Forsvarsproblemer og baklengsmål

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7080

    Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
    Vi har hentet Scheel som sitter på benken og lurer på hva som han må gjøre for å få spilletid.
    Satt ikke engang på benken i går, til informasjon.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

    Kommentar

    • Brækken
      Seniormedlem
      Forumsadist
      • Jun 2007
      • 109

      Opprinnelig skrevet av Totti21
      Det jeg egentlig ønsker å få frem med dette er at man kan enkelt skylde på forsvarsspillerne våre for det som skjer, men sannheten er at det som skjer kollektivt fremover i banen er så latterlig svakt om dagen, at forsvaret vårt blir satt på alt for mange prøver. Kippe/Nystuen holder ett mer enn høyt nok nivå, men de sliter når de gang på gang må i mann-mann dueller langs bakken. Backene våre derimot sliter mer med valgene sine, og tillater alt for ofte at kantspilleren for lov til å rettvende seg.
      Ett eksempel på dette er jo at det var BBS som ble stående å se på ball istedenfor å følge mann på den første Brann scoringen....
      Team Wenche Myhre

      Kommentar

      • Hamburg & Kanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 3006

        Synes seriøst at vi skal ta Kippe ut av forsvaret og bruke han som spiss.
        Det vil skape kaos hos motstanderne og ro i egne bakre rekker.

        Dernest sette den raske, utrettelige men ikke så veldig målfarlige Fredrik Gulbrandsen og Erling Knutzon (i mangel av ving med bedre selvtillit) på hver sin kant, samt få sidebackene også til å slå masse legg på Kippe når de kommer seg opp.

        *Vi mangler godt flankespill og to spisser som scorer.
        *Vi mangler nytt blod og ny giv, en løsning i forsvaret.

        Slik vil vi få begge deler.
        LSK Norges beste lag

        Kommentar

        • HSft
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2004
          • 6079

          Opprinnelig skrevet av trigz
          Satt ikke engang på benken i går, til informasjon.
          Vet du om dette er som følge av en sportslig vurdering eller en personlig vurdering?

          Ser ikke bort fra at Isak kjenner Gromstad godt fra Stabæk-tiden og kanskje hadde hodet andre steder i går.

          Kommentar

          • Fjeller'n
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2003
            • 905

            Det er ikke bare å gjøre endringer i den bakre fireren så løser ting seg. Problemene er mye mer sammensatt enn det. Hele laget er sykt.
            I en lengre periode i 2. omgang begynte jeg å telle antall trekk i laget på rad og det var faktisk enda verre enn jeg hadde forestilt meg. I den perioden jeg telte (fra ca. 65 - 80 min.) hadde vi :

            2x4 trekk
            3x3 trekk
            Resterende var 1-2 trekk før balltap. Antall totalt aner jeg ikke.

            Jeg må legge til at det ble talt veldig snilt og inkludert innkast, utspill og elendige ballmottak som medførte balltap. (Vi hadde til og med innkast to ganger der jeg bare kom til èn. Imponerende.)


            Med en slik statistikk blir det vanskelig å forsvare seg. Hver eneste gang vi får tak i ballen og begynner å flytte oss oppover ender det med et brudd imot.
            Balltapene kommer delvis som resultat av manglende tekniske ferdigheter, men den vanligste årsaken er NULL bevegelse hos de som ikke har ballen. Når alle står rolig og skjuler seg i pasningsskyggen er det faen ikke lett å gjøre noe fornuftig med ball. Det ender derfor opp med et håpløst pasningsforsøk eller en hjelpeløs dragning med påfølgende balltap og brudd imot. Gang på gang.
            Det hjelper ikke på med den fullstendige mangelen på press på ballfører når dette skjer. Og skulle noen forsøke med noe som kan minne om press skjer det halvhjertet og på halvdistanse.

            Det er mye å jobbe med fremover. Men jeg mener noe av det viktigste ligger i å få inn igjen bevegelse uten ball. Bevege seg uten ball trenger man ikke være god fotballspiller for å gjøre. Det ligger kun i viljen.
            "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

            Kommentar

            • Grusom B
              Generalissimo Bellisimo
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6248

              Vi har for mye strekk i laget. Det er kanskje det aller største problemet. Motstandere finner rom hele tiden, mens man ser det motsatte når vi angriper selv. Vi må bli mye mer kompakte, slik det ser ut i dag er det ikke noe system for når man skal gå i press. Det bør ALDRI være mer enn 20 meter mellom hver lagdel så fremt de offensive lagdelene ikke befinner seg i motstanderens målgård, slik det er nå er det umulig å se noe mønster for hvordan lagdelene skal forholde seg til hverandre, og motstanderne får mellomrom og bakrom konstant. Det er grusomt å se på, og inntil vi faktisk klarer å tette igjen bakover bør vi vurdere å gi backene forbud mot å i det hele tatt gå fremover.

              Godt å høre at det smalt i garderoben i går, men hvorfor er det kippe og bjar som klikker og ikke haglund?
              Ni principe ni rey...

              D10S!

              Kommentar

              • erlando
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jul 2006
                • 858

                Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
                Balltapene kommer delvis som resultat av manglende tekniske ferdigheter, men den vanligste årsaken er NULL bevegelse hos de som ikke har ballen. Når alle står rolig og skjuler seg i pasningsskyggen er det faen ikke lett å gjøre noe fornuftig med ball. Det ender derfor opp med et håpløst pasningsforsøk eller en hjelpeløs dragning med påfølgende balltap og brudd imot. Gang på gang.
                Dette.

                Husker spesielt at vi hadde en enorm mulighet til å kontre i andre omgang hvor Touiduba fører ballen ut av feltet og egentlig har mange alternativer å sende ballen raskt videre til. Øyeblikket etter er det tre LSK-spillere som innser at de risikerer å få ballen og beiner som gale for å finne en bergenser å gjemme seg bak eller på annen måte komme seg vekk fra ballfører.

                Det er så j**** frustrende å se på at folk som har betalt for å spille fotball ikke har lyst til å være med og spille. (Hei, Erling!) Sjeldent å se noen som forsøker å komme seg unna ballen etter at pasningen er slått... Det var befriende for blodtrykket å ikke ha høyrekant på slutten, så fikk i det minste Stoor plass til å komme framover. Selv om han ikke klarte å gjøre noe ut av det, så var han i det minste villig til å forsøke.
                Ja til pause i pausen!

                Kommentar

                • Gjest

                  Kampen i går var rett og slett et kollektivt kolllaps.
                  Og samtlige spillere må gå i seg selv, og bestemme seg for å utrette mye mer i tiden framover.
                  Synes spesielt midtbanen gjorde en dårlig jobb i går. Gikk Johan Andersson på noen som helst returløp? Som høyre flanke så må han hjelpe back. Uten at jeg fulgte han spesielt kan jeg ikke huske å se at han hjalp til noe som helst hjemover.
                  Skal ikke være helt bombastisk, men kan heller ikke huske at Palmi hjalp til noe hjemover.
                  Etter å ha grublet over hva som gikk galt så kom jeg i alle fall på en situasjon hvor LSK mister ballen langt oppe i banen, hvor verken Andersson, Palmi, Sigurdarsson, Ohi, samt en annen spiller som jeg ikke kommer på i farten hvem er gjør noen helst antydning til å hjelpe til framover. Skjerpings, nytter ikke å være statist!
                  Savner også aggresivitet fra forsvaret. Ved det tredje målet vil ikke Kippe forlate rommet han er i og Askar kan uforstyrret slå et innlegg til Bentley som scorer. Hele laget må ofre mer! Gjøre alt for å vinne ballen når de ikke har den!
                  Se på Messi, som gir 110 % hjemover. Og Puyol som klinker til i dueller på motstanderens banehalvdel.
                  Så lenge ikke laget har ballen så må all energi brukes på å gjenvinne ballen. Jeg mener at fram til dette er på stell så vil laget slippe inn unødvendige mål i hver kamp, og skape færre sjangser enn de kunne ha gjort.

                  Kommentar

                  • bjarmann
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2005
                    • 2925

                    Bra at gutta får høre det etter kampen men det er ille at Bjarmann må inn å kjefte. Det skal egentlig være unødvendig. Trenerteamet burde ha gjort dette for lenge siden! Merkelig at Kippe også er med på det ettersom han ikke viser noen slike lederegenskaper på banen. Kippe burde ha sitti sammen med de andre og mottatt den samme kjeften som de andre fikk. Ser for meg det hele som en pinlig seanse hvor Kippe prøver å fremstå som forbanna men at det skinner godt gjennom at det blir med forsøket
                    I år så tar vi alt

                    Kommentar

                    • Fugl1120
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 3528

                      Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                      Rett etter sesongen begynte, så pekte jeg på svakheten i LSK sitt forsvar. Nemling paret Kippe og Pedersen. Begge er på den feil siden av 30 år, og blir aldri noe bedre. De har regjert over et lag som lekker mål som faen. Som sentralestoppere, så må de ta hovedparten av skyda her. De har spilt 3 år sammen og levert få clean sheets.
                      Hvis du tror midtstopperparet aleine er grunnen til at LSK sliter defensivt, priser jeg meg overlykkelig over at ikke du har ansvaret for å styre klubben. Vi kunne plassert Vidic og Piqué som midtstoppere i dagens LSK-lag og lekket som en sil. Det er ingen tvil om at midtstopperparet vårt ikke lenger er blant topp 4 i Tippeligaen, men de defensive problemene skyldes i hovedsak elendig kollektiv defensiv jobbing og overambisiøs angresfotball. Se i forkant av 3-2 goalen til Brann hvor folk peker ut Nystuen som syndebukk. LSK stormer fram, fullstendig hodeløst, med alt for mange mann framover, én feilpasning fører til at Brann kommer i enorm fart og mange spillere framover, det er utrolig vanskelig for midstopperne å plukke opp mann og organisere seg i slike brudd. Se kampen i reprise og tell antall brudd som fører til hurtige overganger, så kan du selv se at hovedproblemet vårt defensivt er at vi slipper til motstanderlagene alt for ofte til gode overgangsmuligheter. Jeg er ikke i tvil om at tiden burde være moden for å gi Scheel en sjanse, men vi kommer til å slite med å holde nullen så lenge vi fortsetter å spille på oss brudd mens laget er i ubalanse. Vi er 100% avhengige av å redusere balltap i farlig sone og falle tilbake hurtig i posisjoner slik at motstanderen blir tvunget til å angripe mot etablert angrep, da vil også Kippe og Nystuen få mye mer bruk for sine ferdigheter. Samtidig må det strammes opp betydelig i markeringsspillet på defensiv dødball.
                      Lauken er vår venn!

                      Kommentar

                      • Playboy1
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2003
                        • 2151

                        Det ironiske er at vi stor sett i hele vinter og våres, har trent mere forsvarspill enn noen gang.
                        så har det deffensive blitt ennå mer ræva ,enn noen gang.

                        Kommentar

                        • OppsalKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2008
                          • 1881

                          Men hvor mye trening har vært dedikert til forsvarsspill. Jeg kan godt legge opp sønnen min sitt lag til å spille attack-mot-forsvar eller kjører kontringstrening. Da kunne jeg si at treningen var "defensiv-orientert". Men da var det nok ikke.

                          George Graham, som styret over et Arsenal lag som vant nesten alt med hovedfokuset på det defensive. Han trente laget selv, to ganger i uken og dette gjaldt bare om defensive oppgaver (hvordan forsvarer innlegg, holder kompakt, kommunikasjon, osv).


                          Jeg må også si at jeg er veldig mot "zonal defence" og foretrekker mann-mot-mann markering. LSK hadde aldri sluppet inn så mange mål som de har gjort om det hadde kjørt "mann-mot-mann". Jeg vet at dette er veldig vanlig i Skandinavia, men tom Spania har begynt med mann-mot-mann markering, og da var zonal forsvar født.
                          Nå bosatt på Rasta !!!!!

                          Alltid Celtic og LSK

                          Kommentar

                          • Pasi Rasimus
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Feb 2010
                            • 226

                            Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                            Men hvor mye trening har vært dedikert til forsvarsspill?
                            Jeg stiller meg det samme spørsmålet, særlig sett i lys av at vi i en periode de siste sesongene har hatt tilgang på Berg, Grodås, Bergdølmo, Erland Johnsen og Torgeir Bjarmann på Åråsen samtidig. Manchester United, Chelsea, Ajax, Dortmund, Bayern München for å nevne noen. Helt utrolig at de ikke vet hvordan man spiller forsvar. Kan hende at spillerne er for dårlig, men da må man hente inn nye!

                            Kommentar

                            • Ola
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 1651

                              Spillerne er bedritne, men det er lite å gjøre med. Et grep som kan være løsningen er å legge om til 4-1-4-1. Både Nystuen, Roger og Ruben burde kunne bekledt den nye rollen.

                              Kommentar

                              • fjacob82
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 1507

                                Opprinnelig skrevet av Ola
                                Spillerne er bedritne, men det er lite å gjøre med. Et grep som kan være løsningen er å legge om til 4-1-4-1. Både Nystuen, Roger og Ruben burde kunne bekledt den nye rollen.
                                Tror ikke den der er så dum faktisk. Vi er tydligvis ikke gode nok til å ha kontroll bakover, så legg inn et ekstra forsvars element, og la BBS, Knudtzon eller Fredrik gå på kontringsløp.
                                Trenger en trener som stikker finger'n i jorda og ser at vi må legge opp taktikken etter motstander og ikke stole blindt på ett 4-4-1-1 som vi uansett ikke behersker.
                                Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                                *Brasseberget*

                                Kommentar

                                • BennyLem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 2902

                                  Opprinnelig skrevet av Pasi Rasimus
                                  Jeg stiller meg det samme spørsmålet, særlig sett i lys av at vi i en periode de siste sesongene har hatt tilgang på Berg, Grodås, Bergdølmo, Erland Johnsen og Torgeir Bjarmann på Åråsen samtidig. Manchester United, Chelsea, Ajax, Dortmund, Bayern München for å nevne noen. Helt utrolig at de ikke vet hvordan man spiller forsvar. Kan hende at spillerne er for dårlig, men da må man hente inn nye!
                                  Noen som har tenkt at kanskje de gutta er selve problemet?

                                  En god hest blir ikke nødvendigvis en god kusk.
                                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                  Kommentar

                                  • *46*

                                    Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                    Noen som har tenkt at kanskje de gutta er selve problemet?

                                    En god hest blir ikke nødvendigvis en god kusk.
                                    Når så mange har forsøkt å få orden på de 4 bakerste, så sier det meg noe at enkelte av de 4 elementene kanskje må vike plass.

                                    Kommentar

                                    • HSft
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2004
                                      • 6079

                                      Opprinnelig skrevet av *46*
                                      Når så mange har forsøkt å få orden på de 4 bakerste, så sier det meg noe at enkelte av de 4 elementene kanskje må vike plass.
                                      Stoor - Nystuen - Scheel - Westerberg

                                      Hjelper tydeligvis ikke å hente inn ny forsvarsfirer. Må ha noen som er i stand til å både hente riktige spillere og drille dem.

                                      Kommentar

                                      • Fuglamannen
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2011
                                        • 543

                                        Opprinnelig skrevet av HSft
                                        Stoor - Nystuen - Scheel - Westerberg

                                        Hjelper tydeligvis ikke å hente inn ny forsvarsfirer. Må ha noen som er i stand til å både hente riktige spillere og drille dem.
                                        Hvordan får årets tabbeulf westerberg plass? Jeg er også moden for endring, men å sette inn han som har vært mest grunn til problemer?

                                        Kommentar

                                        • G-Man
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2011
                                          • 3201

                                          Niks, Westerberg er ikke så ille som mange her inne skal ha det til. Ja, han har (i likhet med mange andre) hatt innkjøringsproblemer, og ja han har tidvis blitt smittet med LSK-syken hvor symptomet er at det er bedre å rygge enn å takle. MEN...Jesper løper livet av seg hver eneste gang, og han er en av få som virker å ville blø for drakta.

                                          Kommentar

                                          Working...