Vi er nå kommet godt i gang med serien, og synes Berg har gjort en meget god jobb i LSK. Men jeg forundrer meg kamp etter kamp over at han i svært liten grad benytter seg av inbytterne. I siste kamp hvor vi entydig de siste 20 minuttene slo langt mot målet til Odd ville det vært et smart trekk å fått inn Occean eller Ujah soom er gode hodespillere. Synes også det ble litt panisk mot slutten hvor vi får endel kontringer i mot som fort kunne resultert i mål. Dette kunne blitt forhindet med en Tam med friske bein og meget gode egenskaper som ballfordeler og ikke minst taklingsstyrke. Dette er to eksempler hvor jeg undres over at ikke bytter blir gjort. Men det er mange fler eksempler enn dette. Regner med at også andre har endel synspunkter på dette.
Hvorfor benytter ikke Berg seg av innbytterne?
Collapse
X
-
Mange grunner til det. Vi som mener det har organisert oss for å oppnå den vanlige 99,9 % oppslutningen som dreper enhver diskusjon:
-
Gleder meg til vi får en masse skader, eventuelt karantener, og vi plutselig må kaste utpå folk som nesten ikke har spilt tippeligafotball i år...CustodesI med og motgangKommentar
-
Ømsker du å rullere på laget for å gi flere spilletid? Husker du fjoråret? Tror uansett at noen minutters innhopp neppe vil gjøre noe fra eller til.Kommentar
-
Det har blitt så mye mas om å utvikle unge spillere i tidlig alder at man ikke er fornøyd før man starter med en gjeng 19-åringer som skal utvikle seg over flere år (før nye skal utvikles).
Dersom unggutt x ikke er like god som den eldre y. Hva slags signal sender man da til x dersom han får komme inn for y? Man gir beskjed om at x ikke har langt igjen og at han nesten er like god som y allerede. I motsetning til det evige "unggutter trenger kamptid for å utvikle seg", mener jeg at unggutter kan bli gode av at listen heves for å få spilletid. Dersom alle unggutter får spilletid fordi de er unge, trenger de jo knapt å bevise noe for å få belønning. Det blir som 4. klassinger som tror de skal få slippe tidlig til storefri av vikaren etter å ha bråket hele timen.
De har bare godt av å ha noe å strekke seg etter og alle har fått såpass med spilletid at de har fått smake på nivået som trengs. Etter dette er det opp til nevnte unggutter å bevise. Treneren skal selvfølgelig ikke fryse dem ut på trening slik enkelte gjør, men vise at man fortsatt følger med og er opptatt av utviklingen deres.
Er du god nok er du gammel nok, sies det, ofte uten å tenke over første premiss i utsagnet.FerdigskåraKommentar
-
Nei, jeg ønsker at vi benytter byttene våre. Det samme laget kan godt starte vær gang, så lenge det er det beste mulige. Men det er jævlig frustrerende å se spillere som ikke orker mer på banen, når vi har gode spillere på benken som ihvertfall kan komme inn de siste 10. Jeg mener at en spiller som Ujah kan komme inn å utgjøre en forskjell når vi står og stanger i muren, og bare slår håpløse langballer. Friske kreative bein har vist seg å kunne avgjøre fotballmatcher før.CustodesI med og motgangKommentar
-
Nå fokuserte vel ikke trådstarter spesielt på ungguttene, Kimito, med mindre du regner Occean og Tam for å være jyplinger. Det som undrer meg er at Berg så konsekvent unnlater å bruke innbyttere når det er åpenbart ar enkelte i førsteelleveren har gått tom. Etter Brannkampen uttalte han at det ikke var nødvendig med friske bein, men for meg var det åpenbart at f.eks. Nosa på tampen gikk på et gir han ikke hadde fått utlevert.For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!Kommentar
-
Jeg velger å ha FULL tiltro til hva HB driver med da vi er midt inne i hans plan som til nå fungerer helt utmerket. husk hva han sa på møtet da han presenterte trenerteamet for en stund tilbake. i fjor handlet det om å stabilisere seg, i år ville vi bli bedre men variere noe(og det stemmer helt) neste år og der igjen skal vi være med i toppen/slåss om seriegull. til nå har hans plan fungert og etter de forferdelige sesongene vi har hatt de siste årene så mener ihvertfall jeg at grunnen til å klage ikke er alt for stor.Kommentar
-
Her klager man da ikke, men gudhjelpemeg så nysgjerrig jeg er på hva den mannen egentlig tenker om det. Når han en gang dukker opp på medlemsmøte, forlanger jeg fyldig referat.For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!Kommentar
-
De nest beste (inkl. talenter) vil nesten alltid få spilletid i løpet av en sesong grunnet skader eller annet frafall i første 11'ver. Det er vel da å regne som en fordel at de allerede har noen minutter i bagasjen når de blir kasta innpå i en kamp som står å vipper (eller om de er med fra start).
En annen greie er fleksibiletet. Det må være lettere å foreta bytter om de på benken faktisk har litt kamperfaring når noen utpå der går helt tomme.
Jeg undrer også litt på hvor bred stallen egentlig er i og med at HB "aldri" bytter spillere. Det kan umulig være noe godt tegn.Fugla mot nye høyderKommentar
-
Innhopp bør ha en mening og jeg er usikker på om det å sette inn Knudtzon, som vel ville vært det eneste alternativet til Nosa, som du nevner, ville ha vært smartere enn å beholde Nosa på.
Har ellers argumentert for de manglende byttene i forrige kamp allerede her: http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...879#post404879FerdigskåraKommentar
-
Hvorvidt det hjelper å sette inn nye spillere vil man aldri få svar på. Man vet aldri om Ujah ville putta i løpet av de siste 10 og man vet aldri om Espen hadde putta de siste 10 dersom han ble tatt av til fordel for Ujah. Poenget er at man har en bred stall med mange gode spillere, men når det butter bruker vi ikke bredden vi har.
Jeg ser flere argumenterer for at det er en grunn til at enkelte spillere er nummer 13, 14 og 15 i rekka. For å ta et eksempel var Ole Gunnar Solskjær en typisk nummer 12, 13, 14 i United. Historien viser jo at det var ytterst tåpelig å sette han inn, han kunne vel neppe gjøre noe ikke Cole og York matchet. For eksempel i Champions League finalen i '99 der to innbyttere, Sheringham og Solskjær avgjorde. Tåpelig av Ferguson, det er åpenbart at de burde slitt benken.
Jeg har argumentert for hvorfor jeg mener ungguttene burde få slippe til i cupkampene. Jeg har argumentert for hvorfor jeg synes vi burde gjort bytter for eksempel mot Odd. At enkelte er uenige og mener man burde spille med de samme 11 er noe jeg respekterer. Jeg synes likevel det er snodig at det er mange av de samme som har klaget over bredde i troppen som nå argumenterer for at vi bare burde bruke de 11 beste. Jeg synes også det er merkelig at man mener det ikke har noen påvirkning om man har hatt jevnlige innhopp dersom man blir nødt til å starte grunnet skader/karantener, jeg tror matching på øverste nivå er avgjørende for at benkesliterne skal prestere når de først får sjansen. Nå er vi i tillegg så priviligerte at vi har spillere som kan være med på å prege kampbildet til vår fordel på benken, men vi velger altså ikke å bruke dem.Lauken er vår venn!Kommentar
-
En ting er og kjempe seg til en plass på laget og banen(innhopp) ved og bli god nok, men akkurat slik det er nå kan også spillere gjøre hva de vil og spille hvordan de vil. Være seg om de blir slitne eller hva det er, men disse kan også bare fortsette uten konkurranse fordi ingen bytter gjøres.
Hvis en spiller kamp etter kamp spiller dårlig eller blir sliten siste 15 min vil et bytte på denne spilleren kunne føre til at han trener bedre eller mere for ikke bli byttet ut eller bedre spillet sitt, fordi det også for han er konkurranse. En spiller som er god, kan utvikle seg og bli bedre da han må ta i for og forsvare plassen på laget.
Jeg uttaler meg kun på gennerelt grunnlag, og ikke tatt noen stilling til hva HB driver med på dette området.
Forøvrig kan vi se at de to siste kampene har endt uavgjort uten at bytter har vært foretatt, mens kampene før her blei det vel byttet og vi vant kamper. Dette trenger ikke ha noen sammenheng, men spillere fra benk kan jo fort komme inn og avgjøre, særlig da en ivrig og sulten Ujah feks.Kommentar
-
Man kan si mye om eventuelle hypotetiske taktiske og individuelle forhold som endrer fotballkamper ved spillerbytter, men en ting kommer man ikke bort fra; nemlig det faktum at fotball også er en fysisk idrett hvor O2-opptak, konsentrasjon, melkesyre og andre fysiske forhold spiller inn på den enkelte spillers prestasjoner.
D2 hadde for to uker siden en meget interessant sak hvor det kom frem at Real Madrid hadde to tidligere RBK-eksperter i sitt apparat, utelukkende for å optimalisere spillerenes fysiske form. For å yte mer, løpe mer, konsentrere seg mer og orke mer. Det ble antydet at mye av RBK's suksess ikke skyltes taktisk genimanøver fra benken, men heller noe så enkelt som at spillerene var i bedre form enn motstanderne!
Satt på spissen; hadde langrennslandslaget unnlatt å bytte løpere de siste 3 km av en 3-mil om dette hadde vært lov?
Det er veldig lett å finne argumenter for å bruke byttene. Her er noen:
- friske ben inn, sure ben ut.
- spiller inn kan være individuellt drillet til å ta en spesiell rolle i det taktiske.
- "taktsk bytte". (f.eks mot Brann 2 min på overtid)
- få flere spillere kampklare.
- prøve ut nye spillersammensetninger.
- forsiktig slippe til unge spillere.
- forsiktig slippe til spillere etter skadeopphold.
- begrense risiko for suspensjon.
- spare nøkkelspillere.
- enklere opprettholde harmoni i spillergruppen
- klarere signalisere at "klippekort" ikke eksisterer
Argumenter for å ikke bytte:
- risikere at den kollektive samhandligen i laget blir dårligere.
- risikere at noen missliker å bli byttet ut, som igjen kan gi disharmoni i spillergruppen.
Tror egentlig jeg unnlater å konkludere med min mening om bytter.Kommentar
-
Jeg er egentlig ingen antibyttenazi, men hadde satt pris på om du tok med kjerneargumenene mot bytter før du begynte å være retorisk:
- Bytting av en bedre spiller mot en dårligere svekker kvaliteten.
- Å gi lite spilletid til svakere spillere er en beskjed om at de må bli bedre for å komme inn på laget.
Mot Odd er jeg på langt nær sikker på om det hadde vært fornuftig å bytte, men på 16. mai syntes jeg definitivt det hadde vært på sin plass med et taktisk bytte eller to.Last edited by Kimito; 01.06.2010, 11:26.FerdigskåraKommentar
-
Kommentar
-
For å være ærlig; det eneste Knudtzon har over Nosa offensivt er fart (og friske bein når han kommer fra benken). Farten ville han neppe fått bruk for mot Odd og selv Nosas slitne bein dribler bedre enn Knudtzons friske.FerdigskåraKommentar
-
Etter 70 minutter mot Odd var Sundgot overmoden for bytte.
Hvis de gutta vi hadde på benken ikke var gode nok for 15 minutter mot Odd en gang, da gruer jeg meg virkelig til resten av sesongen når de må på banen uansett grunnet skader, salg og kort.Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadalKommentar
-
Kommentar
-
Selv 100% uthvilt løper en spiller som Sundgot som om han er tom for krefter.
Etter 70 minutter mot Odd var Sundgot overmoden for bytte.
Hvis de gutta vi hadde på benken ikke var gode nok for 15 minutter mot Odd en gang, da gruer jeg meg virkelig til resten av sesongen når de må på banen uansett grunnet skader, salg og kort.
Det handler ikke om å være "gode nok for femten minutter". Det handler om hva som er poenget med et bytte. I motsetning til deg mener jeg at Sundgot er viktigere enn noensinne da vi ikke har noen andre som fyller den rollen han har i laget om dagen.FerdigskåraKommentar
Kommentar