Forsvarsproblemer og baklengsmål

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tittil
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2009
    • 341

    Veldig bra innlegg Ginola. Dette holder bare ikke lenger. Dette syndromet begynte faktisk under Uwe hvor man gjentatte ganger slapp inn mål helt på tampen pga defensiv tankegang. De gamle midstopperene har gått ut på dato. Kippe har gjort veldig mye bra for LSK, men er etter mim mening ikke lenger god nok for et lag med medaljeambisjoner. Det holder ikke lenger å bare være sterk i kroppen og god på hodet. Man trenger fart, teknikk og overblikk i tillegg. Pedersen kommer i samme kategorien, og mangler i tillegg Frodes luftstyrke. Trenger "nytt blod" som ikke får full panikk hver gang man blir utsatt for stort press fra motstanders angrepsspillere.

    Kommentar

    • mooph
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2005
      • 1496

      Opprinnelig skrevet av Ginola
      Det er bare så utrolig påfallende at vi aldri står distansen ut. Selv ikke med 7 nye spillere i 11ern står vi løpet ut. Synes det er veldig merkelig. Forsvaret vårt er ikke såååå dårlig. Det er klart mye ligger i hodet, men det er uansett utrolig skuffende at gutta ikke lærer.
      Jeg er rimelig sikker på at når det gjelder "avsluttningsangst" så ligger mer enn mye av det i hodet. Presset blir større jo nærmere avsluttningen en kommer og en sart sjel kan lett bli bli grepet av panikk. Det behøves mental trening for å fokusere på oppgaven istedenfor angsten i slike situasjoner.

      Jeg bedrev tidligere en æh... "sportslignende" aktivitet og oppdaget at påfallende mange latterlige feil ble gjort når presset ble stort. Tanken: "Jeg har gjort det så bra hittil at uten feil det neste minuttet vil jeg vinne" er livsfarlig fordi den flytter fokuset til angsten. Tilskuere kan tenke sånn, men ikke utøvere. Utøvere bør kun fokusere på oppaven og neglisjere upåvirkelige faktorer som gjenværende tid, distanse, poengsummer etc.

      Det krever jobbing med skolten for å tenke riktig i pressa situasjoner. Alternativet er så god selvtillit at stress faktorene ikke påvirker prestanda, men uheldigvis finnes det ikke selvtillit i pilleform. Det hjalp meg mye bare å forstå prosessene samt å tørrtrene konsentrasjon under stress (f.eks. gjør greia i stor høyde om du har høydeskrekk, tren i støyende omgivelser etc). Jeg vil anta det er litt individuelt hva som hjelper.
      Fugla mot nye høyder

      Kommentar

      • Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

        Mye å ta tak i, men spesielt en liten detalj har jeg bitt meg merke i gjennom de siste 3-4 sesonger; vi makter ikke klarere!!

        Vi kunne lett dratt frem 10-talls stygge eksempler fra de siste årene. Vi leder og lar oss presse bakover, greit nok - det er normalt. Men vi maker ikke ha hodet klart, se opp, og klarere til sikker sone. Klareringen går i medspiller, direkte til motspiller i farlig pos, eller klabb og babb som skaper sjanse mot. Litt mer ro i disse sitasjonene savner jeg.

        Kommentar

        • *46*

          Opprinnelig skrevet av Tittil
          Trenger "nytt blod" som ikke får full panikk hver gang man blir utsatt for stort press fra motstanders angrepsspillere.
          Ikke helt sikker på at nytt blod er det eneste. Hvis spillerene stoler på hverander og vet hvor dem finner hverandre, er man langt på vei. Kommer resultatene, kommer dette også.

          For kortiskanaris kan det minnes om kampene LSK snudde under Berg når man hadde flyt i spillet. Feks Tromsø i 2011 hvor 0-2 ble til 3-2 og man hadde god kontroll på slutten. Finnes flere eksempler hvis jeg gidder å lete. Panikk, rådløshet og bussen foran mål kommer på plass sammen med flyt. To-tre kamper med seier de neste rundene og ting vil endre seg.

          Kommentar

          • KFL41
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 3648

            Jeg syntes Ginola beskriver problemene på en god måte. Det finnes ikke grenser for hvor enkle feil vi gjør. Mye av det er fotballens ABC. Vi har tapt dyrebare på enkle taktiske blundere som det er sjelden andre lag gjør. Vi blir kontret på når vi leder med ett mål og det er mindre enn fem minutter igjen, til og med på overtid. Det skal ikke være mulig! Mot slutten av kampene er det en balansegang for om man skal måke ballen unna, eller å prøve å holde ballen i laget for å få tida til å gå. Slutter man å spille fotball, kan det straffe seg det også, spesielt hvis man slutter å spille fotball for tidlig. Å gå mot cornerflagget i det 78. minutt er for tidlig. Man må hele tiden spille på lav risiko og unngå å sende mer enn 3-4 mann i angprep når det er mindre enn fem minutter igjen. De 3-4 som går i angrep kan gjøre det for fullt for evt å punktere kampen, men minst 6 mann må stå igjen. Forsvarspillere som mister ballen på vei i angrep skal selvfølgelig ikke forekomme når det er kort tid igjen. Lempe ballen bak backen dersom det ikke er noen alternativer og det er spilt 90 min. Man forventer at spillere på dette nivået vet dette, men vi synder mot dette vedlig ofte. Deretter plukke opp løp, markere og presse motstanderne såpass hardt at han ikke kan prikke skudd/innlegg/pasning hvor han vil.

            Kommentar

            • kimmern
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jun 2005
              • 1174

              forsvaret vårt består rett og slett av dårlige spillere, derfor slipper vi inn mål.

              Kommentar

              • GIFKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2009
                • 8243

                En veldig passiv Kippe i intervju med VG i går. Nesten så man kunne tro det var en kaptein uten håp, her var det ikke det minste tegn til revansjelyst og tro på at trenden kan vendes til noe positivt. Nettavisen kommer idag med enda mer lite flatterende statistikk for oss. Har du aldri scoret i TL er det størst sannsynlighet for at den trenden brytes mot LSK.

                Kommentar

                • bjarmann
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2005
                  • 2925

                  Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                  En veldig passiv Kippe i intervju med VG i går. Nesten så man kunne tro det var en kaptein uten håp, her var det ikke det minste tegn til revansjelyst og tro på at trenden kan vendes til noe positivt. Nettavisen kommer idag med enda mer lite flatterende statistikk for oss. Har du aldri scoret i TL er det størst sannsynlighet for at den trenden brytes mot LSK.
                  Det samme gjelder vel hvis du har vært rævva eller middelmådig i Lillestrøm, da scorer du mot dem etter du har gått fra klubben
                  I år så tar vi alt

                  Kommentar

                  • DoubleHi5
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2011
                    • 4072

                    Defaitisme

                    defaitisme

                    uttale: defait'isme
                    etymologi: av fr., eng. 'nederlag'

                    betegnelse brukt i Frankrike under den første verdenskrig for den politiske retning som tvilte på seieren og derfor ønsket en snarlig fred, selv med betydelige oppofrelser. Defaitismen ble av all kraft bekjempet av Clemenceaus regjering, og flere av retningens ledende menn, som Caillaux, ble formelig dømt for defaitisme. Også under den annen verdenskrig ble uttrykket brukt om den retning som tvilte på seieren. Etter 1945 brukes betegnelsen iblant generelt om nederlagstro, vilje til å gi opp. Uttrykket brukes også allment om en svak, selvoppgivende holdning. (min utheving)

                    Fra Store Norske Leksikon http://snl.no/defaitisme
                    Elska þetta félag

                    Kommentar

                    • OppsalKanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2008
                      • 1881

                      Kjære Frode. Jeg elsker alt som du har gjort for klubben, og du er en legende i mine øyer.

                      Og Steinhard... Du har brettet opp armene og gitt 100 prosent i hver eneste kamp du har spilt.

                      Men.....

                      Dette er 2012, og ikke 2005. Dere blir tregere og ikke klarer å dominere i kamper lenger. Det er helt greit å vinne baller i lufta, men folk løper forbi dere. Ingen er pisseredd for å møte LSK forsvaret lenger og ingen får blåmerke og juling.

                      Vi må forover og ikke bakover folkens. Heller ikke stå stille !!!!

                      Hva er vitsen med å hente to nye CB'er om de ikke skal brukes? Hva med Hoibråten? Jeg har hørt at Bjarmann beskriver han som Romerikets mest lovende forsvarspiller i mange tiår. Hva lærer han av å se kamper fra tribunen?

                      Frode... Steinhard.... jeg ønsker ikke å stemple dere som syndebukker. Men dere har jobbet sammen i tre år. Og vi har lekt mål som en sil i tre år. Takk for alt dere har gitt klubben og bidratt med, men jeg tror og håper at deres tid er forbi oss nå.
                      Nå bosatt på Rasta !!!!!

                      Alltid Celtic og LSK

                      Kommentar

                      • fjacob82
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 1507

                        Hvem hadde egentlig ansvaret for målet? Mener jeg så en som ikke fulgte mannen sin
                        Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                        *Brasseberget*

                        Kommentar

                        • knut
                          Make knut Great Again
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2006
                          • 9453

                          Opprinnelig skrevet av fjacob82
                          Hvem hadde egentlig ansvaret for målet? Mener jeg så en som ikke fulgte mannen sin
                          Palmi Rafn Pikk

                          Kommentar

                          • siljelille
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Jul 2006
                            • 152

                            Opprinnelig skrevet av holmiz
                            • Få Pål Steffen skadefri og tilbake i form ASAP! Med han på banen får vi også ut det beste av Kippe, i måten de utfyller hverandre på.

                            pål steffen er i knall form. scoret 3 mål på 2 kamper
                            Last edited by RSP; 28.04.2012, 18:14. Begrunnelse: Fjernet unødv. quoting.

                            Kommentar

                            • Herman
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2010
                              • 1101

                              OppsalKanari er spot on i innlegget sitt. Isak og Nystuen mot Haugesund, takk. Det kan jo virkelig ikke gå verre enn det det har gjort med Frode og Steinar de siste tre sesongene.
                              Twitter

                              Kommentar

                              • GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

                                Også i dag blir vi rævkjørt i bakrommet. En langball i en kampsituasjon vi faktisk er i balanse, og plutselig står Kamara helt aleine med ballen fra straffehold vendt med ryggen mot mål. Ikke bare at våre midtstoppere er trege, de snakker jo ikke sammen og flyter heller ikke på noe av all den rutinen de har opparbeida seg. Det er så apatisk og bedritent at man blir helt matt.

                                Når våre eldste gjør slike feil, hva skal man da være redd for at Scheel skal gjøre galt? Eller Høibråten for den saks skyld? For det kan faktisk umulig bli verre.

                                Kommentar

                                • korset+kanaris
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Jun 2007
                                  • 46

                                  Noen ganger når lag er inne i dårlige perioder må man rokkere på laget og få inn frisk pust. Har stort sett brukt de samme 11 hver gang, hvis det ikke har vært skader. Ingen overraskelser med andre ord. Benk en av de etablerte for en gang skyld. Send ett signal om at dette holder ikke lenger. Skjerp dere. Mitt forslag er Kippe eller Pedersen, eller kanskje begge. Vi vinner ikke med de på banen uansett så hvorfor ikke. 17 kamper siden forrige seiere er ikke no annet enn skandale.
                                  Denne ligaen er ikke bedre enn at det burde være mulig å skrape til seg en 3 poenger innimellom mot hvem som helst.
                                  Borte mot Haugesund neste match. Frykter Djurdjic tar med Kippe på noen dribleturer. Kan bli stygt.

                                  Kommentar

                                  • Torolf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 9574

                                    Opprinnelig skrevet av fjacob82
                                    Hvem hadde egentlig ansvaret for målet?
                                    Jesper, som ga bort et gratis hjørnespark. Jeg visste det ville bli mål idet hjørnesparket ble idømt.

                                    Kommentar

                                    • DoubleHi5
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2011
                                      • 4072

                                      Opprinnelig skrevet av Torolf
                                      Jeg visste det ville bli mål idet hjørnesparket ble idømt.
                                      Ja, det er jo lang tradisjon på Åråsen at corner er mål...
                                      Elska þetta félag

                                      Kommentar

                                      • *46*

                                        Jeg skal slutte å gå på dass eller i kiosken. De to turene jeg har vært på Åråsen i år, har motstanderen putta når jeg har gjort de nevnte tingene.

                                        Seriøst - hva har man på å tape på å pute inn Nystuen og/eller Scheel i midtforsvaret. Er også tilhenger av å gå gi kapteinsbindet til Nystuen frem til Kippe begynner å vise form igjen og synes fotball er gøy igjen.

                                        Kommentar

                                        • skotten
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2004
                                          • 1794

                                          Opprinnelig skrevet av Torolf
                                          Jesper, som ga bort et gratis hjørnespark. Jeg visste det ville bli mål idet hjørnesparket ble idømt.
                                          Forsåvidt enig. Så heller ikke ut som Palmi er en defencive marksman av klasse på selve corneren.

                                          Kommentar

                                          Working...