Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Hejsan!
Bor i Göteborg och vi har fått er gamla tränare Arne. Jag skulle vilja ha lite synpunkter om Arne som tränare, hur han var, vilken spelidé han har m.m
Punt ballen i angrep og bli stående høyt. Press høyt, løp mye, få ballen ut til vingen og punt ballen inn til store (EDIT spisser. Hvis motstanderen presser laget tilbake; Punt høyt og langt. Arnes håp er alltid å klare å presse motstanderen til å gjøre feil tidlig slik at hans lag kan ta over ballen i farlige posisjoner. Slik kan man i enkelte kamper dominere fullstendig (litt som i power play i ishockey) hvis man lykkes i å stresse motstanderen.
Det er ikke alltid pent, men noen ganger fungerer det. Det er som regel effektivt, men ikke alltid.
Arne tror på seg selv, er en mann av få (og kjedelige) ord og har sjelden noen alternativ plan. Han har favorittspillere og spillere som fryses ut, noe jeg personlig synes er lite heldig.
En bra trener som krever mye av spillerne. Veldig tro mot egne visjoner og eget system. Gjør endringer kun om han må. Lite kreativ.
Selv om det ikke virker sånn så var de fleste som følger Lillestrøm fornøyd med Arne i perioden 98, 99, 00, 01 - da det var progresjon. Han gjorde "gull av gråstein" og hadde resultater som gjorde oss til Norges nest beste lag i denne perioden. 7nde-plassen fra 02 godtok vi, siden det var manglende satsningsvilje fra styret og økonomisk kritisk. 7nde-plassen fra 03 var ok pga en god høstsesong og gode spillerkjøp. 7nde-plassen fra 04 godtok vi ikke, og det var i denne sesongen det største hylekoret mot Arne begynte.
Han er en god trener, men ingen ener. Lykke til med blåhvit!
Arne er et utpreget konkurransemenneske som hater å tape!!!!
En bekjent av meg møtte tilfeldigvis Arne for noen år siden på en pub i Tønsberg. De stod begge med en en skummende øl i hendene og snakket om løst og fast. Min kjenning fortalte at han var i byen den helgen for å delta i en tennisturnering. Dette vekket Arnes umiddelbare interesse og han ville bevise at han var en habil tennisspiller. Han forslo derfor at de skulle møtes påfølgende morgen for å ta en match for å avdekke hvem som var den beste spilleren. Når dette var avtalt, visstnok ca. 22.30 på en lørdagskveld, setter Arne plutselig fra seg den halvfulle ølen, tar farvel til sine kompiser på puben og går og legger for å være fit-for-fight dagen etter. Priceless spør du meg!
Han begynner vel å bli et dårlig minne fra fortiden for mange av kritikerne sine nå, som vi har fått en trener som mener at det ikke er totalt bortkastet å vite litt om taktikk.
Personlig var jeg sjeleglad for at han forsvant fra klubben, og mener han antakelig burde dratt 1,5 år tidligere. Når det er sagt er han prima å ha som trener for et lag som sliter for å holde plassen eller som trenger et skippertak. Men det er ikke pent å se på fotballen lagene hans spiller.
Kort fortalt liker Arne:
*Raske overganger fra forsvar til angrep, 8 av 10 ganger skjer dette med et langt spark fremover og vill gamping i angrep av tre midtbanespillere og begge spissene
*To hodesterke, digre spisser som skal ta imot de høye ballene
*Knallhard kamp om å vinne andreballene og derfra angripe mens motstanderen er i ubalanse
Dette fungerte innimellom veldig bra, på den annen side var det lett å forsvare seg mot, og Arne hadde aldri en reserveplan. Å se LSK angripe mot et etablert forsvar var noe av det mest meningsløst kjedelige jeg kunne tenke meg. Og hvis LSK lå under besto kriseplanen i å dytte opp Frode Kippe (enormt stor og sterk midtstopper) som spiss...
Etterhvert kom Arne på kant med supporterne og mange ble irritert over den temmelig arrogante måten han svarte på kritikk mot manglende resultater. Han klarte å ta LSK ut av en kjempekrise og til å bli et middels godt Tippeligalag, det skal han ha kreditt for, men der stoppet det også. Jeg tror alle i klubben var lykkelige over at vi fikk ny trener etter fjorårssesongen, og jeg ser ikke hvordan tekniske, småspillende IFK Göteborg og Arne Erlandsen skal kunne gå spesielt godt sammen. Men lykke til, jeg ser dere allerede har en finfin femteplass på tabellen. Det er noe veldig velkjent over akkurat det...
Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
Når dette var avtalt, visstnok ca. 22.30 på en lørdagskveld, setter Arne plutselig fra seg den halvfulle ølen, tar farvel til sine kompiser på puben og går og legger for å være fit-for-fight dagen etter. Priceless spør du meg!
Det er mange slike historier om Arne, og de er vel like sanne alle som en.
Han var jo lenge ansett som den med best kondiasjon i LSK, der han hadde en test som gikk på at man skulle løpe i 50 minutter på tredemølla, og telle kilometer. Jeg mener Arne hadde drøyt 13 kilometer, før Søgård slo ham. Etter det har ikke 50-minutters-testen blittt brukt i samme grad som tidligere.
Lars Tjærnås spøkte med at Arne nok kom til å ligge i hardtrening på en tilsvarende test med innlagt hopp, eller med armene på ryggen, i håp om å igjen erobre en rekord.
Ja, og med to s'er i Erlandsson er han definitivt blitt svensk. Håper uansett han lykkes i Sverige - kanskje IFK vs LSK i termodressligafinalen til vinteren?
Hejsan!
Bor i Göteborg och vi har fått er gamla tränare Arne. Jag skulle vilja ha lite synpunkter om Arne som tränare, hur han var, vilken spelidé han har m.m
Stakkars dere. Hvor lang kontrakt har han hos dere?
Hejsan!
Stakkars dere. Hvor lang kontrakt har han hos dere?
Han har ett kontrakt på tre år och det skrämmer mig. Jag har tittat på IFK sedan jag var 11år och IFK har aldrig spelat så dåligt som nu, bara långbollar hela tiden. Det verkar som om han ger vissa spelare chansen femtio gånger samtidigt som andra inte får en chans. Vi har en ung kille som kom från DIV II inför denna säsongen, han gjorde debut i Allsvenska för några månader sedan och var bäst på plan som inhoppare men efter det har han inte fått en enda chans till samtidigt som vår anfallare Mourad har spelat 14 kamper men bara gjort ett mål.
En god trener, men han må trene nedrykks kandidater, han kan klare å få de til å overleve, men erlandsen vil nok aldri få noen suksess i noen stor klubb...beholder dere han i 3 år, må dere regne med å bruke et par år på å bygge opp etter han igjen også...
Jeg har stor respekt for Arne Erlandsen. Han er virkelig en av de store trenerne i LSKs historie, og gav alt for LSK i sju sesonger. Dessverre sverger han til en ganske ensformig spillestil, som er veldig kjedelig å se på når det går dårlig. Men ingen skal komme å si at Arne er en dårlig trener.
I de 4 sesongene fra 1998 til 2001 fikk Arne maksimalt ut av laget, til tross for at det ble solgt flere gode spillere hver eneste sesong. I denne perioden hentet vi vel ikke en eneste spiller som kostet noe særlig. Men Arne og Hallvar utviklet spillerne, og spillere som ikke var noe som helst før de kom til LSK, ble solgt for gode summer til utlandet. Frode Kippe til Liverpool, Runar Normann til Coventry, Heidar Helguson til Watford, Clayton Zane til Anderlecht osv. Disse 4 salgene ga oss over 50 millioner i kassa, til tross for at de ble hentet for max 1-2 mill tilsammen.
Frode Kippe til Liverpool, Runar Normann til Coventry, Heidar Helguson til Watford, Clayton Zane til Anderlecht osv. Disse 4 salgene ga oss over 50 millioner i kassa, til tross for at de ble hentet for max 1-2 mill tilsammen.
Piss. Clayton kostet 500.000 i kjøp, pluss leiesummen, Runar kostet 900.000 å kjøpe, Heidar rundet mill'en i sign on, og Kippe vet jeg dessverre ikke, men nå har vi allerede rundet 2 mill.
Uansett, det er ikke poenget med å svare deg. Jeg mener Arne glemte hvor han kom fra, og det felte ham, og ser ut til å være problemet hans fortsatt. Han var en ydmyk type, som reiste skandinavia rundt for å finne fotballtalenter. Han hentet Berntsen, Normann, Kjetil Nilsen, Baron, Espen Haug, Sveinung, Berget, Påsan, Heidar, Gylfi og Indy for småpenger, og han satset på Arild og Kippe, som fjotten Pellerud etterlot seg.
Etter 2000/2001-sesongene fikk pipen en annen lyd, Arne ble lat, og skulle kun hente spillere som tidligere hadde bevist i andre klubber. Jeg tør påstå at den eneste i dagens stall vi virkelig kan sende en takk til Arne for, er Stoffe. (REDIGERT: Og Kasey, men han utelot jeg fordi Arne mmistet troen på han og var i ferd me då ødelegge hele spilleren)
Pål Steffen ville han kaste ut i 2000 fordi han prioriterte familieferie fremfor LSK i Lokeren, Arne Vidar ville han ikke ha for den han ville bruke som midtstopper var Clayton. Espen ble han tvunget til å bruke på grunn av en hodeskade på kasey i andre serierunde, og Gyllfi blomstret først da han ble tvunget over 4-3-3 i fjor, en formasjon han åenbart burde mønstret tidligere, med det mannskapet han rådde over.
Nei, Arne skal ha cred for sine første fire sesonger med fugla, men that's it.
OK, jeg "underdrev" litt da jeg sa 1-2 mill. Men poenget var jo at spillerne ble solgt for mye mer enn de kostet. Kjøpe for 3 mill og selge for godt over 50 mill er uansett bra.
Da LSK var i Antwerpen i mars 2001, var LSK i beita for midtstoppere. Arne hadde null tro på Roger Helland som makker til Bjarmann, og Berntsen var akkurat solgt til Tyskland.
Clayton var da et samtaleemne, og Arne mente han kanskje kunne ha gode nok kvaliteter som midtstopper, for han virket klok, var sterk og god i lufta. Clayton hadde da noen uker tidligere takket nei til prøvespill for LSK på La Manga. Etter Belgiaturen kom Arne vidar på plass, og løste stopperproblemet. På de samme Belgiaturen ble Arild strekkskadet, og plutselig var det heller en spiss vi var i manko av. Clayton ble sjekket i generalprøven på Røkkeløkka, og resten er vel historie.
Kommentar