Forsvarsproblemer og baklengsmål

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jannis
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2005
    • 266

    #81
    Sagt det før, og jeg sier det igjen. Er Berg rett mann for oss for å nå toppen igjen?? Neppe....

    Kommentar

    • Yellow-not-jella
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2009
      • 1606

      #82
      Ambisjonene vil alltid handle om én ting; overlevelse først.

      Stian Ringstad vil bli mye bedre på 2 måneder, Esse sliter nok med duellene, det gjør også Eriksen. Midtbackene er bra, ok +. Problemet synes jeg er sentral midt. Den ene er for trææg, den andre ikke oppofrende nok.

      Kommentar

      • Hamburg & Kanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 3006

        #83
        Synes det ser ut som at Godset rundspiller LSk på begge målene. Ynkelig opptreden i forsvar. Begge scoringene kommer fra vår høyre back forøvrig, og midtforsvaret "følger opp" med like tamt forsvarspill og gørslapp markering. Skal det ikke gjøre vondt å møte fugla?

        Kanskje vi burde se ikke bare etter en ny midtbanemann, men også en forsterkning i defence. VIF babler om å "hente" Reginussen/BHR, vi er ikke på banen?
        LSK Norges beste lag

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3438

          #84
          Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
          Ambisjonene vil alltid handle om én ting; overlevelse først.

          Stian Ringstad vil bli mye bedre på 2 måneder, Esse sliter nok med duellene, det gjør også Eriksen. Midtbackene er bra, ok +. Problemet synes jeg er sentral midt. Den ene er for trææg, den andre ikke oppofrende nok.
          Etter prestasjonene på torsdag er ingen i forsvaret hellige, og alle kan erstattes. To stoppere i 30+-klassen som fremdeles ikke kan sette ei linje byr på problemer. Ringstad klarte seg greit, med unntak av førstescoringen hvor Storflor bryter inn fra hans kant og scorer. Karim klarte seg tålelig bra, til tross for at det defensive ikke er hans styrke.

          Det var tydelig at formasjonen i første omgang overhodet ikke fungerte, så jeg regner med at den allerede er forkastet
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • sk-kanaris
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • May 2007
            • 240

            #85
            Trenger ikke være mer enn gjennonsnitte fotball ekspert for å skjønne at med defensivt svak midtbane er det få forsvar som klarer å stå i mot ett massivt press, kommer motstander i overtall og med hurtige overganger og midtbanen kommer på etterskudd blir det vanskelig for forvaret. Det er dette som bekymmrer meg foran sesongen
            /Ståle

            http://youtu.be/wIQDoYUcwDg

            Kommentar

            • perrern80
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2006
              • 603

              #86
              Stefan Gislason er fristilt fra sin kontrakt med Brøndby, er det en spiller som kunne hjulpet vår midtbane???

              Kommentar

              • HSft
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2004
                • 6079

                #87
                Opprinnelig skrevet av perrern80
                Stefan Gislason er fristilt fra sin kontrakt med Brøndby, er det en spiller som kunne hjulpet vår midtbane???

                Gislason hadde vært en bra tilvekst, men han går garantert til Viking. Synd, ettersom vi kunen hatt bruk for en defensiv midtbanespiller med erfaring fra tippeligaen.

                Kommentar

                • holmiz
                  The kjøkken-kanariz
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6064

                  #88
                  Jeg er litt usikker på hvilken tråd dette innlegget hører hjemme i - her, i tråden om anker på midtbane eller i tråden som spør om vi rykker ned eller ikke. Siden jeg startet denne tråden, så velger jeg å legge det her.

                  Som tidligere poengtert av undertegnede og mange fler, så er det en ting som er gjennomgangstonen i kampene: mangel på 110 % innsats.

                  Henning sier selv at han fokuserer på angrep og at 10. plass er langt bedre enn konkurs (til mitt forsvar, jeg bor nå "litt" langt unna Martins og Åråsen, og baserer dette på det som kan leses i RB og på forumet ellers, men ingen kan si seg uenig i siste punktet), men denne prioriteringen til Berg sliter jeg allikevel litt med å forstå. Vi slipper jo inn mål i hver bidige kamp vi stiller opp i, da burde vel snart fokuset være å snøre igjen bak fremfor gnistrende angrep? Eller?

                  Savnet av en god midtbanespiller er prekært, og i mine øyne savner vi en spillertype ala Bent Skammelsrud. En spiller med autoritet og ro på midtbanen, som bringer balanse mellom forsvar og angrep. Som jeg med flere har nevnt tidligere, en nr. 10 som også kan mane til innsats, vise veien for yngre spillere og ikke minst - ta ansvar når det butter imot. Helst både med velplasserte frispark, ansvar på straffer og glimrende pasninger, samt ca 8-10 mål i løpet av en sesong. Jeg er som kjent ingen fan av bartepakket, men er det en ting de skal ha for så er det valget av sentral midtbane. Skammelsrud og Ørjan Berg er to meget gode eksempler på dette.

                  Nok om mitt savn av en über nr 10. Jeg sover langt bedre om nettene dersom Berg (som selv var forsvarsspiller!) klart og tydelig sier at fokuset er å få slutt på unødvendige mål i baken. Delmål Berg, delmål!

                  Da jeg selv spilte basketball så var jeg så heldig å bli trent av en utrolig dyktig amerikaner på treningsleir. Jeg snakket litt med han utenom treningen for å få tips til egen utvikling, og han sa følgende: Fokuser på ett, maksimalt to delmål for sesongen som kommer og jobb knallhardt for å bli bedre her, hvilke(t) velger du selv. Dette kunne være skudd, hurtighet, forsvar eller passninger. "One step at a time", som han sa. Jeg foreslår:
                  • Innsats
                  • Forsvar

                  Så kommer kanskje angrepet litt etterhvert?
                  Hilsen Anders

                  Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                  Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                  Kommentar

                  • holmiz
                    The kjøkken-kanariz
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 6064

                    #89
                    Ja da har vi ikke holdt nullen siden 25. april, mot Haugesund (gitt at opplysningene her på forumet stemmer). Hadde det ikke vært for Nosa og Ujah (begge er solgt og kommer neppe på julekort-lista til Henning btw.) sine offensive bidrag hadde vi antakelig hatt null poeng så langt denne sesongen. Vi lekker som ei sil, fortsatt! Henning, du sitter med det øverste ansvaret for dette. Ta ansvar, pakk sekken din og overlat roret til noen andre.
                    Hilsen Anders

                    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                    Kommentar

                    • Xavi
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2008
                      • 1275

                      #90
                      Greit at Nosa og Ujah sto for det meste offensivt, men ikke glem at det var Henning som hentet dem.

                      Forsvaret derimot lekker som ei sil. Men der kommer det utskiftninger i vinter.
                      Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                      Anders, Tidligere styremedlem KFL

                      Kommentar

                      • Tittil
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Apr 2009
                        • 341

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av Xavi
                        Greit at Nosa og Ujah sto for det meste offensivt, men ikke glem at det var Henning som hentet dem.

                        Forsvaret derimot lekker som ei sil. Men der kommer det utskiftninger i vinter.
                        Det var Henning som riktnok tok de inn i stallen. Ujah var på prøvespill 3 ganger før man fant ut at han var god. Uansett var Nosa og Ujah gode fotballspillere når de kom, og hadde sikkert blitt like gode i andre klubber. Når det gjelder Nosa, måtte LSK kvitte seg med han fordi han var vanskelig å ha med å gjøre. Her har tydeligvis Henning ikke lykkes. Skal man utvikle spillere for eksport og videresalg, gjelder ikke dette bare fotballtekniske ferdigheter, men like mye utvikling av personelige egenskaper. Her meldte man pass, og det er for dårlig av LSK.

                        Kommentar

                        • Seb.R
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 4159

                          #92
                          Noen som har noe tall på hvor mange mål vi slipper inn vs. sjangser vi har imot oss? Føles jo ut som at alle sjangser imot går rett i mål på oss.
                          www.sebastianramsland.com
                          www.twitter.com/sebramsland

                          Kommentar

                          • Folke
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2008
                            • 5955

                            #93
                            Opprinnelig skrevet av Seb.R
                            Noen som har noe tall på hvor mange mål vi slipper inn vs. sjangser vi har imot oss? Føles jo ut som at alle sjangser imot går rett i mål på oss.


                            Kommentar

                            • gilbert
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 3208

                              #94
                              Stadig nye baklengsmål

                              Etter fire i sekken borte mot Ull/Kisa (!), og Hennings overraskende forklaring på LSKs forsvarsproblemer (i Dagens Næringsliv i går, se nyhetstråden), har jeg følgende refleksjoner om forsvarsarbeidet:

                              Hennings forklaring av svakhetene i forsvaret, som han har visst om siden i vinter, da han ikke fikk lov av styret til å kjøpe en ny, billig stopper (antagelig Mads Dahm), virker underlig og kuriøs (forutsatt at han er rett gjengitt av journalisten, slett ingen selvfølge, selv om han kjenner Henning godt). Midtstopperne Kippe og Pedersen var i 2010 blant våre absolutt beste spillere (selv om ingen av dem har hatt en like god sesong i år), og at PSA var mye dårligere enn Dahm ville vært som back-up for de to er en overraskende vurdering.

                              De flest av oss på forumet, også i edru og edruelig sinnstilstand, og ikke bare i kampens hete, er nok klart overbevist om at sidebackene og keeperen har vært langt svakere ledd i forsvaret enn stopperne. Hvilke sidebacker vi får til erstatning for Karim og Lasse vil bli meget viktig og spennende. Det samme gjelder ny andrekeeper, som fort kan og bør bli førstekeeper, hvis ikke reell konkurranse skjerper Logi noe helt mirakuløst (noe jeg dessverre ikke tror vil skje).

                              Et viktig poeng er totalforsvaret: Hvordan midtbanen (og spisser) presser ballfører (og ikke bare rygger og rygger, uten å støte eller takle). Tore Kordahl skal ha vært veldig klar på dette på møtet fredag kveld i Oldermannlauget. Nå har jeg hørt Kordahl være sterkt kritisk, for ikke å si totalt negativ, til praktisk talt alle trenere og spillere LSK har hatt de siste tjue åra (minst), men her har han opplagt et meget riktig og viktig poeng: Hele stallen, troppen og 11'ern må trenes i press på ballfører og sikring, barnelærdom LSK tradisjonelt var gode på, og som vi gjorde bra i deler av 2010-sesongen, men som har svikta kraftig i nesten hele år. Jeg har før spurt hvem som trente forsvaret (slik Powell hadde ansvaret for unggutta og Belsvik for spissene), og det må jo ha vært Henning sjøl. Dette styrker ikke mitt inntrykk av Bergs trenerinnsats, som jeg også har mye godt å si om, men her kan det nesten virke som han "ga opp", litt på trass, siden "styret ikke lot ham kjøpe en stopper i vinter"?

                              gilbert

                              Kommentar

                              • Tittil
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Apr 2009
                                • 341

                                #95
                                Mats Dahm ville ikke hatt noen betydning fra eller til. Det å organisere et forsvar eller utvikle en defensiv struktur, kan vanskelig ha stått på agendaen. Forsvaret handler ikke bare om de 5 bakeste, men like mye de som har offensive roller i laget. I det man mister ballen starter forsvarsarbeidet, og da er det oftest angriperen som er førsteforsvarer. Fredrik Gulbrandsen har jo vært forbildelig i denne sammenheng.
                                Rask gjenvinning vil antagelig være den mest prioriterte utviklingsfaktor i norsk og internasjonal fotball de nærmeste årene. Nøkkelen til Barcelonas suksess ligger i dette. Når de en sjelden gang mister ballen, vinnes den tilbake i løpet 5-7 sekunder i 90% av tilfellene, Den bakre 5'ern blir derfor sjelden satt på prøver. Når LSK mister ballen, får ballefører være i fred, mens midbane og forsvar rygger . Ingen går opp og støter, og da ender det ofte med en langskudd som Logi ikke makter å redde, eller en halvklaring i full panikk innenfor egen 16-meter som ofte gir motstander en ny sjanse. Bjarnmann sa at det var en katastrofe å slippe inn 50 mål, og at dette kvalifiserer til nedrykk hadde det ikke vært for at et par lag har vært enda dårligere. Å tette igjen bak, vil være et prioritert område neste år, uansett hvem som blir trener.
                                Last edited by Tittil; 06.11.2011, 21:41. Begrunnelse: skrivefeil

                                Kommentar

                                • OppsalKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2008
                                  • 1881

                                  #96
                                  Jeg leste noe som sa at LSK har 17 baklengsmål i år fra 18 meter eller lengre (Keeper'n må belastes med en del, men ikke alle av de).

                                  Uansett, så er 70 baklengsmål for mange.

                                  At 2 av våre "trygge bak 4" forsvinner er en pluss. Da kan vi bygge på nytt. Men at Gislason sitter foran de kamp etter kamp hadde også gjort meg tryggere.
                                  Nå bosatt på Rasta !!!!!

                                  Alltid Celtic og LSK

                                  Kommentar

                                  • *46*

                                    #97
                                    Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                                    Uansett, så er 70 baklengsmål for mange.
                                    Tastefeil? 50 baklengs i serien på 28 kamper er fasiten. Kun Start og S08 har sluppet inn flere.

                                    Kommentar

                                    • tullebukk
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2006
                                      • 5446

                                      #98
                                      Vi må ha 3 nye bak bare Kippe som holder mål...Enkelt og greit...

                                      Kommentar

                                      • Kjell.T.Ring
                                        Poll St. Ring
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Dec 2005
                                        • 11796

                                        #99
                                        Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                        Vi må ha 3 nye bak bare Kippe som holder mål...Enkelt og greit...
                                        Tja... Syns Steinar holder ok standard. Ringen er jeg litt usikker på. Har muligens størst potensial som kant, men trur han kommer til å holde bra TL-nivå selv om det er litt tidlig med startplass.
                                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                        Kommentar

                                        • Bukkenbruse
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2008
                                          • 515

                                          Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                                          Tja... Syns Steinar holder ok standard. Ringen er jeg litt usikker på. Har muligens størst potensial som kant, men trur han kommer til å holde bra TL-nivå selv om det er litt tidlig med startplass.
                                          Jeg tror desverre at den holdningen mange her inne har om at Pedersen og PSA holder ok standard langt fra stemmer. I mine øyne er begge to stoppere som en gang har vært gode tippeligastoppere, men som nå jevnt over er feilplassert, for sent oppe i situasjonene og ikke minst ALT for dårlig med ballen i beina. En Kippe på nedadgående trenger forøvrig ikke bare en ok partner, han trenger en god partner (helst i Kippe-klasse) for at midtforsvaret vårt skal fungere. Midtforsvaret har vært kritisk dårlig i år og har sammen med Logi og backene samlet skylden for 50 baklengs i år. Er veldig mange baklengs i år som har kommet fordi stopperne har vært for seint oppi/ikke oppi situasjonen i det hele tatt.
                                          Jeg tror grunnen til at de ikke har fått like mye pes som LKE og Karim har vært at de ikke har vært like ræva offensivt og at de har enklere arbeidsoppgaver...men ser man et par kamper i reprise er det pinadø ikke mange av langballene fra midtforsvaret som treffer en medspiller i løpet av en kamp. I tillegg har stopperne våre hatt enkeltkamper hvor de enkeltvis har vært veldig gode, det er mer enn man kan si om backene

                                          Kommentar

                                          Working...