Nyheter mars 2010
Collapse
X
-
Gode minner mot "Reka"
Henning Berg gleder seg til å møte Kjetil Rekdal og Aalesund.
Håkon Henriksen
-
Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
-
ALT FOR FUGLAKommentar
-
Lillestrøm forberedt på kulde
I RUTE FORAN SERIESTART: Henning Berg og hans Lillestrøm. Foto: Digitalsport
Henning Berg og Lillestrøm har imponert i treningskampene, og føler seg godt forberedt til søndagens serieåpning på Color Line-stadion.
Det er meldt minusgrader når Lillestrøm gjester Color Line-stadion i søndagens serieåpning, og Aafk-trener Kjetil Rekdal sier han håper på ruskevær. Men LSK kommer godt forberedt etter at trener Henning Berg har beordret åpne dører i LSK-hallen for å få trent på god bane med kulde i lufta.
- Normalt ville vi trent ute, men kunstgressbanen vår er for hard på grunn av vinteren. Derfor åpnet vi dørene for å få omtrent samme temperatur som vi skal spille i på søndag, sier Berg.
Bruker veteranen
Arild Sundgot er klar for sin 14. sesong i Lillestrøm, og med en fortid fra Hødd vet han godt hva som kan vente på søndag.
- Vi må være forberedt på vind og kaldt vær, sier veteranspissen, som til tross for stor konkurranse er mannen trener Berg vender seg til når laget skal tas ut.
- Jeg regner med å få spille en del i år også. Vi har veldig tøff konkurranse, men det er bare bra. Jo bedre LSK blir, jo bedre blir jeg, sier 31-åringen som er klubbens toppscorer med 101 seriescoringer.
Tenker forsvar
For at Lillestrøm skal bli bedre er det i følge Sundgot forsvaret som må prestere.
- Vi må tette igjen bakover, og har jobbet mye med det defensive, sier spissen, som selv gjør sitt for at målene skal komme. Flere ganger i uka står han igjen og trener avslutninger med lagets unggutter.
- Jeg begynner å bli gammel og må ha en dose avslutninger et par ganger i uka, sier Sundgot, som tror Lillestrøm kan gjøre det betraktelig bedre enn fjorårets 11. plass.
- Får vi en god start tror jeg det er mulig å komme blant de seks beste, sier han.
Gode prestasjoner
Trener Berg har også tro på at laget unngår en krisestart som forrige sesong da laget gikk ni kamper uten seier, og slet med voldsomme skadeproblemer.
- Vi har en bra tropp i år. Spillerne er i god form, og kjenner hverandre og i sine roller i lagets spillestil godt. Jeg er også fornøyd med forberedelse til sesongen. Vi har trent godt, og prestert bedre i de kampene vi har spilt i vinter enn tidligere, sier han.
Lillestrøm stiller trolig med dette laget mot Aalesund:
(4-4-2) Stefan Logi Magnuson – Karim Essediri, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen – Erling Knudtzon, Khaled Mouelhi, Nosa Igiebor, Tarik Elyounoussi – Arild Sundgot, Anthony Ujah
Kommentar
-
Her er videoen som skal tenne LSK
Skru opp volumet og sett av fire minutter. Dette vil du ikke gå glipp av.
Håkon Henriksen
-
Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
-
ALT FOR FUGLAKommentar
-
Ville startet senere
SISTE TRENING: Her instruerer Henning Berg LSK-spillerne på lørdagens trening. I morgen starter alvoret borte mot Aalesund. FOTO: GEIR EGIL SKOG
Til tross for at han mener LSK har vært serieklare lenge, ønsker Henning Berg en senere sesongstart.
Per Morten Sødal
Publisert 13.03.2010 kl 17:46 Oppdatert 13.03.2010 kl 17:58
Lørdag ettermiddag gjennomførte LSK en kort generalprøve ute på Lillestrøm stadion før de satte kursen vestover. Men Henning Berg hadde ikke hatt noe imot å vente noen uker med premierematchen.
– For spillerne er det ikke noe problem, og dette er ikke noe vi har brukt en kalori på. Vi gleder oss veldig og føler vi kunne ha startet en god stund nå. Men jeg tror det nye fotballstyret vil lytte til toppfotballsjef Nils Johans Semb som mener vi bør begynne tidlig i april og spille ut november, sier Berg til rb.no.
Akklimatisert
Denne uka har LSK-treneren til og med åpnet dørene i LSK-hallen for å få litt kulde. På lagets første utendørstrening fikk han også noen snøfnugg.
Søndag kveld er det meldt minusgrader og snø i Ålesund.
– Vi starter på kunstgress, så der er det ikke de store problemene. Men jeg ser for meg at en del gressbaner kan variere mye i kvalitet framover. Vi får bare håpe vår egen er bra neste helg.
Da kommer Tromsø på besøk til Åråsen.
Midtbanekampen
Berg har i realiteten kun vurdert en plass i startelleveren denne uka. Espen Søgård ser ut til å kapre plassen ved siden av Nosa Igiebor på midtbanen. Khaled Mouelhi begynner på benken.
– Laget blir først gitt en time før kampstart, sier Berg.
Med seg vestover har han verken Edwin Eziyodawe eller Marius Johnsen. Mens Johnsens hofteskade ikke var bra nok til at han kunne yte hundre prosent, var vurderingen bak «vrakingen» av Eziyodawe mer blandet.
– Årsaken er blandet. Edwin har ikke vært med så mye den siste tiden, på grunn av operasjonen han hadde i kneet. Han har trent bra og gjort det fint, men han har for lite kamptrening. I tillegg er det sterk konkurranse i den posisjonen.
Laget
I stedet er det Olivier Occean og Bjørn Bergmann Sigurdarson som blir Arild Sundgot og Anthony Ujahs erstattere søndag, mens Pål Steffen Andresen blir stoppereserve, blant annet for Frode Kippe som har slitt litt med et lår den siste tiden.
Kommentar
-
Henning Berg har utviklet Lillestrøm mye, mener Kjetil Rekdal. Nå er det ikke lenger dødballene AaFK-treneren frykter mest.
I stedet er det angrepsspillet, med temposterke spillere som Anthony Ujah, Edwin Ezidoyaew og Tari Elyounoussi i spissen som Rekdal frykter.
– Henning Berg har utviklet laget. De spiller annerledes enn de gjorde for den del år siden, da det var mye mer fysisk. Dødballene er der fortsatt, men de har voldsomt tempo på kantene og framover som vi må passe oss for. Gir vi bort ballen kan vi fort få kontringer mot oss, sier Kjetil Rekdal.
Han advarer derfor på det sterkeste om at enkle forsvarsfeil må lukes bort.
– Naivitet er det verste jeg vet. Og vi må ikke innbille oss at vi er et bedre lag enn vi er, men vi må likevel søke grensene, sier Rekdal.
Kjetil Rekdal mener Henning Berg har gjort en god jobb med Lillestrøm. (Foto: Digitalsport)
Knokkelkamp
Han ser ellers for seg en typisk åpningskamp, som blir jevn og med lite finspill.
– Det blir en tøff kamp. Mye knokkel med krampeaktig og nervøst spill, spår Rekdal.
AaFK har aldri før vunnet en åpningskamp i eliteserien. Den barrieren håper Rekdal å bryte.
– I fjor var det snakk om at vi aldri før hadde tatt poeng mot Tromsø. Det klarte vi da. Så kanskje vi kan slå Lillestrøm nå? Det viktigste er uansett å levere en god prestasjon, for husk at det kommer mange kamper senere, sier Rekdal, og slår fast følgende:
– Vi gleder oss i hvert fall å komme i gang, sier han.Kommentar
-
lsk.no
Knudtzon: - Tipper vi vinner 2-1
Erling Knudtzon mener at Aalesund er et tøft og godt lag, men samtidig har han tro på seier over sunnmøringene i seriestarten.
Kommentar
-
NRK Møre og Romsdal
Snøbyer truar seriestarten
Lillestrøm-trenar Henning Berg ute og trenar i ålesundsgatene søndag formiddag, i snøver. Foto: Synnøve Hole/NRK
Sjekkar veret kvart 5. minutt
Situasjonen er ikkje mykje betre i Ålesund. Der skal Aafk etter planen møte Lillestrøm klokka 18, men søndag formiddag måkar ein stor traktor bana for å få ho snøfri.
- Vi sjekkar vermeldinga kvart femte minutt. Men vi er sikre på at det blir kamp, så lenge det ikkje kjem eit voldsomt snøfall akkurat når kampen skal begynne. Det er det verste som kan skje, seier dagleg leiar i Aafk, Henrik Hoff. Lillestrøm-trenar Henning Berg brukar søndagsformiddagen til å jogge frå Ålesund sentrum til Fjellstua. Han seier snøveret ikkje skal stoppe dei.
- Dersom bana er klar, så er vi klare, vi, det er ingen problem. Når seriestarten er så tidleg, så kan sånt skje, seier Berg.
Kommentar
-
RB
Rekker tunge til Aalesund
I tre år forsøkte Aalesund å få Lars Kristian Eriksen (26) hjem igjen. I dag står han på motsatt banehalvdel – kun en langpasning unna barndomshjemmet.
FØLG KAMPEN LIVE HER!
Per Morten Sødal
Publisert 12.03.2010 kl 23:00 Oppdatert 14.03.2010 kl 12:50
FORBEREDT: Lars Kristian Eriksen er glad for at LSK spilte generalprøven mot Odd Grenland forrige helg. ? Det er laget som likner mest på Aalesund, men Odd er bedre. Gjør vi en god kamp har vi så absolutt muligheten til å vinne, sier 26-åringen som selv spilte for premieremotstanderen til han var 18. Etter det har han hatt flere tilbud om retur, men valgte blant annet LSK i stedet. BEGGE FOTO: KAY STENSHJEMMET
Som 18-åring, på full fart inn i a-stallen til AAFK. forlot Eriksen Ålesund. I dag er han tilbake på stadionet han har full utsikt til fra barndomshjemmet.
For første gang i LSK-drakt.
– Det er klart det blir litt spesielt, men det er ingen av spillerne jeg har kontakt med. Det er kun tre igjen fra min tid i klubben, sier han til Romerikes Blad.
Ikke hets
Ved flere tilfeller i Lyn-tiden forsøkte oransjetrøyene å få ham tilbake. Slik skulle det ikke gå.
– De var nok litt sure på meg da, men det føltes ikke rett. Jeg får håpe de har glemt.
For Eriksen har ikke tro på noen varm velkomst. Men statue ved stadion – akkurat som John Arne Riise – har han ikke tro på.
– Man trenger ikke mange kamper for å få det. Kanskje jeg skal avslutte karrieren der, undrer han.
Søndag har han hele slekta på tribunen. I tillegg til han selv, har han bare en tante som har flyttet østover.
– Familien har i alle fall sagt at de håper LSK vinner, men det er i så fall de eneste kampene de ønsker AaFK skal tape.
Skader
I sin første sesong i fjor var Eriksen så god i oppkjøringen at han var på full fart inn i landslagsdiskusjonen.
Så kom skadeproblemene. Fra tribunen ble han en frustrert tilskuer til en sesong han på noen tidspunkt fryktet ville ende med nedrykk.
– Jeg husker jeg var skadet og så hjemmekampen mot Molde på tribunen. For å slippe kø, dro jeg et par minutter før slutt. Først på radioen fikk jeg høre at Molde hadde scoret. Da tenkte jeg mitt. Det virket utgjort.
Uenige
Etter han endelig fikk stilt rett diagnose i fjor høst er nå hofteproblemene helt vekk. Sesongoppkjøringen har gått smertefritt.
Han er selvskreven på morgendagens startlag, som venstre back.
– Jeg trives bedre på høyre, men det er treneren som bestemmer. Det blir vanskeligere å slå innlegg. Venstrebeinet er der, men er ikke like bra. Jeg sliter med å få høyde og lengde på innleggene.
Trener Henning Berg mener selvfølgelig at 26-åringen passer minst like godt til venstre.
– Defensivt er det ingen forskjell. «Lasse» er en spiller som også kan gå innover i banen. Han er ikke noe dårligere som venstreback. Snarere tvert imot.
Tørke
Leser man statistikken til Eriksen, skulle man nesten tro han var keeper.
På 110 kamper i Tippeligaen har han ikke scoret et eneste mål.
– He, he. Jeg har hatt mine sjanser. Jeg var vel millimetere unna årets mål med en brasse da jeg spilte i Lyn. I stedet ble det årets redning. Men står jeg uten mål i min siste kamp, skal jeg skyte fra alle vinkler.
Selv om sjetteplassen er LSKs uttalte målsetting, innrømmer backen at det drømmes om mer.
– Men det er slikt som blir mellom oss gutta. Vi må ha noe å strekke oss etter. Marginene blir veldig små. En seier i stedet for uavgjort kan bety flere plasseringer. Men jeg er optimist, både på egne og lagets vegne.
Og til slutt: Her er grunnen til at Eriksen har tunga ut av munnen når han spiller fotball.
– En onkel av meg gjør akkurat det samme. Det er derfra det kommer. Nå jeg er konsentrert skjer det samme hver gang. Det er nesten så jeg burde kuttet av halvparten. Det blir en del kommentarer, ja, ler sympatiske Eriksen.
Søndag kan han imidlertid ikke ha tunga hvor som helst.
Den må være rett i munnen.
Kommentar
-
lsk.no
Logi: - Ingen sightseeing
Det er ikke sightseeing som står på planen når LSK reiser til Ålesund. - Vi skal vinne en fotballkamp, sier islendingen.
Kommentar
-
VG.no
Her er Lillestrøms nye spissjuvel
LILLESTRØM (VG) Etter en overbevisende vinter er Lillestrøms nye nigerianske spiss - Anthony Ujah (19) - klar for eliteseriedebut mot Aalesund i dag.
DEBUTERER: Anthony Ujah har gjort en god innsats i vinter og imponert den sportslige ledelsen i Lillestrøm stort. Foto: Knut Erik Knudsen, VG
Han innrømmer at den første vinteren i Norge har vært tøff, men frykter hverken det varslede møkkaværet i Ålesund eller klubbens fargerike supportere «Stormen».
- Alle har sett fram til seriestarten. Vi har forberedt oss godt og jeg gleder meg veldig til å debutere i norsk eliteserie, sier Anthony Ujah til VG.
Og 19-åringen får debutere allerede i første serierunde.
- Anthony har klart seg meget godt i vinter. Han har et stort potensial og får sjansen fra start av, sier Berg.
Spissen Anthony Ujah har vist seg frem for Lillestrøm i tre perioder.
Imponert
- Anthony har virkelig imponert oss og vi har gitt ham en fireårskontrakt, sier sportslig leder Torgeir Bjarmann til VG.
Den unge spissen har gode forutsetninger for å lykkes og han kribler i beina etter å komme i gang.
- Jeg er veldig lykkelig som fotballspiller nå. Klubben er perfekt og treneren er glimrende, sier Ujah.
Nigerianske Anthony Ujah er en av hele ni utenlandske spillere på Åråsen denne sesongen.
Med landsmennene Emanuell Nosa Igiebor og Edwin Eziyodane allerede på plass stortrives Ujah også utenfor banen.
- Jeg har det kjempefint her, selv om det har vært kaldt til nå, sier Ujah som medgir at han på litt lengre sikt ønsker seg til en enda større liga.
Sportslig administrativ leder og tidligere LSK-profil, Torgeir Bjarmann, er ikke i tvil om at klubben kan få et skikkelig løft denne sesongen.
- Vi må til en bedre seriestart enn i fjor, og det har jeg stor tro på at vi skal klare med den gode blandingen vi har av norske og internasjonale spillere, sier han.
Kommentar
-
lsk.no
Her er LSKs startellever mot Aalesund
LSK.NO gir deg startelleveren i årets første seriekamp. Tre forandringer fra forrige kamp:
Kommentar
-
lsk.no
Mouelhi: - Ivrig etter å komme i gang
Det er ikke lenge igjen før det braker løs på Color Line stadion. Vi tok en prat med Khaled Moelhi for å høre hva han tenker om seriestarten.
Kommentar
-
Reportasje om Tarik i sportsrevyen
Mod får avgjøre om den hører hjemme her eller i nyheter uten nyhetsverdi.
Den er fri fra dagens kamp heldigvis.Kommentar
-
LSK.no
Skuffet Erling debuterte
Lynvingen med blandet debutopplevelse for LSK.
Kommentar
-
LSK.no
Kippe: - Vi fortjente ikke bedre
Frode Kippe var misfornøyd med innsatsen mot Aalesund og krever bedring.
Kommentar
-
RB.no
TRODDE PÅ MÅL: LSK-trener Henning Berg mener LSK hadde så mange sjangser at det er utrolig at ikke scoringen kom. FOTO: SCANPIX
– Utrolig at vi ikke scorer
ÅLESUND: Det sier LSK-trener Henning Berg etter tapet mot Aalesund.
Det ble ingen drømmeåpning på Tippeligaen 2010 for LSK-spillerne.
– Det er helt utrolig at vi ikke scorer mål i denne kampen. Prestasjonen er bedre enn resultatet, sier Henning Berg til rb.no etter at LSK har tapt 3-0 borte mot Aalesund.
LSK-treneren tror likevel laget skal reise seg raskt etter åpningstapet.
– Det var ikke bra nok presesjon i den siste tredjedelen og jeg synes vi var slakke i starten. Helt til Aalesund scoret. Samtidig kom målene veldig ugunstig, sier Berg.
– Trodde på mål
Arild Sundgot hadde en av LSKs største sjanser på en corner like før pause. Han gikk opp og fikk headet på mål, men ballen ble reddet på streken.
– Jeg fikk kjempetreff og var sikker på at den skulle inn sier Sundgot.
Selv mener han det var arbeidet inne i begge boksene som var for dårlige for seier mot Aalesund.
På siste plass
LSK ligger etter den første runden på siste plass i Tippeligaen.
Målene mot kanarifuglene ble scoret av Daniel Arnefjord (14), Tor Hogne Aarøy (48) og Diego Silva (90).
LSK startet med følgende lag (4-4-2):
Stefan Logi Magnusson – Karim Essediri, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen – Erling Knudtzon, Espen Søgård, Nosa Igiebor, Tarik Elyounoussi – Arild Sundgot og Anthony Ujah.
Kommentar
-
LSK:.no
Tarik: - Tungt, men vi skal reise oss kjapt
Det ble ikke den debuten Tarik Elyounoussi ønsket seg.
Kommentar
-
LSK.no
Henning Berg: - Hadde noen feite muligheter
LSK var tidvis godt med mot Aalesund, men maktet ikke å score.
Kommentar
-
lsk.no
Tromsø på søndag
LSK-spillerne har nye oppgaver allerede på søndag. Her er uka til LSK-spillerne.
Kommentar
Kommentar