Hvorfor benytter ikke Berg seg av innbytterne?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rønnern
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6690

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
    Jeg har aldri hevdet at jeg har bedre kvalifikasjoner til å vurdere byttene enn LSKs trenerteam. Jeg er fullstendig klar over at samtlige i LSKs trenerteam har bedre peiling på fotball enn meg og har langt mer inngående innsikt i hvilke spillere som er i form og hvilke som ikke er det.
    Med tanke på hvor hardt du argumenterer for ditt syn i den korte disputten med reka, er det mye som tyder på at du faktisk ikke mener det du skriver her. Men, jeg lar tvilen komme tiltalte til gode og kontrer med at jeg mener du er av de som uansett har den beste analytiske tilnærmingen til "problemstillingen".

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
    Forøvrig har jeg aldri kalt Henning "Nullet", aldri hevdet at Henning ikke er riktig mann for jobben og har generelt vært positiv til hans arbeid i LSK. Ikke er jeg spesielt anonym heller, når jeg er hjemme er jeg å finne på felt C med Lars, vi er superduperbestiser og hilser pent på alle som sier hei.
    Selv om jeg valgte å quote innlegget ditt, er det flere i denne tråden jeg tenker på, så jeg mente ikke å legge alle disse negative ytringene på deg. Forøvrig veit jeg godt hvem du er.

Et tilbud til de skrivekyndige i denne tråden. Etter neste hjemmekamp er dere velkomne til å bli med undertegnede ned i mixed zone og skrive noen ord for kfl.no. Da har dere muligheten til å stille de kritiske spørsmålene som kommer i denne tråden. Litt sånn "ønderkåver" if you know what I mean.

Send meg en PM om dette er interessant.
    Mvh Ronnie "The Runner"
    LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• Canário
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 1471

Opprinnelig skrevet av Rønnern
      Hvilken bakgrunn og kvalifikasjoner kan du skilte med som gjør at du er bedre egnet til å vurdere byttene enn LSKs treningsteam?

Jeg innser også at det er vurderinger som ble gjort av trenerteamet som jeg ikke har forutsetninger for å vurdere.
      Det er bare å se på hvordan vi spilte. Både i Brann- og Odd-kampen ble vi svært slitne mot slutten. I Bergen på en tung matte, og mot Odd etter å ha brukt mye krutt på å hente opp ledelsen. Begge kampene avsluttet vi dårlig. For å ta siste hjemmekamp spilte vi gang på gang planløst når vi skulle avgjøre. På hjemmebane skal vi gå for det, men Berg lot planløsheten fortsette. Det kunne ikke blitt verre med noen kreative og friske bein, tvert imot. Det er også en dårlig tillitserklæring til de på benken når de fortsatt må sitte der. Det kan få betydning for innsatsen på trening og deretter i kamp. Det er en balanse mellom kontinuitet og stagnasjon.

Å avfeie synspunkter som strider mot Bergs avgjørelser kun på det grunnlaget at den ene er trener og den andre ikke, blir feil holdning. Det er da vitterlig flere trenere som gjør mye dumt av og til. Ingen er feilfri. Det blir litt som å si at man ikke kan mene at Bush gjorde mye dumt, for han var tross alt president og hadde et kobbel av rådgivere i ryggen...

Fellesnevneren for alle de tre siste seriekampene har vært at det ikke har fungert: Den siste halvtimen mot Odd og Brann og i store deler av kampen mot Molde. I går gjorde han grep. Det gjorde han ikke i de to foregående kampene, til tross for periodevis like mye planløshet og vi trolig har den benken med potensielt flest matchvinnere. Mangel på bytter er betimelig kritikk, selv om mye av kritikken mot Berg er uberettiget. Derfor skal han har ros i går, når han gjør det.

Tam var god i går, og er med i en av flere konsetallasjoner som hadde vært langt bedre på slutten både mot Brann og Odd. I kampen mot Odd handlet det ikke like mye om å få inn noen friske bein både på topp og midtbanen som kunne presse ballfører bedre og gitt dem mindre tid, og samtidig utnyttet kontringer bedre, men å finne et botemiddel mot et Odd-lag som lå lavt. Å fått for eksempel Tam inn og flyttet Nosa inn sentralt hadde fått strekt Odd-laget mer og gitt oss bedre muligheter til å skape noe. Tam er også god til å være spillbar feilvendt, slik at vi får lokka Odd-spillerne fram. Hele Odd-forsvaret hadde også store problemer når de ble utfordret langs bakken, og det utnyttet vi får dårlig. Det er noe Edwin eller Ujah kunne rette på.

Å fortsette å spille langballer mot et forsvar som behersket omtrent bare det, og med samme planløse midtbane, gjør det i hvert fall ikke bedre. Helt enig med godeste Fugl1120 og flere i dette. Jeg har ikke god peil på fotball og uttaler meg kun grunnlag av mine egne observasjoner og det jeg lærte i årene som spiller, men jeg forbeholder meg retten til å uttale meg kritisk og kunne mene noe annet enn en profesjonell fotballtrener av og til. Det blir i hvert fall en ganske nedlatende måte "kastrere" noens synspunkter på når man praktisk talt sier "det du mener om noe du ikke jobber med er feil". Beklager hvis jeg har misforstått det jeg siterte.

Kommentar

• Grusom B
        Generalissimo Bellisimo
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6248

Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
        Du om det. Jeg foretrekker at vi holder en forholdsvis seriøs tone her på hovedforumet.

hehehe. Hvem lurer jeg? Ingen håper jeg. Meg som motstander av kverrulering. Det skulle tatt seg ut.
        Blir omtrent som om Thomas Alva Edison skulle vært mot elektrisitet eller Max Mekker mot pels og snekkerbukser.

Dette er egentlig en ganske intetsigende diskusjon.

A) Berg er en god trener. Han er ikke perfekt, men det er ikke jeg, Bernt eller Erling heller.
        B) Både på tross av og på grunn av A er det fullt mulig å kritisere Berg fra tid til annen, og faktisk ha et grunnlag for det.
        C) Noen ganger betaler det seg med bytter, som på søndag, andre ganger gjør det ikke det, som med Tore Tornado mot Linfield i 1996.
        D) Selv om ingen av oss er supermenn med D-kurs som kan alt vet alt burde gjort alt er det ikke utenkelig at enkelte blant oss en gang i blant kan ha et poeng selv om det er det motsatte av hva supermenn med D-kurs som kan alt vet alt og gjør alt har for seg.

Jada. Onkel Grusom som diplomat. Fancy that, bitches.
        Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

Bra gjort å komme til sjansene men er han for sliten og skulle vært byttet ut så hadde nok Edwin eller Ujah kunne avsluttet bedre og kanskje avgjort.

Dette ser du også....!

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Moderatormelding:
            Chatting ikke tillatt på hovedforumet; skriv meningsfylte innlegg om temaet. En haug innlegg slettet.

Kommentar

• reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13278

De leste har sikker merket seg en vesensforskjell mellom lsk anno 2009 og lsk 2010: Laget spiller med selvtillit og tro på seg selv. Vi forsvarer endelig poengene hele veien inn, vi henter opp motstaner og skårer mål mot slutten av kampene.

Hovedårsaken til dette mener jeg ligger i at vi har spilt inn en mer eller mindre fast førsteellver, og at relasjonene mellom spillerne er blitt styrket. Mentalt virker også hver enkelt spiller sterkere, de gjør ikke lenger grove feil eller kollapser når det trykkes på mot slutten av kampene,

Jeg er forsåvidt enig i at "friske bein" kan bidra på slutten av kampene og at uthvilte spillere kan gi oss en ny giv på slutten av kampene.

Spørsmålet er hva vi ofrer ved å gjøre disse byttene: Jeg mener at de spillerne som er på banen og presterer gjennom hele kampen bør få avslutte kampen. Det å bli tatt av banen er et signal om at man ikke har prestert, uansett hva man blir fortalt av trener. Dette gjelder også hele laget - bytter, selv mot slutten, er et klart signal om at treneren er misfornøyd eller mener at noe må rettes på og går ut over selvtilliten til hele gruppa. Mange har påstått at spillerne vil synes det er greit å bli tatt av for å slippe til "friske bein" - dette synes jeg er tullball: Ingen spiller liker å bli tatt av banen, og ingen spiller er upåvirket av at nærmeste konkurrent om plassen slipper innpå på bekostning av en selv. Jeg er overbevist om at Berg mener noe av det samme, og at han er villig til å avstå fra å gamble om poeng mot slutten for å sikre at laget og spillerne forsetter å utvikle seg.

Mange mener merkelig nok at Tams inntreden var et slags bevis for at jeg tok feil: Tvert i mot - jeg mente at vi måtte gjøre et bytte i moldekampen før pause i kamptråden, og om du leser/har forstått det over ser du også at å bytte ut spillere som ikke presterer er helt greit: For at det skal gi selvtillit å være på banen må også de som ikke presterer tas av banen. At spillerne blir tatt av er ikke et problem - spilleren vet at de har levert for dårlig, og det er egen prestasjon som mest trolig oppleves som er skuffende, ikke å bli byttet ut.

Til sist: Jeg er overbevist om at vi vil få betalt for at laget kjempet hardt sammen mot slutten av kampene (selv om de ble slitne) mot Odd og Brann, og at ingen av spillerne eller laget kollapsa mentalt som i 09 - Første kamp er mot RBk rett etter ferien, og da trenger vi all den selvtilliten og team spiriten vi har bygd opp i år.

Kort sagt: for å bygge et lag for fremtiden må vi spille vårt eget spill, uansett motstander, og vi må se på innsats og prestasjon - ikke resultattavla og poengfangst.

Kommentar

• Ketil Cantona
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 6813

Opprinnelig skrevet av reka

Jeg er forsåvidt enig i at "friske bein" kan bidra på slutten av kampene og at uthvilte spillere kan gi oss en ny giv på slutten av kampene.

Spørsmålet er hva vi ofrer ved å gjøre disse byttene: Jeg mener at de spillerne som er på banen og presterer gjennom hele kampen bør få avslutte kampen. Det å bli tatt av banen er et signal om at man ikke har prestert, uansett hva man blir fortalt av trener. Dette gjelder også hele laget - bytter, selv mot slutten, er et klart signal om at treneren er misfornøyd eller mener at noe må rettes på og går ut over selvtilliten til hele gruppa. Mange har påstått at spillerne vil synes det er greit å bli tatt av for å slippe til "friske bein" - dette synes jeg er tullball: Ingen spiller liker å bli tatt av banen, og ingen spiller er upåvirket av at nærmeste konkurrent om plassen slipper innpå på bekostning av en selv. Jeg er overbevist om at Berg mener noe av det samme, og at han er villig til å avstå fra å gamble om poeng mot slutten for å sikre at laget og spillerne forsetter å utvikle seg.
                Jeg håper spillere som har jobbet utrettelig i 75 til 80 min tåler å bli byttet ut. Ingen liker det men da føler jeg du setter deg selv foran laget dersom du ikke tåler det....

Hva føler vedkommende som ble tatt av når Occean kom inn og putta. Er gjengen sammensveiset nok så tror jeg(vet)gutta gleder seg på vegne av lagkompisene. Jobber du hardt nok på trening så får det følger inn mot kamp uansett.

Kommentar

• Percy Nilegård
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 5146

Opprinnelig skrevet av Paddis
                  Bra gjort å komme til sjansene men er han for sliten og skulle vært byttet ut så hadde nok Edwin eller Ujah kunne avsluttet bedre og kanskje avgjort.

Dette ser du også....!
                  Eller kanskje de hadde blåst dem over? Eller ikke kommet til sjansene i det hele tatt. Vi blir neppe enige her.
                  "Alltid blodsprengt"!
                  Fong/Macho

Even Nordlien

Kommentar

• Ketil Cantona
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 6813

Det vet en aldri, men siste sjansen til Bjørn alene med keeper endte uten avslutning... Et annet eksempel. Arsène wenger gjør gjerne 3 byttter i pause om de ligger under eller MÅ ha mål, det har vel han tjent på... ?

Kommentar

• Percy Nilegård
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2003
                      • 5146

Det er det godt mulig han har uten at jeg har sett noen statistikk på det. Det jeg vil fram til er at det ikke finnes noe fasitsvar her. Kanskje hadde Ujah satt sjansen som Bjørn bomma på. Kanskje hadde Ujah vært uheldig og satt et selvmål på corner i mot. Det får vi aldri vite, og derfor synes jeg det er snodig at enkelte hevder rimelig bastant å vite hva utfallet av eventuelle bytter ville blitt.
                      "Alltid blodsprengt"!
                      Fong/Macho

Even Nordlien

Kommentar

• BennyLem
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 2902

Skal bli spennende å høre hva unnskyldningen for manglende bytter er i dag.

* At det gikk så bra, alle presterte?

* Trene på samspill?

* Ingen fortjente å bli byttet ut?

Vi har jo hatt en liten Tordenskjolds soldat som har rent ned denne tråden med sin fantasifulle argumentasjon, og støtte til den handlingslammede på benken.

Jeg venter i spenning på bortforklaringer...
                        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• chrissp
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2004
                          • 2403

Opprinnelig skrevet av BennyLem

* Trene på samspill?

Vi har jo hatt en liten Tordenskjolds soldat som har rent ned denne tråden med sin fantasifulle argumentasjon, og støtte til den handlingslammede på benken.

Når du er misfornøyd når vi vinner, så kan vel vi være fornøyd når vi taper?
                          Bølerkanaris

Kommentar

• Seb.R
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 4159

* Trene på samspill?

Det var vel ikke akkurat byttene (eller mangel på de?) som felte oss i dag. Førsteomgangen er desidert årsverste - om ikke en god del til.
                            www.sebastianramsland.com
                            www.twitter.com/sebramsland

Kommentar

• BennyLem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 2902

Opprinnelig skrevet av Seb.R
                              Det var vel ikke akkurat byttene (eller mangel på de?) som felte oss i dag. Førsteomgangen er desidert årsverste - om ikke en god del til.
                              Det er derfor man har bytter mener nå jeg. Ut med minst to ved pause, og så en midtveis i 2. omgang (for å avvente skader).

Kommentar

• Seb.R
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 4159

Det er derfor man har bytter mener nå jeg. Ut med minst to ved pause, og så en midtveis i 2. omgang (for å avvente skader).
                                Poenget mitt er at samme hvilke justeringer man gjør etter man ligger under med 3 mål, så finnes det absolutt ingen selvfølge av at ting snur seg av den grunn.
                                www.sebastianramsland.com
                                www.twitter.com/sebramsland

Kommentar

• BennyLem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 2902

Opprinnelig skrevet av Seb.R
                                  Poenget mitt er at samme hvilke justeringer man gjør etter man ligger under med 3 mål, så finnes det absolutt ingen selvfølge av at ting snur seg av den grunn.
                                  Der er vi enige, men det er gode grunner til bytter:

* Ting kan snu, ny giv osv (se Molde).
                                  * Signal til de med klippekort om å skjerpe seg
                                  * Signal til de på benken, unge som gamle, at det er mulig å spille seg inn nå

Skjønner at Edwin, Meter'n osv. føler seg frustrert nå.

Kommentar

• HSft
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2004
                                    • 6104

Det var flere ting som absolutt ikke fungerte i dag og jeg er i letter sjokktilstand over at ikke noe skjedde på benken.

Kommentar

• HSft
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2004
                                      • 6104

"- Vi er skuffet over at vi ikke går videre. Noen spillere datt helt ut i dag. Kanskje er det bra for dem at vi nå får en ferie, undrer Berg. "

men... vi ville ikke bytte dem ut fordi...?

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av HSft
                                        "- Vi er skuffet over at vi ikke går videre. Noen spillere datt helt ut i dag. Kanskje er det bra for dem at vi nå får en ferie, undrer Berg. "

men... vi ville ikke bytte dem ut fordi...?
                                        Spør Reka. Han vil gi deg en dyptgående analyse om hvorfor man ikke skal bytte

Kommentar

• Fugl1120
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2005
                                          • 3528

I dag gjør Berg gode bytter i mine øyne. Dessverre kom Marius Johnsen inn for seint, han burde vært inne allerede etter 65 minutter. Å kjøre 3 mann på topp på bekostning av en sentral midtbanespiller var en god avgjørelse, Johnsen burde derimot kommet inn tidligere, mens premiemøkka av all møkk i dag, Lars Kristian Eriksen, burde vært tatt av. Noen som vet hvorfor Occean ikke var på benken i dag?

I dag er det bare å svinge med ljåen, men Henning er umulig å klandre. Vi møter laget som ligger fjerde sist i Adecco, som har scora 10 mål på 11 kamper, så ligger vi under 3-0 til pause. Vi stiller vårt antatt sterkeste lag med en backfirer som har holdt nullen i langt tøffere kamper enn denne. Det er utelukkende spillerne som fortjener slakt i dag.
                                          Lauken er vår venn!

Kommentar

Working...