er klart det hadde vært moro å være alle fire på banen samtidig. Men det skal være rett for laget. Vi er her for å gjøre en jobb – og for å underholde, mener Ujah.

Drømmer

Og det er kanskje nettopp spillestilen som har gjort at Kanari-Fansen har trykket dem nært til brystet, sammen med lokale helter som Søgård, Kippe og Sundgot.
                                        De representerer noe nytt, ekstremferdigheter i fart, spenst og teknikk har vært mangelvare på Åråsen i mange sesonger.
                                        – Vi spiller for klubben og fansen. De jobber hele uka og bruker fritiden sin til å støtte oss. Da kan vi ikke skuffe dem. Vi må underholde.
                                        Og gjør de det godt nok, går også de deiligste drømmene i oppfyllelse. De befinner seg langt unna Åråsen.
                                        – Det gjør den for oss alle. Vi ser ikke oss selv i dette kalde landet om noen år.
                                        Da bør den sorte magien herje norske fotballbaner i år.
                                        Last edited by Grusom B; 13.03.2010, 16:57. Begrunnelse: Sorry, kunne ikke dy meg. Det er så jævlig grovt!!
                                        Morten

Kommentar

• KrisB
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2008
                                          • 2923

LSK.no

Nosa og Anthony: - Det kribler i hele kroppen
                                          To døgn før serieåpningen mot Aalesund på Color Line stadion er følelsene på topp.

Kommentar

Working...