Kanaritips sesongen 2010

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • andersmm
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2006
    • 5764

Jeg holder meg noe mer kortfattet enn Grusom. I tillegg er jeg såpass old fashioned at jeg begynner på 16. plass og klatrer oppover. Booooring. bruker dog mye av det samme konseptet. Karakterer til de ulike lagdelene, uten at sammenlagtsummen har sammenheng med tabellplassering. Jeg mener det finnes altfor mange andre variabler i tillegg til stallen som må tas i betraktning. Jeg unngår også å gi karakterer til trenere, selv om dette er populärt i denne typen av tips. Jeg mener det ofte kan väre vanskelig å definere hvilke områder og elementer i et lags spill og opptreden som kan tilskrives treneren. I tillegg må da andre deler av sportslig ledelse også tas med i betraktning, fortrinnsvis sportsdirektör/manager. Derfor setter jeg grensa for karaktersetting ved spillerne, hvis prestasjoner er mer tydlige og åpenbare enn en treners. Jeg kommer dog til å gi en kommentar på hver trener, og i visse fall også på andre deler av sportslig ledelse. Karakterer i skalaen 1-10. Hvor 1 er hinsides rävva, og 10 er bäst.

16. Kongsvinger

Svenskegrensas stolthet er endelig tilbake i Tippeligaen, men lite tyder på at de fortsatt er her når vi sparker i gang 2011. Alt annet enn nedrykk er en skrell. Så ut til å väre et handlekraftig lag da en viss Uday tok over, men akkurat det brast da deres danske pengeonkel havnet i finanströbbel. Godeste Nordlie rakk dog hente et par spillere för den tid, men ingen av disse skremmer vannet av noen. Risholtbrödrene og Magne Störud skriker ikke champagnefotball, selv om de kan gjöre en grei nok jobb.

Derimot har man hentet billige spillere hist og pist för årets sesong, og kvitta seg med en hel masse andre. Kim Holmen er en av de nyankomne. Faktisk en god signering for KIL. De kommer garantert tvinges til å ligge mye lavt og forsvare seg, og hva er da bedre enn en Forrest på topp som kan springe som et piska skinn når man får en kontringsmulighet eller når motstander står höyt og gir litt bakrom. Ellers er Güven og Friberg da Cruz verdt å nevne. Bobbie har prestert bra i Allsvenskan tidligere (170 kamper for GAIS), mens Güven, på tross av en del kvaliteter, er mye opp og ned. Vidar Riseth kommer nok også til å prege laget. På godt og vondt. En del vondt.

Jeg skal ikke skryte på meg inngående kjennskap til KILs stall, men selv for et utrent öye er det lett å se at det er laaaangt mellom de helt store spillerne her. Mistet også en av höstens viktigste brikker i Magnus Sylling Olsen. Trener Trond Amundsen er et nokså ubeskrevet blad på dette nivået, selv om han har värt u21-trener for Santos (med bla. Robinho i troppen. Wikipedia fun fact). Jeg tör egentlig ikke si så veldig mye mer om mannen eller hans preferanser rundt fotballfilosofi, men slik jeg har forstått det kommer man til å stille opp i en 4-2-3-1 variant med turneren Holmen på topp.

Keeper- To grå navn med veldig liten erfaring på toppnivå. Månsson har plutselig gått hen og blitt langtidsskada, så da er det duket for Moldskred-show på Vinger. Moldskreds eventuelle inntreden hever faktisk kvaliteten på dette leddet (tro det eller ei). Andrekeeper er Olav Dalen (who?).

Karakter: 3 (Om Moldskred tar plassen)

Forsvar- Lite å slå i bordet med. Markedssjef N'Vidar har blitt ytterligere ett år eldre, og må ses som både lederen og risikomomentet i KILs lag. Friberg da Cruz bör prestere fortere enn svint. Edier Frejd så OK ut i kvalikkampen i höst, men både bredden og förstevalgene i denne lagdelen er et sörgelig skue. Friberg Da Cruz har spilt i flere ulike posisjoner i sine år, men hatt störst suksess som midtstopper under tiden i Gais.

Karakter: 2.5

Midtbane- Heller ikke her bugner det over av spennende navn. Risholt er sjefen. Ellers vil Carl Erik Torp og Örjan Berg Hansen få en del tid her Kanskje også Störud. I sterkt behov av en Güven i storslag, hvorvidt det er realistisk er et annet spörsmål. Tuelo Johansen blir nok brukt som kant/ving på andre siden. Ellers har man en landslagsspiller i denne lagdelen; Lars Krogh Gerson, Luxemburgsk landslagsstjerne. Kan fort bli en veldig veik midtbane som får springe mye imellom. Mangler kreativ offensiv kraft.

Angrep- Er vel KILs sterkeste kort. Spiller med en ensom på topp, men kommer nok tildels å bruke angrepsspillere på kantene. Har en antydning til bredde her. Tuelo og Risholt 2 kan ta Holmens plass om han ikke er tilgjengelig, og det går å löse med kantsituasjonen. Tuelo og Holmen er OK spillere, i tillegg bör Risholt 2 klare å presse inn et par baljer. Dog er Holmen det klart beste alternativet. Mer eller mindre utelukkende pga farta. Kontringsspillet blir grufullt viktig for KIL i år.

Karakter: 3

Trener - Forferdelig vanskelig å si noe om Amundsens trenergjerning for oss som ikke fölger Adeccoligaen så altfor nöye. Har hatt ansvaret for Löv-Ham i et par år og holdt dem i Adeccoligaen, ellers har han en del spillerutvikling på CVet. Ingen egen spillererfaring fra toppfotball. Kan godt hende dette er landets neste trenertalent, men jeg synes det lukter budsjettlösning lang vei.

KIL må stå frem som et meget sterkt kollektiv, om de skal han noen som helst sjanse i 2010. Samtidig må rutinerte herrer som Riseth og Risholtene spille opp mot sitt aller beste. I tillegg bör anvendelige Bobbie Friberg slå til. Logikken sier derimot nei. Riseth er ferdig, og tvillingene er ikke så mye mer enn mediokre TL-spillere. I tillegg får man lukke öya og be om at Güven og Holmen finner seg til rette. Det er alt for mye som må klaffe om KIL skal klare seg, og med en såpass liten stall kan man se seg nödt til å kjöre innpå unggutter fra junioravdelingen. Alikevel; nyopprykkede lag kan man aldri väre 100% trygg på. Samspill i Adecco over tid og fölelsen av å ikke ha noe å tape kan gi et ekstra kick. Har de flaks tar de kanskje kvalikplassen.
    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• El Caco
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2009
      • 2286

Opprinnelig skrevet av andersmm
      Keeper- To grå navn med veldig liten erfaring på toppnivå. Månsson har plutselig gått hen og blitt langtidsskada, så da er det duket for Moldskred-show på Vinger. Moldskreds eventuelle inntreden hever faktisk kvaliteten på dette leddet (tro det eller ei). Andrekeeper er Olav Dalen (who?).
      Thomas Myhre er klar for KIL. Vet ikke om det styrker karakteren for den plassen jeg ka du tru?
      Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

Kommentar

• erlando
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jul 2006
        • 858

Opprinnelig skrevet av El Caco
        Thomas Myhre er klar for KIL. Vet ikke om det styrker karakteren for den plassen jeg ka du tru?
        Nei, han er ikke klar for KIL. Det har blitt avvist av klubben.

At han, med eller uten mentale problemer og evt pulver i blodet, er flerfoldige ganger bedre enn Målskred hersker det ingen tvil om.
        Ja til pause i pausen!

Kommentar

• sigurdsen
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2006
          • 1826

Opprinnelig skrevet av Grusom B
          Jo, stemmer det. Problemet er jo bare at Austin er en aggressiv grevling, og det funker ikke på en stopper. Han kommer til å miste hodet og ruse om hverandre, dette blir stygt!
          Kamikaze Austin sørger for rekord i straffer og røde kort.. Da bør vi bare satse på å møte brann i en kamp han ikke er suspendert

Kommentar

• Grusom B
            Generalissimo Bellisimo
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 6248

KAN IKKE BEGRIPE hvorfor vi må ha et bilde av en brølende kanarifan dekkende hele forsida bare for å meddele at det går busser til Aalesund! Dette irriterer meg grenseløst, det er jo en introside først med all informasjon også. Dermed forsvinner tipset ut av forsida, og de aller, aller fleste får det ikke med seg. Dette inkluderer kanskje spesielt motstanderlags fans, som ikke vil ha sjanse i helvete til å finne det. Helt utrolig frustrerende...
            Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• andersmm
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2006
              • 5764

15. Hönefoss

Egentlig ganske feigt å tippe to nyopprykka på direkte nedrykk, men hei, Hönefoss har i det minste värt offensive på spillermarkedet og stiller til start med flere kjente fjes. Noen spennende, andre ikke. Den mest spennende spilleren er dog ikke nyinnkjöpt, han har allerede värt på Ringerike et par år. Uma Bangura. Midtbanespilleren fra Sierra Leone blir viktig for hönsa, i år som i fjor. Midtbanesjef som jobber godt og har mye fotball i skrotten. Har potensiale til å bli en av 2010s kometer. Bangura inngår i en stamme med spillere som utgjör kjernen i et velfungerende lagbygge. HBK har systematisk jobbet seg opp til överste divisjon, ved hjelp av langsiktig planlegging og den nevnte gjengen med trofaste gutter. Broren til Gilbert har med små ressurser skapt et lag som har levert stödige prestasjoner i Adeccoligaen de siste årene. Ingenting fancy, men hard jobbing og trygge relasjoner. Samtidig har man kanskje värt litt for tilbakeholdne og nökterne med satsningen av redsel for å havne i ökonomisk uföre.

De positive sidene ved det Hönefoss har etablert, ser nå ut til å måtte vike for spillere av veldig varierende kvalitet. I og for seg forstår jeg at man må forsterke for TL-spill, men det hele fortoner seg som en nokså brutal revolusjon. Så fort man kvalifiserte seg til det gode selskap, åpnet man kranene og utnyttet seg av mulighetene spillermarkedet har å by på i disse dager. Antakeligvis har man glemt bort dette med stallbygging og is i magen, og heller latt seg blende av flotte navn og billige avtaler. HBK var også velsignet med et stort antall bosmenn, og kunne handle för alle andre, da det fantes god plass i troppen.

Blandt annet har man hentet to stoppere med glansdagene bak seg. Eller, Örn Sigurdsson så ihvertfall ut som han var over middagshöyden i fjor, mens Erik Hagen definitivt har passert det punktet. Höyreback Christian Traore var svärt delaktig i Hammarby-laget som rykket ned fra fjorårets Allsvenskan, og såvidt jeg har forstått gråter ikke Bajen-fansen over tapet. Godt mulig han er bedre enn de som finnes, men jeg er overbevist om at man kan finne bedre spillere om man först drar utenlands på spillerjakt. Jeg har sett ham i et par Bajen-kamper, og kan ikke si at han stakk seg ut på noen som helst måte. Backdekningen ellers er snever.

På sentral midtbane har man derimot hentet langt bedre spillere. Obifuele har et höyt maksnivå, mens Bolseth antakeligvis er en trygg investering. Spörsmålet er dog hvor lurt det er å forsterke så hardt på den plassen. Nevnte Bangura bör väre bankers, samtidig som Dmitrijev har gjort sakene sine bra på Ringerike. Ville det ikke värt smartere å forsterke kantene, sidebackene eller keeperplass? Såvidt jeg kan se finnes det få kantspillere i troppen, og ingen som man vet kan prestere greit i posisjonen i TL. Det ligger an til en jävlig smal midtbane på Hönefoss i år, og logikken bak innkjöpspolitikken fremstår ganske merkelig.

På topp har man hentet inn talentet Angan fra Lyn, og en gammel kjenning i Madiou Konate. Spennenede å se om Angan fortsetter godspillet fra fjoråret, samtidig som undertegnede lurer fält på hva Konate kan utrette. Har hatt to år i Tyrkia uten å spille så grusomt mye.

Det blir meget interessant å se hvordan storinnkjöpene påvirker den gamle stammen i laget. Fiaskopotensialet finnes helt klart, da fjorårets suksess i stor grad er tuftet på vante fjes som har bygget opp samspill og relasjoner over tid. Laftonene har allerede raslet med sablene, noe som ikke hjelper et nyopprykket lag i behov av samhold og indre harmoni. Storebroren til Arild har en formidabel oppgave med å samle laget og komponere en noenlunde vettig midtbanekonstellasjon. Et hav av sentrale midtbanespillere, og knapt en kantspiller i sikte (höres kjent ut?). Nye spillere bruker også litt tid på å prestere, og havner Hönefoss först i tapersporet tror jeg de skal få slite med å komme seg ut. Det kan bli tungt å spille inn ett lag med de manglene stallen har, og pölseinvestorene blir nok skeptiske til å öse ut mer penger midtveis i sesongen om ikke vinterens investeringer fungerer.

Keeper- Solvoll er sannsynligvis blandt ligaens svakere keepere. Har tidligere spilt en del kamper for Godset. Clark er for meg totalt ukjent og Duracak likeså. Åpenbar kandidat for en höyklassig forsterkning. Nevnte Clark er hentet fra amerikansk college-fotball og höres ikke ut som den trygge rutinerte herremannen de kunne behöve der bak.

Forsvar- Har en samspilt medioker gjeng som funker OK, men har lagt penger og prestisje i å hente nye mediokre spillere uten nevnte samspill. Om Lafton skal få plass i forsvaret med Pampers og, Örn, får vi den tvilsomme glede av å se en av disse spille back. Snadder. Örna er rask, men livredd for ballen og tabber seg ut titt og ofte. Backdekningen er ikke särlig imponerende. I tillegg til Traore kan Leo Olsen kan få en del tid her, men da tar man bort et av få rene kantalternativer. Kjetil Byfuglien kan også få spille en del, men han er en av mange spillere man bör stille spörsmålstegn ved i dette laget. HBK har flere spillere med liten eller ingen TL-erfaring som har levert bra i Adecco, men spörsmålet er hvordan disse kommer til å gjöre det når det de skal ta steget opp.

Karakter: 3

Midtbane- Godt forspent sentralt på midten, syltynt med kantspillere. Bangura og Obifuele bör väre bankers. En sterk duo, men kantene holder ikke noe i närheten av samme nivå. Dmitrijev og Bolseth er gode alternativer på sentralplass som antakeligvis kommer til å henvises til kanten mer enn favorittposisjonen. Bak disse finnes flere spillere i Byfuglien-kategorien som fortsatt er relativt uprövd på nivået. Unntaket er David Hanssen, men fyren er skadeplaga som få og begynner å dra på åra. Tvilsomt om han kan sette sitt preg på laget.

Karakter: 3 (Flere gode enkeltspillere, men midtbanen er altfor ufullstendig sett under ett.)

Angrep- Er Lafton god nok for TL? Hvordan ser Konate ut? Angan kan gjöre det godt, men alt er avhengig av lagkameratenes prestasjoner. Talentet til Davy er udiskutabelt, men han fremstår som en spiller som gir opp litt lett når ting ikke blåser hans vei. Lafton er en kontinutetsbärer, og en rutinert ringrev, men ting tyder på at det blir mye helafrikansk i angrepet til Hönsa. Alikevel får han nok en del tid, og kan bli en viktig mann når det virkelig behöves. Konate har gjort det ok for Molde tidligere og var en suksess i Hönefoss sist. På den andre siden har han ikke spilt alt for mye i Tyrkia. Spennende å se hvordan han takler returen til tippeligaen. Også her finnes det flere uprövde kort i bakhånd (Saaliti, Darboe, Da Vita Jensen).

Karakter: 4 (Avhenger mye av Konates prestasjoner)

Trener: Legendens bror har jobbet med laget over tid, men står foran helt nye utfordringer i år. Både i form av steget opp, men fremfor alt i lagkomposisjon og omveltninger. Fremstår som balansert og fornuftig, men er i likhet med mange av spillerne uprövd på överste nivå. Har dog god erfaring fra spillerkarriere. Hvem vet, det kanskje finnes noe i Sundgotfamiliens blod som gjör at også Ole Björn motbeviser all skepsis.

Sundgot kan enten lykkes stort eller feile miserabelt i år. Magefölelsen leder meg mot det siste. Årets satsning strider på en måte mot det HBK har jobba med i flere år, og omveltningen blir veldig plutselig og omfattende. Stallbyggingen og innkjöpspolitikken er dessuten på trynet. Med ökonomien i bakhodet det dog forståelig at HBK ikke har hentet masse spillere för opprykket var i boks, men ting kunne sett bedre ut dersom overgangen ble gjort litt mer skånsomt. Har fortsatt til gode å score mål i vinterens treningskamper. Uff. Har gått offensivt ut i satsningen og folk har större forventninger til Hönsa enn man vanligvis opplever som TL-fersking.
              "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

Kommentar

• Stray Cat
                Moderator
                • Aug 2008
                • 5918

Hvilken skala bruker du, Grusom? Står det noe sted, som jeg har missa?
                For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• Kimito
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 2602

KAN IKKE BEGRIPE hvorfor vi må ha et bilde av en brølende kanarifan dekkende hele forsida
                  Får håpe det blir der til du har fått fjernet Karadas fra Brann-laget da [smileblunkefjesmedoverdrevenmimikk].
                  Last edited by Kimito; 03.03.2010, 17:47.
                  Ferdigskåra

Kommentar

• Grusom B
                    Generalissimo Bellisimo
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6248

Da var turen kommet til en splitter nykommer, et lag vi i rettferdighetens navn ikke kan hevde samme kunnskapsnivå om som... Vel, absolutt alt annet mellom himmel og jord. Vi snakker selvsagt om Hønefoss, og de forhenværende fossekallene bør belage seg på en tøff sesong på tross av ekstrem overgangsmarkedsaktivitet.

For ordens skyld strekker karakterene seg fra 1 til 10.

Hønefoss er et nytt og spennende bekjentskap for de av oss som har spilt 36 år i en annen divisjon enn det evige nestenlaget fra et eller annet sted i Buskerud ingen noensinne drar til. Hønefoss har vært så nære så mange ganger at man ikke kan annet enn å unne dem at de endelig lyktes med å ta steget opp. Den fornuftige kanarifugl vil åpenbart også nære en viss sympati for klubben ettersom den trenes av verdens herligste og vakreste manns storebror. Hønefoss har virkelig storshoppet i vinter, men er likefullt avhengige av at alle mann, etablerte høner såvel som nyervervelser, slår til og yter opp mot sitt beste om de skal klare to sesonger på rad. Vi er spente på hva laget kan få til, men selv om vi ikke utelukker en overraskelse, regner vi med at 2010 blir en kamp for å overleve fra første stund.

Keeper:

Utvilsomt lagets svakeste punkt. Thomas Solvoll har tidligere vært innom Godset, og har etterhvert ervervet god rutine som bakerste mann i Adeccoligaen, hvor han har vært en solid sisteskanse uten å levere det helt spektakulære. Det betyr mest sannsynlig at han vil finne overgangen til Tippeligaen tøff, og det skal noe til at han blir den matchvinneren en nyopprykket klubb i bunnkamp trenger. Det blir omtrent som å stille på fest på Bygdøy med en sixpack Seidel. Bak ham finner vi totalt ubeskrevne blad i Ismet Duracak og Steve Clark. Vi gidder ikke en gang late som om vi har peiling på noen av disse to ettersom vi på tross av massivt ego avskyr pretensjon(og ja, Gerd Liv Valla, vi henviser gladelig til deg og den idiotiske boka di når vi skal definere begrepet). Svak lagdel.

4

Forsvar:

Her er ståa noe bedre, men det tar knapt av her heller. Å Hente Kristian Ørn Sigurdsson må kunne betegnes som et varp, på tross av at han knapt var noen supermann i sine siste sesonger i Bergen. Islendingen er rask, god i lufta og totalt blottet for teknikk. Likefullt er han en klar forsterkning for laget. Vi stiller imidlertid et stort spørsmålstegn ved å hente inn norsk fotballs fremste has-been, nemlig Erik Hagen. Alle som en vet at ingen fugler i hele landet har noe som helst til overs for fyren, men subjektiviteten bortforklarer ikke det faktum at Hagen har mistet alt som en gang gjorde ham til en god spiller. Nå er han en treig, sur og tabbebefengt gammel gubbe, og hva i all verden noe lag i noen som helst toppdivisjon noe sted som helst skal med ham, er forbi vår fatteevne. Forøvrig forbanner vi dagen han forlot Vålerenga. Dermed håper vi får Hønefoss' del at de setter sin lit til klubbhelt Frode Lafton, som med sin årrekke som klippe bakerst knapt kan sies å ikke fortjene en sjanse i norsktoppen. På backene bør Hønefoss være ok forspent, men overhodet ikke mer. Benny Olsen har vært i Tippeligaen først, og om han blir et førstevalg er det et problem. Olsen er overhodet ikke en spiller man bygger et tippeligalag rundt. Blant andre backkandidater er Leo Olsen, som fikk rave reviews for sine prestasjoner i fjor, samt Kjetil Byfuglien og Lennart Steffensen. Om Leo Olsen skulle videreføre sin form fra fjoråret(hvilket vi ikke utelukker), og faktisk gjør det som back, kan det bli hakket over ok, men det er ingen etablerte toppspillere blant disse, og det kan vippe mot det katastrofale også. Dermed var det helt sikkert en god idé å hente inn Christian Traore fra Danmark, som på tross av å være noe treg er en solid back med mye rutine fra skandinavisk toppfotball.

5

Midtbane:

Midtbanen bør i utgangspunktet være Hønefoss sin sterkeste lagdel. Man er i besittelse av flere solide tippeligaspillere, og spesielt må den sentrale midtbanen kunne kalles sterk. Av de nyopprykkede lagene er faktisk Hønefoss suverene om vi sammenligner kun den sentrale midtbanen. Om Rune Bolset, som tidligere var regnet som et stortalent og har levert godt for Sogndal i toppserien tidligere, slår til, Usmaru Bangura tar nivået og Paul Obiefule finner tilbake til sin beste form, er det fullt mulig at Hønefoss rett og slett kan dra en god gammeldags overraskelse og havne høyere på tabellen en vi kjedelig nok må tippe dem. Disse tre er nemlig i utgangspunktet tre veldig solide spillere de fleste Tippeligaklubber med glede ville tatt imot. Bak disse ser det heller ikke så verst ut. David Hanssen har etterhvert enorm rutine, selv om han sammen med Kamal Saliti og Erik Hagen bidrar til å forsterke inntrykket av Hønefoss som en trygg havn for VIF-rejects. Aleksandr Dmitrijev vil også få sine sjanser, og har vist seg som en solid midtbaneelegant med gode tekniske ferdigheter og en fin pasningsfot. Vi regner egentlig med at Leo Olsen blir å se mest på backen, men Harstadværingen er også en kapabel ving om det skulle trenges. Sterk lagdel, og sannsynligvis det leddet som redder klubben fra nedrykk.

6

Angrep:

Hønefoss andre sterke lagdel. Med Lars Lafton og Kamal Saaliti har man to spisser som har scoret mye mål i Adecco i en årrekke. Begge er av typen stor, sterk dukkoppspiss, selv om Saaliti nok er noe mer teknisk anlagt en yngstebror Lafton. Uansett er nok tanken at det er de to afrikanske nyervervelsene Madiou Konate og Davy Claude Angan. Før fjorårets sesong spådde vi at Angan ville få en stor fremtid, og selv om Hønefoss kanskje ikke var det vi hadde i mente, kan det ikke nektes for at ivorianeren tidvis imponerte stort i Lyn-drakta. Han var også aktuell for Viking, men havnet altså på Ringerike. Angan er en moderne spisstype som er jevnt god på det meste. Han er fysisk sterk, rask, god teknisk og uforutsigbar, men er muligens noe uferdig som avslutter. Konate på sin side har levert varene i Norge før, og vet hva som kreves. Han er mer en møtende spisstype enn de tre andre, og er i så måte den vi regner med å se mest til. Kan fort vise seg å være et varp, men om han slår til skal det noe til at Hønefoss får forlenget ettårskontrakten hans. Det kan bli mye mål av disse fire, men det betyr ikke at Hønefoss skal gå rundt å vasse i feberfantasier om målorgier. Vi snakker en passe god lagdel som kan overraske, men toppscoreren i årets tippeliga er ikke bosatt på Ringerike.

6

Trener:

Ole Bjørn Sundgot har utrettet mirakler med svært begrensede midler ved å bli den som endelig klarte å løfte Hønefoss opp i toppen. Man har ventet lenge på toppspill på Hønefoss, og Sundgot bør være sikret evig heltestatus. Har fått mye større spillerom på overgangsmarkedet enn tilfelle var i Adecco, og sammen med ny stadion ligger alt til rette for entusiastisk støtte fra lokalbefolkningen. Det gjenstår å se om han har handlet klokt, men at laget stiller sterkere enn i fjor er det ingen som helst tvil om. Spillerne omtaler treneren som tydelig på spillestil og roller, og det kan kun være en fordel. I tillegg, og dette kan ikke gjentas for ofte, er han storebroren til Arild Sundgot, en massiv bonus uansett hvordan man vender og vrir på det. Vi tror Ole Bjørn Sundgot innehar de kvalitetene som trengs i en moderne trener, og lar så gjerne tvilen komme ham til gode at det grenser til det naive. Brølapene bør være en saga blott i Norge, og sindige Sundgot tikker dermed alle boksene. Så gjenstår det å se om han har en gjennomførbar oppgave i å guide Hønefoss til forlenget Tippeligaliv.

7

Konklusjon:

Med tanke på hvordan det har gått siden man tok avgjørelsen om å avlive Fossekallen på nittitallet(aiaiai, det er så smart at man kan få leddgikt av det) kan man trygt fastslå at Hønefoss faller inn i kategorien for vellykkede koalisjonsklubber. Nå er tippeligaen kommet til nok en ubetydelig norsk småby, og det er egentlig ganske sjarmerende, når alt kommer til alt. Møtet med toppen kommer til å bli tøft på tross av en serie nyervervelser, men vi tror virkelig at Hønefoss er best rustet av de nye til å kunne klare seg. Vi er også veldig klare over at det å tippe et nyopprykket lag i nedrykksstriden er omtrent like originalt som fritert mat i en fet manns munn, men ettersom vi kjører objektivitet og ikke KM i oppfinnsomhet klarer vi lett å leve med det. Hønefoss får det tøft, men har likefullt en god sjanse til å forbli et topplag også i 2011.

Sum: 28

Tips: 14. Plass
                    Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• Stray Cat
                      Moderator
                      • Aug 2008
                      • 5918

Ehem....... Hvaschera?

Grusom, andersmm og kimito, ikke for å mase (åjoda, hvem er det jeg lurer?) men minner om at det kun er ei uke igjen og 16 lag som skal rangeres.
                      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• ChriZza
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 4265

Here comes the next one..
                        Kanaritipset 2010: Odd Grenland

Oddrane, Oddrane, Oddrane, Oddrane, Oddrane-eeeee. Omtrent slik går landets kjipeste supportersang. Den synges lite merkelig av Oddrane om Oddrane, og dermed skal det handle om Oddrane. Eller Odd Grenland. Nå skal ikke vi begi oss ut på noe forsøk på skolering i supporterkultur(selv om vi unektelig vet best), men heller konstatere at Odd går mot en mye morsommere sesong på banen enn på tribunen.

Skrevet av kfl.no

Odd fremstår nemlig som et svært godt sammensatt lag i forhold til hvordan trener Dag Eiliv Fagermo liker å se lagene sine spille. Vanligvis forventer man at lag som gjør det veldig bra sesongen etter et opprykk får seg en smell i påfølgende sesong, men det fortoner seg annerledes med Odd. Det var en bombe at de gikk ned i utgangspunktet, og laget som rykket opp igjen stod ikke veldig tilbake for det som rykket ned. Dette laget bestod (og består) av en veldig god blanding ungt og talentfullt og rutinert og drevent, og var i så måte sjeldent godt rustet for eliteseriefotball. Ingen skal påstå at Odd var noe annet enn en overraskelse i toppen i fjor, men om de blir å finne der igjen i år vil det være omtrent like overraskende som at Per Sandberg er dritings på talestolen, dritings i bil, dritings når han skaller ned innvandrere eller simpelthen bare prater tull om ting han ikke vet noe om. Odd stiller forsterket fra i fjor, og vi regner med å finne dem i toppsjiktet i år også.

Keeper

Etter å konkludert en kjensgjerning er det tid for en annen: Arni er fortsatt dårlig i feltet. Det er strengt tatt backup Andreas Lie også, så Odd bør regne med at en betydelig andel av mål i mot vil komme fra dødballer og innlegg. Når det er sagt har begge betydelige kvaliteter andre steder. Arason har levert praktkrumspring av typen «nå går det for Frode Oisen på direkten» i en årrekke, og er på tross av sin feltsvakhet en strålende førstekeeper, og på langt nær langt unna toppsjiktet i Norge. Andreas Lie er hentet inn fra ingen ettersom han var klubbløs, men markerte seg som et stort keepertalent i tidligere år. Han var sågar førstekeeper en kort periode i Aalesund, men ble kastet på dør mer eller mindre umiddelbart etter Rekdals ankomst. Dette skal være en svært solid lagdel, i år som i fjor.

7

Forsvar

Odds forsvar personifiserer på mange måter den fine aldersmiksen laget er i besittelse av. Her er det både rutinerte ringrever som Morten Fevang, Torjus Hansén og Anders Rambekk, fremadstormende og nyetablerte kapasiteter som Steffen Hagen og Søren Jensen, og sist men ikke minst et realt stortalent i den Fredrig Semb Berge, som i mangel på et ordentlig gjennombrudd i fjor mest sannsynlig får det i år. 19-åringen er mye mulig en fremtidig landslagsspiller, og bør satse på fast plass ettersom de tre ringrevene knapt blir yngre og ungdommens kilde uansett ikke befinner seg i Skien, Porsgrunn eller noe som helst annet sted i Telemark for den saks skyld(den er i Larvik vel, dummen). Morten Fevang var en åpenbaring som stopper i fjor, og på tross av utløpende kontrakt regner vi kapteinen for å være såpass profesjonell at han ikke lar den slags affektere sin nye vår som omskolert fra midtbaneplass. Odd har muligens noe tynn dekning bakerst, men førstevalgene holder god klasse og utfyller hverandre godt. Det finnes også mye ungt og lovende i bakhånd, så noen krise burde ikke være nært forestående.

7

Midtbane

Alle vet hva Tommy Svindal Larsen er kapabel til når han er i form. Larsen ble kanskje aldri den gudegaven gode gamle Bladet Fotball spådde ham å bli, men når man ender opp som en solid midtbanemann med lekker høyrefot, lavt tyngdepunkt og godt overblikk kan man gi faen i å klage. Han begynner imidlertid å bli gamlere enn Reiulf Steen, og da er det innmari kjekt, esse, å ha en liten Lekven i bakhånd. Lekven har hatt samme teite profilbilde på Odd.no i flere år, men har rukket å både bli en mye bedre fotballspiller og å klippe seg siden det ble tatt. Han har fylt en indreløperrolle når han har fått prøve seg, men over tid regner vi med at han blir å erstatte gamlefar som midtbanesentral. Simen Brenne fikk en ny vår i fjor etter sine helt jævlig mislykkede år hos oss, og om han fortsetter fremgangen vil han både nærme seg landslaget ytterligere og medføre flerfoldige utrevne kanarihår, i ren, bitter frustrasjon. «Hahahahaha, dere har fjær, ikke hår, hahahahaha!!! Nei, det har vi ikke. Det er bare et kallenavn, din halvmongo. Av andre tidligere oss-rekrutter kan vi nevne hode/øyeskadde John Anders Bjørkøy, som vi er tvilende til at kommer tilbake i gammel form, og Magnus Myklebust, som vel mest sannsynlig vil bli brukt høyere i banen, og dermed mer om ham senere. Midtbanen fylles av indreløperutfordrerne Jone Samuelsen, som vi lenger har hatt store forhåpninger til, og som forhåpentligvis vil få en renessanse i ny klubb etter å stagnert i Viking(som vi ikke liker lenger etter å sett Rogalands behandling av godgutten Uwe). Samuelsen er en ballflink luring, men er verdens minst målfarlige fotballspiller etter Francis Benali, Jason Dodd og Claus Lundekvam. En som derimot er noenlunde målfarlig, er Håvard Storbæk, som åpnet fjoråret heidundrande før overgangen til Tippeliga fra Adecco ble litt tung å bære og høsten litt verre. Vi regner med at han vil få mange sjanser også i år, og at han med en sesong på baken vil vise seg mer stabil. Storbæk er nok en grovarbeider av stereotypt norsk merke, men han har en flott skuddfot og en alle tiders mulighet til å markere seg positivt også i år. Å, forresten. Dette er en veldig solid lagdel som på en god dag kan spille ut hvem som helst.

7

Angrep

Det er liten tvil om hva som er Odds beste lagdel. Peter Kovacs er fortsatt et rødhåret(selv om det minker) keltisk monster på topp(vi har ingen som helst tro på hans påståtte ungarskhet, og erklærer ham herved irsk), og en garantist for minst tosifret antall scoringer. På kantene finner vi henholdsvis lagets største stjerne, spilleren med størst potensial i hele klubben, og et lite røverkjøp i en gratis Magnus Myklebust. Først nevnt ved navn tilsier først omtalt, og dermed fokuserer vi på vår gamle venn Magnus et brøkdels minutt. Etter to lovende førstesesonger i Lillestrøm stagnerte den brillefine sunnmøringen, uten at det var noen overraskelse med tanke på hvem som trente ham. Det er ingen hemmelighet at mange kanaris gjerne så ham bli tildelt ny kontrakt, undertegnede deriblant, men som med Jone Samuelsen var nok et klubbskifte det beste også for Magnus. På sitt beste er han en real luring med masse tempo og god ballbehandling, men vi stiller spørsmålstegn ved at han nok en gang må finne seg i å brukes som ving. Magnus er best som spiss, og burde egentlig gått til en klubb som ville satse på ham der. En som derimot er klart best som ving, er Chukwuma Abakueze, eller bare Bentley, i alle fall for de dyslektisk tilbøyelige blant oss. Nigerianeren bør være på vei til utlandet om han viser samme takter som i fjor, da han var tidvis glitrende. Det var også Fredrik Gulsvik, som om han fortsetter å følge stien han tråkket opp i fjor faktisk kan finne på å bli så god som alle trodde da han var purung tenåring. Kan bli landslagsspiller med riktig veiledning og holdninger, men uten kan han like fort havne på NAV. Må stabilisere seg i år. Et annet stortalent finner vi i Torgeir Børven, som introduserte seg i fjor med svært lovende takter, og som også i år vil få sine sjanser.

7

Trener

I år som i fjor er det mange som ikke tåler fjeset på Dag Eiliv Fagermo. Vi har ingen problemer med fjeset hans, og synes egentlig at fyren er et ganske så friskt pust i en ellers ofte traurig trenerfauna. Utover det er det ingen tvil om at Fagermo er en tydelig og faglig dyktig trener som nyter stor respekt blant sine utvalgte. Vi tror også det er et smart trekk å ha en type som Jan Frode Nor(d?)nes i apparatet rundt ham, da han nok er mer diplomatisk enn sjefen sjøl, og kjenner klubben bedre enn noen. Årets sesong blir på mange måter en slags ilddåp for Fagermo på toppnivå. Om Odd følger opp fjoråret vil han ha bestått, om det blir en uventet bunnkamp snakker vi mer i retning av strykkarakter. Vi tror mest på toppkarakter, og tipper dermed at Fagermo lykkes i å etablere Odd som toppklubb.

7

Konklusjon:

Odd har to flotte sesonger å bygge videre på, og vi har stor tro på at fremgangen fortsetter. Det vil muligens holde hardt til medalje, men Odd vil ligge å vake på øvre halvdel og sannsynligvis menge seg med fiffen i perioder. Om det ender som vi tror, på øverste halvdel rett i nabolaget til medaljeoppsoperne, kan ingen i Telemark sutre, unntatt Porsgrunn som har hatt god tid på seg til å bygge opp et solid mindreverdighetskompleks. Porselen versus topplag i fotball? Det blir ikke toalettseier, for å si det sånn. Ny god sesong for godt sammensatte og taktisk dyktige Odd Grenland, med andre ord.

Sum: 35

Tips: 4

Kommentar

• kinstad
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2007
                          • 406

Hvorfor er det ikke mer aktivitet i denne tråden når det kun gjenstår få dager til oppstart. Jeg innser selvfølgelig at det å tippe hvordan det går er totalt meningsløst og litt småteit siden det kommer til å vise seg uansett. Men de som sitter med pennen syntes jeg ikke skal ta seg ferie av den grunn, og jeg tror jeg snakker for flere når jeg sier at det er stor underholdningsverdi i det dere skriver. Keep em coming boys!
                          ________
                          -Life is what happens while you are busy makeing plans.

Kommentar

• Grusom B
                            Generalissimo Bellisimo
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6248

Hah, ferie. Festlig. Sandefjord og Godset kommer i løpet av aftenen, 75% ferdige.
                            Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• *46*

Litt off-topic, men skryt for ryddige tips og saklig språk! Enkelte andre sider linket opp toppserieklubber, viser en mentalitet på overraskende lavt nivå. Bra ikke skribentene her inne legger seg på samme nivå!

Kommentar

• Grusom B
                                Generalissimo Bellisimo
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6248

Du, tallgutten! Vi er da kanarifans og er som sådann forpliktede til å etterleve en høyere moralsk standard enn den gjengse fotballneandertaler. Vi må av innstendig insisterende integritet forplikte oss til evig utbroderte dimensjoner av åndelig vekst, lik korsfarere, lik pilgrimer, lik jediriddere. Vi har valgt en sti i lyset fremfor det stummende mørke våre tettebebygde, trangsinnede og forrykte naboer evig fordømmer sine sjeler til å vandre i. Vi som skal forbli på lysets sti må være suveren og overlegen i alt vi foretar oss, i alt vi anvender våre gudegitte verktøy til. Dermed kan vi ikke henfalle til hedensk flåseri og misantropi forkledd som skriveglede i den menige plebeier.

Also spracht Zarathustra, eventuelt meg.

PS! Takk!
                                Last edited by Grusom B; 09.03.2010, 21:28.
                                Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• Stray Cat
                                  Moderator
                                  • Aug 2008
                                  • 5918

Du, tallgutten! Vi er da kanarifans og er som sådann forpliktede til å etterleve en høyere moralsk standard enn den gjengse fotballneandertaler. Vi må av innstendig insisterende integritet forplikte oss til evig utbroderte dimensjoner av åndelig vekst, lik korsfarere, lik pilgrimer, lik jediriddere. Vi har valgt en sti i lyset fremfor det stummende mørke våre tettebebygde, trangsinnede og forrykte naboer evig fordømmer sine sjeler til å vandre i. Vi som skal forbli på lysets sti må være suveren og overlegen i alt vi foretar oss, i alt vi anvender våre gudegitte verktøy til. Dermed kan vi ikke henfalle til hedensk flåseri og misantropi forkledd som skriveglede i den menige plebeier.

Also spracht Zarathustra, eventuelt meg.

PS! Takk!
                                  Hey! Spar fremmedordene og gjør ferdig dine 25%,da. Makan til tåkedimmende vås! :-) (og vi elsker deg likevel, Grusom!)

Kommentar

• Grusom B
                                    Generalissimo Bellisimo
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6248

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                    Hey! Spar fremmedordene og gjør ferdig dine 25%,da. Makan til tåkedimmende vås! :-) (og vi elsker deg likevel, Grusom!)
                                    Tusen takk, jeg elsker meg også, men ikke så ofte som i ungdommen(huff, unnskyld). Skal bli, by the way.

FY FAEN så mye arbeid det er med dette!!! Tror Sandefjord aleine blir på fire sider, hvorav sikkert minst en av dem handler om å forsvare hvorfor jeg(altså "vi", det er meg og Louis XIV) mener dem blir årets overraskelse.
                                    Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• Grusom B
                                      Generalissimo Bellisimo
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6248

Sandefjord

Fy faen, du er liksom gærnere enn a rabbid badger på meskalintripp, da! Sandefjord på øvre halvdel! Såååååå crazy! Men neida. Det er ikke det, det er faktisk et produkt av ren skjær fornuft og overlegen dømmekraft. Sandefjord går mot nok en festlig sesong, courtesy of Patrick Walker.

Vi må glatt innrømme at vi holder Mr. Walker i high esteem indeed, og at hans blotte tilstedeværelse trekker Sandefjord flere plasser oppover tabellen. Det er ikke det, laget har gode spillere i alle ledd, og nyter også i år fordelen av å få være underdogs(ja, vi bruker engelske uttrykk for å være vittige på Walkers bekostning, men har bestemt oss for å slutte når vi sier nå). NÅ!!

Alle dømmer Sandefjord til store vansker i år, men vi er knapt enige i det hele tatt. Hei du-uuu!!! Se på denne sentrallinjen, da vel!

- Bugge Pettersen; fjorårets beste keeper i Norge, og selv om han vil bort er han fortsatt der han slapp i fjor.
                                      - Espen Nystuen: Jepp! Tro det eller ei, men Espen Nystuen er blitt en moderne stopper som er jevnt god på alt og hadde sitt endelige gjennombrudd i fjor, da han var tidvis glitrende
                                      - Ebrima Sohna: Etter tre sesonger i TL er Sohna klar til å ta ut hele potensialet, og ikke bare dominere midtbanen i rykk og napp, men i kamp etter kamp.
                                      - Malick Mane: Fysisk strålende og en matchvinner som slår gjennom for fullt i år,

Så blædi, alle andre tipsere. Når alt kommer til alt er ikke dette Sandefjord-laget så dumt i det hele tatt. Sentrallinjen inneholder fire av de mest undervurderte spillerne i Tippeligaen, selv om Mane fikk endel oppmerksomhet i fjor da han hadde en av sine purple patches. NÅÅÅÅ!!! Det høres kanskje ut som mer gambling enn synsing å bygge et argument på at to spillere skal slå ut i full blomst, men faktum er at Ebrima Sohna og Malick Mane har fått enda et år å komme seg inn i norsk fotball på, og at begge besitter et enormt potensiale de har fått pleie i fred og ro i det heller lite Bergenaktige Vestfold.

Dermed bør det være klart å tydelig for alle som en at Sandefjord er vår utvalgte overraskelse for sesongen, og selv om vi ikke nødvendigvis setter testiklene på å ha rett, føler vi oss fryktelig smarte og lure(eller clever, om du vi..NÅNÅNÅ) over å ha kommet frem til en slik åpenbart uvanlig konklusjon. Alle andre tips vi har sett har tippet laget fra 14. og ned, men vi satser skamløst på at den eneste lille ene musa brøler høyere enn alle løvene som dermed åpenbart ikke vil være verdt lønna si, og må dra til løvehelvete hvor det er dritkaldt og ingen får ha manke eller dusk på halen, og alle boblejakkene er utsolgt for lenge, lenge siden.

Keeper:

Det er med stolthet og ærefrykt man har gleden av presentere følgende kommentar skrevet av ingen ringere enn seg selv for ganske nøyaktig et år siden: «Bugge er knallgod på strek, en djevel å bryne seg på i feltet, og har en aura av farlig bamsefar. På sitt beste er han en absolutt matchvinner, og det kan heller ikke skyves under en stol at han i sine to foregående sesonger for Sandefjord i Tippeligaen reddet mange flere poeng enn han tabbet vekk. Vi gleder oss til å se Espen igjen, og håper han har fått røsket ut de verste ulumskhetene». Vel, ulumskhetene var så godt som fraværende i det som viste seg å bli hans gjennombruddssesong, og jammen reddet han ikke MANGE flere poeng enn han tabbet vekk også. Bugge Pettersen var kanskje seriens alle beste keeper i fjor, og fortsetter han slik(og i Sandefjord), er laget knall forspent bakerst. Bak seg i køen får Bugge konkurranse fra Joakim Heier, som imponerte stort for Sarpsborg i fjor. Heier har ikke den fysiske tilstedeværelsen Bugge nyter så godt av, men er utrolig god og rask på strek, og vil være en mer en habil erstatter om Bugge blir skadet eller rett og slett forsvinner. Sandefjord er faktisk overraskende godt forspent på keeperplass.

8

Forsvar:

Det var ikke rent få blant oss som var skeptiske da Birger Madsen sluttet seg til Store Satan i fjor høst. Madsen hadde vært en bauta for Sandefjord i årrekke, men hans avgang førte ikke til noen spesielle forandringer i det hele tatt. I stedet steppet Espen Nystuen opp enda et par hakk, og fremstod plutselig som en av seriens beste stoppere. Nystuen har mange år som midtbanemann bak seg, og overblikket, roen og teknikken kombinert med gode tradisjonelle stopperkvaliteter som luftstyrke, duellkraft og posisjoneringsevne kan få hvem som helst til å klø seg i hodet over hvorfor ingen så potensialet før. Nystuen blir krumtappen, og vil få enten danskejævelen Rune Hanssen, som er mer klassisk muskelstopper, eller fintspillende Alexander Gabrielsen ved siden av seg. Vi liker veldig godt tanken på to spillende midtstoppere, og håper dermed valget faller på sistnevnte. På backene finner vi blant annet en annen danskejævel ved navn Martin Jensen, og det vi ikke visste om ham i fjor vet vi nå. Jensen har en aldeles rå dødballfot, og med Mjelde ute av bildet får han fort brukt den enda oftere. Om han kan finne hodet til den enorme kjøttpucken Rascic blir det fort farlig nær sagt uansett. Venstrebacken er også solid defensivt, og har fin teknikk. På høyreback håper vi innstendig på å få se Olav Zanetti i det håp at han plutselig skal finne på å levere nok en kamp som den allerede legendariske oppvisningen på Lerkendal for noen år tilbake(og ja, vi kommer til å referere til denne kampen hver eneste gang i all fremtid når navnet Zanetti dukker opp, uansett om det handler om Javier, Cristiano, Olav eller Grete-Hege). Han pushes fort helt til døra av Victor Demba Bindia, som har et soleklart konkurransefortrinn i sin voldsomme fart. Spørsmålet er imidlertid om ikke Walker foretrekker Zanetti fordi han kompleterer forsvaret på en bedre måte og også glir lettere inn i den stramme og livsviktige organiseringen. Sandefjord har et godt forsvar, men sliter fort med en skade eller to i midtforsvaret.

6

Midtbane:

Dette er som forventet en solid og balansert lagdel. Den kommer ikke til å stjele overskrifter eller spille ut all motstand, men vil kunne kjempe jevnt mot de fleste og vil sjelden bli utspilt selv heller. På kantene(vi er bare så frekke, tenk å begynne med kantene i stedet for midten da, galskap,galskap, galskap-galskap) forventer vi at Ørjan Røyrane vil erstatte Erik Mjelde, og mange vil nok innvende at når Mjelde nå har dratt er laget kraftig svekket. Vi ser selvsagt også den, men regner ikke problemet som uoverkommelig. Røyrane var mest innbytter i fjor, men fikk mye spilletid totalt sett og scoret også mål. Vi tror han er klar for mer spilletid, og har tro på at den mer utpregede vingtypen skal fylle hullet med økende volum utover høsten. På motsatt kant regner vi med at Samuel Isaksen vil få muligheten til å vise seg frem en gang i blant, men noe tydelig og definitivt valg har vi vanskelig for å få øye på. Dermed er det tid for sentral midtbane, som er langt mer iøynefallende. Lagets motor er spilleren vi allerede har hypet til voldsomme høyder i Ebrima Sohna. Gambieren har potensiale til å bli noe virkelig stort, og Sandefjord blir garantert ikke siste stoppested. Sohna er ballsikker, duellsterk og har en finurlig evne til å få med seg ballen i vanskelige situasjoner. Som ryddegutt ved siden av seg vil han mest sannsynlig få brassen Marciano, som vi også likte godt i fjor. Han er en aggressiv liten satan som ikke gir en dritt hverken i svingene eller på straka. Han utfordres av en nykommer i grekeren(går vi ut i fra, ettersom Kyprioter bare er kjipinger som ikke klarte å finne på egne navn) Panajotis Dimitriadis, uten at vi skal skryte på oss å vite noe som helst om ham. Det er også store muligheter for at vi vil få se stopperne Espen Nystuen og Rune Hansen på midten i enkelte kamper, da sannsynligvis som følge av suspensjoner eller skader. Dette er en noe tynn lagdel, men tre kvalitetsspillere i Marciano, Røyrane og spesielt Sohna trekker karakteren opp.

6

Angrep:

Malick Mane er en sånn spiller som gjør at man elsker fotball. Han kan være dårligere enn Tore Ryen-tv en kamp, før han i den neste får Martin Luther King virke som en minimal kapasitet på hitlisten over store svarte menn. Mane kan finne på hva som helst, men ofte sviktes han av overivrighet og en noe kjip førstetouch. Han minner aller mest om Razak Omotoyossi minus et par centimeter rundt låra, og er på mange måter en fysisk komplett fotballspiller. Vi har faktisk stor tro på at Mane kommer til å bli mer stabil nå som han har fått et år til på baken, og blir rett og slett overrasket om ikke Senegaleseren runder ti mål i år. Ved siden av Mane er det imidlertid bittelitt tynt, omtrent som med hodet til Harald Eia. Det finnes noe, men hva det egentlig blir ut av det er vi ikke sikre på. Admir Rascic er en klassisk tankspiss uten så mye finesse, og hadde en ganske intetsigende fjorårssesong der han ofte ble mer fugl enn fisk og omvendt. Når det er sagt, om Rascic og Mane finner ut av det med hverandre kan Sandefjord sitte på et ganske fint og utfyllende spisspar.Bakdisse sannsynlige starterne finner vi fortsatt goalgetteren Samir Saric, som etter bøtter og spann med mål i Adecco måtte finne seg i en birolle i sin første sesong, Stabæk-rejecten Eirik Markegård og talentet Erik Lamøy. Vi tipper rollefordelingen foran blir som den var i fjor. Om dette angrepet klarer å putte tjue til sammen skal man uansett være veldig fornøyde i Vestfold, uten at det betyr at det er uoverkommelig.

6

Trener:

La oss begi oss ut på en vill påstand her: Patrick Walker er tippeligaens beste trener. That's right, bitches. I said it. Vel, hvordan forklarer man ellers de absurde resultatene siden han tok over et Sandefjord i krise for skarve en og en halv sesong siden? Walker fremstår alltid velreflektert, trygt autoritær og intelligent i media. Laget hans fremstår som en kompakt enhet viss organisasjon ingen andre lag kan måle seg med, og spillerne som faktisk holdt et høyt nivå før hans ankomst har plutselig blitt stjerner(Mjelde, Bugge, Sohna, etc) under hans veiledning. Det er helt åpenbart at Walker er en voldsom trenerkapasitet, og nå som han har hatt samme lag i en ekstra vinter kan det egentlig bare gå oppover. Vi tror dermed at Walker befester sin posisjon som seriens best skjulte hemmelighet, og før heller enn siden dukker opp i en større klubb. Walker er rett og slett X-faktoren i årets utgave av Sandefjord Fotball.

9

Det har avgjort kommet fram tidligere i denne teksten at vi føler oss fryktelig brillefine og frekke som tipper Sandefjord så høyt, men på tross av alle innsigelser hele fotballnorge formodentlig måtte ha(i alle fall de bittesmå brøkdelene som leser dette, eller HAHAHA hvem faen prøver vi å lure, ALLE i hele jævla verden kommer til å lese dette!!!), føler vi at plasseringen er godt forsvart, både av ens egen fortreffelighet og Sandefjord som lag. Mer enn noe annet lag er nemlig Sandefjord tuftet på gjennomført organisering i alle ledd, og ettersom fjoråret gikk så bra som det gjorde på tross av mengder med nye fjes kan vi bare konstatere at fortsettelsen både vil fortsette og til og med bli bra. Laget som presterte over alle forventninger i fjor har bare mistet en spiller, og selv om den spilleren stod for mange scoringer tror vi erstatteren allerede finnes i klubbens rekker, og at han vil leve opp til sin forgjengers bedrifter om enn med en noe annerledes spillestil. Sandefjord kommer neppe til å bøtte inn mål, men den bunnsolide organiseringen og kompakte spillestilen vil tilsi at de ikke vil slippe inn mange heller, med Espen Bugge som minusbonus i tillegg. På toppen av kransekaka sitter Patrick Walker og er både brud, brudgom og melisen hele greia er spruta ned med. Med ham ved roret tror vi faktisk ikke på det før vi ser det om ting går til helvete. Sandefjord går mot nok en kanonsesong ingen unntatt vår kjære skribent kunne forutse. Haha på alle andre.

Sum: 35

Tips: 7

There you go. Chrizza eller Ronnie, klipper dere ut og tar forsida? Jeg må skrive videre her og har ikke tid til å sulle med email og pm. Danke!
                                      Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• Rune
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2008
                                        • 1229

Herligherlig Grusom. Slutter meg til rekken av beundrere. Bare en liten ting, Panajotis Dimitriadis er verken greker eller kypriot, han er faktisk svensk.

Norsk Internasjonal FotballStatistikk. Resultater, tabeller og statistikk fra norsk og internasjonal fotball

Edit: han er jo sikkert svensk-greker, så da har du rett allikevel.

Rune
                                        "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• Grusom B
                                          Generalissimo Bellisimo
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 6248

Strømsgodset

Drammen har forvandlet seg fra Harryland til Talentstad. Ingen klubber i TL kan måle seg med de beste talentene Godset plutselig er i besittelse av, men klubben er likefullt avhengig av at disse også slår til om det skal være liv laga i toppen.

Marcus Pedersen var forholdsvis udiskutabelt fjorårets store komet i fjor, og leverte en sensasjonell sesong vi ikke har sett maken til fra en attenåring på mange år her til lands. Pedersen har psyken og fysikken til å også levere i andresesongen, noe vi også tror han vil gjøre. Mer usikkert er det om Muhammed Keita kan følge opp sin strålende høstsesong, og vi regner med at det blir mer sporadisk briljant enn gjennomgående strålende i år. Det er også tvil om det tredje supertalentet Jo Inge Berget vil slå til ettersom han er veldig skadeplaget med kjipe knær og det som kanskje eller ikke verre er. Om alle tre skulle finne på å slå til blir det uansett stor moro i Drammen, men det blir det fort uansett. Godset er helt rå på Marienlyst, men er tilsvarende elendige borte. Om de klarer å stabilisere seg og de tre ungkalvene slår ut i blomst, som kalver jo regelmessig gjør, kan det bli en kjempesesong, men om vi var grønne ville vi vært fra Mars hvor man ikke kan spille fotball fordi tyngdekraften ikke er sterk nok. Vi regner dermed med å se mer av det samme fra Godset, og tror årets sesong på mange måter blir en blåkopi av fjorårets, med tunge og fantastiske stunder i skjønn forening og sammensurium, bunnkamp til siste slutt for så å karre seg i land med stil samt en haug til med lekre mål fra Marcus Pedersen servert av Øyvind Storflors silkefot. [/SIZE]

Keeper:

Strømsgodset stiller omtrent like godt forberedt på keeperplass som en neglisjert sjuåring med teipede briller, møkkete klær og blomstrende dysleksi på første skoledag(vondt og festlig på en gang, what's not to love, Percy). Her satses det stort på ungdommen, og innleide Lars Ivar Moldskred er kastet på dør siden i fjor. Om dette skyldes hans kvaliteter eller at det er Thomas Ødegaard som igjen har truet med å si opp om ikke protégén Adam Larsen får være førstekeeper skal vi la forbli usagt, men skal vi dømme fra hva vi har sett av Larsen tidligere må vi nesten bikke mot det siste. Moldskred var muligens uortodoks, men bak hver brøler lå det tre redninger i verdensklasse. Larsen er et stort råtalent, men virker utrygg og ubesluttsom i spillet sitt. Muligens er det bare rutinen som kan luke bort slike feil, men for et lag som ventes å slite i bunnen er dette ene plassen hvor rutine burde vært tilstedeværende, ikke i kø i påvente av utvikling. Larsens fremste konkurrent er Lars Stubhaug, som tydeligvis har fått nok av England. Vi kan ikke påstå at vi kjenner for godt til ham, men Everton-oppholdet i seg selv borger for kvalitet.

4

Forsvar:

Vi har sagt det før, og sier det igjen: Glenn Andersen er ikke god nok til å være førstevalg på et Tippeligalag. Av en eller annen grunn ser det likevel ut til at det er nettopp det han blir, men da heldigvis etter hvert ved siden av den skjeløyde hedersmannen Aleksander Aas. Andersen er en kriger og er god i lufta, det skal han ha, men teknisk sett er han langt under pari. Nevnte Aas er lagets bauta og grunnmur, og at kapteinen har gått hen og skadet på seg seks uker ute er dermed et voldsomt slag for laget. Vi ville nok helst sett Kim Andre Madsen ved siden av Aas sesongen sett under ett, da han er et kjempetalent som leverte flere veldig gode kamper i fjor. Om han kommer tilbake på samme nivå i år vil det gjøre Godset voldsomt mye tryggere bak, noe som virkelig trengs. Vi har allerede nevnt at vi anser keeperplassen som et svakt punkt, og dette gjør det ekstra viktig at forsvaret er trygt og samspilt. Dermed er det en fordel å ha rutinerte og solide Joel Riddez på laget, og den svenske venstrebacken blir fort en nøkkelspiller i årets Godset-mannskap. På høyreback er det derimot noe mer utrygt lende. Vi skal ikke avvise at unge Krister Aunan kan bli en habil spiller, men det lille vi har sett av ham i vinterens treningskamper har ikke vært overbevisende. Han må tilvenne seg tempo og intensitet ekstremt raskt om ikke Godset skal fremstå med solid defensiv slagside nedover høyrekanten. Dette er ikke en videre sterk lagdel, og den kunne med fordel vært utbrodert med minst to par legger til, spesielt med tanke på at unge Lars Sætra mest sannsynlig ikke er klar for eliteseriespill helt enda.

5

Midtbane:

Hvordan kan Godset erstatte eminente Fredrik Winsnes? Svaret er åpenbart. De kan ikke erstatte Winsnes, men det de kan gjøre er å holde kjeft om umuligheten selv og lukke ørene mens man roper LALALALA når andre tar det opp. Om man bare skal fantasere om hva som kunne vært med en 34-årig doktor på midtbanen kommer man i alle fall ikke noe sted. Godset må dermed glemme Winsnes og begynne på nytt. Det er nemlig såpass mange gode fotballspillere i denne midtbanen at det faktisk er mulig å leve videre uten stjernen på tross av den åpenbare svekkelsen tapet tros alt medfører. Aller fremst blant disse står Fredrik Nordkvelle, som har levert to gode sesonger på rad uten å nødvendigvis få den anerkjennelsen han fortjener. Nordkvelle er en komplett indreløper med spesielt godt skudd ogarbeidskapasitet. Ved siden av seg vil han sannsynligvis se mye til Komlan Amewou, som forhåpentligvis har kommet over tragedien i Angola og inntar rollen som ryddegutt. Andre Hansen er hentet inn etter hans mislykkede halvår i Bodø, og kan fort vise seg å være noe av en genistrek. Alle som husker Hansen fra før han dro til Nederland og ble ødelagt av skader vet at nordlendingen er kapabel til å fullstendig dominere kamper med sin løpskraft og teknikk. Godset er på sin side et av få lag som klarer å få det beste ut av tidligere utenlandsproffer(Winsnes og Flo, til dømes), og om alt klaffer sitter plutselig Godset på en klassespiller med mye revansjelyst etter tre marerittaktige år med skader opp, ned og i mente. Alfred Sankoh fikk mye spilletid i år, og vil få mange kamper også i år. Vi kan ikke påstå at Sankoh har gjort noe nevneverdig inntrykk på oss tidligere, men ryktene hevder at han er et stort talent. Vi regner også med å se noe til Lars Christian Villsvik, som var så god på prøvespill at Jostein Flo var ute og utropte ham til den beste prøvespilleren de noen gang hadde hatt i Drammen. Han har imidlertid hatt en tøff vinter og sliter med overgangen til toppfotball.

6

Angrep:

I motsetning til i fjor ser Godset veldig godt forspente ut foran. Det betyr ikke at det er snakk om noen komplett lagdel da Godset veldig fort kan kommet til å stille til start med tre angripere med under femti kamper tilsammen fra start. Det tilsier mye ungdom, og hvilken ungdom! Muhammed Keita, Marcus Pedersen og Jo Inge Berget er alle høyst sannsynlig landslagsspillere i løpet av det neste årtiet, og det er direkte vanskelig å plukke ut en av disse som det største talentet. Pedersen fikk sitt gjennombrudd i fjor, og var til tider aldeles sensasjonell. Valpen har et rykte som en komplett ufyselig type både på og utenfor banen, hvorav det førstnevnte utelukkende er et kompliment. Som spillertype er gutten så aggressiv at det nesten er vanskelig å tro, men bak galeislaven skjuler det seg en real feinschmecker. Noen av de ti seriemålene han smekket inn i fjor var rett og slett i kategorien Internasjonal Klasse. Keita kom også inn i fjor, og hadde et noe mindre gjennombrudd enn rekkekamerat Pedersen. Det var i alle fall ikke vanskelig å skjønne hvorfor Godset tok spenna for Mat(th?)ias Andersson og satset på den høyst nevneverdig mindre skadeutsatte unggutten. Keita rakk å vise mer på sine fem første kamper enn spilleren han erstattet maktet på en hel sesong. Fortsetter han utviklingen i år vil han rett og slett bli et helvete for alle høyrebacker i det ganske land. Tredjemann i troikaen blir dermed Jo Inge Berget, som i mange år har vært sett på som den heiteste møkka siden vakumpakket leverpostei. Berget dro alt for tidlig utenlands, og kom dermed hjem igjen. Han var på vei til Molde, men der trakk man ut proppen da man oppdaget at kidden hadde hoppekne. Om Berget mot formodning holder seg skadefri vil han utvilsomt bli en stjerne slik han periodevis var det for dødsrallende Lyn i fjor. En annen spiller vi regner med å se mye til er Øyvind Storflor, som etter å ha ankommet Drammen plutselig ble gjenfødt som assistmaskin. Storflor er ustabil, men på sitt beste er han den beste kantspilleren i Norge, noe som nok også var grunnen til at RBK holdt på ham i nesten ti år. Det er bare så jævlig synd at han ikke klarer å opprettholde nivået over tid, for teknikken, overblikket og tempoet er det ingenting som helst galt med. Kanskje blir årets sesong hans endelige gjennombrudd?

En annen spiller vi er fryktelig spente på er Jim Johansen. Han scoret over førti mål i tredje div for Hasjtad i fjor, og har ifølge trener Deila tatt nivået på en god måte. Om han er like målfarlig i eliten vil bare tiden vise, bortsett fra at han selvsagt ikke er det og ikke har
                                          nubbesjanse til å bli det heller. Det betyr imidlertid ikke at han ikke kan vise seg å være et realt funn. Spent man venter på å nordlendingen i aksjon få se, anyway. Å, en ting til. Steffen Nystrøm er visst fortsatt fotballspiller, men det tror vi ikke før vi får se det. Uansett har han nok mistet mye av farten som gjorde ham så underholdende før skadehelvetet tok ham. Godset kommer til å bli spektakulære i angrep i år som i fjor, og primært på gamle gress. Som i fjor.

7

Trener:

Ronny Deila må glatt kunne trekkes frem som et av de største trenertalentene vi har hatt i Norge på mange år. Laget han overlevde med i fjor burde i utgangspunktet ikke hatt sjans i det hele tatt, men unggutta leverte og stjernene skinte. I alle fall på hjemmebane. Deilas store problem ligger nemlig i at Godset er gjennomført griserævva på bortebane, og stort sett kommer hjem til Drammen med ordentlig grisebank i sekken, omtrent som den tidligere omtalte skolestarteren(huff, er jo nesten så man får tårer i øynene av ren empati med dette stakkars fantasifosteret). Heldigvis for Deila fremstår laget hans slik han ønsker på hjemmebane, hvor alle unntatt oss sliter med dem. På sitt beste får Deila Godset til å spille beint frem fantastisk flott fotball, mens det på det verste ser ut som et litt slapt guttelag som ikke kjøpte hypen om Skeid i Oslo og Akershus Interkrets og dermed blir stående å kikke sjokkert på det som skjer rundt dem. Deila har dermed en stor oppgave i å stabilisere laget sitt slik at de presterer jevnt både ute og hjemme. Deilas åpenbare forse er å utvikle unge spillere og gi dem tro på at de kan lykkes blant de store gutta. Hans unge alder i seg selv er en motivasjonsfaktor her, og gir ham klare fordeler i forhold til de andre gamlingene i ligaen. Han bør imidlertid lære seg å tape med litt større sjenerøsitet, selv om vi forstår ham inderlig godt etter å ha tapt mot diverse småsøsken i Risk flere ganger enn man kan bruke venstrehånda til å telle med de siste ti årene. DET er jævlig, det!!! Når alt kommer til alt er Ronny Deila rett mann for Drammen, og rett mann for Godset. Vi får bare krysse alle fingre og tær for at en ny nedrykkskamp ikke forsegler hans skjebne.

7

I Drammen har man nok større forventninger enn en ny bunnkamp, men ærlig talt. Godset er altfor ustabile, og har rett og slett ikke et godt nok forsvar all den tid man er helt hundre prosent avhengige av Kaptein Fantastisk Aleksander Aas. Dermed er det stygg fare for at Godset kan få en aldeles grønnjævlig seriestart med Aas ute i seks uker. Keeperplassen trekker også Godset ned. Det er ingen som sier at Larsen og Stubberud ikke er talentfulle, men etablerte matchvinnere er de ikke. Da er det mye mer schwung over midtbanen og angrepet, hvorav spesielt sistnevnte er enormt spennende. Når unggutta på topp klikker kommer det ikke til å være det forsvaret i Norge som kan holde dem unna, men det er for tidlig å vente seg at dette skal skje regelmessig allerede i år. Vi er også spente på å se om Fredrik Nordkvelle fortsetter sin rivende utvikling. Gjør han det havner han fort i en mye større klubb, og kanskje til og med i landslagsdiskusjonen. Dessverre for Godset, Drammen og de få av oss som har sympati med klubben(deriblant undertegnede) blir årets sesong nok en kamp for å overleve, men det blir i det minste underholdende med masse mål i begge ender. Spørsmålet er bare om den ustabile offensive magien kan veie opp for den stabilt svake defensive biten. Lykke til, Godset!

Sum: 28

Tips: 12

Ditto med denne, Chrizza?
                                          Last edited by Grusom B; 11.03.2010, 09:33.
                                          Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

Working...