Forsvarsproblemer og baklengsmål

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mooph
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2005
    • 1496

    Husk at PSA og Kippe var landets gjerrigste stopperduo for noen år siden, så de har tidligere bevist at de kan.

    Når det gjelder langpasninger så er det borimot umulig å få til med Guldbrandsen og Björn på topp, ingen av disse er spesielt gode til å plukke høye baller (særlig ikke når samarbeidet skrangler). Hjelper ikke mye med Ohi heller, selv om han kanskje er den beste på topp sånn sett. En Arild i form vil derimot få tak i de fleste.
    Langpasninger som vinkles mot sidene er vanskelig å utføre godt. Den eneste som klarer dette bra er Gislason, han skyter nesten de pasningene. Jeg tror det er få TL stoppere som er i stand til akkurat det, våre menn bak får heller gi ballen til Gisle oftere.

    Forsvar er en laginnsats og LSK har ikke ett spesifikt problem bakover. Målene imot forårsakes av alt fra miste ballen på feil tidspunkt, midtbane som ikke følger løp, keeperblundere og svak duellinsats fra back'ene. Det holder neppe å kun bytte et par stoppere og/eller back'er. Her er det nok å ta tak i for påtroppende trener.
    Fugla mot nye høyder

    Kommentar

    • dollyholly
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jul 2007
      • 965

      Blir nok masse fokus på forsvarsorganisering nå, med rette. Er jo helt for j.. at man vet at det blir baklengs i kampen. Må ha inn en midtstopper og en god back. Rydder vi opp bak blir det mange kjedelige 0-0, 1-1 kamper. Problemet er like stort i det offensive. Hvis man kun setter fokus på forsvar går man på en blemme. Vet ikke hvem som blir trener eller hvor mye man kan kjøpe for men det trenges en målfarlig midtbane og en rutinert spiss som garanterer mål.

      Kommentar

      • Folke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2008
        • 5955

        Opprinnelig skrevet av dollyholly
        Blir nok masse fokus på forsvarsorganisering nå, med rette. Er jo helt for j.. at man vet at det blir baklengs i kampen. Må ha inn en midtstopper og en god back. Rydder vi opp bak blir det mange kjedelige 0-0, 1-1 kamper. Problemet er like stort i det offensive. Hvis man kun setter fokus på forsvar går man på en blemme. Vet ikke hvem som blir trener eller hvor mye man kan kjøpe for men det trenges en målfarlig midtbane og en rutinert spiss som garanterer mål.
        Selv Sogndal med 5 forsvarsspillere tar jo poeng.. Om vi trekker ifra våre enkeltmannsprestasjoner ila sesongen som har ført til mål/poeng, så har laget Sogndal bevist mye mer enn LSK. Så i mitt hode er det ett av mange eksempler på at det å vinne fotballkamper starter bakerst i rekka.. Når det er i orden er det mye lettere å få til ett godt samspill fremover! LSK har i mine øyne driti seg skikkelig på leggen med forsvarsspillet sitt siste 3 år, man kan jaggu meg lure på hva Henning Berg har gjort for å få til så dårlige resultater bakover som det LSK har hatt under hans tid. Tidenes dårligste utgave av LSK hva det gjelder forsvar og def midtbane!

        Kommentar

        • OppsalKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2008
          • 1881

          I RB så er det bekreftet at HB mente at Mads Dahm var riktig mannen å satse på fremover.

          Og når han mener slik, og at spiller som Essidiri fortjener en forlengelse så er jeg meget glad for å se Henning forsvinner ut av porten.
          Nå bosatt på Rasta !!!!!

          Alltid Celtic og LSK

          Kommentar

          • reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13277

            Styret har iallefall gjort en riktig beslutning: En spiller som gikk ut og sa at han mislikte klubben fikk ikke kontrakt.

            Er helt soleklart at man ikke kan ha spillere som ikke liker LSK i stallen, uansett hvor dypt de elsker treneren. Dette går ikke bare på tillit og lojalitet , men også på den effekten slike holdninger har for sportslig engasjement og vilje. Om Dahm i tillegg ble presentert som et satsingsobjekt i åra fremover sier det seg selv at den slags utsagn er uforenelig med ny kontrakt. Dahm og Berg har bare Dahm å takke for dette.

            Kommentar

            • Rune
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2008
              • 1229



              Bra at Haglund fortsetter å fokusere på det defensive. Håper han også tar tak i hvordan laget som helhet skal fungere i forsvar. Hovedproblemet vårt de siste årene og så langt i treningskampene i år er at det er alt for lett for motstanderne våre å spille seg gjennom lagdeler.
              "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3208

                Opprinnelig skrevet av Rune
                Bra at Haglund fortsetter å fokusere på det defensive. Håper han også tar tak i hvordan laget som helhet skal fungere i forsvar. Hovedproblemet vårt de siste årene og så langt i treningskampene i år er at det er alt for lett for motstanderne våre å spille seg gjennom lagdeler.
                Flere faktorer forklarer all baklengsmåla i fjor. Keeperen var definitivt ikke vårt sterkeste kort. Sidebackene var enten klart best offensivt og direkte svak defensivt (Essediri) eller feilplassert, både av treneren og ofte i egen posisjonering (Eriksen). Pedersen/Kippe er litt for like, mangla noe på farten, og Pedersen hadde slett ikke sin beste sesong i fjor. At midtbanen ble lett overspilt, var opplagt en svært viktig faktor, som blant annet skyldtes at vi hadde en ustabil Gislason av-og-på som den mest (!) stabile sentralt, at Søgård forlot en uviss framtid i LSK for et meget lukrativt tilbud lenger sør, og at Nosa Igiebor bare unntaksvis tok defensivt ansvar når han fikk spille favorittrollen sentralt.

                I 2012 er utsiktene noe lysere med Ramovic som et klart bedre førstevalg, og med Scheel som en god, rask (og mer spillende) makker for Kippe. Sidebackene er jeg litt mer avventende til. Westerberg har hittil sett langt bedre ut (meget bra!) offensivt enn defensivt, men mye tyder på, og jeg håper, som alle andre, at det primært skyldes store og uvante treningsmengder. På venstrebacken får alle vi som har venta på Stian i et par år se hva han får til, med tillit, erfaring og god coaching av Haglund; Stian har definitivt farta til å løpe opp de fleste angripere, og et godt venstrebein, som vil bli nyttig både offensivt og defensivt.

                På midtbanen virker Toindouba foreløpig som en klar forsterkning, og også Gabrielsen eller Midtgarden (som har overraska meg positivt, ut fra relativt lave forventninger) kan gjøre god defensiv jobb her; så får vi se hvilke andre spillere vi eventuelt får inn på SMB. Av kantene har både Erling og Bolly fart og som regel innsatsvilje til å ta tunge defensive løp, men trenger å øve på hva de skal gjøre når de så har løpt opp angriperen. Jeg ble litt urolig for svakt defensivt samspill på vår "nye" høyreside, særlig i andre omgang mot HBK nylig, der Westerberg ikke fikk mye hjelp av Palmason, som uten tvil er knallgod offensivt, men kanskje trakk litt mye inn mot midten og åpnet sida vår?

                Men alt i alt tror jeg, ikke minst med det fokuset på forsvarsspill Haglund har vært veldig tydelig på, at vi er klart bedre besatt og organisert bakover enn i 2011.

                gilbert

                Kommentar

                • trigz
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 7080

                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                  Palmason, som uten tvil er knallgod offensivt, men kanskje trakk litt mye inn mot midten og åpnet sida vår?
                  Det er jo en tydelig del av spilleopplegget til Haglund. Pàlmi har trukket innover i alle treningskampene for å åpne opp for Westerberg utenfor seg. Offensivt spiller vi tilnærmet 2-1-5-2. En av de sentrale på midten holder igjen, den andre fungerer som indreløper sammen med Pàlmi. Når det har flytt bra og vi har kommet med presisjon og tempo, har vi hatt bredde på begge sider og fylt på bra i 16-meteren. Venstresida er litt mer av og på, men mye av det samme skjer der. Ohi trekker ofte inn for å åpne opp for overlapp utenfor seg.
                  Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                  Kommentar

                  • nebbjævel
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2009
                    • 511

                    Det god grunn til å fokusere på det defensive når fasit ved sesongslutt viser mer enn 50 baklengs. Men det er en viss sammenheng mellom spillets forskjellige faser. Forsvarsproblemene oppstår først når laget mister ballen. Jo flere balltap i oppbygningsfasen og videre framover, desto større problemer bakover. Det er derfor rimelig å påstå at våre forsvarsproblemer også er et midtbane/angrepsproblem. Beklager hvis dette oppfattes som innlysende og unødvendig å påpeke, men hvis vi blir bedre fra midten og framover vil vi kunne ta farvel med brorparten av forsvarsproblemene fra i fjor. Det er herved reist et spørsmålstegn ved ensidig fokus på defensivjobbing nå i vinter. Den som bare blir stående og ta i mot går før eller seinere på rævva.

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3438

                      Forsvarsproblemene vi hadde i fjor var et resultat av at midtbanen falt altfor langt ned og i stedet for to forsvarslinjer fikk vi en bred en. Dermed ble også press på ballfører borte og våre motstandere fikk lov til å slå stikkballene igjennom. Med forsvarere som ikke er kjente for sin eksplosive akselerasjon ble det mye gode scoringsmuligheter for motstanderene.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • ragnarrock
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Mar 2008
                        • 937

                        Opprinnelig skrevet av MortenA
                        Forsvarsproblemene vi hadde i fjor var et resultat av at midtbanen falt altfor langt ned og i stedet for to forsvarslinjer fikk vi en bred en. Dermed ble også press på ballfører borte og våre motstandere fikk lov til å slå stikkballene igjennom. Med forsvarere som ikke er kjente for sin eksplosive akselerasjon ble det mye gode scoringsmuligheter for motstanderene.
                        Så grunnen til at vi slapp inn mange mål ifjor var at motstanderne kom til mye gode scoringsmuligheter..... now I know..
                        *Kjempe gutta fighte gutta!!*

                        -RagnarRock-

                        Kommentar

                        • OppsalKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2008
                          • 1881

                          Opprinnelig skrevet av ragnarrock
                          Så grunnen til at vi slapp inn mange mål ifjor var at motstanderne kom til mye gode scoringsmuligheter..... now I know..
                          Not really. The opposition scored as they wanted. The could shoot from outside the box and score because Logi was a catastrophe last season when it came to shots from distance.

                          The opposition could also go down the flanks because LKE was often exposed or isolated and Karim couldnt defend for shit no matter who sat in front of him.

                          But a lot of goals were seriously down to one problem:
                          The "defensive midfielders" Obifuele, Gabrielsen and even Gisse at times, left the centre backs exposed. Poor tracking back, poor man-marking and poor press towards our opposition when they had ball at feet in our final third. A lot of this was no doubt down to Bergs tactics, *namely lay low and compact and make the come through us; we win the ball and hit the on the break.... which didnt work for shit.
                          Nå bosatt på Rasta !!!!!

                          Alltid Celtic og LSK

                          Kommentar

                          • Leif A
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 3962

                            Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                            A lot of this was no doubt down to Bergs tactics, *namely lay low and compact and make the come through us; we win the ball and hit the on the break.... which didnt work for shit.
                            I rettferdighetens navn, så fungerte det tidvis: så lenge vi hadde Ujah, Nosa og BBS i laget (samtidig), og motstanderne spilte på en måte som passet. Sogndal away viste vel hvor godt det virket når vi møtte lag som spilte på samme måte...
                            Knurr...

                            Kommentar

                            • Lars
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 6156

                              Opprinnelig skrevet av Leif A
                              I rettferdighetens navn, så fungerte det tidvis: så lenge vi hadde Ujah, Nosa og BBS i laget (samtidig), og motstanderne spilte på en måte som passet. Sogndal away viste vel hvor godt det virket når vi møtte lag som spilte på samme måte...
                              Sogndal away var jo bare uflaks, vi burde vunnet enkelt. Sogndal hjemme, derimot...

                              Kommentar

                              • KFL41
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 3648

                                Opprinnelig skrevet av nebbjævel
                                Det god grunn til å fokusere på det defensive når fasit ved sesongslutt viser mer enn 50 baklengs. Men det er en viss sammenheng mellom spillets forskjellige faser. Forsvarsproblemene oppstår først når laget mister ballen. Jo flere balltap i oppbygningsfasen og videre framover, desto større problemer bakover. Det er derfor rimelig å påstå at våre forsvarsproblemer også er et midtbane/angrepsproblem. Beklager hvis dette oppfattes som innlysende og unødvendig å påpeke, men hvis vi blir bedre fra midten og framover vil vi kunne ta farvel med brorparten av forsvarsproblemene fra i fjor. Det er herved reist et spørsmålstegn ved ensidig fokus på defensivjobbing nå i vinter. Den som bare blir stående og ta i mot går før eller seinere på rævva.
                                Enig her, vi mistet ballen alt for lett. Klarer vi å holde ballen mer i laget, vil motstanderne score mindre mål og vi vil også la motstanderne løpe etter ballen og på den måten trøtte dem ut. Vi mister ballen alt for lett.

                                Kommentar

                                • Kanariz
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2005
                                  • 2507

                                  Har vi ballen så scorer ikke det andre laget, enkelt og greit. JA til et spillende LSK 2012!

                                  Kommentar

                                  • MortenA
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2007
                                    • 3438

                                    Opprinnelig skrevet av ragnarrock
                                    Så grunnen til at vi slapp inn mange mål ifjor var at motstanderne kom til mye gode scoringsmuligheter..... now I know..
                                    Jeg skal se bort ifra sarkasmen din, og heller påpeke at jeg forsøkte å forklare HVORFOR de scorte mye. Jeg innser at litt over tre linjer med skrift ble litt mye å fordøye.
                                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                    Kommentar

                                    • holmiz
                                      The kjøkken-kanariz
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 6064

                                      Opprinnelig skrevet av Grusom B
                                      Litt tidlig, er det ikke, Anders?

                                      Men om det ikke er betydelig bedring i konsentrasjon og innsats neste gang skal jeg bli med jeg også.
                                      Jeg tar selvkritikk for ikke å ha starta denne tidligere. Forsvaret vårt imponerer ingen, og det har det ikke gjort på ganske så mange år. Dessverre.
                                      Hilsen Anders

                                      Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                      Kommentar

                                      • Kjell.T.Ring
                                        Poll St. Ring
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Dec 2005
                                        • 11796

                                        Trur vi kommer til å slite med dette i år også.

                                        Blir det Jeppe og Ringen er vi ikke styrket defensivt ut i fra hva jeg har sett til nå (og vi var skikkelig ræva).

                                        Scheel vs SP er en forsterkning.

                                        Kai Roger vs Gisse som def midt er vel status quo
                                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                        Kommentar

                                        • MortenA
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2007
                                          • 3438

                                          Forsvarsproblemene våre er ikke kun et resultat av hvordan backfireren fungerer sammen med defensiv midtbane. For at vi skal tette igjen bakover må alle 11 på banen gjøre en innsats. FG og Bjørn gjør gode innsatser som førsteforsvarere, men når det er flere på midtbanen som ikke gjør sitt defensivt blir det hull som motstanderne kan utnytte.

                                          Det som blir utfordringen er å etablere to forsvarslinjer som tetter hullene og klarer å legge press på ballfører.
                                          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                          Kommentar

                                          Working...